Etnolog 16 (2006) AVDIOVIZUALNI KOLA@I NA STALNI RAZSTAVI MED NARAVO IN KULTURO Nadja Valentin~i~ Furlan 243 IZVLE^EK Po kratki predstavitvi avdiovizualnih komponent stalne razstave Med naravo in kulturo se avtorica posveti avdiovizualnim kola`em. Pri tem analizira kriterije, po katerih so v Slovenskem etnografskem muzeju izbirali avdiovizualne vsebine, opi{e postopke dela od ideje do izvedbe konkretnih vsebin ter obdela na~in umestitve avdiovizualij v razstavo in tehniko predvajanja. Zaklju~i z analizo odziva obiskovalcev na avdiovizualne kola`e, ki ga je preverila s pomo~jo vpra{alnika, in oceno avdiovizualnih kola`ev kot posebnega pristopa k uporabi avdiovizualij na razstavah v Sloveniji. Klju~ne besede: avdiovizualije, etnografski film, avdiovizualni kola`i, razstava, muzej, avtorske pravice ABSTRACT After a brief presentation of the audiovisual components of the permanent exhibition Between nature and culture, the article addresses the exhibition’s audiovisual collages. The author analyses the criteria used in selecting the audiovisual contents in the Slovene Ethnographic Museum, describes the work procedures from the concept to the execution of the actual contents, and treats the methods used to incorporate the audiovisual elements in the exhibition and their reproduction technique. The article concludes with an analysis of the responses of the museum’s visitors to the audiovisual collages, based on a questionnaire, and an evaluation of audiovisual collages as a specifi c approach to the use of audiovisual elements in exhibitions in Slovenia. Key words: audiovisuals, ethnographic film, audiovisual collages, exhibition, museum, copyright Uvod V Slovenskem etnografskem muzeju (SEM) smo marca 2006 odprli prvi del stalne razstave z naslovom Med naravo in kulturo. Ta del razstave temelji predvsem na predmetih (materialni dedi{~ini), ki jih kontekstualiziramo s pomo~jo neoprijemljive dedi{~ine. Podatke podajamo skozi razli~ne medije: besedila, risbe, fotografi je ter avdiovizualno in ra~unalni{ko podporo. Za prvi del stalne postavitve smo pripravili tri vrste avdiovizualnih izdelkov: multivizijo, etnolo{ki film in avdiovizualne kola`e. Etnolog 16 - 15.indd 243 11/26/06 11:14:19 PM Nadja Valentin~i~ Furlan V uvodnem delu multivizija Kdo sem, kdo smo s pomo~jo gibljivih slik, fotografi j, ilustracij, zemljevidov, govora in glasbe predstavlja Slovenijo in njena {tiri etnolo{ka obmo~ja: alpsko, mediteransko, osrednje-slovensko in panonsko. Vsebinsko gre za prikaz stavbnih tipov, no{e, plesov, glasbe in nare~ij, torej tistih elementov slovenske kulture, ki jih razstava prete`no ne zajema. V sobi, posve~eni ribi{tvu, etnolo{ki fi lm Spomini nabre`inskega ribi~a dopolnjuje zgodbo ~upe Marije, ki je edini povsem ohranjen slovenski morski drevak in najve~ji predmet na razstavi. ^upe so slovenski ribi~i v Tr`a{kem primorju uporabljali vse do sredine druge svetovne vojne in SEM je eno zadnjih odkupil od Bab~evih iz Nabre`ine. V filmu Zdravko Caharija Bab~ev pripoveduje o svoji dru`ini, posebnem na~inu tunolova in ~upah. 244 Kola`i avdiovizualnih zapisov so razporejeni na devetnajstih ekranih po vsej razstavi in v slovenskem prostoru predstavljajo nov na~in vme{~anja avdiovizualij na razstavo. Kola`i so sestavljeni iz relativno kratkih vizualnih zapisov, ki so ve~inoma strukturirani glede na logiko postopkov ali dogajanja. Tesno so vpeti v razstavo, z dimenzijami ekranov pa relativno podrejeni njeni pripovedi. Avdiovizualni kola`i so predmet pri~ujo~ega ~lanka. Koncept in kriteriji Projekt smo imenovali avdiovizualni kola`i ali kola`i avdiovizualnih zapisov pomladi 2005. Ko smo leta 2001 za~eli na~rtovati avdiovizualne komponente za razstavo, smo govorili o posnetkih za razstavo.1 Pri izbiri posnetkov za posamezne enote in izdelavi kola`ev smo sledili naslednjim kriterijem: Vsebina posnetkov Avdiovizualni zapisi podajajo bistvene informacije o razstavljenih predmetih v `ivljenjskem kontekstu, kar najve~krat pomeni prikaz delovnih postopkov izdelave predmeta2 ali posnetke opravil in {eg, pri katerih te predmete uporabljamo. Pri nekaterih vsebinah prikazujemo {ir{i kontekst, na primer ambiente v bivalni kulturi ali posnetke na~ina `ivljenja ljudstev sveta. Strokovni kriterij etnografskega fi lma Izbrani avdiovizualni zapisi, kolikor je to mogo~e, upo{tevajo kriterije etnografskega filma (opravila in postopki so prikazani celovito, sliko spremlja avtenti~en zvok, postopki so posneti v avtenti~nem okolju, ~e gre za rekonstrukcijo, je to navedeno, ipd.).3 Prav zato smo gradivo najprej iskali v etnolo{kih ustanovah (Slovenski etnografski muzej, 1 To se je nana{alo na posnetke za kasnej{e kola`e, etnografski film in multivizija sta bila od za~etka posebni enoti. 2 Na tem mestu moram razjasniti, da ve~inoma ne gre za posnetke konkretnih razstavljenih predmetov, ampak za posnetke tipa predmetov. Konkretni razstavljeni predmeti so na posnetkih pri kola`u Pustovanje. Dr. Nena @idov je leta 2004 pustovanje v Vrbici dokumentirala s kamero, kustos mag. Igor Cvetko pa je tedaj za muzej pridobil pustno opravo belega lovca, ki je razstavljena levo od ekrana. 3 Ve~ o priporo~ilih v HEIDER 1980. Etnolog 16 - 15.indd 244 11/26/06 11:14:21 PM Avdiovizualni kola`i na stalni razstavi Med naravo in kulturo Avdiovizualni laboratorij In{tituta za slovensko narodopisje pri Znanstveno raziskovalnem centru Slovenske akademije znanosti in umetnosti) in {ele potem drugje. Notranja struktura Avdiovizualne enote strukturiramo kot urejeno gradivo. To pomeni, da notranja struktura enote sledi strukturi dogodka ali vsebine, izogiba pa se dodatnim interpretacijam in re`ijskim posegom in s tem predstavlja zelo iz~i{~en avdiovizualni dokument. Seveda nas je v mnogih primerih omejevala struktura obstoje~ih posnetkov. Avdiovizualne enote s sorodno vsebino smo nanizali v kompilacije ali kola`e. Zvo~na podoba Avdiovizualne enote na zvo~ni ravni prina{ajo sinhrone naravne zvoke, kadar ti 245 obstajajo. Pri strej{ih filmih zvoka niso snemali sinhrono, zato so predvajani nemo.4 Zvoku smo se raje povsem odpovedali tudi pri odlomkih iz dokumentarnih fi lmov in televizijskih oddaj, kjer so naravni zvoki zmontirani skupaj z glasbo ali celo povsem prekriti z njo ali s komentarjem v offu. V avdiovizualnih kola`ih izjav nismo uporabljali, na~eloma pa smo se izogibali tudi govoru, razen kadar je ta sestavni del dogajanja (prvenstveno pri {egah letnega cikla). Kriterij