39Druæboslovne razprave, XVII (2001), 36: 39-56 Matevæ TomπiË UDK 316.334.3:323.329(4-11) ‘MoË’ kulture: Kulturna elita in politiËne spremembe v druæbah vzhodne-srednje Evrope POVZETEK: V Ëlanku skuπa avtor pokazati, kako lahko v doloËenem druæbeno-zgodovinskem kontekstu akterji z ne-politiËnih podroËij prevzamejo vlogo nosilca politiËnih sprememb. V primeru druæb vzhodnega dela srednje Evrope, ki jih je skoraj pol stoletja opredeljeval socialistiËni tip druæbene ureditve, je bil del kulturne elite (predvsem iz vrst literatov in humanistiËne inteligence) tisti, ki je s svojimi aktivnostmi utrl pot demokratiËnim procesom, ki so privedli do demontaæe komunistiËnih reæimov. Po uvedbi formalne demokracije so ti akterji izgubili velik del svoje druæbene ‘teæe’, vendar pa je po avtorjevem prepriËanju njihov javni angaæma v procesu stabilizacije demokracije πe vedno potreben. KLJU»NE BESEDE: kultura, politika, komunizem, vzhodna in srednja Evropa, elite, tranzicija. 1. Poloæaj elit v sodobnih druæbah ‡ elita znanja in (ali) elita moËi Obstoj organiziranih in vplivnih manjπin, ki s svojim delovanjem vplivajo na naravo druæbenega ustroja, je evidentna znaËilnost razliËnih oblik druæbenega æivljenja, ki se pojavlja v vseh obdobjih zgodovine Ëloveπke druæbe. Zato predstavljajo problemi, povezani z vpraπanjem, kdo so oz. naj bi bili tisti posamezniki in skupine, ki igrajo oz. naj bi igrali vodilno vlogo v druæbi, eno najpomembnejπih podroËij druæboslovnega preuËevanja. To pa nas privede do fenomena druæbenih elit. V druæboslovju se pojem elite nanaπa na ‘vrh druæbe’, bodisi v smislu tistih posameznikov in skupin, ki strukturno (glede na druæbeno stratifikacijo) tvorijo zgornje sloje druæbe oz. posameznih njenih delov, ali pa v smislu tistih, ki se nahajajo na kljuËnih oblastnih pozicijah in imajo v svojih rokah skoncentrirano glavnino druæbene moËi. Razlikujejo se tudi kriteriji glede opredelitve elitnosti. Giovanni Sartori govori o dveh principih opredeljevanja ‘vladajoËe manjπine’. Prvi (angl. althimetic principle) smatra za vladajoËo elito tisto skupino posameznikov, ki se nahajajo na vrhu piramide druæbene moËi (se pravi, da so na vrhu zato, ker posedujejo moË); drugi (angl. meritocratic principle) pa trdi, da so na vrhu oz. posedujejo moË tisti posamezniki, ki si to zasluæijo (se pravi, da posedujejo doloËene kvalitete) (Sartori, 1987:142).1 Pri obravnavi elit in elitnosti imamo torej opraviti z dvema pojmovanjema oz. kriterijema, tj. na eni strani s kriterijem posedovanja moËi, se pravi 40 Druæboslovne razprave, XVII (2001), 36: 39-56 Matevæ TomπiË zmoænosti obvladovanja druæbe, na drugi strani pa s kriterijem odliËnosti, v smislu posedovanja vrhunskih znanj in talentov. Za moderne (post)industrijske druæbe je znaËilna visoka stopnja strukturne komp- leksnosti, saj procesi druæbenih sprememb potekajo v smeri veËje dinamiËnosti ter raznolikosti institucionalnih oblik in praks. Gre za funkcionalno diferencirane druæbe, kjer se za izvajanje razliËnih druæbenih funkcij oblikujejo posebni druæbeni podsistemi, s svojimi specializiranimi institucijami in specifiËno logiko delovanja. Tako sistemska teorija Niklasa Luhmanna pravi, da v moderni druæbi ne obstaja nek centralni podsistem, ki bi reprezentiral druæbo kot celoto, ampak so posamezni delni sistemi popolnoma avtonomni in delujejo na podlagi svojih posebnih in partikularnih interesov in racionalnosti, vsak od njih pa ima svoj komunikacijski medij (npr. ekonomija denar, politika moË, znanost resnico itd). Funkcionalna diferenciacija pomeni poveËanje uËinkovitosti sistema, saj “omogoËa soËasno uravnavanje razliËnih procesov, ki jih ni mogoËe zajeti z enim samim kontekstom ravnanja” (Luhmann, 1992:207). Podobno Daniel Bell trdi, da v sodobnih druæbah obstajajo tri razliËna podroËja ‡ tehno-ekonomsko podroËje, politiËno podroËje in podroËje kulture ‡ , ki je vsako zavezano lastnemu ‘osnemu principu’ (Bell 1996).2 Takπne teze so morda nekoliko pretirane, vendar pa nakazujejo probleme integracije modernih druæb oz. koordinacije med razliËnimi druæbenimi podroËji, njihovimi principi, vrednotami in interesi. Opisana druæbena kompleksnost pa se izraæa tudi v strukturiranosti druæbene elite. Tako v sodobnih druæbah nimamo opraviti z enotno elito v smislu notranje kohezivne skupine (se pravi nekakπnega vladajoËega razreda), utemeljene na sorodnem socialnem statusu in z moËnim obËutkom skupinske pripadnosti, kot je bilo to v hierarhiËno strukturiranih druæbah preteklosti, ampak sestavljajo vrh druæbe πtevilne med seboj razliËne ‘strateπke elite’ (Keller 1991). V stratifikacijskem smislu torej ne gre veË za enotno piramido glede na pomen, moË in vpliv v druæbi, ampak za t.i. ‘stratarhijo’, t.j. za obstoj veËih hierahiËnih ureditev (glede na razliËne sektorje). Vloga teh strate- πkih elit je v zagotavljanju uspeπnega funkcioniranja razliËnih druæbenih podroËij. Pri tem sta najpomembnejπi sposobnost oblikovanja in sprejemanja kljuËnih druæbeno- razvojnih odloËitev ‡ se pravi doloËene stopnje konsenza med elitami ‡ ter zmoænost predstavljanja moralnega kompasa druæbe. Govorimo lahko torej o razliËnih vrstah elit glede na funkcijo, ki jo opravljajo oz. glede na funkcionalno specializirano podro- Ëje, katerega vodijo. Suzanne Keller, izhajajoË iz Parsonsove funkcionalistiËne klasi- fikacije druæbenih podsistemov, razlikuje med strateπkimi elitami, ki so orientirane na reπevanje zunajsistemskih problemov; in tistimi, ki so usmerjene na reπevanje internih problemov druæbenih sistemov. V prvo skupino πteje politiËno, gospodarsko, vojaπko in diplomatsko elito; v drugo pa moralno, umetniπko, religiozno, statusno in intelektualno elito. V skladu z razliËnostjo funkcionalnih zahtev, pred katere so elite postavljene, se razlikujejo tudi kriteriji ocenjevanja posameznih elit. Medtem ko se elite, ki se ukvarjajo z adaptacijo in doseganjem ciljev, vrednoti glede na njihovo uËinkovitost, se pravi z njihovimi doseæki, pa se elite, ‘zadolæene’ za druæbeno integracijo in solidarnost, vrednoti predvsem glede na njihovo podobo, se pravi glede na to, kar predstavljajo (ibid. 98- 41Druæboslovne razprave, XVII (2001), 36: 39-56 ‘MoË’ kulture: Kulturna elita in politiËne spremembe v druæbah vzhodne-srednje Evrope 103). Poleg funkcionalne oz. instrumentalne vloge v smislu vodenja posameznih druæbenih podroËij je potrebno poudariti moralno in simbolno vlogo elit, pri Ëemer velja, da sta za sodobne druæbe prav tako kot funkcionalna znaËilni tudi moralna in simbolna diferenciacija med elitami. Notranja kompleksnost kot karakteristika modernih druæbenih podsistemov velja v posebni meri za politiËni podsistem. Funkcija politike v modernih druæbah je, kot pravi Luhmann, “sprejemanje kolektivno zavezujoËih odloËitev.” (MakaroviË, 1996:250) Ob tem pa zaseda politika ‡ predvsem zaradi svoje zakonodajne funkcije ‡ nekakπno osrednje mesto v druæbi, saj igra vlogo posrednika med razliËnimi podroËji (vendar v demo- kratiËnih sistemih to ne pomeni njene nadrejenosti nasproti ostalim druæbenim podroËjem). Tako skuπajo akterji z razliËnih podroËij uveljavljati svoje interese preko poseganja v politiko (razne skupine pritiska, lobiji), hkrati pa tudi politika oz. politiËna elita z raznimi intervencijami (zakoni, vladnimi uredbami, proraËunom) regulira delovanje razliËnih segmentov druæbe. Poleg tega pa v odnosu do njih slednja oblikuje razliËne intermediarne sisteme (npr. socialna politika, ekomonska politika, kulturna politika), ki sluæijo premoπËanju razlik med relativno avtonomnimi delnimi sistemi in skupnemu, koncertiranemu delovanju