240 Primary school P.E. curricula com- parison between Denmark, Germa- ny (Bavaria), Austria and Slovenia Abstract The article compares the physical education curricula of four countries: Denmark, Germany (Bavaria), Austria and Slove- nia. The selected countries are comparable to Slovenia in terms of knowledge achievements in international research (OECD PISA, etc.), they are recognized for their more visible achievements in the field of modern, sustainable design of school space, and they have had recent changes in the field of education (for primary school education), with the field of curriculum design space (architecture of school buildings). In terms of the objectives and content of the curricula, they are all very similar. The Danish curriculum, which devotes the most hours per week to physical education, was chosen as the basis of the comparison. In Denmark, they have an hour of physical education every day. Unlike the others, the cur- riculum emphasizes the student‘s responsibility towards himself and society and the importance of physical culture for the individual, nation and society. From the curriculum, architects also try to create special spaces for the implemen- tation of physical education (gyms, sports halls), but perhaps certain goals could be realized in other spaces as well, which would be in step with the philosophy of holistic treatment, upbringing and education within the school space. Keywords: physical education, aims, content Izvleček V članku je primerjava učnih načrtov telesne vzgoje 1 štirih držav: Danske, Nemčije (Bavarska), Avstrije in Slovenije. Iz- brane države so primerljive s Slovenijo po dosežkih znanja v mednarodnih raziskavah (OECD PISA idr.), dosegle so pre- poznavnost z vidnejšimi dosežki na področju sodobnega, trajnostnega oblikovanja šolskega prostora ter so pred ne- davnim uvedle spremembe na izobraževalnem področju (za osnovnošolsko izobraževanje), s področjem oblikovanja uč- nega prostora (arhitektura šolskih objektov). Učni načrti so si glede na cilje in vsebine vsi zelo podobni. Za temelj primer- jave je bil izbran danski učni načrt, ki telesni vzgoji nameni največ ur na teden. V tej državi imajo vsak dan uro telesne vzgoje. Učni načrt v nasprotju z drugimi najbolj poudarja od- govornost učenca do sebe in družbe ter pomen telesne kul- ture za posameznika, narod in družbo. Iz učnih načrtov tudi arhitekti poskušajo ustvarjati posebne prostore za izvajanje telesne vzgoje (telovadnice, športne dvorane), morda pa bi lahko določene cilje uresničevali tudi v drugih prostorih, kar bi šlo v korak s filozofijo celostnega obravnavanja, vzgajanja in izobraževanja znotraj šolskega prostora. Ključne besede: športna vzgoja, cilji, vsebine Ivan Čuk Primerjava učnih načrtov telesne vzgoje za osnovne šole na Danskem, v Nemčiji, Avstriji in Sloveniji 1 V preteklosti je bilo veliko različnih izrazov uporabljenih za šolski predmet, katerega temeljni cilj je zdrav telesni in gibalni razvoj. Ti izrazi so telovadba, telesna vzgoja, športna vzgoja in šport. Avtor meni, da glede na temeljni cilj izraz telesna vzgoja najbolje opredeljuje to področje. Ob prebiranju učnih načrtov predmetov z našega področja v osnovnih šolah vseh štirih držav najprej opazimo različno orga- niziranost osnovne šole. Osnovna šola v Sloveniji traja devet let (devet razredov), učni načrt je enak za celotno državo. V Avstriji traja osnovna šola štiri leta (štirje razredi), sledi srednja šola, ki prav tako traja štiri leta, nato pa se lahko otroci vpišejo v politehniško šolo ali splošno ali poklicno ali višjo srednjo šolo, ki prav tako trajajo po večini štiri leta. Podobno kot v Sloveniji velja splošni učni načrt za celotno državo. Na Danskem traja osnovnošolsko izobraževanje devet let in