Brane Rauter Gimnazija in srednja šola Rudolfa Maistra Kamnik ZGODOVINSKI TOK IZDELOVANJA KITAR NA SLOVENSKEM Izvirni znanstveni èlanek / Original research paper Izvleèek Osrednji namen prispevka je predstaviti zgodovinski tok izdelovanja kitar na Slovenskem, hkrati pa opozoriti na medsebojno odvisnost med pouèevanjem in izdelovanjem glasbila. Kitara je na Slovenskem zelo razširjena, posebej v zadnjih desetletjih pa se moèno dviguje raven igranja, pouèevanja ter izdelovanja kitar. Razloge za to najdemo predvsem v dolgoletni tradiciji konstruktivnega sodelovanja med kitarskimi pedagogi in izdelovalci kitar, saj je bil razvoj pouèevanja kitare na Slovenskem skozi razlièna zgodovinska obdobja, kot tudi v sodobnosti, v stalni interakciji z izdelovanjem glasbil. Kljuène besede: kitara, izdelovanje kitar, pouèevanje kitare, Antonio de Torres Jurado, slovenski izdelovalci kitar, Tovarna glasbil Melodija Mengeš Abstract Historical Course of Guitar Making in the Slovenian Territory The main aim of the following article is to lay out the history of guitar making in the region of Slovenia as well as to spotlight the interdependence between instrument teaching and making thereof. The guitar is already very commonplace in Slovenia, but is in the recent decades that the quality of playing, teaching and making of the instrument have truly improved. The reasons can be traced in the well-established tradition of constructive cooperation between luthiers and pedagogues, as teaching practices at all times in their course keep a close contact with the making of the instrument. The article describes a historical development that the guitar’s predecessors have undergone till present, as well as expounds the first appearances of the guitar in Slovene region, first craftsmen in the area, and also modern time individuals that are most responsible for the instrument’s further development. Keywords: Guitar, Guitar making, Guitar teaching, Antonio de Torres Jurado, Slovenian Guitar Makers, “Melodija Mengeš” Musical Instruments Factory. Uvod Kitara je v sodobnosti zelo razširjeno in vsestransko glasbilo. Njenemu zvoku lahko prisluhnemo tako v klasièni kot tudi v vseh zvrsteh popularne zabavne glasbe, kjer se pojavlja kot spremljevalno ali solistièno glasbilo. Razvoj kitare je potekal skozi razlièna zgodovinska obdobja in se nadaljuje tudi v sodobnosti. Številni izdelovalci na osnovi znanega išèejo nove naèine, s katerimi elijo narediti še bolj zvoèna in barvito bogata 11 Brane Rauter, ZGODOVINSKI TOK IZDELOVANJA KITAR NA SLOVENSKEM glasbila. Strunska glasbila so se namreè skozi zgodovino pojavila v najrazliènejših oblikah številnih narodov in njihovih kultur, katerih del je tudi kitara.1 Dosedanje raziskave so pokazale, da se je zgodovina kitare prièela na Blinjem vzhodu priblino 3000 let pred našim štetjem.2 Okrog leta 476 so Rimljani na Iberski polotok na evropska tla prinesli svoj rimski tambur s štirimi strunami, iz katerega sta se kasneje razvili guitarra morisca in guitarra latina, predhodnici današnje kitare.3 Za pomemben mejnik v razvoju je okrog leta 1850 poskrbel Antonio de Torres Jurado, ki je poveèal dimenzije dotedanjih kitar, standardiziral dolino strun ter z znaèilno pahljaèasto ojaèitvijo zvoène plošèe postavil temelje sodobne kitare.4 Pojem kitara kasneje postane skupno ime za štiri razlièna glasbila oziroma tipe kitar, ki so se razvili konec 19. in v zaèetku 20. stoletja iz do tedaj edine znane (klasiène) kitare. To so sodobna klasièna, flamenco, akustièna (steel-string guitar) in elektrièna kitara. Vse štiri kitare so si sicer po zunanjosti podobne, pa vendarle nekoliko razliène glede na naèin izdelave, materiale, iz katerih so grajene, in konèno tudi glede na naèin ter tehniko igranja.5 Tradicija izdelovanja kitar in drugih strunskih glasbil na Slovenskem ni tako bogata in široka, kot je to znaèilno za nekatere številènejše narode. Kljub temu so bila e od zgodnjega srednjega veka naprej v naših krajih prisotna razlièna glasbila, tudi strunska. Ko so v 6. stoletju junoslovanska plemena naselila ozemlje današnje Slovenije in obmoèja Balkana, so s seboj prinesla razlièna glasbila in v novem okolju svojo glasbo gojila še naprej. Dokaze, da so stari Slovani poznali strunska glasbila, lahko najdemo tudi v sestavku bizantinskega zgodovinarja Teofilakta Simokata (7. stoletje), v katerem piše o zajetju treh slovanskih vojšèakov v bliini bizantinske meje. Ob njihovem zajetju so namesto oroja in ostalih vojaških pripomoèkov pri njih našli le kitari podobne instrumente. 6 Prvi pojavi kitar na Slovenskem od srednjega veka do konca 19. stoletja Prve pojave glasbenih instrumentov na Slovenskem lahko raziskujemo predvsem s prouèevanjem likovnih in pisnih virov, ki so dokaj skromni in jih skorajda ne poznamo. Likovne vire je v svojem delu Glasbeni instrumenti na srednjeveških freskah na Slovenskem podrobno obravnaval dr. Primo Kuret. Med srednjeveškimi brenkali sta bili najveèkrat naslikani harfa in lutnja, kitare pa avtor ne omenja.7 Zelo pomembna za raziskavo obstoja kitare na naših tleh je srednjeveška freska z gradu Podsreda. Odkrili so jo ob zadnjih obnovitvenih delih, nahaja pa se na fasadi ob stopnišèu notranjega dela vzhodnega trakta gradu. Motiv prikazuje dve krilati figuri, obrnjeni druga proti drugi, od katerih ima ena v rokah glasbilo tipa kitare. O freski sta svoji strokovni mnenji podala e 12 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 24. zvezek 1 Richard M. French, History of the Guitar (New York: Springer Science&Business Media, 2009), 1. 2 Alexander Bellow, The Illustrated History of the Guitar (New York: Franco Colombo Publications, 1970), xxiii. 3 Maurice J. Summerfield, The Classical Guitar-Its Evolution and Its Players Since 1800 (Blaydon on Tyne: Ashley Mark Publishing Company, 2002), 11–12. 4 Frideric V. Grunfeld, The Art and Times of the Guitar ( New York: The Macmillan Company, 1969), 282. 5 Tom Evans in Mary A. Evans, Guitars : music, history, construction and players : from the Renaissance to rock (London: Paddington press, 1978), 13. 6 Uroš Dojèinoviæ, Magièni svet gitare (Beograd: IO Nota Knjaevac, 1985), 101. 