METODE IZDELAVE BIBLIOGRAFIJ SKLADATELJSKEGA OPUSA Methods of Creating a Personal Bibliography of a Composer's Opus Zoran Krstulovic Oddano: 25. 5. 2013 - Sprejeto: 2. 10. 2013 1.02 Pregledni znanstveni članek 1.02 Review Article UDK 012:78.071.1 Izvleček V prispevku obravnavamo različne pristope, ki so jih ubrali sestavljalci bibliografij skladateljskih opusov posameznih skladateljev. Pregledali smo metode popisovanja glasbenih del v splošnih bibliografijah ter podrobneje raziskali metode, ki so bile podlaga sestavljanja glasbenih bibliografij posameznih skladateljev na Slovenskem od začetkov do danes. Metode popisovanja glasbenih del smo bolj podrobno raziskali na primeru dveh bibliografij skladb Emila Adamiča, prve iz leta 1937 in nove iz leta 2004, in bibliografije skaldatelja Vasilija Mirka. Na izbranih primerih smo pokazali tri značilne pristope pri izdelavi bibliografij skladb posameznega skladatelja, in sicer pristop, ki temelji na razvrstitivi del po obliki, zasedbi ali glasbenih zvrsteh, pristop abecednega popisa po naslovih skladb in kronološki princip nastanka skladb. Gre za prvo obravnavo metod priprave bibliografij skladateljskega opusa, rezultat katere so smernice za organizacijo popisov skladateljskih del, ki bodo v pomoč glasbenim bibliografom pri pripravi bodočih popisov. Ključne besede: bibliografije glasbenih del, izdelava bibliografij, seznami skladb, seznami glasbenih del Abstract The article deals with different approaches to creating a personal bibliography of a composer's opus. Methods of bibliographic descriptions of musical works in general bibliographies were examined with special emphasis on a thorough examination of methods of creating personal bibliographies of Slovenian composers from the beginning to the present. Special attention was given to the bibliographies of Emil Adamič, the first one dating in 1937 and the new one from Hp the year 2004, and the bibliography of Vasilij Mirk. Three different approaches were identified. Bibliographic records are arranged according to the form of musical works, performers or types of music, furthermore, the records are arranged either alphabetically by the title or chronologically by the year of creation. Methods of creating a bibliography of a composer's opus are presented for the first time resulting in guidelines for the organisation of bibliographic descriptions that will help bibliographers in their future endeavours. Keywords: bibliographies of musical works, lists of compositions, lists of musical works 1 Uvod V zadnjih dveh desetletjih se je v slovenski znanstveni in strokovni periodiki povečalo število objavljenih bibliografij skladateljev. Sleherni zbornik ali tematska številka revije, objavljena ob obletnici rojstva ali smrti posameznega skladatelja, praviloma vsebuje tudi bibliografijo njegovih del. Število objav bibliografij del številnih skladateljev, ki so jih sestavili različni avtorji, pa že nakazuje potrebo po pregledu metod izdelave le-teh. Ali drugače, količina objav že terja odgovor na vprašanje, katere metode izdelave so bile izbrane, kateri modeli izbora elementov bibliografskega popisa so bili uporabljeni itd. Prav tako pereča je potreba po oblikovanju smernic, ki bi olajšale sestavljanje podobnih bibliografij v prihodnosti. V pričujočem prispevku bomo poskusili nasloviti oba sklopa, poiskati skupna izhodišča metod izdelave bibliografij skladateljskih del ter ponuditi smernice, ki naj bi olajšale popisovanje skladb v prihodnosti. Na začetku je potrebno tudi pojasnilo glede uporabljene terminologije. V praksi se poleg izraza »bibliografija« bolj pogosto pojavlja besedna zveza »seznam del«. Tako poimenovanje izhaja iz poimenovanja temeljnih del na tem področju, kot so popisi skladateljskih opusov W. A. Mozarta, J. S. Bacha in drugih skladateljev. Namreč, že ta so bila naslovljena kot »seznam glasbenih del« (...Verzeichnis sämmtlicher Tonwerke..., ...Verzeichnis der musikalischen Werke.). Včasih se za bibliografijo skladb uporablja tudi besedna zveza »katalog del«, zlasti takrat, ko so bibliografski opisi posameznih glasbenih del opremljeni tudi z nekaj začetnimi takti skladbe (incipit). Takrat govorimo o »tematičnem katalogu«.1 Ang. Thematic catalogue; nem. Thematischer Katalog, thematisches Verzeichnis, Themenverzeichnis, it. Catalogo tematico. 2 Pregled objavljenih bibliografij glasbenih del 2.1 Glasbeni tiski v slovenskih splošnih bibliografijah Na Slovenskem je bilo do devetdesetih let dvajsetega stoletja izdelanih le nekaj specialnih bibliografij s področja glasbe. Bibliografske podatke o glasbenih tiskih so vključevale le splošne bibliografije. V bibliografiji Franca Simoniča (Simonič, 1903-1905) z začetka 20. stoletja so bili glasbeni tiski uvrščeni skupaj s knjižnimi deli v glavni popis, ki je urejen po abecednem vrstnem redu priimkov avtorjev oziroma naslovov. Kazal, ki bi omogočala dostop do popisanih glasbenih del, ni. Bibliografski opis publikacije v Simoničevi bibliografiji sestavljajo naslednji elementi:2 ime avtorja (skladatelja), naslov publikacije, podatek o izdaji, kraj založbe, založnik (in tiskar), leto objave, fizični opis. Ob bibliografskem opisu posamezne glasbene publikacije je Simonič navedel tudi posvetilo, običajno kot opombo. Vsebino publikacije, ko je v istem zvezku bilo objavljenih več skladb istega ali različnih avtorjev, je Simonič navedel le takrat, ko so posamezne skladbe bile navedene na naslovnici (Slika 1, Slika 2). In le v teh primerih je posamezno skladbo kot kazalko navedel tudi pri popisu objavljenih skladb posameznega skladatelja (Slika 3). Slika 1: Glasbena matica. Zvezek 1. Ljubljana, Glasbena matica, 1873. Naslovnica 2 »Opis knjige obsega ime pisatelja, oznako vsebine (naslov), izdajo, kraj založništva, ime založnika (in tiskarja), leto, format (obliko), obseg z event. številom zvezkov, prilogami, zemljevidi in slikami.« (Simonič, 1903-1905, str. [III]). Ma:ek Blaž. — Matica. 297 Mate k Blaž. Resultate zur Aufgabensammlung in Močnik-Neumann's Lehrbuch der Arithmetik und Algebra für die nheren Ciasserl der Mittelschulen. Von Bi. Matek, Gymnasialprofessor in Marburg. 5. umgearbeitete Auflage. Wien. Druck & Verlag von Carl Gerald's Sohn. 1893. 8'. (IV) + 126 str. Matevž evaiig. Passion, to je popisuvanje terplenja Jesusa Kristusi gospoda nashiga, koker je taistega Sveti JYIateush evangelist popisan. Katäri Je poje na Zve t no Nedello. V' Terstu 1805. V' Ceriarlki Kralevlfci Prefrajani Stiikarriizi Poglavailki. 124, 12 str. — Ta evangeli svetiga Matevsba, sdal pervizh vta Slovenski Jelig preobernen. Evangelium D, N, Jesu Christi, Authore Matthaeo, nunc prirnum verfum in linguam Schlauicam. (V Tibingi Ulr. Mcrhart) 1555,- 8». (XI) + 80 + (II) I. (Pod slovenskim predgovorom pctdpis: V. T. t. j.; Vergsrius Truber.) V c. k. dvorski knjižnici na Dunaju. Mati božja dobrega sveta. gl. (Dolžan Jernej.) — Mati božja na blejskem jezeru. 5. pomnoženi natisk. V Lj. Založil in prodaja A.Turk, knjigotržec 1899. — 1.—4. nat.? Matica. Glasbena Matica. Na smiliti dala in naložila Glasbena Matica v Lj. (1872.)- 4'. Zv. 3. - I. Nedved »Mili kraj.« — Ipavec »Danici«.— Förster »V tihi noEi«. — Gerbič »Mojemu rodu«. (1872). 9 sfr. II. Förster a Slava Slovencem- moški zbor. -Nedvčd »Moja rožica«. — Anton Stöckl -Opomin k petji«, moški zbor. — Foe rs t er -Svet', moški zbor. (1875). (Partitura + glasovi,) III. V spomin Antonu JaneŽiču o slovesnem razkritji spominka v Lešah dnč 13. avgusta 1876. Vglasbil za moški zbor z osmo- in samospevom za bariton Anton Stöckl, pevovodja ljubljanske iitainice. Beseda Jos. C i m p e r m a n - ove. V Lj. Tiskal Rudolf Milic (1S76). 6 str. IV.—'V. Zbirki slovenskih napevov ubranih za četvero ati petero moških glasov. VLj. Tiskal R. Milic 1877—1878. str. 1—32, permi 1—3!. 