Poštnina plačana pri pošti 1102 Ljubljana ni i/uiivv yiu) glasilo območnih obrtno-podjetniških zbornic leto VII, štev. 7-8, julij-avgust 2017 '.ogatec Postojna Vrhnika i Ureditev označevalnih tabel v conah Razpis Občine Postojna za sofinanciranje Pospeševanje razvoja obrti in podjetništva 2017 Stiki.............................................................................................2 Aktualno............................................................................3 OOZ Logatec...........................................................4 OOZ Postojna........................................................6 OOZ Vrhnika............................................................8 Sekcije...............................................................................10 Napotila.........................................................................13 Prispevki, dajatve...........................................14 Zahteve 2017....................................................16 Stiki Območna obrtno-podjetniška zbornica Logatec Tržaška c. 11, 1370 Logatec internet naslov: http://ooz-logatec.si/ e-naslov: info@ooz-logatec.si dejan.sraml@ozs.si tel.: (01) 750 90 80 mobi: (051) 651 538 Uradne ure: pon, sre, pet 9.00 - 12.00 sre 14.00 - 16.00 Predsednik: Bogdan Oblak Direktor: mag. Dejan Sraml predsednik Bogdan Oblak direktor mag. Dejan Sraml Območna obrtno-podjetniška zbornica Postojna Jenkova ul. 1, 6230 Postojna e-naslov: irena.dolgan@ozs.si tel.: (05) 726 17 20 tel.: (05) 720 18 70 Uradne ure: vsak delavnik 7.00 - 11.00, ter 13.00 - 15.00 Predsednik: Janez Marinčič Sekretarka: Irena Dolgan predsednik Janez Marinčič sekretarka Irena Dolgan Območna obrtno-podjetniška zbornica Vrhnika Tržaška cesta 8a, 1360 Vrhnika e-naslov: adela.cankar@ozs.si internet naslov: www.ooz-vrhnika.si tel.: (01) 755 77 40 mobi: (051) 619 215 Uradne ure: pon, sre, pet 8.00 - 13.00 sre 15.00 - 19.00 Predsednik: Simon Hlebec Sekretarka: Adela Cankar D É predsednik Simon Hlebec sekretarka Adela Cankar Krpanov glas Obvestila OOZ Logatec, Postojna in Vrhnika OOZ Logatec Dejan Sraml (OOZ Logatec), Irena Dolgan (OOZ Postojna), Adela Cankar (OOZ Vrhnika, prispevki), Janez Gostiša (urednik) Izhaja enkrat mesečno. 2000 izvodov Grafika 2000 d.o.o. Igor Resnik, univ. dipl. inž. arh. ISSN 2232-3104 Fotografija na naslovnici: Na Argonavtskih dnevih na Vrhniki so pripravili najdaljši vrhniški štrukelj, nad 25 m. Prostovoljne prispevke je PD namenilo novi koči na Planini. Foto: A. C. Obvestila prejemajo člani OOZ sodelujočih zbornic brezplačno. I%dajatelj: Uredniški odbor. Naklada: Prelom in tisk: Oblikovanje naslovnice: CIP številka: Cenik oglaševanja v Krpanovem glasu: velikost Cena za člane 40 % popusta 1/1 stran (A4) 200 € 120 € % strani (A5) 150 € 90 € % strani (A6) 100 € 60 € manjše od % A4 (vizitke, pasice ipd.) 75 € 45 € Križanka 100 € 60 € Oglas na zadnji strani: + 40 % Oglas na predzadnji strani: + 20 % Naročilo 3 oglasov ali več: dodaten 10 % popust. Vse cene veljajo za vnaprej oblikovane oglase, sicer se oblikovanje zaračuna posebej. Objavo naročite na svoji območni zbornici ali neposredno pri OOZ Logatec. Kontaktne številke so objavljene na tej strani Krpanovega glasu. 2 julij-avgust 2017 Aktualno Pozor - elektronsko vročanje Elektronsko vročanje dokumentov velja že od začetka leta 2016, a finančna uprava opaža, da številni podjetniki še vedno ne spremljajo obvestil, niti upravi niso posredovali elektronskih naslovov, na katere bi lahko prejemali opozorila o morebitnih opominih, sklepih in inšpekcijskih odločbah. Več preberite na skupnih straneh. Ukrepajte, če že niste, sporočite e-naslov finančni upravi. Sporočite pa ga tudi svoji zbornici. Prav vam bo prišlo. Zahtevek za povračilo tudi za rabljena vozila! Prejeli smo dodatno obvestilo v zvezi z dajanjem zahtevkov za preplačana tovorna vozila znamk Iveco, Man, Renault, Volvo, Mercedes Benz in Daf, nad 6 ton največje dovoljene teže. Tako je možno vpisati tudi zahtevke za rabljena tovorna vozila, ki ste jih kupili v času od začetka januarja 1997 do konca januarja 2011. Tisti, ki ste kupili v navedenem obdobju tudi rabljena vozila in ste nova že vpisali, se vpišite še enkrat in navedite še podatke o številu rabljenih vozil preko spletne strani https://www.truckclaim.org/en/chamber-craft-and-small--business-slovenia. Tisti, ki se še niste vpisali in se nameravate, pa vpišite podatke o novih in rabljenih tovornih vozilih skupaj. Do sedaj se je že vpisalo v seznam preko spleta okoli 400 podjetij, ki so prijavila že okoli 2.000 tovornih vozil. Končni čas za prijavo sicer še ni določen, se pa zna zgoditi, da se bo zadeva kmalu zaprla, zato predlagamo čim prejšnji vpis v seznam. Obrtno-podjetniška zbornica Slovenije bo spremljala dogajanja v zvezi s pogajanjih in bo tiste, ki se boste vpisali o rezultatih tudi obveščala. Dodatna vprašanja lahko posredujete na bojan.pecnik@ozs.si Štipendije za deficitarne poklice Na novo lahko štipendijo pridobijo le dijaki 1. letnikov, ki so prvič vpisani v programe srednjega poklicnega izobraževanja in se izobražujejo za deficitarne poklice. Dijaki lahko oddajo vlogo na sklad od 15. junija do vključno 20. septembra 2017. Čas oddaje vloge ni odločilen za pridobitev štipendije. Več na spletnih straneh sklada: http://www.sklad-kadri.si/si/razpisi-in-ob-jave/naslovnica/razpis/n/javni-razpis-za-dodelitev-stipendij-za-deficitarne--poklice-za-solsko-leto-20172018-230-javni-ra/ Mitja Korunovski Kartica Moz a! m po novem tudi plačilna mozaikpodjetnih.si 1 Poletje je tu! Ponosno smo praznovali 26. obletnico naše samostojne države. Vroči junijski dnevi pa so kulminirali na sv. Petra in Pavla dan, ki je prinesel odločitev mednarodne arbitraže o meji s sosednjo, nekdaj bratsko državo. Mar pa nevihte zadnjih dni napovedujejo kaj dobrega? Toča, vetrolomi, oviran promet, zalivanje objektov, z vsem smo se morali sprijazniti. Se bomo tudi z mednarodno odločitvijo, ki ji sosedje odrekajo sleherno veljavo. Ali bomo spet tam, kjer smo bili pred začetkom, če ne bo še slabše? Ne. Še naprej bomo drli k sosedskemu morju - saj imamo ob njem kar precej svojega premoženja. Podatki kažejo, da se je obseg poslovanja vrnil na raven pred letom 2008. Spodbudno. A naši zakonodajalci skrbijo, da se ja ne bi mogli zanesti na že uveljavljeno zakonodajo. Res, da pavšalna obdavčitev ni vsevprek uporabni način ugotavljanja prihodkov. Vendar, vsaj začetnikom in tistim, ki še preskušajo možnosti preživetja na trgu, daje potrebno predvidljivost davčnega bremena. Ne, tako preprosto pa ne! Podjetnike je treba trdo vzgajati in jih soočiti z vsemi tveganji. Tudi s tem, da do izdaje dohodninske odločbe ne bodo vedeli, kakšno davčno breme so si pridelali. Na Logaškem, tu je ena uspešnejših območnih zbornic glede na številčnost članstva, se bo jeseni znova zgodil Teden obrti in podjetništva, vključno s poslovnim srečanjem s partnerji s Tržaškega in Koroškega. Pa še z označevalnimi lamelami za boljšo urejenost in videz poslovnih con se ukvarjajo. Na Postojnskem občina nudi nepovratna sredstva za spodbujanje investicij. Vrhniška zbornica je skupaj z občino tudi letos razpisala dodeljevanje finančnih sredstev za pospeševanje razvoja obrti in podjetništva svojih članov. Vse to so poti k oblikovanju prijaznejšega poslovnega okolja (tudi, če ne predvsem) članov zbornice. Vstopili smo v čas poletnega oddiha. Naj bo prijeten in spodbuden za nadaljnje uspešno delo. Urednik julij-avgust 2017 3 Obvestila OOZ Logatec Teden obrti in podjetništva Proizvedeno in pridelano na Logaškem Tudi v letošnjem letu bomo organizirali Teden obrti in podjetništva na Logaškem. Niz dogodkov se bo zvrstil zadnje koledarske poletni dni, od 18. do 22. septembra. Rdeča nit dogodkov bo promocija obrti in podjetništva — proizvedeno in pridelano na Logaškem, s ciljem promocije logaške obrti, podjetništva in gospodarstva, pa tudi gostinstva, turizma in kmetijstva. Naš namen je opozoriti na pomen malega in srednje velikega podjetništva kot stebrov gospodarstva in ustrezne podpore, ter (naših) aktivnosti, ki so ključnega pomena za izboljšanje poslovnega okolja. Cilj zborničnega delovanja ostaja tudi v prihodnje enak: soustvarjati takšno poslovno okolje, v katerem bi obrtniki in podjetniki lažje in bolje delali, poslovali ter živeli. Osrednje dogajanje bo pod velikim šotorom na asfaltiranem igrišču pred Narodnim domom v torek in sredo (19. in 20. 9.), in sicer v sodelovanju z Občino Logatec ob letošnjem občinskem prazniku. Torek bo podjetniško obarvan. Pripravili bomo ulico obrti in podjetništva, podjetniški forum, tekmovanje v kuhanju golaža, zvečer pa bo čas za družabnost. Sreda bo namenjena našim najmlajšim: za učence logaških osnovnih šol bomo izvedli podjetniške delavnice. Zagotovljena je mednarodna udeležba podjetnikov iz Avstrije in Italije, pod okriljem naših dveh stanovskih podjetniških podpornih organizacij — Slovenskega deželnega gospodarskega združenja iz Trsta in Slovenske gospodarske zveze iz Celovca. Utrinek z lanske prireditve 4 Foto: Robert Lukan Podrobnejši program bomo objavili avgusta. Člane zbornice — obrtniki in podjetniki —, že zdaj vas vabimo, da si rezervirajo torek popoldne, 19. septembra, in se odločijo za sodelovanje na predstavitvenih stojnicah ter se tako promovirajo na osrednjem podjetniškem dogodku na Logaškem in širšem Notranjskem. Prijave za predstavitev na stojnicah na OOZ Logatec do 31. 