V Domu /e kulturno tlvljenle zelo razgibano IZ DELA DOMA UPOKOJENCEV TABOR Živijo kot velika družina »V obeh naših enotah — Domu na Taboru in Domu na Poljanah smo imeli konec preteklega leta 490 oskrbovancev. Na Taborujih je bilo 320 ali 65,3 odstotka in 170 ali 34,7 odstotka na Poljanah,« je povedala direktorica Doma upokojencev Center Fani Žužek-Vabšek. »Na žalost smo v lanskem letu zabe-ležili kar za 50 odstotkov večjo fluktu-acijo stanovalcev kot v letu 1979. To ne preseneča. Več kot polovica stanoval-cev je starih 80 do 90 let. Kar tri čctrti-ne vseh varovancev potrebuje dodat-no nego.« Skoraj 14 odstotkov oskrbo-vancev je starih nad 90 let. Povprečna starost oskrbovancev starih nad 65 let je 82,6 let. Najstarejša oskrbovanka ima 102 leti. Lani so imeli 420 novih prošenj za sprejcm v dom, predvsem za sprejem na negovalni oddelek. Vetina starih Ijudi se odloča za sprejem v dom šele tedaj, ko potrebigejo pomoč pri oprav-ljanju osnovnih življenjskih funkcij. Stari Ijudje želijo živeti v svojem do-mačem okolju dokler se le da. V domu je največ bvdovelih oskrbovancev, na-rašča pa tudi število tistih, ki imajo doma svoje zakonske partneije, a so sami tako slabotni, da jim svojci ne morejo nuditi potrebne oskrbe. Izobrazbena raven oskrbovanbcev je visoka. Kar 54 odstotkov vseh ima srednjo, višjo ali visoko izobrazbo. Več kot polovica jih ima svojo lastno po-kojnino in le 5 odstotkov oskrbovan-cev je brez vsakršnih dohodkov. Kar 91,8 odstotkov je samoplačnikov in občinske skupnosti socialnega skrb-stva doplačujejo oskrbnine le 8,2 ostotkom oskrbovancem. Največ oskrbovancev je iz matične občine, se pravi iz občine Ljubljana Center. Od novih oskrbovancev jih 35 odstotkov pride v dom neposredno iz bolnice. Sicer pa sprejemajo v dom na podlagi nujnosti, prj čemer imajo prednost prosilci iz občine Center in borci. Pri namestitvi oskrbovancev v sobe z več posteljami upoštevajo tu-di izobrazbo, starost, interes in navade bodotih sostanovalcev. Poznajo pa tu-di začasne sprejeme - imajo jih kakih 10 na leto. Na vprašanje. kaj je začasni sprejem, je direktorica povedala, da so to primeri, kadar domači odpotujejo. Takrat dom sprejme oskrbovanca če ima prostor. Zaželeno in koristno pa je, če svojci rezervirajo čas bivanja v Domu. Tako je več možnosti, da bo-do oskrbovanca lahko začasno name- Stlll. »Nekateri oskrbovanci često menijo, da so cene v domu pretirano visoke in nerealne,« je nadaljevala direktorica. »Povprečni odstotek povišanja oskrb-nin je bil lani le 67 odstotkov, medtem ko so stroški poslovanja narasli kar za 184 odstotkov. Še en podatek, da s ce-nami naših varovancev ne odiramo - z aprilom mesecem znaša dnevna cena osnovne oskrbe 50.000 dinaijev.« Znao je, da se Dom upokojencev uspešno uveljavlja tudi pri izvajanju tako imenovane zunanje dejavnosti. O tem tovanšica Žužkova pravi takole: »Pod imenom zunanja dejavnost poj-mujemo pripravo in razvoz hrane na domove starejših občanov, gospodinj-sko pomoč na domu, širšo pomoč sta-novalcem Po^janske 14, nudenje hrane zunanjim abonentom, dnevno bivarye starejših v domu, pranje, likanje, fri-zerske in pedikerske storitve. Tako smo lani razvozili na domove kar 17.392 obrokov, od teh preko 40 od-stotkov dietnih. Kar 52 odstotkov na-ročnikov je starih med 78 in 87 leti, 13 odstotkov pa celo več kot 88 let. Na-ročniki so v glavnem s hrano zadovo\j-ni, kot pomanjkljivost pa lahko sma-tramo, da ob sobotah, nedejah in praz-nikih hrane ne dostavljamo. Naši porabniki so izredno zadovoljni z gospodiiysko pomočjo, ki jo oprav-ljata dve delavki doma vse dni v ted-nu, razen nedelj in praznikov. Število uporabnikov te storitve narašča. Ven-dar pa nas bodo ekonomska kriza, pa-dec življenjskega standarda in dejstvo, da je blagajna socialnega varstva tako rekoč prazna, po vsej verjetnosti prisi-lili, da bomo morali profesionalne oblike pomoči skrčiti in razvijati ce-nejše«, zaskrbljeno napoveduje pri-hodnost tako imenovane »zunanje de-javnosti« Doma direktorica in dodaja, da bo to velika škoda, saj je bilo odpi-ranje doma navzven zaželeno in dobro sprejeto. No, dom pa nudi kljub vse-mu, pomoč tudi stanovalcem na Po-Ijanski 14, kjer je zgrajenih 54 matvjših stanovanj za upokojence. Tem stano-valcem nudi dom prehrano, pomoč v gospodinjstvu, začasni sprejem v dom, pranje in likanje perila, kopa-nje, sodelovanje na druiabno rekre-ativnih in kultumih prireditvah. »Važno je,« pravi direktorica Zužko-ya, »da naše storitve ponudimo tem ljudem prav do njihovih domov. Če govoriva o naši »zunanji dejavnosti«, bi rada povedala še tole. Poleg vsega že naštetega pnpravljamo tudi hrano za zunanje abonente. Tako se naše re-stavracije posluži dnevno okoli 250 abonentov. Nudimo seveda tudi dnev-no varstvo y domu, kar pa se ni obne-slo. Ugotavjjamo namreč, da si občani raje organizirajo varstvo na svojih do-movih, ali pa se odločjjo za sprejem v dom. Kot zanimivost naj povem. da se pranja in likanja perila poslužuje v zadnjem času precejšnje število štu-dentov, saj je naša cena nižja kot v jav-nih pralnicah.« »Kar zadeva delavce doma, moram povedati, da se nam je lansko leto fluk-tuacija znižala kar za 50 odstotkov, kar pripisujemo vsesplošnim problemom zaposlovarya in večanju brezposelno-sti. Hkrati pa se je prav zaradi tega izboljšala delovna disciplina in odgo-vornost do dela. Sicer pa imamo zapo-slenih 215 delavcev. Skoraj polovica jih je iz drugih republik. Poleg tega delajo na pogodbo med drugim še pravnik in trije zdravniki specialisti. Pri nas skrbimo za izobraževanje zapo-slenih. Tako smo vključili v tečaje kar 16 strežnic in negovalk. Strokovni de-lavci so redno udeležiyejo seminarjev, tečajev in predavanj s področja dela, ki ga opravljajo.« »Sicer pa,« je pribila sogovornica, »vse naše dela je usmerjeno predvsem v to, da pomagamo starejši generaciji preživeti jesen življenja čim lepše in kolikor se le da, srečno«. Tatjana Pust