120 Oecelj Josip. — Gerbič Fran. 4 štev. — III. leto (1899). Slovenski in nemški; od 3. štev. III. leta samo slovenski. (Izhaja po potrebi 4—6krat na leto,) Gecelj Josip. Gospa, ki je bila v Parizu, gl. Talija. Slovenska. 24. — Sovraštvo mej bratoma. Igra v dveh dejanjih. Spisal Josip Gecelj. V Zagrebu. Tiskarna:»Narodnih Novin« 1882. 8°. 37 str. Qenovefa. Sveta grofinja Genovefa. Mična in ganljiva pripovest. Četrti natis. V Lj. Založil J. Giontini 1875. 8°. 50 str. — Prvi nat. pri Giontiniju 1857? — 2.-3., 5.-6. nat.? Sedmi nat. VLj. Tiskarna R. Miliceva 1891. 8». 48 str. — Osmi nat VLj. Založil in prodaja Janez Giontini. 1896. 8°. 50 str. GenzičFerdinand pl. Občni zemljevid Kranjske, gl. Jahnz Emilij. Gerbič Fran. Album slovenskih napevov. gl. Album. — Cerkvene pesmi. Za petje postavil F. Gerbič. Op. 8. V Lj. (1868). 4°. 16 str. — Glasbena Zora. gl. Zora. — Glasi slovenski za čveterospev, samospev in glasovir. Posvetil slavnemu, gosp. dr. Lovro Tomanu, ljubljencu slovenskega naroda, skladavec Fr. Gerbič. VLj. Dobiva se pri Giontinitu. Tisk na Dunaji (1862). — Lira Sionska, napevi cerkvenih pesem. Zložil France Gerbič. Založnik skladatelj, tiskarnica Camila Pražakova v Pragu. Zv. I. list 1—XII 1866. Op. II. 8«. (IV)-f 96 str. — Milotinke. Besede dr. Gr. Krek-öve. Samospevi za visoki glas, zložil Fran Gerbič. Op. 28. 1, Skupaj sva pri oknu Stala; 2. Sklepala rokž si bele; 3. Želel bi, da bil bi ptica. Izdala in založila »Glasbena Matica« v Lj. Natisnil Jos. Eberle in dr. na Dunaju 1887. 4°. 9 str. Skladatelju g. Antonu .Dvofäku posvečeno. — Mojemu rodu. gl. Matica. Glasbena. I. — Napevi velikonočnih pesmi. Zložil Fr. Gerbič. Op.16. V Lj. 4°. 4 str.: . ... — Narodne pesmi z napevi. gl. Pesmi.. Slika 2: Bibliografski opis prvega zvezka Glasbene matice v Simoničevi bibliografiji (vir: Simonič, 1903-1905, str. 297) Slika 3: Kazalka v Simoničevi bibliografiji na skladbo Frana Gerbiča, objavljeno v prvem zvezku Glasbene matice (vir: Simonič, 1903-1905, str. 120) Nadaljnja prizadevanja na področju popisovanja glasbenih tiskov lahko spremljamo v Zborniku znanstvenih in poučnih spisov, v poglavju »Bibliografija slovenska« avtorja Karola Glaserja (Glaser, 1902). Glasba je umeščena v poglavje XVII., Umetniška dela, ter razdeljena na podpoglavja a) Cerkvena glasba in b) Posvetna glasba. Znotraj posamezne skupine so dela razvrščena po abecednem vrstnem redu naslovov. Kazal ni. Dostop do posameznih bibliografskih enot je torej možen le prek vsebinskih oznak (cerkveno, posvetno), šele potem prek naslova publikacije. V naslednjem zvezku Zbornika znanstvenih in poučnih spisov je Janko Šlebinger (Šle-binger, 1903) ubral nekoliko drugačno pot. Glasbene tiske je poimenoval »Muzikalije« in jih razporedil v XIV. skupino ter razvrstil v enotni abecedni seznam po priimkih avtorjev oziroma naslovov ne glede na glasbeno zvrst (cerkveno, posvetno). Tudi v tem bibliografskem popisu ni kazal. Enaka struktura je ponovljena v objavljenih bibliografijah za naslednja leta.3 Tudi Slovenska bibliografija za l. 1907-1912, ki jo je sestavil Janko Šlebinger (Šlebinger, 1913), vsebuje popis glasbenih tiskov. Vendar so zapisi o le-teh lažje dostopni zaradi zgradbe bibliografije. Glasbeni tiski so zbrani v posebnem poglavju »IX., Glasba. Umetnost: 1. Muzikalije«, ter razvrščeni po abecednem vrstnem redu priimkov avtorjev oziroma naslovov. Bibliografski zapisi v opombah vsebujejo tudi podatke o poročilih in kritikah v časopisju ter drugih serijskih publikacijah. In čeprav je bibliografija sestavljena tako, da omogoča neposreden dostop do informacij o glasbenih delih, je njena pomanjkljivost v tem, da je opisani princip edini način dostopa do bibliografskih podatkov. Prav tako kot v prejšnjih bibliografijah manjka vrsta kazal, ki bi omogočala dostop do skladb tudi prek avtorja besedila, oblike, glasbene zvrsti ali zasedbe. Popisa vsebine glasbenih tiskov, ki so sestavljeni iz več skladb različnih skladateljev, pri bibliografskem opisu posameznih publikacijah ni. 218 Slov. bibliografija za 1. 1907—1912. — Besedilo k spevoigri Slava cesarju Francu Jožefu I. Za šolske slavnošti priredil in Društvu za zgradbo učiteljskega konvikta poklonil. V Ljubljani, 1908. Založilo in izdalo — Tri skladbe za klavir. Humoreska, nokturno in barkarola. Izdala in založila Glasbena matica v Ljubljani 1909. 4°. Aljaž Jakob. I. zvezek mešanih in moških zborov. Dva zbora VIL zvezek (ima tri mešane in tri moške zbore). Vsak Slika 4: Primer popisa publikacij Jakoba Aljaža (vir: Šlebinger, 1913, str. 218) Za leto 1905 in 1906 je glasba prestavljena v XV. skupino. Omeniti je še treba popis glasbenih tiskov v publikaciji Slovenska knjiga (Slovenska knjiga, 1939). Glasbena dela so popisana v posebnem poglavju,4 bibliografske enote se vrstijo po abecednem vrstnem redu priimkov avtorjev oziroma naslovov. Publikacija vsebuje »Imenski in stvarni seznam«, ki omogoča dostop do zapisov o glasbenih delih tudi po glasbeni obliki (npr. rekviemi, samospevi) ali po obliki publikacije (npr. albumi, pesmarice). Ne omogoča pa dostopa prek avtorjev besedil ali naslovov, ker ti elementi niso uvrščeni v kazalo. Leta 1948 je začela izhajati Slovenska bibliografija (Bulovec, 1948). Vse do leta 1977 je vsebovala posebno poglavje, posvečeno glasbenim tiskom.5 V tem prvem letniku nacionalne bibliografije je bil seznam glasbenih del sestavljen po abecedi priimkov avtorjev oziroma naslovov. Popis muzikalij ni del osrednjega seznama, ki zajema periodiko in knjige, prav tako je neoštevilčen. Pod posameznimi bibliografskimi enotami so navedene opombe o omembah posameznih glasbenih del iz popisa v časopisju in drugi periodiki. Bibliografija sicer vsebuje kazala,6 vendar ta kazala ne upoštevajo glasbenih tiskov zato prek le-teh ni mogoče dostopati do elementov popisa glasbenih del. Skozi leta se koncept popisa glasbenih del v Slovenski bibliografiji ni bistveno spreminjal vse do zadnjega tako urejenega zvezka (Slovenska bibliografija XXXI, 1977, I. del, 1984). Glasbeni tiski so bili vedno popisani v posebnem poglavju, vendar so jih sestavljavci začeli vključevati v skupno štetje ter tako povezovati z drugim gradivom in posledično vgrajevati v kazala. Skladatelji in drugi avtorji glasbenih del so vključeni v imensko kazalo. Glasbeni tiski so vključeni tudi v spletno Slovensko bibliografijo (Slovenska bibliografija, 2010-, http://sb.nuk.uni-lj.si/, segment Muzikalije).7 Uporabniški vmesnik ponuja veliko možnosti dostopa do glasbenih tiskov. Prva možnost dostopa do glasbenih tiskov je iskanje z iskalnikom (navadno in napredno iskanje). Celoto popisanega glasbenega gradiva zamejimo tako, da s klikom vstopimo v segment Muzikalije. V naslednjem koraku nam vmesnik ponudi možnosti preiskovanja po letnici izida ali kategorijah Univerzalne decimalne klasifikacije. Bibliografske podatke posameznih enot je možno izpisati na zaslonu v različnih formatih (osnovnem, ISO690, COMARC, MARC21, SUTRS). V stoletju razvoja nacionalne bibliografije je prehojena dolga pot od prvega Simo-ničevega popisa slovenske ustvarjalnosti z zelo omejenimi možnostmi dostopa do 4 Poglavje: 13. Glasba. Dramatika, gledališče. Film. Ples., A. Glasba, ples. 5 V prvi objavi poglavje »III. Muzikalije«. 6 C. Abecedno kazalo: Avtorji, Uredniki, Stvarni register. 7 Zaradi tehnološke zastarelosti in zato nedostopnosti je v besedilu izpuščen pregled Slovenske bibliografije na CD-ROM-u in prejšnje verzije Slovenske bibliografije na spletu. informacij o popisanem gradivu do spletnega orodja, ki omogoča skoraj neomejene možnosti iskanja. 