4 2001 XXXII 38 GOJA IN IZOBRAŽEVANJE Dr. Olga Denac Univerza v Mariboru, Pedagoška fakulteta POMEN AFEKTIVNEGA PODROČJA PRI NAČRTOVANJU IZOBRAŽEVALNEGA PROCESA GLASBENE VZGOJE Če raziskujemo cilje glede na njihovo pripadnost različnim sistemom klasifikacij lahko opazimo, da ciljno usmerjeni vzgojno-izobraževalni proces spodbuja predvsem kognitivno področje otrokove osebnosti, afektivno pa zanemarja tako pri načrtovanju, izvajanju in vrednotenju vzgojno-izobraževalnega procesa. Že leta 1956 so Bloom in njegovi sodelavci ugotovili, daje na kognitivnem področju razvoj učnih načrtov najbolj napredoval, saj za omenjeno področje obstaja jasna definicija vzgojno-izobraževalnih ciljev v obliki otrokovega vedenja. Krathwohl (1975) in njegovi sodelavci so pri preverjanju ciljev v časovnem obdobju desetih let opazili zmanjšanje ciljev na afektivnem področju. Tudi sedanji vzgojno-izobraževalni proces glasbene vzgoje tako v vrtcu kot v prvem razredu osnovne šole ne ustreza optimalnim ciljem celostnega razvoja otrokove osebnosti in se omejuje predvsem na načrtovanje, izvajanje in vrednotenje kognitivnih ciljev ter ne upošteva sodobnih pedagoških in psiholoških zahtev po enakomernem zastopanju produktivnih in reproduktivnih dejavnosti, ki aktivirajo afektivne, ustvarjalne in psihomotorične procese (Denac, 1995, 1999). Izhajajoč iz podane problematike smo iz vidika potreb celostnega in uravnoteženega razvoja šestletnih otrok oblikovali eksperimentalni program glasbene vzgoje. Pri oblikovanju programa smo izhajali iz temeljnih faktorjev glasbene kulture (recepcije, reprodukcije in produkcije) in glasbenih vzgojno-izobraževalnih dejavnosti (razvoj poslušanja, razvoj izvajanja, razvoj ustvarjanja ter razvoj glasbenih sposobnosti, spretnosti in znanj). Namen raziskave je bil: • izoblikovati cilje in naloge, vzgojno- izobraževalno vsebino, povezano s cilji afektivnega, kognitivnega in psihomotoričnega Ui področja otrokove osebnosti, in predvideti metode, oblike in sredstva vzgojno- izobraževalnega procesa; • eksperimentalno preveriti učinkovitost < obstoječega in eksperimentalnega programa glasbene vzgoje, kije bil pripravljen za V* raziskovanje (spremenjeni cilji, vsebina in didaktična struktura); ifl • ugotoviti vpliv glasbene vzgoje na celostni in uravnotežen razvoj šestletnega otroka in “ • ugotoviti vpliv afektivnega področja na razvoj glasbenih sposobnosti in spretnosti. IM Cilji eksperimentalnega programa < V eksperimentalnem programu glasbene vzgoje smo sledili naslednjim ciljem, s katerimi vplivamo na afektivni, kognitivni in psihomotorični razvoj otrokove osebnosti. Afektivni razvoj otrokove osebnosti: • spodbujanje pripravljenosti za sprejemanje in sodelovanje v najrazličnejših glasbenih dejavnostih, • razvijanje interesa za različne glasbene dejavnosti, • razvijanje pozitivnih čustev (veselje) do glasbenih dejavnosti in kanaliziranje negativnih čustev (strah, jeza), • razvijanje pojma o sebi: zaupanje v samega sebe in svoje sposobnosti pri samostojnem izvajanju glasbenih dejavnosti, • spodbujanje doživljanja glasbenih vsebin, • spodbujanje notranje motivacije pri izbiri glasbenih dejavnosti. Kognitivni razvoj otrokove osebnosti: • razvijanje glasbenega pomnjenja, • razvijanje slušnih zaznav, predstav in slušne občutljivosti, • razvijanje usmerjene pozornosti, • razvijanje glasbene ustvarjalnosti, • razvijanje melodičnega in ritmičnega posluha, • razvijanje temeljnega glasbenega besednjaka, • razvijanje sposobnosti za presojanje oziroma vrednotenje lepega. Psihomotorični razvoj otrokove osebnosti: • razvijanje spretnosti petja, • razvijanje instrumentalno-tehničnih spretnosti, • razvijanje sposobnosti gibalnega, likovnega in verbalnega izražanja doživetij in predstav glasbenega dela. 39 4 2001 XXXII VZGOJA IN IZOBRAŽEVANJ Ker je ciljno in procesno načrtovanje vzgojno- izobraževalnega dela bistveno za pedagoško prakso in pogoj za učinkovitost procesa, so cilji v eksperimen¬ talnem programu najpomembnejši element. Oblikovani so z vidika potreb celostnega razvoja šestletnih otrok, s katerimi enakomerno vplivamo na afektivni, kognitivni