8. 2017. Priznanja in teden obrti Na 12. redni seji se je 22. junija sestal zbornični upravni odbor. Obravnaval je razpis za obrtnika leta in podjetnika leta 2017 ter priprave na izvedbo tedna obrti, ki bo v mesecu občinskega praznovanja, septembru. Obrtno-podjetniška zbornica Slovenije je letos prvič razpisala dvoje priznanj: posebej za obrtnika in posebej za podjetnika leta, Povod za to je bila lanska podelitev naziva obrtnik leta podjetniku, ki daleč presega pojem obrtnika, pa tudi sicer ni mogoče primerjati s.p. brez ali z le nekaj zaposlenimi z onim podjetnikom, ki jih zaposluje sto. Mejni kriterij, ki ga je za letos določila OZS, je število zaposlenih: tisti z do petimi zaposlenimi lahko kandidirajo za obrtnika, oni z več kot petimi pa za podjetnika leta. OOZ Logatec ni prvič predlagala uspešnih podjetnikov za prejem tega najvišjega priznanja. Predlogi so bili tudi uspešni, čeprav osrednjega priznanja, »Obrtnik leta« še nobeden od predlaganih ni prejel. Naj spomnimo, da je pred tremi leti Srečko Brus prejel priznanje obrtniški vzor leta, kakršen naziv so dobili kandidati iz najožjega izbora. Logaška zbornica je najboljša med OOZ po plačevanju članarine in najuspešnejša po pridobivanju novih članov glede na številčnost članov. Tudi zaradi tega so člani odbora oblikovali kar dva predloga za podelitev naziva obrtnik leta in šest predlogov za naziv podjetnika leta. Nominiran-ci morajo z nominacijo soglašati, preden jo predlagatelji oddajo. Izpolnjevati pa morajo tudi postavljene kriterije (poslovanje z dobičkom, poslovna uspešnost, trajnost dosežkov, poslovna odličnost, uvajanje inovacij, skrb za okolje, skrb za kadre in njihovo usposabljanje, strategija razvoja, prispevek k razvoju okolja, v katerem posluje in aktivnost v stanovskih vrstah. Direktor zbornice je zadolžen, da pripravi vse potrebno ter predloge posreduje OZS. Upravni odbor je na seji sprejel tudi poročilo o poteku priprav na letošnji teden obrti. O tem je več zapisano zgoraj, v prispevku s tem naslovom. Predsednik pa je člane UO seznanil še z zadnjimi uspešno zaključenimi prizadevanji avtoprevoznikov OZS, da lahko uveljavijo zahtevke za povračilo preplačanih vozil določenih znamk, kupljenih v zadnjem času, četudi niso njihovi prvi lastniki. O tem več lahko preberete na skupnih straneh tokratnega KG. J. G. julij-avgust 2017 Pripravlja Dejan Šraml coz, I LOGATEC Ureditev označevalnih tabel O problemu označevalnih tabel na Logaškem ter predvsem v obeh industrijsko-obrtnih conah smo pred časom razpravljali na sejah gospodarskega strateškega sveta Občine Logatec. Podpredsednik zbornice Silvester Pivk je opravil temeljito analizo stanja označevalnih tabel na Logaškem in situacijo primerjal z drugimi občinami (obrtnimi conami) ter predstavil primere dobrih praks. Glede ureditve označevalnih tabel so nato bili sprejeti določeni sklepi in roki za celostno ureditev te zadeve. Občina je zagotovila, da bo temu namenila proračunska sredstva. Zadeva se premika, vendar počasi. Na občini so v začetku maja 2017 imeli prve sestanke glede te problematike. Imenovana je bila delovna skupina. Zadeva je kompleksna (javna naročila, elaborati itn.). Delovna skupina bo najprej postavila izhodišča, da bo izvajalec lahko naredil dober elaborat, nato pa izbrala izvajalca zanj. Zajemal bo ulice, ki še niso označene, postavitev usmerjevalnih tabel do javnih ustanov in obrtnih con, in kot tretjo fazo označevalne table podjetij po obrtnih conah. Posamične aktivnosti s postavljanjem tabel za podjetja in podjetnike se bodo izvedle naslednje leto. Občina bo iskala namenska EU-sredstva, ker jih Evropa tem aktivnostim namenja. Kot zbornica si bomo prizadevali dobiti povratne informacije tudi od podjetij v obrtnih conah. Namen ureditve s tablami je, med drugim tudi ta, da bi okrepili imidž obrtnih con in vzpostavili kakovostno celoto, od poimenovanja con in določitve ulic znotraj njih, do odstavnih pasov, označevanja številk posameznih objektov in obrtnih con. Vse table morajo biti poenotene. V obeh cona deluje skupno kar 120 poslovnih subjektov. Kot stanovska podporna podjetniška organizacija pa smo, tudi na dodatno pobudo članov, maja 2017 z urgentnim dopisom dodatno apelirali na občino, da bi zadevo vendarle pospešili in še letos v sodelovanju s podjetji iz obeh con ustrezno uredili označevalne table in lamele. Obstoječe stanje označevalnih lamel v obeh conah ustvarja strankam in obiskovalcem slab vtis o občini, poslovnih partnerjih... Predstavniki občine so se nam že odzvali in 20. 6. 2017 v odzivu zapisali »Občina Logatec je obstoječe poškodovane usmerjevalne lamele odstranila in jih bo nadomestila z^ novimi lamelami. V okviru celovitega pristopa nameščanja usmerjevalnih lamel na območju širšega naselja Logatec, bo obravnavana tudi postavitev lamel v obeh industrijsko obrtnih conah. V letošnjem letu bo izvedena analiza in ocena stroškov investicije. Izvedba postavitve usmerjevalnih lamel je predvidena v letu 2018.« Tovrstno hitro ukrepanje pozdravljamo! Prijava na razpis za družinsko podjetništvo Javna agencija SPIRIT Slovenija je maja odprla javno povabilo podpornim podjetniškim organizacijam za izvedbo strokovnih predavanj in izmenjav dobrih praks s področja prenosa lastništva družinskih podjetij v dogodke za podjetnike in lastnike podjetij. Dva projekta je v sodelovanju z raziskovalko in višjo predavateljico mag. Tino Kociper s Fakultete za turistične študije — Turistica Univerze na Primorskem, prijavila tudi OOZ Logatec. Če bomo na razpisu uspešni, bomo jeseni izvedli dogodke in aktivnosti, ki bodo promovirali pomen družinskega podjetništva in osveščali lastnike družinskih podjetij o pomenu priprave in različnih tehnikah prenosa podjetja na naslednike, predstavili dobre prakse in management v družinskem podjetništvu. Družinsko podjetništvo namreč predstavlja steber gospodarstva v podeželski občini Logatec in je tudi glavni delodajalec, zato je temu potrebno nameniti še toliko večjo pozornost. Poletno učenje angleščine Če imate težave z učenjem angleščine, poizkusite naše programe e-učenja angleščine preko interneta za vso družino. Posebna cena za člane OOZ Logatec: tri mesece samo 39,00 EUR, šest mesecev 69,00 EUR, eno leto 119,00 EUR. Na voljo 10 programov. Program spremlja vaše delo, popravlja napake in vas oceni. Nočitve za poslovne partnerje 10 % popust za člane OOZ Logatec in njihove poslovne partnerje za bivanje v Villi Tollazzi v Logatcu (najmanj dva dni, obdobje 2. 11. 2017-31. 3. 2018). Rossana d.o.o., Tržaška cesta 17, 1370 Logatec T +386 (0)59 33 44 00 E info@villa-tollazzi.si • www.villa-tollazzi.si julij-avgust 2017 5 Obvestila OOZ Postojna Javni razpis Občine Postojna Občina Postojna je objavila javni razpis za spodbujanje začetnih investicij in investicij v razširjanje dejavnosti in razvoj v letu 2017 Predmet razpisa je sofinanciranje upravičenih stroškov za materialne in nematerialne investicije. Za začetno investicijo se šteje investicija v opredmetena osnovna sredstva za ustanovitev novega obrata na območju Občine Postojna. Za investicijo v razširjanje dejavnosti in razvoj se šteje investicija v opredmetena sredstva za razširitev oziroma razvoj obstoječega obrata v smislu bistvenih sprememb proizvoda ali proizvodnega procesa obstoječega obrata v Občini Postojna v predelovalni, storitveni ali razvojno-raziskovalni dejavnosti. Kot začetna investicija oziroma investicija v razširjanje dejavnosti in razvoj se ne šteje povečanje obstoječe proizvodnje izdelkov, ki jih upravičenec že proizvaja in povečanje obsega storitev, ki jih upravičenec že opravlja. Namen javnega razpisa je vzpostavitev učinkovitega podpornega okolja za potencialne podjetnike in delujoča podjetja v vseh fazah njihovega razvoja, povečanje možnosti za ustanavljanje novih podjetij in spodbujanje njihove rasti ter spodbuditev povezovanja med raziskovalnimi in izobraževalnimi organizacijami ter gospodarstvom. Okvirna višina razpoložljivih sredstev za izvedbo razpisa je 30.000,00 EUR. Proračunska sredstva se dodelijo kot nepovratna sredstva skladno s pravili o dodeljevanju državnih pomoči »de mi- nimis«. Na razpis se lahko prijavijo podjetja, ki se kot pravna ali fizična oseba, ukvarjajo z gospodarsko dejavnostjo in so organizirana kot gospodarske družbe ali samostojni podjetniki ter imajo na dan oddaje vloge najmanj 1 zaposlenega ter največ 20 zaposlenih ter letni promet in/ali letno bilančno vsoto, ki ne presega 2 milijona EUR. Rok za prijavo je 31. 7. 