dol`ine in zgo{~enosti informacij Avdiovizualne enote prina{ajo zgo{~ene informacije in so v vizualni pripovedi kratke in ekonomi~ne. Priporo~ilo Johna Veverke5 je, naj bi avdiovizualna enota znotraj razstave ne presegala dol`ine treh minut, ~e obiskovalci gledajo stoje, in sedmih minut, ~e gledajo sede, samo v izjemnih primerih dopu{~a deset minut.6 Ko smo pripravljali kola`e, tega {e nismo vedeli, dol`in smo se dr`ali bolj po intuiciji. Ker pa kola`i pogosto vsebujejo ve~ podenot (kola` Dom celo deset), kon~na dol`ina lahko nanese precej ve~ (13 minut). Dolo~itev vsebin kola`ev in postopki dela Kustosi in kustodinje so ob izdelavi koncepta razstave sprejeli dogovor, da z avdiovizualnimi informacijami ne opremljamo vseh segmentov razstave, ampak samo izpostavljene zbirke predmetov. Prosila sem jih, da izdelajo sezname vsebinskih sklopov znotraj njihovega dela razstave, ki jih bomo pokrili z avdiovizualijami. Pripravila sem literaturo, vire in sezname posnetih enot o slovenskih etnolo{kih vsebinah. Za obdobje do leta 1980 nam je bila v neprecenljivo pomo~ knjiga Na{ka Kri`narja Slovenski etnolo{ki 4 Tak primer so {tiri enote avtorja dr. Borisa Kuharja na 16 mm filmskem traku iz produkcjije SEM. 5 John Veverka je strokovnjak za interpretacijo kulturne dedi{~ine v muzejih. Konec septembra 2005 je na Ministrstvu za kulturo in v Tehni{kem muzeju Slovenije vodil seminar Interpretacija kulturne dedi{~ine, od 12. do 14. januarja 2006 pa v Slovenskem etnografskem muzeju delavnico na~rtovanja interpretativne razstave za drugi del na{e stalne postavitve. Tedaj je komentiral tudi prvi del stalne razstave Med naravo in kulturo. 6 Omenjeni podatki temeljijo na raziskavi obna{anja obiskovalcev na razstavah z opazovanjem in merjenjem. Cilj je zelo pragmati~en: ~im racionalnej{i izkoristek sredstev za izdelavo (dragih) avdiovizualij. Etnolog 16 - 15.indd 245 11/26/06 11:14:21 PM Nadja Valentin~i~ Furlan fi lm, Filmografija 1905–1980, za obdobje po letu 1980 pa sem pripravila delni seznam posnetkov Kustodiata za etnografski film in nekaj spletnih naslovov (glej seznam virov in literature). Podatke o filmskem gradivu, ki ga hrani Slovenski filmski arhiv pri Arhivu Republike Slovenije, smo iskali v {estih zvezkih njihovega Filmskega gradiva, saj takrat na njihovem spletnem portalu {e ni obstajala mo`nost iskanja podatkov o zbirki fi lmov Slovenskega fi lmskega arhiva. Pri nekaterih vsebinah smo predvideli nova snemanja, sezname potencialno primernega gradiva pa smo delno skr~ili `e na papirju, {e gostej{e cedilo pa so bili ogledi gradiva. Nekatere vsebine so bile nedosegljive (poseben re`im zaradi krhkosti originalnih nosilcev, zalo`enost gradiva), druge pa niso ustrezale na{im zahtevam in kriterijem (igrani prizori, slabe rekonstrukcije, prekratki prikazi, prevelik poudarek na 246 drugih vsebinah ipd.). Razdelek Voda in zemlja so vsebinsko snovali trije kustosi. S kustodinjo za ruralno gospodarstvo mag. Polono Sketelj sva iskali posnetke nabiralni{tva, lova, ribolova, poljedelstva, predelave lanu in `ivinoreje. Posnetki nabiralni{tva in lova so bili redki in po vsebini skromni, zato smo se odpovedali celotni temi. Kustodinja se je pri poljedelskih in `ivinorejskih vsebinah odlo~ila za prikaz tradicionalnih in modernih kmetijskih postopkov, zato so njeni kola`i precej dolgi. Kola` Gojeni ekosistemi ob vitrini z motikami prina{a tako posnetke tradicionalne kot moderne obdelave zemlje. Ekran je montiran v vi{ini o~i, vendar upo{tevamo tudi najmlaj{e obiskovalce. Foto: M. Habi~, 2006 Etnolog 16 - 15.indd 246 11/26/06 11:14:21 PM Avdiovizualni kola`i na stalni razstavi Med naravo in kulturo Kola` Suhorobarstvo: obiskovalci radi izkoristijo stole, da si med ogledom odpo~ijejo noge. Foto: M. Habi~, 2006 247 Kustos za obrti mag. Andrej Dular je `elel vizualizirati lon~arstvo, kova{tvo, suhorobarstvo, urarstvo in ~evljarstvo, vendar smo se nazadnje omejili na prve tri teme, ker ni bilo primernih posnetkov zadnjih dveh obrti. Kustodinja za Slovence v zamejstvu, po svetu in tuje etnije pri nas mag. Da{a Hribar je `elela prikazati na~ine pre`ivljanja slovenskih izseljencev v razli~nih okoljih po svetu. Na{li sva tri vsebine, po eno iz Zdru`enih dr`av Amerike, Argentine in Avstralije. Razdelek Potrebno in nepotrebno zajema obla~ilno in bivalno kulturo. Kustodinja za obla~ilno kuturo mag. Janja @agar `e v izhodi{~u ni iskala posnetkov enakega tipa kot ostali kustosi, niso je zanimali izdelava, obla~enje, vzdr`evanje obla~il sami po sebi, ampak je pripravila zelo strukturiran scenarij, prilagojen konceptu svojega dela razstave. Kasneje smo se dogovorili za tretjo mo`nost, ki jo obravnavam v zaglavju Avdiovizualni kola` Osebni videz. S kudstodinjo za bivalno kulturo Anjo Serec Hod`ar sva pregledali posnetke priprave in u`ivanja hrane, shranjevanja, po~itka in skrbi za higieno. Seveda so to precej intimna opravila, ki jih kamera ne zabele`i pogosto. Nekaj vsebin smo posneli, posnetke iz starej{ega obdobja pa smo pridobili v dokaj {irokem obsegu, vendar je bilo gradivo zelo razli~ne kakovosti. V fazi monta`e Anja Serec Hod`ar ni bila ve~ na{a sodelavka, zato smo strukturo kola`a izdelali skupaj z dr. Neno @idov kot vodjo projekta prvega Etnolog 16 - 15.indd 247 11/26/06 11:14:24 PM Nadja Valentin~i~ Furlan 248 dela stalne razstave in dr. Gorazdom Makarovi~em. Nekaterih enot nismo uporabili, ker so bile prekratke, preve~ intimne ali so imele druge vsebinske poudarke. Razdelek Duhovno in socialno so koncipirali trije kustosi. Kustodinja za socialno kulturo dr. Nena @idov je izpostavila teme otro{ke igre, `ivih jaslic, pirhov in rova{ev. Zadnji vsebini smo se odpovedali, ker je bil posnetek zelo kratek in predrag. Posnetki `ivih jaslic so posebnost, saj jih je kustodinja izbrala kot poseben tip jaslic. Trije ekrani v sobi Duhovno in socialno: na levi kola` Pustovanje, na sredini Pirhi in na desni @ive jaslice. Foto: M. Habi~, 2006 Etnolog 16 - 15.indd 248 11/26/06 11:14:26 PM Avdiovizualni kola`i na stalni razstavi Med naravo in kulturo Da bi to poudarili, sta `eleli kustodinja in oblikovalka Mojca Turk ekran s to vsebino postaviti znotraj vitrine. Z vidika avdiovizualije je taka umestitev zaradi popa~enja slike in slabe prepustnosti zvoka povsem neproduktivna. Prepri~al ju je {ele argument, da bo ekran v osmih urah zelo segrel notranjost vitrine, kar bo {kodilo drugim muzealijam. Kustodinja za ljudsko umetnost in slikovne vire Bojana Rogelj [kafar je iskala posnetke izdelave trni~ev in malih kruhkov ter poslikavo panjske kon~nice. Zadnje tematike nisva dobili na posnetkih, zato sva posneli izdelavo replike. Kustos za duhovno kulturo mag. Igor Cvetko je kot izpostavljeni temi pripravil pustovanja in glasbo, vendar se je navsezadnje odlo~il za vizualizacijo samo prve teme, ker se je bal, da bo prostor v sobi Duhovno in socialno prenasi~en z avdiovizualijami. Glasove in{trumentov namerava obiskovalcem pribli`ati z zvokom. 