v smeri reπevanja doloËenih problemov. ReËemo lahko, da politiËni podsistem v sodobnih druæbah opravlja na eni strani nalogo upravljanja javnih zadev ter kreiranja in izvajanja politik na razliËnih podroËjih, kar je v funkciji doseganja druæbenih ciljev. Po drugi strani pa predstavlja prostor izraæanja razliËnih prepriËanj in interesov ter sodelovanja njihovih nosilcev pri politiËnem odloËanju, kar omogoËa oblikovanje doloËene stopnje druæbene kohezivnosti. Na ta naËin politiËni podsistem prispeva k formiranju doloËenega tipa politiËne kulture, temeljeËega na principih konsenza in participacije, s Ëemer opravlja funkcijo druæbene integracije. Glede na dejstvo, da se smatra moË kot tisto kategorijo (oz. v jeziku sistemske teorije komunikacijski medij), ki je vezana na politiËni sistem, je pojem politiËne elite tesno povezan s konceptom moËi. Gre za zelo kompleksen fenomen, ki zadeva tako medosebne odnose (mikro-nivo) kot odnose na nivoju druæbe (makro-nivo). Weber je v svoji klasiËni definiciji opredelil moË kot “zmoænost uresniËevati svojo voljo navkljub odporu, neodvisno od tega, na Ëem temelji ta zmoænost.” (Weber, 162:117) Ta definicija torej predpostavlja zavestnost glede kontroliranja drugih in neposrednost pri konfrontaciji z njimi, ob tem pa zanemarja bolj subtilne naËine izvajanja moËi, denimo skozi nadzorovanje samih pogojev, v katerih se oblikuje volja drugih. Zato bi bilo mogoËe moË opredeliti πirπe, kot “zmoænost obvladovanja aktivnosti, prepriËanj, æelja in æivljenjskih priloænosti drugih, na osnovi posedovanja ustreznih resursov oz. razpolaganja z njimi.” (Etzioni-Halevy, 1989:221) Ti resursi pa so lahko razliËni, od mehanizmov direktne prisile do materialnih in simbolnih resursov. O politiËni moËi lahko govorimo takrat, ko ta “izhaja iz resursov, temeljeËih na politiËnih poloæajih in/ali kadar se izvaja skozi politiËne kanale in zadeva odloËitve kljuËnih politiËnih akterjev.” (Sartori, 1987:142) V politiËnem podsistemu zaseda moË centralno mesto, saj predstavlja temeljni princip njegovega funkcioniranja. V primeru politiËne elite gre tako za nosilce druæbene moËi oz. tiste, ki posedujejo resurse oz. zmoænosti vplivanja na druæbeno dogajanje.3 42 Druæboslovne razprave, XVII (2001), 36: 39-56 Matevæ TomπiË Za razliko od politike, kjer je najpomembnejπi dejavnik moËi, pa so v sferi kulture (v πirπem smislu) v ospredju drugi dejavniki, ki opredeljujejo njeno funkcioniranje (s tem pa tudi kriterije elitnosti). Res je, da so pomembni tudi doloËeni organizacijski resursi, saj delovanje na podroËju kulture veËinoma poteka v razliËnih institucionalnih okvirih, vendar pa so kljuËni znanje, kreativnost in inovativnost, ki predstavljajo osnovo razliËnih intelektualnih aktivnosti. Seveda pa se kriteriji na razliËnih podroËjih razlikujejo. Tako predstavlja v znanosti osnovo kriterij resnice, se pravi, ugotavljanje dejstev s specializiranimi postopki dokazovanja, ob tem, da je resniËnost ugotovitev vselej izpostavljena moænosti verifikacije. Medtem pa so za umetniπko ustvarjanje kljuËni mehanizmi imaginacije, s katerimi umetnost preiskuje temeljna vpraπanja Ëlovekove eksistence, se væivlja v njegove najrazliËnejπe eksistenËne situacije in poskuπa oblikovati smisel njegovega obstoja (Debeljak 1989:29). »eprav se glede na povedano zdi, da sta si politika in kultura daleË vsaksebi, pa ju druæita notranja diferenciranost in nazorsko-vrednotna pluralnost. V primeru kulture gre namreË za najbolj heterogeno podroËje druæbe, tako glede ‘druæbenega poslanstva’, naËina organizacije kot samih principov delovanja. Tako denimo znanstveno delovanje prispeva k ustvarjanju materialnih resursov in nasploh k veËji uËinkovitosti druæbe, ob tem pa s svojimi doseæki bogati njeno duhovno zakladnico. Prav tako je tradicionalna vloga umetnosti, da skrbi za duhovne potrebe posameznikov, vendar pa ob tem s svojimi vrhunskimi deli kot simboli prispeva k krepitvi zavesti o kolektivni (denimo nacionalni) pripadnosti. Podobno, Ëeprav na bistveno drugaËen naËin, velja tudi za podroËje religije. Pluralnost sodobnih druæb pa se izraæa na vseh podroËjih kulture, npr. v soobstoju razliËnih umetnostnih konceptov in stilov, v mnoπtvu sistemov prepriËanj in verovanj (tako konfesionalnih kot sekularnih), pa tudi intelektualnih konceptov in praks. »e se zdaj vrnemo na v uvodu izpostavljeno razlikovanje med znanjem in moËjo kot kriterijema elitnosti, lahko reËemo, da v dejanskosti stvari niso tako enoznaËne. Tako ne dræi, da za uspeπno delovanje v politiki niso potrebne doloËene veπËine, znanja in talenti, se pravi elementi meritokracije. Po drugi strani pa ni politiËna elita edini akter, ki lahko vpliva na karakter druæbene ureditve. Predvsem velja to za obdobja intenzivnih druæbenih sprememb, kjer lahko vlogo nosilca le-teh igrajo tudi drugi segmenti elite, denimo kulturna elita. Potrebno je poudariti, da sta poloæaj in vloga elit v kompleksnem razmerju do druæbeno-zgodovinskega konteksta, v katerega so elite vpete. Sam karakter elit kot tudi njihova druæbena pozicija sta odvisna od kulturno zgodovinskih okoliπËin, predvsem v smislu odnosa do pretekle institucionalne strukture pa njihovih razmerij do ostalih druæbenih skupin (Eisenstadt, 1973:34). Po drugi strani pa elite niso samo objekt, ampak tudi subjekt oz. nosilec druæbenih procesov, saj imajo v doloËenih okoliπËinah kljuËen vpliv na strukturo in delovanje druæbenih institucij. To velja predvsem za razmere korenitih sprememb institucionalne zgradbe in principov delovanja druæbe. V tem kontekstu, se pravi v kontekstu procesov spreminjanja druæbenega sistema, je primerno opredeliti (politiËno) elito v smislu “tistih posameznikov in skupin, ki kreirajo in kontrolirajo druæbene institucije.” (Kaminski/Kurczewska, 1994:136). Ta opredelitev torej ne zajema le nosilcev oblastne strukture, saj lahko vodilno mesto v druæbi (ali 43Druæboslovne razprave, XVII (2001), 36: 39-56 ‘MoË’ kulture: Kulturna elita in politiËne spremembe v druæbah vzhodne-srednje Evrope njenem pomembnem segmentu) zavzamejo skupine, ki niso zasidrane v oblastni stru- kturi. (Vendar pa v primeru uspeπno opravljenega druæbenega prevrata ponavadi le-te zasedejo tudi formalne centre moËi.) Pri tem velja opozoriti, da lahko institucionalne spremembe inicirajo akterji z razliËnih druæbenih podroËij, ne samo iz sfere politike. V takπni vlogi se lahko znajdejo tudi akterji s podroËja kulture, kot so npr. razne umetniπke in intelektualne skupine, stanovska zdruæenja, revije itd., ki postanejo s svojim javnim in obËe-druæbeno angaæiranim delovanjem politiËno relevantne.4 V doloËenem druæbenem in kulturnem kontekstu namreË lahko s svojo kritiko obstojeËega reæima in vizijo druæbenega razvoja doseæejo mnoæiËno podporo, s Ëemer odloËilno poseæejo v proces politiËnega odloËanja. Prav razne ne-politiËne skupine lahko predstavljajo zametke institucionaliziranih politiËnih akterjev, predvsem politiËnih strank, ki odigrajo vlogo agensov institucionalnih sprememb. In to velja ‡ kot bo prikazano v nadaljevanju ‡ za kulturne elite vzhodne-srednje Evropi, ki so igrale kljuËno vlogo v ‘revolucijah leta 1989’, katere so privedle do demontaæe komunistiËnih reæimov (von Beyme 1994).5 2. Nekatere znaËilnosti zgodovinskega konteksta druæb vzhodne-srednje Evrope Za razvoj v deæelah vzhodne in srednje Evrope so znaËilne nekatere karakteristike, zaradi katerih se je njihova druæbena struktura razlikovala od tiste v najbolj razvitih delih zahodnega sveta. VeËina teh druæb je bila del evropske (pol)periferije, se pravi v poloæaju relativne socio-ekonomske in tudi politiËne