Katja Novak1, Branka Rotar Pance2 1Cankarjev dom, Kulturni in kongresni center Ljubljana 2Akademija za glasbo Univerze v Ljubljani ODNOS MLADIH DO KONCERTOV KLASIÈNE GLASBE Izvirni znanstveni èlanek/ Original Scientific Article Izvleèek S staranjem obèinstva in manjšanjem števila mladih obiskovalcev na koncertih klasiène glasbe se sooèajo številne kulturne ustanove. Pri strategijah širjenja koncertnega obèinstva in nagovarjanja mladih je pomembno poznavanje njihovih elja in potreb. Zavedati se je potrebno razumskih in psiholoških zadrkov, ki od obiska odvraèajo potencialno obèinstvo, ter jih skušati reševati. Namen naše raziskave je bil preuèiti odnos srednješolcev do klasiène glasbe in koncertov, kako se klasièna glasba ujema z duhom današnjega èasa in ivljenjskim slogom mladih ter kaj vpliva na odloèitve mladih za obisk koncerta. Kljuène besede: koncerti klasiène glasbe, mlado obèinstvo, kulturne ustanove, raziskava, srednješolci. Abstract Young people’s attitude to classical music concerts Numerous cultural organizations are facing a problem of ageing of the audience, because the number of young visitors on concerts of classical music is decreasing. Before they form strategies of how to expand the concert audience and how to address the young people, they need to know their desires and needs. It is important to tackle both physical and psychological barriers to arts engagement. With this survey, conducted among students of three secondary schools in Ljubljana, we tried to found out general attitudes of the high school students towards classical music and its concerts, how classical music fits with the spirit of our time and the lifestyle of young people and what influences young people to visit a concert. Keywords: concerts of classical music, young audience, cultural organizations, survey, secondary school students. Uvod Vloga obèinstva je kljuènega pomena, da umetnost ivi, saj je umetnost komunikacija in se realizira šele skozi dialog. Neposredna izkušnja umetniškega dela je torej mogoèa ob prisotnosti dveh skupin: umetnikov in obèinstva. 61 Katja Novak, Branka Rotar Pance, ODNOS MLADIH DO KONCERTOV KLASIÈNE GLASBE Slika 1: Tridimenzionalni vzajemni povratni model glasbene komunikacije (Miell, MacDonald, Hargreaves, 2005, str. 18 1 ) Miell, McDonald in Hargreaves (2005) so razvili vzajemni povratni model glasbene komunikacije, ki skuša razloiti odziv na glasbo v specifièni situaciji. Pri komponirani glasbi je skladatelj ustvarjalec glasbenega dela, vloga izvajalca pa je, da delo prenese poslušalcu. Skladatelj v tem primeru nagovarja oz. komunicira z obèinstvom preko napisane partiture. Slika 1 nazorno prikazuje mono razlikovanje doivetja glasbene izvedbe s strani izvajalca in na drugi strani z zornega kota poslušalca. Prikazuje tudi mono razlikovanje med situacijo in kontekstom doivetega tako s stališèa izvajalca kot poslušalca. Model prikae monost, da se skladateljeve izrazne namere pri glasbeni izvedbi precej razlikujejo od èustvenega odziva s strani obèinstva, seveda pa so si v glasbenem doivetju lahko tudi enotni (Miel, MacDonald in Hargreaves, 2005). Namen umetnikov, na primer zabavati, vzgajati, provocirati ali ugajati, se vedno nanaša na obèinstvo. Obèinstvo je instanca, ki jo nagovarja umetnost. V procesu èutnega zaznavanja, analize in refleksije se obèinstvo definira kot del umetniškega procesa. S svojim odzivom soodloèa o vrednosti in obstoju umetniških produkcij, ali bo delo sprejeto ali ne. Pri tem zadovoljstva posameznika ne oblikuje le individualni vtis o videnem, temveè nanj vplivajo raznoliki dejavniki, kot so prijatelji, javno mnenje, moè medijske manipulacije kritikov in teoretikov ter seveda tudi kulturna ustanova sama (Mandel, 2009). Obèinstvo oziroma potencialno obèinstvo je glavna ciljna komunikacijska skupina kulturnih institucij. Kulturna politika javnih kulturnih ustanov je zavezana cilju, da omogoèi dostopnost umetnosti in kulture èim širšemu spektru prebivalstva. 62 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 28. zvezek 1 Slika je poslovenjena. Tipièni porabnik kulture v zahodnoevropskem prostoru razpolaga z visoko stopnjo izobrazbe in visokim denarnim dohodkom (Bunting idr., 2008, Mandel, 2009). Višja kot sta stopnja izobrazbe in socialni status posameznika, veèja verjetnost je, da gre za aktivnega udeleenca v kulturi. enske se raje udeleujejo kulturnih prireditev kot moški, starejši so pogostejši obiskovalci kot mladi, prebivalci glavnega mesta so pogostejši obiskovalci prireditev kot prebivalci drugih regij. Posamezniki brez otrok so pogostejši obiskovalci kot starši majhnih otrok (Bunting idr., 2008). Z zgoraj opisanim so dokaj skladni rezultati Raziskave o zadovoljstvu obiskovalcev koncertov v Cankarjevem domu, ki je bila leta 2002 opravljena v okviru magistrskega dela Urške Èepuliè na Ekonomski fakulteti v Ljubljani. Raziskava, v kateri so sodelovali obiskovalci abonmajev klasiène glasbe v Cankarjevem domu, je pokazala sledeèo strukturo koncertnega obèinstva: »Priblino dve tretjini obiskovalcev koncertov klasiène glasbe je ensk, priblino tretjina je moških. Povpreèna starost obiskovalcev je 50 let. Veèina jih prihaja iz Ljubljane in okolice do 30 km. So izobraeni, veè kot polovica jih ima tudi neko glasbeno izobrazbo ter nadpovpreèni meseèni neto osebni dohodek.