Splošni vestnik. Libcralno ndlteljstro. Pod tem za glavjem piše sobotni BSIovenee": popoluo svobodomiselstvo o vzgoji je-prog'asil Gangl na skupščini Zavezarjev r Novem mestu. Govoreč o versko-nravni vzgoji je Damreč, kakor piše danes nUčiteljski Tevariš", izvajal, da rče se hočeš naučiti nravnoverske vzgoje", ne smeš iti k Bpismoukom in farizejem'', k duhovnikom, ki so edino poklicani, da razlagajo in tolmačijo božje razodetje, ne sraeš slediti popačenim in krivitn naukom" kakor jih oznanja sveta Oerkev, se ne smeš udeleževati verskih vaj in »rešnjetelesnih procesij*1, sploh ne smeš s posredovanjem božjih namestnikov na zemlji, Btrinogov dubovskega stauu", iskati zveze v Bogom po njegovih zakramentih, ampak moraš v popolnem na?protju s Kristusovim naukorn, da kdor ne posluša Oerkve, je pogan in grešnik, npotopiti se v globine svoje lastne duše" in lu z lastno pametjo neoprt na razodetje konstruirati svojo vero, kar se potem imenuje — nravnoverska vzgoja! Vera ne obstoja v tera, da verujemo v troedinega Boga, v posmrtnost, v vstajenje telcs, v vstajenje Kristusovo in njegovo čudežnost ter milost ali pa celo v Cerkev, ne obstoja v razširjanju katoliške vere in v enotnosti ter nekkaljenosti od Kristusa razodetih resnic— ne! po mnenju liberalnih slovenskih učiteljev obstoja vera zgolj v tem, da ljubimo bližnjika zavoljo nsocialnosti" in vzgajajmo otroke za izključno Bnaravne smotre" po naželih brezverske EUen Kevove. To je oznanjal v Novem mestu slovenski liberalni učitelj! Ali more slovensko ljudstvo takim Ijudem z mirnim srcem prepuščati vzgojo svojih krščenih otrok? Govornik liberalnih učiteljev v Novem mestu je mesto vzgoje otrok v verskih resnicah katoliške cerkve ia njenih nravnih zapovedi oznanjal nindividualizovanje vzgoje" v tem smislu, da sme vsak učitelj otroke ufiti, kar sam hoče. Ljudstvo, kaj je treba na to odgovoriti? Saj je isto učila takozvana ^moderna šola", ustanovljena od Praneiska P e r r e l a ! Ali bomo kaj takega trpeli na Slovenskem? — Na tako pisavo je s t v a r n o odgovarjanje nemogoče. BS 1 o venec" naj priobči Ganglov referat v eeloti, potem bodo njegovi bralei sami — sodili! Sicer pa bomo že sami preskrbeli, da se Ganglov referat razširi v tisoč in tisoč izvodih med slovenskim ljudstvom. Tako naj zve najširša javuost, kje je laž^injkje resnica! — Vidi se pa, da je Gangl s svojim govorom milim klerikalcem zaprl sapo. Vabllo k šolarski predstavi, katero prirede učenke IV. in učenci V. razreda Ijudske šole v Ptujski okoliei v proslavo 801etnice našega cesarja v nedeljo dne 28. avgusta 1910 v čitalnični dvorani v Ptuju. Spored: 1. Avstrija moja, pesera, dr. G. Ipavic. 2. Boštjan, goljfan, deklamacija, A. M. Slorašek. 3. Vse mine, pesem Jdr. G. Ipavic. 4. V pepelnični noči, deklamacija, S. Gregorčič. 5. Kmetski stan, najlepši stan. Slika iz kraetskega življenja ob času končane žetve, s petjem in spreraljevanjem glasovira in gosli, priredil Fran Vabič, učitelj. — Nastopijo: mlad kmet, gospodinja, žanjice, mlatiči, mlinar, kovač, viničar, drušina in star učitelj. 6. Bog živi našega eesarja! Slavnostna slika; učenci se klanjajo eesarju k 80 letnici ter venčajo njegov oprsni kip pojoč eesarsko pesem. Začetek toČno ob 4. uri pop, čisti dohodek je namenjen ubogim učencem okoliške šole. K obilnem obisku najvljudneje vabi šo 1 sko vodstvo. »Otrok". Nasveti v dosego pametue domače vzgoje ob preprostih razmerah. Po nemškem izvirniku priredil M a g i s t e r*, 1910. Natisnil in založil A. Slatnar v Kamniku. Oena posameznemu iztisu 20 vin. — To je naslov že naznanjeni 24 strani obširni brošurici. Obsega sledeče odstavke: Uvod. 1. p o g 1 a v j e. Tele3na odgoja. 1.) Kaj naj storim, da moji otroci ostanejo zdravi in se telesao dobro razvijajo? 