2.2 Pregled slovenskih specialnih bibliografij s področja glasbe Do osamosvojitve Slovenije leta 1991je bilo objavljenih le nekaj bibliografij slovenskih skladateljev. Prva je nastala kot dodatek k monografiji o skladatelju Emilu Adamiču8 (Koželj, 1937). Naslednja pa je bila objavljena kot dodatek k monografiji o osebnosti in delu Rista Savina (Cvetko, 1949). Sestoji iz dveh delov, kronološkega popisa skladb in seznama skladb po kompozicijskih področjih. Drugi del, seznam po kompozicijskih področjih, ima tudi funkcijo knjižnega kazala, ker številka, navedena ob naslovu skladbe, napoti bralca na stran v knjigi, na kateri se določena skladba obravnava, in ne na kronološki seznam skladb. V seznamu skladb so popisani rokopisi z navedbo osnovnih podatkov o natisu pri tistih skladbah, ki so bile objavljene. Savinov skladateljski opus je bil leta 2012 ponovno popisan (Ograjenšek in Krstulovič, 2012). Glavni seznam tudi sledi kronološkemu načelu nastanka del in je popis rokopisov. Objave skladb so navedene zraven bibliografskega opisa posameznega dela. Seznamu del sledijo kazalo naslovov in začetkov besedil, kazalo pesnikov, prevajalcev in prirediteljev besedil ter kazalo zasedb in glasbenih zvrsti. Naslednja objavljena bibliografija nekega skladatelja je bil bibliografski pregled skladb Slavka Osterca (Pokorn, 1970). Seznam rokopisov z osnovnimi podatki o objavah je organiziran po glasbenih zvrsteh,9 znotraj posamezne zvrsti pa je bilo uporabljeno načelo kronologije nastanka del. Posamezne glasbene zvrsti so bolj podrobno razdelane na podzvrsti oziroma glede na zasedbo.10 Kazal ni. Do danes je objavljen le en tematični katalog, Gallusov katalog, ki ga je sestavil in leta 1992 objavil Edo Škulj (Škulj, 1992). Katalog upošteva le tri zbirke skladb, ki jih je I. Gallus sam objavil, ostale objavljene skladbe so v dodatku. Skladbe so popisane tako, kot se vrstijo v zbirkah, zbirke pa se vrstijo glede na letnico izida, najprej maše, potem moteti in na koncu madrigali. Zaporedni, lahko bi rekli identifikacijski številki sledi naslov skladbe, naslovu pa prvi notni sistem (incipit) iz objave celotnega skladateljevega Podrobneje o tej bibliografiji v nadaljnjem besedilu. Seznam je razdeljen na 9. področij: I. Odrske skladbe, II. Kantate, III. Simfonične skladbe, IV. Komorne skladbe, V. Klavirske skladbe, VI. Orgelske skladbe, VII. Skladbe za glas z instrumentalno spremljavo, VIII. Zborovske skladbe, IX. Cerkvene skladbe. Razdelek I. Odrske skladbe je bolj podrobno razdeljen na a) Opere, b) Baleti, c) Scenska glasba; razdelek VII. Skladbe za glas z instrumentalno spremljavo na a) S klavirjem, b) Z violo, c) Z raznimi komornimi sestavi, d) Z orkestrom; razdelek VIII. Zborovske skladbe pa je nadalje razdeljen na a) Mešani zbori, b) Moški zbori, c) Ženski zbori, d) Mladinski zbori. opusa v zbirki Monumenta artis musicae Sloveniae11. Temu sledijo različni podatki: okrajšave izdaj, število taktov, modus, zasedba - število zborov, zasedba - število glasov, zasedba - vrsta vokalnega ansambla ter na koncu besedilo v izvirniku (latinščini) in slovenski prevod. Publikacija je bogato opremljena s kazali. Vsebuje naslednja kazala: kazalo maš, kazalo motetov po vrstnem redu, kazalo motetov po abecednem redu, kazalo motetov po številu glasov, kazalo motetov po številu zborov, kazalo motetov Ad aequales, kazalo motetov Alternatim, kazalo motetov Ad modum echo, kazalo ma-drigalov po vrstnem redu, kazalo madrigalov po abecednem redu, kazalo madrigalov po številu glasov, kazalo madrigalov po številu zborov, kazalo madrigalov Ad aequales. Bolj sistematično delo pri izdelavi in objavljanju bibliografij del slovenskih skladateljev je bilo opravljeno v zadnjih dveh desetletjih s Kazalom slovenskih glasbenih revij (Škulj, 1992; izšlo novembra 1993), s katalogi, ki so spremljali razstavi ob stoletnici Marija Kogoja (Moja notranjost sem, 1992) in Slavka Osterca (Moja smer je skrajna levica, 1995), z Bibliografijo založbe Glasbena matica v Ljubljani (Krstulovic, 1994; izšlo septembra 1996), ter s sistematičnim popisovanjem zapuščin skladateljev Emila Adamiča (Krstulovic, 2004), Matije Bravničarja (Zager, 2008), Uroša Kreka (Benedik in Bogunovic, 1997), Marijana Lipovška (Bagarič, 2011), Vasilija Mirka (Krstulovic, 2003), Karola Pahorja (Krstulovic, 2005), Primoža Ramovša (Krstulovic, 1999), Antona Schwaba (Krstulovic, 1999), Matije Tomca (Škulj, 1997) in Vilka Ukmarja (Krstulovic, 2006). Kazalo slovenskih glasbenih revij (Škulj, 1992; izšlo novembra 1993), je popis vsebine slovenskih glasbenih revij, od prve, imenovala se je Cäcilia in je izhajala 1857-1859, do Sončne pesmi, ki je izhajala med letoma 1984 in 1992. V popis je bibliograf uvrstil še Grlico, ki jo je urejal Srečko Kumar in je izhajala v Zagrebu (1933-1935) ter na koncu tudi slovenski delež skladb, objavljen v zagrebški reviji Sveta Cecilija (od 1907 dalje). Popis je organiziran po posameznih revijah, ki se vrstijo gleda na začetek izhajanja. Znotraj posameznega naslova je popis razdeljen v dva dela: popisu člankov po abecednem vrstnem redu avtorjev, psevdonimov oziroma naslovov sledi na enak način urejen popis v posamezni reviji objavljenih skladb. Bibliografija ima dve kazali. Prvo je »aktivno imensko kazalo«, ki je po svoji funkciji kazalo avtorjev. Sledi mu »pasivno imensko kazalo«. Njegova funkcija je napotiti uporabnika na članke, katerih tema so posamezne osebnosti (skladatelji, muzikologi itd.), gre torej za neke vrste imensko predmetno kazalo. V katalogu razstave ob stoletnici rojstva Marija Kogoja (Moja notranjost sem, 1992) je objavljena bibliografija njegovih objavljenih skladb (Krstulovic in Loparnik, 1992). Bibliografija je oblikovana nekoliko drugače kot druge bibliografije glasbenih del. 11 Celotni glasbeni opus I. Gallusa je bil objavljen v zvezkih 6-21 in 26-28. Osnovni popis je razdeljen na »Izvirna dela« in »Priredbe«, vsak od teh še na »Zbirke« in »Posamične objave«: Izvirna dela Priredbe Zbirke Posamične objave Zbirke Posamične objave V prvem delu bibliografije so popisane zbirke z izključno Kogojevimi skladbami po naslednjem vzorcu: • naslov in drugi podatki o naslovu, • urednik ali redaktor, • kraj, založba, letnica izida, • opomba, v kateri so navedeni sestavni deli zbirke - naslovi skladb s številom strani, avtor morebitne spremne besede itd., • podatki o ponatisih, • reference oziroma podatki o poročilih in kritikah, ki obravnavajo določeno publikacijo. Drugi del, »Posamične objave«, je oblikovan kot naslovno kazalo prvega dela z dodanimi bibliografskimi opisi objav, ki jih v prvem delu, med objavljenimi zbirkami skladb, ni. Naslovi skladb se vrstijo po abecedi, pri vokalnih in vokalno-instrumentalnih skladbah je dodan avtor besedila, vsem enotam pa oznaka glasbene oblike oziroma zasedbe. Naslovom skladb, ki se pojavljajo v zbirkah, je dodana še zaporedna številka navedbe zbirke v tem popisu in število strani, na katerih se skladba nahaja. Druge bibliografske enote - objave, ki jih ni v popisu zbirk skladb - pa so popisane ob ustreznih naslovih po enakem, zgoraj navedenem vzorcu. Po enaki metodologiji je oblikovan tudi popis priredb. Skupnega naslovnega kazala za izvirne skladbe in priredbe ni. Bibliografija objavljenih skladb Slavka Osterca (Krstulovič, 1995) je objavljena v katalogu razstave ob stoletnici skladateljevega rojstva (Moja smer je skrajna levica, 1995). Oblikovana je le iz enotnega seznama skladb, ki se vrstijo po abecednem vrstnem redu naslovov. Tudi ta popis ima značilnosti naslovnega kazala. Na naslove, ki se pojavljajo le v zbirkah skladb, napoti zapovrstna številka zbirke v tem popisu in številka strani, na kateri se nahaja. Sicer je struktura bibliografskih zapisov enaka strukturi bibliografije Marija Kogoja. Bibliografija založbe Glasbena matica v Ljubljani (Krstulovič, 1994; izšlo septembra 1996) popisuje izdaje, ki jih je