7 Primo Kuret, Glasbeni inštrumenti na srednjeveških freskah na Slovenskem (Ljubljana: Slovenska matica, 1973), 103–113. dr. Ivan Stopar in dr. Darja Koter. Prvi je fresko oznaèil kot »grobo delo iz 16. stoletja, ki prikazuje krilati figuri pri nekem nedoloèljivem, nemara kulturnem opravilu«,8 dr. Koterjeva pa meni, da je freska za glasbeno zgodovino zelo pomembna, saj predstavlja najstarejši doslej znani primer upodobitve kitarskih glasbil na slovenskih tleh.9 Upodobljeno glasbilo, kjer sicer ni videti števila strun pa tudi ne zvoènice, bi lahko bilo guitarra battente10 iz 16. stoletja, ki so jo poznali tudi v nekaterih balkanskih deelah, sicer pa je italijanskega izvora. Na vratu glasbila je jasno vidnih 6 preèk, glede na njihovo proporcionalno razporeditev pa naj bi figura s svojo roko zakrivala še dve preèki. Skupno število preèk bi tako lahko bilo 8. Èe primerjamo glasbilo iz freske podsreškega gradu z guitarro battente 16. stoletja, lahko ugotovimo, da sta si obliki resonanènih trupov obeh glasbil precej podobni. Število preèk italijanske šole graditeljev guitarre batente je obièajno 10, glede na nekoliko skromnejše likovne sposobnosti in verjetno tudi nepoznavanje glasbila avtorja freske pa lahko morda razliko dveh preèk tudi zanemarimo. Slika 1: Freska z gradu Podsreda. Vir: osebni arhiv Zanimiv podatek o obstoju kitare v zadnji tretjini 15. stoletja pri nas izvemo iz dnevnika tajnika oglejskega patriarha Paola Santonina,11 ki je bil v letih od 1485 do 1487 na 13 Brane Rauter, ZGODOVINSKI TOK IZDELOVANJA KITAR NA SLOVENSKEM 8 Ivan Stopar, Grad Podsreda med vèeraj, danes, jutri, (ZVNKD Celje, 1999), 43. 9 Darja Koter, Glasbilo na srednjeveški freski z gradu Podsreda, iz dokumentacije Kozjanski park, pridobljeno po elektronski pošti dne 18. 2. 2014. 10 Guitara battente je bila v 17. in 18. stoletju pogosto brenkalo v Italiji in razliènih balkanskih deelah. Resonanèni trup je podoben vihueli, ima pa 5 strun uglašenih v kvartterènem sistemu. Glej v Józef PowroŸniak, »Chitarra battente«, v: Gitarren-Lexikon, (Berlin: Neue Musik, 1980), 38. 11 Paolo Santonino je bil rojen okoli leta 1440 in je umrl med letoma 1508 in 1510. Bil je humanist, kancler oglejske kurije v italijanskem Vidmu, popotnik in pisatelj. Na treh vizitacijskih potovanjih v letih od 1485 do 1487 je spremljal generalnega vikarja oglejskega patriarha, ugotavljajoè škodo, ki so jo povzroèili turški vpadi na junem Štajerskem, Kranjskem in Koroškem, blagoslavljal oskrunjene cerkve in podeljeval zakramente. Svoje popotne vtise je opisal v dnevniku, ki je ohranjen in tudi preveden v slovenšèino, z naslovom Popotni dnevniki. Slovenska biografija, obiskano 14. maj 2016, http://www.slovenska-biografija.si/oseba/sbi536821/. vizitacijskem potovanju po Koroškem, Kranjskem in junem Štajerskem. V njem je zapisal, da so v Trièu po veèerji zapeli ob spremljavi »chitare«.12 V opombah je izdajatelj tega dnevnika, Giusepe Vale, zapisal: »Deve trattarsi proprio dell chitarra e non della cetra.«13, kar v prevodu pomeni, da gre zares za kitaro in ne harfo. S tem je verjetno elel opozoriti na obstoj kitare, kot zelo redko zastopano glasbilo v tistem èasu in prostoru. Najstarejše ohranjeno znano brenkalo na naših tleh je ohranjeno v Pokrajinskem muzeju Ptuj-Ormo. To je lutnja, ki jo je leta 1694 na Dunaju izdelal Andreas Berr.14 V istem muzeju je razstavljena tudi kitara neznanega mojstra iz druge polovice 19. ali prve polovice 20. stoletja. Sicer pa je najstarejša znana in ohranjena kitara na Slovenskem izdelek Nicolasa Georga Reisa iz okrog leta 1820, hranijo pa jo v Pokrajinskem muzeju v Celju.15 Slika 2: Kitara neznanega mojstra s konca 19. ali zaèetka 20. stoletja, ki jo hranijo v Pokrajinskem muzeju Ptuj - Ormo. Vir: osebni arhiv Slika 3: Kitara Nicolasa Georga Reisa iz priblino 1820. Vir: osebni arhiv 14 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 24. zvezek 12 Giuseppe Vale, Itinerario di Paolo Santonino in Carnita, Stiria e Carniola negli anni 1485–1487. (Vatikan: Biblioteca apostolica Vaticana, 1943), 187–188. 13 Prav tam, 188. 14 Darja Koter, Glasbilarstvo na Slovenskem (Maribor: Zaloba Obzorja, 2001), 145. 15 Prav tam, 148. Prvi goslar, ki je v naših krajih izdeloval brenkala, je v pisnih virih omenjen šele leta 1691, v davènih knjigah 17. stoletja pa se poleg njega pojavi še obrtnik strunar.16 Kasneje je bil v Slokarjevem popisu ljubljanskih obrtnikov med letoma 1732 in 1801 kot edini goslar na Slovenskem omenjen Janez Melling. Zanesljivo je ustvarjal leta 1762, medtem ko njegovega imena v popisu iz leta 1786 ne najdemo veè.17 V davènih knjigah iz let 1762, 1776 in 1786 je omenjen strunar Matev Kralj (Matthäus Krail), ki je vpisan v Imenik mestjanov, obrtne pravice pa je pridobil 23. marca 1786.18 Okrog leta 1820 je imel v Ljubljani svojo delavnico tudi Janez Echter, v njej pa je izdeloval kitare, citre, dude in igrajoèe ure.19 Izdelovanje kitar na Slovenskem v prvih desetletjih 20. stoletja do leta 1945 Konec 19. in na zaèetku 20. stoletja je bilo na Slovenskem nekaj podjetij in posameznikov, ki so se ukvarjali s proizvodnjo, prodajo in popravili glasbil. Med njimi lahko izpostavimo podjetje Minke Modic, Glasbila Jakob Dorjath ter Banovinsko šolo za glasbila v Ljubljani, kjer so izdelovali, dobavljali ter tudi popravljali kitare za potrebe slovenskega okolja v prvih desetletjih 20. stoletja. Minka Modic20 (1886–1965) je leta 1926 na Kopitarjevi ulici 4 v Ljubljani ustanovila podjetje za prodajo glasbenih pripomoèkov, ki so jih veèinoma uvaali iz Èeške in Nemèije.21 Kmalu je zaèela poslovno sodelovati s hrvaškim podjetjem Pavao & company, v katerem so izdelovali kvalitetne in bogato okrašene tamburice ter druga brenkala, tudi kitare. Leta 1931 je z veliko pomoèjo svojega sina Ivana Modica (1912–1991)22 omenjeno 15 Brane Rauter, ZGODOVINSKI TOK IZDELOVANJA KITAR NA SLOVENSKEM 16 Darja Koter, Glasbilarstvo na Slovenskem,140. 17 Prav tam, 142. Povzeto po Zgodovinski arhiv Ljubljana, Reg.I fasc. 19 fol. 512 sl. 18 Prav tam. Povzeto po Zgodovinski arhiv Ljubljana, Imenik…1786-1899, zap. št. 352. 19 Prav tam. 20 Marija (Minka) Modic, dekliško Èepin, je bila rojena 10. avgusta leta 1886 na Dunaju, kjer je preivljala veèji del svojega otroštva. Ob upokojitvi staršev se je z druino preselila v Ljubljano. Tam so odprli delavnico za izdelovanje in popravilo klavirjev, ki so jo kasneje njeni starši prodali dunajskemu podjetju Stingl. Nekaj èasa je pouèevala v Dekliški mešèanski šoli v Ljubljani. Ko je decembra leta 1915 njen mo Izidor Modic padel na laškem bojišèu, je ostala sama brez slube z njunimi štirimi otroki. Leta 1926 se je ponovno poroèila, tokrat z glasbenim pedagogom, zborovodjo in skladateljem Adolfom Gröbmingom. Od leta 1923 se je v Ljubljani ukvarjala s prodajo strun, kasneje pa je svojo dejavnost razširila na proizvodnjo in prodajo brenkal in drugih glasbenih pripomoèkov, ukvarjala pa se je tudi z zaloništvom. Svoje podjetje je predala sinu Ivanu Modicu, ki je vse do konca druge svetovne vojne, ko je bilo nacionalizirano, uspešno izdelovalo in prodajalo razliène vrste brenkal. Minka Modic je umrla leta 1965 v Ljubljani. Uroš Dojèinoviæ, Gitara na Balkanu (Beograd: Prosveta, 2012), 378. 