« (Èepuliè, 2003, str. 96). Za kulturne institucije je pomembno, da spremljajo strukturo svojega obèinstva, poznajo svoje obiskovalce ter vedo, kakšne so njihove potrebe in elje. V zadnjih desetletjih v zahodnoevropskem prostoru obèutijo upad in staranje obèinstva koncertov klasiène glasbe, vzbujanje zanimanja mladostnikov za koncerte klasiène glasbe pa vsem predstavlja velik izziv. V èlanku »Opogumimo otroke danes, da zgradimo obèinstvo za prihodnost« (Oskala idr., 2009) so se avtorji s pomoèjo izsledkov raziskave Taking Part iz leta 2009 ukvarjali z vprašanjem, kako udejstvovanje na kulturnih prireditvah v otroštvu vpliva na udejstvovanje odraslega v kulturi. Glavne izsledke raziskave bi lahko strnili v treh toèkah: – spodbude k udejstvovanju v umetnosti v otroštvu poveèujejo monosti odraslega, da postane aktiven kulturni potrošnik; – uèinek doivetij v otroštvu je zelo moèan, primerljiv je z izobrazbo; ta je sicer najmoènejši dejavnik, ki vpliva na udejstvovanje v kulturi; – stopnja spodbude staršev se razlikuje glede na druinsko ozadje – starši z višjim socialnim statusom pogosteje spodbujajo otroke k udejstvovanju v umetnosti; deklice spodbujajo pogosteje kot fante. Veè razlogov je, zakaj ima spodbuda staršev v otroštvu tako velik vpliv na kulturno udejstvovanje odraslega. Eden od pomembnejših je verjetno dejstvo, da stik z umetnostjo v otroštvu v èloveku ukorenini osnovno poznavanje ustroja kulturnih ustanov. Po številnih raziskavah pomanjkanje poznavanja kulturnih ustanov mnoge odvraèa od obiska. 63 Katja Novak, Branka Rotar Pance, ODNOS MLADIH DO KONCERTOV KLASIÈNE GLASBE Široka raziskava z naslovom Arts Debate (Creative Research, 2007), ki je potekala v letih 2006–7 med odraslimi v Angliji, kae, da so številni obremenjeni s t. i. pravili, ki se jih je treba drati pri udeleevanju kulturnih prireditev. Ne vedo namreè, po kakšnih pravilih prireditve potekajo, kako naj se primerno obleèejo, obnašajo in kaj lahko prièakujejo od kulturnega dogodka. Pri manjšanju tovrstnih psiholoških stisk igrajo pomembno vlogo doivetja na umetniških prireditvah v otroštvu. Èe so starši naklonjeni umetnosti in ukvarjanje z njo štejejo za koristno ter se z otroki in sami udeleujejo kulturnih prireditev, ima to velik vpliv na otroke. Starši naj bi namreè imeli kljuèni vpliv pri razvoju otrokovega znanja, vrednot in drubenih norm. Tistim, ki starševskih spodbud niso bili deleni in v otroštvu niso dobili prilonosti za umetniška doivetja, umetnost ostane oddaljena in tuja, nekaterim celo toliko, da jo povezujejo z elitizmom in pretvarjanjem. Moèan uèinek zgodnjega stika z umetnostjo lahko povezujemo tudi s kognitivnimi vidiki izkustva umetnosti v otroštvu. Èe otroci pridobijo izkušnje pri vešèinah, kot so igra, petje ali igranje instrumenta, pridobijo samozavest in motivacijo tudi za nadaljnje udejstvovanje. Podobno velja za obiskovanje kulturno-umetniških prireditev. Tisti, ki se e v otroštvu udeleujejo koncertov klasiène glasbe, hodijo v gledališèe, muzeje in galerije, so domaèi na razliènih podroèjih umetnosti. Bolje razumejo vsebino razliènih umetniških zvrsti in razpolagajo z znanji, kakšen je protokol razliènih zvrsti prireditev, kako se obnašati in odzivati. Boljša seznanjenost z umetniško vsebino in estetiko predstav pa viša samozavest in sposobnost refleksije ter posledièno raven uitka pri umetniških doivetjih. S tem pa se veèajo monosti odloèitve za aktivno udejstvovanje na podroèju umetnosti v odrasli dobi (Harland in Kinder, 1999). V raziskavi smo za vzorec svojega prouèevanja izbrali mladostnike na prehodu v zgodnjo odraslo dobo, generacijo ki se osamosvaja in vstopa na trg dela ter bi jo lahko šteli za potencialno kulturno obèinstvo blinje prihodnosti. Posameznik se v tem razvojnem obdobju izoblikuje v samostojno osebnost, telesno in spolno dozori ter postane sposoben skrbeti zase. V ospredje postavlja vprašanja v zvezi z oblikovanjem lastne identitete, kot so predstave o ciljih, o svoji vlogi v ivljenju. Vzpostavlja partnerske odnose, tesno se povezuje z vrstniki s podobnim mišljenjem in problemi. Za posameznika postajajo vse bolj pomembni tudi doloèeni interesi, zlasti poklicni (Musek, 1997). Še ena znaèilnost tega obdobja naj bi bilo uporništvo. Uporniško obnašanje naj bi bila posledica normalne tenje odrašèajoèega posameznika, da se osamosvoji. Tako eli preizkusiti nove vzorce obnašanja, oddalji se od dosedanjih vzorcev pa tudi od avtoritet. Hkrati je za to obdobje znaèilno iskanje vzornikov. V tej dobi se pojavi tudi negotovost. Mladostnik namreè niha med konformistiènostjo in avtonomnostjo. Tako se prilagaja elenim standardom, da bi bil drubeno sprejet, soèasno pa èuti potrebo po izoblikovanju lastne identitete (Musek, 1997). 