založba objavila od ustanovitve leta 1873 do prenehanja delovanja leta 1945. Urejevalni princip bibliografije je kronološki, objave si sledijo glede na letnico izida. Bibliografski opis je sestavljen iz treh večjih celot. Prva celota je sestavljena iz naslednjih elementov: • imena in priimka skladatelja, • naslova in drugih podatkov o naslovu in o številki opusa, • kraju tiskanja in tiskarju, • knjižni zbirki, • založniški številki. Elementi se pojavljajo v skladu z dostopnimi podatki. Če podatki za kateregakoli od naštetih elementov niso razvidni iz objavljene publikacije ali so bili neugotovljivi, so izpuščeni in jim sledi naslednji sklop elementov. Druga celota je opomba, ki praviloma pri publikacijah brez letnice izida pojasni, po katerem viru je povzeta letnica izida. Včasih opomba prinaša podatke o izdaji, o posvetilu, avtorju uvoda ipd. Tretja celota so podatki o vsebini. Založba Glasbena matica je v svoji zgodovini objavila največ pesmaric, ki so bile sestavljene iz skladb različnih avtorjev oziroma iz različnih skladb enega avtorja. Zato je ta celota strukturirana iz naslednjih podatkov: • zaporedne številke skladbe v publikaciji, • imena in priimka skladatelja, • naslova in drugih podatkov o naslovu, • prvega verza besedila, • imena in priimka avtorja besedila. V pesmaricah, sestavljenih iz skladb za različne zasedbe, so le-te ločeno popisane, prvi verz besedila je pa naveden le tam, kjer se razlikuje od naslova. Opisana struktura bibliografije je določila izdelavo več kazal: kazalo skladateljev in pri-rejevalcev, kazalo pesnikov, piscev in prevajalcev, kazalo naslovov in začetkov pesmi ter kazalo oblik in zasedb. Slednje je razdeljeno na tri skupine, in sicer »Umetne skladbe«, »Priredbe ljudskih pesmi«, »Razprave, revije, katalogi, učbeniki«. Od leta 1997 dalje so bile objavljene številne bibliografije skladateljev, spodbuda za njihov nastanekje bil skoraj praviloma namen objaviti zbornik ob obletnici rojstva ali smrti. Značilnost večine bibliografij je, da so v popis zajeti tudi rokopisi skladb. V letu 1997 sta bili objavljeni dve bibliografiji, skladatelja Uroša Kreka ob njegovi 75-letnici (Benedik in Bogunovic, 1997) in skladatelja Matije Tomca ob 10-letnici smrti (Škulj, 1997). Glasbena dela so v Bibliografiji skladb Uroša Kreka (Benedik in Bogunovic, 1997) razdeljena v šest skupin, glede na glasbeno zvrst oziroma zasedbo, ena med njimi pa je še dodatno razdeljena glede na avtorstvo skladb.12 Znotraj posamezne skupine je urejevalni princip abecedni vrstni red naslovov skladb, skladbe pa so oštevilčene od začetka do konca ne glede na skupine, v katere so razvrščene. Ob naslovu je vedno podatek o zasedbi in letnici nastanka skladbe. O fizični obliki rokopisov ni podatkov. Naslovu skladbe sledijo podatki o prvi izvedbi skladbe, objavah (natisih), zvočnih posnetkih v arhivu Radia RTV SLO in objavah zvočnih posnetkov. Bibliografijo zaključi »indeks skladb«, ki je kazalo naslovov. Tomčeva glasbena bibliografija (Škulj, 1997) je razdeljena na dva dela - »spise«, popis člankov, objavljenih v periodiki, in »skladbe«. Bibliografija skladb upošteva le objavljena dela, razdeljena je na seznam objavljenih zbirk skladateljevih del, seznam objav v glasbenih revijah in seznam objav posameznih skladb v pesmaricah. Znotraj posameznih seznamov so skladbe urejene po abecednem vrstnem redu naslovov. Poleg podatkov o kraju samostojne izdaje in založbi, podatkov o številkah revij in pesmaricah, v katerih so objavljane Tomčeve skladbe, bibliografija prinaša tudi navedbe o ocenah publikacij v periodiki. Kazal ni. V Seznamu del skladatelja Primoža Ramovša (Krstulovič, 1999) so zajeti podatki o skladateljevih rokopisnih skladbah in njihovih objavah. Glavni popis je urejen po abecedi naslovov, natisi so popisani ob rokopisih. Bibliografski zapisi za posamezne rokopisne enote so strukturirani po naslednjem vzorcu: naslov in drugi podatki o naslovu, zasedba, kraj in datum nastanka skladbe, fizični podatki o rokopisu in/ali čistopisu, opomba (običajno podatek o naslovu na čistopisu in posvetilu). Podatki o morebitnem natisu sledijo popisu rokopisa, in sicer: kraj založbe, založba, letnica izida, fizični opis, zbirka, založniška številka. Bibliografija Primoža Ramovša vsebuje tudi Kronološki seznam del. Taki seznami, kot je razvidno iz dosedanjih opisov metod izdelave bibliografij skladateljev, niso pogosti. Možno ga je bilo izdelati, ker je skladatelj na svojih rokopisih skoraj dosledno zapisoval datum, ko je skladbo končal. Kronološkemu seznamu sledi Kazalo zasedb, ki je sestavljeno iz dveh delov, in sicer kazala instrumentalnih zasedb ter kazala vokalnih in vokalno-instrumentalnih zasedb. Zaradi pestrosti so instrumentalne zasedbe bolj podrobno razdeljene (posamezni inštrumenti, duo, trio, kvartet, kvintet, septet, nonet, tolkala, Orffov instrumentarij, različne instrumentalne skupine, orkester). Bibliografijo zaključi kazalo glasbenih oblik in zvrsti. Bibliografija objavljenih skladb dr. Antona Schwaba (Krstulovič, 1999) je izdelana po enakih načelih kot zgoraj opisani bibliografiji skladateljev Marija Kogoja in Slavka Osterca. 12 1.1 Filmska glasba, 1.2 Scenska in dramska glasba, 1.3 Orkestralne skladbe, 1.3.1 Avtorska dela, 1.3.2 Redakcije partitur, 1.4 Komorne in solistične skladbe, 1.5 Zborovske skladbe, 1.6 Razno Seznam je razdeljen na zbirke in posamične skladbe. Popis posamičnih skladb ima značilnosti kazala naslovov, zato posebnega kazala naslovov ni, prav tako ne drugih kazal. Seznam del skladatelja Vasilija Mirka (Krstulovič, 2003) in Seznam del skladatelja Emila Adamiča (Krstulovič, 2004) bosta v nadaljevanju podrobno analizirana, zato je na tem mestu izpuščen kratek pregled. Seznam del skladatelja Karola Pahorja (Krstulovič, 2005) je razdeljen v dva dela - popis tiskov in popis rokopisov, urejena sta po abecedi naslovov. Vse enote v bibliografiji so tekoče oštevilčene ne glede na osnovno razdelitev. Seznamu Pahorjevih del so priložena kazala: naslovov in začetkov besedil, pesnikov, prevajalcev in prirediteljev besedil, zasedb in glasbenih zvrsti ter seznam nahajališč. Seznam objavljenih del skladatelja Vilka Ukmarja (Krstulovič, 2006) je urejen po abecedi naslovov in je oštevilčen. Priložena pa so običajna kazala naslovov in začetkov besedil, pesnikov, prevajalcev in prirediteljev besedil ter zasedb in glasbenih zvrsti. Seznam del skladatelja Matije Bravničarja (Zager, 2008) je izdelan na enakih načelih in z enakimi kazali kot bibliografije Emila Adamiča in Karola Pahorja. Avtorica Seznama glasbenih del Marijana Lipovška (Bagarič, 2011) je bibliografijo zastavila nekoliko drugače. Seznam glasbenih del Marijana Lipovška je tridelen, uvaja ga Seznam publikacij, kateremu sledi Abecedni seznam glasbenih del, zaključi pa Kazalo zasedb. Seznam publikacij navaja samostojne objavljene publikacije skladateljevih del in tiste, v katerih je Lipovšek sodeloval z eno ali več skladb, ki so razvrščene po abecednem vrstnem redu naslovov oziroma naslovov zbirk. Abecedni seznam del zajema popis skladb v rokopisu po abecednem vrstnem redu naslovov posameznih skladb. Seznam prinaša tudi podatke o objavah posameznih skladb. Deloma uporabnika napoti na uvodni Seznam publikacija, v primeru natisa skladbe v glasbeni reviji so navedeni celotni podatki o objavi. Kazalo zasedb je razdeljeno na tri osnovne kategorije, zbori, vokalno-instrumentalne zasedbe in instrumentalne, le-te se še naprej delijo na konkretne glasbene sestave, uporabljene v posameznih skladbah. 