21 Uroš Dojèinoviæ, Gitara na Balkanu, 378. 22 Ivan Modic je bil rojen 18. junija leta 1912 v Ljubljani. Tam je zakljuèil tudi nijo realko, nato pa še Pomorsko akademijo v Bakru. Svojo goslarsko pot je zaèel v Sisku na Hrvaškem kot vajenec v podjetju Bogdanov & co., ki se je ukvarjalo s proizvodnjo strunskih glasbil. Z zavzetim delom si je omogoèil napredovanje in kmalu postal pomoènik glavnega obrtnika, kasneje pa je celo vodil eno od podrunic podjetja. Z aktivnim sodelovanjem pri organizaciji in proizvodnji glasbenih instrumentov si je pridobil mnogo izkušenj, pomembnih za vodenje podjetja te brane. Leta 1930 je opravil mojstrski izpit, kmalu zatem pa prevzel posle maminega podjetja v Ljubljani. Krajše èasovno obdobje, v poznih tridesetih letih 20. stoletja, je sodeloval z glasbenim odsekom Srednje tehniène šole v Ljubljani, natanèneje z oddelkom Banovinske šole za glasbila. Sodelovanje je temeljilo predvsem na zaposlovanju absolventov. Kmalu po koncu 2. svetovne vojne, ko je bilo podjetje Modic nacionalizirano, se je zaposlil na Ekonomski srednji šoli v Ljubljani. Vzporedno s slubo se je nekaj èasa ukvarjal še s proizvodnjo strun. V kolikor je hotel slubo na Srednji ekonomski šoli obdrati, je moral proizvodnjo strun opustiti, kar je priblino deset let po konèani drugi svetovni vojni tudi storil. Umrl je v Ljubljani leta 1991 in je pokopan v istem grobu kot drugi mo njegove matere Adolf Gröbming, avtor prvega slovenskega kitarskega uèbenika. podjetje odkupila ter preselila proizvodnjo iz Siska v Ljubljano.23 Istega leta je podjetje prevzel Ivan Modic, v njem pa so najprej izdelovali tamburice in kitare, kasneje še mandoline, mandole, lutnje in ukulele. Za svoje izdelke so javorov les sprva dobavljali iz Siska, nato iz Sodraice pri Ribnici. Les so rezali v Domalah, kjer so takrat edini v regiji imeli v lasti ago za razrez plošè na 4 milimetre, kovinske dele za instrumente z mehaniko pa so naroèali v Nemèiji.24 Prvi delavci v proizvodnji so prišli iz Siska, nato so zaposlili še nekaj mizarjev iz Ljubljane. Na povabilo Adolfa Gröbminga (1891–1969), s katerim se je Minka poroèila leta 1926, sta se podjetju pridruila zakonca Brandener iz Nemèije. Brandener je bil velik strokovnjak za izdelovanje kitar, njegova ena pa je v Modièevem podjetju prièela s proizvodnjo strun, za kar je imela bogate izkušnje e iz svoje domovine.25 V èasu najveèje proizvodnje, v letih od 1934 do 1939, ko so izdelali tudi do 500 kitar letno, je podjetje zaposlovalo od 9 do 16 delavcev. Med letoma 1931 in 1933 so izdelali nekaj veè kot 200 kitar, v letih od 1940 do 1945 pa skupaj le priblino 300 strunskih instrumentov.26 S svojimi glasbili, pa tudi s strunami, za katere je takrat vladalo veliko zanimanje, so zalagali veè glasbenih trgovskih drub z ozemlja nekdanje Jugoslavije, pa tudi domaèe poklicne glasbenike in ljubitelje. V pogovoru s kitaristom in profesorjem Tomaem Šegulo tako izvemo, da je njegova prva kitara nastala v delavnici mojstra Ivana Modica.27 Kmalu po koncu druge svetovne vojne so takratne oblasti nacionalizirale vse prostore podjetja Modic, delavce pa so zaposlili v takrat na novo nastalem podjetju za proizvodnjo glasbil Melodija Mengeš.28 V Ljubljani je od leta 1932 dalje, v precej manjšem obsegu kot v podjetju Modièevih, popravljal in izdeloval strunska glasbila tudi Jakob Dorjath. Prvo delavnico je imel v Roni ulici 19,29 nato na Starem trgu 15,30 kasneje pa je bilo na naslovu Franèiškanska ulica 3, danes Nazorjeva ulica,31 tudi uradno ustanovljeno podjetje Glasbila Jakob Dorjath. Njena ustanovitelja sta bila zakonca Dorjath, ki sta imela bogate izkušnje z izdelovanjem in s prodajo ter popravili glasbil. Amalija, rojena 12. aprila leta 1908 v Kostanjevici, z dekliškim priimkom Okretiè,32 je bila od leta 1926 ena prvih uslubenk Minke Modic. Kasneje se je poroèila z izuèenim popravljavcem strunskih glasbil Jakobom Dorjathom, ki se je leta 1932 v Ljubljano preselil iz Novega Sada. Leta 1934 sta se poslovno osamosvojila in prièela najprej s popravili, nato pa še z izdelovanjem kitar, tamburic, citer in drugih strunskih glasbil. Dorjath je leta 1937 po naroèilu violinista in profesorja ljubljanskega konservatorija Leona Pfeiferja za svojega najmlajšega, komaj pet let starega uèenca, izdelal violino, ki je v strokovnih krogih zbudila splošno pozornost. Violine takšne kakovosti in velikosti (osminke) namreè ni bilo moè dobiti v Ljubljani in 16 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 24. zvezek 23 Uroš Dojèinoviæ, Tragovima Jugoslovenske gitare, 98. 24 Uroš Dojèinoviæ, Tragovima Jugoslovenske gitare, 98. 25 Prav tam, 99. 26 Prav tam. 27 Osebni pogovor s Tomaem Šegulo, 17. oktober 2013. 28 Uroš Dojèinoviæ, Tragovima Jugoslovenske gitare, 98. 29 Adresar mesta Ljubljane in okolice 1933, (Ljubljana: Tiskarna grafika D. Z. O. Z., 1933). 30 Koncertni list Akademskega pevskega zbora v Ljubljani, Ljubljana, 1. 3. 1937. Obiskano 21. marec 2014, http://www.dlib.si/stream/URN:NBN:SI:DOC-VWQH765W/34109ed3-4b1e-4452-bd43-6c011d97962 e/PDF. 31 Franèiškanska ulica se je leta 1952 preimenovala v Nazorjevo ulico. 32 SI ZAL LJU 500, Mesto Ljubljana, domovinski oddelek, M. F.