zaostalosti (tu predstavlja izjemo »eπka). Zanje je bila znaËilna tradicionalna socialna struktura, kar pomeni, da je bila strukturna in funkcionalna diferenciranost teh druæb manjπa kot v druæbah razvojnega jedra. V tem prostoru so kulturne elite, ki so jih sestavljali predvsem ljudje iz umetniπkih in humanistiËnih vrst, v zadnjih dveh stoletjih igrale pomembno druæbeno in tudi politiËno vlogo. Kulturne elite so bile namreË sestavni del sloja inteligence, se pravi sloja ljudi izobrazbe in znanja, ki se je v druæbeni strukturi evidentno razlikoval od πirπih ‡ siromaπnih in neizobraæenih (preteæno kmeËkih) ‡ slojev. Za razliko od izobraæencev na Zahodu je inteligenca v vzhodni in srednji Evropi tvorila posebno druæbeno skupino z izraæeno identiteto, katere temeljna znaËilnost je bil obËutek obËe- druæbenega poslanstva, v smislu razvoja in modernizacije zaostalih druæb. Iz tega je izhajala potreba po njihovem javnem udejstvovanju, bodisi v smislu ‘prosvetljevanja’ mnoæic v obliki izobraæevanja, bodisi v smislu neposrednega politiËnega angaæmaja. Pri tem velja, da bolj kot je bila deæela zaostala, veËji je bil razkorak med izobraæeno elito in neizobraæenimi mnoæicami (Bozoki 1999a:1). Tako je v deleæah srednje Evrope, kjer so bile od zaËetka 20. stoletja veËje moænosti za profesionalni razvoj, obstajal poleg druæbeno angaæiranih tudi znaten del takπnih intelektualcev, ki so se ‘dræali’ svojih podroËij. Medtem pa so kulturne elite v vzhodnem in jugovzhodnem delu Evrope predstavljale nekakπne druæbene in kulturne enklave, iz katerih so izhajali tudi socialni reformatorji ter protagonisti tako levih kot desnih radikalnih gibanj (ibid.:3). (Vendar pa je potrebno omeniti, da je bil velik del kulturne te elite tudi integriran v mednarodno 44 Druæboslovne razprave, XVII (2001), 36: 39-56 Matevæ TomπiË intelektualno sfero, kjer je imel ‡ to velja πe posebej za rusko in poljsko elito ‡ pomembno mesto.) Kljub posebnim socialnim znaËilnostim sloja inteligence in s tem kulturne elite pa to ne pomeni, da je πlo za nazorsko homogene skupine. Nasprotno, sredi 19. stoletja je priπlo do diferenciacije in ponekod celo do polarizacije na podlagi idejno-nazorskih razlik med prozahodno kulturno elito in elito, ki je preferirala negovanje lastnih nacionalnih kulturnih. Takπni so bili znani razcepi med ‘zahodnjaki’ in ‘slavofili’ v Rusiji, med ‘populisti’ in ‘urbanisti’ na Madæarskem, ali ‘protohronisti’ in ‘anti- protohronisti’ (podobno kot v drugih dveh primerih je πlo za razcep med tradicionalisti in pro-zahodnjaki) v Romuniji (Bozoki 1999b, Culic 1999).6 ©e en moment, ki je karakteriziral vlogo kulturne elite v tem prostoru, je nujno potrebno omeniti. Za srednjeevropski prostor je namreË znaËilno, da je naseljen veËinoma z maloπtevilËnimi narodi, ki v zgodovini niso imeli posebne dræavotvorne tradicije in/ ali je bila njihova usoda stalno izpostavljena manipuliranju s strani velikih sosednjih narodov; tako je bil njihov nacionalni obstoj stalno negotov; nekaj torej, za kar so si morali vedno znova prizadevati.7 Ob pomanjkanju oz. πibkosti svojih politiËnih institucij je prav kultura (spet je tu v ospredju literatura) predstavljala temelj ohranjanja njihove nacionalne identitete (za Slovenijo velja to πe v posebni meri), kulturna elita pa je veljala za glavnega nosilca nacionalne ideje in za borca za nacionalno samokonstituiranje (katerega konËni cilj je praviloma predstavljala lastna dræava). Ta vloga kulture in kulturnih elit se je v veliki meri ohranila tudi v Ëasu komunizma.8 V veËini druæb vzhodne in srednje Evrope komunizem ni predstavljal popolnega tujka, ampak je bil na nek naËin nadaljevanje prejπnih avtoritarnih oblik druæbene regulacije. Bistvena razlika pa je v tem, da si je komunizem zadal za cilj ‘totalno’ preoblikovanje druæbe, v skladu s svojo razvojno vizijo. Tako so bili za druæbeno ureditev realnega socializma znaËilni struktura in odnosi, ki so se bistveno razlikovali od tistih v visoko kompleksnih sodobnih druæbah. Vse te druæbe so namreË temeljile na izraziti dominaciji politiËnega sistema nad ostalimi segmenti druæbe, ki se je izraæala z dræavnim oz. politiËnim vodenjem gospodarstva (ki je bilo v dræavni lasti) in z nadzorom vladajoËe komunistiËne nomenklature nad t.i. civilno sfero; to stanje pa je onemogoËalo avtonomno delovanje razliËnih druæbenih podroËij v skladu z njihovimi lastnimi principi. Proces druæbenih sprememb, ki ga je izvajala komunistiËna oblast, je pomenil nekakπno vsiljeno in centralno-dirigirano modernizacijo, tako da lahko v tem oziru govorimo o ‘blokirani’ (Eisenstadt 1992) oz. ‘varljivi’ modernosti (fake modernity) (Sztompka 1993). Na podroËju politike je imela popoln monopol vladajoËa komunistiËna partija, s svojo marksistiËno-leninistiËno ideologijo. Politika vladajoËe partijske elite je bila usmerjena predvsem v izpolnitev konËega cilja, t.j. izgradnje ‘popolne’ druæbe. Predstavo o njej je partija Ërpala iz svoje revolucionarne ideologije, na kateri je utemeljevala svoje zgodovinsko poslanstvo, z razglaπanjem sebe kot inkarnacije ‘diktature proletariata’ in ‘oblasti delavskega razreda’ (Adam 1984:2569). Iz prepriËanosti v to poslanstvo (osvoboditev celotne druæbe) je izviral ideoloπki ekskluzivizem, ki se je izraæal v izkljuËevanju drugaËnih nazorov, na ravni izvajanja oblasti pa kot izrazita avtoritarnost, s preganjanjem tistih, ki so nasprotovali partijskemu monopolu. 45Druæboslovne razprave, XVII (2001), 36: 39-56 ‘MoË’ kulture: Kulturna elita in politiËne spremembe v druæbah vzhodne-srednje Evrope Tako je bil tudi vstop v oblastno elito ekskluziven. OdloËilna je bila ‡ poleg doloËenih upravljalskih sposobnosti (pomembnost le-teh je od obdobja do obdobja variirala) ‡ idejno politiËna pravovernost, t.j. lojalnost do interesov in norm partije. Izstop ali izkljuËitev iz partije je obiËajno pomenil (vsaj zaËasni) konec posameznikove politiËne, pogosto pa tudi πe kakπne druge kariere. To pa seveda ne pomeni, da znotraj te elite ni bilo politiËnih razhajanj ali boja za oblast, ki so ga spremljale razliËne zakulisne intrige in spetke. Ideoloπka in akcijska enotnost vladajoËe elite je bila pogosto le uradno razglaπevana zunanja fasada. Boj za oblast je, namesto v obliki odkritega politiËnega tekmovanja, potekal v obliki spopada med razliËnimi frakcijami znotraj partije, t.j. med interesnimi skupinami, ki so se oblikovale na podlagi idejne sorodnosti, skupnih ambicij ali pa osebne lojalnosti.9 Nekateri menijo, da so frakcije v razmerah enopartijskega sistema predstavljale ‘funkcionalni ekvivalent’ normalnim politiËnim strankam (Meyer, 1989:189). Vendar pa so bile posledice morebitnega politiËnega poraza bistveno hujπe, kakor v veËstrankarskem sistemu, saj je bila poraæena frakcija (bolj ali manj nasilno) odstranjena iz politiËnega æivljenja, njeni pripadniki pa deleæni najrazliËnejπih (bolj ali manj ostrih) sankcij. Vendar pa je potrebno povedati, da so v okviru opisanega sklopa osnovnih strukturnih znaËilnosti obstajale doloËene razlike v ustroju komunistiËnih reæimov in s tem tudi v naravi izvajanja partijske oblasti. Po zaËetnem stalinistiËnem obdobju totalitarnega komunizma je namreË priπlo do nekakπne diferenciacije med dræavami. Tako sta na eni strani jugoslovanski sistem samoupravnega socializma in madæarski ‘golaæev komunizem’ predstavljala mehki varianti komunistiËnega tipa druæbene ureditve, saj sta dopuπËali doloËeno mero individualne svobode in druæbene samoorganizacije, dokler to ni ogroæalo oblastnega monopola partije. Na Poljskem si partijska oblast, kljub razliËnim represivnim intervencijam, nikoli (z izjemo nekaj let najbolj trdega stalinizma) ni mogla zagotoviti popolnega nadzora nad druæbo. Medtem pa je v Vzhodni NemËiji in na »eπkoslovaπkem ‡ v slednji z izjemo kratkega obdobja liberalizacije v drugi polovici 60. let, ki je kulminiralo s t.i. praπko pomladjo ‡ reæim praktiËno do svojega propada ohranjal temeljit nadzor nad vsemi kljuËnimi podroËji druæbe. Poseben primer pa je predstavljal Ceausescujev reæim v Romuniji, ki je predstavljal kombinacijo romunskega nacionalizma in komunistiËnega totalitarizma. So se pa skozi vse obdobje komunizma menjavala obdobja liberalizacije in zaostrovanja partijskega pritiska nad druæbo, s Ëemer se je spreminjal tudi odnos med vladajoËo elito in ostalimi druæbenimi skupinami ter njihova medsebojna distanca. 