249 Etno-Abeceda` je pedagoginja Sonja Kogej Rus zasnovala tako, da vsaka ~rka predstavlja en predmet ali pojem, ki ga ponazarja z razli~nimi mediji. ^rko M ilustrirata Miklav`eva oprava in kratek avdiovizualni prikaz Miklav`evega obhoda. Pregledali sva precej posnetkov miklav`evanja, ker pa je bil eden od va`nih kriterijev, da vsebina za najmlaj{e obiskovalce ni preve~ nasilna, smo ga navsezadnje raje posneli v starem delu [kofje Loke. Razdelek Odsev daljnih svetov je precej svojstven del stalne razstave in tudi iskanje primernih posnetkov je bilo specifi~no. Za etnografske posnetke ljudstev sveta sem kustosoma priskrbela pet katalogov In{tituta za znanstveni film (Institut für den Wissenschaftlichen Film) v Göttingenu in spletni seznam vsebin britanskega Kraljevega antropolo{kega in{tituta (Royal Anthropological Institute). Za vsak kontinent smo namre~ iskali posnetke ljudstev, katerih predmete razstavljamo, pri ~emer so bili najbolj za`eleni posnetki, ki prikazujejo predmete, sorodne razstavljenim, v funkciji. Povezala sem se z obema ustanovama, vendar se je izkazalo, da bi bil nakup posnetkov po naro~ilu za na{ muzej absolutno predraga postavka. Odlo~ili smo se, da bomo posnetke iskali predvsem v Sloveniji, delno na televizijah, delno pri popotnikih. Kustos za Azijo in Oceanijo Ralf ^eplak Mencin je iskal posnetke ljudstev iz Avstralije, Nove Gvineje in Polinezije, za Azijo pa Indonezijce, Kitajce in Tibetance. Kustodinja za Afriko in Ameriko dr. Mojca Ter~elj je sprva pripravila obse`en seznam tistih ljudstev iz vseh treh Amerik in Afrike, katerih predmete je izbrala za razstavo, vendar smo bili prisiljeni v kompromise. Dr. Mojca Tr~elj je med drugim izbrala tudi posnetke iz filma Sledovi o prisotnosti Friderika Barage v Severni Ameriki, vendar smo se kasneje z dr. Markom Frelihom kot njenim naslednikom in Ralfom ^eplakom Mencinom dogovorili, da kola`i v razdelku Odsev daljnih svetov prikazujejo samo na~in `ivljenja ne-evropskih ljudstev. Ko smo izpustili posnetke sledov na{ega misijonarja, je ostal le skromen prikaz `ivljenja Otavancev in O~ipvejcev. Vsi poskusi, da bi pridobili nove posnetke Indijancev Severne Amerike, so se zaenkrat kon~ali neupe{no. Iz zgornjih opisov je razvidno, da smo za projekt izdelave avdiovizualnih kola`ev vzporedno izvajali nova snemanja (razporejena glede na letni ~as in druge danosti) ter pregledovanje in izbiranje gradiva. Seveda smo najprej preverili posnetke, ki jih hranimo v Kustodiatu za etnografski film v SEM, naslednji korak je bil Avdiovizualni laboratorij Etnolog 16 - 15.indd 249 11/26/06 11:14:28 PM Nadja Valentin~i~ Furlan 250 Kola` Afrika med drugim predstavlja posnetke Toma Kri`narja, ki dokumentirajo `ivljenje Nub in Turkan. Foto: M. Habi~, 2006 ISN ZRC SAZU kot etnolo{ka institucija, ki `e dobri dve desetletji sistemati~no snema etnografske vsebine. V Slovenskem filmskem arhivu pri Arhivu RS smo pregledovali predvsem starej{e posnetke in posnetke vsebin, ki danes niso ve~ `ive. Navsezadnje je pri{la na vrsto Televizija Slovenije, kjer smo iskali predvsem posnetke iz oddaj, katerih scenaristi ali strokovni sodelavci so bili etnologi, in nekatere starej{e posnetke, navedene v Filmografiji slovenskega etnolo{kega filma. V ta namen smo poslali ~im bolje opredeljene poizvedbe v Oddelek za arhiviranje in dokumentacijo. Avtorje posnetkov za neevropski del smo poleg tega iskali tudi med popotniki in seveda smo se najprej povezali s kolegi etnologi in Tomom Kri`narjem. Izvor posnetkov in urejanje avtorskih pravic Avtorske pravice so v zadnjih desetletjih vedno pomembnej{i faktor pri vsakem delu z avdiovizualijami. Moralne avtorske pravice (predvsem pravica spo{tovanja dela, pravica priznanja avtorstva) so neodtujljive, kar v prvi vrsti pomeni, da smo vedno in povsod dol`ni navajati avtorje avdiovizualnega dela. Materialne avtorske pravice pa razli~ni avtorji in ustanove razumejo zelo razli~no. Med postopki urejanja avtorskih pravic sem naletela na mnoge dileme, ki mi jih je razjasnil strokovnjak za avtorsko pravo dr. Miha Trampu` z Avtorske agencije za Slovenijo. Etnolog 16 - 15.indd 250 11/26/06 11:14:28 PM Avdiovizualni kola`i na stalni razstavi Med naravo in kulturo Za vse avdiovizualne projekte velja, da je najla`je delati z gradivom lastne produkcije, saj smo za tuje gradivo dol`ni urediti avtorske in sorodne pravice.7 Gradivo drugih etnolo{kih ustanov, predvsem Avdiovizualnega laboratorija ISN ZRC SAZU, smo dobili v uporabo brez kompliciranih postopkov urejanja dovoljenj za uporabo. Edini pogoj, ki ga je postavil dr. Na{ko Kri`nar, je bil, da izvornega gradiva ne odna{amo iz Avdiovizualnega laboratorija, zato smo monta`o izvedli v njihovem studiu z Miho Pe~etom. V Slovenskem filmskem arhivu pri Arhivu RS nam je njihova sodelavka Marta Rau dala navodila za urejanje dovoljenj, upo{tevajo~ tako zakon o avtorskih in sorodnih pravicah kot tudi izku{nje z avtorji in producenti. Avtorji so nam ve~inoma dovolili brezpla~no uporabo, razen enega, ki je za posnetke postavil tako visoko ceno, da smo se jim odpovedali. Producente oziroma njihove naslednike smo v primeru dveh fi lmov 251 prosili za premontiranje gradiva.8 Film Zadnje lastovke iz Vibine produkcije vzporedno prikazuje pa{o in izdelavo trni~ev, zato smo na Filmski sklad RS kot naslednika Vibe naslovili pro{njo za poseg v gradivo in dobili dovoljenje za strnjen prikaz izdelave trni~ev in pisav zanje. Dovolili so nam tudi, da 8,5-minutni odlomek lova na ciplje iz fi lma Morje je dobro iz produkcije Viba filma precej okraj{amo. Televizija Slovenije nas je kot zunanje naro~nike obremenila s kompliciranimi postopki urejanja avtorskih pravic predvsem zato, da se je kot producent zavarovala pred to`bami avtorjev. Ko smo oddali pro{njo z izbranimi enotami, s podatki o avtorjih in z natan~no minuta`o odlomkov, so zahtevali, da pridobimo dovoljenja avtorjev za prikazovanje posnetkov v sklopu razstave. Po zakonu o avtorski