-514 Dorjath, Jakob 1844. širši okolici, zato si je pridobila sloves najmanjše koncertne violine.33 Konec leta 1941 sta zakonca Dorjath podjetje preselila v Maribor, leta 1945 pa v Avstrijo. Amalija se je kasneje vrnila v Slovenijo in leta 1953 na Wolfovi ulici v Ljubljani odprla prodajalno z glasbili. Leto kasneje je njeno trgovino prevzela znana tovarna glasbenih instrumentov Melodija Mengeš,34 Amalija pa je v njej vse do svoje upokojitve opravljala delovno mesto poslovodje.35 Banovinska šola za glasbila v Ljubljani je bila prva šola v slovenskem prostoru, kjer so sistematièno izobraevali kader, ki je bil po konèanem šolanju usposobljen za izdelavo kvalitetnih glasbil. Šola je zaèela s svojim delovanjem 1. februarja leta 1932, ko so na Dravni tehniški srednji šoli ustanovili poseben oddelek za glasbila.36 Ideja o ustanovitvi šole je zrasla na pobudo Mihaela Mušièa (1870–1948)37, v stari Jugoslaviji znanega dvornega kraljevega goslarja, ki je v tridesetih letih prejšnjega stoletja v Gosposki ulici v Ljubljani izdeloval mojstrske gosli, citre, kitare, lesena godala in druge glasbene instrumente.38 Èasovno lahko opredelimo delovanje Banovinske šole za glasbila v Ljubljani na obdobje enajstih let, ko je šola verjetno zaradi tekih vojnih razmer svoje poslanstvo zakljuèila leta 1943, uradno pa so jo ukinili šele leta 1946 z odlokom Ministrstva za industrijo in rudarstvo Republike Slovenije.39 Poleg izobraevanja in izdelovanja so se v Banovinski šoli lahko pohvalili tudi z uspešno prodajo svojih izdelkov. Èasopis Jutro je 19. marca leta 1937 objavil èlanek, v katerem piše, da so v Banovinski šoli za glasbila v petih letih delovanja izdelali 50 kvalitetnih violin, 200 kitar in 30 citer, v èasu objave èlanka pa so imeli na prodaj le še 12 violin in 12 kitar.40 O tem, kdo so bili kupci v Banovinski šoli narejenih glasbil, ni podatkov. Lahko le sklepamo, da so bili med kupci kitar morda tudi uèenci, oziroma njihovi starši, kitarista in profesorja Stanka Preka, ki je v tridesetih letih 20. stoletja pouèeval kitaro na Glasbeni šoli Narodno- eleznièarskega društva Sloga v Ljubljani, kasneje pa na Glasbeni matici.41 Proizvodnja kitar na Slovenskem po letu 1945 Po koncu druge svetovne vojne je bilo mnogo privatne lastnine nacionalizirane. Posledièno so svoja vrata delavnic in prodajaln zaprla tudi podjetja, ki so se ukvarjala z izdelovanjem in prodajo glasbil. Vojan Tihomir Arhar (1922–2007)42 v svojem delu Zgodovina kitare na Slovenskem navaja, da je bil Joe Turšiè (1912–2002) edini, ki je v Sloveniji desetletja izdeloval ter tudi strokovno popravljal kitare za mlade slovenske 17 Brane Rauter, ZGODOVINSKI TOK IZDELOVANJA KITAR NA SLOVENSKEM 33 B.a. “O izdelovanju violin,” v: Jutro, 14. 3. 1937, št. 62, 5. 34 Uroš Dojèinoviæ, Gitara na Balkanu, 380. 35 Osebni pogovor z Vilimom Demšarjem, 19. oktober 2013. 36 David Rop, Banovinska šola za glasbila v Ljubljani (Diplomsko delo, Akademija za glasbo, Ljubljana 2010), 15. 37 Rok Klopèiè, Violina (Ljubljana: Zaloba Mihelaè, 1996), 80. 38 Ivan Trelc, Podrobni seznam industrije, trgovine in obrti v Dravski banovini kraljevine Jugoslavije (Domale-Ljubljana: Uredništvo Adresarja in drugih strokovnih knjig za Dravsko banovino, 1933), 544. 39 SI ZAL, Tehniška srednja šola v Ljubljani, Tehnièna enota 129, Organizacija zavoda. 40 B.a. “O izdelovanju violin,” v: Jutro, 19. 3. 1937, št. 66, 5. 41 Cvetko Budkoviè, Razvoj glasbenega šolstva na Slovenskem II (Ljubljana: Znanstveni institut Filozofske fakultete, 1995), 101. 42 Slovenska biografija, obiskano 14. april 2014, http://www.slovenska-biografija.si/oseba/sbi1000770/. kitariste.43 Ob predpostavki, da so v Mengšu od leta 1947 masovno izdelovali kitare, pred tem pa se je s to dejavnostjo v Ljubljani ukvarjalo tudi podjetje Modic in Jakob Dorjath, lahko to trditev zanikamo. Zagotovo je bil Joe Turšiè dolga leta eden redkih strokovnjakov in edini goslar z opravljenim mojstrskim izpitom, ki je v drugi polovici dvajsetega stoletja veèji del svojega ivljenja posvetil izdelavi in popravilu kitar ter se je poleg tovarne glasbil v Mengšu edini v slovenskem prostoru poklicno ukvarjal s to dejavnostjo. Poleg e vseh omenjenih sta kitaro izdelala tudi goslarska mojstra Bla (1903–1981) in Vilim Demšar (1937). Prvi je kitaro izdelal leta 1943 kot darilo svoji eni, Blaev sin Vilim pa je precej kasneje izdelal veèjo basovsko kitaro brez reber in s posebnim nastavljivim vratom.44 Slika 4: Kitara Blaa Demšarja. Vir: osebni arhiv Slika 5: Vilim Demšar s svojo basovsko kitaro. Vir: osebni arhiv 18 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 24. zvezek 43 Vojan T. Arhar, »Zgodovina kitare na Slovenskem«, v: Mohorjev koledar (Celje: Mohorjeva druba, 1994), 169. 44 Osebni pogovor z Vilimom Demšarjem, 19. oktober 2013. Joe Turšiè45 (1912–2002) je bil zadnji šolan slovenski izdelovalec glasbil z opravljenim mojstrskim izpitom.46 e v najstniških letih je kot samouk igral in takrat tudi izdelal svojo prvo kitaro. V èasu šolanja v Banovinski šoli za glasbila v Ljubljani je pokazal svoj velik talent za izdelovanje glasbil in po opravljenem mojstrskem izpitu na šoli postal celo asistent strokovnega vodje.47 Ves èas se je tudi izpopolnjeval v igranju kitare. Leta 1941 sta skupaj s Stanetom Kranjcem (1910–1968), ki je bil sicer po poklicu uradnik, izdala 6 slovenskih narodnih pesmi za kitaro, leto kasneje pa Kitarsko šolo - osnovne vaje in Etude za kitaro 1.48 V mengeški tovarni glasbil je bil kmalu po zaèetku njenega obratovanja postavljen na delovno mesto tehniènega vodje. Za vsa glasbila, ki so jih takrat izdelovali, je narisal detajlne risbe v naravni velikosti, po njih pa so nato izdelovali šablone in kasneje instrumente. Po šestih letih slubovanja v Melodiji se je vrnil v Ljubljano, kjer je izdeloval in popravljal glasbila v lastni reiji, delavnico pa veèkrat selil na razliène lokacije.49 Najveè instrumentov je naredil v èasu, ko je poslovno sodeloval z Glasbeno šolo Center v Vegovi ulici in imel delavnico na podstrešju glasbene šole.50 Tja ga je povabil takratni ravnatelj in profesor violine Fran Staniè, z namenom da bi popravljal glasbila glasbene šole. Kasneje je imel delavnico v Knafljevem prehodu, med Wolfovo in Titovo ulico. Tam je leta 1958 pri njem opravil pomoèniški izpit tudi goslar Vilim Demšar. Nazadnje je popravljal in izdeloval glasbila v skromnih prostorih na Gallusovem nabreju 13, kjer je tudi stanoval.51 Pri njem so kitaro naroèili nekateri ugledni slovenski kitaristi tedanjega èasa, kot so Stane Kranjc, Ljudmil Rus (1933), Toma Šegula (1941), Vlado Arhar (1933), za potrebe kitarskega ansambla Glasbene šole Franca Šturma pa je izdelal prvo sodobno šeststrunsko bas kitaro, ki je po obliki nekoliko podobna liri in ima kovinsko nogo, podobno kot violonèelo.52 Poleg kitar je Turšiè izdeloval tudi godala in lutnje, lotil pa se je celo lokov. Zaradi kvalitetnih storitev je postal konec petdesetih let glavni popravljavec harf za vso Jugoslavijo.53 O kakovosti Turšièevih kitar nimamo veliko podatkov. Profesor Ljudmil Rus poseduje eno izmed njih, mojster pa naj bi jo zanj izdelal v šestdesetih letih prejšnjega stoletja. Kitara v svoji