učni načrt velja za celotno državo. V Nemčiji traja obve- zno šolanje od 6. do 18. leta. V nasprotju s preostalimi opazovanimi državami je izobraževanje odgovornost posameznih zveznih de- žel. Prav tako se lahko razlikuje tudi trajanje posameznih obdobij. Za našo primerjavo smo izbrali Bavarsko, ki nam je krajevno naj- bližje. Na Bavarskem osnovna šola traja štiri leta, nato gredo lahko učenci v gimnazijo, ki traja devet let, srednjo šolo, ekonomsko šolo ali realko, ki vse trajajo po šest let. gibanju prilagojena šola 241 Naslednja značilnost je izrazna raznolikost poimenovanja predme- ta. V slovenskem jeziku je uradni naziv predmeta športna vzgoja (o neprimernosti tega izraza za to dejavnost je bolj natančno razlo- ženo v letošnji prvi številki revije Šport v Izrazoslovnem kotičku). V Nemčiji je uradni naziv predmeta »Sport« (šport), čeprav se v večini besedila uporablja tudi izraz »sportunterricht«, kar pomeni v an- gleščini »physical education« in v slovenščini telesno vzgojo. Na Danskem je v uporabi izraz »idræt«, ki ima zanimiv prevod v angle- ščino kot »sport« (šport), če pa iščemo prevod angleške besedne zveze »physical education«, dobimo danski izraz »idræt«, in če išče- mo prevod angleške besede »sport«, dobimo prevod v danščini besedo »sport«. V Avstriji je ime predmeta »Bewegung und sport«, kar pomeni v prevodu gibanje in šport. Vsi prevodi so bili izvedeni z Googlovim prevajalnikom. Glede na starostna obdobja učencev se razlikujejo tudi učni načrti. Slovenska osnovna šola deli učni načrt telesne vzgoje na triletja, avstrijski učni načrt ne poudarja posameznih obdobij, bavarski učni načrt najprej skupaj obravnava štiriletno obdobje osnovne šole, nato pa je za vsak razred poseben učni načrt, danski učni na- črt deli vsebine najprej skupno prvi in drugi razred, nato skupaj tretji, četrti in peti razred, sledita skupaj šesti in sedmi razred ter na koncu sta skupaj osmi in deveti razred. Skupna slabost vseh učnih načrtov je pomanjkanje smiselnega do- ločila pojma ali izraza njihovega predmeta. Vsaj slovenski učni na- črt poskuša z določilom »Šolska športna vzgoja je nenehen proces bogatenja znanja, razvijanja sposobnosti in lastnosti ter pomemb- no sredstvo za oblikovanje osebnosti in odnosov med posamezni- ki. Z redno in kakovostno športno vadbo prispevamo k skladnemu biosocialnemu razvoju mladega človeka, sprostitvi, nevtralizaciji negativnih učinkov večurnega sedenja in drugih nezdravih navad« opredeliti svoj izraz, pa je žal prvi stavek tako splošen, da velja za vsak predmet v predmetniku za osnovno šolo, drugi del stavka pa zanika bistvene sestavine, kaj je telesna dejavnost, telovadba ozi- roma šport – oziroma kaj so sestavine telesne kulture. Pri drugih učnih načrtih niti ni določila za posamezen izraz, večina govori o ciljih in nalogah telesne vzgoje. V Preglednici 1 je predstavljeno po državah število ur telesne vzgoje na teden v skladu z uradnim učnim načrtom. Vse države predvidevajo 45 minut pouka za eno šolsko uro. Šole seveda lahko izvajajo tudi dodatne ali dopolnilne telesnokulturne dejavnosti, ki pa niso vštete v preglednico. Danska je v tem pogledu najnapre- dnejša in ima vsak dan eno šolsko uro telesne vzgoje. Tudi Slove- nija je po obsegu boljša od Avstrijcev in Bavarcev. Pomembno je poudariti, da pri Avstrijcih v prvih štirih razredih telesna vzgoja ni obvezna –lahko jo izvedejo, lahko pa tudi ne. Verjetno prav zato potem pri Avstrijcih obseg v razredih nižje srednje šole močno na- raste ter se v tem obdobju skoraj izenačijo z Danci. Za merilo učnega načrta telesne vzgoje je bil vzet danski učni načrt, saj ima Danska največji obseg ur telesne vzgoje. Namen predmeta je pojasnjen takole: pri predmetu telesna vzgoja morajo učenci razviti telesne, športne, družbene