64 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 28. zvezek Pri oblikovanju glasbenega okusa mladostnika imajo velik vpliv druinsko okolje, vzgoja, mediji, vrstniki ter posameznikove osebnostne znaèilnosti. O glasbenih preferencah mladostnikov je bilo v slovenskem prostoru izvedenih veè raziskav (Habe, Dobrota in Ercegovac, 2017; Sicherl Kafol, Denac in nidaršiè, 2015) Rezultati raziskav med slovenskimi študenti kaejo, da so njihove najljubše glasbene zvrsti pop, rock, RnB in narodno-zabavna glasba, torej tiste glasbene zvrsti, ki so tudi v medijih najmoèneje zastopane. V medijih redkeje prisotne zvrsti, kot so klasièna glasba, etno in jazz, med študenti niso priljubljene. Rezultati so potrdili tudi vpliv poslušanja glasbenih zvrsti v otroštvu skupaj s starši na priljubljenost poslušanja zvrsti v študentskih letih (Sicherl Kafol, Denac in nidaršiè, 2015). Empirièna raziskava Opredelitev problema, namen, cilji Kako privabiti tiste, ki doslej v koncertne dvorane niso hodili, in kako klasièno glasbo pribliati mladim, je verjetno v zadnjih desetih letih najveèji izziv kulturnih glasbenih ustanov. Namen naše raziskave je bil preuèiti odnos srednješolcev do klasiène glasbe in koncertov, kako se klasièna glasba ujema z duhom današnjega èasa in ivljenjskim slogom mladih ter kaj vpliva na odloèitve mladih za obisk koncerta. Z rezultati raziskave smo skušali izvedeti, kakšen je odnos srednješolcev do klasiène glasbe in koncertov, kako se klasièna glasba ujema z duhom današnjega èasa in ivljenjskim slogom mladih ter kaj vpliva na odloèitve mladih za obisk koncerta. Raziskovalne hipoteze H1 – Koncerte klasiène glasbe obiskuje veèji dele ljudi iz mesta kot iz vasi. H2 – Dele obiskovalcev koncertov klasiène glasbe raste s stopnjo izobrazbe. H3 – Najpogostejši razlog, zakaj mladi ne obiskujejo koncertov, so drage vstopnice. H4 – Mladi informacije o koncertih najpogosteje dobijo na spletu. H5 – Veèina anketiranih je prviè obiskala klasièni koncert v sklopu šolske obveznosti. H6 – Srednješolci zelo redko obiskujejo koncerte, še posebej koncerte klasiène glasbe. H7 – Otroci, katerih starši obiskujejo koncerte klasiène glasbe ali poslušajo klasièno glasbo, bodo bolj verjetno postali obiskovalci koncertov klasiène glasbe. H8 – Seznanitev s klasièno glasbo v krogu druine pomembno vpliva na oblikovanje posameznika v obiskovalca koncertov klasiène glasbe. H9 – Koncept klasiène glasbe je v svoji togi strukturi nezdruljiv s kulturo današnje mladine. 65 Katja Novak, Branka Rotar Pance, ODNOS MLADIH DO KONCERTOV KLASIÈNE GLASBE Metoda Raziskavo smo izvedli po deskriptivni in kavzalno-neeksperimentalni metodi pedagoškega raziskovanja. Udeleenci Pridobili smo 331 ustrezno izpolnjenih vprašalnikov. Anketiranci so bili polnoletni dijaki èetrtih letnikov gimnazije in èetrtega letnika srednje strokovne šole – programa predšolska vzgoja. Veèina anketirancev je bila rojenih leta 1994, tako da spadajo v generacijo Y oziroma milenijsko generacijo. Med njimi je bilo 70 % ensk in 30 % moških. Enak dele anketiranih (41 %), prihaja iz mesta in iz vasi, 18 % iz predmestja. Instrumenti Podatke smo zbirali z anketnim vprašalnikom, ki je obsegal 26 vprašanj. Triindvajset vprašanj je bilo izbirnega tipa. Pri šestih vprašanjih je bilo monih veè odgovorov, pri vprašanju št. 8 so morali anketiranci svoj odgovor podati z oceno pogostosti med štirimi predloenimi monostmi, dve vprašanji sta bili odprtega tipa. Postopek Anketirani so vprašalnike izpolnili aprila 2013. Izvedba ankete je potekala v razredih pod nadzorom srednješolskih profesorjev, reševanje je trajalo priblino 15 minut. Rezultate anket smo vnesli v programski paket za obdelovanje podatkov Microsoft Excel. Raèunali smo frekvenèno distribucijo in odstotne delee. Rezultate smo predstavili z grafi in v tabelah. Podatke, zbrane z vprašanji zaprtega tipa, smo tabelarièno prikazali z navedbo absolutnih (f) in odstotnih frekvenc (f%). Za tehtnejšo potrditev izpostavljene hipoteze smo zveze med spremenljivkami preizkusili tudi s hi-kvadrat testom. Hi-kvadrat (2) test smo uporabljali tudi v primerih ene spremenljivke, ko smo eleli preveriti, ali se njeni rezultati razlikujejo od rezultatov, ki bi jih prineslo golo nakljuèje. Rezultati raziskave in razprava Prvi sklop vprašalnika: Demografski podatki V prvem delu vprašalnika smo poleg demografskih pridobili še podatke o izobrazbi staršev anketirancev in njihovem glasbenem okusu, da bi lahko primerjali, kako moène so povezave med glasbenimi interesi otrok in staršev. 