Sodobni tľendĺ pľĺ obľavnavi pacĺentov z bolečino _ ocenjevanje bolečine Kątarína Lokaľ, Maľija Mira Logondeľ, Slavica Lahajnaľ Čavlovič 1. Uvod Za zaćetek je potľebno razjasniti pomen ocenjevanja v povezavi z bolečino. Na kaj mislimo, ko govorimo o ocenjevanju? Se ocenjevanje bolečine po pomenu razlikuje od meĺjenja bolečine? Slovar slovenskega knjižnega jezika definiĺa meľjenje kot ugotavljaqje, določaĺ{e, koliko dogovorjenih enot kaj obsega, vsebuje, ocenjevanje pa kot ustvarjaqje, izraŽanje mnenja, sodbe o ěem, zlasti glede na kakovost oz. ugotavľaqię ve|jave ali vrednosti in pribliŽno določanje količine. omenjeni definicÜi kaŽeta, da obstaja ĺazlika med ocenjevaqjem in meĺjenjem, zato bolečino ocenjujemo in ne merimo. Meľjeqje se nanaša le na upoľabo specifičnih merilcev za specifične ęlemente bolęčine, običajno zamęrjenje jakosti bolečine. ocenjevanje je veliko širši pogled, ki vključuje ruzlićne elemente, ki vplivajo na izkušnjo bolečine (McGrath, 1991, cit. po Pain assessment, neznana letnica)' Zavedati se moľamo, da bolečina, še posebno ľakasta, ni izoliľan fizični simptom, ampak vključuje tudi dĺuge komponente (De Wit in sod., 2001). Te komponente so lahko ločene, a so vse del sistema' Komponente bolečine so lahko (De Wit in sod', 2001l Pain assessment, neznana letnica): 1. fiziološka komponenta, ki je povezana predvsem z oľganskim vzrokom bolečine; 2. senzorna komponenta' ki je poYezana s tem, kako posameznik čuti svojo bolečino; k tej dimenziji spadajo lastnosti, kot so jakost, męsto in vrsta bolečine (Melzack in Wall, 1965); 3. emocionalna komponenta - pľi posamezniku, ki ima bolečino, so vpletena mnoga čustva (Melzack in Wall' 1965); ta dimenzija je povezana s tęm, kako bolečina vpliva na posameznikovo občutenje; bolečina je povezana s posameznikovim razpo|ożenjem in vpliva nanj, pogledom na svet, z občutkom ugodja in drugimi emocionalnimi stanji; emocionalni dejavniki, ki so pogosto povezani z bolečino, so še depresija, anksioznost in stľah; 4' kognitivna komponenta - način kako bolečina vpliva na posameznikove miselne procese ali način kako vidi sebe (Melzack in Wall, 1965); vidiki te dimenzije vključujejo pomen bolečine, stališča posameznika do bolečine, spľetnosti in taktike za soočaqje z bolečino in za obvladovanje le-te; Kataľina Lokaľ, viš.med.ses., proÍ,zdľ.W., Maľija Mira Logonder, viš.med.ses., Slavíca Lahaj naľ Čavlovíč, dľ. med., spec. aneste7íolog onkološki inštitut Ljubljana 29 5. vedenjska komponenta - pľisotnost bolečine povzroči ali prispeva k štęvilnim oblikam vedenja (Fordyce, 1976); nękatere so pogosto namenjene Zmanjševanju jakosti bolečine, medtem ko so druge oblike vedenj akazalci prisotnosti bolečinę; število teh oblik vedeqia se poveča z naraśćanjem jakosti bolečine in zmanjśa z zmanjšanjem jakosti 1ę-tę; vidiki vedeqjske komponente bolečine so fizična aktivnost teľ učinek farmakološkega in nefarmakološkega zđravljenja bolečine; 6. sociokulturna komponenta bolečine je sestavljena iz širokega niza narodno- kulturnih, demografskih, duhovnih, socia|nih in drugih dejavnikoĺ povezanih s posameznikovirn zaznavanjem bolečine in odgovorom nanjo (Greenwald, 1991 ). Torej, ko pacient, njegovi svojci in zđravstveni dęlavci ocenjujemo bolečino, nę smemo meriti samo jakost bolečine, ampak tudi pomen, ki ga pacient pripiše bolečini in vpliv le_te na pacientovo Živłeqie (McGrath, 1991, cit. po Pain assessmęnt, nęznana letnica). 