Peter Božič 80 81 NEKAJ NAČELNIH PREMISLEKOV OB KRIZI SLOVENSKIH GLEDALIŠČ Ne bi rod ponavljol zagovorov in ugovorov o nostoli situaciji v slovenskih gledališčih, posebej še v osrednji gledoiiški hiši v Ljubljani, toda čutim se dolžnega, da kot človek, ki se že nekaj let ukvarja z slovenskim gledališčem, ne da bi bil ob tej razplamteli aferi neposredno prizadet ali pa celo zapleten v ta klobčič prepletajočih se interesov znotraj osrednje gledališke hiše, povem nekaj misli, ki me ob vsej tej zadevi posebej, pa tudi že dolgo prej resno vznemirjajo. Mislim, da je celotna polemika prešla okvire kolektiva in vodstva osrednje gledališke hiše, še bolj pa okvire načelnega in neosebnega razpravljanja, ki bi vsaj do neke mere utegnilo posvetiti v to egiptovsko temo in tako omogočilo vsaj izhodiščno točko za zdrovljenje teh razmer. Najbrž je očitno, da vse to, kqr se je dogajalo In kar dobivo svoj epilog, zdaj ne bo omogočilo česa podobnega in da bo zato potreben dolgotrajnejši proces, kjer pa ne bodo odločilni dejavniki samo znotraj kolektivov naših gledaliških hiš, temveč bo odločalo prov tako tudi sanacija strukture, v kateri se tak organizem, kot je gledališče, razvija in deluje. Opozoriti bi hotel tudi na to, da ta kriza pretresa celoten slovenski kulturni prostor, le do je v naši osrednji gledališki hiši dobila morda še bolj nenačelna razmerja kot drugod. Mislim, da se moramo vendarle zavedati, da je to več ali manj posledica procesa, ko prehajajo razne oblike in veje naše kulturne dejavnosti iz oblik administrativnega vodenja in subvencioniranja od zgoraj v oblike nesubvencionira-nega in na lastni ekonomiki temelječega samoupravnega sistema. Najbrž je očitno, da načelno ni mogoče samoupravnega mehanizma povezovati z vodenim subvencioniranjem. In prav zdaj stopa na dan tisto protislovje,ko se žal premnogokrat očituje, da postajo ta sistem somofinansiranja kulture (pa tudi prosvete) zgolj hipokritsko otresanje sleherne odgovornosti celotne družbe za kulturo in njen obstoj, ne pa zavestno omogočanje rasti teh dejavnosti v okviru somoopravlJanja. Včasih se zdi, ko do nam prav ti mehanizmi onemogočajo rast ali pa celo zgolj obstoj kulture in njenih institucij. Dejansko pa gre zgolj za napačno predstavo o samoupravljanju in načinu njegovega delovanja. Gre za to,da se ob tem zonemarja dejanska stopnja teh mehanizmov in dejansko stvarnost noše-go celotnega družbenega prostora. Gre za zgrešeno fikcijo, da je mogoče opraviti ta prehod kar skozi noč s pomočjo raznih (celo administrativnih) instrumentov, ali pa prepustiti vso stvar somogibni "organski", po vendarle divji rasti. Ta zablodo se zdaj kaže zelo nazorno v tej gledališki krizi in je vsaj za kulturne dejavnosti zelo ilustrativna. Oglejmo si fa primer, obenem pa poskušajmo najti globlje korenine tega malodone že na vseslovenski škandal očitujočego se primera. Najprej se vprašajmo, kako noj deluje neko slovensko gledališče brez zadostnih subvencij, ali pa sploh brez njih, če do potrebnih finančnih sredstev nikakor ne more priti? Najbrž je delovanjev tem primeru oropano svoje osrK)vne funkcije, kulture, ali pa celo docela onemogočeno. Tega se zavedajo tudi tisti predstavniški organi, ki razpolagajo s sredstvi in jih tudi razdeljujejo. Pri tem so v stalni vožnji med Scilo in Karibdo, to je med gospodarskimi panogami in negospodarskimi dejavnostmi. Toda ostanimo pri kulturnih dejavnostih, tokrat pri gledališču. Nastaja tofej poglavitna dilema: ali somofinansiranje v teh in tokih pogojih in v tdci sNor-nosti, kakršno je naša slovenska, in je v tem primeru (ne)kultura izrazito le potrošniško, kar nasprotuje osnovnim načelom naše družbene ureditve in na koncu koncev (kar je največji paradoks) dokončnim smotrom samouprovnega sistema, oii pa dodeljevanje zadostnih sredstev od zgoraj, kar vsebuje v sebi obenem kršitev samoupravnih načel pa tudi prakse. Na primer: Založni3o-goče rešiti položaj s tekočo organizacijo znotraj gledališča, s tekočimi predstavami in gostovanji kot npr. MGL. Ne vem, če je ta ponos MGL docela upravičen,saj nam bežen pogled na letošnji repertoar kaže, da je to gledališče izrazito komedijskega žanra. To seveda ni nič slabega, ko bi se opredelila za eno od vej gledališke dejavnosti še tudi druga gledališča, uvedla medsebojno delitev "dela" (ali žanra), toda ker to ni primer v nujni funkcionollzociji slovenskih gledališč , ki bo morala nastopiti v prihodnosti,- to ne pomeni mnogo, ker ne prebija celotne sttukture, ki je v krizi, kot to nazorno opažamo zdaj. Toda o tem pozneje. Vrnimo se nazaj k drugi plati te dileme, ki smo si jo zastavili na začetku. Ali se je mogoče vrniti na togo in že diskvalificirano administrativno vodenje od vrha navzdol, kar vključuje seveda eo ipso administrativno razdeljevanje sredstev vsem panogam in seveda popolno varnost pred finančnimi in eksistenčnimi težavami vseh slovenskih gledališč. Mogoče ni ne eno in ne drugo. !n tukaj tiči prav tisto zablodo in obenem dilema, o kateri smo govorili že prej. Mislim, da je potrebno najti srednjo pot, kjer morajo sodelovati tako predstavniški organi družbe kot soma gledališča s kolektivi in vodstvi vred. Načelno si to predstavljam tako, da si v tej stvomosti, taki kakršna je, hic et nonc, prideta na pol poti politiko in kultura noproti, obsegajoč celoten družbeni prostor in na obeh straneh upoštevajoč možnosti in potrebe našega celotnega družbenega gospodarske-go in kulturnega prostora. V primeru gledališča, da družba preko svojih organov (republi&ih in komunalnih) poskrbi zo (seveda v cJ