3. Kulturna elita kot nosilec politiËnih sprememb v socialistiËnih druæbah V takπnem monistiËnem sistemu je podroËje kulturnega ustvarjanja predstavljajo glavno æariπËe nekonformizma in druæbene kritike. Na tem mestu je potrebno (zopet) povedati, da gre v tem primeru za pojmovanje kulturnega ustvarjanja v πirπem smislu, saj se vanj poleg umetniπkih aktivnosti πtejejo πe tista podroËja, ki se ukvarjajo s preuËevanjem Ëloveka oz. njegovega naËina bivanja kot druæbenega in kulturnega bitja, 46 Druæboslovne razprave, XVII (2001), 36: 39-56 Matevæ TomπiË torej razne druæboslovne in humanistiËne vede. Akterje teh aktivnosti najdemo delovno angaæirane v institucijah, ki so vsaj posredno povezane s tem podroËjem; predvsem se to univerze, raziskovalni inπtituti in razne kulturne institucije, kot npr. gledaliπËa, zaloæniπke hiπe, strokovne revije itd.. V njihovem okviru so se oblikovale razliËne neformalne skupine, katerih nekonformistiËne aktivnosti so πirile polje druæbene svobode in s tem poslediËno slabile politiËno-ideoloπki pritisk na druæbo.10 Intelektualci s teh podroËij so imeli zaradi narave kulturnega in znanstvenega dela prednost pred ostalimi druæbenimi skupinami. Akademska sfera namreË predstavlja posebno komunikacijsko polje, poseben tip javnosti, kjer je tudi v socialistiËnih razmerah potekal relativno prost pretok informacij. Ta institucionalizirana komunikacija je tvorila funkcionalni ekivalent za politiËno razpravo in organizacijo tistih, ki so v njej sodelovali (Rakowski, 1986:64). In Ëeprav veËina pripadnikov akademske javnosti ni bila usmerjena v kritiko sistema, sta ta institucionalni okvir in pa specifiËen komunikacijski kod omogo- Ëila nekonformistom, da so se lahko v doloËeni meri izognili kontroli oblasti, kar jim je olajπalo produciranje in izmenjevanje idej. Posebej pomemben izvir oponentskih idej je predstavljalo podroËje umetniπkega ustvarjanja, predvsem literature. Konflikti med politiko in umetnostjo so bili stalnica skozi celotno zgodovino socialistiËnih druæb (Ëeprav je bil pritisk na umetnost manjπi, kot je bil na znanost, πe posebej na druæboslovno); tako kot na drugih podroËjih pa so se tudi tu menjavala obdobja oblastniπkega dopuπËanja ustvarjalne svobode z obdobji cenzure in preganjanja umetnikov. Zato so velik del vzhodno- in srednje evropskih disidentov predstavljali prav umetniki, med njimi pa v prvi vrsti knjiæevniki. Podobno kot pri znanstveni komunikaciji tudi narava umetniπke produkcije omogoËa relativno neoviran pretok informacij. Vendar pa je svoboda umetniπkega ustvarjanja πe precej veËja (litentia poetica) kot pa je svoboda znanstvenega raziskovanja, kjer so potrebni metodoloπka eksaktnost, korektnost uporabe virov (denimo citiranje) in konsi- stentnost argumentiranja. Posamezne kulturne stvaritve se namreË navezujejo druga na drugo, se medsebojno nadgrajujejo ali pa si oponirajo. Tudi umetnostne smeri se konstituirajo v razmerju do umetniπke tradicije in do obstojeËih konceptov in praks v sferi umetnosti. Brez medsebojnega vplivanja in prepletanja bi umetnost izgubila svoj ustvarjalni potencial in bi zamrla. Umetnost namreË temelji na zgoraj omenjenih mehanizmih imaginacije, se pravi na svobodni igri idej, zato ne prenese zunanjih ‡ predvsem ideoloπko motiviranih ‡ posegov. Lahko bi rekli, da predstavlja svet umetnosti nekakπno posebno realnost. Tako fenomenoloπka teorija Alfreda Schutza pojmuje umetnost kot eno od zakljuËenih pomenskih podroËij, za katero so znaËilni specifiËni kognitivni stil ter medsebojna skladnost in zdruæljivost izkuπenj glede na ta stil, tako da lahko zadobi ‘akcent’ resniËnosti (Schutz 1971). Seveda pa ne gre za popolno neprehodnost med razliËnimi pomenskimi podroËji (med katerimi zaseda osrednje mesto svet vsakdanjega æivljenja), saj so elementi posameznega pomenskega sveta lahko vsebovani πe v kakπnem drugem. Tako umetnost pri svojem ustvarjanju ‘uporablja’ elemente razliËnih podroËij s tem, ko jih vkljuËi v svoj kontekst. Zato ne dræi, da je druæbena realnost s staliπËa umetnosti nepomembna; vendar pa vsebina umetniπkega dela ni zgolj preslikava empiriËne realnosti, ampak je ‘realnost zase’. Po tem pojmovanju 47Druæboslovne razprave, XVII (2001), 36: 39-56 ‘MoË’ kulture: Kulturna elita in politiËne spremembe v druæbah vzhodne-srednje Evrope so poglavitne znaËilnosti umetnosti: loËenost od drugih sfer; njen avtonomen, ontoloπki, kvazirealen status; imanenten odnos do umetniπkega dela; ter nezainteresiranost za pridobivanje moËi (Rupel 1986). V socialistiËnih druæbah so umetniπka dela Ëesto predstavljala okvir za pojmovanje realnosti, ki se ni skladalo z uradnim. Za razliko denimo od del s podroËja druæboslovne znanosti, kjer morajo biti kljuËne ugotovitve in ocene druæbene realnosti bolj ali manj eksplicitno predstavljene, pa so v umetniπkih delih ‘resnice’ o posamezniku in druæbi lahko skrite pod plaπËem umetniπkega jezika. Ker se druæbeni konflikti ‡ tudi v obliki odpora vladajoËi eliti ‡ niso mogli izraæati in razreπevati tam, kjer se obiËajno razreπujejo v demokratiËnih druæbah, torej v sferi politike, saj neodvisni politiËni subjekti in pluralno javno mnenje niso obstajali, je bil prostor umetniπkih del eden od glavnih virov neodvisnih, s strani uradne ideologije ‘nepreËiπËenih’ informacij. Od tod je tudi izvirala posebnost v socialistiËnih druæbah (kar pa je sploπna znaËilnost totalitarnih ureditev), da so posamezne kulturne (in tudi znanstvene) izjave, ki so se po svoji neposredni vsebini zdele povsem nenevarne, lahko vzbudile pozornost oblasti in izzvale sankcije. Nekonformizem, ki je imel svoje æariπËe na podroËju kulture, je torej oblikoval od oblasti relativno neodvisno sfero, ki je postala generator kritike obstojeËega sistema. Sprva je bila ta sfera dokaj ostro loËena od πirπe javnosti, katera je bila pod popolno dominacijo vladajoËe elite. Omejevala se je na dokaj ozke skupine intelektualcev, katerim je institucionalno zaslombo dajala kveËjemu kakπna kulturna institucija (npr. literarna revija); njihova komunikacija z ostalimi druæbenimi skupinami pa je bila zelo πibka. Tako je imel na zaËetku intelektualni ‘marginalizem’ relativno defenziven karakter. Bil je namreË usmerjen v zagotavljanje vsaj neke stopnje avtonomije za doloËene intelek- tualne dejavnosti. To je imelo politiËno konotacijo le v smislu izogibanja kontroli partijske elite (Bernik 1994: 161-162). Vendar pa je intelektualni marginalizem postopno presegal to svojo omejenost in izoliranost od ostalih druæbenih skupin. ZaËela so se koncipirati staliπËa, ki so jasneje oponirala sistemu, doloËene ideje, npr. zaπËita temeljnih Ëlovekovih pravic in svoboπËin, pa so naletele na odobravanje πirπih slojev druæbe. Oblikoval se koncept civilne druæbe kot avtonomnega, od oblasti neodvisnega druæbenega prostora; ta koncept