2. Namen in metode ocenjeYanja bolečine Eden izmed odločitnih dejavnikoĺ ki vodi v slabo zdravljenje bolečine, je zanemarjanje ocenjevanja bolečine in pomanjkljiva dokumentacija o bo|ečini in o njeni teľapiji (Šaľman, 1997). Y ocenjevanje bolečine morata biti vključena tako pacient (oz. svojci, če pacient ni zmożęn sam poročati o bolečini) kot tudi zdravstveni dęlavec. ocenjevanje mora potekati (National Cancer Institutę, 2005): - v rednih presledkih po začetku zďravljenja bolęčine; - privsakem noYem poľočanju o bolęčini; - v primernih presleđkih po farmakološki ali nefarmakološki intervenciji, npr' 15 do 30 minut po paranteralni in 60 minut po oralni aplikacjji analgetika. Cilj ocenjevanja boĺečine je določitev jakosti bolečine, opredelitev vzroka, mesta in vrste boleěine teľ vpliv le-te na pacientovo zmoŽnost funkcioniraqja (National Cancer Institute, 2005). Ker je bolečina subjektivna izkušnja, njeno ocenjevaĺ{e ni lahka naloga. ocenjevaqie se izvaja s pridobivanjęm informacij od osebe' ki ima bolečino, zato ocena temelji predvsem na subjektivnih podatkih (Pain, neznana letnica). Metode ocenjevanja lahko vključujejo osebno poročanje pacienta, opazovanje vedeqja (hoja, gibanje, izrazi obtaza, razpolożenje, odnos do druŽinskega l|ana ali spremlevalca), fiziološke meritve (splošni fizićni pľegled, kĺvni tlak, srčni utrip, hitrost dihanja, opazovanje zenic, stanje koŽę) in razne diagnostične preiskave (Godec, 2000; AnŽič in Burger Lazar, 1999; Rivera in McCaffery, 1996; Bęrde, neznana letnica). Kjeľ ję izvedljivo, ję najbolj uporaben način oceĺlevanja bolečine pacientovo osębno poľočanje. Pri odraslihje za ocenjevanjejakosti bolečine ali za 30 ocenjęvanje učinka zdravljenja bolečine zelo razśirjena uporaba različ,nih enodimenzionalnih lestvic (priloga 1) kot so npr. vizualne analogne lestvice (VAL, angl. VAS). Multidimenzionalne lestvice (pľiloga 2) kot sta npr. McGillov vprašalnik o bolečini (McGill Pain Questionnaire) in Kĺatek vprašalnik o bolečini (Brief Pain Inventoľy) pa so ľazvili Z namenom ugotavljanja lastnosti bolečinę in vpliva bolečine na pacientovo Življenje (Berde, neznana letnica). Kľatek vprašalnik o bolečini se je zlasti izkazal pľi ocenjevanju bolečine pľi pacientih z ľakom in pri pacientih z artritisom (Šarman, 1997). Poleg ocenjevanja bolečine, je sistematično beleŽe4je bolečine pomemben faktor za izboljšanje terapije bolečine. Zdravstvene delavce opozarja, da je potrebno nekaj ukĺeniti (Šarman, 1997). 2.l. ocenjevanje bolečine pľi otľocih Bolečina je subjektivno doŽivetje, ki ga tudi pri otroku ne moremo ocenjevati po obsegu in stopnji tkivne poškodbe. Jakost (intenziteto) bolečine in njene druge značilnosti lahko oceni le pacient sam (Anžič in Buľger Lazar,1999)' ocenjevanje bolečine je moŽno tako pri dojenčkih kot tudi pri starejših otrocih, seveda ob zavedanju omejitev in moŽnih napak. Večina otľok, starih 8 ali več let, lahko uspešno oceni jakost bolečine po Vĺ\L lestvici. Za