V Ljubljani, dne 22. decembra 1928. Posamezna Številka 1 Din Leto L Izhaja vsako drugo soboto. Naročnina: 5 Din četrtletno, 10 Din polletno. DELO Uredništvo: Ljubljana, Šelenburgova ulica 7/II. — Upravništvo: Ljubljana, Prešernova ulica 54. Ljubljana, 21. decembra. V betlehemskem hlevčku se je rodil odrešenik sveta. Veliko je bilo njegovo poslanstvo. Ponižanim in razžaljenim, zapostavljen nim in preganjanim, teptanim in mučen nim naj bi pripravil pot do večne resn niče in neskaljeie sreče. Mir naj bi obn jel zemljo in ljudi; sebičnost, sovran šfvo in krivica naj bi se umaknila dobri volji pomagati vsakomur, ki je ubog in nesrečen. Ni poglavitno živeti za samen ga sebe, temveč za druge in za vse na svetu. Svoj dobrobit je vsikdar podren jati, ako ni v korist onim, med katen rimi živim in delam. Vse za druge in iičesar zase, to je bil osvajajoči glas nove vere in preroka, ki se je rodil iz nje. Mogočneži sveta, ki so pili kri svojih sužnjev, ki so živeli samo za svoje nan slade, in ki niso videl nobene druge svetosti poleg svojega lastnega dobro: bita, so se postavili v vrste največjih sovražnikov novega betlehemskega pr e: roka. Z mečem so hoteli pokončati nauk resnice in obdržati nadvlado ne: katerih izvoljencev nad narodi sužnjev. Kot da bi morali vsi živeti in trpeti sa: mo radi enega in ne da bi tisti eden živel in delal v zavesti, da je radi dru: gih na kraljevskem mestu. Sila je trenotno zmagala nad sve: tostjo nauka. Kristus je umrl na križu, telo učenika je bilo razpeto med ne: bom in zemljo. Toda nauk ni bil iztreb: ^en iz sveta. Ta je živel in osvajal ljud: ska srca, da ni končno osvojil narode in ves svet. Svet — ki je bil takrat izr a: žen v rimskem imperiju. Suženj je po: stal gospodar svetel; suženj je postal svoboden, enakopraven član človeške družbe. Devetnajst stoletij je minulo od one dobe. Marsikaj se je v stoletjih spre: menilo; marsikaj se je zgodilo dobrega in tudi slabega za \udstvo. Nauk zve: ličarja ni ostal v vseh časih čist. Ne: vredneži so izrabljali in potvarjali Kri: s/ov nauk in se ga posluževali v svrhe, za katere nikdar ni bil izrečen. V Kristovem imenu so se ustanavlja: la kraljevstva, če tudi je on učil, da njegovo kraljestvo ni v gospodstvu te: ga sveta. V Kristovem imenu so prega: Ijali ljudstva, morili in ubijali, grabili bogastva in tlačili svobodo, povzdigo: vali bogatine in zapostavljali reveže, oznanjali sovraštvo, če tudi je bila nje: gova smrt potrebna in i\jegov nauk oznanjevan za najvišje človečanske ideje bratstva, poštenosti, enakosti, pravice za vse brez razlike stanu in na: rodnosti. Vse to se je godilo do danes in se še godi. Prav v sedanjem času najbrutalnej: šega izrabljanja velekapitala in zatira: nja revežev, ko so izginile zadnje sledi plementih stremljenj zaničevati uma: zani egoizem, ko je vrednost človeka ocenjevana po njegovem posvetnem bogastvu, ko nihče več ne vpraša, ali si se uveljavil z ropom, ali lažjo, ali potvorbo resnice ali s poštenim delom, samoposebi vstaja srčna želja, da bi se zopet rodil nov Krist, da bi z močno roko izgnal kot nekdaj z bičem iz sve: tišč ničvredne pismarje in farizeje, da bi znova odrešil svet iz blata in mlakuž in pripomogel očrnjeni pravici zopet do veljave, da bi ne bilo na svetu nič več gospodov in hlapcev, ampak da bi bili vsi, ki so delavoljni in ki so ljudje, ena: ki pred božjo in človeško postavo! Žalosten bo letošnji