2017. Prijavitelji oddajo vloge po pošti oziroma osebno na naslov Občina Postojna, Ljubljanska cesta 4, 6230 Postojna. Razpisna dokumentacija z navodili prijaviteljem za izdelavo vlog, je dosegljiva od dneva te objave do izteka prijavnega roka (porabe sredstev) na spletni strani Občine Postojna: http://www.postojna.si ali v sprejemni pisarni Občine Postojna, Ljubljanska cesta 4, Postojna. Razpisno dokumentacijo se lahko posreduje tudi po elektronski pošti. Dodatne informacije in pomoč pri izpolnjevanju ter pojasnjevanju obrazcev so na voljo vsak delovni dan med 9.00 in 12.00 uro na občini Postojna na tel. št. 05 7280 789 (Tatjana Rolih). Morebitna vprašanja je mogoče poslati tudi po elektronski pošti: tatjana.rolih@postojna.si. Koliko so vredni vaši podatki? Od 500 - 2000 EUR! Morda bi marsikdo zamahnil z roko, češ SSaj nimam nič takega, zakaj bi pa nekdo hotel moje stare slike?' Ne vaše slike, vaš denar in posledično zaslužek je tisti, ki spletne kriminalce žene k pošiljanju virusov. Izsiljevalski virusi so v svetu kibernetskega kriminala že dolgo poznana grožnje, a v zadnjem letu doživljajo razcvet, odkupnine so od začetnih 500 narasle na visokih 2000 €. Leta spominov in najpomembnejših dokumentov se lahko izgubijo v enem dnevu: poročne fotografije, posnetek otrokovih prvih korakov, diplomska naloga, finančna poročila, službena korespondenca in pogodbe. Uporabniki, ki nimajo ustrezne varnostne kopije, lahko dokumente povrnejo samo še s plačilom odkupnine. Izsiljevalski virusi se najpogosteje širijo prek priponk v elektronski pošti. Običajno velja opozorilo, da ne smemo odpirati priponk neznanih pošiljateljev. Virusi v zadnjih mesecih pa potvarjajo naslovnike in videti je, kot da smo si sporočilo z okuženo priponko poslali sami, ali pa nam jo je poslal naš znanec. Uporabnike opozarjamo, naj ne odpirajo nenavadnih priponk, ki jih niso pričakovali, tudi če poznamo pošiljatelja; nevarne so .zip, Word in Excell priponke. Izsiljevalski virusi v letu 2016 V letu 2016 smo bili priča pravi poplavi izsiljevalskih virusov, okuženi smo bili že vsi: šole knjižnice, zdravstveni domovi, lekarne, muzeji, majhna in velika podjetja ter številni posamezniki. Izsiljevalskih virusi delujejo tako, da zašifrirajo vse dokumente na računalniku; fotografije, posnetke, besedilne in službene datoteke, vse. V zameno za dokumente mora žrtev izsiljevalcem plačati odkupnino v vrednosti od 500 do 1000 EUR v kriptirani valuti bitcoin (BTC). Kako se lahko okužite? 1. Večina okužb se zgodi prek priponke elektronske pošte. Ko uporabnik odpre okuženo priponko, virus zaši-frira dokumente na njegovem računalniku. 2. V redkejših primerih se lahko okužite pri enostavnem brskanju po spletnih straneh, ne da bi morali karkoli prenesti na svoj računalnik. 'Saj nikoli ne odpiram priponk, če ne poznam pošiljatelja!' To pravilo vas ne bo obvarovalo pred virusi. Kriminalci si izmišljajo vedno nove načine, s katerimi uporabnike zavedejo k prenosu okužene priponke. Nevarne niso samo priponke neznanih pošiljateljev, saj se kriminalci poslužujejo vedno novih načinov. 6 julij-avgust 2017 Pripravlja Irena Dolgan 9 REPUBLIKA SLOVENIJA MINISTRSTVO ZA IZOBRAŽEVANJE, ZNANOST IN ŠPORT 1. Ponaredijo naslovnika, da je videti, kot da vam je sporočilo poslal znanec ali celo družinski član. 2. Virus zamaskirajo v sporočilo o neplačanem računu. Poleg priložijo priponko, ki naj bi vsebovala račun, v resnici pa je virus. 3. Vedeli smo, da virus pošljejo v obliki zamaskirane izvršilne datoteke tipa .exe, .vbs ali .js. Po novem se boste okužili tudi z navadno MS Office (Excel, Word ipd.) priponko. Trik je v makrih, če jih ob odprtju datoteke omogočite ali pa imate že predhodno nastavljene tako, da se ob odprtju zaženejo, bodo na vaš računalnik naložili virus. Opozorilne znake, da gre za škodljivo datoteko, težko strnemo v nekaj pravil. Še vedno velja, da so kriminalci vedno en korak pred nami in verjetno imajo za nas v bližnji prihodnost pripravljenih še več inova-tivnih pristopov. V mislih imejte preprosto pravilo: 'Če ne vem, zakaj sem dobil pošto, nikoli ne odpiram priponk, niti ne klikam na povezave'. Edina obramba je backup oz. varnostna kopija vseh dokumentov Zanesete se lahko samo še na pravilno izdelano varnostno kopijo dokumentov. 2 pravili pri izdelavi varnostnih kopij: 1. Kopijo podatkov ustvarite na zunanji disk ali USB ključ, ki ju po končanem kopiranju varno spravite nekje zunaj računalnika. Če recimo disk ostane priklopljen, virus zašifrira tudi podatke na njem in s takšno varnostno kopijo si ne moremo pomagati. Po-služite se lahko shranjevanja v oblaku: datoteke v oblaku virus sicer ravno tako zašifrira, a jih lahko uporabnik sam povrne v stanje večinoma za 30 dni nazaj. Na voljo je tudi več specializiranih programov za izdelavo varnostnih kopij. 2. Ni dovolj, da le enkrat letno poskrbite za kopije. Poskušajte jih izdelovati sproti, ko ustvarjajte nove vsebine (dokumenti, fotografije). Še posebej v po- LJUBKA UNIVttiZA PO 5 T SJ N» EVROPSKA UNIJA Kaj dobrega lahko prinese zaposlitev za določen čas? Zaposleni za določen čas lahko pri delu pridobljeno znanje, veščine in kompetence izkoristijo za nadaljnje iskanje zaposlitve. Delodajalci, ki svoje sezonske delavce usmerijo v svetovalni postopek izkažejo posebno skrb za zaposlene in jim omogočijo razvoj vseživljenjske za-posljivosti. Ob brezplačni svetovalni podpori lahko zaposleni: • Odkrijejo, katera nova znanja in kompetence so pridobili in kako jih najbolje izpostaviti. • Ugotovijo, ali lahko katero izmed kompetenc uradno potrdijo in pridobijo nacionalno poklicno kvalifikacijo (nov poklic). • Pripravijo osebno zbirno mapo kompetenc in dosežkov (tudi v sodobni e-obliki), s katero bodo lažje prepričali novega delodajalca. • Oblikujejo atraktiven Europassov življenjepis. • Ovrednotijo raven znanja tujega jezika ali uporabe računalnika in brezplačno pridobijo potrdilo. • Razmislijo o nadaljnjem razvoju kariere in si zastavijo prave izobraževalno-karierne cilje. • Pristopijo k različnim brezplačnim tečajem za razvoj kompetenc. Brezplačno svetovanje in vrednotenje sta namenjena vsem zaposlenim v Primorsko-notranjski regiji. Izvaja ga Ljudska univerza Postojna v okviru Točke za razvoj kompetenc. Za več informacij: • T: 05 721 12 87 • E-pošta: erika.svara@zavod-znanje.si socialni sklad in Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport. slovnih okoljih je centralizirana izdelava varnostnih kopij nujna. V podjetjih je centralizirana izdelava varnostnih kopij nujna. Če te še nimate, čim prej poskrbite za to preko lastnega IT oddelka ali poiščite kompetentnega zunanjega izvajalca! Kopije poskušajte izdelovati sproti, ko ustvarjajte nove vsebine (dokumenti, fotografije). Vir: www.varninainternetu.si Koristne povezave https://www.varninainternetu.si/2016/izsiljevalski-viru-si-kaj-smo-se-naucili/ https://www.varninainternetu.si/2016/backup-po-membnih-podatkov/ http://www.policija.si/index.php/preventiva-/ preventiva/5788-varni-na-internetu Vojko Urbančič, Organizator dela — informatik julij-avgust 2017 7 Obvestila OOZ Vrhnika Pismo občini Vrhnika Objavljamo dopis, poslan Občini Vrhnika o tem, kakšen mačehovski odnos ima do gospodarstva in njegovega razvoja. Dopis bo objavljen tudi v naslednjem Našem časopisu, da ga bodo lahko prebrale vse občanke in občani. Zadeva: Mačehovski odnos do obrtništva in podjetništva OOZ Vrhnika združuje 320 članov, samostojnih podjetnikov in podjetij, s cca 1000 zaposlenimi. Obrtniki in podjentiki niso samo z območja občine Vrhnika, ampak tudi Borovnice in Log-Dragomerja. Ker je ena od nalog naše zbornice tudi zastopanje interesov pred lokalnimi skupnostmi, že več let dajemo pobude, da bi na območju Občine Vrhnika namenili kakšno območje tudi obrtni in poslovni coni za razvoj obrtništva in podjetništva (razširitev POC Pod Hruševco, v Sinji Gorici pri bivši opekarni, pri Vidmarju v Sinji Gorici, v Verdu bivši Liko....), opozarjamo, da Vrhnika postaja le spalno naselje, obrtništvo in podjetništvo pa se seli k sosedom (predvsem v Logatec). Kaj pomeni spalno naselje — strošek za občino, ker je potreba po dodatnih kapacitetah v vrtcu, potem v šolah.... ljudje pa nimajo zaposlitev, ni novih delovnih mest, ker ni razvoja gospodarstva, prenekateri stanovalci oz. prebivalci postanejo breme občinskega proračuna.... Spreminjajo se občinski prostorski načrti — tudi na željo posameznikov — vendar ne v smeri želje po gospodarskem razvoju. Natura 2000 je pred leti zelo omejila prostor, ki bi lahko bil namenjen gospodarstvu, vendar predvsem zaradi tega, ker občina ni pravočasno, ali pa sploh ni, vložila pripomb na predlog Nature 2000, ki se pregloboko zajeda v bližino naselij in obstoječe infrastrukture in še dodatno zavira razvoj. Občina Vrhnika je tudi postala center „smetarjev": Imamo JP KPVrhnika, ki skrbi za komunalne odpadke in je skoraj največji zaposlovalec v občini, imamo center Saubermacher, ki je najmodernejša kompostarna anaerobnega tipa za biološke odpadke in skrbi tudi za obdelavo odpadne embalaže (zakaj tako smrdi), imamo kompostarno Rosa, imamo Kemis, ki je center za zbiranje nevarnih odpadkov. V kolikor bi bile dane možnosti za razvoj podjetništva in obrtništva, bi na novo ustanovljena podjetja, obrtne delavnice ali v te cone preseljeni subjekti zagotovo zaposlili več ljudi, kot je skupaj zaposlenih v vseh „smetarskih" podjetjih. Okolje, ki je sedaj podvrženo precejšnjemu onesnaževanju, bi bilo manj obremenjeno. Sprašujemo se, ali je naše območje res primerno samo za vse vrste smeti in smetarje, za ostale gospodarske panoge pa ne? Smetarska industrija je že do sedaj razvrednostila vrednost nepremičnin (smrad v Sinji Gorici, na Vrtnariji, v Zlatici...), nedavna nesreča oz. požar v Kemisu pa je še dodatno prispeval k razvrednotenju vrednosti lastnine posameznikov in poslabšanju kvalitete življenja na Vrhniki. Občina in občinski svet bi morala gledati dolgoročno. Smetarji predstavljajo več stroškov za občinski proračun, kot pa doprinesejo vanj. S spremembami prostorskih načrtov bi morali posamezne predele nameniti