otroke, stare od 3 do 8 let, so razvili raznovrstne lestvice. Združimo jih lahko v tri večje skupine (Berde, neznana letnica): 1. točkovaĺ{e bolečine s serijo narisanih obrazov ali fotografi| z nizom obraznih izrazov (priloga 1), 2. rangiľanje bolečine z izbiro števila določenih predmetov, npr. Žetonov, 3. ocenjevanje bolečine z barvnojakostno analogno lestvico, kjerje, npr. močnejši rdeč odtenek, točkovan kot močnejša bolečina (priloga 1). Pri novorojencu, dojenčku in zelo majhnem otroku ter pri otroku z nevĺološkimi okvarami lahko presojamo jakost bolečine le po fizioloških odzivih (sprememba srčnega utripa, hitrosti dihanja itd.) in spremembah v obnašaĺ{u otroka Qok, izraz obraza, spremembe telesnega polož'aja in motorike itd.) (Hesteą 1995, cit. po AnŽič in Burger Lazar, 1999). Fiziološke meritve so zelo pľivlačne za ocenjevanje bolečine pri otrocih, ker imamo opľavka z >objektivnimiĺĺ podatki, vendar so pľemalo specifične za ocenjevanje bolečine. Fiziološke meriWe sicer lahko pripomorejo k oceni bolečine, a naj se nebi uporabľale izolirano od ostalih metod (Berde, neznana letnica). Merkel in sod. (1997) pa so razvili vedenjsko lestvico FLACC (Faces, Legs, Activity, Cry, Consolability) za ocenjevanje pooperativne bolečine pri otrocih od 3. meseca do 7. leta staľosti (pľiloga 3). 3t 2.2. ocenjevanje bolečine prĺ staľostnikih Najpomembnejše komponente ocenjevaĺla bolečinę pľi starostnikih so redno ocenjevanje bolęčine, uporaba standardiziranih orodij in natančna dokumentacija (Hoľgas, 2003 cit. po Hanks-Bell in sod., 2004). Za ocęno bolečine pri starostnikih v ľazličnih kliničnih okoljih so bile razvite lestvice za oceno jakosti bolečine in vedenjske lestvice zaocęno bolečine. oľodje zaocenjevanje bolečine pri starostnikih mora biti občutłivo za kognitivne in senzorne omejitve starostnika. Kognitivne omejitve in demenca niso razlog da ne bi mogli primerno oceniti bolęčine, će zato izbęręmo pľimerna orodja kot so opisne lestvicę, številčne lestvice, bolečinski teľmometer (priloga l), obrazni izrazi (pri|oga 1) (Ameľican Geĺiatric Society, 2002, cit. po Hanks-Bell in sod., Ż004). Pri pacientih s slabim vidom so dobra izbiĺa verbalne številčne lestvice od 0 do 10, ker jim upoĺaba vizualnih lestvic lahko povzroča teŽave (Herr,2002' cit. po Hanks-Bell in sod., 2004). Za|ažjo upoľabo se lahko običajno lestvico od 0 do 10 skĺajša na lestvico od 0 do 5 (Brant in Wickham, 200l, cit. po Lahajnar, 2004). Starostniki, ki ne ľazumejo verbalnih številčnih lestvic (npľ. starostník'l' zlaŽjimi oz. zmernimi kognitivimi motnjami), včasih |aŽje opišejo bolečino z besedami - blaga bolečina, srednje močna bolečina, močna bolečina, neznosna bolečina, odgovarjajo na vprašanja preiskovalca z >>da<< aE' >ne< (Lahajnar, 2004;Herr,2002, ciÍ. po Hanks-Bell in sod., 2004), ocenijo bolečino z bolečinskim teÍmometrom (diagram termometra z bęsednimi opisi, ki označujejo večanje jakosti bolečine) ali z lestvico obraznih izrazov za odrasle (serija obraznih izrazov, tj izraž'ajo razLlćne jakosti bolečine) (Herr,2002, cit. po Hanks-Bell in sod., 2004). Če ima pacient poleg kognitivnih omejitev tudi slabši vid, je potrebno vizualne lestvice pľimerno povečati (Hanks-Bell in sod., 2004). oceĺ{evanje bolečine pri staľostnikih s hujšimi kognitivnimi omejitvami in pri tistih s katerimi ni moŽna komunikacija predstavlja velikizziv za zdravstvene delavce, saj standardiziĺanih orodij za ocenjevanje bolečine pri tej populaciii ni (Cohen- Mansfield, 2002). Prepoznavanje in ocena bolečine pri tęj skupini łudi je odvisna predvsem od heteroanamneze (pĺipoved svojcev, prijateljev), poznavanja pacienta in usmerjanja pozornosti na vsako, še tako neznatno, spľemembo v vedenju (Soscia, 2003, cit. po Hanks-Bell in sod., 2004). Vedenjske spremembe zaľadi bolečine se lahko każęjo kot vznemirjenje, zmedenost, socialni umik, apatija (Herľ in Garand, 2001, cit. po Hanks-Bell in sod., 2004). Drugi kazalci bolečine so lahko śe iztazi na obrazu (pačenje, mrščenje), glasovno izrażanje (vpitje' stokanje), telesno gibanje (korakanje, zibanje), spremembe v medosebnih odnosih (hitra vznemirjenost, zatekanje v samoto), spľemembe v aktivnostih (opuščanje aktivnosti, ščitenje dela telesa), mentalne spremembe (zmedenost, nov nemir) (Hanks-Bell in sod., 2004). 32 2.3. ocenjevanje bolečine prĺ ľĺzičnĺh skupinah pacĺentov obstaja kar nekaj rizičnih skupin pacientov, pri katerih se zgođi, da bolečina ni pľimerno ocenjena, kar vodi tudi v neprimerno zdravljenje bolečine' V rizično skupino spadajo pacienti, ki ne morejo veľbalno komunicirati ali imajo đruge ovire pri komuniciranju, pacienti, ki zanikajo bolečino, starostniki (posebno tisti s kognĹ tivnimi omejitvami, z demenco, delirijem) in pacienti z zmanjśano stopnjo zavesti. ZdravsFłeni dęlavci moramo biti pri pacientih, ki ne moľejo povedati, da jih boli, še posebno pozoľni na pojav bolečine' V pomoč so nam naslednji kazalci: prisotnost patologije, za katęro je znano, da povzroči bolečino (npľ. kostne metastaze), pripoved svojcev, pĺijateljeĺ vedenje pacienta (stokanje' mršče4je) (Rivera in McCaffeĺy, I99 6). 3. omejitve in pľoblemi Y zvezi z ocenjeYanjem bolečĺne omejitve in pĺoblemi v zvezi z ocenjevanjem bolęčine so številni (Šaľman, 1997): l. Ker ne obstajajo zadovoljivi objektivni kazaÍcibolečine,je potrebno obravnavati bolečino kot subjektivno staą|e. Zdľavstveni delavci so zato odvisni od paciento vega obj ektivnega poročanj a. 2. Bolečina je večdimenzionalna izkušnja. Lahko se jo izmeri enodimenzionalno npr. z Vĺ\L lestvico, vendar ob tem obstaja nęvarnost znatnega poenostavljaĺ{a. 3. ocenjevaąje bolęčine je odvisno od obravnavane populaciie' od namena ocenjevanja in od zdravstvenega dęlavca. Ne obstaja le en standard za ocęno bolečine v vseh okoliščinah. 4. Nenazadnje pa je oceqjevanje bolečine za pacienta lahko tudi obręmęnjujoče (dolgi in natančni vprašalniki, obremenjenost s strahom, da bo njegova ocena morda negativno vplivala na zdravljenje). 