92 % anketiranih otrok ima starše z najmanj srednješolsko izobrazbo, kar 38 % anketirancev pa ima oba starša z najmanj visokošolsko izobrazbo. Glede na dokaj visoko stopnjo izobrazbe staršev anketirancev je presenetila preprostost njihovega glasbenega okusa. Najveè, 41 % staršev posluša razliène zvrsti popularne 66 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 28. zvezek glasbe, kar 36 % pa jih posluša narodnozabavno glasbo. Klasièno glasbo oziroma opero posluša le 11 % staršev, najmanj priljubljena zvrst pri starših pa je jazz, ki ga posluša 6 % staršev. Preostalih 6 % staršev glasbe ne posluša. Na koncerte klasiène glasbe ali v opero hodi 23 % staršev anketirancev. To je glede na zgoraj predstavljeno strukturo glasbenega okusa staršev kar spodbuden podatek. Delee staršev anketirancev, ki obiskujejo koncerte klasiène glasbe, smo razèlenili po kraju prebivališèa. Rezultati kaejo, da 28 % staršev, ki ivijo v mestu, obiskuje koncerte klasiène glasbe, med starši iz predmestja jih koncerte obiskuje 22 % ter le 18 % staršev z vasi. Kot smo e prej omenili, smo za dodatno potrditev hipotez uporabljali tudi 2 test (stopnja tveganja  = 0,05). S 2 testom izraèunana p-vrednost za odgovora »v mestu« in »na vasi« je p = 0,0449. Rezultati torej potrjujejo prvo hipotezo: »Koncerte klasiène glasbe obiskuje veèji dele ljudi iz mesta kot iz vasi.« Dobljeni rezultat lahko interpretiramo z dejstvom, da koncerti klasiène glasbe veèinoma potekajo v mestih. Za prebivalce krajev, oddaljenih od koncertnega prizorišèa, obisk zahteva veè èasa in zaradi dodatnih stroškov prevoza predstavlja tudi veèji finanèni zalogaj kot pri prebivalcih mesta. Graf 1: Dele staršev anketirancev, ki obiskujejo koncerte klasiène glasbe ali opero, razèlenjen po izobrazbi Delee staršev anketirancev, ki obiskujejo koncerte klasiène glasbe ali opero, smo razèlenili tudi po izobrazbi (Graf 1). Tu velja omeniti, da je imelo vprašanje o izobrazbi staršev kar 25 monih odgovorov, od tega je bilo pri rezultatih ankete zastopanih 12. Ker je bila pri nekaterih monostih frekvenca premajhna, smo pri 1 uporabili le rezultate, pri katerih je bil vzorec veèji od 19.1 skupaj z rezultatom 2 testa (p = 0.0456) potrjuje hipotezo H2, ki se glasi: »Odstotni dele obiskovalcev koncertov klasiène glasbe raste s 67 Katja Novak, Branka Rotar Pance, ODNOS MLADIH DO KONCERTOV KLASIÈNE GLASBE stopnjo izobrazbe.« Rezultati so bili prièakovani glede na enotne izsledke nemških in angleških raziskav (Bunting idr., 2008, Mandel 2009). Drugi sklop vprašalnika: Poslušanje glasbe Naklonjenost glasbi je pri mladostnikih v poznem obdobju adolescence posebej moèna. Srednješolci, ki smo jih anketirali, so dopolnili 18 let in poèasi zakljuèujejo razvojno obdobje mladostništva. Slednje zaznamujejo doivljanje burnih èustvenih in telesnih sprememb, osamosvajanje od staršev ter nihanje med iskanjem obilice socialnih stikov na eni strani in beanje v samoto oz. zapiranje vase na drugi. Graf 2: Razlogi za poslušanje glasbe Pri vprašanju: »S kakšnim namenom poslušaš glasbo?« je najveè anketirancev napisalo, da glasbo najpogosteje poslušajo za sprostitev, da jih spravi v dobro voljo in da pozabijo na skrbi (Graf 2). Veèina anketirancev, kar 70 %, glasbo raje posluša sama kot v drubi. Glasba torej ugodno vpliva na uravnavanje njihovega razpoloenja. Graf 3: Pogostost in naèini dostopanja do glasbe 68 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 28. zvezek Anketiranci so predstavniki generacije Y oziroma milenijske generacije, ki je e od rojstva obdana z mnoico informacij, njena kljuèna znaèilnost pa je odrašèanje z internetom in informacijsko-komunikacijskimi tehnologijami. (Zemke idr., 2000) Po prièakovanjih so se opredelili, da glasbo najpogosteje poslušajo preko raèunalnika in prenosnih predvajalnikov, redkeje po radijskih in TV programih, najmanj pa posegajo po CD-plošèah (Graf 3). Graf 4: Kaj vpliva na glasbeni okus mladih Internet je najvplivnejši medij, preko katerega mladi odkrivajo nove zvrsti glasbe in si oblikujejo glasbeni okus. Sledijo drugi mediji, kot so radio, TV, revije ... Le 11 % anketiranih ocenjuje, da na njihov glasbeni okus vpliva okus prijateljev, mnenje staršev in vzornikov pa po mnenju anketirancev nima tee pri oblikovanju njihovega glasbenega okusa (Graf 4). Ta rezultat na neki naèin dokazuje, da je v obdobju osamosvajanja kritiènost do mnenj in ravnanja staršev pri mladostnikih velika, vpliva staršev ne elijo priznati oziroma se ga ne zavedajo. Hkrati manj kritièno sprejemajo glasbene smernice medijev, ki pa s svojimi trendi zavestno ciljajo na vodljivost mladih in z enkrat bolj drugiè manj kakovostno glasbo masovno usmerjajo glasbeni okus novih generacij. Razveseljiv je rezultat, da je glasba kot interesna dejavnost med mladimi moèno zastopana. Kar 71 % anketirancev se je ukvarjalo oziroma se ukvarja s kakšno glasbeno dejavnostjo. Glede na to, da smo Slovenci narod z bogato pevsko tradicijo, je po prièakovanjih velik odstotek mladih (35 %) doslej prepeval v pevskem zboru. Razlog za visok odstotek zborovskih pevcev v raziskavi gre verjetno pripisati tudi dejstvu, da na dveh od treh šol, kjer smo izvedli anketo, delujeta kvalitetna pevska zbora. 