je postal eden od temeljev demokratiËnih vzhodno-srednjeevropskih intelektualnih gibanj. Obstajale pa so razlike glede odnosa uradne javnosti do nekonformizma oz. stopnje njegovega sprejetja v institucionalni okvir. Tam, kjer je reæim ostro zavraËal in preganjal svoje kritike ‡ denimo na »eπkoslovaπkem, v Vzhodni NemËiji, pa tudi na Poljskem ‡ , je bila ta sfera praktiËno potisnjena v ilegalo (njeno komuniciranje je potekalo v obliki ‘samizdata’, ki je predstavljal nekakπno antijavnost). V okoljih, kjer je vladalo tole- rantnejπe ozraËje, pa se je uspelo nekonformistiËnim aktivnostim do doloËene mere institucionalizirati, tako da so dobile prostor celo v doloËnih uradnih medijih, omogoËeni pa so jim bili tudi nekateri naËini uradnega organiziranja. Tako je na Madæarskem od 70. let naprej priπlo do kooptacije dela inteligence z do neke mere reformno naravnano partijsko elito. V Sloveniji pa je v 80. letih nekonformistiËno naravnava kulturna elita pridobila doloËeno stopnjo avtonomije in je celo ‘prevzela’ nekatere uradne institucije 48 Druæboslovne razprave, XVII (2001), 36: 39-56 Matevæ TomπiË (denimo Druπtvo slovenskih pisateljev, ki je kasneje igralo vlogo enega glavnih prota- gonistov demokratizacije druæbe in teæenj po oblikovanju samostojne dræave). Delovanje nekonformistiËnih intelektualcev samo po sebi ni teæilo k pridobivanju oblasti, saj je bilo usmerjeno predvsem v oblikovanje oz. vzpostavitev sfere svobodnega delovanja in ustvarjanja. Vseeno pa je s specifiËnimi sredstvi vplivalo na dogajanje v sferi politike. NekonformistiËni intelektualci so bili namreË sposobni ne le artikulirati svoje lastne interese, predvsem glede strokovne avtonomije, ampak tudi na “diskurzivni ravni elaborirati svojo percepcijo druæbene stvarnosti ter moænosti njenega spreminjanja” (Bernik 1989:166). Tovrsten ‘ideoloπki vpliv’ je bil v razmerah, ko je bila druæbena situacija relativno stabilna in je vladajoËa elita uæivala relativno visoko zaupanje prebivalstva, dokaj neznaten. Potrebno je torej omeniti dva pogoja, ki sta omogoËila, da so staliπËa nekonfor- mistiËnih, do sistema kritiËnih intelektualcev, lahko zaigrala pomembno druæbeno vlogo (Bernik 1994). Prvi je vse veËja ideoloπka in organizacijska sterilnost vladajoËe elite, saj se le-ta ni mogla ali ni hotela ustrezno spoprijeti z nastalimi druæbenimi problemi. Oponentske skupine se bile sposobne oblikovati staliπËa glede teh problemov, ki niso pristajala na rigidne okvire uradne socialistiËne doktrine, zato so lahko ponudile svojim sodræavljanom alternativne principe glede urejanja druæbe, zagovarjale pa so tudi mnoge, za uradne doktrine nesprejemljive vrednote. Drugi pogoj pa je s tem povezano upadanje zaupanja mnoæic, tako v vladajoËo elito kot tudi v uradne druæbene norme, ki so integrirale socialistiËni druæbeni red, kar je pomenilo erozijo njegove legitimnosti in naraπËenje mnoæiËne podpore idejam, ki so jih zagovarjali kritiËni intelektualci. Za uspeπno zoperstavitev oblastnemu aparatu je bilo potrebno z medsebojnim povezovanjem in organizacijo preseËi individualni nekonformizem posameznih intelektualcev. S tem so njihovi alternativni koncepti in aktivnosti postali javno bolje artikulirani in so laæje πirili svoj vpliv med πirπimi druæbenimi sloji. Tovrstne oblike angaæiranja so imele sprva vlogo druæbene opozicije, saj teænje veËine njihovih akterjev (vsaj do druge polovice 80-ih let) niso bile usmerjene v delovanje v politiËni sferi, se pravi v boj za pridobivanje oblasti. Njihovo delovanje bi lahko oznaËili za ‘antipolitiko’. Kot je dejal György Konrad, je antipolitika “politiziranje ljudi, ki ne æelijo postati politiki niti prevzeti deleæa oblasti” (Konrad 1988:153). Njihov cilj je bil zaπËititi druæbo pred politiko oz. jo osvoboditi od nje, saj je v komunistiËnih druæbah politika okupirala pra- ktiËno vsa podroËja druæbenega æivljenja. Postopoma pa je dozorelo prepriËanje, da brez avtonomne politiËne organizacije ne bo mogoËe izvesti korenitih druæbenih sprememb. Tako je v drugi polovici 80. let, pod vplivom vedno globje ekonomske in sploh socialne krize, v katero so se pogrezale te druæbe, pa tudi sprememb na vrhu v ‘centrali’ vzhodnega bloka, kjer je s prihodom GorbaËova na oblast priπlo do zmehËanja in kasneje do opustitve sovjetskega pritiska na evropske komunistiËne dræave, druæbena opozicija postopoma prerasla v politiËno opozicijo. Vendar pa so med pripadniki opozicije obstajala razhajanja glede naËina politiËnega organiziranja demokratiËnih druæbenih sil. Mnogi so bili namreË skeptiËni ali pa so celo zavraËali zahodne vzorce politiËnega, t.j. strankarskega delovanja, saj so se bali zbirokratiziranosti in odtujenosti tovrstne politike. To je bil tudi eden ob razlogov, 49Druæboslovne razprave, XVII (2001), 36: 39-56 ‘MoË’ kulture: Kulturna elita in politiËne spremembe v druæbah vzhodne-srednje Evrope da so klasiËne politiËne stranke nastale dokaj pozno. Prej so se pojavila razliËna mnoæiËna demokratiËna gibanja, kot npr. Dræavljanski forum na »eπkem, Javnost proti nasilju na Slovaπkem, Slovenska demokratiËna zveza (ki je bila sprva ustanovljena kot ‘zveza razuma’) v Sloveniji, na Poljskem pa se je Solidarnost po skoraj desetletnem delovanju v ilegali znova pojavila na politiËni sceni. V vseh teh gibanjih so pomembno ali celo vodilno vlogo igrali ljudje iz kulturne sfere (celo v poljski Solidarnosti, ki pa je bila po svojem izvoru delavski sindikat). Potrebno pa je reËi, da so med dræavami obstajale razlike v πtevilËnosti in organi- ziranosti ter poslediËno vplivu oponentskih in protireæimskih skupin in gibanj. DaleË najmoËnejπe so bilo tovrstno druæbeno gibanje na Poljskem, kjer je priπlo v drugi polovici 70. let v okviru KOR (Komite za obrambo delavcev) ‡ ki je bil prva javno delujoËa opozicijska organizacija v komunistiËni Evropi (Flam, 1999: 20) ‡ in kasneje v okviru precej πtevilËnejπe Solidarnosti (pred prepovedjo se ji je pridruæilo deset milijonov Poljakov) do sodelovanja med organiziranim delavstvom in opozicijsko inteligenco, kar je oblikovalo moËna omreæja, temeljeËa na solidarnosti in samoorganizaciji, ki se jim partija drugaËe kot z vojaπko silo (uvedba vojnega stanja leta 1981) ni mogla zoperstaviti (pa tudi na ta naËin jih ni mogla izkoreniniti). Drugod so bila opozicijska gibanja πibkejπa, omejena na manjπe skupine preteæno intelektualcev. Na »eπko- slovaπkem je denimo Listina 77 uæivala podporo dræavljanov, vendar pa je bil zaradi hudega pritiska reæima njen vpliv na druæbeno delovanje omejen. V πe veËji meri pa to velja za vpliv disidentskih skupin v Vzhodni NemËiji, kjer je bila poleg represivno- sti reæima problematiËna njihova notranja razdrobljenost in odsotnost politiËnega realizma (ibid. 25). Tudi v deæelah, kjer je bil reæim mehkejπi, kot sta bila Slovenija in Madæarska, so bile opozicijske skupine relativno maloπtevilne; vendar pa so zaradi dejstva, da niso bile povsem getoizirane, ampak jim je bilo do doloËene mere omogoËeno javno delovanje, laæje igrala druæbeno vlogo generatorja demokratiËnih idej in vrednot.11 Precej drugaËna pa je bila situacija v deæelah jugovzhodne Evrope (Bolgarija, Romunija), kjer se, zaradi obseæne represije komunistiËnega reæima (ki je bila brutalnejπa kot v srednji Evropi), πibke civilne in demokratiËne tradicije ter oddaljenosti od Zahoda, oponentska gibanja niso mogla razviti in je odpor ostajal le na ravni disidentstva posameznikov (Daskalov 1996, Culic 1999). Poseben pa je primer kulturne elite v Srbiji: njen veËji del je koncem 80. let aktivno sodeloval pri oblikovanju idejne podlage za vzpon MiloπeviËevega velikosrbskega nacionalizma (DimitrijeviÊ 1999). 