sveti večer, ki je posvečen velikemu spominu na uče: nika ljubezni in bratstva. Dvakrat ža: losten ne samo zato, ker je njegov nauk neizpolnjevan, ampak tudi zato, ker se je v imenu njegovem tudi nad našim ljudstvom izvršla marsikatera krivica. Izrabljalo se je njegovo ime med našim ljudstvom za izvršitev najbolj grdih dejanj nad tistimi, ki ne spadajo ravno v vrste onih, ki so si vzeli v zakup Ukinitev rudarskega zavarovanja Zavarovanje v rokah podjetij. ^— Klerikalci ukinjajo rudarsko zavarovanje. — Ukinitev dravinjskih doklad. Rudarskega, zavarovanja v sttvari mi ,saj ne po pojmih modernih pravnih in administrativnih naukov socijalnega zavarovanja. Pretežna večina rudarskega delavstva je zaposlena v revirjih TPD, droga večina v revi njih drža ve. Ker v poslednjih revirjih po svoji re-akeijonarni mentaliteti hoče gospodariti država s tsvotjim ■birokratienim aparatom, sledi iz tega, da tudi ta rudarska socialna vprašanja obravnava iz vidika državnega birokratizma in iz-kijtujčnega vpliva države. Država noče dati iz rok apsolbtnega vpliva država tudi nad rudarskim zavarovanjem. Država hoče v upravi rudarskega zavarovanja imeti odločilen vpliv. Zato vztraja na načelu paritete pod predsedstvom predstavnika države itd. Naravno, da mora tako biti potem tudi v privatnih rudniških podjetijiih. Tem je stališče olajšano, ker se za njih kapitalistična stremljenja v soc. zavarovanju bori na čelu država. Iz tega sledi, da se država izmika krepki ureditvi rudarskega zavarovanja in da sestavlja vedno to skrpucala osnutkov nove ureditve zavarovanja samo zato, da ribari v kalni vodi juridionih in admiinistra-tivnih nemožnosti ali nejasnosti in da prepreči vsako večjo ingerenoo rudarjev na njih zavarovanje. Specijetoo slovensko rudarsko zavarovanje je v težki krizi. Morda (bi se za sanacijo te krize dalo kaj pozitivnega od države dotoči — ako pri tem država sama ne bi 'bila prizadeta pri svdiih rudnikih. Tako pa država ne da ničesar — zato tudi TPD zapira blagajne. Kriza rudarskega zavarovanja daje sedaj ministru za šume in rudnike povod, da to zavarovanje v stvari sploh ukine. Tak je smisel (sedaj nanovo izdelanega in po časopisnih vesteh ministrskemu svetu v potrditev že predloženega pravilnika. (Nihče sicer prav za prav ne ve, kako ta pravilnik izgleda, ker se gredo z njim (slepe miši. Če se pa namerava uveljaviti to, kar smo kot osnutek dobili v roke, potem je situacija rudarskega zavarovanja v glavnem sledeča: Sanacijo bratovskih skladnic se hoče prevaliti izključno le na ramena rudarjev (samih in sicer s temi-le sredstvi: Predvsem se namerava službeno dobo podaljšati na 40 let. Ako vzamemo najugodnejše slučaje, stopi rudar z 20. letom starosti v delo in bo star 60 let, da dobi pravico do polne pokojnine. Koliko je rudarjev, ki (bodo sploh 60 leto starosti dosegih? In še oni, ki jo bodo dosegli, bodo živeli le nekaj let nad 60 let. Z eno besedo: izmed deset-tisočev rudarjev, ki bodo plačevali prispevke in zbirali visoke zneske, bo starostno rento v polni izmeri vživalo le nekaj desetin rudarjev in še ti le prav oznanjevanje njegove vere, a so bolj krščanski kot oni, ki imajo krščanstvo za oficijelni naslov. Živimo z iskreno željo da bi vendar: le enkrat povsod na svetu in tudi med našim narodom zavladal mir, da bi pre: vladalo vse naše delo bratsko sožitje, da bi bilo konec privilegiranih stanov, da bi bil tudi revež deležen poštenega