Jernej Kapus Predstavitev spletnih strani Začetno in nadaljevalno učenje plavanja Izvleček V letošnjem letu sta zaživeli spletni strani Začetno učenje plavanja (http:// eucenje.fakultetazasport.si/plavanje1. php) in Nadaljevalno učenje plavanja (http://eucenje.fakultetazasport.si/pla-vanje2.php), avtorjev Jerneja Kapusa, Dorice Šajber in Igorja Štirna ob tehnični pomoči Mateja Lekšeta, Roka Vertiča in Stanka Štuhca. Z njima želimo s pomočjo filmskega gradiva predstaviti začetno in nadaljevalno stopnjo učenja plavanja. Gradivo predstavlja slikovno dopolnitev poglavij o plavalnih tehnikah, obratih in skokih v vodo ter o metodiki začetnega in nadaljevalnega učenja plavanja učbenika Plavanje, učenje iz leta 2001. V njem so Venceslav Kapus in njegovi sodelavci predstavili doktrino učenja plavanja v Sloveniji na začetku novega tisočletja. Ključne besede: učenje plavanja, metodični postopek Presentation of the websites beginner's and intermediate learning of swimming Abstract This year two websites were launched, namely Beginner's Learning of Swimming (http://eucenje.fakultetazasport.si/plavanje1. php) and Intermediate Learning of Swimming (http://eucenje.fakultetazasport.si/plavanje2.php) by the authors Jernej Kapus, Dorica Šajber and Igor Štirn, with the technical assistance of Matej Lekše, Rok Vertič and Stanko Štuhec. The purpose of the websites is to present, through film material, the beginner's and intermediate levels of learning to swim. The material is a pictorial supplement to the chapters on swimming techniques, turns and jumps in the water as well as on the methods of beginner's and intermediate swimming lessons from the textbook Swimming, Learning (2001). In the textbook, Venceslav Kapus and his colleagues presented the doctrine of learning to swim in Slovenia at the start of the new millennium. Key words: learning to swim, methodical procedure Učenje plavanja pri nas poteka postopno na treh različnih ravneh osvojeno-sti gibanj v okviru programov začetne, nadaljevalne in tekmovalne šole plavanja. Začetno učenje ali oplavanjevanje neplavalcev je tudi razdeljeno na dve ravni. Na spletni strani je predstavljena le druga raven, torej učenje osnovnih plavalnih tehnik, nadvodnih obratov ter osnovnega skoka na glavo v vodo. Njihov glavni namen je z enostavnimi in nezapletenimi gibi omogočiti učencu obdržanje na vodni gladini, enostavno obračanje in varno skakanje v vodo. Za plavalnega začetnika so najprimernejše tri osnovne plavalne tehnike: kravl, prsno in hrbtno. Pripravo podobnega gradiva o prilagajanju na vodo, ki je sicer prva in začetna raven učenja plavanja, načrtujemo v bližnji prihodnosti. V gibalnem smislu predstavlja nadaljevalno učenje nadgradnjo začetnega učenja plavanja. Učenca učimo nadaljevalnih plavalnih tehnik, podvodnih obratov in šolska štartna skoka. To so zahtevnejša oblika plavanj in gibanj, ki temeljijo na učinkovitejših udarcih in sestavljenih zavesljajih. Njihov glavni namen je omogočiti učencu učinkovitejše premikanje na vodni gladini in hitrejše obračanje ter skakanje v vodo. Učenec se uči štiri nadaljevalne plavalne tehnike: kravl, prsno, hrbtno in delfin. ■ Naše vodilo pri izdelavi spletnih strani Za učenje plavanja in gibalna učenja nasploh velja, da je »slika včasih vredna več kot tisoč besed«. Zato je uporaba dobrega filmskega gradiva za učitelje nujen pogoj, brez katerega danes več ne gre. Zaradi omejitev vodnega okolja je učenje plavanja v tem oziru zelo omejeno v primerjavi z učenji gibanj na kopnem: 1. Že priprava filmskega gradiva o plavanju je zahtevnejše opravilo. Snemanje plavanja nad gladino namreč zahteva uporabo kamer, ki so odpornejše na večjo vlažnost v zaprtih bazenskih kopališčih, in ustrezno dodatno razsvetljavo. Pravi izziv pa predstavlja snema- nje plavalnih gibanj pod gladino. Pri tem se moramo poslužiti bodisi pri nas izjemno redkih bazenov z okni bodisi kvalitetnejših vodnih kamer z ustreznimi vodotesnimi ohišji. 2. Prikaz pravilnega gibanja (najpogosteje s pomočjo predvajanja filmskega posnetka) je kot učno sredstvo najučinkovitejše le neposredno pred samo učenčevo izvedbo. Vse več je telovadnic in igrišč, ki omogočajo stalno uporabo ustreznih tehnologij za predvajanje, kot so bili nekoč VHS in DVD predvajalniki, danes pa so to računalniki. Žal to ni mogoče pri učenju plavanja. Povečana vlažnosti v zaprtih in izpostavljenost vremenskim pogojem v odprtih bazenskih kopališčih namreč onemogočata stalno in takojšnjo dostopnost do teh tehnologij. Pri snemanju filmskega gradiva in izdelavi spletnih strani Začetno in nadaljevalno učenje plavanja smo avtorji skušali preseči opisani pomanjkljivosti. Pravilne izvedbe gibanj in vaje v vodi smo posneli iz več zornih