2. p o g 1 a vj e. Kako gojiti Ijubezen? 2.) Kaj naj storim, da rae bodo moji otroci spoštovali in ljubili? 3.) Kako izkazujem svojim otrokora ljubezen? 4.) Kaj naj storim, da se bodo raoji otroci medsebojno ljubili ter živeli v miru in edinosti? 5.) Kako naj učim svoje otroke človekoljubja? 3. p o g 1 a v j e. Odgoja srca. 6.) Kaj pa je to — Bsrce" ? 7 ) Ali je srce pri vseh ljudeh enako ? 8.) Kako naj vplivam na sree svojih otrok? 4. pogavje. Kako negovati različne kreposti ? 9.) Kakšni naj bodo starši sami, če hočejo odgojiti krepostne otroke? 5. p o g 1 a v j e. Kako otrokft odgajati, da bodo pobožoi? 10.) Kaj naj roditelji storijo, da bodo njihovi otroei Boga Ijubili in se ga bali? 11.) Na kaj morajo starši posebno paziti, da bodo njihovi otroci res verni in ne svetohlinski liceraeri? Kakor se vidi, je to popularno vzgojeslovje Bin nuce" za preproste ljudi. V knjižici je vsepolno paraetnic v vezani beaedi, kar daje knjižici posebno veljavo. Želirao, da se drobna knjižica močuo razširi med slovenski narod. ČehoTinova stolctnica. Dne 26. t. m. bo s t o 1 e t, kar se je v Gor. Branici na Goriškem rodil slavni slovenski junak Andrej O e h o v i n , ki se je v vojnah 1848. in 1849. leta povzpel po svoji izredni hrabrosti od vojaka prostaka do topničarskega stotnika in barona. T ovariš Janko L e b a n je že sredi raaja uradnim potom prosil na naučno ministrstvo za subvencijo, da bi izdal knjigo v tem obziru. Kakor čujerao, je dež. šol svet predlagal naučnemu ministrstvu, naj kupi 200 iztisov. Toda do danes ni še rešitve in k«r pisatelj tudi založnika ne more dobiti, ta lepa namera najbrže splava po vodi. Habent sua fata libelli! ,,Zlata knjiga" slovenskih Orlov. Za Orle in vso krščansko mladino spisat Franc Terseglav. — To je naslov ravnokar izšle knjige, ki jo priporoča tudi prevzvišeui knezoškof v v posebnem pisrau. — Prebrali smo to knjigo iu našli v njej veliko zlatih resnic in lepih naukov, kakršne je vsakdo izmed nas že dosedaj polagal v srce naši mladini. In brez dvoma zasije našemu narodu lepša bodoenost, ako bo naša mladina rasla in žirela na podlagi takih naukov. — Kar je v kujigi lepega, so se naučili od uas. To nas veseli. — N o v o je pa v tej knjigi, da stavi pi3atelj duhovnike vistovrsto z božjimi in cerkvenimi zapovedmi. Nekaj današnje duhovščine se že itak kaj rado povzdiguje — nad angele in svetnike. S tem hočejo Ijudstvo, kar se le da, sebi pokorno narediti. Toda oni so nmokri pod kožo" kakor mi drugi ljudje, zato pa greše — in marsikaterikrat še veliko grše greše — kakor mi drugi ljudje. — Potem se pa izgovarjajo: nNe g 1 e j me, ampak p o s 1 u š a j me!" Mi pa pravirao, da mora učitelj, ki zapovedi uči in razlaga, tudi ponjih ž i v e t i! — Ali se pa to pravi po kršžanskih zapovedih živeti, ako prevzvišeni knezoškof ob novem letu p o h v a 1 i tistega BSlovenca", ki vsak dan rodne brate obrekuje, in ako kanonik cerkve sv. Nikolaja v Ljubljani, dr. Ig. Ž i t n i k , s svojo poslansko imuniteto krije vse neštete ^Domoljubove" 1 u m p a r i j e ? 1 — BPo njih delih jih boste spoznali!" — Dokler nam torej gospodje od prvega do zadnjega z d e j a n j i ne dokažejo svoje žive vere, tako dolgo bomo rekli, da imajo vse te lepe nauke samo — za figovo pero, s katerim^krijejo svoja nečedna dejanja. Zato jim pa priporočamo, uaj se sami najpreje, drže psalmista (118.): BNa Tvojo pravico bom mislil, nikoli ne botn pozabil Tvojih besedi." — ¦ Za ta psevdonim se je skril star sotrudnik našega lista. Opom. uredn. O letošnjl Zarezlnl sknpščini so po- ročali skoro vsi napredni slovenski listi. Posebno lepo je pisal MNarodni Dnevnik", tudi nBdeči Prapor" je objavil lepo pisano porofiilo.