21. letnik, št. 1-2, 2012 ZGODOVIN V ŠOLI ISSN 1318-1416 Izdajatelj in založnik: Zavod RS za šolstvo Predstavnik: mag. Gregor Mohorčič Uredniški odbor: dr. Marjan Drnovšek (Inštitut za slovensko izseljenstvo in migracije), dr. Aleš Gabrič (Inštitut za novejšo zgodovino), dr. Mojca Šorn (Inštitut za novejšo zgodovino), Srečko Zgaga (Gimnazija Poljane v Ljubljani), Katja Mahorčič (Gimnazija Nova Gorica), Damjan Snoj (Osnovna šola Preserje), Brigita Praznik (Osnovna šola Brinje v Grosupljem), Mag. Marjeta Šifrer (Osnovna šola Naklo), Jana Bec (Osnovna šola Prule), Štefan Harkaj ml. (Osnovna šola Puconci) Odgovorna urednica: mag. Vilma Brodnik Naslov uredništva: mag. Vilma Brodnik, Zavod RS za šolstvo OE Ljubljana, Parmova ul. 33, 1000 Ljubljana, tel.: 01/236 31 19, faks: 01/236 31 50, e-naslov: vilma.brodnik@zrss.si Urednica založbe: Simona Vozelj Jezikovni pregled: Tine Logar Prevod povzetkov v angleščino: mag. Gregor Adlešič Oblikovanje: Barbara Bogataj Kokalj Računalniški prelom in tisk: Present d.o.o. Naklada: 580 izvodov Sliki na naslovnici prikazujeta zemljevid Macao (Mandžurije) in mandarine v 18. stoletju, ko je na Kitajskem deloval misijonar Ferdinand Avguštin Hallerstein (1703-1774), doma iz Mengša. Pomembno je zlasti njegovo delovanje na področju astronomije, matematike in kartografije. Preučeval je kitajsko kulturo, filozofijo in vero. Odlično je obvladal kitajski in portugalski jezik in deloval tudi kot diplomat na kitajskem cesarskem dvoru, kjer je bil povišan v mandarina. (Objavo slik je dovolil Muzej Mengeš). Naročila: ZRSŠ - Založba, Nataša Bokan, Poljanska c. 28, 1000 Ljubljana, e-naslov: zalozba@zrss.si, faks: 01/300 51 99 Naročnina: 40, 26 EUR - cena dveh dvojnih številk za šole in ustanove 31,73 EUR - cena dveh dvojnih številk za posameznike 29,36 EUR - cena dveh dvojnih številk za dijake, študente in upokojence 21,80 EUR - cena dvojne številke v prosti prodaji 48,31 EUR - cena dveh dvojnih številk za tujino © Zavod RS za šolstvo, 2012 Vse pravice pridržane. Brez založnikovega pisnega dovoljenja ni dovoljeno nobenega dela te revije na kakršenkoli način reproducirati, kopirati ali kako drugače razširjati. Ta prepoved se nanaša tako na mehanske oblike reprodukcije (fotokopiranje) kot na elektronske (snemanje ali prepisovanje na kakršenkoli pomnilniški medij). REVIJI NA POT Tematsko številko Zgodovine v šoli Med kulturami namenjamo obravnavi tistih učnih vsebin v posodobljenih učnih načrtih za osnovno šolo in gimnazijo, ki se nanašajo na stike med civilizacijami. V gimnazijskem učnem načrtu je medkulturni tematiki namenjena celo posebna širša tema Stičišča kultur, ki se obravnava v vseh štirih letnikih gimnazije. Strokovno plat tematike osvetljujeta članka o kritiki orientalizma in evrocentrizma s poudarkom na primeru Kitajske ter o novem »prerivanju« svetovnih središč moči za Afriko. Objektivno obravnavo medkulturne tematike omogoča večperspektivni pristop, ki ga v primeru odnosov med Evropo in Kitajsko omogoča vzporedna obravnava enkrat z zahodnega in drugič z vzhodnega gledišča Evrazije. Za večjo objektivnost in korektnost obravnave je smiselno poudarjati medsebojno izmenjavo dobrin, tehnologij in zlasti idej. Pri izmenjavi slednjih so pomembni misijonarji, med njimi pa v Mengšu rojeni Ferdinand Avguštin Hallerstein iz 18. stoletja. Pomembno je razpravljati, kdo je na koga vplival. Kitajska je bila skozi vso zgodovino pomembna politična in kulturna velesila, kar se kaže tudi pri sedanjem »prerivanju« za Afriko, pri katerem Evropska unija izgublja vpliv. Tematiko podrobno obravnava članek Tekma za Afriko. Didaktični članki so večinoma naravnani na obravnavo medkulturnih učnih vsebin. Za zgodovino v osnovni šoli je v članku o »ponovnem odkrivanju nove celine« ali po Kolumbovih sledeh odkrivanja sveta prikazana obravnava s pomočjo igre vlog in medpredmetnega povezovanja zgodovine, matematike in geografije. Članek o Sredozemlju - prostoru sodelovanja in nasprotij med kulturami prikazuje obravnavo s pomočjo informacijske tehnologije, članek o obravnavi grške kulture pa medpredmetno povezovanje zgodovine in slovenščine. Za srednjo šolo prikazujejo možnosti medkulturne obravnave trije članki, in sicer o nastanku svetovnih religij s pomočjo projektnega dela, o obravnavi vojn 20. stoletja članek o odstiranju zgodovine s pomočjo referatov na temelju literarnih del z zgodovinskem ozadjem in članek o kulturnem izročilu starega Egipta, ki ga je spodbudila stiska dijaka iz Egipta, ki je pri obravnavi tematike v obliki projektnega dela igral ključno vlogo. Revijo zaključujejo poročila o izbranih priročnikih in novem Slovenskem zgodovinskem atlasu ter strokovni članek o razvoju parlamentarizma v habsburški monarhiji v 19. stoletju s poudarkom na prikazu upoštevanja človekovih pravic in z izvirnimi dragocenimi citati iz tedanjih dokumentov, ki dokazujejo stopnjo in način uveljavljanja človekovih pravic. Vabljeni k branju! Mag. Vilma Brodnik, odgovorna urednica