31 % anketirancev je obiskovalo glasbeno šolo, s plesom se jih je ukvarjalo 26 %, 8 % anketirancev pa je igralo oziroma pelo v glasbeni skupini. Tudi med tistimi, ki se z glasbo doslej niso ukvarjali, jih je nekaj veè kot tretjina (39 %) izrazila eljo, da bi se z glasbo ukvarjali. Zakljuèni vprašanji drugega sklopa vprašalnika sta bili povezani s klasièno glasbo. Z vprašanjem, kdaj so se anketiranci prviè seznanili njo, smo hoteli ugotoviti, ali so imeli mladi, ki hodijo na koncerte klasiène glasbe, prve tovrstne glasbene spodbude v krogu 69 Katja Novak, Branka Rotar Pance, ODNOS MLADIH DO KONCERTOV KLASIÈNE GLASBE druine ali v šoli, in ali dri naša hipoteza, da ima na odnos mladostnika do klasiène glasbe najveèji vpliv druina. Rezultati kaejo, da se je polovica anketirancev s klasièno glasbo seznanila v osnovni šoli, 23 % v krogu druine, 13 % v vrtcu, 10 % pa v glasbeni šoli. Zanimivo je, da je odstotek mladih, ki so klasièno glasbo spoznali v krogu druine, enak odstotku staršev, ki obiskujejo koncerte klasiène glasbe. Pri vprašanju odprtega tipa so morali anketiranci napisati naslov skladbe s podroèja klasiène glasbe, ki jo poznajo in jim je všeè. Razveseljiv je podatek, da je na to vprašanje odgovorilo 80 % vseh anketiranih. Dobro splošno razgledanost mladih na podroèju klasiène glasbe gre verjetno pripisati predmetu glasbena vzgoja v okviru izobraevalnega programa osnovne in srednje šole. Ob tem je treba omeniti, da je glasba na oddelkih umetniške gimnazije in pri programu predšolska vzgoja zastopana v veèjem obsegu kot na oddelkih splošne gimnazije. Zato je glasbeno znanje dijakov v povpreèju verjetno boljše, kot bi bilo, èe bi anketo opravili samo na oddelkih splošne gimnazije. Med najbolj priljubljenimi skladbami anketirancev je delo Štirje letni èasi Antonia Vivaldija. To skladbo je navedlo 82 anketirancev, kar predstavlja 31 % vseh odgovorov. Z veliko manjšimi odstotki sledijo: Beethovnova Deveta simfonija, Orffova Carmina Burana in Mozartova Mala noèna glasba. Izkazalo se je, da so mladim všeè skladbe, ki vsebujejo znane melodije, ki jih kot glasbene citate lahko slišimo na vsakem koraku (v filmih, reklamah, v trgovinah, na telefonskih odzivnikih ...) in so nevede zasidrane v naš glasbeni spomin. Redki anketiranci so navedli skladbe, ki niso del eleznega repertoarja klasiène glasbe. Tretji sklop vprašalnika: Obiskovanje koncertov Tretji sklop vprašanj se je nanašal na obiskovanje koncertov anketirancev. Zanimalo nas je, katere glasbene zvrsti najbolj pritegnejo mlade k obisku koncertov. Zanimiv in spodbuden je podatek, da kar 61 % anketirancev v prostem èasu obiskuje koncerte, sploh v primerjavi s tujimi raziskavami, ki kaejo na veèjo pasivnost mladostnikov v prostem èasu. V anketi nemškega uprizoritvenega društva (2003) med mladimi v starosti od 16 do 29 let je na primer 78 % vprašanih navedlo, da raje gledajo televizijo in preivljajo èas za raèunalnikom, kot pa da bi šli v kino ali obiskali gledališèe (Mandel 2009). Pri razlogih za obiskovanje koncertov je 29 % anketirancev obkroilo odgovor »zaradi glasbe oz. glasbenikov, ki so mi všeè«. Skoraj enak dele anketirancev obiskuje koncerte za zabavo (22%), zaradi druenja s prijatelji (22%) in zaradi neponovljive glasbene izkušnje pri obisku koncerta v ivo (21%). Najmanjkrat so anketiranci obkroili odgovor »da spoznam kaj novega, se èesa nauèim« (6 %). Slednji rezultat pa se razlikuje od izsledkov nemških letnih raziskav Jugendkulturbarometer, ki beleijo, da mladi danes višje vrednotijo izobraevalno vrednost kulture kot v preteklosti (Keuchel in Larue, 2012). 70 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 28. zvezek Od 130 anketirancev, ki ne obiskujejo koncertov, jih je najveè, kar 30 %, navedlo finanène razloge oziroma predrage cene vstopnic. 28 % anketirancev ne obiskuje koncertov, ker tja noèejo sami oziroma nimajo nikogar, ki bi šel z njimi. Kar 20 % jih poslušanje glasbe v ivo ne zanima, enak odstotni dele anketirancev pa je za zadrke navedlo druge razloge. Dva odstotka anketirancev koncertov ne obiskuje zaradi prepovedi staršev. sicer nakazuje tendenco, da mladi ne obiskujejo koncertov zaradi dragih vstopnic, vendar pa rezultat 2 testa (p = 0,142) ne potrjuje hipoteze 3: »Najpogostejši razlog, zakaj mladi ne obiskujejo koncertov, so drage vstopnice.