VEDUTE NA MARIBORSKIH OLTARNIH PODOBAH SERGEJ VRIŠER S pričujočim sestavkom želim opozoriti na štiri oltarne podobe v Mariboru, ki so zanimi- ve, ker kažejo poleg nabožnega motiva tudi vedute Maribora, Celja in Ptuja. Ne gre sicer za podobe, ki bi bile doslej pri nas povsem ne- znane, posebej pa se okoli vedut na njih še nismo razpisali. V naslednjem torej nekaj ugotovitev, ki naj obogatijo vednost o starih upodobitvah naših mest. Bržkone je najmanj znana veduta na oltarni podobi z oltarja sv. Frančiška Ksaverija v ma- riborski stolnici. Oltar je nastal okoli leta 1716 in ga pripisujemo delavnici Reiss; najbrž je delo kiparja Franca Jožefa Reissa. O avtor- ju slike ni podatkov. Slika nam kaže sv. Fran- čiška Ksaverija, klečečega na oblakih, nad njim sv. Trojico z angeli, pod njim pa skupino bolnikov. Za ljudmi se nam odpira pogled v : 50 Veduta Maribora na oltarni podobi v mariborski stolnici, okoli 1716 pokrajino z obzidanim mestom in gradom. Pri površnem ogledovanju slike dokumentarnost vedute zlahka prezremo, pozornejši ogled pa nas prepriča, da gre severovzhodni vogal obzi- danega Maribora z Graškimi vrati, mestnim gradom in v ozadju gradom na Piramidi. Ve- duta precej spominja na Vischerjev bakrorez iz leta 1681, ki nam kaže mariborski mestni grad z vzhodne strani, soočenje obeh upodo- bitev pa nas opozori tudi na nekatere razlike. Predvsem se obzidje na cerkveni podobi ne stika z grajsko stavbo, marveč poteka pred njo, nadalje je podprto z oporniki, Graška vrata pa predstavlja masivna utrdbena arhi- tektura z nazobčanim vencem, nekoliko dru- gačna od one na bakrorezu, kjer je pred vhod- nim stolpom še utrjen barbakan. Pred obzi- djem vidimo obrambni jarek, prek katerega vodi lesena brv, ob njem pa je manjša lesena koča. Vse to se okvirno ujema tudi z grafiko. Na tej je upodobljen dvižni most z verigami, na oltarni podobi ni barbakana in dvižnih na- prav, pač pa vzbudi pozornost relief nad mestnimi vrati. Relief ima okrogel okvir, v spodnjem delu mariborski grb - obzidje z mestnimi vrati in dvema stolpoma, v zgor- njem delu pa figuralno skupino s sv. Trojico. Reliefa pri Vischerju ne zasledimo, pač pa sta v kotih nad portalom dve manjši dekoraciji. Mestni grad na podobi razodeva v glavnem Veduta Maribora na oltarni podobi v mariborski Alojzijevi cerkvi, 1859 (na levi ob zvoniku stolnice kupola z latemo Križeve kapele) 51 Veduta Celja na oltarni podobi v mariborski Alojzijevi cerkvi, 1860 osnovne črte stavbe, kot jo poznamo z grafike. Na podobi je grad podan bolj sumarično in opušča nekatere nadrobnosti arkad na loži, okraskov na južni grajski fasadi in podobno. Tudi okna visokega pritličja so drugačna kot pri Vischerju; naslikana so kot bifore v kam- nitih okvirih in z nadstreški. In še posebnost s podobe, ki je na grafiki ni: za grajskim ostre- šjem se zarisuje na nebo kupolasta streha z la- temo. Kupolo, sicer precej manjšo, je imel samo stolp z uro, ki je nekoč stal tam, kjer je danes grajsko stopnišče. Desno od gradu se dviga gričevje, kjer uzremo stavbno gmoto gradu Gornji Maribor. Grad je naslikan kot zelo oddaljen, vendar slikar ni pozabil na čle- nitev v njegovi fasadi in eskarpo, kakršno naj- demo tudi na dveh Vischerjevih upodobitvah. Mariborska veduta na Frančiškovi oltarni podobi je podana v celoti daleč bolj površno, kakor nam mesto in grad kažejo Vischerjeve grafike. Mogoče bi bilo. da jo je slikar posnel po grafični predlogi, to in ono, npr. Graška vrata, po svoje predrugačil, očitno pa je le tudi upošteval spremembe na grajski stavbi, ki izvirajo iz časa po nastanku grafike. Seveda nas vodi k razmišljanju tudi druga naslikana sprememba - relief nad mestnimi vrati. Čeravno gre za drobno, komaj opazno posebnost, se zdi, kot daje slikar le ni naslikal tjavdan, marveč zato, ker je relief morda res obstojal. Vemo, da je bil relief z nadvojvod- skim grbom tudi na Koroških vratih (danes vzidan v ostenje hiše št. 26 na Koroški cesti). Relief je na podobi le skicozno naslikan, ven- dar pa spet dovolj razločno, da razpoznavamo skulpturo s sv. Trojico in z mestnim grbom. Videti je, da so lik sv. Duha - goloba v kom- poziciji domiselno povezali z grbom. Božo Otorepec je zapisal, da pomeni golob v mari- borskem grbu od sredine 13. stoletja dalje simbol