in osebnostne pristojno- sti (s tujko kompetence). Morajo pridobiti vsestransko vedenje o telesni kulturi in razviti željo po gibanju. Telesna vzgoja mora dati učencem izkušnjo z vpogledom v pomembnost te- lesne vzgoje za zdravje in dobro počutje, pa tudi za medse- bojni vpliv narodove kulture in telesne kulture. Z raznovrstno telesnovzgojno vsebino imajo učenci možnost izkusiti veselje in željo, da telovadijo in razvijajo pogoje za razumevanje vseživljenj- skega telesnega razvoja v soodvisnosti z naravo, kulturo, družbo in svetom, v katerem živijo. Učenci morajo pridobiti vpogled in izku- Preglednica 1 Obseg števila ur telesne vzgoje po posameznem starostnem obdobju Država Slovenija Avstrija Bavarska Danska 1. r. 3 2 neobvezni 2 5 2. r. 3 2 neobvezni 3 5 3. r. 3 2 neobvezni 3 5 4. r. 3 2 neobvezni 3 5 5. r. 3 3 do 5* 2 5 6. r. 3 3 do 5* 2 5 7. r. 2 3 do 5* 2 5 8. r. 2 3 do 5* 2 5 9. r. 2 - 2 5 10. r. 2 Opomba. * Od 5. do 8. razreda obvezni predmet z najmanj 12 in največ 18 urami na teden, glede na usmeritev šole, npr. v 5. razredu 5 ur, v 6. razredu 5 ur, v 7. razredu 4 ure in v 8. razredu 4 ure, skupaj 18 ur na teden, lahko tudi v vsakem razredu po 3 ure, kar je skupaj 12 ur na teden v štirih letih. Mogoče so vse kombinacije glede na učni načrt. Preglednica 2 Splošni cilji in pristojnosti v danskem učnem načrtu telesne vzgoje Področje Po 2. razredu Po 5. razredu Po 7. razredu Po 9. razredu Različne telesnovzgoj- ne vsebine Učenec je dejaven pri preprostih raznovrstnih gibanjih in igrah. Učenec uporablja temelj- na in sestavljena gibanja v športu. Učenec uporablja sesta- vljena gibanja pri pridobi- vanju športnih znanj. Učenec uporablja razno- vrstna sestavljena gibanja pri pridobivanju raznoli- kih športnih znanj. Odnos do telesne kulture Učenci sodelujejo pri igrah in športnih dejav- nostih. Učenci dejavno sodelu- jejo pri telesni kulturi in športni družbi. Učenci lahko razčlenijo telesnokulturne norme in njihove odnose. Učenec lahko vrednoti telesnokulturne norme, vrednote in odnose z vidi- ka družbe. Telo, vadba, dobro počutje Učenec lahko opiše, kako vadba vpliva nanj. Učenec lahko govori o pomembnosti telesne vzgoje za telesni razvoj, zdravje in dobro počutje. Učenec lahko razčleni medsebojni vpliv med telesom, vadbo in dobrim počutjem. Učenec lahko vrednoti medsebojni vpliv telesa, vadbe in dobrega počutja na svojo sedanjost in prihodnost. 242 Preglednica 3 Splošni cilji v danskem učnem načrtu telesne vzgoje po 2. razredu Področje pristojnosti Cilji pristoj- nosti Obdobje Cilji, spretnosti in znanja področja Raznovrstnost telesne vzgoje Učenec je dejaven pri preprostih raznolikih gibanjih in igrah. Igra z orodji Osnove žoganja in igre z žogo Ples in izra- znost Razvoj telesa Teki, skoki, meti 1 Učenec lahko izvaja prepro- ste telovadne prvine. Učenec ima znanje o temeljnih gi- banjih na tleh in na orodju. Učenec lahko ujame in vrže različne žoge. Učenec ima znanje temelj- nih tehnik me- tov, prijemov in brc. Učenec se lahko giblje ritmično na različno glasbo. Učenec ima znanje temelj- nih možnih gibanj. Učenec lahko napne in spro- sti posamezen del telesa. Učenec ima znanje o vzburjanju in sprostitvi mišic. Učenec lahko teče, skače in meče. Učenec ima znanje o različnih tekih, skokih in metih. 