kosa kruha. Za srečo nas vseh gre in gorje nam, če bo še dolgo ostajal sveti večer le zunarfji blesk velikega sporni: na, brez globljega notranjega doživet: ja, ki bi bilo močno dovolj, da nas po: vede na življenjsko pot absolutne res: niče in pravice posameznika napram celoti in celote napram posamezniku. kratek čas. Ali ima potem rudarsko zavarovanje še sploh kak smisel, ako je njegovih dobrot deležno le malo število rudarjev, vsi drugi pa imajo samo dolžnost, da plačujejo? Tako izgleda ono »izboljšano« zavarovanje, katero so že teta in leta prorokovali klerikalci! Proklinjali so Žerjavov pravilnik, ker bo se zavedali, da je razmeroma dober in ker so se bali, da bodo rudarji krenili na drugo politično stran. V svoji veliki brezbrižnosti napram potrebam rudarjev so prignali stvar sedaj tako daleč, da so v bistvu rudarsko starostno zavarovanje ukinili. Ali mislijo, da jim bodo rudarji za to hvaležni?! Nor-mafco bi človek pričakoval, da se bo SLS potrudila, da Žerjavov pravilnik v točkah, v katerih je bil slab, popravi. Dosegli pa smo ravno nasprotno. Mesto zboljšanja rudarskega zavarovanja smo dočakali njegovo ukinitev v pogledu starostnega in invalidnega zavarovanja. Tu nobeno zavijanje ne pomaga in tudi pomoč socialista gosp, sodruga Arha iz Zagorja jih ne bo rešila. Sodr. Arh, ki je rudarski strokovni tajnik in član Glavne bratovske skladmice, bi moral boljše braniti rudarsko zavarovanje. Žerjavov pravilnik ni popoten in ima gotovo nekaj napak. To je po>pol-noma naravno. Žerjav je prav dobro poznal, kako težko je v Beogradu iztisniti dobre zakone ,zato ni mogel na dolgo in široko razpravljati — ampak se je odločil za (poskus ko je videl, da se rudarjem daijejo kolikor toliko dobre pokojnine. Vse drugo bi se moglo pozneje popraviti. Sedaj pa niso ničesar na 'boljše popravili, nasprotno: kar je slabega, so pridržali, kar je pa 'bilo dobrega, so poslabšali. To te cinizem najskrajnejše vrste. Z novim pravilnikom niso udarjeni samo aktivni rudarji, ampak tudi vsi upokojenci. Novoupokojenci na ta način, da se jim bo pokojnina znižala na podlagi 40-Ietne službene dobe, Kar pomeni mesečno 200 Din, .-»taroupokojenci pa so prikrajšani radi tega, ker pravil nik ukinja tudi pokrajinski pokojninski sklad, ki je služil za kraje draginjskih doklad. Tako bo pod vlado SLS celotno starostno zavarovanje popolnoma uničeno in to samo zato, da se prizanaša Trboveljski družbi. O mezdi in plači Višina, vrsta, način in čas izplačila. Mezda je odškodnina za izvršeno delo. Višina, vrsta in način ter čas izplačila, vse to spada med določila pogodbe obeh strank, seveda v okvirju zakonitih predpisov. Tozadevni pravni predpisi imajo subsidiarni značaj za slučaj, da stranki v pogodbi nista glede mezde ničesar dogovorili; na idirugi strani pa zakoniti predpisi prosto voljo zopet omejujejo'. Ako v pogodbi ni določeno plačilo, s tem ni rečeno, da se ima delo vršiti brezplačno. To velja samo za slučaj, ako je to v pogodbi izrecno omenjeno. V nasprotnem slučaju pa se ima priznati tako plačilo, ki je v dotičnem kraju običajno ali primerno. 