4. Kultura v postsocializmu - marginalizacija ali normalno stanje Z uspeπno izpeljano demontaæo ‘starega reæima’ so nastali strukturni pogoji za vzpostavitev sistema po zahodnem vzoru, s parlamentarno demokracijo in trænim gospodarstvom kot njegovima kljuËnima elementoma. Podobno naj bi v procesih funkcionalne diferenciacije priπlo do razdelitve ‘vlog in nalog’ med posameznimi deli druæbe. Pripadniki kulturne elite, ki so bili aktivno vkljuËeni v procese druæbenih 50 Druæboslovne razprave, XVII (2001), 36: 39-56 Matevæ TomπiË sprememb, so se znaπli na razpotju: vkljuËiti se v aktivno politiko ali ‘vrniti’ se na svoja specifiËna podroËja delovanja. Res je med politiki, ki so zasedli kljuËne oblastne pozicije, bilo mnogo ljudji iz kulture, kar je dalo novi politiËni eliti in nasploh politiki doloËen peËat. Tako je bila po mnenju Konrada in Szelenyija inteligenca tista, ki je oblikovala novo politiËno govorico, na osnovi ‘kulture kritiËnega diskurza’ (Kempny, 1999: 154).12 Vendar je delovanje kulturnikov v politiki zahtevalo njihovo prilagoditev logiki politiËnega delovanja; ta pa se v veliki meri razlikuje od tiste, ki opredeljuje delovanje na kulturnem podroËju (spomnimo se Bellovih osnih principov), zaradi Ëesar so se kulturniki znaπli v protislovnem poloæaju, ki pa ga mnogi niso znali razreπiti, zato so se morali od politike (bolj ali manj razoËarani) posloviti.13 Odmik od politike pa je v glavnem pomenil tudi odpoved odloËanju o strateπkih usmeritvah druæbe, se pravi odpoved vlogi agensa druæbenih sprememb. Druæbena pozicija kritiËnih intelektualcev se je namreË korenito spremenila. S tem, ko se je sesul komunizem, ki je bil glavni predmet njihove kritike, so kulturniki izgubili moralno avtoriteto, ki so jo (prej) Ërpali iz svoje pogumne in dosledne dræe nasproti reæimu, in tudi njihova beseda je izgubila svojo teæo. TipiËen primer za to je upadanje zanimanja za t.i. disidentsko literaturo. Upadlo pa je tudi navduπenje nad nekdanjimi disidenti samimi. Po mnenju Ëeπkega pisatelja Ivana Klime naj bi poudarjanje njihove moralne neoporeËnosti mnoge ogroæalo, ker disidenti s svojo dræo predstavljajo æive priËe konformizma in strahopetnosti veËine (Klima 1994). To deloma (poleg relativne nerazvitosti demokratiËne politiËne kulture) pojasnjuje πtevilne manifestacije antiintelek- talizma, ki so se pojavile po letu 1989.14 Vse to je mnoge akterje demokratiËnih opo- nentskih gibanj privedlo od razoËaranja nad novimi razmerami ter do obËutkov odrinjenosti in odveËnosti. (Nekateri ‡ denimo vodilna poljska disidenta Michnik in Kuron ‡ pa so ostali enako kritiËni tudi do nove politike in njenih akterjev).15 Glede poloæaja kulture v razmerah po padcu komunizma se postavlja vpraπanje, ali gre za stanje, primerljivo s tistim v razvitih (post)modernih druæbah, ali pa sta kultura in kulturna elita ‡ predvsem tisti del, ki je aktivno sodeloval pri demontaæi starega reæima ‡ izgubili relevanco in se znaπli na druæbenem obrobju, tako da predstavljata nekakπnega ‘poraæenca tranzicije’ (Bernik 1999). Vsekakor je izguba politiËne vloge na nek naËin znak normalizacije stanja, v smislu omenjene funkcionalne diferenciacije, kjer razliËna druæbena podroËja (oz. podsistemi) delujejo v skladu s svojimi lastnimi zakonitostmi; to pa zahteva od posameznikov, ki delujejo v posameznem druæbenem podsistemu, specializirana znanja in specifiËen pristop. Kulturna elita se je tako oblikovala kot segment nacionalne elite, ki se po doloËenih znaËilnostih, tudi po mehanizmih promocije in rekrutacije vanjo, razlikuje od ostalih elitnih frakcij, denimo od ekonomske ali politiËne elite (Fodor/Wnuk-Lipinski/Yershova 1995; TomπiË, 2000). Hkrati pa se je tudi sama notranje diferencirala, saj so priπle do izraza razliËne ‡ pod komunizmom pogosto zatajevane ‡ idejno-nazorske razlike. Za takπen druæbeni model, v katerem imajo tudi sami doloËeno mesto v skladu z naravo svojega znanja, pa so se mnogi intelektualci oz. kulturniki zavzemali, in v tem smislu ne moremo govoriti o njih kot o poraæencih tranzicije. 51Druæboslovne razprave, XVII (2001), 36: 39-56 ‘MoË’ kulture: Kulturna elita in politiËne spremembe v druæbah vzhodne-srednje Evrope ‘ObËe-druæbena’ vloga kulturne elite se v demokratiËnih sistemih izraæa skozi sfero javnosti in civilne druæbe. Institucije civilne druæbe namreË predstavljajo partnerja politiËni eliti pri postavljanju druæbenih ciljev in kreiranju politik. Vendar pa je v tran- zicijskih druæbah glede tega znaËilna premoË politiËne elite na eni stani in izrazita πibkost civilne druæbe na drugi. To pomeni, da ima politiËna elita (pri tem so miπljena vodstva politiËnih strank in njihove ekspertne skupine) v rokah veËino druæbene iniciative, tako da so v njenih rokah kljuËne druæbene odloËitve (TomπiË 1999). Tako je tudi kulturna elita nasproti politiËni v πibkejπem oz. podrejenem poloæaju.16 Centralnost politiËne elite je sicer posledica nalog, ki so postavljene pred politiko, saj leæi na njej glavno breme izvajanja druæbenih reform, t.j. vzpostavljanja pogojev za normalno funkcioniranje razliËnih druæbenih podroËij, vendar pa obstaja v takπnih razmerah resna nevarnost politiËnega klientelizma in ohranjanja dominantne vloge politike. 5. Sklep Vidimo torej, da je delovanje intelektualcev, ki so predstavljali manjπi, a dinamiËnejπi del kulturne elite, igralo kljuËno vlogo pri spodjedanju ideoloπke monolitnosti in poslediËno legitimnosti komunistiËnega reæima, kar je bil pogoj za njegovo razgradnjo. Seveda se s tem noËe reËi, da je bil to edini dejavnik druæbenih sprememb. Obstajale so πe doloËene sistemske okoliπËine, kot so sprememba v mednarodni konstelaciji (zmanj- πevanje medblokovske polarizacije, perestrojka, aktivnejπe zavzemanje Zahoda za spoπtovanje Ëlovelovih pravic itd.), gospodarka in socialna kriza (ki je pokazala neuËinkovitost sociastËen druæbene regulacije), ‘notranje izËrpanje’ vladajoËe partijske elite (ki se je ponekod notranje reformirala, t.j liberalizirala), kar vse je prispevalo k razgradnji druæbene ureditve socialisistiËnega tipa. Poleg tega se je potek druæbenih sprememb v posameznih komunistiËnih dræavah razlikoval, prav tako pa akterji teh sprememb. Vendar pa velja, da sta bila demokratiËni prehod in nadaljnja konsolidacija demokratiËnega sistema ‡ kar kaæejo razliËne primerjalne raziskave (najvplivnejπa je verjetno Nations in Tranzit organizacije Freedom House), ki kontinutirano ocenjujejo stanje demokracije v postkomunistiËnih dræavah ‡ najuspeπnejπa v tistih dræavah (Poljska, Madæarska, »eπka, Slovenija), kjer so bile oponentske aktivnosti pod bivπim reæimom najmoËnejπe ‡ pri tem pa so, kot je bilo prikazano, igrali kljuËno vlogo doloËeni kulturni krogi ‡ in kjer je bila stopnja druæbene samoorganizacije najveËja. Kulturna elita naj bi v razmerah, ko v deæelah vzhodne-srednje Evrope potekajo procesi modernizacije v smislu vzpostavitve druæbenega modela zahodnega tipa, privzela simbolno in moralno vlogo, povezano z funkcijo druæbene integracije in solidarnosti, kar je v kontekstu sodobnih, vedno bolj diferenciranih druæb nadvse pomembno. V druæbah postsocialistiËne tranzicije, kjer tako institucionalne strukture kot norme in principi demokratiËne ureditve (πe) niso zakoreninjeni, pa je integracija v smislu konsenza o temeljnih demokratiËnih naËelih in vedenjskih obrazcih ter zavezanosti le-tem πe toliko bolj relevantna. To je sicer predvsem naloga politike, vendar pa njeni akterji ‡ ob πibkem nadzoru ‡ preveËkrat prestopijo mejo, tako da prihaja od krπenja deklariranih norm in zlorabljanja javnih funkcij in resursov v razliËne parcialne 52 Druæboslovne razprave, XVII (2001), 36: 39-56 Matevæ TomπiË namene. Zato je vsekakor zaæeljen oz. celo potreben intelektualni angaæma pripadnikov ‡ sicer notranje idejno in s tem tudi politiËno diferencirane ‡ kulturne elite, ki skozi medij javnega diskuza kritiËno reflektirajo razliËne vidike dejanskosti, torej tudi tiste, ki zadevajo politiËno stanje. Opombe 1. To dvojno pojmovanje se pojavi æe pri utemeljitelju socioloπke teorije elit Vilfredu Paretu. On sicer v sploπnem definira elito v smislu tistih posameznikov, ki so najsposobnejπi na posameznih podroËjih. Vendar pa znotraj same elite razlikuje med t.i. vladajoËo elito, ki zdruæuje tiste posameznike, kateri (direktno ali indirektno) participirajo pri izvajanju oblasti, in ostalo elito, ki pri tem ni udeleæena (Bottomore, 1993:2). 