2 Učenec upora- blja telovadno orodje. Učenec ima znanje izrazja in uporabe telovadnega orodja. Učenec lahko igra igre z žogo z nekaj pravili. Učenec zna preprosta pravila za igre z žogo. Učenec lahko ustvari pre- prosta izrazna gibanja. Učenec ima znanje o uporabi časa in energije pri izraznem gibanju. Učenec lahko ohranja ravnotežje pri preprostih nalogah. Učenec ima znanje o ohranjanju ravnotežja. Učenec lahko izvaja prepro- ste teke, skoke in mete. Učenec ima znanje prepro- stih principov teka, skokov in metov. Odnos do tele- sne kulture Učenci sode- lujejo pri igrah in športnih dejavnostih. Sodelovanje in odgovornost Norme in vrednote Izrazoslovje 1 Učenec sode- luje v paru ali manjši skupini pri športnih igrah. Učenec ima znanje sodelo- vanja. Učenec spo- štuje pravila in dogovore pri telesni dejavnosti. Učenec pozna pravila in dogovore pri telesni dejav- nosti. Učenec upora- blja preproste izraze in zasnove. Učenec pozna preproste teh- nične izraze in zasnove. 2 Telo, vadba, dobro počutje Učenec lahko opiše, kako vadba vpliva nanj. Telo in dobro počutje Telesna dejav- nost 1 Učenec se pogovarja o čustvih pri iz- vajanju telesne dejavnosti. Učenec pozna vpliv telesne dejavnosti na čustva. Učenec se pogovarja o vplivu telesne dejavnosti na njegovo telo. Učenec pozna bitje svojega srca pri dejavnosti in počitku. 2 Učenec se pogovarja o različnih tele- snih zahtevah za telesno dejavnost. Učenec pozna telesne razlike in predpogoje za telesno dejavnost. Učenec lahko sodeluje pri ogrevanju. Učenec pozna gibanja, ki ogrejejo telo. gibanju prilagojena šola 243 Preglednica 5 Splošni cilji v danskem učnem načrtu telesne vzgoje po 7 . razredu Področje pristojnosti Cilji pristo- jnosti Obdobje Cilji, spretnosti in znanja področja Raznovrstnost telesne vzgoje Učenec upora- blja sestavljena gibanja pri prido- bivanju športnih znanj. Igra z orodji Osnove žoganja in igre z žogo Ples in izraznost Razvoj telesa Teki, skoki, meti Dejavnosti v naravi 6 Učenec obvladuje vaje in skoke s prevladujočo in neprevladujočo stranjo. Učenec ima znanje o prema- govanju orodij in različnih oblikah skokov. Učenec obv- laduje temeljne tehnike iger z žogo. Učenec pozna temeljne tehnike iger z žogo. Učenec lahko izvaja sestav- ljena gibanja pri družabnih plesih. Učenec pozna značilnosti družabnih plesov Učenec lahko up- orablja zavestno zaznavanje telesa pri gibih. Učenec pozna telesno napetost, ravnotežje, položaj in držo telesa. Učenec lahko razčleni gibalne strukture pri tekih, skokih in metih. Učenec pozna zakonitosti teka, skokov in metov. Učenec lahko dokonča orientacijski tek z uporabo zemljevi- da, kompasa in digitalnih naprav. Učenec pozna uporabo zemljev- ida, kompasa in digitalnih naprav. 7 Učenec lahko varno izvaja ses- tave. Učenec zna varno izvajati sestave. Učenec lahko uporablja pravila in taktiko pri razvoju iger z žogo. Učenec pozna pravila in taktične možnosti pri igrah z žogo. Učenec lahko ustvari preprost izrazni ples. Učenec pozna temeljne načine koreografije. Učenec obv- laduje tehniko tekov, skokov in metov. Učenec pozna tehniko tekov, skokov in metov. Učenec lahko načrtuje prepro- ste dejavnosti v naravi. Učenec pozna pravila in tehnike dejavnosti v naravi. Odnos do telesne kulture Učenci lahko razčlenijo tele- snokulturne norme in njihove odnose. Sodelovanje in odgovornost Norme in vrednote Telesna vzgoja in družba Izrazoslovje 6 Učenec lahko sodeluje pri športnih deja- vnostih. Učenec pozna načine sode- lovanja. Učenec lahko razčleni norme in vrednote telesne kulture. Učenec pozna norme in vred- note telesne kulture. Učenec lahko priredi vadbo zase. Učenec pozna načrtovanje lastne vadbe. Učenec lahko ustno in pisno uporablja temeljne izraze in pomene. Učenec pozna temeljne izraze in pomene. 7 Učenec lahko kon- struktivno sodeluje in izvaja športne naloge z drugimi. Učenec pozna način delovanja skupine. Učenec lahko razčleni trenutne značilnosti telesne vzgoje. Učenec pozna trenutne značilnosti telesne vzgoje. Telo, vadba, dobro počutje Učenec lahko razčleni med- sebojni vpliv med telesom, vadbo in dobrim počutjem. Zdravje in dobro počutje Telesna deja- vnost Telo in samo- podoba 6 Učenec lahko predstavi prednosti in sla- bosti posameznih športnih navad. Učenec pozna akademska priporočila za športne navade. Učenec lahko organizira ogre- vanje. Učenec pozna zakonitosti ogre- vanja. Učenec lahko govori o telesnih in osebnostnih spremembah v puberteti. Učenec pozna telesne in osebnostne spremembe v puberteti. 