pravici so avtorji pri dokumentarnih filmih pisec scenarija, glavni re`iser, direktor fotografi je (glavni snemalec) in skladatelj fi lmske glasbe 9, pri ~emer po njihovi smrti avtorske pravice prehajajo na njihove naslednike. Dopise za posnetke plesov, suhorobarstva in notranjosti hi{ na Vrsnem sem poslala trinajstim avtorjem ter {tirim naslednikom avtorskih pravic. Izjemni posnetki o izdelavi malih kruhkov so bili brez podatkov o avtorstvu, zato je Televizija Slovenije dala embargo nanje. S pomo~jo Jo`ice Hafner z Oddelka za arhiviranje in dokumentacijo TVS sem uspela identifi cirati avtorja in tudi njemu poslala pro{njo za uporabo posnetkov na na{i razstavi. Televizija Slovenije je bila edina institucija, ki nam je poleg stro{kov raziskovanja, pregledovanja in presnemavanja zara~unala tudi dokaj visoko uporabnino za gradivo. Za posnetke Janomami Indijancev iz ciklusa dokumentarnih oddaj Iz tropskega de`evnega pragozda, ki jih hrani Televizija Slovenije, se je nazadnje izkazalo, da niso njena last. Njihov kompletni avtor Andrej O. Zupan~i~ je za urejanje avtorskih pravic pooblastil Avtorsko agencijo za Slovenijo, s katero smo nato podpisali pogodbo. Ostale posnetke smo pridobili od drugih televizij, produkcijskih hi{ in posameznikov. De`elni sede` RAI za Furlanijo - Julijsko krajino (slovenski program) v Trstu je dovolil brezpla~no uporabo posnetkov o izdelavi sodov v Argentini. Sodelovali 7 Dr. Trampu` svetuje, da prenos pravic uredimo predhodno in s pisno pogodbo. Zahvaljujem se mu za pripombe k delu besedila, ki obravnava avtorske pravice, prav tako pa tudi za pravni poduk pri urejanju avtorskih pravic. 8 Tu gre za avtorsko materialno pravico do predelave, opomba dr. Trampu`a. 9 Avtorja glasbe sem pravzaprav prosila za dovoljenje, da posnetke uporabimo brez glasbe. Etnolog 16 - 15.indd 251 11/26/06 11:14:31 PM Nadja Valentin~i~ Furlan smo s KUD Pozitiv za posnetke predelave lanu, s Slovenian Media House za posnetke obiranja ~ajevca v Astraliji, z Video Mavrico Radomlje za posnetke `ivih jaslic in s producentom Centro de Estudios Indigenes de la Unach, Instituto de Cultura Chiapaneca (Center za {tudije staroselcev Univerze v Chiapasu, In{titut za kulturo Chiapasa) za posnetke Sokejev iz filma dr. Mojce Ter~elj. Poleg tega smo uporabili posnetke iz ve~inoma nezmontiranega gradiva posameznikov, svetovnih popotnikov. Najve~ enot je prispeval Tomo Kri`nar. Njegovi afri{ki posnetki razkrivajo, da si je pri doma~inih pridobil izredno zaupanje, saj so mu dovolili, da je snemal njihov vsakdan in posebne prilo`nosti, od katerih so bile nekatere posnete prvi~.10 V Papui Novi Gvineji sta snemala Robert Gartner in etnologinja Darja Hönigman. Janin Klemen~i~ nam je posredoval posnetke Indonezijcev, Aleksander Zalar 252Epa nam je odstopil nekaj utrinkov s Tahitija in Velikono~nega otoka. Ve~inoma smo se s popotniki dogovorili, da lahko iz njihovih posnetkov zmontiramo kratke prikaze v zameno za avtorski honorar. Izdelek smo pogledali skupaj, preden smo ga zapekli na DVD-nosilec, in skupaj pripravili tudi kratek opis vsebine. Posnetke Kitajcev in Tibetancev nam je dovolilo uporabiti Veleposlani{tvo Ljudske republike Kitajske. Gre za odlomke iz filmov, ki so nam jih poklonili ob skupnih projektih in razstavah in so nastali v produkciji Kitajskega centra za mednarodno kulturno izmenjavo, ki je del Ministrstva za kulturo Ljudske republike Kitajske. Formati izvornih posnetkov Raznolikost izvora gradiva je pomenila tudi veliko pestrost formatov izbranega gradiva. Novej{i posnetki iz produkcije na{ega muzeja so zabele`eni na formata DV in DVCPRO, prej smo snemali v formatu Hi8, najstarej{e posnetke pa je naredil dr. Boris Kuhar na 16-milimetrski film. V Avdiovizualnem laboratoriju uporabljajo formata DV in Betacam, starej{e posnetke pa so naredili na formate U-matic, Hi8 in VHS. Ker smo njihovo gradivo zmonirali v njihovem studiu, sem kon~ne izdelke posnela na format Betacam za arhiv, digitalizirane pa sem v na{ studio prenesla na CD-nosilcih. Posnetke Filmskega arhiva pri Arhivu RS smo s 16-milimetrskega in 35-milimetrskega filma telekinirali na format Betacam na Televiziji Slovenija. Tudi vse posnetke Televizije Slovenija smo presneli na kaseto Betacam. Vse enote v formatu Betacam je na{ tehni~ni sodelavec Peter Gruden digitaliziral v svojem studiu in jih na USB-disku prinesel v na{ studio. Popotniki so nam prinesli posnetke na vseh mo`nih formatih – od S-VHS-C do Betacam. Seveda smo te`ili k temu, da bi bili izvorni posnetki na ~im kvalitetnej{ih nosilcih, vendar smo v skrajnem slu~aju pristali celo na format VHS. Tak primer so bili posnetki Sokejev iz filma Tzunni Meque (Na{ praznik) dr. Mojce Tre~elj, ki so bili dostopni samo v formatu VHS pal, kopiji formata VHS secam. Izvorno gradivo za kola`e smo torej zajemali s filmskih (35-milimetrski in 16-milimetrski film), analognih (Betacam, U-matic, Hi8, Video8, S-VHS, VHS) in digitalnih formatov (DVCPRO, DV, DVD). Veliko {tevilo enot in pestrost formatov sta zahtevala dobro notranjo organizacijo, urejen arhiv posnetkov in natan~no vodenje podatkov o gradivu. 10 Glej posnetke urejanja naglavnega okrasja v enoti Ljudstvo Turkana, kola` Afrika. Etnolog 16 - 15.indd 252 11/26/06 11:14:31 PM Avdiovizualni kola`i na stalni razstavi Med naravo in kulturo Izdelava kola`ev in njihova umestitev na razstavo Pred monta`o kola`ev smo najprej dolo~ili strukturo posameznega kola`a z vrstnim redom enot. Monta`a je potekala v studiu Kustodiata za etnografski fi lm v na{em muzeju. Grobo monta`o sem opravila sama, potem pa smo s kustosi dorekli fi no monta`o, opredelili naslove enot in navsezadnje dolo~ili ime kola`a. Enotam smo dali naslove, ki natan~no in jedrnato opredelijo vsebino, obenem pa opravljajo tudi funkcijo lo~nice med dvema enotama. Kola`u smo poiskali ime, ki je skupni imenovalec vseh vsebin in se vklaplja v razstavni na~rt. Vsi naslovi so dvojezi~ni, saj nagovarjamo tudi tuje obiskovalce. Zaradi kratkosti enot smo se odlo~ili, da se podatkom o kraju, ~asu, avtorjih in producentih v obliki elektronskih napisov na sliko odpovemo in jih za~asno 253 priob~imo v posebni bro{uri, ki je na razpolago na razstavi. Ti podatki so dostopni na spletni strani muzeja in ko jim bomo dodali {e fotogram vsake enote, bodo postali avdiovizualni dokument. Za celotno razstavo je predviden dinami~en pristop, torej mo`nost nadome{~anja dolo~enih razstavnih sklopov z drugimi in enako obstaja