4. Zaključek ocenjevanje bolečine je pomembna komponenta zagotavljaĺfa kakovostne zdravstvene oskĺbe pacientom z rukom in pĺedstavlja temelj primernega in učinkovitega protibolečinskega zdravljenja. oceqjevaqie bolečine lahko izvajamo vsi člani zdravstvenegatima, v pomoč pa so nam na voljo številna ęnostavna orodja za ocenjevanje bolečine. Liteľatuľa - Amęrican Geriatric Society Panel on Cronic Pain in older Persons. The management of persistent pain in oldeľ persons: AGS panel on persistent pain in oldęr persons. Journal of the American Geriatric Society 2002; 6, Supplemenl 205-224 cit. po Hanks-Bell M, Halvey K Paice JA. Pain assessment JJ an management in aging. onlinę J Issues Nurs 2004; 9. Dostopno na: http//www.medscape.com/viewarticle/49077 3 - AnżIi J in Burger Lazar M. otľok z rakom: prepľečevanje in lajšanje bolęčin. V: Kľčevski Škvaro N. (uľ.) 3. seminar o bolečini' zboĺnik predavanj; 1999 Junij 18. - 19.: Zdravilišče Atomske Toplice. Maribor: Slovensko zdrlŽenje za zďravljenje bolečine, 1999: 153-16'l. - Berde CB. Pain assęssment in children, (neznana letnica). Dostopno na: http://altweb.ihsph.edu/meetines/pain/berde.htm (31. 3. 2005) - Brant JM, Wickham R. The challenges of pain assessment and management in thę elderĘ: look before you leap. Program and abstracts of the 26th Congress of the Oncology Nursing Society; May ll-20,2001; San Diego, California. Discussion Session. Cit. po Lahajnar S. Zdravljenje bolečine pri starostnikih. V: Kľčevski Škvare N. (ur.) 8. seminar o bolečini, zbornik pľedavanj; 2004 Junij 18. - 19.; SB Maribor. Maribor: Slovensko zďrlženje za zďrav|jenje bolečine, 2004: 29-35. - Cohen-Mansfield J. Relativęs' assessment of pain in cognitively impaiľed nursing home ręsidents. Journal of Pain and Symptom Management 2002;24: 562-57l. - De wit R, Van Dam Ę Litjęns MJ, Abu-Saad HH. Assęssmęnt of pain cognitions in cancer patients with chronic pain. Jouľnal of Pain and Symptom Management 2001; 22: 9Il-924. - Fordyce WE. Behavioural methods for chronic pain and illness. St. Louis: Mosby, 1976 cit. po Pain assessment, (neznana letnica). Dostopno na: htto://www.irwľaps.com/Reseľch/IRWrapsResourc.eCentre/SvmotomsAnďTreaÍnent/... (16. s.200s) - Godec M' Merjenje bolečinę. V: Kĺčevski Škvarč N, Salihovič M. (ur.) Prikazovanje bolęčine, zboľnik predavaĺť; 2000 Novembęr 24. - 25.; Zdravilšče Moravskę Toplice. Maribor: Slovensko zdruŽenjezazďravl1enje bolečine, 2000:. ll9-124. - Gręęnwald HP. Intęrethic differences in pain perception. Pain 1991; 44: 157'163 cit. po Pain assessment, (neznana letnica). Dostopno na: http://www.irwľaps.com/Reseaľch/IRWrapsResourcęCentĺe/SvmptomsAnďIreatment/''. (16. s.200s) - Hanks-Bell M, Halvey K, Paicę JA. Pain assessment an management in aging. online J Issues Nuľs 2004; 9. Dostopno na: http//www.medscapę.com/viewarticle/ 49077 3 - Herr K. Pain assessmęnt in cognitively impaiĺed older adults. Ameľican Journal of Nursing 2002; 102: 65-67 cit. po Hanks-Bell M, Halvey K Paice JA. Pain assessmęnt an managęment in aging. online J Issues Nurs 2004; 9. Dostopno na: http/ /mľw.medscape.com/viewarticle/49077 3 - Herľ KA, Garand L' Assęssment and measuľement of pain in oldeľ adults. Clinics in Geľiatric Medicine 200I; 11:457-78 cĺt'. po HanksBell M, Halvey K Paice JA' Pain assessment an managemęnt in asing. online J Issues Nurs 2004; 9. Dostopno na: http/ /www.mędscape.com/vięwarticle/49077 3 34 - Hester No. Assessment of acute pain. Ballieres Clin Paed 1995:3:56l-77 cit. po AnŽič J in Burger Lazn M. otĺok z rakom: preprečevanje in lajšanje bolečin. V: Krčevski Škvarč N. (ur.) 3. seminaľ o bolečini, zbornik predavanj; 1999 Junij 18. - 19.; Zdravilišče Atomske toplice. Maribor: Slovensko zdrłlženje zazÁravtjenje bolečine, 1999: 153-167. - Horgas AL. Pain management in elderly adults. Journal of Infusion nuľsing 2003;26: 161-165 cit. po Hanks-Bell M, Halvey K Paice JA. Pain assessment an management in aging. Online J Issues Nurs 2004; 9. Dostopno na: http//www.medscaoe.com/viewarticle/49077 3 - Laha1nar S. Zdrav|jenje bolečine pri starostnikih. V: Kĺčevski Škvarč N. (ur.) 8. seminar o bolečini, zbornik pĺedavanj;2004 Junij 18. - 19.; SB Maribor. Maribor: S lovensko zdtuŽenje za zdr av|jenje bolečine, 200 4 : 29 -3 5 . - Meľkel SI, Voepel_Lewis T Shayevitz J& Mďviya S. The FLACC: Abehavioral scale for scoľing postopeľative pain in young children. Pediatľic Nuľsing 1997; 23(3):293297. - McGrath PA. Assessment of pain in childľen. In: Bond MR, Charlton JE, Woolf CJ eds. Proceedings of the V[th world congľess on pain. (S2) Amsterdam; Elsevieľ cit. po Pain assessment, (neznana letnica). Dostopno na: http://www.irwraps.com/Research/IRWrapsResourceCenÍe/SvmptomsAnďTieaÍnent/... (16. s. 200s) - Melzack R in Wall PD. Pain mechanisms: a new theory. Science 1965; 50:97Í- 979 cit. po Pain assessment, (neznana letnica). Dostopno na: http:i/www.iľwraps.com/Research/IRWrapsResorľceCentre/SvmptomsAnďTieaÍnent/'.. (16. s.2005) - National Canceľ Institute. Pain' 2005. Dostopno na: http://www.cancer.gov/cancertopics/pdq/suppoÍtivecare/pain/healthpľofessiona1/allpa..' (12. 8. 200s) - Pain, (neznana letnica). Dostopno na: http://www.paiĺľęsourcecenter.com/main c painmetersvstems.asp (16. 5.2005) - Pain assessment, (neznana letnica). Dostopno na: http://www.iľwraps.com/ResearchilRWrapsResourceCente/SvmptomsAnďTięaftrent/... (16. s.200s) - Rivera LM, McCaffery M. Pain assessment. V: McCorkle R Grant M, Frank- Stromborg M, Baird SB. Cancer nursing. A comprehensive textbook. (second edition) Philadeĺphia: W. B. Saunders Company, |996: I0l7-l034. - Soscia J' Assessing pain in cognitively impaiľed older adults with cancer' Clinical Jouľnal of oncology Nursing 2003;7: 174-l'l7 cit. po Hanks-Bell M, Halvey K Paice JA. Pain assessment an management in aging. Online J Issues Nuľs 2004; 9. Dostopno na: httpi /www.medscape.com/viewarticle/490773 - Šarman M. Merjenje bolečine pri človeku. V: Kĺčevski Škvarč N' (uľ.) l. seminar o bolečini, zbornik pľedavaqi; 1997 Junij 6. - 7.; Z&avlJišče Atomske Toplice. Mariboľ: Slovensko zdtuž'enje za zdtavljenje bolečine, 1997:97-ll4. 35 Pľíloga 1, E nodíme nzio nalne lestvíc e oc e nj evanj a bo lečine ľaln Rlting śiłeleĺ; Exĺmpleĺ Ftr palicnts rľho ĺrt atllľ lo provide n sclf.rľpon of p:rin, thc thrcc mnat torumonly uscd pĺ'in Íaíing s{ales aĺĚ ľoblbly: and qĺic*ly undcĺsĺood tly thc nląi0ńly oŕ chilĺlrm ĺn d nĺlulls cĺľruĺtered in busy, $lreŚ$lĺl clĺtlicll 9Ěllĺne$, RÔcołiltrenđÚđ ŕo'f peÍtons ĺgÉ llľeĺ 'e$ľs $td oldeľ. Explíił to ĺn* }rrsoł thíl €aeh 'acB is ľor a pexĺxr rłho ťecls hłppy bccnusu hc or she hls ło pĺiĺl (hłll)' oĺ Šfid b{cailse hB oĺ she has sütt{ {r fl lot oť l}áin. Fłce 0 - vĺĺy hn1}py lte{ausť he docsn1 hurt ĺt ĺll. ľace l = hurtsjust ĺł litllc bit. ľłlc* 3 = huĺ{s a ljllle nloíe' ľace 3 * huĺts eł'en moĺc. Fĺcc 4 = tluBs n lot' Ff,ec 5 = bĺns il$ much ĺ_s 1tru cnn imĺginc. łlthough ytxr łlon't llĺve to be *ĺyiltg tr 倀l lhiĺ ktđ' AŚlĺ lll{ sersolt to chooce lhe 'ace |hilt besl đescĺibes tow hc or shł is fccliq5.t l. ĺuľteĺĺľłl or ĺdĺ;xatĺorr of vbunl łlłlog s{{le {v.