7 Učenec lahko preprečuje športne poškodbe. Učenec pozna načine preprečevanja športnih poškodb. Učenec lahko izvaja vaje na os- novi zakonitosti vadbe. Učenec pozna zakonitosti vadbe. Učenec lahko govori o pomenu telesne samo- podobe za razvoj osebnosti. Učenec pozna telesne zgradbe. 244 Preglednica 6 Splošni cilji v danskem učnem načrtu telesne vzgoje po 9. razredu Področje pristojnosti Cilji pristojnosti Obdobje Cilji, spretnosti in znanja področja Raznovrstnost telesne vzgoje Učenec uporablja raznovrstna sestavljena gibanja pri pridobivanju raznolikih športnih znanj. Igra z orodji Osnove žoganja in igre z žogo Ples in izraznost Razvoj telesa Teki, skoki, meti Dejavnosti v naravi 8 Učenec lahko razčleni lastno gibanje ali od dru- gih pri orodni telovadbi. Učenec pozna razčlenitev gibanja pri orodni telovadbi. Učenec obvladuje tehnične in taktične prvine iger z žogo. Učenec pozna medsebojno vlogo tehnike in taktike pri igrah z žogo. Učenec lahko izvaja zahtevna gibanja pri koreografiji. Učenec pozna medsebojno delovanje med gibanjem, tempom, držo in značajem ter razčlenitvijo gibanja pri plesu. Učenec lahko vzdržuje pozornost in usmerjenost v telesno dejavnost. Učenec pozna pomen pozornosti za vzdrževanje nadzora telesa. Učenec obv- laduje atletske discipline. Učenec pozna vaje in razvoj at- letskih disciplin. Učenec lahko ocenjuje kakovost dejavnosti v naravi na kopnem in v vodi. Učenec pozna kakovostne značilnosti dejavnosti v naravi na kopnem in v vodi. 9 Učenec obvlada zahtevna gibanja brez glasbe in z njo. Učenec pozna tehnike gibanja, ki jih lahko up- orabi pri orodni telovadbi ali premagovanju ovir. Učenec lahko razvija igre z žogo. Učenec pozna način sestavljanja iger. Učenec lahko ocenjuje gibanja znotraj atletskih disciplin. Učenec pozna razčlenitev gibanja, tudi z digitalnimi orodji. Učenec lahko raz- vije dejavnosti v naravi na kopnem in v vodi. Učenec pozna načrtovanje deja- vnosti v naravi. Odnos do tele- sne kulture Učenec lahko vrednoti telesnokulturne norme, vrednote in odnose z vidika družbe. Sodelovanje in od- govornost Norme in vrednote Telesna vzgoja in družba Izrazoslovje 8 Učenec lahko ocenjuje povezanost med posa- meznikom in družbo. Učenec pozna priložnosti in obveznosti v športnem okolju. Učenec lahko ocen- juje razvoj norm, vrednot in etičnosti v telesni kulturi. Učenec pozna razvoj norm, vrednot in etike v telesni kulturi. Učenec lahko sodeluje pri razvijanju telesnih dejavnosti. Učenec pozna organizirane priložnosti za telesno dejavnost. Učenec se lahko izraža s poudarjenim poznavanjem strokovnega izrazja in lahko bere strokovna besedila. Učenec pozna zahtevno strokovno izrazje in pojme, pa tudi namen in strukturo strokovnih besedil. 9 Učenec lahko razvije kon- struktivno sodelovanje pri telesnih dejavnostih. Učenec pozna poti do sodelovanja pri različnih telesnih dejavnostih. Učenec se lahko pogo- varja o medsebojnem delovanju družbe in telesne kulture. Učenec pozna pove- zanost med družbenimi spremembami in telesno kulturo. Telo, vadba, dobro počutje Učenec lahko vrednoti medsebojni vpliv telesa, vadbe in dobrega počutja na svojo sedanjost in prihodnost. Zdravje in dobro počutje Telesna dejavnost Telo in samopodoba 8 Učenec lahko ocenjuje pomen telesnovzgojnih navad za zdravje in dobro počutje. Učenec pozna pomen telesnovzgojnih navad za zdravje in dobro počutje. Učenec lahko organizira ogrevanje v sodelovanju z drugimi. Učenec pozna namen in možnosti različnih ogrevanj. Učenec lahko razčleni telesne in osebnostne spremembe glede na telesni razvoj. Učenec pozna pomen telesa za osebnostne last- nosti in samopodobo. 