mo`nost dodajanja ali zamenjave vsebin tudi pri kola`ih. @e ob snovanju razstave smo razmi{ljali tudi o tehniki predvajanja avdiovizualij in njeni umestitvi na razstavo. Upo{tevajo~ koncept kola`ev in formo urejenega gradiva smo ocenili, da je najbolj racionalno uporabiti najbolj raz{irjene in prilagodljive nosilce dana{jega ~asa, DVD-plo{~ke in relativno majhne LCD-ekrane, ki so ume{~eni blizu muzealijam. Tesna vpetost ekranov v razstavo je najbolj o~itna v razdelku Dru`beno in duhovno, kjer je na {estih ekranih sedem vsebinskih sklopov (treh kustosov oz. strokovnih sodelavcev). Nekateri kustosi so se zaradi narave prostora in tematike raje odlo~ili za en ekran na prostor: izraziti primeri so kola`i z naslovi Ribolov, Gojeni ekosistemi, @ivinoreja, Osebni videz in Dom ter vsi {tirje kola`i v Odsevu daljnih svetov. Ekrani so montirani v vi{ini o~i, ker pa smo upo{tevali tudi najmlaj{e uporabnike, je ta vi{ina nekoliko ni`ja kot pri povpre~nem odraslem ~loveku. Ekran v Etno-Abeceda`u je pritrjen {e malo ni`je, ker nagovarja predvsem otroke. Ekran, ki prikazuje pustovanje, pa zaradi oblikovalske re{itve stoji na nizkemu podestu. Kola`i so na DVD plo{~kih zape~eni tako, da se avdiovizualne vsebine predvajajo v zanki, brez prekinitve. Oprema z avdiovizualnimi vsebinami je aktivna v ~asu, ko je odprta razstava. Napis ob ekranu prina{a dvojezi~ne podatke o vsebinah in dol`ini kola`a, da ima obiskovalec pregled nad avdiovizualnimi vsebinami. Etnolog 16 - 15.indd 253 11/26/06 11:14:31 PM Nadja Valentin~i~ Furlan 254 Na~rt tretjega nadstropja razstavne pala~e z vrisanim tlorisom razstave Med naravo in kulturo prikazuje umestitev avdiovizualne opreme. V spodnjem levem kotu vidimo polkro`no platno multivizije. V spodnjem desnem kotu je nad ~upo montirano platno, na katerem prikazujemo etnografski fi lm. [tevilke od 1 do 19 ozna~ujejo ekrane, na katerih prikazujemo avdiovizualne kola`e. Etnolog 16 - 15.indd 254 11/26/06 11:14:32 PM Avdiovizualni kola`i na stalni razstavi Med naravo in kulturo Pregled kola`ev po vsebinah 1. RIBOLOV (6 minut): Ribolov na Cerkni{kem jezeru, Na~ini ribolova na Cerkni{kem jezeru, Ribolov v Piranskem zalivu, Veslanje s ~upo. 2. GOJENI EKOSISTEMI (10 minut): Kopa{ko poljedelstvo, Oranje z voli, Brananje, Oranje s traktorjem, @etev s srpom, Strojna `etev, Teritev, Predelava lanu. 3. @IVINOREJA (10 minut): Ro~na ko{nja, Ko{nja s kosilnico, Spravilo sena, Ko{nja s traktorjem, Baliranje, Pa{a, Stri`a ovac, Odgon `ivine v planino, Predelava mleka v maslo. 4. PROIZVODNE OBRTI (8 minut): Lon~arstvo, Kova{tvo. 5. SUHOROBARSTVO (11 minut): Izdelava kuhalnice, Izdelava sita, Izdelava zobotrebcev, Pletenje ko{are. 255 6. PRE@IVLJANJE SLOVENSKIH IZSELJENCEV (4 minute): Tovarna slamnikov v ZDA, Izdelava sodov v Argentini, Pridelava olja iz ~ajevca v Avstraliji. 7. OSEBNI VIDEZ (3 minute): Kako vidim druge? Kako drugi vidijo mene? Kako se vidim sam? 8. DOM (13 minut): Kme~ki dom, Dom v mestu, Notranjost kme~kega doma, Notranjost doma v mestu, Priprava hrane na ognji{~u, Priprava hrane v ~rni kuhinji, Priprava hrane v {tedilni{ki kuhinji, Priprava kruha, U`ivanje kruha, Kosilo. 9. IGRA^E IN IGRA (6 minut): Igra~e, Otro{ko igri{~e v Tivoliju leta 1950, Otro{ko igri{~e v Tivoliju leta 2004. 10. @IVE JASLICE (8 minut): @ive jaslice v Ligojni, @ive jaslice v Hrova~i. 11. PIRHI (7 minut): Kra{enje, Blagoslov, Igre. 12. PUSTOVANJE (10 minut): Ora~i iz Haloz in Markovcev, Vrbi{ke {eme, Cerkljanski lavfarji. 13. SLIKANJE PANJSKE KON^NICE (4 minute). 14. MALI KRUHKI IN TRNI^I (7 minut): Izdelovanje malih kruhkov, Izdelovanje pisav in trni~ev. 15. MIKLAV@EVANJE (3 minute). 16. OCEANIJA (12 minut): Aborigini, Novogvinejci, Tahitijci, Prebivalci Velikono~nega otoka. 17. AZIJA (13 minut): Indonezijci, Kitajci, Tibetanci. 18. AMERIKA (10 minut): Otavanci, O~ipvejci, Sokeji, Janomami. 19. AFRIKA (13 minut): Ljudstvo Diola, Ljudstvo Matakam, Nube, Ljudstvo Turkana. Na 19 ekranih na razstavi Med naravo in kulturo torej predvajamo 19 avdiovizualnih kola`ev, ki vsebujejo 72 kratkih enot urejenega gradiva. Pod {tevilko 13 in 15 nista prava kola`a, saj vsebujeta samo po eno enoto, ostale so sestavljene iz dveh do desetih enot. Skupna dol`ina kola`ev je 160 minut. Gradivo za 44 enot je pridobljeno ali odkupljeno od drugih ustanov in posameznikov, gradivo za 28 enot pa prihaja iz na{e Etnolog 16 - 15.indd 255 11/26/06 11:14:32 PM Nadja Valentin~i~ Furlan lastne produkcije. Gradivo za 14 enot smo namensko posneli za razstavo in ena od njih je aktivna kamera pri enoti Osebni videz. Avdiovizualni kola` Osebni videz Kola` Osebni videz obravnavam posebej, ker ne sledi pristopu ostalih kola`ev. Mag. Janja @agar je najprej pripravila zelo strukturiran scenarij, ki bi zahteval veliko filmskih podatkov, vendar za vsako to~ko po en sam kader. Namesto fi lmskega gradiva bi pogosto lahko uporabili fotografije, taka struktura pa bi veliko bolje funkcionirala na dotikalnem ekranu. Navsezadnje smo se odlo~ili za prikaz obla~ilnega videza v dveh to~kah. Prva 256Eodgovarja na vpra{anje Kako vidim druge?, druga pa na vpra{anji Kako me vidijo drugi? in Kako se vidim sam? Prva enota prina{a posnetke ljudi na ^opovi ulici, Pre{ernovem trgu in Tromostrovju v Ljubljani leta 2004. Mag. Janja @agar je `elela, da bi mimoido~e posneli precej od blizu ali pa z zumiranjem na njihovo garderobo, vendar bi bilo to poseganje v zasebnost ljudi. Vsakega posebej bi morali vpra{ati za dovoljenje in iz izku{enj vem, da bi le redko kdo pristal na snemanje, povrh vsega pa bi izgubili avtenti~nost obna{anja. Navsezadnje sem posnetke naredila v totalih in relativno {irokih planih, saj pravzaprav v `ivljenju mimoido~e najve~krat opazujemo s prav takih razdalj. Odgovor na vpra{anji Kako me vidijo drugi? in Kako se vidim sam? gledalcem pred ekranom ponudi pogled nase. Ko se zatemni napis, se namre~ za deset sekund vklopita mala kamera, ki je dobro skrita nad ekranom, in reflektor nad njo. Svetlobne razmere niso idealne, saj smo delali kompromis med svetlobo, ki je nujna, da je na sliki vsaj malo barv, in med intimno svetlobo razstavnega prostora. Kustodinja je namre~ `elela, da kamera in reflektor ne obremenjujeta preve~ drugih elementov razstave. Odzivi obiskovalcev Dober mesec po odprtju razstave smo pripravili vpra{alnik za obiskovalce, s katerim smo `eleli preveriti zadovoljstvo obiskovalcev z avdiovizualnimi komponentami razstave. Anketa je vsebovala {tiri