Obrambni vestnik. V ilustracijo razmer. Cenjeno uredništvo! V prigibu Vam pošiljamo pismo, ki na eni strani govori cele knjige. Enako anonimno pismo je dobilo več šolskih vodstev v sežanskem okraju. Pismo se glasi v celoti dobesedno: En dan u Sežani. U Sežani — pred zadnji šolski seji — so Siovenci in Nemci — Muhe in Vrani — zložno dobro skupaj kremljali — za kmeta — posebno Muha je zlo brenčala, da je velika šolska doklada Po končani seji so vsi skupaj pri lepi mizi sedeli — jeli in pili in še nekaj kron udobili — hm, hm... Gspudje učitelji so se pa raztogotili — ker jim niso pomnoženi možje dovolili draginske doklade — v veliki obliki so se pritožili v edinosti, dani in tovariši — da kolko so se oni pri volitvah trudili — da so pomnožene gspude spravili v čast — a sedaj so im hrbet obrnili —. 6. t. m. je bla napovedana seja ožjemu in pomnoženemu šolskemu svetu — a radi smrti so se gspudje prestrašili — slišalo se je da čakajo hude reči pomnožene moži na mizi v Sežani —. 17. f. Trt. so se sešli da pregledajo te strašne reči — ko so zagledali — so Nemci, Muhe in Vrani tako zjali,-da'so se klerikalne možje debelo smejali — obsčdli sb dopisnike, ki so )ih vmazali — kar so jim klerikalci prtrdili. Nemci so upili, da imajo učitelji preveč počitka — zato, da im dnara primankuje — vsi so pritrdili — Vran je dokazal kako revne koče imajo pauri na krasi in žuljeve_roke — a učitelji pa velike palače — in svetle roke — lepu so oblečeni dobro živijo pa tudi zvrstno plešejo in vsa sorte burk uganjajo. Muha je dokazovala vse časnike in nez-relosti učiteljske — od noh do glave... Jazbec je pripolnil — če so res potrebni učitelji naj bi prosili ne po časnikih se brusili kar so vse odobrili. — Muha zahteva naj se lokavskega učitelja prestavi... Štrekelj odgovorl da Nabrežino — Nemec pokonci ustane in zlo zabrenči da je Nabrežini dovolj socjalistov, ki hočejo s kmeti in obrtniki prtiti — h takem morejo ubogi kmeti pošiljat otroke v šolo, da jih kvarijo — proč iz socjalizmom — veliko odobravanje. Po končani seji so vsi skupaj pri lepi mizi sedeli — klerikalci in naprenjaki — so se kušnili in roko podali — Vran je opomnil da so imeli klerikalci vedno prou — a mi snio bli neumni. Komplimenti šinori meštri! Tako torej anonimen poročevalec, ki ima gotovo zveze s kakim članom okrajnega šolskega sveta. Sežanski — pa tudi drugi •— kolegi naj to poročilo pazljivo prečitajo. Nudi jim verno sliko razmer na naprednem Krasu! »Jaka Ditnnik in verskonravna vzgo« ja.« Pod tem naslovom piše »Slovenec« (štev. 277 iz 1. 1913) doslovno: »Gosp. katehet na liceju hoče, da hodijo gojenke na liceju k maši, kakor je dolžnost vsakega katoličana, ker pa niraa za take stvari dovoljenja od g. Dimnika, izdajatelja in lastnika »Dana«, zato mu je ta verskonravni voditelj mestne šole na Ledini ukazal dati sledeče rožice pod nos: »Katehet na liceju je pričel kulturni boj. Gojenke so mu premalo pobožne, sveta jeza bojujoče cerkve ga spravi pogosto v razredih v položaj fanatične tercijalke, skače in pleše kakor jezuit na prižnici, lasje se mu ježijo, smrtna bledica ga spreletava. V zadnjih meseeih je pričel načrte delati, kako vpeljati za licejske gojenke skupno nedeljsko mašo. Načrt je pa treba opreti na gotove dokaze o potrebi. Pretekli teden je pobiral pri gojenkah dokazilno snov za nedostatno krščansko vzgojo in sicer na sledeči način: Gojenke so tnu morale izpolniti vprašalne listke. hodijo Ii ob nedeljah k maši, k pridigi itd. Katehet namerava voditi deklice k skupni maši k Jezuitom ali v Alojzevišče. Treba je Mlakarju izbiti njegove prenapete namene iz glave. če katehet z dveurnirn poukom na teden od 7.—18. leta ne more narediti iz deklet angeljcev, naj išče nezaupanja sam v sebi, če je njegovo delo zaman. Prizadeti starši pa prosimo g. ravnatelja na liceju, da drži svojega kateheta na uzdi, da naj se znebi srednjeveških vplivov katehetskega drustva in jezuitskega Pečjaklizma.« Prihodnja skupščina liberalnih učiteljev »Zaveze« bo najbrže po teh načelih sklenila, da se boupeljala narnesto nedeljske maše za rnladino kinematografska predstava ali pa še boljše tangoples. Kdor se pa bo potegoval za nedeljsko mašo, se mu bo vtisnil sramotni pečat somišljenika kulturnega boja in se bo oddal inkviziciji v Učiteljski tiskarni v priinerno »obdelavo«. — Tako »Slovenec«! ¦— Kar se tče tovariša Jakoba Dimnika, vemo le toliko, da ni niti izdajatelj, niti lastnik »Dneva«, ker ni niti upravni odbornik tiskarne, zato je popolnoma zlagano, da bi ta »verskonravni voditelj mestne šole na Ledini ukazal dati sledeče rožice pod nos.« — Ampak kaj »Slovenca« briga resnica! Njegov element je laž, brez nje ne more eksistirati. Kadar ne laže, pa denuncira, še najrajše pa kar oboje skupaj v eni sapi! To je njegov element, ki ga zanj resnično ne moremo zavidati. Svojim soniišijenikom svetujemo, naj Je dobro hranijo »Slovenčeve« laži in denuncijacije, ker nam bodo o pravem času m na pravem mestu še dobro služile! — Kar piše »Slovenec« o Zavezi, o kinematografih, o tangoplesih in o inkviziciji, je tako prismuknjeno, kakor da je vsa »Sloveučeva« redakcija na glavo padla. Tako nespametno kolobarijo po papirju, kakor da so se naluckali — bognasvaruj! — Johančine krvi! Naše iskreno pomilovanje!