« To se zgodi, ker ima odgovor »starši mi ne dovolijo« frekvenco pod 5 in je zato izpušèen iz 2 testa. Rezultati prvih štirih odgovorov pa so oèitno dokaj enako zastopani in se ne razlikujejo dovolj od prièakovanega oziroma nakljuènega rezultata. Velika veèina anketiranih, kar 75 %, obiskuje koncerte zabavne glasbe: pop, rock, metal, R’n’B, rap, dance, ska, idr. Le 17 % jih obiskuje koncerte klasiène glasbe ali opere, kar pa je še enkrat veè, kot jih obiskuje jazz ali etno koncerte. Graf 5: Pridobivanje informacij o koncertih Mladi, kot prièakovano, najveèkrat dobijo informacije o koncertih preko spletnih strani in Facebooka (Graf 5). 2 test na teh rezultatih nam pokae, da rezultati niso nakljuèni, saj je p < 0,000001. S temi rezultati je potrjena hipoteza H4, ki se glasi: »Mladi informacije o koncertih najpogosteje dobijo na spletu.« A èeprav anketiranci spadajo v generacijo interneta, jih še vedno kar veliko (dokaj primerljiv dele) dobi informacije od prijateljev in s plakatov. Najmanjkrat so obvešèeni o koncertih preko letakov, èasopisov, staršev in sorodnikov ter od uèiteljev. 71 Katja Novak, Branka Rotar Pance, ODNOS MLADIH DO KONCERTOV KLASIÈNE GLASBE Graf 6: Druba, s katero so anketiranci prviè v ivljenju obiskali koncert klasiène glasbe Iz grafa 6 je razvidno, da je kar 61 % anketiranih koncert klasiène glasbe prviè obiskalo v osnovni šoli. Rezultati so e na prvi pogled nenakljuèni, kar nam potrdi tudi 2 test (p < 0,000001). S tem je potrjena tudi peta hipoteza: »Veèina anketiranih je prviè obiskalo klasièni koncert v sklopu šolske obveznosti.« To je gotovo zasluga dolgoletne tradicije mladinskih koncertov v slovenskem prostoru, katerih programi so povezani z vsebinami iz uènih naèrtov za glasbeno umetnost v osnovni in srednji šoli. Ti koncerti so komentirani in pripravljeni posebej za mlade poslušalce. V Ljubljani simfoniène matineje za otroke in mladino dopolnjujejo redno koncertno dejavnost Orkestra Slovenske filharmonije in Simfonikov RTV Slovenija ter širijo njuno delovanje na podroèje koncertne vzgoje in veèjega povezovanja z generacijami prihodnjih poslušalcev. Matineje v organizaciji Glasbene mladine Slovenija in Glasbene mladine ljubljanske so vrsto let stalnica v ponudbi kulturno-vzgojnega programa Cankarjevega doma in generacijam slovenskih šolarjev pogosto pomenijo prvo koncertno sreèanje s simfoniènim orkestrom. Graf 7: Druba, s katero je anketiranec obiskal koncert klasiène glasbe v zadnjih štirih letih 72 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 28. zvezek Priblino 65 % anketirancev je odgovorilo, da je v zadnjih štirih letih obiskalo od enega do tri koncerte klasiène glasbe. Najverjetneje gre za obiske koncertov v okviru šolskih obveznosti in ne zaradi lastnega interesa, saj je pri naslednjem vprašanju (Graf 7) podobno velik dele mladih (59 %), navedel, da je koncerte v zadnjih štirih letih najveèkrat obiskal s šolo. Razveseljiv je podatek, da je kar 21 % anketirancev v zadnjih štirih letih obiskalo veè kot štiri koncerte na leto. Graf 8: Razlog za obisk koncerta klasiène glasbe v zadnjem èasu Pri je 63 % vprašanih navedlo, da so koncerte klasiène glasbe v zadnjem èasu obiskali, ker je bila to šolska obveznost.Iz rezultatov, predstavljenih v grafu 8, lahko sklepamo, da gimnazije, na katerih smo izvedli anketo, poskrbijo za en obisk koncerta klasiène glasbe na šolsko leto. Tisti anketiranci (21 %), ki so se udeleili veè kot štirih koncertov na leto, so torej v svojem prostem èasu obiskali nekaj koncertov iz lastnega interesa. Od teh sta le 2 % vprašanih obiskala veè kot 10 koncertov v štirih letih. Rezultat 2 testa je p < 0,000001. Ti rezultati potrjujejo hipotezo H6: »Srednješolci zelo redko obiskujejo koncerte, še posebej klasiène.« V nadaljevanju raziskave smo eleli pridobiti informacijo, kolikšen odstotek anketirancev meni, da bodo v starejših letih obiskovali koncerte klasiène glasbe. Skoraj polovica (47 %) jih je odgovorila pritrdilno. Angleška raziskava prav tako potrjuje, da se odrasli priènejo pogosteje udeleevati kulturnih prireditev po štiridesetem letu, ko nimajo veè majhnih otrok in postanejo glede preivljanja prostega èasa bolj fleksibilni. (Bunting idr., 2008) Ta rezultat sam po sebi ne pove veliko, ko pa smo ga povezali z rezultati predhodnih vprašanj, smo dobili zanimive rezultate. 73 Katja Novak, Branka Rotar Pance, ODNOS MLADIH DO KONCERTOV KLASIÈNE GLASBE Graf 9: Dele anketirancev, ki menijo, da bodo èez 10 let obiskovali koncerte, razèlenjen po glasbenem okusu staršev Iz grafa 9 je razvidno, da bodo anketiranci, katerih starši poslušajo klasièno glasbo in opero, bolj verjetno postali obiskovalci klasiènih koncertov, kot pa anketiranci, katerih starši poslušajo glasbo drugih zvrsti. Anketiranci, katerih starši hodijo na koncerte klasiène glasbe, bodo bolj verjetno tudi sami v prihodnosti obiskovali koncerte klasiène glasbe (65 %) kot pa anketiranci s starši, ki tovrstnih koncertov ne obiskujejo (40 %). Slednji rezultati skupaj s tistimi predstavljenimi na in z rezultati 2 testov, ki znašajo p = 0,0272 in p = 0,000098, potrjujejo sedmo hipotezo: »Otroci, katerih starši obiskujejo koncerte klasiène glasbe ali poslušajo klasièno glasbo, bodo bolj verjetno postali obiskovalci koncertov klasiène glasbe.