drugačnemu gospodarstvu, ne samo smetarjem. In to kako? Občina bi morala kupiti zemljišče, ga infrastrukturno opremiti in prodati. Investitorji bi tako prihranili čas, saj vemo, da se postopki pri pridobivanju različnih soglasij na različnih ministrstvih vlečejo kot jara kača. Investitorjem bi bilo v naprej znano, kakšna dejavnost se lahko opravlja, investitorji bi z nakupom infrastrukturno opremeljenega zemljišča lahko takoj postavili objekte ustrezne lastnim potrebam, investitorji bi lahko hitro ponudili nova delovna mesta. Nekaterim občinam je na tak način uspelo privabiti številna podjetja (Logatec, Ajdovščina...), nimajo težav z brezposelnimi, mesto se razvija, prebivalci so zadovoljni. Kako bi še lahko vplivali na pospešen razvoj gospodarstva? Ko bi občina imela komunalno opremljena zemljišča za prodajo, bi lahko zemljišča investitorjem ponudila s subvencijo za plačilo komunalnega prispevka, znižanjem plačila NUSZ, če zaposli večje število delavcev, lahko bi koga celo oprostili plačila... Pogoji bi morali investitorjem biti znani v naprej, saj bi se tako lažje odločali za investicijo v občini, ker bi poznali pogoje, stroške...in jih ne bi mogla presenetiti kakšna nepričakovana in dodatna obveznost. Da pa ne bi privabljali samo novih investitorjev, bi morali omogočiti razvoj tudi obstoječim gospodarskim subjektom, ki imajo željo po širitvi. Prav tako bi jim bilo potrebno ponuditi infrastrukturno opremljene parcele po ugodni ceni, predvsem pa jih ne bi smeli vsako leto bombardirati z višjimi zneski na položnicah za NUSZ, kar je sedaj že vrsto let praksa. Po primerjavi, ki smo jo naredili, je NUSZ v občini Vrhnika namreč najvišji: Vrhnika — 1,6535 €/m2 za poslovni objekt Log- Dragomer — 0,7325 €/m2 za poslovni namen Grosuplje — 1,0555 €/m2 za poslovni namen Postojna — 1,18128 €/m2 za poslovni namen To zagotovo ni pozitivno in ne vodi k napredku in gospodarskemu razvoju. Za nekaj naslednjih let želim, da ostane vrednost točke za odmero NUSZ enaka, seveda pa se ne sme spreminjati niti občinski Odlok, da ne bi po drugi strani z drugačnim točkovanjem ali umeščanjem posameznih parcel v prostor povzročili ponovnega povišanja. Da ni pravega interesa za razvoj obrtništva in podjetništva se kaže tudi v neurejeni poslovno obrtni coni Pod Hruševco, v kateri je občina še vedno solastnik, občinski najemniki — avtobusarji pa to cono najbolj onesnažujejo s svojimi vožnjami po makadamu, urejanje cone pa, kljub pobudam OOZ Vrhnika in poskusom, da bi jo dokončno uredili, prepuščajo lastnikom, uporabnikom. 8 julij-avgust 2017 Pripravlja Adela Cankar Kje se še kaže mačehovski odnos lokalne oblasti do gospodarstva? V edini neurejeni cesti v centru Vrhnike — makadamska cesta do Doma obrtnikov, kjer ima sedež Obtno--podjetniška zbornica, ki združuje obrtnike in podjetnike na območju Upravne enote Vrhnika. Cesta je občinska in predstavlja eno redkih povezav Tržaške in Stare ceste, cesta ni v lasti OOZ Vrhnika, kakor nekateri zmotno mislijo — kakšni obrtniki, še ceste si ne morejo urediti. Že vsaj 20 let dajemo pobude in zahteve za ureditev, vedno smo pokazali pripravljenost za sofinanciranje, pa je do danes samo makadam, na katerem krpajo luknje samo na našo zahtevo. Slišati je, da se letos nekaj premika in po več kot 20 letih upamo, da bo cesta dočakala ustrezno infrastruk-turno opremljenost in asfaltno prevleko. Z željo, da se pozitiven trend razvoja gospodarstva v pri-hdnje zazna tudi na območju občine Vrhnika, vas lepo pozdravljamo. Simon Hlebec, l.r. Predsednik OOZ Vrhnika Letošnji razpis za dodeljevanje finančnih sredstev Tej številki glasila je priložena objava javnega razpisa za finančna sredstva iz proračuna Občine Vrhnika in iz sredstev naše zbornice. Na razpis se lahko prijavijo gospodarski subjekti s sedežem na območju občine Vrhnika. Sredstva so namenjena za štiri različne ukrepe: kot subvencija za pokrivanje dela obrestne mere pri dolgoročnem kreditu; subvencija za nastop na sejmu, razstavi; subvencija za novo zaposlitev; subvencija za izobraževanje in usposabljanje. Če ste (boste) v razdobju od 1. 10. 2016 do 30. 9. 2017 naredili karkoli od naštetega, se prijavite za nepovratna sredstva. Posebnega obrazca za prijavo ni, vlogo napišete sami in ji priložite zahtevano dokumentacijo ter vse skupaj pošljete na našo zbornico po pošti ali dostavite osebno na naš naslov: OOZ Vrhnika, tržaška cesta 8a, 1360 Vrhnika. Borovnica Naj razveselimo tudi podjetnike in podjetja z območja Občine Borovnica. V postopku sprejemanja na Občinskem svetu je Pravilnik o dodeljevanju finančnih sredstev. Na njegovi podlagi bo objavljen javni razpis, ki bo podoben vrhniškemu, veljal pa bo za gospodarske subjekte z območja občine Borovnica. bo Razpis bo predvidoma objavljen na spletni strani Občine Borovnica, mi ga bomo objavili v naslednji številki glasila, konec avgusta oz. v začetku septembra. Časa za prijavo bo dovolj, dokumentacijo pa lahko že sedaj zberete in pripravite, da boste vlogo lažje oddali. Varstvo pri delu Za člane in zaposlene delavce bomo usposabljanje in izpit iz varstva pri delu in požarnega varstva ponovno organizirali v septembru. Sekcija za promet Vse člane, ki se ukvarjate s prevozniško dejavnostjo prosimo, da nam sporočite mail naslov, na katerega bi želeli prejemati informacije sekcije za promet. Za nekatere člane naslove že imamo, nekateri ste mail naslov spremenili in nam tega niste sporočili, nekateri jih imate več, mi pa vemo morda za tistega, ki ga ne uporabljate.. Ker so v današnjem času pravočasne informacije zelo pomembne, nam res posredujte svoje mail naslove, da boste o vsem pravočasno informirani in ne boste obtičali v kakšni cestni zapori. Sekcija avtoserviserjev Ste že pogledali na novo spletno stran sekcije pri OZS? Ne obotavljate se in si jo oglejte. Je pregledna, zanimiva, polna uporabnih informacij, napotkov. Na njej najdete napovednik dogodkov, pa tudi odgovore na številna vprašanja. Poglejte torej sami: www.avtoserviser.si ali www.ozs.si sekcije/avtoserviserji Obvestilo Zaradi letnega dopusta bo zbornica zaprta od 17. do 28. julija. Za register oz. e-VEM točko se lahko obrnete na OOZ Logatec, Tržaška cesta 11, tel.: 750 90 80, na OOZ Ljubljana Vič, tel.: 200 52 50 ali druge točke sistema VEM. Za ostale informacije in svetovanja pokličite na OZS, Celovška 71, tel.: 58 30 500. Lahko pišete tudi na naš mail, odgovor boste prejeli v najkrajšem možnem času. Računalniški tečaji V okviru javnega razpisa za pridobivanje temeljnih in poklicnih kompetenc se lahko vključite v BREZPLAČNE delavnice za pridobivanje računalniških znanj. Delavnice sofinancirata Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport in EU iz Evropskega socialnega sklada. Izvajalec delavnic je Agora d.o.o. Usposobili se boste za osnovno delo z računalnikom, pisanje besedil, izdelavo preglednic, brskanje po spletu, delo z elektronsko pošto. Usposabljanja so namenjena zaposlenim, predvsem starejšim od 45 let z manj kakor srednjo izobrazbo (lahko tudi drugi), ki si želite izboljšati svoja računalniška znanja. Delavnice se bodo izvajale v jesenskem času, v popoldnevih, v prostorih zbornice in bodo trajale 50 šolskih ur (10 x 5 ur). V septembru bo za uvod organizirana enourna informativna delavnica, na kateri se boste seznanili z vsebinami in potekom delavnic in ugotovili, če je to prava stvar za vas. Informativno se lahko že prijavite. Pokličite na zbornico: 01 755 77 40 ali 051 619 julij-avgust 2017 9 Sekcije PREVOZNIKI Avstrija Zaradi številnih vprašanj, vam pošiljamo podrobnejšo informacijo, ki se nanaša na opravljanje prevozov v/iz/po Avstriji in sicer: S 1. 6. 2017 se je pri napotitvah voznikov v Avstrijo spremenil le način prijave (obrazec ZKO-3, ki je prirejen sektorju transporta in gre po novem za pavšalno šest-meseč-no najavo) ter obveznost dokumentov v vozilu (plačna dokumentacija se lahko dostavi naknadno). V prilogi vam posredujemo dopolnitev informacij v zvezi z izpolnjevanjem obrazca ZKO3-Trans oziroma napotitvijo v Avstrijo. Z enim obrazcem lahko oddate napotitev za vsa vozila in vse voznike hkrati. (klikate na »Neu« pod vozilo - rubrika 4 ali pod voznikom od rubrike 5) - glejte pripet pripomoček v priponki. Napotitve so »pavšalne« za obdobje 6 mesecev in niso odvisne od konkretne posamezne napotitve. V kolikor ste oddali napotitev še s starim obrazcem, le ta ima svojo veljavo do izteka. Ne rabite oddajati novega. Ko se izteče napotitev po starem obrazcu, naredite napotitev po novem obrazcu, za vse voznike in vsa vozila. Kaj v primeru spremembe? Obrazca za spremembe za primer transporta še niso uspeli pripraviti, bo konec junija, vas bomo obvestili. Če odjavite vozilo ali odpustite voznika ali vas voznik zapusti, da odpoved, te spremembe ni treba javljati. V primeru da nabavite novo vozilo in zaposlite novega voznika morate le to spremembo javiti, do trenutka dokler ne bo novih obrazcev za javiti spremembo to storite tako, da na novo izpolnite obstoječ obrazec ZKO3-Trans in dopolnite vozilo/voznika. 6. Po novem so jasneje opredeljene obveznosti avtovlek in sicer: Prevozi vlečnih služb za pomoč na cesti, če je voznik okvarjenega/ponesrečenega vozila član avto kluba ali ima pismo zavarovalnice ter je za vlečno storitev določena tuja vlečna služba. Izjema je tudi, če prevoz vlečne službe naroči policija. Če prevoz naroči sam voznik (oz. prevoznik) po lastni izbiri, gre v tem primeru za napotitev (obvezna najava voznika in ostala dokumentacija). V prilogi »AUT InfoNapotitev..