sklope, po en sklop je bil namenjen multiviziji Kdo sem, kdo smo, etnografskemu filmu Spomini nabre`inskega ribi~a in kola`em na devetnajstih ekranih. Te tri to~ke so obiskovalce vabile, da obkro`ijo ponujene odgovore, ~etrta pa jih je pozivala, da napi{ejo svoje komentarje in predloge. Do oddaje ~lanka smo prejeli 60 izpolnjenih anket. Analiziram samo odgovore, ki se nana{ajo na avdiovizualne kola`e. Glede kola`ev na razstavi smo obiskovalce spra{evali o zanimivosti vsebin (nezanimivo, zanimivo, zelo zanimivo), o njihovi dol`ini (prekratka, primerna, predolga) in ~e bi `eleli mo`nost izbire vsebin (da, ne). Vsebine kola`ev je en anketiranec (1,67 %) ocenil kot nezanimive, 31 (51,67 %) kot zanimive in 28 (46.66 %) kot zelo zanimive. Torej je povpre~na ocena zanimivosti dokaj visoka. Dol`ino kola`ev je {est odgovorov (10 %) opisalo kot prekratko, 47 (78,33 %) kot primerno in sedem (11,67 %) kot predolgo. Velika ve~ina obiskovalcev torej meni, da je dol`ina kola`ev primerna. Na vpra{anje o Etnolog 16 - 15.indd 256 11/26/06 11:14:33 PM Avdiovizualni kolo`i na stalni razstavi med naravo in kulturo 257 Presene~eni obiskovalki sta pri kola`u Osebni videz na ekranu zagledali sebe. Po naslovu druge enote Kako me vidijo drugi? Kako se vidim sam? se namre~ vklopita kamera in reflektor nad ekranom. Foto: M. Habi~, 2006 mo`nosti izbire je dobra polovica anketirancev (31 ali 51,67 %) odgovorila pozitivno, le malce manj (29 ali 48,33 %) pa negativno. Z anketo smo poleg splo{nega zadovoljstva obiskovalcev preverjali predvsem stopnjo `elje po interaktivnem dostopu do avdiovizualij – zanimalo nas je, kolik{en dele` obiskovalcev ocenjuje, da bi bila uporaba avdiovizualij z mo`nostjo izbire vsebin na dotikalnih ekranih prijaznej{a do uporabnikov. Na to mo`nost nas je opozoril John Veverka, ko je imel v na{em muzeju januarja 2006 delavnico. Tedaj je bila vsa avdiovizualna oprema `e kupljena in name{~ena, vsebine pa zape~ene na DVD-plo{~kih. Rezultati ankete ka`ejo, da so mnenja obiskovalcev glede interaktivnosti dostopa deljena. Zaradi tega bomo kola`e predvajali nespremenjeno, dokler avdiovizualni opremi ne pote~e `ivljenjska doba, potem pa bomo vsebine kola`ev z veliko enotami verjetno prenesli na ra~unalnike z dotikalnimi ekrani. Zaklju~ek Avdiovizualni kola`i so vsaj v Sloveniji nov princip vme{~anja avdiovizualij na muzejsko razstavo, saj jih doslej {e v nobenem muzeju niso uporabili na ta na~in. Pri tem ne mislim na formo kola`a ali kompilacije, ki ga Darja Skrt obravnava v svoji knjigi Gibljive slike z razstave. Novost je predvsem forma urejenega gradiva posameznih enot, ki Etnolog 16 - 15.indd 257 11/26/06 11:14:33 PM Nadja Valentin~i~ Furlan sledi notranji strukturi pripovedi, izogiba pa se dodatnim interpretacijam in elementom. Urejeno gradivo je vizualno iz~i{~en etnolo{ki dokument. Kola`i so se izkazali za kvalitetno in u~inkovito obliko podajanja informacij o predmetih na razstavi. Odzivi obiskovalcev so pozitivni in tudi anketa je pokazala visoko stopnjo zadovoljstva z vsebinami. Nekateri obiskovalci so celo predlagali, da bi vsebine kola`ev izdali na DVD-nosilcih, kar pa zaradi pestrosti izvora gradiva ni preprosto. Za kaj takega bi potrebovali ponovna dovoljenja vseh avtorjev in producentov izvornega gradiva. Prednost avdiovizualnih kola`ev je v njihovi tesni vpetosti v razstavo. Tu pride do izraza komplementarnost obojega, razstavljenih predmetov in avdiovizualij. Kola`i obiskovalcem posredujejo tiste informacije, ki jih predmeti sami ne morejo dati, razstavljene predmete torej postavijo v `ivljenjski kontekst. Obratno tudi razstavljeni 258 predmeti s svojo prezenco podpirajo posnetke in jim dajo ve~jo te`o. Kola`i zato izven konteksta razstave ne dosegajo enakega u~inka. To se je prvi~ pokazalo marca 2005 na Muzeoforumu, posve~enem uporabi filmov kot podpori pri muzejski interpretaciji, kjer smo pogledali dva kola`a, in drugi~ februarja 2006 na Ptuju, ko je Potujo~i pustni kino med drugimi pustnimi filmi pokazal tudi kola` Pustovanje. Publika je v obeh primerih ostala dokaj neprizadeta, saj je pri~akovala strukturo fi lma. Pozitivna stran avdiovizualnih kola`ev je vsekakor tudi mo`nost prilagajanja vsebin, dodajanja ali zamenjave enot. Kustodiat za etnografski film hrani arhiv avdiovizualnih vsebin, zato lahko v Slovenskem etnografskem muzeju dokaj hitro reagiramo na potrebo po zamenjavi posamezne vsebine in dolgoro~no tudi tehnike. Avdiovizualni kola`i so velik projekt po obsegu in tudi po {tevilu udele`enih ljudi. Njihova zasnova in izvedba je skupinsko delo strokovnih delavcev Slovenskega etnografskega muzeja, vanje pa so svoj avtorski, producentski, organizacijski, strokovni in tehni~ni prispevek dodali {e vsi omenjeni in mnogi neomenjeni posamezniki in ustanove. Avdiovizualni kola`i prikazujejo bogato paleto podob iz na~ina `ivljenja Slovencev in drugih ljudstev. Njihove vsebine so podrejene konceptu razstave Med naravo in kulturo, zato ne prikazujejo splo{nega preseka vizualnih podob slovenskega naroda in ljudstev sveta, vendar vsekakor tvorijo bogato etnolo{ko avdiovizualno dokumentacijo. Njena prednost pred drugimi zbirkami vizualne dokumentacije je dnevna dostopnost posnetkov javnosti in dostopnost podatkov o njih na spletni strani muzeja. Avdiovizualne enote Avdiovizualni kola`i 19 kola`ev na stalni razstavi Med naravo in kulturo, strokovni sodelavci mag. Polona Sketelj, mag. Andrej Dular, mag. Da{a Hribar, mag. Janja @agar, Anja Serec Hod`ar, dr. Gorazd Makarovi~, dr. Nena @idov, mag. Igor Cvetko, Bojana Rogelj [kafar, Sonja Kogej Rus, Ralf ^eplak Mencin, dr. Mojca Ter~elj, dr. Marko Frelih, realizacija Nadja Valentin~i~ Furlan, produkcija Slovenski etnografski muzej, 2004/5, DVD, skupaj 160 minut. Uporabljeni so posnetki iz produkcije Slovenskega etnografskega muzeja, Avdiovizualnega laboratorija ISN ZRC SAZU, Slovenskega filmskega arhiva pri Arhivu Etnolog 16 - 15.indd 258 11/26/06 11:14:34 PM Avdiovizualni kola`i na stalni razstavi Med naravo in kulturo RS, Televizije Slovenija, De`elnega sede`a RAI v Trstu, Veleposlani{tva LR Kitajske v Ljubljani, Slovenian Media Hause v Sydneyu, Video Mavrice Radomlje, Toma Kri`narja, dr. Mojce Ter~elj, Darje Hönigman, Roberta Gartnerja, Bojana Matja{i~a, Janina Klemen~i~a, Aleksandra Zalarja. (Natan~ni podatki o avtorjih in producentih izvirnega gradiva so dostopni v posebni publikaciji in na muzejski spletni strani.) Kdo sem, kdo smo Idejna zasnova