« Graf 10: Dele anketirancev, ki menijo, da bodo èez 10 let obiskovali koncerte, razèlenjen po študijski usmeritvi Mladi, ki se nameravajo poklicno ukvarjati z zdravstvom, medicino in umetnostjo, so najverjetnejši obiskovalci koncertov klasiène glasbe v blinji prihodnosti (Graf 10). 74 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 28. zvezek Med mladostniki, ki se ukvarjajo z glasbenimi dejavnostmi, jih polovica meni, da bodo v prihodnosti obiskovali koncerte klasiène glasbe. Med mladimi, ki se z glasbo ne ukvarjajo, pa jih koncerte klasiène glasbe v prihodnosti namerava obiskovati tretjina. Iz tega sledi, da bodo mladi, ki se ukvarjajo z glasbo, v prihodnosti verjetneje postali obiskovalci klasiènih koncertov. Graf 11: Dele anketirancev, ki menijo, da bodo èez 10 let obiskovali koncerte, razèlenjen po okolju, v katerem jim je bila predstavljena klasièna glasba Prièakovano glede na izsledke sorodnih raziskav, predstavljenih v poglavju , smo tudi sami dobili rezultat, da kar 70 % anketirancev, ki so se prviè seznanili s klasièno glasbo v krogu druine, namerava v prihodnosti obiskovati koncerte klasiène glasbe (Graf 11). Rezultat 2 testa je p < 0,000001. Tako je potrjena tudi osma hipoteza: »Seznanitev s klasièno glasbo v krogu druine pomembno vpliva na oblikovanje posameznika v obiskovalca koncertov klasiène glasbe.« Šola v veèini anketirancev ni uspela vzbuditi veselja do klasiène glasbe, saj namerava le 30 % tistih, ki so se s klasièno glasbo prviè seznanili v šoli, v prihodnosti klasiènim koncertom nameniti svoj prosti èas. Graf 12: Mnenja mladih o razlogih, zakaj mladi ne obiskujejo koncertov klasiène glasbe 75 Katja Novak, Branka Rotar Pance, ODNOS MLADIH DO KONCERTOV KLASIÈNE GLASBE Na vprašanje: »Zakaj mladi ne obiskujejo klasiène glasbe?«, nismo dobili enoznaènega, temveè zelo raznolike odgovore. Graf 12 kae, da najveèji odstotek mladih (21 %) koncertov klasiène glasbe ne obiskuje, ker je ne razumejo. Èe ta rezultat seštejemo z odgovoroma »ker je glasba zastarela« in »ker so med obèinstvom samo starejši ljudje«, dobimo mnenje 40 % vseh anketiranih. Ta rezultat nakazuje, da je koncept koncerta klasiène glasbe, ki e nekaj stoletij ostaja bolj ali manj nespremenjen, oddaljen in nezdruljiv s kulturo današnje mladine. Hkrati rezultat poziva k spremembi tako forme kot vsebine in nagovarjanja obèinstva, da bi lahko postal zanimiv veèjemu krogu mladih. Dobljeni rezultati se precej razlikujejo od nakljuènih, kar potrdi tudi 2 test (p < 0,000001). S temi rezultati je potrjena tudi hipoteza 9, ki se glasi: »Koncept klasiène glasbe je v svoji togi strukturi nezdruljiv s kulturo današnje mladine.« Velik dele anketiranih, kar 14 %, kot razlog navaja tudi previsoko ceno. Graf 13: Dejanja, ki bi mlade najbolj pritegnila k obisku koncerta klasiène glasbe Pri vprašanju, kaj bi jih najbolj pritegnilo k obisku koncerta klasiène glasbe, so morali anketiranci izbirati po tri izmed vnaprej podanih razlogov. Graf 13 prikazuje, da bi koncerti mlade bolj pritegnili, èe bi nekoliko spremenili vsebino in obliko koncerta: èe bi orkestri igrali priredbe popularnih pesmi, èe bi bili koncerti krajši, èe bi bili ob glasbi prisotni tudi vizualni efekti. Velik dele anketirancev (20 %) meni, da bi jih k obisku koncerta pritegnilo, èe bi bila na sporedu skladba, ki jo poznajo in jim je všeè. Enajst odstotkov anketiranih pa je izpostavilo, da bi na njihov obisk koncerta vplivalo mnenje oziroma priporoèilo nekoga, ki mu zaupajo. Iz dela raziskave, v katerem so anketiranci podali svoja mnenja, komentarje in predloge glede navduševanja mladih za obisk koncertov klasiène glasbe, se je izkazalo, da si veèina mladih eli krajših in cenovno ugodnejših koncertov. Na koncertnih prizorišèih prièakujejo sprošèeno vzdušje in prostor za druenje. Izkazali so zanimanje za veè interakcije z nastopajoèimi. Veliko bi jim pomenilo, èe bi glasbeniki obèinstvu ob skladbah namenili nekaj besed, morda po koncertu nagovorili obiskovalce ter jim ponudili monost, da z ostalimi delijo svojo glasbeno izkušnjo. K obisku bi jih pritegnilo, èe bi bili 76 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 28. zvezek tudi nastopajoèi mladi, saj bi se tako z njimi lae poistovetili. To so smernice mladih, po katerih naj bi se preoblikovala forma klasiènega koncerta, da bi mladim postal privlaènejši in bi prišel naproti njihovemu ivljenjskemu slogu. Zakljuèki Raziskava je pokazala, da današnja mladina zelo redko obiskuje koncerte klasiène glasbe, saj je mladinska kultura skoraj nezdruljiva z ritualiziranim