Leto 1927. Izdaja; Župni urad v Tržiču. Za september. CERKVENI GLASNIK : izhaja zadnji teden v mesecu : A. 'X'R Z I S K O ^ f I P IVf 1 .1 O E Posamezna številka stane 2 Din.i z romanja. v dneh 12. do 18. avgusta smo poromali Slovenci in Hrvatje na Velehirad. V tem mestu sta stolovala naša slovanska apostola sv. Oiril in Metod, tu je bila stolnica sv. Metoda, ki je bil tu tudi I. 885. pokopan. V Velehradu je bilo središče nekdanjo velike moravske države, glavno majsto kneza Rasti-slava, ki je poklical sv. brata na' Moravs'ko oznanjevat sv. evangelij. Na Velehradu so pač najlepši spomini za Slovane, posebno za katoliške Slovane. Tu je tekla zibelka katoliške \ ere za Slovane, pa tudi zibelka njih kulture. Od tu sta sv. apostola širila evangelij, tu sta ustanovila tudi svojo šolo, kjer sta slovanske mladeniče pripravljala na duhovniški poklic, tu sta podala Slovanom prve knjige, pisane v slovanskem jeziku. Velehrad poimenja za Slovane cel program. Delo sv. bratov je Slovanom najlepši vzgled, kako morajo delati za svoj irod. Na Velehradu sta sv. Ciril in Metod delala na tem. da pridobita vso slovansko družino za Kristusovo cerkev, tu sta molila po vzgledu našega Gospoda, da bi bili vsi Slovani v fiiein hlevu iii da bi vsi poslušali enega pas'ti'rja, da bi bili vsi udije edine, prave, apostolske, katoliške cerkve. V dobi, ko so njuju prijatelji s Focijem v Carigradu zavrgli edinost sv. cerkve, sta ona učila Slovane cerkvene edinosti v rimsko katoliški cerkvi. Pred vsem svetom sta priznala za svojega poglavarja, za poglavarja vse cerkve, rimskega papeža, kot Petrovega naslednika. 'l'ako sv. Ciril in Metod kažeta vsem Slovanom pot v Rim, k središču Kristusove corkve, k katoliški edinosti. Po vzgledu sv. bratov moramo delati vsi Slovani, predvsem pa vsi katoliški Slovani, da bomo visi edini ne samo po krvi, ampak tudi po - veri. da bomo vsi verovali in priznali edino, sveto. ai)ostolsko, katoliško cerkev, enega vrhovnega pastirja rimskega papeža, kot naslednika apostola Petra in kot namestnika našega (iospoda .lezusa Kristusa. i'o zgledu sv. Cirila in Metoda naj se zbero Slovani v pravi Kristusovi cerkvi, pa bodo našli tudi po tem potu pravo kidturo. V katoliški edinosti sta dala sv. brata Slovanom prve i>očetke kulture, v katoliški edinosti morajo delati Slovani tudi za svojo kulturo, če hočejo napredovati \' pravi kulturi duha in srca. Zgodovina jasno kaže, da kultura, prava kultura duha in srca, ki prinaša srečo narodom, tam ne uspeva, kjer ni |)rave resnice, kjer ni prave cerkve, kjer ni pristnega krščanstva. Sv. Ciril (n Metod sta nam učitelja takozvame cirilo-metodijske ideje, to je tistega nazora, ki uči, da moramo Slo-vaui — verni Slovani — delati na to, da bo ves naš rod eno po veri in cerkvi in da bo tudi rastel v pravi srčni in duševni kulturi. In da poživimo v sebi to idejo, da se za njo navdušimo, smo letos poromali katoliški .Ingoslovaui na Velehrad, kjer so |)ar tednov prej razpravljali katoliški pa tudi pravoslavni učenjaki o cirilometodijski i doji. Kako sijajno so nas jugoslovanske brate sprejeli Slo-vaki. Moravci in Cehi, ste morda brali v časopisju. Kdor se Jt-' udeležil tega romanja, ga pač ne bo nikoli pozabil. Skoro "a vseli večjih kolodvorih čelioslovaške države so nas pozdravljali: zastopniki javnih oblasti, katoliške organizacije. mlado in staro, posebno mhogo ljudstva v narodnih nošah in pa — kar je neka češka specijaliteta — polno raznih in prvovrstnih godb na pihala. V našem listu naj opozorim le na nekoliko misli, ki so se nam nehote porajale ob priliki tega romanja. Pred vsem smo opazili, da naši čehoslovaški bratje mnogo bolj časte sv. Cirila in Metoda, kakor pa mi Slovenci. Po krasnih cerkvah smo