3 Metode izdelave glasbenih bibliografij na primeru seznamov del Emila Adamiča in Vasilija Mirka Problematika izdelave skladateljskih bibliografij je specifična. Že pri organizaciji elementov formalnega bibliografskega popisa je treba sprejeti vrsto odločitev, ki so odvisne od skladateljskega opusa, katere glasbene zvrsti je skladatelj ustvarjal, katere glasbene oblike je pri tem uporabil, za katere zasedbe itd. Pri objavljenih (natisnjenih) bibliografijah je zelo pomembno omogočiti uporabniku najkrajši dostop do iskane skladbe. Ta pa je odvisen od razlik med rokopisi glasbenih del in njihovimi natisi (objavami). V obravnavanih objavljenih bibliografijah se pojavljajo naslednji modeli: Skladatelj Glavni seznam Druge značilnosti Kazala Vasilij Mirk Skladbe so razvrščene Seznam po opusih; • Kazalo zasedb; po abecedi naslovov • Kazalke na posa- • Kazalo oblik in zvrsti. skladb. mezna dela so Popis rokopisov in umeščene v glavni objavljenih skladb. seznam. Emil Adamič Glavni seznam je ločen na tiske in rokopise, znotraj obeh pa so skladbe razvrščene po abecedi naslovov. Popis rokopisov in objavljenih skladb. Kazalo naslovov in začetkov besedil; Kazalo pesnikov, prevajalcev in prirediteljev besedil; Kazalo zasedb in glasbenih zvrsti; Seznam nahajališč; Primerjava štetja s Koželjevim (avtor prve bibliografije) štetjem. Zasnova dveh skladateljskih bibliografij, ki smo jih vzeli kot primer, kaže podobnosti v strukturiranju podatkovnih modelov ter tudi razlike, ki so posledica vsebinskih razlik med opusi ustvarjalcev. 3.1 Koželjev popis skladb Emila Adamiča iz leta 1937 Emil Adamič je bil najverjetneje prvi slovenski skladatelj, katerega glasbeno delo je bilo monografsko predstavljeno in bibliografsko popisano takoj po njegovi smrti. Zato je monografija Lucijana Marije Škerjanca Življenje in delo slovenskega skladatelja (Šker-janc, 1937) temeljno delo o skladatelju, njeno zadnje poglavje, Adamičeva glasbena bibliografija (Koželj, 1937), pa je bilo izhodišče za novo dopolnjeno bibliografijo skladb Emila Adamiča (Krstulovic, 2004).13 13 Podatki o avtorjevih skladbah so objavljeni še v nekaterih drugih bibliografijah: Mitja Gobec in Marko Dušinc, Katalog Naših zborov od I (1946) do XXX(1978), Naši zbori 31/1979, 6; Edo Škulj, Kazalo slovenskih Koželjev popis našteva 1094 skladb oziroma bibliografskih enot. Poleg osrednjega popisa del bibliografija prinaša še seznam priredb Adamičevih skladb, seznam skladb, o katerih je bibliograf pridobil podatke po dokončni ureditvi bibliografije, kazalo začetnih besed vokalnih skladb ter seznam avtorjev besedil. 3.1.1 Osnovni popis Koželjev namen je bil, kot je razvidno iz bibliografije skladb, popisati skladateljeva glasbena dela ne glede na obstoječo fizično obliko - rokopis oziroma natis. Popisal je Adamičeve objavljene skladbe in v primerih, ko ni bilo natisa, tudi tiste, ki so bile takrat še dostopne le kot rokopis. Koželjeva bibliografija Adamičevih skladb je zasnovana na osnovni delitvi med vokalne in instrumentalne skladbe. Popis vokalnih skladb je razdeljen na sezname mešanih, moških, ženskih in mladinskih zborov, samospevov in dvospevov ter glasbe za igre. Skupini vokalnih skladb je dodan poseben seznam, ki navaja zbirke zborov, v katerih so poleg mešanih natisnjeni tudi moški zbori in skladbe, ki so napisane za moški, mešani in ženski zbor. Med vokalnimi skladbami so ločeno popisane »a cappella«14 skladbe in vokalne skladbe z instrumentalno spremljavo, vsako od teh skupin je avtor razdelil še na skupini tiskanih in rokopisnih skladb. Koželjeva razporeditev Adamičevih skladb v prvem delu bibliografije je precej zapletena, zato jo še shematsko ponazorimo: A. Vokalne skladbe 1. Mešani zbori a) a cappella • tiskane skladbe • rokopisne skladbe b) s klavirjem, z orkestrom 2. Moški zbori a) a cappella • tiskane skladbe • rokopisne skladbe b) s klavirjem, z orglami, z orkestrom glasbenih revij, Naši zbori 44/1992, 6; Zoran Krstulovič, Bibliografija založbe Glasbena matica v Ljubljani, Naši zbori 46/1994, 6. Bibliografske zapise o njegovih skladbah najdemo še v katalogih Glasbene zbirke Narodne in univerzitetne knjižnice ter v nacionalnem vzajemnem bibliografskem sistemu (COBIB). 14 Vokalna zasedbe brez instrumentalne spremljave. 3. 2enski zbori a) a cappella • tiskane skladbe • rokopisne skladbe b) s klavirjem, z orkestrom • tiskane skladbe • rokopisne skladbe 4. Mešani, moški in ženski zbori15 5. Mladinski zbori a) a cappella • tiskane skladbe • rokopisne skladbe b) b) s klavirjem, orglami, harmonijem, z orkestrom • tiskane skladbe • rokopisne skladbe 6. Samospevi in dvospevi (s klavirjem, z orglami, z orkestrom) • [tiskane skladbe]16 • rokopisne skladbe 7. Glasba k igram Drugi del bibliografije je namenjen popisu instrumentalnih skladb, razporeditev biblio grafskih enot je naslednja: B. Instrumentalne skladbe 1. Simfonični orkester 2. Mali in šolski orkester 3. Godalni orkester 4. Tamburaški orkester 5. Komorna glasba (Godala, pihala in trobila) 6. Klavir 7. Violina Bibliografske enote so zaporedno oštevilčene od začetka do konca. Značilnost Koželje-ve bibliografije je, da je vključil v zaporedno štetje tudi skladbe, ki so objavljene v zbirkah Adamičevih skladb oziroma v drugih zbirkah. Torej, štetje teče na ravni posamezne skladbe in ne na ravni publikacij, tudi če so le-te sestavljene izključno iz skladateljevih skladb. 15 »V tem odstavku so zbirke zborov (poudarek avtorja prispevka), v katerih so poleg mešanih natisnjeni tudi moški zbori in skladbe, ki so zložene za moški, mešan in ženski zbor.« (Koželj, 1937, str. 166). 16 Vmesni naslov je verjetno pomotoma izpuščen. 557. 558. 559. 560. 561. 562. 563. 564. 565. 566. 567. 568. 569. 570. 571. 572. 577. 678. 579. 580. 581. 582. 583. 584. 585. 586. 587. > a! ■5.8 il Bolni tovariš (Stritar Jožef). (A, B). 2gl. zbor Strani 12., 13. Mati (Simon Jenko). 2gl. zbor. Stran 17. Velikonočna (Narodni napev). 2 gl. zbor. Stran. 23. Trobenti« (A. K. Sežunov). (A, C). 2 gl. zbor. Strani 29., 31. Majnikova (Besedilo ?). 2gl. zbor. Stran 37. Po jagode (A. Funtek). 2gL zbor. Stran 56. Malin (A. Funtek). 2 gl. zbor. Stran 57. Mladi vojaki (Jožef Stritar). 2gl. zbor. Stran 76. Tepežniea (A. M. Rostov). 2gl. zbor. Stran 78. A j, na okna (A. Ra.Pč). (A, B). 2 gl. zbor. Strani 79. 81. Da mi biti je drevo <0. Zupančič), 2g[. zbor, Stran 90. Štirje letni časi (Janko Leban). 2gl. zbor. Stran 91. Divji mož (O. Župančič). 2gl. zhift, Straa 92. Zivi, svetli cesar naš (Besedilo ?). 2gl. zbor. Stran 96. Junaki (L. čemej). Koračnica. 2 gl. «bor. Stran 34. Le rajaj (L. Če mej). Koračnica, 2 gl. zbor. Stran 53. Ločitev (A. Leban). 3gl. zbor. Stran 69. Otroci, dragi, brzi vsil (J. Cimperman). 3gl. zbor. Stran 71. (V drugem in tretjem natisu te pesmarice sta le skladbi: »Ločitev« in »Otroci, dragi, brzi vsi!« na. straneh. 83. in 84.) Mlin. Igl. zbor. (H. Druzovič: Pesmarica II., Lj. 1923, str. 29.) Otroci kličejo pomlad (Iz Št reki j. zbirke nar. pesmi). " Igl. zbor. Stran 3. Angel z neba je poslan (Po starodavnem motivu iz Cithare octochorde 1758). (Besedilo priredil S. Sar-denko). 1 gl. zbor. Stran 4. Pomlad V Galiciji (Tone Gaspari). Igl. zbor. Stran 5. Kolesa (Silvin Sardenko). Igl. zbor. Stran 5. Romat roma na goro (Karel Širok). Igl. zbor. Stran 7. Jurjevanje (Fr. 2gur). 2 gl. zbor. Stran 10. Ciganska (Fr. 2gur). 2gl. zbor. Stran 13. Pomlad na Goriškem (A. Širok). 2gl. zbor. Stran 14. Pri polžu (Karel Širok). 2gl. zbor. Stran 16. Na Jurjevo (Oton Zupančič). 3gl. zbor. Stran 21. V maju (Zorana Valenčičeva). 3 gl. zbpr, Stran 25. Uspavanka (Marija Grošljeva). 3 gl. zbor. Stran 27. Sestrica (Sil. Sardenko). 2 gl. zbor. Stran 28. Saj ni čuda (Sil. Sardenko). 2gl. zbor. Stran 30. Druzovič Hinko; Pesmarica III. Ljubljana 1909 (drugi natis 1921, tretji natis 1924) 170 Druzovič Hinko: Pesmarica I. Ljubljana 1925. 3. izdaja. 589. Šolski zvonec (L. Černej). Igl. zbor. Stran 4. 590. Z Bogom (L. Cernej). Igl. zbor. Stran 4. 