'Če bi delodajalec trdili, da gre za brezplačno izvršitev dela, mora to dokazati. Zakon torej predpostavlja, da brezplačnega izvrševanja dela običajno ni. če je bila v podjetju sklenjena kolektivna pogodba, velja seveda kot kot pogojena mezda ona, ki je določena v tej pogodbi V slučaju pa, da so v delovnem redu navedene tarifne mezdne .postavke, veljajo te postavke. Kadar ni niti enega niti drugega, odloča o višini mezde sodišče. V tem se na-mezdna pogodba bistveno razlikuje od vseh ostalih pogodb. Načelno pripuščajo tozadevni zakoni strankam samim, da določijo, kedaj ima mezda biti izplačana. V slučaju, da glede časa izplačila ni bilo ničesar pogojenega, ali da glede tega niso> že utrjeni krajevni običaji, ali da zakon (npr. rudarski zakon) sam ne predpisuje časa izplačila, predpisuje obč. drž. zakon, da je mezdo [izplačati po Izvršeni službi ali ob razrešitvi delovnega razmerja. Mezdo je izplačati za nazaj, ne v naprej V obč. drž. izakomu določa paragraf 1154 podrobnejše predpise glede izplačila mezde. Ako je plačilo odmerjeno po mesecih ali po krajših dobah, se mora poravnati ob koncu posamezne dobe; ako pa je plačilo odmerjeno po daljših dobah, kar je pa v praktičnem življenju zelo redko, se mora plačilo izvršiti ob koncu vsakega koledarskega meseca. Plačilo, odmerjeno po urah, po komadu ali po posameznih opravilih, se mora poravnati za izvršena opravila koncem vsakega (koledarskega) tedna. Ako pa gre za službe višje vrste, se mora v ta- kem slučaju plačilo poravnati koncem vsakega koledarskega meseca. Po predpisih obrtnega reda se v splošnem smatra, da velja tedensko izplačilo, ako seveda v obratu ne veljajo drugačni predpisi kolektivne pogodbe ali delovnega reda. Če je n. pr. delavec nastopil službo v ponedeljek in ne pridejo v vpoštev drugačni predpisi, mu mora biti mezda izplačana v soboto istega tedna. Če pa je n. pr. delo nastopil v četrtek, bi praviloma imel pravico na izplačilo mezde v četrtek drugega tedna. V sluoajupa, da je v dotičnem obratu ali v dotičnem kraju splošen običaj, da se mezde izplačuje na soboto, ima prizadeti delavec pravico, da se tudi njemu na soboto izplača sorazmerni del mezde. V vsakem slučaju pa je mezda zapadla v trenutku, ko preneha službeno razmerje. Delavec, kateri je plačan od kosa ali od posameznih opravil, ima po zakonitih predpisih pravico, da zahteva predujem na svojo plačo v znesku, ki odgovarja že imenovanemu delu. To pravico zakon priznava (tudi glede efektivnih izdatkov, katere je delavec imel v interesu svojega delodajalca. Tudi za take izdatke sme zahtevati predujem. Obrtni red pozna razne predpise, kateri še v podrobnostih urejajo vprašanje mezde. Drugi zakoni teh pravnih omejitev ne poznajo. Zato ti predpisi veljajo le aa delavce, za katerih službeno razmerje veljajo predpisi obrtnega reda. Te pravne omejitve so v glavnem sledeče: Mezda mora biti izplačana v gotovini. Zato ni dopustno, da bi delodajalec mesto mezde izstavljal razne nakaz-n:ce, n. pr. za dobavo živil pri raznih trgovcih ali pa tudi v trgovini (konzu-mu) podjetja. Ta zakonita omejitev pa ni splošna. Delodajalec je upravičen, da delavcu na račun plače daje n. pr. stanovanje, kurjavo, zdravila in zdravniško pomoč, dalje vporabo zemlje ali razne surovine, ki so delavcu potrebne pri delu. Toda tudi v takih slučajih je potreben pristanek delavca. Slučaje zakon našteva taksativno in more torej delodajalec mezdo uračunavati samo za stvari, katere so v zakonu izrecno omenjene. Po zakonu je dopustno — seve- da šele :na podlagi pristanka delavca — , siliti, da bi življenjske potrebščine jemal da se delavcu na račun plače dajejo živ- ! samo iz gotove trgovine. Ijenjske potrebščine; toda le proti lastni | Kraj izplačila mezde