občudovali mnogo altarjev. slik in umetniških kipov sv. Cirila in Metoda. Na Velehrad Ceho-sh.'vaki zelo radi romajo častit sv. apostola; isti čas. ko smo. bili tam .lugoslovani, je priromalo na Velehrad več tisoč romarjev od blizu in daleč. Bili so Slovaki od Karpatov. Moravci, Cehi. celo iz nekdanje pruske Šlezije je priromalo večje števila naroda, .lugoslovani smo posebno občudovali krasne narodne noše iz raznih krajev Cehoslovaške države. Raznovrstnost in lepota narodnih noš nas je naravnost očarala, .lugoslovanske narodne noše po svoji lepoti daleč zastajajo za čehoslovaškimi. Na Velehradu sta bili dve veliki godbi, vsaka po kakih 60 mož. a vsi godci — sami mladi fautje in možje — so bili v narodnih nošah. Predstavljajte si mladega, korenjaškega fanta tam izipod Karpatov: rdeče ozke hlače nosi. spredaj so vse obšite in vezane s trakovi, na nogah lepe škorne, »nabiksane in nagloncane«, kakor ogledalo, lepo na-gobana srajca s širokimi rokavi pri ramah se naravnost blesti. pokriva jo črnorjavkast telovjiik. ki je zopet bogato okrašen. na glavi mal klobuček poln »pušelcov» - - pa vam »ploza« še vse drugače kakor tržiški Iidrnist pri ognjegascih. To vam je res veselje gledati jih, pa tudi poslušati. Še lepše in .še bolj pisane pa so seveda mlade Mevine hčere —! Bil je krasen pogled na to množico raznovrstnih narodnih noš pri procesiji, ko je velikanska godba svirala veličastno himno na čast sv. Cirilu in Metodu in so za njo pele vse te množice. Ceščenje sv. Cirila in Metoda moramo tudi med Slovenci bolj gojiti. To posebno žele sedanji sv. oče papež Pij XI., ki tako pogosto vspodbujajo katoliške Slovane, naj časte svoja apostola in naj ju posebno prosijo za to, da bi izprosila pri Bogu edinost vseh slovanskih rodov v edino pravi cerkvi. Podpirati moramo Apostolstvo sv. Cirila in Metoda, ki ima namen gojiti cirilomctodijsko idejo, pripravljati tla za cerkveno edinost. K temu Apostolstvu moramo pristopati v kolikor mogoče velikem številu, naročati pa moramo tudi njegovo glas'ilo, časopis »Kraljestvo božje«. Kar je pri Cehih posebno priznanja vredno, je neka ši-rokogrudnost, ki se zna dvigniti nad omejeno in ozkosrčno strankarstvo, česar pri Slovencih tako pogosto pogrešamo. Pri nas se največja strankarska omejenost rada ponaša IS takozvano »naprednostjo«, ki pa je dejansko neredko največje nazadnjaštvo. Ko smo se Slovenci odpravljali na pot, je neki »napredni« slovenski list našo pot v Prago skušal malo osmešiti % reminiscencanii na zgodovinske dogodke iz češke zgodovine. Neredko se med nami smatra za »napredno«, če se smešijo katoli.ške prireditve, če se agitira proti izobešanju zastav ob priliki katoliških manifestacij, da bi pa kak napreden župan pozdravljal celo katoliške prireditve, ali celo sprejemal škofe ali romarje, to bi bilo pa v njihovih očeh že got(fvo največiji greh proti »napredni ideji —«! Kako drugače postopajo Cehoslovaki! Naše romanje je bilo v smislu naših »naprednjakov« čisto »klerikalno«, saj.so nas vodili 4 škofje, med .115 udeleženci je bilo okrog 80 du- str. 2. „CERKVENI GLASNIK" Stev. 36. hovnikov, na železniškem stroju je po vsej poti skozi Čelio-slova&ko plapolala poleg sloven'sike, papeževa zastava, a vendar so nais poleg mase naroda pozd'ravljale tudi čehoslovaške oblasti. Na kolodvorih so vihrale slovenske in hrvaška zastave v pozdrav jugoslovanskim katoliškim romarjem, v Olo-:mucu nas je prišel celo na kolodvor pozdravit Olomuški župan in dva višja častnika v imenu čehoslovaške vojske, v Pragi so na magistratu plapolale naše zastave v pozdrav, praški župan dr Ваха je vse romarje sprejel in pozdravil na praškem magistratu in vse celo prav imenitno pogostil. Mislim, da je odveč povdarjati, da dr. Ваха — praški župan — ni kak »klerikalec«. Kako drugače je pri nas! Žalibog se neredko med Slovenci največja »naprednost« odlikuje z največjo oskosTČnost-jo in omejenostjo, da me rečem s surovostjo. Z bridkostjo smo se na praškem magistratu spominjali žalostnega in za vse Slovence sramotnega dogoka, ko so pred par leti slovenski naprcdnjaki sirovo napadH na Bledu katoliške Čehoslo-vake, ki so prišH med nas —. Blato, kamenje in palice — to je bil pozdrav »naprednosti« katoliškim bratom Slovanom! Čehoslovaški naprednja^ki so pa izrazite predstavnike katoliške misli sprejemali tako slovesno in kavalirsko —! Cehoslovaki imajo po svojih mestih krasne, zgodo\'in-sko umetniške cerkve, ki se dajo primerjati z najlepšimi cerkvami na svetu. Veličastna je cerkev na Velehradu, mogočna kakor cerkev sv. Pavla v Rimu; stare in umetniško zanimive so cerkve v Pragi: Tinjska cerkev, stolnica na Hradčanih, na Višegradu in druge. Povsod smo opaziili. da kaže čeho-slovaška vlada velik smisel; za cerkveno umetnost, ko pod^ pira z znatnimi prispevki cerkev, da vzdržuje te umetnine. Na Hradčanih v Pragi se vse cerkve in vse umetnine popravljajo in prenavljajo na državne stroške. Pa je češka vlada po večini svobodomiselna. V državi se bije oster boj med katoliškim in svobomiselnim svetovnim nazorom, med sveto stolico v Rimu in čehoslovaško vlado vlada zelo naptto razmerje, a vendar čehoslovaška vlada podpira cerkveno umetnost, popravlja in obnavlja katoliške cer^kve. To je pač znak širokogrudnosti, ki se zna dvigniti v interesu naroda nad malenkostne predsodke. Naj omenjam še to posebnost, ki' je zelo značilna: Kadar smo imeli priliko opazovati javno službo božjo, smo videli, da ijc pela vsa cerkev, ženske in možki, izobraženstvo in pri-prosto ljudstvo, staro in mlado. Nekaj Tnogočnega je tako petje, če poje naenkrat množica par tisoč grl zahvalno pesem ali himno na čast sv. Cirilu in Metodu, kakor smo slišali iK'ti v cefkvi na Velehradu. Pri nas se ljudje nekako ženirajo peti v cerkvi. Tu bo pač treba, da se uvode navada vsaj pri gotovih prilikah, kakor pri petih litanijah, pri navadnih nedeljskih iinašah, da bo pela vsa cerkev. Seveda smo zopet opazovali, da smo v nekaterih ozirih Slovonci tudi pred Cehi, a mi posnemamo in hvalimo le to, if kar je res dobrega! Končno naj omenjani še to, da so i Cehi in naši govorniki 'ponovno izrazili iskreno željo, da bi kmalu prišel čas, ko bodo skupaj poromali na Velehrad tudi Srbi s Slovenci in Hrvati. Molimo in delavno, da bomo kmalu vsi Slovani eno po krvi in — veri; da bi hodili vsi po stopinjah sv. Cirila in Metoda. Za dostojno žensko modo. (jlasilo Viitikaiia »Osscrvatorc Romano« i)iše v številki z dne \. mašo skupno obhajilo moških. — Angelska nedelja, ob ID. sv. maša pri sv. .ložefu. Pop. ob 2. ura molitve in pete litanpresv. Srca Jezusovega. s. Marijino rojstvo ali Mali Šmaren, nezapovcdan praznik. ob 6. in U). sv. maša z blagoslovom, pop. ob 2.30 pete litanijc M. B. 'II. 14. ned. po Binkoštili, služba božja po navadi. 12. Ime Marijino. Danes in vso osmino se morejo prejeti popolni odpustki, ki ise lahko naklonijo tudi dušam v vi-cah. Pogoji so: prejem sv. zakramentov, navzočnost pri sv. maši. molitev v paiježev namen. 21. Sv. Matevž, ap., kvaterna sreda, meso je dovoljeno uživati, ob 6. farna sv. maša, nasititi se sme le enkrat na dan. 23. Kvaterni petek, strogi post. 2-1. Kvaterna sobota, meso je dovoljeno uživati, le enkrat nasitili 'se dovoljeno. 25. 16. ned. po Binkoštih, kvaterna nedelja, pop. ob 2. križev pot in lilaiiijc. 27. Sv. Koznia in Damijan. 2V. Sv. Miliael nadansel, ob 0. farna sv. maša. Deiiliška .Marijina družba, shod v nedeljo 11 .septembra, skupno obhajilo 25. septembra, ura molitve l