591. Fantič in konjič (A. Funtek). Igl. zbor. 592. Konjič (A. Funtek), Igl, zbor. Stran 6, 593. Mlin (L. Cernej). Igl. zbor. Stran 12. 594. Kmetič je seme pos'jal. Igl. zbor. Stran 12. 595. Piščalke piskajo. Igl. zbor. Stran 15. 596. Pastirček. Igl. zbor. Stran 16. 597. Vrana (SI. Slavič). Igl. zbor. Stran 19. 598. Pred ukom (L. Cemej). 3gl. zbor. Stran 19. 599. Opomin k petju. Igl. zbor. Stran 31. 600. Na plan. Igl. zbor. Stran 36. 601. Na ledu (A.Funtek). Igl. zbor. Stran 52. 602. Vesela pesem. 4 gl. zbor. (Druzovič Hinko: Pesmarica IV., Ljubljana, 1925. Stran 88.) 603. Tam gori za našo vasjö... 3gl. zbor. (Pregelj Ciril: 30 trogl. mlad. zborov, I. del, Celje, 1925. Stran 21. — Ista skladba je tudi v zbirki C. Pregelj: Trogl. mlad. zbori, Ljubljana, 1926. Stran 17.) 604. Jurjevanje. 2gl. mlad. zbor. (Muzika. Beograd, 1. 1., 1928., št. 8.-9. — Glej st. 580.) 605. Kdo pa najlepše živi (Narodna). 3 gl. zbor. Stran 2. 606. Vse rožice rumene. 3gl. zbor. Stran 4. 607. Dete, lahko noč. 3 gl. zbor. Stran 5. 608. Zazibalka. 3 gl. zbor. Stran 7. 609. Je ptič'ca priletela. 3gl. zbor. Stran 8. (b-dur V»-) 610. Preljuba tič*ca drenova. 3 gl. zbor. Stran 10, 611. Čez tri gor£, čez tri dol ž. 3 gl. zbor. Stran 12. 612. Rasti, rožmarin. 3 gl. zbor. Stran 14. 613. Kaj pa delajo ptički. 3 gl. zbor. Stran 16. 614. Tički lepo po jo. 3 gl. zbor. Stran 65. Pregelj Ciril: 30 troglasnih zborov. II. del. Celje, 1927. Vse skladbe razen št. 608, so natisnjene tudi v Pregelj Ciril: Troglasni mlad. zbori. Ljubljana, 1928. 615. Dobra hrana. IgL zbor. Stran 27. 1 Pregelj Ciril: NageljČki I. 616. Tičice letajo. Igl. zbor. Stran 27. J Ljubljana, 1928. 617. Je smrečica posekana (Po narodni). 4 gl. zbor. (NR, 1. 1.. 1929/30, stran 247.) 618. Koroškim fantom (Tone Gaspari). 3gl. zbor. (NR, 1. 2. 1930/31. stran 20.) 619. Dve nabožni mladinski pesmi: 1. (619) Sveti trije do kralji (Dušan Vargazon). 2. (620) V Jeruzalemu še vse spi 620. (Karel Širok), 3gl. zbora (ZB, 17., 1931, Št 2 č.) 171 Slika 5: Primer popisa Adamičevih skladb, objavljenih v zbirkah, ki so jih sestavili drugi avtorji (vir: Koželj, 1937, str. 170-171) Ugotovimo lahko, da se je Koželj pri strukturiranju bibliografije oziral na izvajalce, in zato z razporedom skladb poudaril predvsem zasedbo. Posledica te odločitve je oteženo iskanje po drugih parametrih (naslovu, obliki ipd.), še zlasti, ker manjkajo ustrezna kazala. Na najnižji ravni strukture popisa, v skupinah tiskov in rokopisov, je Koželj poskušal uveljaviti kronološki princip navajanja skladb. Pri tem je bil nedosleden, zlasti pri popisovanju rokopisov, verjetno zato, ker so rokopisi največkrat oziroma praviloma brez zabeležene letnice nastanka. Nedoslednosti lahko opazimo tudi pri ločevanju rokopisov in tiskov; pogosto najdemo podatke o rokopisih pri podatkih o tiskih in obratno. 3.1.2 Kazala Struktura razvrstitev glasbenih del je, kot je pri bibliografijah običajno, dopolnjena s kazali. Koželj je izdelal le dve: »Abecedni seznam začetnih besed vokalnih skladb« in »Imenik avtorjev besedil«. Pri izbiri kazal je zopet razviden pristop s stališča uporabnika - izvajalca. Začetek besedila se praktičnemu glasbeniku lažje vtisne v spomin kot naslov skladbe, to pa je verjeten razlog, zakaj je avtor dal prednost začetnim besedam skladbe pred naslovi. Kazala C. Priredbe Adamičevih skladb Č. Abecedni seznam začetnih besed vokalnih skladb D. Imenik avtorjev besedil 3.2 Nov popis skladb Emila Adamiča iz leta 2004 Po skoraj sedemdesetih letih od objave Koželjevega seznama del se je pokazala potreba po novi bibliografiji skladateljskega opusa Emila Adamiča. Razloga sta bila dva: številčnost objav Adamičevih skladb od leta 1937 do danes in nujnost popisa ohranjenih rokopisov. Novi dopolnjeni in posodobljeni seznam Adamičevih del (Krstulovic, 2004) vključuje podatke o rokopisih in prepisih njegovih skladb ter njihovih tiskanih objavah. Opira se na ohranjene osnutke skladb, rokopise in/ali prepise, že objavljene sezname skladb ter kataloge Glasbene zbirke NUK. Večji del skladateljevih rokopisov in prepisov njegovih skladb hrani Glasbena zbirka NUK v Adamičevih mapah, v arhivih glasbenih revij Novi akordi in Zbori, arhivu pevskega zbora Trboveljski slavček, arhivu Glasbene matice (nova pesmarica) ter zapuščinah skladateljev Cirila Preglja, Antona Lajovca, Draga Šijanca, Franca Marolta, Vasilija Mirka, Lucijana Marije Škerjanca, Miroslava Vilharja, Vladimirja Lovca ter drugih. 2al je veliko rokopisov pogrešanih. 3.2.1 Osnovni popis Bibliografija zajema objavljeno gradivo, ki je izšlo do konca maja 2004. Seznam je razdeljen na tiske in rokopise, vsak od njih pa je urejen po abecedi naslovov. Osnovna razdelitev je odraz precejšnjih razlik med objavami in ohranjenimi rokopisi. Podatki se vrstijo po vzorcu: • zaporedna številka, • podatki o naslovu in drugi podatki o naslovu, morebitni oznaki opusa in prireditelja, • navedba prvega verza besedila, • navedba avtorja besedila, • navedba zasedbe, • podatki o samostojnih objavah: kraj, založba, letnica, obseg, • podatki o objavah v glasbenih revijah in drugih publikacijah: avtor, naslov, podnaslov itd., kraj, založba, letnica, obseg; v primeru objave v glasbeni periodiki: naslov letnik/letnica, številka, številka strani, • morebitna opomba(-e) (podatki o datumu nastanka skladbe, posvetilu, nahajališču rokopisa, zasedbi itd.), • popis skladb, ki so objavljene v publikaciji pod skupnim naslovom ali popis vsebine rokopisa, v katerem je več skladb, • navedba številke skladbe v Koželjevi bibliografiji, • nahajališče. Popisu so dodana kazala: Kazalo naslovov in začetkov besedil, Kazalo pesnikov, prevajalcev in prirediteljev besedil in Kazalo zasedb in glasbenih zvrsti. Bibliografijo zaključujeta Seznam nahajališč ter primerjalni seznam štetja v Koželjevi in tej bibliografiji. Vsa kazala so urejena po abecednem vrstnem redu, začetke besedil od naslovov ločuje ležeča pisava. Namen nove dopolnjene bibliografije Emila Adamiča je bil omogočiti uporabniku dostop do želene informacije po najkrajši poti. Zato je popis del sestavljen iz minimalnega števila strukturalnih ravni. Žal tudi pri tako sistematični in natančni pripravi te bibliografije zaradi obsežnosti opusa ni bilo možno ugotoviti vseh nahajališč rokopisov, zlasti tistih, ki so bili (oziroma so še) razpršeni v zasebni lasti ter zbrati in popisati vseh objav v številnih pesmaricah. 3.2.2 Kazala Kazalo naslovov in začetkov besedil Eno najbolj značilnih in potrebnih kazal, ki jih najdemo v bibliografijah skladateljskih opusov, je kazalo naslovov skladb in začetkov besedil. Funkcija kazala je dvojna. Tako kazalo omogoča dostop do glasbenih del prek naslova posameznih skladb in tudi prek prvega verza (incipita) vokalnih skladb, ki je dostikrat različen od naslova skladbe. Takšna možnost dvojnega dostopa je pri bibliografijah glasbenih del nujno potrebna, ker se uporabnik veliko bolj pogosto zapomni skladbo po prvem verzu kot po naslovu ali avtorju. Kazalo naslovov in začetkov besedil ima še eno funkcijo. V bibliografijah, v katerih je glavni popis razdeljen na popis tiskov in popis rokopisov, tako kazalo združuje dostop do obeh popisov in hkrati ureja skladbe iz obeh popisov v skupni abecedni seznam. Če glavni popis ni razdeljen na tiske in rokopise in je urejeno po abecednem vrstnem redu naslovov, je nujno potrebno narediti le kazalo začetkov besedil. Kazalo pesnikov, prevajalcev in prirediteljev besedil Kazalo piscev uglasbljenih besedil omogoča uporabniku dostop do bibliografskih enot prek avtorja besedila skladbe. Urejeno je po abecednem vrstnem redu priimkov, poleg priimkov in imen so navedeni tudi morebitni psevdonimi. Kazalo vsebuje tudi kazalke na prava imena. Kazalo zasedb in glasbenih zvrsti Sleherni popis glasbenih del mora vsebovati kazalo zasedb, oblik in glasbenih zvrsti. Tako kazalo izdela bibliograf na podlagi partiture, iz katere mora razbrati zasedbo, za katero je skladba napisana. Prav tako bibliograf na podlagi partiture določi obliko skladbe (včasih je razvidna že iz naslova) oziroma glasbeno zvrst. 