kotov, tudi z uporabo dveh podvodnih kamer. Zaradi velike količine filmskega gradiva smo se odločili, da se do vsebin dostopa le preko svetovnega spleta. Spletno stran smo zato zasnovali tako, da je čim bolj prilagojena za uporabo na prenosnih ali tabličnih računalnikih. To so pripomočki, ki so cenovno vedno bolj dostopni in zaradi svoje majhnosti tudi zelo uporabni za vsakodnevno učiteljevo uporabo ob bazenu. ■ Idejna zasnova spletnih strani Metodični postopki učenja plavanja, ki so predstavljeni na spletnih straneh, predstavljajo smiselno zaporedje primernih vaj za učenje. Zaporedje je sestavljeno v skladu z didaktičnimi principi, torej si vaje sledijo od lažje k težji, od tiste z enostavnim do tiste s sestavljenim elementom, od učenja znanega do učenja neznanega gibanja ^ Slika 1 prikazuje idejo metodičnega postopka učenja plavalnih tehnik. Učenje vseh bodisi treh osnovnih bodisi štirih nadaljevalnih plavalnih tehnik poteka podobno, in sicer: od učenja položaja telesa preko učenja udarcev, zavesljajev in usklajenega gibanja glave ter dihanja do učenja celotne koordinacije. Pravilno gibanje začnemo učiti na kopnem in nadaljujemo v vodi do končnega plavanja brez dodatne opore. Podobnim didaktičnim principom sledijo tudi metodični postopki učenja nadvodnih in podvodnih obratov ter skokov na noge, skokov na glavo v vodo ter šolskih štartnih skokov. Na spletnih straneh so metodični postopki učenja plavanja zapisani v obliki preglednic, v katerih si vaje sledijo po zahtevnosti in v skupinah po učenju posameznih elementov (Slika 2). Glede na izkušnje smo vaje metodičnih postopkov razdelil na : • osnovne, ki pripeljejo večji del učne skupine do ciljnega znanja; • dopolnilne, namenjene učencem, ki kljub predelavi osnovnih vaj niso osvojili ciljnega znanja; • dodatne, namenjene učencem, ki zelo hitro osvajajo plavalna znanja. S temi vajami lahko popestrimo njihovo učenje in hkratni podrobnejše vadimo posamezne elemente. Seveda takšna razdelitev ni nujna in obvezna za vse. Poti, ki se jih učitelji poslužujemo do končnega cilja, torej do pravilnega, učinkovitega in varnega Slika 1: Učenje plavalnih tehnik. Slika 2: Metodični postopek učenja kravla, predstavljen v obliki preglednice. plavalno znanje do stopnje, da bo naše plavanje sproščeno, ekonomično, učinkovito in varno. Pri iskanju ustreznega študijskega gradiva lahko spletni strani uporabljajo tudi vse institucije, ki izobražujejo in usposabljajo strokovni kader za učenje plavanja, kot so Univerza v Ljubljani (Fakulteta za šport, Pedagoška fakulteta), Univerza v Mariboru (Pedagoška fakulteta), Univerza na Primorskem (Pedagoška fakulteta) in Plavalna zveza Slovenije. doc. dr. Jernej Kapus Univerza v Ljubljani, Fakulteta za šport, Katedra za plavanje, vodne aktivnosti v naravi in vodne športe Gortanova 22, 1000 Ljubljana nejc.kapus@fsp.uni-lj.si Slika 3: Predstavitev vaje z dvema filmskima posnetkoma in kratkimi priporočili za njeno pravilno izvedbo. plavanja, je namreč mnogo, običajno toliko, kot imamo učencev v skupini. Vsaka posamezna vaja je poimenovana in predstavljena s filmskim posnetkom ter s kratkimi priporočili za njeno pravilno izvedbo. (Slika 3) V Začetno učenje plavanja je na ta način vključenih 188 vaj, ki so predstavljene z 247 filmskimi posnetki. Nadaljevalno učenje plavanja je obsežnejše, saj vsebuje 293 vaj, prikazanih s 379 filmskimi posnetki. ■ Spletkama za na pot ^ »Motiti se je človeško«, pravi modra misel. Pričujoči spletni strani sta šele na začetku svojega razvoja. Verjamemo, da bi lahko v gradivo dodali še kakšno zanimivo in uporabno vajo, morda bi bilo lahko zaporedje vaj in njihovo poimenovanje drugačno, možno je, da so se v besedila prikradle tudi napake, ki so lahko subjektivne ali objektivne narave. Zato - uporabniki - spletni strani uporabljajte z določeno mero dobrovoljnosti. Vaše pohvale, kritike in pripombe bodo zelo dobrodošle. Vzeli jih bomo resno in jih skušali tudi upoštevati. Gradivo se lahko prosto uporablja, vendarle le neposredno s spletnih strani. Ker je njuna zasnova celostna z jasno predstavljeno idejo, reproduciranje posameznih delov bodisi filmskih posnetkov bodisi besedila brez našega dovoljenja ni dovoljeno. Avtorji verjamemo, da bodo spletni strani Začetno in nadaljevalno učenje plavanja sprejela športna in šolska okolja, pa tudi drugi (zlasti starši, brez katerih si odpravljanja plavalnega neznanja ni mogoče zamišljati). Spletni strani sta tako namenjena VSEM tistim, ki učimo plavati neplavalce. To so lahko že naše hčerke in sinovi ali pa učenci različnih starosti, ki v začetnih tečajih prvič spoznavajo upor vode ob izvajanju plavalnih udarcev in zavesljajev. Seveda lahko z njuno pomočjo izpopolnimo tudi lastno