9 Učenec lahko razčleni pomembnost življenjskih okoliščin za telesno dejavnost. Učenec pozna razlike v življenjskih okoliščinah in njihov pomen za telesno dejavnost. Učenec lahko izvaja lasten program ali program vadbe drugih. Učenec pozna anatomijo telesa in fiziologije z vidika vadbe. Učenec lahko oceni vpliv telesne dejavnosti na telo in samopodobo. Učenec pozna pomen telesne vadbe za telo in samopodobo. gibanju prilagojena šola 245 šnjo pogojev za zdravje in telo. Pri telesni vzgoji morajo učenci razviti pogoje za prevzemanje odgovornosti zase in hkrati biti odgovorni člani skupnosti. Ob primerjavi slovenskega učnega načrta telesne vzgoje z dan- skim je najprej razvidna podobna strukturiranost glede na staro- stna obdobja učencev. Če primerjamo, kako se vključujejo in razvi- jajo telesnovzgojne vsebine, lahko ugotovimo, da gre za podoben način, od lažjega k težjemu, od preprostega k sestavljenemu, pri čemer se ob koncu šolanja izvaja tudi tekmovalna dejavnost z uporabo veljavnih pravil posameznih športov. Pri odnosu do te- lesne kulture je slovenski učni načrt nekoliko manj obsežen, saj ne posega v pomen telesne kulture v družbi, narodu; kjer bi s pogo- vori učenci razumeli odnose znotraj telesne kulture in v odnosu telesne kulture do širše družbe. Na področju telesa, vadbe in do- brega počutja so cilji zelo podobni. V celoti sta oba načrta po ciljih in vsebinah podobna tudi v posameznih starostnih obdobjih. Pri danskem učnem načrtu je precej večji poudarek na razumskem delovanju in tudi utrjevanju znanja s področja telesne kulture. Po- seben pomen ima pri tem izrazoslovje kot del širše kulture. Čeprav je del izrazoslovja tudi v slovenskih učnih načrtih, pa je iz avtorjevih izkušenj razvidno, da ni dovolj uresničen. Tudi bavarski učni načrt telesne vzgoje ima na vseh treh osnov- nih področjih podobne rešitve kot danski. Struktura po starostnih obdobjih in vsebinah je zelo podobna. Tudi v bavarskem učnem načrtu sta poudarjena odgovornost učenca in razumevanje po- mena telesne kulture v družbe. Avstrijski učni načrt je poudarjeno usmerjen v gibalni razvoj in športna znanja, seveda tudi ob vzpo- stavljanju mehanizmov odgovornega ravnanja učencev, pomanj- kljivost pa je del pomena telesne kulture v družbi, saj je med cilji le del, da telesna vzgoja vzpostavlja kulturo znotraj razreda in šole. Pri telesnovzgojnih vsebinah ni veliko razlik med učnimi načrti, saj imajo vsi dejavnosti v šoli ter tudi v naravi. Povsod najdemo mo- štvene igre in temeljne športne panoge, kot so atletika, plavanje in orodna telovadba, na voljo pa so tudi vsebine telesnokulturnih dejavnosti, kot so plesi ali pohodništvo. Seveda so učni načrti le del telesne vzgoje, ki usmerjajo delo uči- teljev. Za uspešno delo so potrebni tudi primerni pogoji dela, tako v prostorih šole kot v naravi. Tu pa se države in posamezna okolja močno razlikujejo. Obravnavani učni načrti so usmerjeni k celovite- mu usmerjanju in spodbujanju arhitektov k oblikovanju posebnih prostorov, namenjenih telesni vzgoji, kar je nekako v nasprotju s filozofijo celostnega obravnavanja, vzgajanja in izobraževanja v okviru šolskega prostora. „ Literatura 1. Športna vzgoja – učni načrt (201 1). Marjeta Kovač s sodelavci. Ljubljana: Ministrstvo za šolstvo in šport RS 2. Lehrplan Der Volksschule, BGBl. Nr. 134/1963 in der Fassung BGBl. II Nr. 303/2012 vom 13. September 2012 3. Idræt Fælles Mål, 2019, Børne-og Undervisningsministeriet 4. Lehrplan für die bayerische Grundschule, 2014, Bayerisches Staatsmini- sterium für Bildung und Kultus, Wissenschaft und Kunst prof. dr. Ivan Čuk Fakulteta za šport, Univerza v Ljubljani ivan.cuk@fsp.uni-lj.si