2. Tehno-ekonomsko podroËje deluje na podlagi osnega principa funkcionalne racionalnosti, politiËno podroËje temelji na osnem principu legitimnosti, na podroËju kulture pa predstavlja osni princip izraæanje posameznikovega sebstva v smislu njegove samoizpolnitve. Ta podroËja “niso skladna med seboj, njihova dinamika sprememb je razliËna; sledijo razliËnih normam, ki legitimirajo razliËne in celo nasprotujoËe si tipe obnaπanja” (Bell, 1996:10-13). 3. Tom Bottomore uporablja za oznaËevanje kljuËnih politiËnih akterjev pojem politiËnega razreda (pojem je sicer sposojen od Gaetana Mosce, op. M.T.), ki se nanaπa na “vse skupine, ki posedujejo politiËno moË ali vpliv in so direktno vkljuËene v boj za politiËni primat v druæbi” (Bottomore, 1993:7). V politiËni razred pa πteje poleg vladajoËe elite, ki jo sestavljajo nosilci dejanske politiËne moËi (se pravi nosilci oblastnih pozicij) πe t.i. protielite, t.j. vodstva tistih politiËnih strank, ki nimajo dostopa do oblastnih pozicij, zastopnike razliËnih druæbenih interesov (npr. voditelje sindikatov in organizacij delodajalcev) ter politiËno angaæirane intelektualce. 4. V tem kontekstu je kulturna elita opredeljena na osnovi karakteristik, ki se pogosto nanaπajo na intelektualce: gre namreË za ustvarjalce temeljnih kulturnih elementov, kot so ideje, simboli in koncepti (Lipset 1959, Etzioni-Halevy 1985). V ospredju so tako lastnosti, kot sta znanje in kreativnost. Pozicijska opredelitev kulturne elite zgolj v smislu nosilcev institucionalnih poloæajev s podroËja kulture namreË ni najbolj primerna ‡ kar πe posebej velja za kontekst komunistiËnih druæb. V tem smislu se v Ëlanku pojma kulturne elite in intelektualcev v veliki meri prekrivata in se na nekaterih mestih uporabljata kot sinomima. 5. V svoji analizi politiËne vloge kulturne elite v nekdanjih komunistiËnih dræavah se osredotoËam predvsem na deæele iz srednjeevropskega prostora, ki so si po kulturno-zgodovinskih karakteristikah najbliæje: Slovenija, Madæarska, Poljska, »eπka in Slovaπka, Ëeprav tudi ostale niso izkljuËene in obravanave. 6. Na Slovenskem je namesto razcepa med prozahodno in tradicionalistiËno usmerejeno inteligenco igral osrednjo vlogo kulturni boj za prevlado na podroËjih duha, se pravi izboraæevanjem, znanostjo in umetnostjo med posvetno, veËinoma libertarno usmerjeno inteligenco na eni in katoliπko cerkvijo na drugi strani (ki pa je bil del πirπega avstoogrskega konteksta). 7. Tu predstavlja delno izjemo Pojska, saj gre za deæelo s πtevilËnim narodom in ki je bila πe ob koncu 17. stoletja upoπtevanja vredna sila. Vendar pa je bila deæela v Ëasu konstituiranja narodov razdeljena, tako da se je poljski narod sooËal s problemi, ki so bili podobni ostalim srednjeevropskim narodom. 8. To dobro ponazori Milan Kundera, ko pravi: “Vstaj v v srednji Evropi niso napajali Ëasopisi, radio in televizija ‡ se pravi mediji. Pripravili, oblikovali, izvedli so jih romani, poezija, 53Druæboslovne razprave, XVII (2001), 36: 39-56 ‘MoË’ kulture: Kulturna elita in politiËne spremembe v druæbah vzhodne-srednje Evrope gledaliπËe, film, zgodovinopisje, knjiæevne revije, ljudska komedija in kabaret, filozofske razprave ‡ se pravi kultura” (Kundera 1984:3466). 9. Predvsem v razliËnih obdobjih kriz in politiËne nestabilnosti so priπle do izraza cepitve znotraj partijske elite med revizionisti (ki so se zavzemali za mehËanje partijskega nadzora na druæbo) in dogmatiki (ki so nasprotovali kakrπnim koli resnejπim spremembam). To je bil primer na Madæarskem leta 1956, na »eπkoslovaπkem leta 1968, na Poljskem v letih 1956, 1968 in 1971 ter v Jugoslaviji leta 1971. Z izjemo zmage kadarizma na Madæarskem so se v vseh primerih stvari razpletle v smeri ohranjanja starega stanja (kar je pomenilo zmago dogmatiËne frakcije) (Taras 1989). 10. Vendar pa to ne pomeni, da so na teh podroËjih druæbenokritiËni intelektualci prevladovali. Nasprotno, tudi tu so ti predstavljali le manjπi del. Tudi organizacije kulturnega ‡ ali bolje reËeno intelektualnega ‡ ustvarjanja so bile namreË vpete v hierarhiËno druæbeno strukturo in podvræene politiËno-ideloπkemu nadzoru; kar je πe posebej veljalo za druæboslovne vede. Izpostavljenost ideoloπkemu pritisku je bila toliko veËja, kolikor viπje je bil posameznik v institucionalni hierarhiji, zato so predvsem t.i. etablirani intelektualci, ki so æe ustvarili uspeπno kariero, odklanjali nekonformistiËno dræo. Za slovensko situacijo tako Marko Kos pravi, da so kljuËne znanstveno-raziskovalne institucije, t.j. obe univezi in akademija znanosti predstavljale stebre partijskega reæima (Kos 1999). 11. V Sloveniji je πlo v odnosu partijske elite do kritiËnih intelektualcev za zapordeno menjavanje principov popuπËanja in represije. Tako so bile ustanovljene in pozneje prepovedane revije Beseda, Revija 57 in Perspektive. ©ele v 80. letih se je Nova revija, ki πla v svoji kritiËnosti πe dlje, uspela obdræali pri æivljenju (kar je bilo znak peπanja moËi reæima), Ëeprav so je oblastniki pravtako obtoæevali politizacije in protisocialistiËnosti (GabriË 1998). 12. ‘Kultura kritiËnega diskurza’ je koncept, ki ga je razvil Alvin Gouldner. Zanjo je znaËilno, da oblikuje situacijsko relativno neodvisen diskurz, v katerem mora biti vse in vsakdo odprt kritiki ter se ne ozira ne na kontekst, ne na podroËje in zavraËa sklicevanje na avtoriteto govornika oz. na njegov poloæaj v druæbi (Gouldner, 1985:30). 13. Kako problematiËno je enaËenje morale in politike ter kako razliËni sta vlogi intelektualca in politika, pokaæe Tucker v svoji analizi delovanja Ëeπkega predsednika Valcava Havela, kjer dokazuje, da je prav Havlovo zaËetno vztrajanje na prinicipih ‘antipolitiËne politike’ privedlo do nekaterih teæav in napak pri njegovem predsednikovanju (tako denimo zaradi svojega deklariranega nestrankarstva v parlamentu ni imel zaveznika v obliki politiËne stranke, ki bi zagovarjala njegova staliπËa) (Tucker 1999). 14. Sicer je bila najbolj brutalna manifestacija antiintelektualizma krvav obraËun rudarjev, naπËuvanih s strani novih-starih oblasti, z demonstranti ‡ katerih jedro so predstavljali antikomunistiËni intelektualci in πtudenti ‡ na Univerzitetnem trgu v Bukareπti maja 1990. ©lo je za pravi antiintelektualni pogrom, saj so po besedah oËividcev rudarji pretepali ljudi z samo zato, Ëe so imeli oËala ali nosili knjige (Mungiu-Pippidi, 1999:90). 15. Razπirjeno nezadovoljstvo intelektualcev z novonastalo demokracijo izhaja poleg dejanskih pomanjkljivosti le-te v doloËeni meri tudi iz tradicionalne mentalitete srednje in vzhodnoevropske inteligence, za katero sta znaËilna prepriËanje v lastno intelektualno in moralno superiornost ter vzviπenost do ‘obiËajnih’ ljudi. Njihov odnos do ‘realno obstojeËe’ demokracije je tako lahko ambivalenten, Ëe æe ne odklonilen, saj jim v takπnih razmerah ni priznan monopolni poloæaj glede postavljanja druæbenih meril in norm (Köröszenyi 1999). 