multivizije mag. Inja Smerdel, scenarij mag. Inja Smerdel, Alenka Koni~, strokovni sodelavci Nadja Valentin~i~ Furlan, dr. Nena @idov, Bojana Rogelj [kafar, dr. Mirko Ramov{, Damjana Pedi~ek Terseglav, Andrejka [~ukovt, Eda Belingar, Eda Ben~i~ Mohar, Vladimir Knific, Mojca Tercelj Otorepec, Du{an Strgar, Jelka Skalicky, Lilijana Medved, kamera Alenka Koni~, Miran Brumat, Matija Brumat, re`ija, 259 monta`a, animacija in oblikovanje grafike Alenka Koni~, oblikovanje zvoka Bo{tjan Perov{ek, produkcija Slovenski etnografski muzej, 2005, 19 minut. Uporabljeno gradivo so prispevali Slovenski etnografski muzej, Televizija Slovenija, Slovenski filmski arhiv pri Arhivu RS, Avdiovizualni laboratorij ISN ZRC SAZU, Geografski in{titut Antona Melika ZRC SAZU, In{titut za slovensko narodopisje ZRC SAZU, In{titut za slovenski jezik Frana Ramov{a ZRC SAZU, Tehni{ki muzej Slovenije, Studio Coti~ - Trojer, Kulturno dru{tvo [kocjan na Dolenjskem, arhiv Postojnske jame in Zavodi za varstvo kulturne dedi{~ine RS. Spomini nabre`inskega ribi~a Raziskava in pogovor mag. Polona Sketelj, realizacija Nadja Valentin~i~ Furlan, produkcija Slovenski etnografski muzej, 2004, DVD, 13 minut. LITERATURA IN VIRI ETHNOLOGIE AMERIKA 1997 Ethnologie Amerika : Medienkatalog. Göttingen : Institut für den Wissenschaftlichen Film. ETHNOLOGIE ASIEN 1998 Ethnologie Asien : Medienkatalog. Göttingen : Institut für den Wissenschaftlichen Film. ETHNOLOGIE AUSTRALIAEN/OZEANIEN 1997 Ethnologie Australiaen / Ozeanien : Medienkatalog. Göttingen : Institut für den Wissenschaftlichen Film. ETHNOLOGIE EUROPA 1995 Ethnologie Europa : Medienkatalog. Göttingen, Institut für den Wissenschaftlichen Film. HEIDER, Karl G. 1980 Ethnographic Film. Austin, London : University of Texas Press. IN[TITUT 2006 In{titut za Slovensko narodopisje : Avdiovizualni laboratorij. Ljubljana : Znanstvenoraziskovalni center Slovenske akademije znanosti in umetnosti. (20. 7. 2006) INTERNATIONAL 2006 International video sales list. London : The Royal Anthropological Institute. (20. 7. 2006) INTERPRETIVE 2006 Interpretive planning & interpretive training. Michigan : John Veverka & Associates. (20.7.2006) Etnolog 16 - 15.indd 259 11/26/06 11:14:34 PM Nadja Valentin~i~ Furlan ISKANJE 2006 Iskanje po arhivu Slovenskega fi lmskega arhiva. Ljubljana : Arhiv Republike Slovenije. (20. 7. 2006) IWF MEDIACATALOGUE 2006 IWF Mediacatalogue. Göttingen : IWF knowledge and media. (20. 7. 2006) KRI@NAR, Na{ko 1982 Slovenski etnolo{ki film : fi lmografi ja 1905–1980. Ljubljana : Slovenski gledali{ki in fi lmski muzej, Nova Gorica : Gori{ki muzej. KULTURWISSENSCHAFT 2006 Kulturwissenschaft und Wirtschaft. Celovec : Herta Maurer-Lausegger & Economic-Team GmbH. (20. 7. 2006) MEDIENKATALOG 2000 Medienkatalog : Auswahlverzeichnis. Göttingen : Institut für den Wissenschaftlichen Film. 260 NEMANI^, Ivan 1994 Filmi Metoda in Milke Badjura 1926–69. Ljubljana : Slovenski fi lmski arhiv pri Arhivu RS. 1998 Filmsko gradivo Slovenskega filmskega arhiva pri Arhivu RS : dokumentarni, igrani in animirani fi lmi. Ljubljana : Slovenski fi lmski arhiv pri Arhivu RS. 2002 Filmsko gradivo Slovenskega filmskega arhiva pri Arhivu RS : zvezek 4. Ljubljana : Slovenski fi lmski arhiv pri Arhivu RS. 2005 Filmski zapisi Bo`idarja Jakca 1929–55. Ljubljana : Slovenski fi lmski arhiv pri Arhivu RS. REZEC - STIBILJ, Tatjana 2005 Slovenski dokumentarni fi lm 1945–1958. Ljubljana: Slovenski fi lmski arhiv pri Arhivu RS. REZEC - STIBILJ, Tatjana; TR[AN, Lojz 2000 Filmsko gradivo Slovenskega filmskega arhiva pri Arhivu RS. Ljubljana : Slovenski fi lmski arhiv pri Arhivu RS. REZEC - STIBILJ, Tatjana; SUN^I^, Vladimir; TR[AN, Lojz 2002 Filmsko gradivo Slovenskega filmskega arhiva pri Arhivu RS : zvezek 6. Ljubljana : Slovenski fi lmski arhiv pri Arhivu RS. SKRT, Darja 1997 Film in video v muzeju. V: Etnolo{ki film med tradicijo in vizijo (ur. Na{ko Kri`nar). Ljubljana : Zalo`ba ZRC. Str. 173–177. 1999 Film in video v muzeju : razstavna predstavitev in projekcija. Argo 42, {t. 1, str. 112–117. 2001 Audiovizualno na etnolo{kih razstavah. Glasnik Slovenskega etnolo{kega dru{tva 41, {t. 1–2, str. 78–80. 2004 Gibljive slike z razstave : k filmsko-teoretsko in muzeolo{ko osmi{ljeni rabi avdiovizualnih medijev od dokumentarnega filma do multimonitorske instalacije v muzejih v Sloveniji. Nova Gorica : Gori{ki muzej. SLOVENSKI 2006 Slovenski etnografski muzej : kustodiat za etnografski film: filmografija. Ljubljana : Slovenski etnografski muzej. (20. 7. 2006) SLOVENSKI ETNOGRAFSKI 2006 Slovenski etnografski muzej : razstave : stalna razstava : avdiovizualni izdelki na razstavi Med naravo in kulturo. Slovenski etnografski muzej. (5.10. 2006) TRAMPU@, Miha; OMAN, Branko; ZUPAN^I^, Andrej 1997 Zakon o avtorski in sorodnih pravicah s komentarjem. Ljubljana : Gospodarski vestnik. TR[AN, Lojz 2000 Lepo je `ivet’ na de`eli. Glasnik Slovenskega etnolo{kega dru{tva 40, {t. 3–4, str. 62–63. VALENTIN^I^ FURLAN, Nadja 2003 Filmski dokumenti dr. Borisa Kuharja. Etnolog 13, str. 263–272. VEVERKA, John 2005 Tips and concepts for planning truly “interpretive” exhibits : [gradivo za seminar Interpretacija kulturne dedi{~ine]. VOGRINC, Jo`e 2005 Kako so predmeti omrtveli in kaj jim danes vdihuje `ivljenje? : sociologove opazke. Argo 48, {t. 2, str. 138–141. Etnolog 16 - 15.indd 260 11/26/06 11:14:34 PM Avdiovizualni kola`i na stalni razstavi Med naravo in kulturo BESEDA O AVTORICI ABOUT THE AUTHOR Nadja Valentin~i~ Furlan, diplomirana Nadja Valentin~i~ Furlan has a etnologinja in kulturna antropologinja, university degree in ethnology and cultural anglistka. Med {tudijem na Oddelku za anthropology, and in English. During her etnologijo in kulturno antropologijo Filozofske studies at the Department of Ethnology and fakultete v Ljubljani se je usmerila v etnografski Cultural Anthropology of the Faculty of Arts film. Po diplomi se je zaposlila v Slu`bi za in Ljubljana she focused on ethnographic fi lm. arhiviranje in dokumentacijo na Televiziji After taking her degree she was employed Slovenija in obenem delovala tudi na podro~ju with the Archive and Documentation Service vizualne etnologije. Ko je leta 2000 Slovenski of TV Slovenia and continued to be active etnografski muzej ustanovil Kustodiat za in the field of visual ethnology. When the etnografski film, je oblikovala njegov program Slovene Ethnographic Museum established its in odtlej skrbi za podro~je