notranjosti al nima posebne etikete, s katere bi lahko razbrali podatke o mojstru in datum izdelave. Njeno poreklo je tako izkazano le s Turšièevim podpisom na hrbtni strani trupa. Kitara je sicer nekoliko manjša od sodobne in je izdelana po modelu Torresovih kitar iz druge polovice 19. stoletja. Zanjo sta znaèilna izredna tonska 19 Brane Rauter, ZGODOVINSKI TOK IZDELOVANJA KITAR NA SLOVENSKEM 45 Joe Turšiè je bil rojen 4. aprila leta 1912 v Borovnici. Leta 1934 se je vpisal v Banovinsko šolo za glasbila in šolanje, zaradi sluenja vojaškega roka, še v istem šolskem letu prekinil. Dve leti kasneje se je ponovno vpisal v prvi letnik in leta 1939 šolanje tudi z odliko zakljuèil. Avgusta leta 1946 se je zaposlil v Tovarni glasbil Melodija Mengeš, kasneje pa se je vrnil v Ljubljano in tam samostojno izdeloval in popravljal glasbila. Umrl je v Ljubljani 21. oktobra leta 2002. ZAL, Tehniška srednja šola v Ljubljani, Tehnièna enota 154, Personalne mepe S-T in Tehnièna enota 156. Ljudmil Rus, Njeno velièanstvo kitara in njeni podaniki, (Ljubljana: Forma7, 2009), 312. Osebni pogovor s Tomaem Šegulo, 10. oktober 2013. Osebni pogovor z Vilimom Demšarjem, 19. oktober 2013. 46 Vojan T. Arhar, »Zgodovina kitare na Slovenskem«, 165–169. 47 David Rop, Banovinska šola za glasbila v Ljubljani, 70. 48 Toma Šegula, Kitara v Sloveniji 1925-1968. Zapiski Tomaa Šegule. 49 David Rop, Banovinska šola za glasbila v Ljubljani, 70. Videno tudi v: ZAL, Tehniška srednja šola v Ljubljani, Tehnièna enota 154, Personalne mape S-T in Tehnièna enota 156. 50 David Rop, Banovinska šola za glasbila v Ljubljani, 70. 51 Osebni pogovor z Vilimom Demšarjem, 19. oktober 2013. 52 Ljudmil Rus, Njeno velièanstvo kitara in njeni podaniki, 312. 53 Osebni pogovor s Tomaem Šegulo, 17. oktober 2013. izenaèenost in prodoren ton, po besedah profesorja Rusa pa naj bi mojster samo za izdelavo rozete porabil priblino 100 ur dela. Podobno zvoène naj bi bile tudi ostale Turšièeve kitare, mojster pa je zanje veèkrat dejal, da »pojejo kot stradivarke«.54 Sliki 6 in 7: Kitara, ki jo je izdelal Joe Turšiè v šestdesetih letih 20. st., last Ljudmila Rusa. Vir: osebni arhiv Ministrstvo za industrijo in rudarstvo Ljudske Republike Slovenije je priblino leto dni po koncu druge svetovne vojne ustanovilo Dravno tovarno glasbil s sedeem v Mengšu, na naslovu Mengeš 11.55 Mengeško podjetje je bilo eno prvih z ozemlja nekdanje Jugoslavije in predstavlja po Banovinski šoli za glasbila v Ljubljani nadaljevanje razvoja proizvodnje glasbil pri nas. Pred tem so v regiji delovali le nekateri e omenjeni in tudi drugi obrtniki, ki so se bolj ali manj specializirano ukvarjali s popravili in z izdelovanjem le doloèenih instrumentov, v novonastalem podjetju pa so v veèjem obsegu proizvajali razliène glasbene instrumente. Podatki o proizvodnji in celotnem dohodku za leta 1946, 1947 in 1948 so al izgubljeni, iz poroèila za leto 1949 pa lahko povzamemo, da so v Melodiji v zaèetnem obdobju proizvajali le strunske instrumente, bobne in notna stojala, leta 1951 pa se je zaèela proizvodnja harmonik.56 Kasneje so poleg razliènih tipov kitar in harmonik v mengeški tovarni izdelovali še tamburice, mandoline, violine, violonèela in èinele, imeli pa so tudi svoje prodajalne glasbil v Ljubljani, Sarajevu, na Reki in v Zagrebu ter predstavništvo v Beogradu.57 Število delavcev v podjetju se je prilagajalo potrebam, ki jih je narekoval trg. V šestdesetih letih prejšnjega stoletja, ko so v slovenskih javnih glasbenih šolah ponovno uvedli pouk kitare,58 so se potrebe po tem glasbilu moèno poveèale. Tako so leta 1964 v mengeškem podjetju zaposlovali rekordno število delavcev. Skupaj s prodajalci v trgovinah je bilo v Melodiji takrat zaposlenih kar 415 delavcev.59 Skladno z letnim naèrtom naj bi v letu 1964 izdelali 18.527 kitar, po številu pa naj bi izstopala kitara Planinka s 4.930 kosi. Sicer pa so v tem obdobju izdelovali 13 razliènih 20 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 24. zvezek 54 Osebni pogovor z Ljudmilom Rusom, 22. april 2014. 55 SI ZAL DOM 27/1, ObLO Mengeš, t.e. 3, a.e. 110, Zapisnik komisije za pregled zakljuènega raèuna za leto 1957 gosp. org. »Melodija«, Tovarna glasbenih instrumentov Mengeš, Mengeš, 14. maj 1958. 56 SI ZAL DOM 27/1, ObLO Mengeš, t.e. 3, a.e. 110, Razvoj podjetja v obdobju 1945–1955. 57 SI ZAL DOM 27/1, ObLO Mengeš, t.e. 3, a.e. 110, Zapisnik 2. izredne seje centralnega DS tovarne glasbil in uèil “Melodija” Mengeš z dne 1. marca 1965. 58 Toma Šegula, Kitara v Sloveniji 1925-1968. Zapiski Tomaa Šegule. 59 SI ZAL DOM 24/2, ObLO Mengeš, t.e. 28, a.e. 261, Zapisnik št. 1, 1. redne seje centralnega delavskega sveta Tovarne glasbil in uèil »Melodija« Mengeš z dne 25. 6. 1964. modelov kitar, tako za domaèi kot tudi tuji trg.60 V mengeški tovarni glasbil so beleili številne vzpone in padce. Najbolj jih je v zgodnjih 90. letih prejšnjega stoletja prizadela liberalizacija slovenskega trga, s katero so se v naših trgovinah pojavila glasbila razliènih svetovnih proizvajalcev, tako nizkih kot tudi visokih cenovnih vrednosti. Takšni konkurenci so se v mengeški tovarni s teavo zoperstavili, zato je podjetje leta 1995 po skoraj petih desetletjih prenehalo obratovati. S tem se je zakljuèila industrijska proizvodnja glasbenih instrumentov pri nas. Kljub temu pa izdelovanje glasbil, tudi kitar, na Slovenskem ni zamrlo. V kitarskem poslu sta po zaprtju mengeške tovarne glasbil ostala Ignacij Zaletelj (1955) in Toma Šinko (1971), ki sta prva znanja o izdelavi in servisiranju kitar pridobila prav v Melodiji, poleg njiju pa so se kasneje pojavila še nekatera druga imena uspešnih slovenskih izdelovalcev kitar. Ignac Zaletelj (1955) je slovenski izdelovalec unikatnih brenkal, èigar kitare, mandoline, lutnje in tamburice igrajo številni domaèi in tuji poklicni, pa tudi amaterski glasbeniki. Po druinski tradiciji se je izuèil za zidarja. e v rani mladosti je igral kitaro, pri sedemnajstih letih pa se je zaposlil kot delavec v Tovarni glasbil Melodija Mengeš. 