16. Tako podatki iz raziskave ‘Elite na Slovenskem’ (Kramberger & V. Rus 1995) kaæejo, da je povezanost ekonomske in kulturne elite s politiËno celo veËja, kot je bila koncem 80. let, kar kaæe na poveËanje centralnosti politike (Rus in IgliË 1996). 54 Druæboslovne razprave, XVII (2001), 36: 39-56 Matevæ TomπiË Literatura Adam, Frane (1984): Intelektualci in oblast v realno obstojeËem socializmu. Nova revija 22/23: 2567-2576. Bell, Daniel (1996): Cultural Contradictions of Capitalism. New York: Basic Books. Bernik, Ivan (1989): Ideologija intelektualcev: Novi trendi v socialistiËnih druæbah. Nova revija 81/82: 160-167. Bernik, Ivan (1994): The Role of Intellectuals in the Slovenian ‘Velvet Evolution’ from Authoritarism to Democracy; V Andras Bozoki (ur.): Democratic Legitimacy in Post- Communist Societies, 157-169. Budapest: T-TWINS Publishers. Bernik, Ivan (1999): From Imagined to Actually Exsisting Democracy: Intelectuals in Slovenia. V Andras Bozoki (ur.): Intelectuals and Politics in Central Europe, 101-117. Budapest: Cen- tral European University Press. Beyme, Klaus von (1994): The Last Ideology of the Old Inteligentsia. V Adolf BibiË in Gigi Graziano (ur.): Civil Society, Political Society, Democracy, 95-109. Ljubljana: Slovenian Political Science Association. Bottomore, Tom, (1993): Elites and Society. London: Routledge. Bozoki, Andras (1999a): Introduction. V Andras Bozoki (ur.): Intelectuals and Politics in Central Europe, 1-15. Budapest: Central European University Press. Bozoki, Andras (1999b): The Rhetoric of Action: The Language of Regime Change in Hungary. V Andras Bozoki (ur.): Intelectuals and Politics in Central Europe, 263-283. Budapest: Cen- tral European University Press. Culic, Irina (1999): The Strategies of Intelectuals: Romania under Communist Rule in Compara- tive Perspective. V Andras Bozoki (ur.): Intelectuals and Politics in Central Europe, 43-71. Budapest: Central European University Press. Daskalov, Roumen (1996): Transformation of the East European Intelligentsia: Reflections on the Bulgarian Case. East European Politics and Societies 10(1): 46-84. Debeljak, Aleπ (1989): Postmoderna sfinga. Celovec: Wieser. DimitrijeviÊ, Nenad (1999): World and Death: Serbian Nationalist Intellectuals. V Andras Bozoki (ur.), Intelectuals and Politics in Central Europe, 119-148. Budapest: Central European Uni- versity Press. Eisenstadt, Shmuel N. (1973): Tradition, Change and Modernity. New York: JohnWiley & Sons. Eisenstadt, Shmuel N. (1992): The Breakdown of Communist Regimes and the Vicissitudes of Modernity. Deadalus 121(2): 21-41. Etzioni-Halevy Eva (1985): The Knowledge Elite and the Failure of Prophecy. London: Allen and Unwin. Etzioni-Halevy, Eva (1989): Elite Power, Manipulation and Corruption. Government and Oppo- sition 24(2): 215-231. Flam, Helena (1999): Dissenting Intellectuals and Plain Dissenter: The Cases of Poland and East Germany. V Andras Bozoki (ur.), Intelectuals and Politics in Central Europe, 19-41. Budapest: Central European University Press. Fodor, Eva, Edmund Wnuk-Lipinski in Natasha Yershova (1995): The New Political and Cul- tural Elite,. Theory and Society 24(5): 783-800. GabriË, Aleπ (1998): Vloga intelektualca kot politiËnega subjekta v enostrankarskem sistemu. V Stane Granda in Barbara ©atej, (ur.): Slovenija 1848-1998: Iskanje lastne poti, 158-168. 55Druæboslovne razprave, XVII (2001), 36: 39-56 ‘MoË’ kulture: Kulturna elita in politiËne spremembe v druæbah vzhodne-srednje Evrope Maribor: Narodni dom - Pokrajinski muzej. Gouldner, Alvin W. (1985): Against Fragmentation: The Origins of Marxism and the Sociology of Intelectuals. Oxford: Oxford University Press Kaminski, Antoni in Joanna Kurczewska (1994): Strategies of Post-Communist Transformation. Elites as Institution-Builders. V Bruno Grancelli (ur.): Social Change and Modernization. Lessons From Eastern Europe, 131-152. Berlin: De Gruyter. Keller Suzanne, (1991): Beyond the Ruling Class. Strategic Elites in Modern Society. New Brunswick: Transaction Publishers. Kempny, Marian (1999): Between Tradition and Politics: Intellectuals after Communism. V Andras Bozoki (ur.), Intelectuals and Politics in Central Europe, 151-165. Budapest: Central Euro- pean University Press. Klima, Ivan (1994): »eπka klima. Razgledi 19(1026):30-31. Köröszenyi, Andras (1999): Intellectuals and Democracy: The Political Thinking of Intellectu- als. V Andras Bozoki (ur.), Intelectuals and Politics in Central Europe, 227-243. Budapest: Central European University Press. Kos, Marko (1999): Slovenska inteligenca: vloga in perspektive. Ljubljana: Nova revija, 1999 Konrad, Gyorgy (1988): Antipolitika. Srednjeevropske meditacije. Ljubljana: KRT. Kramberger, Anton in Veljko Rus (1995): Anketna raziskava “Socialna stratifikacija na Slovenskem - ©tudija slovenske elite 1988-1995”. Arhiv: CESTRA. Ljubljana: Fakulteta za druæbene vede. Kundera, Milan (1984): Tragedija srednje Evrope. Nova revija 30: 3456-3468. Lipset, Seymour M. (1959): Political man : The social bases of politics. Bombay : Vakils, Feffer and Simons Luhmann, Niklas (1992): Legitimacija kroz proceduru. Zagreb: Naprijed. MakaroviË, Matej (1996): Politika v postkomunistiËni modernizaciji z vidika sistemske teorije. TiP 2: 248-260. Meyer, Alfred G. (1989): Conclusion: Problem Solving and Power Struggles. V Raymond Taras (ur.): Leadership Change in Communist States, 188-200. London: Unwin Hyman. Mungiu-Pippidi, Alina (1999): Romanian Political Intellectuals before and after the Revolution. V Andras Bozoki (ur.): Intelectuals and Politics in Central Europe, 73-99. Budapest: Central European University Press. Rakowski, Marc (1986): Vzhodnoevropskemu marksizmu naproti. Ljubljana: Komunist. Rupel, Dimitrij (1986): Sociologija kulture in umetnosti. Ljubljana: DZS. Rus, Andrej in Hajdeja IgliË (1996): Sodobna vpraπanja v πtudijah elit: integracija, reprodukcija, identiteta. V Anton Kamberger (ur.): Slovenska dræava, druæba in javnost, 195-214.. Ljubljana: FDV. Sartori, Giovanni (1987): The Theory of Democracy Revisited. Chatham: Chatham House Pub- lishers. Schutz, Alfred (1971): Collected papers. I. The problem of social reality. Hague: Martinus Nijhoff. Sztompka, Piotr (1993): Civilizational Incompetence: The Trap of Post-Communist Societies. Zeitschrift fur Soziologie 22(5): 85-95. Taras, Raymond (1989): Factional Activity in Eastern European Communist Parties: Crisis Man- agement and Leadership Change. V Raymond Taras (ur.): Leadership Change in Communist States, 157-187. London: Unwin Hyman. 56 Druæboslovne razprave, XVII (2001), 36: 39-56 Matevæ TomπiË TomπiË, Matevæ (1999): Oblikovanje politiËnih elit v postsocislistiËnih druæbah, FDV ‡ magistrska naloga. TomπiË, Matevæ (2000): Kulturna elita v postsocialistiËni Sloveniji. Ampak 1(1): 49. Tucker, Aviezer (1999): The Politics of Conviction: The Rise and Fall of Czech Intellectual- Politicians. V Andras Bozoki (ur.): Intelectuals and Politics in Central Europe, 185-205. Budapest: Central European University Press. Weber, Max (1962): Basic Concepts in Sociology. New York: Philosophical Library. Avtorjev naslov mag. Matevæ TomπiË, doktorand, Fakulteta za druæbene vede, Kardeljeva pl. 5., 1000 Ljubljana e-mail: matevz.tomsic@uni-lj.si Rokopis sprejet januarja 2001. Po mnenju uredniπtva je Ëlanek uvrπËen v kategorijo: izvirni znanstveni Ëlanek (s kvalitativno argumentacijo).