avdiovizualnega v Department of Ethnographic Film in 2000, she 261 muzeju, ki zajema produkcijo, dokumentiranje, elaborated the department’s programme and hranjenje, raziskovanje in predstavljanje since then has been responsible for audiovisual etnografskih filmov. Zadnja leta se najve~ matters in the museum, including production, posve~a izdelavi avdiovizualij za stalno documentation, preservation, research and razstavo. presentation of ethnographic fi lms. In recent years most of her efforts have been dedicated to the production of audiovisuals for the permanent exhibition. SUMMARY THE AUDIOVISUAL COLLAGES IN THE PERMANENT EXHIBITION BETWEEN NATURE AND CULTURE In March 2006 the Slovene Ethnographic Museum (SEM) opened the first part of its permanent exhibition, entitled Between Nature and Culture, supplemented by three types of audiovisuals: the multivision presentation Who am I, who are we, the ethnographic fi lm Memories of a Nabre`ina fi sherman and Collages of audiovisual records. Planning of the collages started in 2001 and was guided by the following criteria: The contents of the records: Audiovisual records communicate essential information on the exhibited objects in a real-life context, such as making objects and applying them in work procedures, different activities and customs. Sometimes the wider context is shown, for instance ambiences of dwelling culture or way of living of peoples around the world. The professional criteria for ethnographic fi lms: Wherever possible, the selected audiovisual records observe the criteria for ethnographic fi lms (activities and procedures are recorded integrally in an authentic environment with the authentic sound, when a reconstruction is involved, this fact is stated, etc.). Internal structure: Audiovisual units are structured as arranged material. This means that a unit’s internal structure follows the structure of an event or content, but refrains from additional interpretation. Related units are joined into an audiovisual collage. Sound image: At the sound level, the audiovisual units include synchronous natural sounds wherever these exist. Excerpts from documentaries and television programmes, in which natural sounds are combined with music and/or commentary, are shown silently. The criteria of the information’s duration and compactness: Audiovisual units communicate compact Etnolog 16 - 15.indd 261 11/26/06 11:14:35 PM Nadja Valentin~i~ Furlan information and they are therefore short and economical in the visual narrative. When elaborating the concept for the exhibition, the curators agreed that only selected collections of objects would be equipped with audiovisual information: fishing, agriculture, processing fl ax, livestock breeding, making pottery, blacksmithing, suha roba articles (wooden utensils) making, the livelihood of the Slovene emigrants, personal appearance, home, toys and playing, live Christmas cribs, Easter eggs, carnival customs, beehive panel painting, small honey bread, trni~i (little cheeses), St Nicholas’ Eve celebration, and the way of living of some peoples on the following continents: Australia and Oceania, Asia, the three Americas, and Africa. For the audiovisual collages we undertook new recording and also examined existing visual material of the Department of Ethnographic Film at SEM, the Audiovisual Laboratory of the Institute of Slovene Ethnology at the Scientific Research Centre of Slovene Academy of Sciences and Arts, the Slovene Film Archives of the Archives of the Republic of Slovenia and the Department of Archiving and 262EDocumentation of Television of Slovenia. For the exhibition’s non-European section we searched for records made by travellers. Copyright matters were, of course, arranged for all records obtained from institutions and individuals. Because of the brevity of the units we decided not to feature the data on the time and place of recording, authors, and producers in the form of electronic on-screen captions; these data are listed in a special brochure that is available at the exhibition and on the museum’s website. During the design process of the exhibition we considered also the techniques of showing audiovisuals and their incorporation in the exhibition. Taking account of the concept of collages, we decided that the most rational and effective solution was to use DVD disks and relatively small LCD screens close to the exhibited objects. The screens are mounted at eye level, but considering the museum’s youngest visitors, this level is slightly lower than with an average adult person. The captions next to the screens contain bilingual (Slovene-English) data on the contents and length of every individual collage. The nineteen screens in the exhibition Between Nature and Culture thus show 19 audiovisual collages consisting of 72 short units of arranged material. The total duration of these collages is 160 minutes. For 44 units the material was provided by or purchased from other institutions or individuals, and the material for 28 units comes from the museum’s own production. Material for 14 units was recorded on purpose for the exhibition. A special feature is the active camera which switches on as a second unit in the Personal Appearance collage. Two months after the exhibition was opened a questionnaire was prepared for the visitors in order to establish their level of satisfaction with the audiovisual components. Our analysis of the answers showed that the visitors are very satisfied with the content of collages, and they mostly considered their duration appropriate. Opinions were very much divided on the option of selecting contents therefore interactive access to the units of the audiovisual collages will be addressed in a couple of years, when the life-time of the audiovisual equipment expires. Audiovisual collages are, at least in Slovenia, a new principle of incorporating audiovisuals in a museum exhibition. Novelty is the form of the material arranged in individual units following the narrative’s internal structure, but avoiding additional interpretations and elements. The advantage of audiovisual collages is that they are tightly embedded in the exhibition. They present a rich range of images from the way of life of the Slovenes and other peoples and thus constitute a rich ethnological audiovisual documentation, daily accessible to the public. Etnolog 16 - 15.indd 262 11/26/06 11:14:35 PM