« boste našli tudi povezave na ostale kolektivne pogodbe (zaradi preobežnosti gradiva, ga ni moč priložiti temu obvestilu): - za dejavnost prevoza tovornega prometa; - za dejavnost avtobusnih prevozov; - za prevoz z dostavnimi vozili (prevoz blaga z vozili katerih NDM ne presega 3,5 t); - za dejavnost prevoza potnikov z osebnimi vozili (velja tudi za avtotaksi prevoze). 10 Podjetje, ki opravlja storitev v Avstriji in NE gre za področje dejavnosti prevoza potnikov ali blaga, uporablja tisto kolektivno pogodbo, ki na splošno velja dejavnost oz.za panogo, ki jo podjetje opravlja. Obvezni dokumenti (iz naslova napotitve voznika): - Potrdilo A1 - ZKO-3 prijava (potrebno jo je izpolniti PRED vstopom voznika na avstrijsko ozemlje; pri kabotaži zadošča prijava pred dejanskim začetkom dela —pred vožnjo do mesta naklada; v kolikor dokumenta vozniku ne moremo fizično izročiti, mu ga je potrebno poslati preko e-medijev (e-pošta, MMS..) - Pogodba o zaposlitvi (ki jo je podjetje sklenilo z voznikom) ter njen prevod v nemški jezik ali angleški jezik - Aneks k pogodbi o zaposlitvi (dodatek k pogodbi o zaposlitvi, iz katerega je razvidno, da se bo za delovne ure (iz evidence delovnega časa), ki so bile opravljene na ozemlju Avstrije, spoštovali avstrijski predpisi); - najemna, zakupna ali lizing pogodba, če vozilo ni v lasti podjetja, ki izvaja prevoz (pogodbe ni potrebno prevajati) - EU potrdilo o dejavnostih — če se prevoz ne opravlja na podlagi licence Skupnosti (več informacij: Obrtno--podjetniška zbornica Slovenije; tel. 01 58 30 552) Ne pozabite tudi na dokazila o aktivnostih voznika za tekoči ter preteklih 28 dni. Ostalo dokumentacijo (plačilno listo, dokument o razvrstitvi v plačilni razred npr. izobrazba in delovne izkušnje, potrdilo o izplačilu plače, evidenca DČ) bo potrebno posredovati v roku 14 koledarskih dni po koncu koledarskega meseca, v katerem je bil izveden nadzor. Če dokumentacija (prevedena) ne bo posredovana v roku in v celoti, bo uveden prekrškovni postopek. Dokumentacija v vozilu se mora nahajati v papirni ali berljivi elektronski obliki (na zaslonu-npr: MMS..), pri čemer morajo biti pri vstopu na avstrijsko ozemlje tehnične naprave že v vozilu. Informacije prevoznikom 1. Avstrija V Avstriji so s 1.6.2017 vstopile v veljavo poenostavitve glede ureditve čezmejnega opravljanja transportnih storitev v Avstriji. Na spletni platformi http://www.entsende-plattform.at/cms/Z04/Z04_35.0/domov lahko najdete kup uporabnih informacij o napotitvi delavcev v prevozni panogi. 2. Nemčija V Nemčiji se spreminja način prijave voznikov vezano na napotitev (končni rok 30.6. 2017), in sicer ne bo več prijav/najav preko fax-a, ampak preko spletnega portala https: julij-avgust 2017 Sekcije //www.meldeportal-mindestlohn.de/ preko katerega je že od 1.1.2017 možno oddajati prijave napotitev za voznike. Na voljo je kratek priročnik v prilogi kako narediti prijavo za. Če ste oddali prijavo še po starem na fax številko počakajte da vam poteče prijava, če boste morebiti morali dodati voznika to naredite preko portala. 3. Hrvaška Podjetje DKV Euro Service nas je obvestilo, da je prvi mednarodni ponudnik, ki omogoča plačevanje hrvaške cestnine in to poplačniško Od 25. aprila 2017 dalje je DKV Euro Service prvi evropski ponudnik goriva in storitev, ki omogoča plačevanje cestnine za cestninsko omrežje hrvaških upravljal-cev avtocestnega omrežja HAC in ARZ. S tem omogoča uporabnikom, da se izognejo dolgim čakalnim vrstam in zmanjšajo stroške. Uporabniki DKV si lahko zagotovijo elektronsko tablico za vozila nad 3,5 tonami dovoljene skupne mase in za avtobuse. S tem lahko prejmejo do 35,43 % popusta, ki ga nudi upravljalec. Poleg tega lahko na cestninskih postajah uporabljajo tudi pasove ENC (ele-ktronička naplata cestarine), kar prihrani čas. Na Hrvaškem morajo cestnino plačati vsa vozila. Plačilo cestnine za vozila v kategorijah III in IV se lahko plača preko DKV. S pomočjo kartice DKV se na prodajni točki hitro in enostavno registrirate ter kupite elektronsko tablico, ki jo takoj namestite v vozilo. Račun, ki ga prejete od DKV, vsebuje jasne specifikacije vseh zaračunanih cestnin. Za dodatne informacije obiščite https://www.dkv-euroser-vice.com/sl/storitve/cestnina/ ali pokličite 07/4905-552. 4. Slovenija Glede zamenjave vozniška dovoljenja tujih voznikov smo prejeli informacije iz pristojnega ministrstva, ki pravi, da je pri zamenjavi vse odvisno od posameznega primera, ali ima tuji voznik običajno prebivališče v Sloveniji (dejansko biva v Sloveniji - ne glede na dejstvo ali ima v Sloveniji prijavljeno stalno ali začasno prebivališče). Načeloma velja, če ima oseba družino v tujini, v Sloveniji pa je zaposlena za določen čas in ima prijavljeno začasno prebivališče (torej je v Sloveniji, da bi opravila nalogo z določenim trajanjem in nima namena prebivati v Sloveniji), potem se šteje, da oseba nima običajnega prebivališča v Sloveniji in ji v takšnem primeru vozniškega dovoljenja, izdanega v tujini, ni potrebno zamenjati. V kolikor ima oseba običajno prebivališče v Sloveniji, potem mora zamenjati vozniško dovoljenje, izdano v tujini eno leto od dneva prijave prebivališča v RS. Upravne enote v postopku ugotavlja dejansko bivanje v Republiki Sloveniji. Vir: OZS julij-avgust 2017 GRADBINCI Mogoče vam je znano, da Zbornica za gradbeništvo in IGM na GZS že desetletja spremlja gibanje cen v gradbeni dejavnosti (gradbena dela, zaključna gradbena dela, inštalacije, ločeno po vrstah gradnje,....) in na to temo tudi mesečno objavlja indekse razlik v ceni v brošuri. V veliko pogodbah se obračun razlik v ceni (če je predviden) sklicuje prav na brošuro teh indeksov. Indeksi ki izhajajo v brošuri četrtletno in se vsakomesečno dopolnjujejo ob zaključku meseca, so proti ustreznemu plačilu v brošuri in vmesnih pisnih poročilih dostopni na GZS. Za člane OZS pa je poskrbela Sekcija gradbincev pri OZS, ki ima brošuro naročeno in v kolikor ima kdo potrebo mu lahko sporočimo vrednosti indeksov, ki jih potrebuje (in po potrebi seveda tudi navodila za izračun — ki pa so enostavna in jih lahko obvlada vsak). Ker je brošura avtorsko in izdajateljsko zaščitena, je seveda ne moremo in ne smemo v celoti kopirati in pošiljati nikomur. Samo za člane OZS. Janko Rozman Povabilo Spoštovane članice in spoštovani člani, če bi želeli svoje proizvode ali storitve predstaviti drugim podjetjem in gospodinjstvom v bližnji regiji, ali pa zgolj krepiti svojo prepoznavnost, ime in blagovno znamko; imate to priložnost storiti z oglasom v glasilu Krpanov glas. Tiskano glasilo Krpanov glas prejmejo člani zbornice — podjetnik in podjetja, na območju občin Vrhnika, Borovnica, Log-Dragomer, Logatec, Postojna in Pivka. Skupaj 1.000 podjetnikov in posredno gospodinjstev (družinska podjetja). Glasilo pa pošljemo na več naslovov tudi po e-pošti ter ga objavimo na spletni strani. Kot člani zbornice imate oglaševanje po zelo ugodni (simbolični) ceni. Tako vas bo oglas velikosti 1/4 strani A4 s kar 40 % popustom stal le 60 evrov. Če pa bi želeli bolj izpostavljen/večji oglas, boste za velikost 1/2 strani A4 odšteli 90 evrov, za celostranski oglas A4 pa le 120 evrov (vse cene so končne cene/nismo DDV zavezanci). Za oblikovanje oglasa lahko poskrbimo tudi mi v obliki PR članka — pošljete nam zgolj želeno besedilo/sporočilo in kakšno simbolično fotografijo. Sicer pa nam lahko vi pošljete že oblikovan oglas, pred tem pa pri nas dobite podatke o točnih dimenzijah (višina x širina). V vsakem glasilu imamo omejen prostor namenjen oglaševanju. Oglase sprejemamo do 24. v mesecu, izidemo pa običajno najkasneje do tretjega v mesecu. Napotila Normiranci ostajajo, ampak... »Nikoli več ne bo, kot je nekdaj bilo« bi lahko zapeli poslanemu predlogu nabora ukrepov na davčnem področju za 2017. V letošnjem letu se bo Ministrstvo za finance (MF) lotilo normirancev, davčnih zavezancev, ki ugotavljajo dohodek na podlagi dejanskih prihodkov in normiranih odhodkov. Osnutek predloga sprememb pri normirancih obsega: Znižanje obsega normiranih stroškov Po veljavni zakonodaji normirani odhodki znašajo 80%. Kakšen procent nam bodo vzeli, nam na MF ne izdajo. Povratek v sintetično obdavčitev Skladno z veljavno zakonodajo so samostojni podjetniki normiranci obdavčeni po stopnji 20%. Gre za cedularno/ dokončno obdavčitev, kar pomeni, da se dohodek s.p.-ja ne všteva v letno odmero dohodnine. Sprememba obdavčitve bi pomenila, da bi se dohodek, ki bi ga dosegel normirani s.p. obdavčil preko dohodninske lestvice in se všteval v letno odmero dohodnine. Vlada RS bo, tako pišejo v predlogu, normirancem zato priznala olajšave vezane na osebne okoliščine, nadgrajeni sistem pa naj bi bil ugodnejši za zavezance, ki vstopajo v svet podjetništva oziroma dosegajo nizke prihodke. Prenova mehanizmov proti zlorabam Vlada RS namerava zajeziti zlorabe, ki naj bi bile ugotovljene, pri poslovanju med povezanimi osebami. Kako in na kakšen način iz predloga ni moč razbrati. S spremembo sistema naj bi dosegli večjo učinkovitost in pravičnost sistema, zmanjšali negativne vplive, ki se odražajo na trgu dela ter odvrnili zlorabe sistema. Zakaj se nam ponovno zdi, da bo sprememba ugodno vplivala le na proračun? Vsekakor drži, da je po trenutno veljavni zakonodaji obdavčitev normirancev dokaj nizka (4% prihodkov), vendar ima država zagotovljen prihodek. Ne glede na dejansko poslovanje normiranega samostojnega podjetnika ali normiranega podjetja, mora normiranec državi plačati davek. Sprememba sistema se bo najverjetneje sprevrgla v množičen izstop iz sistema, prehod iz normiranega s.p.