in psihomotorični razvoj otrokove osebnosti. METODOLOGIJA Kot osnovno raziskovalno metodo smo uporabili eksperimentalno metodo pedagoškega raziskovanja (enofaktorski eksperiment z oddelki kot primerjalnimi skupinami), nekatere prvine akcijskega raziskovanja in kavzalno-neeksperimentalno metodo empiričnega pedagoškega raziskovanja. Kontrolna skupina (n=44), v kateri se je izvajal obstoječi program glasbene vzgoje in eksperimentalna skupina (n=44), v kateri seje izvajal eksperimentalni program glasbene vzgoje, sta bili ustrezno izenačeni v pogledu spremenljivk, ki se nanašajo na spol, glasbeno razvitost, interese in sodelovanje otrok ter izobrazbo staršev. Eksperimentalni programje vključeval 24 didaktič¬ nih enot in je trajal šest mesecev. Učinke eksperimen¬ talnega programa smo preverjali na podlagi sprememb v sposobnostih, spretnostih, znanjih in vedenjih, ki so bila vključena med cilje eksperimentalnega programa in so vplivala na vsebinsko in didaktično strukturiranost programa. Pri tem smo uporabili: simbolne teste za ugotavljanje otrokovih interesov za različne glasbene zvrsti (Abel-Struth, 1979) in prepoznavanje tonov v različnih tonskih obsegih (Denac, 1997); Gordonove ritmične in melodične teste (Gordon, 1979); izvajalske teste za ugotavljanje natančne izvedbe pesmi ter posne¬ manja melodičnih in ritmičnih fraz (Denac, 1997); opazovalne protokole za sistematično spremljanje vedenj otrok pretežno afektivne razsežnosti, vedenj vzgojiteljic pri komunikaciji z otroki ter anketne vprašalnike za starše za ugotavljanje interesa otrok do glasbenih dejavnosti v vrtcu in doma (Denac, 1997). INTERPRETACIJA REZULTATOV Eksperimentalni programje pozitivno vplival na: Afektivni razvoj otrokove osebnosti - otroci eksperimentalne skupine so pokazali večjo pripravljenost za sprejemanje in sodelovanje v različnih glasbenih dejavnostih, razvili interes in pozitivna čustva do glasbenih dejavnosti in kanalizirali negativna čustva, pridobili večje zaupanje v samega sebe in svoje sposobnosti pri samostojnem izvajanju glasbenih dejavnosti, kazali občutljivost za estetsko oblikovanje glasbenih vsebin in se začeli zavzemati za glasbene dejavnosti (notranja motivacija). Višji rezultati v eksperimentalni skupini na afektivnem področju otrokove osebnosti so bili pogojeni z doslednim načrtovanjem ciljev afektivne razsežnosti, ki so jim vzgojiteljice zavestno sledile pri izvajanju in vrednotenju vzgojno-izobraževalnega procesa in od socialno-emocionalne kompetence vzgojiteljic, ki so ustvarile čustveno prijetno ozračje v skupini, kar potrjujejo rezultati opazovalnega protokola vedenj vzgojiteljic pri komunikaciji z otroki. Kognitivni razvoj otrokove osebnosti - otroci eksperimentalne skupine so dosegli boljše rezultate oziroma so pokazali večjo sposobnost glasbenega pomnjenja, razvili so slušne zaznave, predstave, slušno občutljivost, melodične in ustvarjalne sposobnosti in dosegli dolgotrajnejšo usmerjeno pozornost kot otroci kontrolne skupine. Slednji so dosegli boljše rezultate le na testu ugotavljanja razvitosti ritmičnega posluha, kar lahko utemeljimo s strukturiranostjo eksperimentalnega programa, kije vključeval več aktivnosti, s katerimi razvijamo melodični posluh. Uspešnost eksperimen¬ talnega programa, ki je v fazi načrtovanja, izvajanja in vrednotenja rezultatov sistematično vključeval glasbene aktivnosti, s katerimi razvijamo melodične sposobnosti otrok, lahko potrdimo z raziskavo Winga (1941), ki pravi, daje potrebno glasbeno izobraževanje od četrtega leta naprej postaviti na melodično osnovo. Zavedati se moramo, da gre pri poslušanju, izvajanju in ustvarjanju glasbenih vsebin za specifične spoznavne procese znotraj zvočnega polja, kar poudarja tudi Gardner v svoji teoriji o več inteligencah (1995), kjer opredeljuje glasbo kot ločeno intelektualno sposobnost. Psihomotorični razvoj otrokove osebnosti - otroci eksperimentalne skupine so dosegli boljše rezultate pri posnemanju petih in govorjenih ritmičnih fraz, pri razvijanju instrumentalno tehničnih spretnosti in pri razvijanju sposobnosti gibalnega ter likovnega izražanja <£ M t/5 N < OL