svetom klasiène glasbe, kar poziva k spremembi tako oblike kot vsebine in nagovarjanja obèinstva. Interes za kulturo in udejstvovanje na kulturnih prireditvah se oblikuje in vzgoji v mladih letih, saj takrat najintenzivneje poteka kulturna socializacija. Druina ima moèan vpliv na oblikovanje odraslega kulturnega potrošnika. V naši raziskavi kar 70 % mladih, ki so se s koncerti klasiène glasbe seznanili v krogu druine, namerava v odrasli dobi obiskovati koncerte klasiène glasbe. Starši imajo kljuèni vpliv pri razvoju otrokovega znanja, vrednot in drubenih norm. Èe so naklonjeni umetnosti in ukvarjanje z njo štejejo kot koristno ter se z otroki in sami udeleujejo kulturnih prireditev, ima to velik vpliv nanje. Kvalitetna in cenovno dostopna ponudba koncertov za druine bi bila zato pomemben del dolgoroène strategije kulturnih ustanov v prizadevanju pridobivanja novega koncertnega obèinstva. Pri motiviranju mladih za obisk koncertov klasiène glasbe je treba nuditi prave informacije ob pravem èasu in na pravem mestu. Po izsledkih naše raziskave mladostniki informacije o prireditvah pridobivajo predvsem na spletu, zato bi veljalo okrepiti prisotnost informacij o kulturnem programu ustanov na internetu, predvsem na druabnih omrejih. Za veèji odziv bi bilo tudi oglaševanje treba prilagoditi recepciji in naèinu razmišljanja mladih, ga zasnovati na tak naèin, da bi pritegnili njihovo pozornost. Reference Bunting, C., Chan, T. W., Goldthorpe, J., Keaney, E., Oskala, A. (2008). From indifference to enthusiasm: patterns of arts attendance in England. Arts Council England, London. Creative Research (2007). The arts debate: findings of research among the general public. Arts Council England, London. Èepuliè, U. (2003). Kakovost storitev in zadovoljstvo porabnikov na podroèju kulture: magistrsko delo. Univerza v Ljubljani. Ekonomska fakulteta, Ljubljana. Habe, K., Dobrota, S, I. Reiæ Ercegovac (2018). The Structure of Musical Preferences of Youth. Cross–cultural Perspective, Muzikološki zbornik, 54 (1), str. 141-156. Harland, J., Kinder, K. (1999). Crossing the Line Extending: Young People’s Access to Cultural Venues. Calouste Gulbenkian Foundation, London. 77 Katja Novak, Branka Rotar Pance, ODNOS MLADIH DO KONCERTOV KLASIÈNE GLASBE Keuchel, S., Larue, D. (2012). Das 2. Jugend-KulturBarometer. „Zwischen Xavier Naidoo und Stefan Raab …“ Zentrum für Kulturforschung, St. Augustin. Mandel, B. (2009). PR Für Kunst und Kultur, Handbuch für theorie und Praxis, transcript Verlag, Bielefeld. Miell, D., MacDonald, R., Hargreaves, D. J. (2005). Musical Communication. Oxford University Press, Oxford. Musek, J. (1997). Psihološke dimenzije osebnosti. Educy, Ljubljana. Oskala, A., Keaney, E., Chan, T. W., Bunting, C. (2009). Encourage children today to build audiences for tomorrow. Arts Council England, London. Sicherl Kafol, B., Denac, J., nidaršiè, J. (2016). Interest of Slovene Students in Listening to Various Musical Genres. Muzikološki zbornik, 52 (1), str. 189-205. Zemke, R., Claire, R., Filipczak, B. (2000). Generations at Work: Managing the Clash of Veterans, Boomers, Xers, and Nexters in Your Workplace. Amacom, New York. Summary In the last decades the biggest challenge of cultural institutions is how to extend young people’s audience attendance at cultural venues. With this survey, conducted among students of three secondary schools in Ljubljana, we tried to found out general attitudes of the high school students towards classical music and its concerts, how classical music fits with the spirit of our time and the lifestyle of young people and what influences young people to visit a concert. The results, based on 331 completed questionnaires, showed and at the same time confirmed the findings of other studies, that today’s youth rarely attend concerts of classical music, since their culture is almost incompatible with the ritualized world that characterizes the classical music in general. This calls for a change of both form and content of the concert. Also addressing of the audience needs to be changed. The majority of young people suggest shorter concerts, cheaper tickets and special offers for young people. At the concert venues they expect more relaxed atmosphere. Concerts should also include more interaction between musicians and audience in terms of short presentations of works. Young people prefer young performers, because they can identify with them easier. According to the results of our study, cultural institutions would increase the young attendance with additional services in their premises throughout the day and not just during the event. In addition to a wide range of cultural events they should also offer a place for socializing, where young people could spend their free time. 78 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 28. zvezek