-ja v s.p., ki ugotavlja dohodek na podlagi dejanskih prihodkov in odhodkov, kjer imajo davčni zavezanci možnost uveljavljati dejanske stroške povezane s poslovanjem podjetja, prenašati eventuelno davčno izgubo v prihodnja davčna obdobja in možnost koriščenja olajšav. V OZS zavračamo vsako spremembo zakonodaje, ki bi negativno vplivala na poslovanje in konkurenčnost malega gospodarstva, zato ostro nasprotujemo znižanju višine normiranih odhodkov in povratku normirancev v sintetično obdavčitev. Jasmina Malnar Molek 12 Le še elektronsko vročanje! Pravna podlaga za eVročanje je določena v 85.a členu Zakona o davčnem postopku. Člen velja za vse pravne osebe in fizične osebe, ki opravljajo dejavnost, in le za tiste fizične osebe, ki so se ali se še bodo prostovoljno vključile v sistem eVročanje z vložitvijo pristopnice za elektronsko prejemanje dokumentov (obrazec eVročanje-POS). Dokumente, za katere FURS še nima vzpostavljenega sistema eVročanja, bodo zavezanci še nadalje prejemali preko pošte v papirni obliki. eVročitev šteje za opravljeno z dnem, ko naslovnik v portalu eDavki prevzame dokument z elektronskim podpisom vročilnice. Če ga ne prevzame v 15 dneh, velja vročitev za opravljeno z dnem preteka tega roka (fikcija vročitve). Na FURS-u ugotavljajo, da si določene pravne osebe in fizične osebe z dejavnostjo še vedno niso uredile vse potrebno za uspešno prejemanje elektronsko vročenih dokumentov. Seznam dokumentov, ki se vročajo elektronsko, je namreč vse daljši. Objavljen je na spletni strani FURS-a. Gre za zelo pomembne dokumente (npr. sklepe, opomine, inšpekcijske odločbe itd.), ki lahko nosijo pravne posledice, zato je res velika škoda, če zavezanci z njimi niso seznanjeni. FURS posledično ponovno poziva podjetja in podjetnike, da za namene dodatnega obveščanja o prejemu dokumenta preko portala eDavki sporočijo svoj elektronski naslov. Na ta način bodo po elektronski pošti obveščeni, da jim je v eDavkih vročen dokument FURS-a. Če ste elektronski naslov doslej že sporočili npr. za namene eOpominjanja ali eVročanja, vam ga ni potrebno ponovno sporočati. Elektronski naslov je potrebno sporočiti prek portala eDavki z obrazcem eVročanje-POS. Vsak elektronski naslov, ki se ga navede na obrazcu eVročanje-POS, je potrebno potrditi s klikom na povezavo v elektronskem sporočilu, ki se ga prejme po oddaji obrazca eVročanje-POS. Na nepotrjene elektronske naslove se obveščanje ne izvaja. Zavezanec si lahko določi pooblaščenca za vročanje tako, da izpolni obrazec Vročanje-PE. Objavljen je tudi v wordovi obliki. Obrazec Vročanje-PE pooblastitelj odda v papirni obliki na pristojni finančni urad ali v elektronski obliki prek portala eDavki. Obrazec Vročanje-PE lahko oddajo preko portala eDavki pooblaščenci, ki imajo pravico za vložitev dokumenta Vročanje-PE. V tem primeru se vsi dokumenti namesto zavezancu vročajo njegovemu pooblaščencu za vročanje. To velja za dokumente, ki se elektronsko vročajo in za dokumente, ki se še vročajo v papirni obliki. Če je pooblastitelj del sistema eVročanja, bo FURS dokument, ki ga mora vročiti njegovemu pooblaščencu, odložil v portal eDavki, kjer ga bo pooblaščenec lahko prevzel z uporabo digitalnega potrdila. Zato FURS dodatno opozarja, da zavezanci, ki so del sistema eVročanja, preverijo ali imajo njihovi pooblaščenci julij-avgust 2017 Napotila za vročanje, potrebno programsko in strojno opremo za vstop v portal eDavki, sicer dokumenta ne bodo mogli prevzeti in bo nastopila fikcija vročitve. Kadar se želi kot pooblaščenca določiti pravno osebo (npr. računovodski servis, odvetniška pisarna), FURS priporoča, da se dejansko pooblasti pravno osebo in ne zaposleno fizično osebo pri tej pravni osebi, sicer bodo npr. dokumenti, ki bodo vročeni v papirju, vročeni na naslov te fizične osebe. Več informacij o eVročanju je dostopnih na spletni strani FURS-a: http://www.fu.gov.si/davki_in_druge_dajatve/ poslovanje_z_nami/e_vrocanje/ Tadeja Bučar Napake na obrazcu REK-I Na podlagi 32. člena Zakona o matični evidenci zavarovancev in uživalcev pravic iz obveznega pokojninskega in invalidskega zavarovanja — ZMEPIZ-1 se za delavce v delovnem razmerju od 1. 1. 2016 na obračunih davčnega odtegljaja (v nadaljevanju: REK-1 obrazcih) poročajo tudi podatki, potrebni za oblikovanje prijave podatkov o osnovah in spremembe teh podatkov. Podatki se sporočajo ob vsakem izplačilu dohodka iz delovnega razmerja, od katerega so obračunani prispevki za pokojninsko in invalidsko zavarovanje, hkrati s poročanjem o dohodku oziroma obračunu prispevkov v REK-1 obrazcu. Z 31. 12. 2016 se je izteklo določeno prehodno obdobje, v katerem so imeli delodajalci poleg obveznosti sporočanja podatkov, potrebnih za oblikovanje pokojninske osnove na REK-1 obrazcih, tudi status zavezanca za vlaganje prijav o osnovah in sprememb teh podatkov. Za dohodke, ki se nanašajo na obdobja po 1. 1. 2017, delodajalci podatkov o osnovah za svoje zaposlene ne bodo več poročali na obrazcih M-4, pač pa le na REK-1 obrazcih. Podatke za prijavo podatkov o osnovi ter spremembe teh podatkov za delavce v delovnem razmerju Zavodu za pokojninsko in invalidsko zavarovanje Slovenije posreduje Finančna uprava Republike Slovenije na podlagi podatkov iz REK-1 obrazcev. V okviru nadzora na podlagi določb ZMEPIZ-1 nad podatki, ki se na REK-1 obrazcih nanašajo na oblikovanje prijav o osnovah, bo zavod periodično (mesečno) pošiljal obvestila delodajalcem o ugotovljenih napakah v sistemu eVročanja preko portala eDavki. Obvestila o napakah se bodo delodajalcem vročala osebno; delodajalci bodo na podlagi digitalnega potrdila pripravljene dokumente prevzeli v osebnem portalu eDavki. Zavod bo po enaki poti obveščal tudi tiste delodajalce, ki REK-1 obrazcev za posamezni mesec niso oddali. Ker je rok za izplačilo plače do 18. dne v tekočem mesecu za pretekli mesec, zavod pridobiva podatke za predprete- kli mesec. V skladu s sklenjenimi sporazumi in protokoli, tako FURS do 10. v mesecu posreduje podatke iz predloženih REK-1 obrazcev za predpretekli mesec in do 20. v mesecu tudi podatke o plačilu prispevkov. Obvestila bo zavod delodajalcem poslal prvič v mesecu juniju 2017, in sicer za podatke, ki so bili na REK-1 obrazcih posredovani ob izplačilu plač za obdobje od januarja do marca 2017. Nato bo zavod zavezancem redno, to je mesečno za predpretekli mesec pošiljal obvestila o napakah. Za vse informacije, ki se nanašajo na poročanje podatkov, potrebnih za oblikovanje prijave podatkov o osnovah in sprememb teh podatkov za osebe v delovnem razmerju (rubrike M01 — M10 na REK-1 obrazcu), je pristojen zavod. Za pojasnila glede posredovanih obvestil o napakah na REK-1 obrazcih s strani zavoda se delodajalci lahko obrnejo na telefonsko številko: 01/474 56 92 oziroma na elektronski naslov: napake.REK@zpiz.si. Sporočilo za javnost ZPIZ 16. 6. 2017 Mednarodno poslovno srečanje Obveščamo vas, da bo Obrtno-podjetniška zbornica Slovenija, v sodelovanju z Advantage Austria Ljubljana ter Evropsko podjetniško mrežo EEN, tudi letos organizirala mednarodno poslovno srečanje v času 50. MOS v Celju. Srečanje bo potekalo v četrtek, 14. septembra 2017, v Modri dvorani Celjskega sejmišča. Sodelovanje na srečanju je za podjetja brezplačno. Potrebno pa je narediti registracijo preko spletne aplikacije https://www.b2match.eu/slovenia2017. Rok za prijavo je 10. september 2017! Pri nas je prijetno Obrtniški mešani pevski zbor v novi pevski sezoni, ki se začne septembra, vabi v svoje vrste mlajše pevke in pevce, ki so voljni plemenititi nadaljnje delo »Notranjske«. Ta že 30 let udejanja ustanovitveno vodilo: povezovati obrtnike s širšega Notranjskega tudi na drugih pobočjih, ne le poklicnem. Pridite, pri naj prijazno vzdušje in veliko volje po dobrem petju. S|Vsi. bralci Krpanovega ■ gl^sa, pa tudi vabljeni na jubilejni koncert, ki bo 30. septembra v Narodnem domu v Logatcu ob 19. uri. Sajase za naš zbor, ka-li? julij-avgust 2017 109 Prispevki, dajatve PRISPEVKI ZA »POPOLDANCE« Vsi, ki opravljate dejavnost kot postranski poklic — »popoldanci«, ste obvezno zavarovani za invalidnost, telesno okvaro ali smrt, ki je posledica poškodbe pri delu ali poklicne bolezni pri opravljanju navedene dejavnosti. Mesečno morate plačevati določene obveznosti: prispevke za PIZ, ZZ in članarino za obrtno-podjetniški zbornični sistem. Prispevke plačate najpozneje do 20. v mesecu za pretekli mesec. Višina članarina je po sklepu skupščine 10, 18 ali 27 €, odvisno od dejavnosti in tega ali zaposlujete delavce ali ne (podatek zbornici posreduje ZZZS). Plačuje se ena članarina. Članarino plačate po prejetem plačilnem nalogu na račun pri Deželni banki Slovenije št.: SI56 1910 0001 0141 210, referenca je sestavljena iz davčne številke, številke zbornice in kontrolne številke. Pri plačilu preko elektronskega bančnega poslovanja morate navesti model 12 in nato referenco. S 1. 1. 