Ąs} {e 'g.. 0-5. 0.l0.0-l0s} 2' dcľcđpiľt oĺ ĺľtľd dcscľipłr'ł {e'g'' ĺolle. ĺlild. ĺlodeÉre. Śev€ĺĚ. yclľ sel,ťľe} 3. ŕĺccs (r.g' \ťnng-Bĺ}cr) Tllc ĺboľc may be combirrcd {e.g'' numbcrs and woľds1łhccs ĺlrd numtxľs)' 'l'hcy nay hc presented ťerlaünlly oľ ll0ľirenrffIly. Básed on pilot snldies oíchildren' il s'{€ms thít a venaeill prc5cnĺĺtion oľ words or numbcrĺ' such łs thc |sľlic"ll lille rholvn on llre rillrr' is mort eĺsiĘ $'irilll r\BkĘ sfi lš { !''.ts) o.l0 Nlmľđĺ Płĺĺ lĺĺnĺiĺ}'!ĺ+ĺlĺ llĺll mtttl l}llJłĺń?8q '\o lt'Úcľülc ľúir ř{iťl l'ľĺiľul Numrđc lllitr lntfi ril]' !i{ílť ĺĺlí _ iü \\lrrĺłpńin I Nú tpia I ĺlrin ĺr łpr! lr al ś{tulĺ p.sĺibl;'lľ -? -ô *5 -.ł *,! Itl I t(t $lr.}ł ĺ'o'iblt lĺĺplr l}r'ĺłĺinĺte !\últ łĺ|řnshľ !ił$h rtll I \Łĺ' rłar{ř{ Íxin Ilíd páiĺl Nr Pĺin [tmlerĺ* liłľĺĺĺ poln piĺ 23 llunŕś trjllÍ afÍluM(* Evttlĺ'loĺl I u'ÚN poĺ*it'ĺc lEtn *{ llłĺ Í8iĺ \ľĺĺr{lBnktĺ ľ*ľes P*in Rating Śľale} 0 Lô ĺ{tJŔt ĺ lłl}ĺf! Uľ'Lf alr { lłUtř3 wHoattol 5 ríJhlt lr,ttBl .Śnĺĺc: lYuę l}|': lłtĺĘ ĺrd 1!ĺĺg'ĺ }rlľinÉ ťm sŕ ln'ĺuś {rJ ťhiL}ü' í' AđniŘ \{elhy.Y6r fl.łd( lłE (rl 1łł$. śoulcl ĺĺł5o hł<(hÍľ*;l ĺ{!l. !l'ś. !ĺ^}ŕ. \trinp (1ĺlĺlrĺ, ltĺlilr |-oĺ ĺlł5rłą Ć1ili Ímin. 36 oo r{l éš Lestvica obraznih izrazov za odľasle 0123 Repľintedfľom PAIN, (1990) Vol. 41(2): 139-]50 Bolečinski teľmometeľ 4 5 Lestyica obľaznih izrazov za afľoameriŠke otľoke 6 ; * Barvna jakostna analogna lestvica c lłĹĽo t sútb lg lt lo lo lO iO ',o Srrh Ľl ttcrl. lvorŚt Possibla Prlií 100 - 90- 80- 70- 60- 50- 40- 30- 20- ĺ0- 0- Đ .@ I i 0 t0- 9- 8- 7* 6- 5- 4- 3 2ż, . __l .__] No Paln áš ^,- éš AI Ą, áš 37 - Lestvica obľaznih izrazov za odrasle 0123 Repľinted fro m PAIN' ( 19 9 0 ) Vo l. 4 1 ( 2 ) : ] 3 9- I 5 0. Bolečinski termometeľ Barvna jakostna analogna lestvica Worsl Posslble Polĺ r0* 9- 8- 6* 5- 4 5 l,estľĺca obľaznih izrazov za afroameľiške otroke 6 E :i ,-l :l 100 - 90- 80- 70- 60- 50- 40- 30- 20- ĺ0- 0- Ĺ .e I I t No Pĺln cg' áš áš O(D .=i/ż đb - ;\ż đš 3',l Pľiloga 2, M ultídime nzionalne lestvíce ocenj evanj a bo lečine McGill Pain {fuestionaiľe lílffilIt ílt Ęlr rU0{řlltG 0ulľtĺ|ł{E Plrtllľ6 ltłĺ0llll{0 llłĺll6 F0l4{Bllłc tl ĺlĺl{6 Bĺlłll$lll! ĺ2 llcl(lllil6 l8męmĺB J,lll'lllÍ ŕt gl'lt{E $snł6 l! fątĺlJt fnE[rut tBtlŕYlĺ6 r$ct$il0 l0nľt !lKllllc Íntü{t nĺclnrna L Pĺl{filt|*{lo 0tlłftlll{E tlltl' $EEUI Iítilĺo il 3lłłĺa !|tĺĺfrc uc$łĺ|La 1ĺ lĺtlolls ĺuľ!ne pľ{ailt{6 a|ĺlstc 8ľr;ilo cnsfi5 c$'lll}ł6 lÍ tĺi|ĺ'{ĺa lľ0ÜĺtĺIot,E ľtlElłlll tmt![ uiltEtfrtttE ú 'l'GGlľG Putl'lÍi6 'I$Ex!ĺG Í, lřĺllolľlc tN}tĺlł6 P$nntl}ĺ3 nEtctl{c I ltoT lrilt(ne 3ĺt!ll{a lfffic ll ĺ$t' ĺUľl onnľĘ t0l,ataľo tnntrc B tl|lEtĺllo lGl{ĺ 1ilmil0 srilą$ It t!!t @t9 f.lat$ t outl $lt }|tl{llĺĚ ^cl}lĺG Hllľ{ '! t|ł!cl{tE ľłtl$ltlflc ł!0ľt|{G 0nĐ!f,łl lDmn!ł0 b 'Eĺ|on ilin ĺttFltc ltUTllľ6 Pll ! ĺ0 sl}l{ I *{.0 ' lxlcülĺÜĺllĺł8 5 8mE&ĺ8 ł ĺ{!|alltÍ ' g'lĺlclłÍtm ńll {lłDĺtlÍ' ĺaalHt{t{o a Feprodwd wlth parmixion ĺmn R. ívtsägck. 