61 Zaradi velikega talenta in elje po znanju je hitro napredoval in bil kasneje v tovarni razporejen na delovno mesto vodje razvojnega oddelka. V mengeški tovarni je bil zaposlen vse do leta 1990, ko je na Murnovi 24 v Mengšu odprl svojo delavnico, leto kasneje pa mu je bil s strani Ministrstva za kulturo Republike Slovenije podeljen status unikatnega oblikovalca glasbil.62 Med njegovimi izdelki izstopajo akustiène kitare, ki so narejene iz naravno sušenega lesa, slovenskega ali pa tujega porekla. Kitare, po katerih je znan v domovini pa tudi v Avstriji, Švici, Nemèiji, Rusiji, v Zdruenih dravah Amerike in celo na Japonskem, igrajo številni slovenski kitaristi, kot so Primo Grašiè, Saša Olenjuk, Grega Avsenik, Marko Zaletelj, pa tudi nekateri znani slovenski kantavtorji kot so Vlado Kreslin, Toma Domicelj, Adi Smolar, Dušan Uršiè, Andrej Šifrer in drugi.63 Ignac Zaletelj se je leta 2013 upokojil. Svoje bogate izkušnje in znanja je posredoval sinu Luki Zaletelju (1987), ki v isti delavnici v Mengšu nadaljuje bogato tradicijo izdelovanja in restavriranja strunskih glasbil. Luka je 2014 pridobil status samostojnega oblikovalca glasbil, istega leta pa s strani Obrtno-podjetniške zbornice Slovenije še ustrezni certifikat, s katerim so njegovi izdelki razvršèeni med izdelke umetnostne obrti.64 Toma Šinko (1971) je v slovenskem prostoru najbolj uveljavljen in priznan serviser vseh vrst kitar. Leta 1988 je konèal srednjo strojno šolo in zaèel opravljati pripravništvo v Tovarni glasbil Melodija Mengeš. Po uspešno sklenjenem pripravništvu se je tam tudi zaposlil in v tovarni najprej delal kot konstruktor orodij in naprav, nato pa, vse do propada tovarne leta 1995, v oddelku za proizvodnjo kot vodja proizvodnje linije kitar. Poleg servisa je Šinko e konec osemdesetih let prejšnjega stoletja izdelal svoje prve unikatne elektriène in akustiène kitare ter z manjšo proizvodnjo kitar nadaljuje tudi v sedanjem èasu. Od leta 2004 se je specializiral v izdelavi elektrificiranih akustiènih arch-top kitar, 21 Brane Rauter, ZGODOVINSKI TOK IZDELOVANJA KITAR NA SLOVENSKEM 60 SI ZAL DOM 24/2, ObLO Mengeš, t.e. 28, a.e. 261, Zapisnik št. 12, 11. redne seje upravnega odbora Tovarne glasbil in uèil »Melodija« Mengeš z dne 15. 1. 1964. 61 Ignac Zaletelj, obiskan 14. maja 2016, http://www.si21.com/?action=news&nid=17980. 62 Pogovor z Lukom Zaleteljem - korespondenco v elektronski obliki z dne 25. maja 2016 hrani avtor. 63 Ignac Zaletelj, obiskan 14. maja 2016, http://www.si21.com/?action=news&nid=17980. 64 Pogovor z Lukom Zaleteljem - korespondenco v elektronski obliki z dne 25. maja 2016 hrani avtor. model Castello, ki jih pod svojo blagovno znamko tri italijansko podjetje Lanzinger in spadajo v višji cenovni razred. Izdelane so iz visokokakovostnih materialov, preseek k tem kitaram pa doprinese vrhunski brezšumni magnet z dvojnim predojaèevalcem, ki ga je Šinko razvil sam in ga masovno izdeluje nemško podjetje Schaller. Od leta 2013 skuša na tuja trišèa prodreti s kakovostnimi elektroakustiènimi arch-top jazz kitarami, v katerih je zdruil svoje znanje in dolgoletne izkušnje ter jih tri preko svoje blagovne znamke Ton. Za svoje kitare je skonstruiral tudi ultra lahek kovèek, ki tehta le 1,8 kg. Vzporedno s tem je Šinko razvil tudi kitarske strune za narodno-zabavno glasbo in strune za kontrabas, ki jih masovno izdeluje znano podjetje La Bella iz Zdruenih drav Amerike. Slika 8: Toma Šinko v svoji delavnici z arch-top kitaro model Castello Vir: http://www.ton.si/images/15.jpg (21.04.2014) Z dolgoletnim delom na tem podroèju ter s kvalitetnim in hitrim servisom si je pridobil zaupanje proizvajalcev najbolj uveljavljenih svetovnih znamk kitar, kot so Yamaha, Gibson, Fender, Ovation, Ibanez, Musicman, Castello, Taylor, Cort, Alhambra, Camps, Cuenca, Paco Castillo in drugih, ki so mu izdali tudi ustrezne certifikate za servisiranje njihovih proizvodov.65 Samo Šali (1965)66 je v sodobnosti najbolj poznan in uveljavljen izdelovalec klasiènih kitar v Sloveniji, s svojimi vrhunskimi kitarami pa je prodrl tudi na tuja trišèa. Z 22 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 24. zvezek 65 Pogovor s Tomaem Šinkom z dne 16. maj 2016. 66 Samo Šali je bil rojen leta 1965 v Kranju. Po konèani gimnaziji se je vpisal na Fakulteto za strojništvo v Ljubljani. V èasu študija se je z navdušenjem prièel uèiti igranja kitare in zakljuèil devet razredov. Podiplomski študij je nadaljeval na isti fakulteti kot raziskovalec na katedri za obdelovalno tehnologijo. Leta 1997 je uspešno zagovarjal magistrsko nalogo z naslovom Vpliv odrezovanja na zvoène lastnosti lesa, v kateri je definiral merila za doloèanje kakovosti kitarskega tona. Dve leti kasneje je prav tako na Fakulteti za strojništvo v Ljubljani uspešno zagovoril doktorsko disertacijo z naslovom Algoritem optimizacije akustiènega odziva lesa, v kateri je predstavil meritve in optimizacijo zvoènega odziva kitare kot celote in njenih sestavnih delov, predvsem resonanènih plošè. Od leta 2001 se poklicno ukvarja z izdelovanjem kitar. Leta 2005 mu je Ministrstvo za kulturo Republike Slovenije podelilo naziv samostojnega izdelovalca glasbil. inovativnimi metodami, kjer pri razvoju ves èas sodeluje s priznanimi slovenskimi kitaristi, kot so Toma Rajteriè (1967), arko Ignjatoviæ (1961), Jerko Novak (1957) in Mladen Buciæ (1976), Samo Šali izdeluje kitare, ki so edinstvena, unikatna in visoko kvalitetna glasbila. Leta 2001 je prièel sodelovati s priznanim hrvaškim izdelovalcem kitar Mirkom Hotkom (1949). Z njim je sodeloval vse do leta 2004, v tem èasu pa sta skupaj naredila 6 kitar. Od leta 2005 samostojno raziskuje in izdeluje kitare v svoji delavnici v Ljubljani. Poleg sodobnih klasiènih kitar je Šali leta 2005 izdelal klasièno šeststrunsko bas kitaro, leta 2009 je izumil mini kobilico, s katero je zmanjšal maso na zgornji plošèi kitare, leta 2010 je izdelal koncertno kitaro z menzuro 590 mm od sedla do kobilice. Kitare s tako imenovano dvojno zgornjo plošèo »Double-top« je prièel izdelovati leta 2013, od leta 2014 pa izdeluje tudi flamenko in akustiène kitare. Model z dvojno plošèo sicer ni Šalijev izum, je pa njegov model kitare double-top edini model na svetu, kjer je zaradi mini kobilice celotna površina lahko narejena iz treh slojev (dva zunanja sloja lesa, med njima pa satje iz nomex-a). Zgornja plošèa je na ta naèin trdnejša in laja v primerjavi z obièajnim. Šalijevo kitaro igrajo priznani slovenski kitaristi, kot so Mak Grgiæ, Jerko Novak, Timi Krajnc in še številni drugi kitarski virtuozi doma in v tujini.67 Slika 9: Kitara Šali Double-top smreka Vir: http://saliguitars.com/spruce5.jpg (10.4.2014) Robert Vrtaèiè (1965)68 se je e v otroških letih ljubiteljsko ukvarjal z modelarstvom in obdelovanjem lesa. Leta 1988 se je v ateljeju znanega goslarja Vilima Demšarja zaèel uèiti izdelovanja glasbil, predvsem godal. Pri delu in uèenju je kazal velik talent in inovativnost ter leto kasneje s pomoèjo mojstra Demšarja e izdelal prvo kitaro.69 Po nekaj letih uèenja je prièel samostojno izdelovati unikatna glasbila za poklicne glasbenike in ljubitelje. Poleg godal izdeluje razlièna visoko kakovostna brenkala, ki jih tudi popravlja, servisira 23 Brane Rauter, ZGODOVINSKI TOK IZDELOVANJA KITAR NA SLOVENSKEM 67 Osebni pogovor s Samom Šalijem z dne 27. maj 2016. 68 Robert Vrtaèiè je bil rojen 5. septembra leta 1965 v Metzingenu v Nemèiji. Leta 1974 se je z druino preselil v Ljubljano, kjer je zakljuèil šolanje na srednji strojni šoli. e v rani mladosti se je ukvarjal z modelarstvom ter spoznaval lepote lesa in umetnost njegove obdelave. Ljubiteljsko obdelovanje lesa iz otroštva je kasneje postalo njegov poklic, ki ga Robert opravlja z velikim veseljem v svojem ateljeju v Leskovcu pri Krškem. Osebni pogovor z Robertom Vrtaèièem z dne 22. maj 2016. 69 Osebni pogovor z Robertom Vrtaèièem z dne 22. maj 2016. in restavrira, za kar si je leta 2000 pridobil status umetnika - unikatnega izdelovalca glasbil.70 V devetdesetih letih prejšnjega stoletja je Vrtaèièu pri izdelavi in promociji kitar pomagal priznani slovenski kitarist in pedagog Toma Rajteriè (1967), ki je takrat v Slovenski filharmoniji in Narodnem muzeju v Ljubljani ter na Gradu Otoèec koncertiral z njegovimi kitarami.71 Vrtaèiè v sodobnosti izdeluje godala in brenkala iz kakovostnega, najmanj pet let naravno sušenega lesa, domaèega in tujega izvora. Med kitarami so v ospredju predvsem akustiène kitare, saj pravi, da je pri obliki izdelave bolj svoboden in se na ta naèin laje umetniško izraa. Poleg klasiènih in akustiènih je izdelal tudi nekaj flamenco kitar. Pri razvoju tega tipa kitare je sodeloval z znanim slovenskim kitaristom Anetom Palko (1980). Precej glasbil je restavriral, med njimi tudi lutnjo, ki je razsta- vljena v Pokrajinskem muzeju Ptuj-Ormo.72 Vrtaèièeve izdelke je pozitivno ocenil svetovno znani kitarist Beppe Gambetta (1955) ter mu èestital za izjemno lep zvok kitar.73 S kitarami Roberta Vrtaèièa koncertirajo nekateri znani slovenski poklicni glasbeniki, kot so Vlado Kreslin, Jan Plestenjak, Sašo Zver in drugi, z njimi pa igrajo tudi drugi ljubitelji kitare.74 Slika 10: Robert Vrtaèiè s svojimi izdelki pred ateljejem Demšar. Vir: http://www.pictureslovenia.com/si/foto/?u=2208#2 (23.6.2016) Davorin Sever (1960) iz Izole je znan predvsem po svojih unikatnih elektriènih kitarah ter je v preteklosti izdelal tudi nekaj akustiènih in klasiènih kitar. Prvo kitaro je kot samouk izdelal leta 1978. Kitara ni ohranjena, sam mojster pa jo oznaèuje kot “ponesreèen poskus, kjer sem se nauèil, èesa veè ne smem ponoviti”. Kljub neuspelemu poskusu pa Sever ni obupal in si je iz tujine, predvsem iz Zdruenih drav Amerike, naroèil precej literature ter navezal stike z zelo uveljavljenimi, izkušenimi in priznanimi izdelovalci kitar.75 V èasu študija v Ljubljani se je veèkrat odpravil v blinji Mengeš, kjer je v tovarni glasbil 24 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 24. zvezek 70 Robert Vrtaèiè, obiskan 14. maja 2016, http://www.vrtacicrobert.si/brenkala.php?page_id=19. 71 Osebni pogovor s Tomaem Rajterièem z dne 23. maj 2016. 72 Osebni pogovor z Robertom Vrtaèièem z dne 22. maj 2016. 73 Darja Korez-Korenèan, Slovenski glasbilarski mojstri (Ljubljana: Forma 7, 2003), 39- 40. 74 Robert Vrtaèiè, obiskan 14. maja 2016, http://www.vrtacicrobert.si/brenkala.php?page_id=19. 75 Zgodovina SEVER History, obiskano 27. maja 2016, https://sl-si.facebook.com/notes/ 770278593009963/. opazoval mojstre pri njihovem delu in se od njih tudi uèil.76 Znanja s podroèja izdelovanja in prodaje glasbil je kasneje pridobival na seminarjih in sejmih v Zdruenih dravah Amerike in Nemèiji, kar je pripomoglo, da je leta 1989 registriral podjetje Sever, d. o. o. ter odprl prodajalno glasbil v Izoli in nadaljeval z izdelovanjem glasbil po lastnih zamislih, idejah in konceptih. V zaèetku devetdesetih let ga je vodstvo mengeške tovarne povabilo k sodelovanju kot zunanjega sodelavca, zadolenega za razvoj in kontrolo izdelovanja kitar. Ponudbo je sprejel in z Melodijo sodeloval vse do zaprtja tovarne.77 Pri izdelavi kitar vselej rad sodeluje z glasbeniki, ki mu podajo mnenja o njegovih kitarah, s pomoèjo katerih lahko svoje izdelke še izboljšuje. V devetdesetih letih prejšnjega stoletja je tako izdelal posebno elektrièno kitaro za slovenskega kitarista Bora Zuljana, z oznako “Bor Zuljan-CUSTOM MODEL”.78 Kasneje je v sodelovanju s priznanim slovenskim bas kitaristom Jadranom Ogrinom nastala bas kitara, ki nosi oznako OS. Posebnost te bas kitare je menzura 889 mm, ki je 25 mm daljša od obièajne. Kvaliteta in izvirnost izdelave Severjevih glasbil je visoko cenjena tako v domaèem okolju kot tudi tujini, izdelki pa so oznaèeni z znakom »Kitare in Basi – Izumiteljsko Umetniško delo«, v tujini pa z »Guitars & Basses Innovative Art Work«.79 Slika 11: Unikatna elektrièna kitara Davorina Severja. Vir: http://www.sever.si/sever-guitars-and-basses?product_id=679 (23.6.2016) 25 Brane Rauter, ZGODOVINSKI TOK IZDELOVANJA KITAR NA SLOVENSKEM 76 Darja Korez-Korenèan, Slovenski glasbilarski mojstri, 43. 77 Pogovor z Davorinom Severjem z dne 18. maja 2016. 78 Pogovor z Davorinom Severjem z dne 18. maja 2016. 79 Darja Korez-Korenèan, Slovenski glasbilarski mojstri, 43. Sklep V Sloveniji se v nekoliko manjšem obsegu z izdelovanjem in popravili kitar ukvarjajo še Matja Rems iz Kamnika, Aleš Erman iz Radovljice, Albin Jermanèiè iz Kopra in drugi. Kitara je v sodobnosti zelo razširjeno in vsestransko glasbilo. Njenemu zvoku lahko prisluhnemo tako v klasièni kot tudi v vseh zvrsteh popularne zabavne glasbe, kjer se pojavlja kot spremljevalno ali solistièno glasbilo. Dosedanje raziskave so pokazale, da se je zgodovina kitare prièela na Blinjem vzhodu priblino 3000 let pred našim štetjem. Njen razvoj je potekal skozi razlièna zgodovinska obdobja in se nadaljuje tudi v sodobnosti. Za pomemben mejnik v razvoju je okrog leta 1850 poskrbel Antonio de Torres Jurado, ki je poveèal dimenzije dotedanjih kitar ter s pahljaèasto ojaèitvijo zvoène plošèe postavil temelje sodobne kitare. Prve sledi o zaèetkih igranja kitare na Slovenskem najdemo v dnevniku tajnika oglejskega patriarha Paola Santonina, ki je bil v letih od 1485 do 1487 na vizitacijskem potovanju po