2e bežen pogled na kazalo Adamičeve bibliografije kaže številne vokalne zasedbe ter manjše število glasbenih oblik oziroma zvrsti. Zasedbe Bariton in godalni orkester Bas in godalni orkester Enoglasni zbor in klavir Flavta in godalni kvartet Flavta in orkester Glas in kitara Glas in klavir Glas in orkester Godalni orkester Harmonika Klavir Klavir (s petjem) Klavir štiriročno Komorna glasba - fanfare Komorna glasba - pihalni nonet Komorna glasba - violini kitara harmonika Mali orkester Mešani zbor Mešani zbor (osmeroglasni) Mešani zbor in orgle Mešani zbor in orkester Mešani zbor, pihalni orkester in timpani Mešani zbor, violina in orgle Mezzosopran in moški zbor Mladinski in moški zbor Mladinski zbor Mladinski zbor in baritoni Mladinski zbor in harmonij Mladinski zbor in klavir Mladinski zbor in orgle Mladinski zbor in orkester Moški zbor Moški zbor in dva klavirja Moški zbor in klavir Moški zbor in orgle Moški zbor in orkester Moški zbor in solisti Moški zbor in sopran solo Moški zbor in tenor solo Moški zbor in trobila Orkester Otroški zbor Otroški zbor in klavir Otroški zbor in mali orkester Pihalni orkester Tamburaška glasba Tamburaški orkester Violina in godalni kvartet Violina in klavir Violina in orkester Ženski zbor Ženski zbor (dvospev) in klavir Ženski zbor in harmonij Ženski zbor in klavir Ženski zbor in komorni ansambel Ženski zbor in orgle Ženski zbor in orkester Ženski zbor in pihala Oblike in zvrsti Glasba k igram Kanon Kantata Nabožna glasba Odrska glasba Samospev Samospev (glas, oboa ali violina, klavir) Samospev (ženski duet in klavir) Spevoigra Pri kazalu zasedb, glasbenih oblik in zvrsti gre za obliko predmetnega označevanja, primernega za glasbo. Tri naštete kategorije so namreč še edine možne dostopne točke do glasbe poleg formalnega opisa skladbe. Zato je tovrstno kazalo nujno v sleherni glasbeni bibliografiji. V primerjavi s Koželjevo razdelitvijo je Kazalo zasedb in glasbenih zvrsti bolj podrobno, in zato za uporabnika izvajalca bolj uporabno, ker ga v enem koraku pripelje do iskane zasedbe oziroma ponudi informacijo, da skladbe za iskano zasedbo ni. Koželj si tako podrobne strukture ni mogel privoščiti, ker je uporabil razdelitev skladateljskega opusa Emila Adamiča na zasedbe in zvrsti kot osnovno urejevalno načelo svojega bibliografskega popisa skladateljevih del. Bolj podrobna razdelitev bi uporabo bibliografije uporabniku še otežila. 3.2.3 Primerjava štetja s Koželjevim štetjem Kot je bilo že omenjeno, je pričujoča bibliografija Emila Adamiča že drugi popis njegovega skladateljskega opusa. Zato je bilo smotrno omogočiti povezavo obeh bibliografij. Povezava je bila narejena na dveh ravneh: • na ravni glavnega popisa, v katerem je pri ustreznih bibliografskih enotah naveden podatek o zaporedni številki Koželjevega popisa, • na ravni posebnega kazala, ki povezuje identifikacijske (zaporedne) številke obeh Iz tega kazala lahko takoj ugotovimo, da je zasnova popisov različna. Zaporedje številk pri Koželju ne ustreza zaporedju novega popisa. Včasih več številk Koželjeve bibliografije ustreza le eni številke novega popisa (npr. Koželj 34-41 > 441). Razlog za to je, da je Koželj npr. pesmarico šestnajstih Adamičevih skladb oštevilčil kot šestnajst popisov. bibliografskih enot. Včasih ena številka Koželjevega popisa ustreza dvema številkama nove bibliografije (npr. Koželj 124 > 269, 792), zato ker je popisovalec Koželj v isto biblio grafsko enoto združil tisk in rokopis. 3.3 Seznam del skladatelja Vasilija Mirka 3.3.1 Osnovni popis Seznam del skladatelja Vasilija Mirka (Krstulovič, 2003) zajema podatke o njegovih skladbah v rokopisu ter njihovih tiskanih objavah. Opira se na ohranjene osnutke skladb, rokopise in/ali čistopise, skladateljev popis del,17 seznam zapuščine, že objavljene sezname njegovih skladb ter kataloge Narodne in univerzitetne knjižnice. Večino skladateljevih rokopisov in čistopisov hrani Glasbena zbirka Narodne in univerzitetne knjižnice v skladateljevi zapuščini ter v arhivih glasbenih revij Novi akordi, Zbori in Naši zbori. 2al je veliko rokopisov pogrešanih. Domnevno zato, ker je skladatelj založnikom v objavo pošiljal bodisi edine izvode rokopisov bodisi končne različice skladb. Pregled skladb je urejen po abecedi naslovov. Podatki se vrstijo po naslednjem vzorcu: podatki o naslovu, navedba oznake opusa, navedba avtorja besedila, drugi podatki o naslovu, navedba zasedbe, podatek o letnici nastanka, opis fizične oblike gradiva (rokopisa in čistopisa), opomba o naslovu, navedba posvetila. Popisu rokopisa oziroma čistopisa sledijo podatki o natisu(-ih). Naslov, ki se začne s števnikom, je razrešen. Pri objavah je naslov izpuščen, če je enak tistemu na rokopisu. Sledijo navedbe kraja izdaje, založbe, letnice izida, podatki o fizični obliki publikacije ter morebitni naslov zbirke. Popisu so dodani Seznam del po opusih, Kazalo zasedb ter Kazalo oblik in zvrsti. 3.3.2 Kazala Seznam del po opusih Seznam del po opusih je izdelan po skladateljevem rokopisnem seznamu del. Vasilij Mirk je skladbe v seznamu razvrstil po zasedbah v skladu z naslednjo shemo: I. Vokalne skladbe 1. Zbori a cappella A. Mešani zbori 17 Seznam glasbenih del. Za uporabo Državne Glasbene Akademije v Ljubljani. Sestavil avtor. Ljubljana, septembra 1944. B. Moški zbori C. 2enski zbori 2. Zbori s klavirjem oz. orglami A. Mešani zbori B. Moški zbori C. 2enski zbori 3. Zbori z orkestrom A. Mešani zbori B. Moški zbori C. 2enski zbori 4. Samospevi s klavirjem II. Instrumentalne skladbe 1. Za orkester 2. Komorna glasba 3. Klavirske skladbe III. Dramska dela IV. Teoretska dela V. Priredbe in obdelave Seznam del po opusih je urejen po številkah opusov, ki so navedeni le v rokopisnem skladateljevem seznamu del in najverjetneje dodani kasneje. Na rokopisih in v natisih oznak opusov ne najdemo. Kazalo zasedb V kazalu zasedb so najprej razvrščena vokalna oziroma vokalno-instrumentalna dela, sledijo jim skladbe za instrumentalne zasedbe. Znotraj posameznih skupin se zasedbe vrstijo po abecedi. Zasedbe 1. Vokalne in vokalno-instrumentalne zasedbe Glas in harmonijMladinski zbor Glas in klavir Mladinski zbor in kitara Mešani zbor Mladinski zbor in klavir Mešana zbora Množični zbor Mešani zbor in klavir Množični zbor in orkester (klavir) Mešani zbor in orgle Moški glasovi in klavir Mešani zbor in orkester Moški zbor Moški zbor in klavir Moški zbor in orgle Solist(i), zbor Zbor, orkester Ženski zbor Ženski zbor in klavir Ženski zbor in orkester Solisti, zbor, klavir Solisti, zbor, orkester 2. Instrumentalne zasedbe Godalni kvartet Godalni orkester Godalni orkester in klavir Godalni trio Klavir Mali orkester Orgle Orkester Orkester violončel Orkester violin in klavir Pihalna godba Violina in klavir Kazalo oblik in zvrsti Zaradi boljše preglednosti je kazalo oblik in zvrsti predstavljeno kot posebna enota. Pojmi se vrstijo po abecedi. Ker se glavni popis vrsti po abecedi naslovov skladb brez identifikacijskih številk, posamezni pojmi kažejo na naslove skladb. Ob vsakem naslovu je navedena še zasedba (npr. - balade: Vojak (glas, klavir)), kar uporabniku olajša iskanje. Oblike in glasbene zvrsti_ Balade Odrska glasba Barkarole Plesi Capriccii Podoknice Cerkvena glasba Priredbe skladb drugih avtorjev Elegije Rapsodije Etude Rekviemi Fantazije Romance Himne Rondoji Kantate Samospevi Kola Sonate Koračnice Suite Ljudske pesmi, priredbe Uverture Maše Valčki Odrska dela Variacije 4 Zaključki in smernice Na primeru opisanih seznamov del skladateljev Emila Adamiča in Vasilija Mirka lahko izluščimo nekaj smernic, ki bodo v pomoč bodočim sestavljavcem glasbenih bibliografij. 