'nl* _j mnĺĺlc ] cüIľUoUl - Hotrilnľ J rEĺloolc - -J $Ef,ot nil{lltl{í .-l tl{lEłllÍTEtlÍ l EolÍnm I r*D FI E. tlĺEŘllAL l " lLlEnut a*xEĺt* 38 I stĺÓ los -łloęltĺ|* hnrtfftpÍmtľl' lĺc ü lhrfl{tout ouí lh.Ę mł3t 0f us hilo lEd palnfmm |lm€to tłm. (ff'ci rr rĺln0r irĚdaci.s 'prBlnł đnd tÜlľEtlE$. HđĺEĺo0 fiđ Faln otll{r fiđn tfio3. !ĺ!ryĺilĺ tlnđs o' pôlĺ bdąĺ? ĺ'lw 2.n0 l] onthr dhqÍ!ílt slEĺg ln ti. rre!!ľi{ro tsłl ftll pô|L Pul !n l on th! amô tĺät ruílrth! mort lNłl uÍr $!r 3t Plorĺ nte your gĺln Ę clÍi1ln0 ti. oĺr flumberttat irřt í.clÍlbrs ľoW Fln rt łĹĚ ĺfitsÍ lĺl tłil pB$ a hoülB ĺtsnásbđ ai n m lnąlĽ { f lrBsd rBir ĺetjr $kl Ę d'řllng tip on. ĺlúnblr ttat tlt đffi|t.đ $ür Fłn ĺľ łtt |Il5T lí tiE Frt Żi+ ho!ÍB' Ú1l3łtÚ?ĺ9* lü ElíasEdál än pl a| líąllt 3| Flonłĺ ĺđł ptlr pĺln Ę ĺlĺtllttg tln łnr ĺĺmbá' tłEŕ tEEÍ dgsdlôor Iou'pah mtĘlľluaf,. Bľief Pain lnventory {Short Form} ') ľH lÍrBtmants or m.dl.ötlonr !Ír ľül Ígĺoblnĺ for tourpElŕl 8} h łhe pa* 2{ ÍBuĘ hgt nuń lalltF ĺBĺo pln tĺoatmeĺls or ndlfatbnB pľÜYlđád? Plrosĺ dĺĺh tha ono polE8ĺtđg[ tłBt moý $ürs hor nuď aglhlľou fialt a!ŕahrd, 0,6 t{ fló lilĺ si đa 5üĺ ó0t lĺlú Ü016 stt üĐl |0nĺs& Hbý 9J tlrdBtlE oĺ. rumbdÍthlt drEcÍlboB hĘ đur|rig tlB pE* ałtouĺš ltlll lłtl lLĺE$EnEľľh ĺru.I ĺ.6enatrlAđl'fil llms: - lhmi: Ltt nEt lü'8lntlil tlađ ł1 ftEnrt lnEĺĺEn 2!'ĺ6ór6 9ř toÍpEtsł lrEíÍEE B,thod 0t EEnŕ lffEÍÍlE zrits4f{9S Í!npEtsł lnüÍEE ĹfrltlĺqĺtllĘ ĺ1 IbEnü lĺElÍlE 21496I8!n c!n!lEł lnbllE ü' łlomíl*0ÍŁłlírl,dáĺ futh m'i ouĺrĺÚg tia iÚms sĺđ łftEgľĺÍ$ ot Ibaĺĺlŕ lnhĺÍrF Z.lit5if89* ĺ t{ píĺ 12lJtsí?09Đ ConplEN lilrÍllĚ Ĺ ĺlEtlonľlti otł!r{ pBoplo 01 ftEnď Itrbftm 234dÁ7s9ĺ c0trpEEł llltrÍllE F.Srsp sl lbEĺŕ lĺlĺll!E l3!t'łĺttĺ l!npEEY ĺĺEÍEE 0tt3{t6lBłŤ lů EN hha5húa' Fltlĺ4ĺĺl d. tĺlĺymant of ilíĺ Ül ľbaE ratE ľmÍ ĺaln Ę d,ĺrłlng tbo oĺe mĺaborthlt t.tl lE* ňłüđl ľdĺ You lwr lĺEłľI ll0Íĺ' 0t lh16nú lĺtsŕ€E 2ltĺdúIs ĺs conllEf lnEÍPE letrt$6I 89il hi Ebalas ĺÜ m lnąlt Ü lů Fdĺ oryíýíGFlÉukĹl!rM' n! 39 Pľiloga 3. FUCC Scale This is a behavior scale that has been tested with children age 3 months to 7-years. Each of the ťtve categories (Faces' Legs, Activity, Cry' Consolability) is scored fiom 0-2 and the scores -" uJĺ.ä to g.i u totul rroim o-to. neĹavioral pain scores need to be considered within the context ofthJchild's psychological status, anxieĘ and other environment factoľs' Face 0 No particulaľ expĺession or smile I occasional gÍimace or frown, withdrawn disinteľested 2 Frequent to constant frown, clenched jaw, quivering chin Legs 0 Normal position or relaxed 1 Uneasy, restless, tense 2 Kicking, or legs drawn up ActivĘ 0 Lyrng quietĘ' normal position, moves easily I Squiľming, shifting back and forth, tense 2 Aĺcheđ, rigid, or jerkĘ Cľy 0 No cry (awake oľ asleep) 1 Moans orwhimpeľs, occasional comPlaint 2 CryĘ steadily' screams oľ sobs, frequent Consolabĺlĺty 0 Conteĺt, ľelaxed 1 Reassured by occasional touching, hugging or ''talking to, distľactible 2 Difťrcult to console or comfort The FLACC is a behavior pain assessment scale ounĺverslty of Michigan Health System (can be ľeproduced for clinical or research use) 40