Koroškem, Kranjskem in junem Štajerskem. V njem je med drugim napisal, da so v Trièu po veèerji zapeli ob spremljavi kitare. Pomemben vir za raziskavo zaèetkov obstoja kitare na naših tleh je freska, ki se nahaja na gradu Podsreda. V Pokrajinskem muzeju v Celju hranijo najstarejšo znano ohranjeno kitaro na Slovenskem goslarja Nicolasa Georga Reisa, ki je bila izdelana okrog leta 1820. V 19. stoletju so na naših tleh izdelovali kitare le redki posamezniki, nekoliko veèja proizvodnja kitar se je od prve polovice 20. stoletja odvijala v podjetjih Minke in Ivana Modica ter Jakoba Dorjatha s sodelavci. Vse do konca leta 1944 so jih izdelovali tudi v Banovinski šoli za glasbila v Ljubljani. Leta 1946 so v Mengšu odprli tovarno glasbil, kjer so izdelovali razliène tipe kitar vse do leta 1995, ko so po skoraj petdesetih letih obratovanja prenehali s proizvodnjo. Morda je bila strategija razvoja proizvodnje kitar v Melodiji Mengeš napaèna, saj so v tovarni izdelovali le kitare nijega cenovnega razreda, po letu 1990 pa se niso mogli veè upreti tujim konkurentom . Joe Turšiè je bil zadnji šolani slovenski izdelovalec glasbil z opravljenim mojstrskim izpitom, ki je v obdobju med petdesetimi in osemdesetimi leti prejšnjega stoletja v Ljubljani izdeloval tudi kitare. al v svoj posel ni uvedel nikogar, ki bi mu pri tem pomagal in se od njega uèil ter nadaljeval goslarsko dejavnost. Tako so kmalu praznino kvalitetnih kitar na Slovenskem zapolnile kitare veèinoma hrvaških mojstrov, ki so zadovoljile potrebe študentov kitare pri nas. Najbolj uveljavljeni slovenski izdelovalci kitar konec 20. stoletja do današnjih dni so Samo Šali, Ignac Zaletelj, Robert Vrtaèiè, Davorin Sever in Toma Šinko. Ignac Zaletelj in Robert Vrtaèiè sta znana predvsem po svojih akustiènih, Samo Šali, ki je svoja prva znanja o izdelavi kitar pridobil na sosednjem Hrvaškem, pa po vrhunskih klasiènih kitarah. V tujini so zelo cenjene elektriène kitare Davorina Severja, prav tako pa tudi elektro-akustiène arch-top kitare Tomaa Šinka, ki jih tri italijansko podjetje Lanzinger in Toma Šinko preko svoje blagovne znamke Ton. 26 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 24. zvezek Literatura Arhar, Vojan T. (1994). Zgodovina kitare na Slovenskem. V: Mohorjev koledar. Celje: Mohorjeva druba, 165–169. Bellow, Alexander (1970). The Illustrated History of the Guitar. New York: Franco Colombo Publications. Budkoviè, Cvetko (1995). Razvoj glasbenega šolstva na Slovenskem II. Ljubljana: Znanstveni inštitut Filozofske fakultete. Demšar, Vilim. Osebni pogovor. Ljubljana, 19. oktober 2013. Dojèinoviæ, Uroš (1985). Magièni svet gitare. Beograd: IO Nota Knjaevac. Dojèinoviæ, Uroš. (1992). Tragovima Jugoslovenske gitare. Niš: Sorabija disc. Dojèinoviæ, Uroš. (1996). Tajna gitare. Beograd: Dom kulture »Studentski grad«. Dojèinoviæ, Uroš (2012). Gitara na Balkanu. Beograd: Prosveta. Dojèinoviæ, Uroš. Pogovor preko elektronske pošte. Korespondenco hrani avtor. 24. maj 2014. Evans, Tom, Evans, Mary A. (1978). Guitars : music, history, construction and players: from the Renaissance to rock. London: Paddington press. French, Richard M. (2009). History of the Guitar. New York: Springer Science+Business Media. Grunfeld, Frideric (1969). The Art and Times of the Guitar. New York: The Macmillan Company. Klopèiè, Rok (1996). Violina. Ljubljana: Zaloba Mihelaè. Korez Korenèan, Darja (2003). Slovenski glasbilarski mojstri. Ljubljana: Forma 7. Koter, Darja (2001). Glasbilarstvo na Slovenskem. Maribor: Zaloba Obzorja. Koter, Darja. Glasbilo na srednjeveški freski z gradu Podsreda. Arhiv grad Podsreda - iz dokumentacije Kozjanski park (Pridobljeno po elektronski pošti dne 18. 2. 2014). Kuret, Primo (1973). Glasbeni inštrumenti na srednjeveških freskah na Slovenskem. Ljubljana: Slovenska matica. Kuret, Primo (1997). Od Academiae philharmonicorum do prve Slovenske filharmonije: ob 200-letnici Filharmoniène drube. Ljubljana: Slovenska filharmonija. Mantuani, Josip (2010). Pasijonska procesija v Loki. Škofja Loka: Zasebna knjinica Antolin – Oman. Odloèba o ustanovitvi dravne tovarne glasbil s sedeem podjetja v Mengšu št. 11, v: Uradni list LRS, št. 42/46, Ljubljana, 8. junij 1946. Ljubljana: Uprava »Uradnega lista LRS«, 1. Otto, Jacob, Bishop, John (1898). A treatise on the structure and preservation of the violin and other bow – instruments. London: R. Cocks and co. 27 Brane Rauter, ZGODOVINSKI TOK IZDELOVANJA KITAR NA SLOVENSKEM PowroŸniak, Józef (1980). Gitarren-Lexikon. Berlin: Neue Musik. Rajteriè, Toma. Osebni pogovor. Ljubljana, 23. april 2016. Rop, David (2010). Banovinska šola za glasbila v Ljubljani. Diplomsko delo. Ljubljana: Akademija za glasbo. Rus, Ljudmil (2009). Njeno velièanstvo kitara in njeni podaniki. Ljubljana: Forma 7. Rus, Ljudmil. Osebni pogovor. Ljubljana, 22. april 2014. Santonino, Paolo (1991). Popotni dnevniki. Prevedel Primo Simoniti. Celovec: Mohorjeva druba. SI ZAL DOM 27/1, ObLO Mengeš, t.e. 3, a.e. 110. SI ZAL DOM 24/2, ObLO Mengeš, t.e. 28, a.e. 260. SI ZAL LJU 500 (M. F. - 355 Gröbming, Adolf, M.F. - 514 Dorjath, Jakob, M. F. - 622 Modic, Izidor, M. F. - 626 Mušiè, Mihael). Sever, Davorin. Osebni pogovor. Izola, 18. maj 2016. Stopar, Ivan (1999). Grad Podsreda med vèeraj, danes, jutri. Celje: Zavod za varstvo naravne in kulturne dedišèine. Summerfield, Maurice J. (2002). The Classical Guitar-Its Evolution and Its Players Sinc 1800. Blaydon on Tyne: Ashley Mark Publishing Company. Šali, Samo (2002). O kitari – od drevesa do zvoka. EPTA bilten. št. 4, Ljubljana:Glasbena šola Viè – Rudnik, 65–68. Šali, Samo. Osebni pogovor. Ljubljana, 9. januar 2014 in 27. maj 2016. Šegula, Toma. Osebni pogovor. Ljubljana, 10. oktober in 17. oktober 2013. Šinko, Toma. Osebni pogovor. Loka pri Mengšu, 23. april 2014 in 27. maj 2016. Trelc, Ivan (1933). Podrobni seznam industrije, trgovine in obrti v Dravski banovini kraljevine Jugoslavije. Domale-Ljubljana: Uredništvo Adresarja in drugih strokovnih knjig za Dravsko banovino, 544. Vale, Giuseppe (1943). Itinerario di Paolo Santonino in Carnita, Stiria e Carniola negli anni 1485–1487. Vatikan: Biblioteca apostolica Vaticana. Vrtaèiè, Robert. Dostopno na http://www.vrtacicrobert.si/ (14. 05. 2016) Vrtaèiè, Robert. Osebni pogovor. Kranj, 23. junij 2016. Zaletelj, Ignac. Dostopno na http://www.si21.com/?action=news&nid=17980 (23. 12. 2013). 28 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 24. zvezek