2017 velja nova višina prispevkov za ZZ za poškodbe pri delu in poklicno bolezen in je vezana na višino povprečne bruto plače v RS za oktober predhodnega leta (za oktober 2016 znaša 1.567,99 €). Od januarja 2017 do vključno decembra 2017 znaša prispevek za ZZ 0,53 % od povprečne bruto plače za oktober 2016 oz. 0,53 % od 1.567,99 €, kar znaša 8,31 €. Poleg tega, plačate še 6,36 % od 25 % povprečne bruto plače za oktober 2016 oz. 6,36 % od 392,00 €, kar znaša 24,93 €. Plačilo do 20. v mesecu za pretekli mesec. Od 1. 4. 2017 je pavšalni prispevek za PIZ za zavarovanje invalidnosti in smrti, ki je posledica poškodbe pri delu ali poklicne bolezni povišan na 33,01 € (Ur. list RS, št. 14/2017). Obračun obveznosti PIZ in ZZ za junij 2017: 1. položnica: prispevki za PIZ zavarovanje za osebe, ki so zavarovane za in- validnost, telesno okvaro ali smrt, ki je posledica poškodbe pri delu ali poklicne bolezni TRR: 0110 0888 2000 003, Sklic na št.: 19 DŠ - 44008 33,01 € 2. položnica: prispevki za ZZ za poškodbo pri delu in poklicno bolezen 0,53 % od PP oktober 2016 - 1.567,99 € 8,31 € 6,36 % od 25 % PP oktober 2016 - 392,00 € 24,93 € TRR: 0110 0888 3000 073, Sklic na št.: 19 DŠ - 45004 33,24 € 3. položnica: članarina OZS in OOZ Sklic na št.: 12 davčna številka + oznaka članarine Za uživalce pokojnine, ki ste ohranili status s.p. velja, da prejemate lahko največ % pokojnine in se obvezno zavarujete za najmanj % delovnega časa oz. za najmanj 2 uri/dan. Obvezno je plačilo prispevkov od najmanj % minimalne osnove za plačilo prispevkov. Za 2 uri - za junij je izračun naslednji: 44 ur junij: PIZ 55,95 €, ZZ 31,97 €, zaposlovanje in starševsko varstvo 0,92 €, skupaj torej 88,84 € prispevkov. Lestvica za polno zavarovanje s.p. - 8 ur, je objavljena na naslednji strani v tabeli. PRISPEVKI ZA ZAPOSLENE DELAVCE ŠT. DELOVNIH UR v juniju 2017: redno delo: 22 dni: 176 ur; praznik: 0 dni: 0 ur; SKUPAJ: 22 dni, 176 ur. IZRAČUN DOHODNINE V LETU 2017 - lestvice veljajo od 1.1.2017 oz. za vsa izplačila v letu 2017!!! Olajšave pri izračunu dohodnine v letu 2017 so fiksni zneski in se med letom ne spreminjajo. Splošna olajšava (mesečni izračun): višina skupne splošne olajšave je odvisna od višine skupnega dohodka: Pri izračunu akontacije dohodnine od mesečnega dohodka iz delovnega razmerja se upošteva naslednja lestvica: če znaša mesečni bruto dohodek iz delovnega razmerja v evrih znaša splošna olajšava v evrih nad do 930,53 543,32 930,53 1.047,57 368,22 1.047,57 275,22 Če delavec ne želi, da se mu pri izračunu upošteva povečana splošna olajšava, se upošteva le splošna olajšava v višini 275,22 €. Posebne olajšave za otroke letna olajšava mesečna olajšava 1 otrok 2.436,92 203,08 2 otroka 5.086,16 423,85 3 otroci 9.504,70 792,06 LESTVICA ZA DOHODNINO (mesečni izračun) - ZA IZPLAČILA V LETU 2017 V letu 2017 je sprememba lestvice v tem, da je dodan tretji razred in spremenjene stopnje davka v tretjem in četrtem davčnem razredu. Nad Do € + % nad € 668,44 16 % 668,44 1.700,00 106,95 + 27 % nad 668,44 1.700,00 4.000,00 385,47 + 34 % nad 1.700,00 4.000,00 5.908,93 1.167,47 + 39 % nad 4.000,00 5.908,93 1.911,95 + 50 % nad 5.908,93 MINIMALNA BRUTO PLAČA od 1. januarja 2017 znaša 804,96 € (Ur. list RS, št. 4/2017). Minimalna plača je mesečna plača za delo, opravljeno v polnem delovnem času. Zajema osnovno plačo, del plače za delovno uspešnost, del plače za poslovno uspešnost in dodatke. V minimalno plačo niso zajeta povračila stroškov v zvezi z delom (npr. povračilo za prehrano, prevoz na delo) in drugi osebni prejemki (npr. odpravnine, jubilejne nagrade). Delavec, ki dela krajši delovni čas, ima pravico do sorazmernega dela minimalne plače. Prispevke za socialno varnost za zaposlene delavce morate obračunati od zneska, ki v letu 2017 ne more biti manjši od 52% zadnje znane povprečne plače. Za izplačila od 1.1.2017 do 28.2.2017 se uporablja povprečna plača za leto 2015 (1.555,89 €; 52% znaša 809,06 €), za izplačila po 1.3.2017 se uporablja povprečna plača za leto 2016, ki znaša 1.584,66 € oz. 52% povprečne plače, kar znaša 824,02 €. POVRAČILA STROŠKOV V ZVEZI Z DELOM: Prevoz na delo: najmanj 70 % cene najcenejšega javnega prevoza, če se javni prevoz ne more uporabljati pa najmanj 0,18 € za vsak polni km razdalje med bivališčem, določenim v pogodbi o zaposlitvi do sedeža delodajalca oz. do mesta opravljanja dela (73. člen KP za obrt in podjetništvo); Prehrana: 4,90 €/dan prisotnosti, če delavec dela najmanj 4 ure na dan. Če dela 11 ur ali več na dan, mu pripada pravica do sorazmerno višjega (za vsako dopolnjeno uro nad 8 ur v višini 0,76 €) povračila za prehrano. (72. člen KP za obrt in podjetništvo). Kilometrina na službenem potovanju: do 0,37 € za vsak prevoženi km ob uporabi lastnega vozila (75. člen KP za obrt in podjetništvo = zgornji znesek po Uredbi o višini povračil stroškov v zvezi z delom in drugih dohodkov, ki se ne vštevajo v davčno osnovo. Kilometrina v višini 30 % cene bencina v EUR (sprememba ob spremembi cene bencina) je glede na ceno bencina višja, vendar je davčno priznan odhodek le znesek, ki ga določa Uredba o davčni obravnavi povračil stroškov.. .Presežek se všteva v davčno osnovo. Regres za letni dopust v letu 2017: najmanj v višini minimalne plače (804,96 €) povečane za 1% znaša 813,00 €. Izplačan bi moral biti do 1. julija tekočega koledarskega leta oz. v več obrokih, vendar najkasneje do 1. novembra, v primeru nelikvidnosti delodajalca. STOPNJE PRISPEVKOV: Vrsta prispevka Delavec Delodajalec Pokojninsko in invalidsko zavarovanje 15,50 8,85 Zav. za primer bolezni in pošk. pri delu 6,36 6,56 Zav. za pošk. pri delu in poklicne bolezni - 0,53 Za zaposlovanje 0,14 0,06 Za starševsko varstvo 0,10 0,10 SKUPAJ 22,10 16,10 Davek od osebnih prejemkov - dohodnina Po lestvici PRISPEVKI ZA DRUŽBENIKE ZASEBNIH DRUŽB - POSLOVODNE OSEBE Zavarovanci z zavarovalno podlago 040 - družbeniki, obračunate za januar 2017 prispevke od najmanj 75% povprečne plače 2015 (1.555,89 €; 75% je 1.166,92 €), za obračun prispevkov od februarja 2017 dalje uporabljate najmanj 75% povprečne plače za leto 2016. Povprečna plača za leto 2016 je 1.584,66, osnova za obračun v višini 75% te plače je 1.188,50 €. V nadaljevanju je primer obračuna prispevkov od najnižje možne osnove. 4 julij-avgust 2017 Prispevki, dajatve Naziv prispevka Stopnja Za plačilo Skupaj prispevki za pokojninsko in invalidsko zavarovanje 24,35 % 289,40 Skupaj prispevki za zdravstveno zavarovanje 13,45 % 159,86 Skupaj drugi prispevki: starševsko varstvo, zaposlovanje 0,40 % 4,75 PRISPEVKI SKUPAJ 38,20 % 454,01 PRISPEVKI SAMOSTOJNIH PODJETNIKOV Za samostojne podjetnike velja individualni obračun prispevkov (v letu 2017 je osnova dobiček za preteklo leto brez upoštevanja prispevkov ter znižanj in povečanj, preračunan na mesec, znižan za 25%). Za obračun prispevkov za januar 2017 je minimalna osnova 58% povprečne plače iz leta 2015 (1.555,89 €; 58% je 902,42 €) za obračun prispevkov za ZZ pa 60% povprečne plače iz leta 2015 (1.555,89 €; 60% je 933,53 €). Od februarja 2017 dalje je minimalna osnova 58% povprečne plače iz leta 2016 (1.584,66 €; 58% je 919,10 €), za obračun prispevkov za ZZ pa 60% povprečne plače za leto 2016 (1.584,66; 60% je 950,80 €). Davčni organ za vas sestavi predizpolnjen obračun prispevkov za socialno varnost (POPSV) in vam ga vroči elektronsko prek portala eDavki najkasneje do 10. v mesecu za pretekli mesec. Če podatki v POPSV, ki ga je pripravil davčni organ, niso pravilni in/ali popolni, ali če POPSV davčni organ v sistem eDavki ni odložil, morate sami predložiti OPSVZ obrazec najpozneje do 15. dne v mesecu za pretekli mesec. Kot zavezanec morate sami v OPSVZ obrazcu posredovati tudi morebitne spremembe osnov, ki so posledica uveljavljanja določenih pravic (bolniški stalež, starševski dopust) ali če se odločite za spremembo (povišanje, znižanje) zavarovalne osnove. Za zavezance, za katere so predizpolnjeni podatki v POPSV pravilni in popolni, se dodatna aktivnost v zvezi z obračunom prispevkov ne zahteva. Po določbi šestega odstavka 353.a člena Zakona o davčnem postopku - ZDavP-2 bo v tem primeru POPSV postal obračun prispevkov, ki bo tudi izvršilni naslov v skladu z drugim odstavkom 145. člena Zakona o davčnem postopku - ZDavP-2. Prispevke pa je potrebno plačati do 20. v mesecu. VPLAČILNI RAČUNI: Za ZPIZ: 01100-8882000003; sklic 19 DŠ-44008 Za ZZZS: 01100-8883000073, sklic 19 DŠ-45004 Za PRORAČUN: 01100-8881000030 (akontacija dohodnine + starševsko varstvo + zaposlovanje) Prispevke lahko plačujete posamično ali zbirno. Od tega je odvisen tudi sklic na številko. Za zbirnik vedno velja: 19 dav. št. plačnika — 99996; za posamezne vrste davkov poglejte spletno stran DURS: www.durs.si DURS zaradi pravilnega knjiženja in prikazovanja stanja na karticah svetuje, da se pri plačilu na račun 011008881000030 ne uporablja sklic zbirnika 19 DŠ - 99996, temveč se plača vsak prispevek posebej: 19 DŠ - 40002 akontacija dohodnine 19 DŠ - 43001 za prispevke za starševsko varstvo 19 DŠ - 42005 za plačilo prispevkov za zaposlovanje. Če vplačujete obveznosti po upravnih aktih DURS (izvršba, odločba o odlogu, obročnem plačilu, plačilo globe.. .se uporablja model 21. Članarino za obrtno-podjetniški zbornični sistem plačate v enem znesku, ki ga OZS razdeli na članarino za OOZ in OZS. Članarino plačate na račun pri Deželni banki