farnega patrona sv. Janeza Krstnika. Kakor je mariborska veduta v oltarni podo- bi na prvi pogled precej obrobna, se zdi, da je imela vendarle večji pomen. Kolikor ne gre za upodobitev reliefa, ki je resnično obstajal, pa naj bi ta morda vsaj na sliki opozarjal, da je podobo naročilo mesto in bi bil v tem prime- ru grb nad mestnimi vrati še posebej pomem- ben. V cerkvi sv. Alojzija v Mariboru so tri ol- tarne podobe z vedutami. Nanje so preučeval- ci v strokovnem tisku sicer že opozarjali, niso jih pa posebej preučevali. Sliko sv. Alojzija s panoramo Maribora na velikem oltarju je leta 1859 naslikal graški slikar Jožef Tunner. Po- doba kaže mesto z zahodne strani, podobno kot gaje v 19. stoletju predstavila vrsta slikar- jev. Nad mestne strehe se dvigata zvonik stol- nice in stolpič rotovža, vidimo oba lesena mo- stova, tistega v mestu in železniškega v Melju, nadalje na desnem bregu Drave zvonik Jože- fove cerkve v Studencih, v ozadju mesta cer- kvi v Malečniku. Panorama je precej razteg- njena, razdalje med mestnimi hišami preveh- 52 Veduta Ptuja na oltarni podobi v mariborski Alojzijevi cerkvi, 1860 ke. Poznavalca mestne vedute pa pritegne če- bulasta konica v neposredni bližini stolnične- ga zvonika, kar bi mogel biti stolpasti zaklju- ček Križeve kapele, ki so jo cerkvi prizidali okoli 1715. Ob regotizaciji stolnice v 2. polo- vici 19. in začetku 20. stoletja je kupolasto ostrešje kapele zamenjala strma dvokapna psevdogotska streha. Ko je spomeniško var- stvo po drugi vojni s stolnice odstranjevalo psevdogotske prizidave, je konservatorjem po- vzročala precej preglavic rekonstrukcija nek- danjega baročnega ostrešja Križeve kapele; iz- delano je bilo zato po primerjavah z ostrešji podobnih arhitektur v mariborski bližini. Nihče od nas se takrat ni spomnil Tunnerjeve podobe, ki bi nam lahko razkrila, kakšno obli- ko je vsaj v glavnih obrisih imela ta kapela. Ker je Tunner zvonik stolnice naslikal z vse- mi podrobnostmi, najbrž ne more biti dvoma, da je z enako doslednostjo upodobil tudi stol- pič na Križevi kapeli. Ta ima po rekonstruk- ciji precej potlačeno kupolo, medtem ko je na podobi nekoliko višja in izzveneva v višino z vitko čebulasto latemo. Oltarni sliki sv. Viktorina s Ptujem in sv. Maksimilijana s Celjem omenjajo računi iz leta 1860 kot delo graškega slikarja J. Kupel- wieserja, ki daje delo opravil namesto slikarja Tendlerja. Omeniti velja, daje na Viktorinovi podobi zapisano še ime Kesler, kar problem okoli avtorstva in morebitnega sodelavca ne- koliko razširja. Vsekakor je to posebno vpra- ^ sanje in bi ga na tem mestu dalje ne razpredal. Maksimilijanova podoba nam predstavlja Celje s severne strani, približno tako, kot gaje leta 1847 na jeklorezu-podobici sv. Maksimi- lijana upodobil Jakob Ernest de Cerroni, pred tem pa že v 18. stoletju na enak način prika- zala baročna podobica. Za vse tri upodobitve velja, da dokumentarno niso zanesljive. Mesto je označeno samo s poglavitnimi arhitektura- mi, predvsem so poudarjene cerkve, a tudi okoliško hribovje in struga Savinje sta podana precej svobodno. Tudi pri ptujski veduti na Viktorinovi po- dobi ne smemo iskati posebne verodostojno- sti, četudi se silhueta mesta zvesteje naslanja na resničnost, kot celjska. Med stavbami v mestu razpoznamo nekatere markantnejše objekte ob dravskem nabrežju in proštijsko cerkev. Slikar pa je precej po svoje predstavil grajski kompleks, saj se nam kaže na različnih nivojih in tudi sam obris grajske stavbe ni tak- šen, kot ga poznamo s sočasnih upodobitev. Zaključil bi z mislijo, da imajo naštete ve- dute prav gotovo toliko zgodovinske poved- nosti, da bi jih v bodoče morali vključevati med likovne priče o razvoju naših mest. VIRI IN LITERATURA M. Ciglenečki, Ptuj na starih vedutah, katalog Po- krajinskega muzeja Ptuj, Ptuj 1963. —J. Curk, Ma- 53 ribor (urbanistično gradbeni zgodovinski oris), ČZN n.v. 2, 1966, str. 92/93. — J. Curk, Maribor- sko mestno obzidje v 16. stoletju, ČZN n. v. 18/1, 1980. — J. Curk, Nekdanji jezuitski kolegij v Mari- boru in njegov gradbeni mojster Janez Fuchs, ČZN n. dv. 19, 1/2, 1093. — B. Otorepec, Srednjeveški pečati in grbi mest in trgov na Slovenskem, Ljublja- na 1988, str. 152/154. — I. Stopar, Stare celjske upodobitve, Celje 1980. 54