Slovenije št. SI56 1910 0001 0141 210. Plačilni nalog člani prejmete skupaj z revijo Obrtnik podjetnik po pošti. Na računu je naveden tudi morebitni dolg oz. znesek neplačane članarine, ki ga plačajte na isti račun, sklic pa je vaša davčna številka. Za morebitna pojasnila in uskladitve salda lahko pokličete svojo območno zbornico. Višino članarine je določila skupščina OZS in je za posamezno podjetje ali s.p. odvisna od dejavnosti (domača in umetnostna obrt) in tega ali zaposlujete delavce ali dejavnost opravljate brez zaposlenih. Če potrebujete v zvezi z obračunom članarine dodatne informacije pokličite svojo OOZ. Prispevki za socialno varnost samozaposlenih - JUNIJ 2017 58 % PP** 3,5 PP*** Bruto zavarovalna osnova (BZO) v EUR 919,10 5.546,31 Osnova za prispevke ZZ, če je BZO nižja od 60 % od 1.584,66 EUR* Prehodni davčni podračun Referenca 950,80 Prisp. zavarovanca za PIZ 15,50% 142,46 859,68 Prisp. delodajalca za PIZ 8,85% 81,34 490,85 Skupaj prispevki za PIZ 7I56 011008882000003 7I19 DŠ-44008 223,80 1.350,53 Prisp. zavarovanca za ZZ 6,36% 60,47 352,75 Prisp. delodajalca za ZZ 6,56% 62,37 363,84 Prisp. za poškodbe pri delu 0,53% 5,04 29,40 Skupaj prispevki za ZZ 7I56 011008883000073 7I19 DŠ-45004 127,88 745,99 Prisp. zavarovanca za starš. var. 0,10% 0,92 5,55 Prisp. delodajalca za starš. var. 0,10% 0,92 5,55 Skupaj prispevki za starš. var. 7I56 011008881000030 7I19 DŠ-43001 1,84 11,10 Prisp. zavarovanca za zaposl. 0,14% 1,29 7,76 Prisp. delodajalca za zaposl. 0,06% 0,55 3,33 Skupaj prispevki za zaposl. 7I56 011008881000030 7I19 DŠ-42005 1,84 11,09 Skupaj drugi prisp. 3,68 22,19 PRISPEVKI SKUPAJ 355,36 2.118,71 DŠ pomenidavčnaštevilka zavezanca * Povprečnamesečnabrutoplačaza leto2016(PP):1.584,66 EUR ** Minimalna osnova za prispevke samozaposlenih v letu 2017 znaša 58 % zadnje znane povprečne letneplače; *** Najvišja možna zavarovalna osnova: zavezanec lahko prispevke plača največ od osnove, ki zna-ša3,5 PP (v skladuspetimodstavkom145.člena ZPIZ-2):1.584,66x3,5 = 5.546,31 EUR Davčni organ bo sestavil predizpolnjen obračun prispevkov za socialno varnost (POPSV) in ga najpozneje do 10. dne v mesecu za pretekli mesec vročil zavezancu elektronsko prek portala eDavki. Če podatki v POPSV niso pravilni in/ali popolni, ali če POPSV ni bil odložen, mora zavezanec v sistem eDavki sam predložiti OPSVZ najpozneje do 15. dne v mesecu za pretekli mesec. Prispevki morajobitiplačani najpoznejedo 20. v mesecuzapreteklimesec. j Č/j-avg i/s t2O/7 15 Krpanov glas Zaht eve20!7 OBRTNO-PODJETNIŽKA jjijP^r^l»^»«^ SLOVEN IJ E Za hteve stovenske obrti in podjetništva V020 SPODBUDIMO KONKURENČNOST „Mikro, mala in srednja podjetja so hrbtenica gospodarskega razvoja, zato mora država še posebno pozornost nameniti izboljšanju pogojev za njihovo rast in razvoj. Konkurenčnost podjetij in ustvarjanje novih delovnih mest sta nedvomno povezana." Branko Meh, predsednik OZS ► < Ena od temeljnih nalog Obrtio-podjetliške zbornice Slovenije (OZS) je zastopanje interesov njenih članov, obrtnikov in podjetnikov, pred državo. OZS vsakodnevno sodeluje pri pripravi zakonodaje s pristojnimi ministrstvi in skuša soustvarjati boljšo zakonodajo za obrtnike in podjetnike. Vsako leto pa OZS na Vlado RS naslovi Zahteve slovenske obrti in podjetništva, ki predstavljajo največji manifest za obrt in malo gospodarstvo. Zahteve slovenske obrti in podjetništva 2017, s sloganom Spodbudimo konkurenčnost, predstavlja več kot 100 zahtev oziroma predlogov za boljše poslovanje podjetij in večjo konkurenčnost. ► B NAJPOMEMBNEJŠIH ZAHTEV SLOVENSKE OBRTI IN PODJETNIŠTVA 2017: ^■«POMEMBNEJŠE ZAHTEVE SLOVENSKE OBRTI IN PODJETNIŠTVA 2017: 2 3 4 Drugačna ureditev povračila škode delodajalcev v primeru nesreče pridelu Predlagamovečmožnihrešitevglede povračilaškodedelodajalcevvprimerunesrečepri delu: - Odškodninska odgovornostdelodajalcevvprimeruregresnihzahtevkovzavodov najbo izključena (v primerulažjemalomarnostidelodajalca). - Odškodninska odgovornost delodajalcevnajbolimitirana. - Regresni zahtevki ZZZS naj se krijejoiz naslovaposebnegaprispevkazapoškodbepridelu. - Zakonsko predpisatiobveznozavarovanjezakritje regresnihzahtevkov. - Zakonodajamora nedvoumno določati zahteve, kijihmoraizpolnitidelodajalecza zagotovitev varnega in zdravega dela. Določiti nov odpovedni razlog, pokaterembodelodajalec lahko delavcu odpovedal pogodboozaposlitvivprimeru, ko le-ta ne more opravljati dela V praksi se je izkazalo, da je potrebno določiti nov odpovedni razlog, po katerem bo delodajalec lahko delavcu odpovedal pogodbo o zaposlitvi v primeru, ko delavecne moreopravljatidelaiz zdravstvenih razlogov neprekinjeno več kotšestmesecevalieno leto v obdobju treh let (pomanjkanje sposobnosti ali lastnosti in nedoseganje pričakovanih delovnih rezultatov). Breme nadomestil v času bolniškega staleža mora preiti z delodajalca na Zavod za zdravstveno zavarovanje Slovenije (ZZZS) po 20 koledarskih dneh. ZZZS naj izplača denarno nadomestilo neposredno zavarovancu Obdobje po zdajšnji zakonski ureditvi, ko gredo nadomestila v breme delodajalca je 30 delovnih dni (praktično 42 koledarskih dni), kar je absolutno predolgo, zato zahtevamo, da se skrajša na največ 20 koledarskih dni. Smiselno enako naj velja tudi za samozaposlene osebe in družbenike, ki so hkrati poslovodne osebe. Predlagamo tudi, da ZZZS izplača denarno nadomestilo, ki gre v breme zavoda, neposredno zavarovancu. Sprememba metodologije za izračun omrežnin in ureditev nepravilnosti glede zaračunavanja nadomestila za uporabo stavbnega zemljišča Cene komunalnih storitev so se po uveljavitivi Uredbe o metodologiji za oblikovanje cen storitev obveznih občinskih gospodarskih javnih služb varstva okolja pri nekaterih uporabnikih celo več kot dvakrat zvišale, saj je cena omrežnine odvisna od zmogljivosti priključka oziroma premera vodomera. Večina gospodarskih subjektov ima vgrajene vodomere večjih velikosti zaradi zagotavljanja varnosti s hidranti, običajno je to nad DN50. Predlagamo, da se uredba spremeni tako, da se kot osnova za obračun stroškov upošteva dejanska (ali pričakovana) količina porabljene vode. Predlagamo tudi ureditev nepravilnosti glede zaračunavanja nadomestila za uporabo stavbnega zemljišča. 8 Sprememba dohodninske lestvice Predlagamo, da se razpon prvega razreda dohodninske lestvice zviša na 11.000 evrov ter obdavči z ničelno dohodninsko stopnjo. Podobno kot imajo nekatere države članice EU ničelno dohodninsko stopnjo tudi za dohodke do 11.000 evrov. Zagotovitev dostopnosti javnih naročil tudi manjšim gospodarskim subjektom, delitev javnih naročil na več sklopov Sestavljavci javnega razpisa bi morali že pri določitvi kriterijev in izpolnjevanju obveznosti ter pri siceršnjem izvajanju postopkov javnih naročil navedeno izvajati na način, da bodo tudi mala podjetja lahko enakovredno konkurirala na javnih naročilih in ne bodo, zaradi svoje majhnosti, prikrajšana pri izbiri. Smiselno bi bilo, da se javna naročila razdelijo na ekonomsko sprejemljive zaključene enote, na katerih lahko sodelujejo tudi manjši gospodarski subjekti. Učinkovitejši sistem poklicnega izobraževanja Usposobljenost in kompetenčnost zaposlenih se tesno povezujeta s potrebami in interesi delodajalcev, da bodo ohranjali in krepili svojo konkurenčnost. Zato želijo, da se poklicno in strokovno izobraževanje v vertikali načrtuje in izvaja v medsebojnem tesnem sodelovanju s šolami in ob potrebni podpori vseh povezanih strokovnih partnerskih institucij. Ustanovitev paritetnega sklada za gradbeništvo Predlagamo, da tudi Slovenija uvede paritetni sklad za gradbeništvo, kot so ti skladi v primerljivih državah EU (BUAK v Avstriji, SOKA-BAU in ULAK v Nemčiji in CASSE EDILI v Italiji). Vzpostaviti je potrebno zakonske osnove za ustanovitev paritetnega sklada za gradbeništvo. Na podlagi tega bodo slovenski izvajalci del ob vstopu na trge drugih držav v bolj enakopravnem položaju, saj jim ne bo potrebno plačevati v njihove sklade. Odprava administrativnih ovir pri čezmejnem izvajanju storitev Nov zakon o čezmejnem izvajanju storitev, ki bo začel veljati s 1.1.2018 majhnim delodajalcem postavlja dodatne administrativne ovire pri njihovem poslovanju. Predlagamo, da se zapiše izjemo za tista majhna podjetja, ki izdelajo svoje izdelke v Sloveniji in jih montirajo v tujini, drugod po EU ali opravljajo nujna servisna montažna dela na terenu. To so podjetja, ki nudijo uporabnikom 24 ali 48 urno asistenco v oddaljenih državah. Predlagamo tudi, da se petdnevni rok za izdajo obrazca A1 skrajša na pridobitev obrazca takoj ali največ v treh dneh. 5 Sistemsko financiranje reprezentativnih zbornic Reprezentativne zbornice opravljajo pomembne naloge za podjetja v okviru podpornega podjetniškega okolja, zato predlagamo, da država zagotovi sredstva že obstoječi mreži, da se lahko še dodatno krepi in kvalitetno opravlja storitve za podjetja. Obstoječa mreža ima izkušnje, znanje, mednarodno je povezana, zato predlagamo, da se jo krepi, ne pa da se ustanavlja nove organizacije, ki večino sredstev porabijo v začetni fazi za zagon in administracijo. CImBoBpLi PE^EiaPhBH OBRTNO-POPJETNISKA L> =1 ZBORNICA -= S LO V E N IJ E Obrtno-podjetniška zbornica Slovenije Celovška 71, 1000 Ljubljana Telefon: 01 58 30 500 E-naslov: info@ozs.si Spletna stran: www.ozs.si Junij 2017 6 9 6 julij-avgust 2017