4.1 Organizacija glavnega popisa glasbenih del V glavnem seznamu lahko bibliograf izbira med možnostjo enotnega popisa (ne glede na to, ali gre za rokopis ali za tisk) ter ločenimi seznami rokopisov in tiskov. Odločitev je odvisna od gradiva. Tam kjer so objave v obliki rokopisa, je priporočljiv skupni seznam, kjer so skladbe večinoma objavljene po različnih publikacijah (pesmaricah, glasbenih revijah ipd.), pa je smotrno popisati vsako skupino posebej. Popis glasbenih tiskov mora vsebovati naslednje elemente: • podatke o naslovu, drugih podatkih o naslovu, morebitni oznaki opusa in prireditelja, • navedbo prvega verza (pri vokalnih in vokalno-instrumentalnih delih), • navedbo avtorja besedila (pri vokalnih in vokalno-instrumentalnih delih), • navedbo zasedbe, • podatke o samostojni(-h) objavi(-ah): kraj, založba, letnica, obseg, podatki o knjižni zbirki, • podatke o objavi(-ah) v glasbenih revijah oz. drugih publikacijah: • naslov, drugi podatki o naslovu itd., • kraj, • založba, • letnica, • obseg in mesto dela v publikaciji; • v primeru objave v glasbeni periodiki: • naslov, • letnik/letnica, • številka, • številka strani, • morebitno opombo(-e) (podatki o datumu nastanka skladbe, posvetilu, nahajališču rokopisa, zasedbi, napakah pri tisku itd.), • popis skladb, ki so objavljene v publikaciji, v kateri je več skladb pod skupnim naslovom (popis vsebine oziroma sestavnih delov publikacije), • predmetna oznaka: opredelitev zasedbe, oblike in/ali glasbene zvrsti, • identifikacijske številke: npr. ISMN, založniška številka. Popis rokopisov skladb mora vsebovati elemente: • podatke o naslovu, druge podatke o naslovu, morebitni oznaki opusa in prireditelja, • navedbo prvega verza (pri vokalnih in vokalno-instrumentalnih delih), • navedbo avtorja besedila (pri vokalnih in vokalno-instrumentalnih delih), • navedbo zasedbe, • podatki o zapisu (sredstvo zapisa: svinčnik, črnilo itd., popravki ...), obseg, dimenzije, • morebitno opombo(-e) (podatki o datumu nastanka skladbe, posvetilu, nahajališču rokopisa, zasedbi itd.), • popis skladb, ki so zapisane v rokopisnem zvezku, v katerem je več skladb pod skupnim naslovom ali brez skupnega naslova (popis vsebine oziroma sestavnih delov), • predmetna oznaka: opredelitev zasedbe, oblike in/ali glasbene zvrsti, • navedba nahajališča. 4.2 Kazala in njihova odvisnost od organizacije glavnega popisa Seznami so lahko organizirani po abecednem vrstnem redu naslovov ali kronološko. Ne glede na odločitev o organizaciji glavnega popisa je treba izdelati kazala. Spodnja tabela prikazuje odvisnost kazal od organizacije glavnega popisa. Glavni popis Razvrstitev Kazalo Abeceda naslovov Kazalo začetkov besedil Skupni seznam tiskov in Kazalo naslovov in začetkov rokopisov Kronologija besedil Kazalo naslovov in začetkov Abeceda naslovov besedil Ločeni seznam tiskov in Kazalo naslovov in začetkov rokopisov Kronologija besedil Kazalo naslovov omogoča dostop do podatkov o glasbenih delih prek naslova skladbe, ne glede na to, ali je skladba samostojna objava (rokopis) ali vsebovana v zbirki glasbenih del enega ali več skladateljev. Običajno se združuje s kazalom začetkov besedil. Naslov je velikokrat enak začetku besedila. Uporabniki, običajno glasbeniki, si skladbo dostikrat zapomnijo po prvem verzu, zato združeno kazalo uporabnikom olajša iskanje. Poleg omenjenega je nujno izdelati naslednja kazala: • kazalo avtorjev besedil: piscev, prevajalcev, prirediteljev; • kazalo oblik, zasedb in glasbenih zvrsti (ločeno ali skupaj) • seznam nahajališč. Kazalo avtorjev besedil povezuje vokalne skladbe z avtorji literarnih predlog. To kazalo je specifično za glasbo in nam da zanimiv vpogled v skladateljevo izbiro poezije in drugih besedil, ki jih je imel primerne za uglasbitev. Kazalo oblik, zasedb in glasbenih zvrsti pomaga pri iskanju skladb za določeno zasedbo (npr. moški zbor, klavir itd.), pri iskanju skladb določene zvrsti (npr. nabožna glasba) ali določene oblike (sonata, suita ipd.). Zato je to kazalo nepogrešljiv pripomoček za interprete in raziskovalce glasbe. Seznam nahajališč združuje podatke o skladbah istega avtorja, ki se nahajajo na različnih lokacijah. Ni nenavadno, da se deli zapuščine ohranijo v različnih institucijah (npr. Narodna in univerzitetna knjižnica, RTV Slovenija - Nototeka, Arhiv Slovenske filharmonije itd.) ali pri posameznikih. To kazalo nam da hiter vpogled v lokacije, na katerih so ohranjena dela posameznega skladatelja. Bibliografije glasbenih opusov skladateljev so izjemno uporabne pri iskanju skladb za izvedbo, za raziskovalno delo ipd. Vendar, da bi izpolnile svoj namen, morajo biti izdelane v skladu z načeli, ki zagotavljajo dostopnost podatkov po različnih poteh. Smernice, ki smo jih izluščili na podlagi dolgoletnega ukvarjanja z glasbenimi bibliografijami, prav gotovo prispevajo k enotnosti izdelave popisov ter zagotavljajo njihovo večstransko uporabnost. Smernice so lahko v oporo bodočim sestavljavcem glasbenih bibliografij. Navedeni viri Simonič, F. (1903-1905). Slovenska bibliografija. I. del: Knjige (1550-1900). Ljubljana: Slovenska Matica. Glaser, K. (1902). Bibliografija slovenska. Slovensko knjištvo od 1. januarja do 31. decembra 1901. V L. Pintar (Ur.), Zbornik znanstvenih in poučnih spisov. IV. zvezek (str. 201-231). Ljubljana: Slovenska Matica. Šlebinger, J. (1903). Slovenska bibliografija za l. 1902. V L. Pintar (Ur.), Zbornik znanstvenih in poučnih spisov. V. zvezek (str. 199-238). Ljubljana: Slovenska Matica. Šlebinger, J. (1904). Slovenska bibliografija za l. 1903. V L. Pintar (Ur.), Zbornik znanstvenih in poučnih spisov. VI. zvezek (str. 190-234). Ljubljana: Slovenska Matica. Šlebinger, J. (1905). Slovenska bibliografija za l. 1904. V L. Pintar (Ur.), Zbornik znanstvenih in poučnih spisov. VII. zvezek (str. 211-266). Ljubljana: Slovenska Matica. Šlebinger, J. (1906). Slovenska bibliografija za l. 1905. V L. Pintar (Ur.), Zbornik. VIII. zvezek (str. 173-229). Ljubljana: Slovenska Matica. Šlebinger, J. (1907). Slovenska bibliografija za l. 1906. V L. Pintar (Ur.), Zbornik. IX. zvezek (str. 170-233). Ljubljana: Slovenska Matica. Šlebinger, J. (1913). Slovenska bibliografija za l. 1907-1912. Ljubljana: Matica Slovenska. Slovenska knjiga (1939). Seznam po stanju v prodaji dne 30. junija 1939. Ljubljana: Organizacija knjigarjev Dravske banovine. Bulovec, Š. (1948). Slovenska bibliografija 1945-1947. Izdala Narodna in univerzitetna knjižnica. Ljubljana: Državna založba Slovenije. Slovenska bibliografijaXXXI, 1977, I. del. (1984). L. Wagner in sodelavci (Ur.). Ljubljana: Narodna in univerzitetna knjižnica. Slovenska bibliografija (2010-). B. Černač et al. (Ur.). Ljubljana: Narodna in univerzitetna knjižnica. Pridobljeno 4. 1. 2013 s spletne strani: http://sb.nuk.uni-lj.si/ Škerjanc, L. M. (1937). Življenje in delo slovenskega skladatelja. Ljubljana: «Ivan Grohar». Koželj, S. (1937). Adamičeva glasbena bibliografija. V L. M. Škerjanc, Življenje in delo slovenskega skladatelja (str. 145-196). Ljubljana: »Ivan Grohar«. Mirk. V. (1944). Seznam glasbenih del. Za uporabo državne glasbene akademije v Ljubljani. Sestavil avtor. Ljubljana. Rokopis. Cvetko, D. (1949). Seznam skladb. V D. Cvetko, Risto Savin, osebnost in delo (str. 189-194). Ljubljana: Državna založba Slovenije. Pokorn, D. (1970). Bibliografski pregled kompozicij Slavka Osterca. Muzikološki zbornik 6, 75-88. Škulj, E. (1992). Gallusov katalog. Seznam Gallusovih skladb. Ljubljana: Družina. Škulj, E. (1992; izšlo novembra 1993). Kazalo slovenskih glasbenih revij. Naši zbori, 44 (6), 1-146. Moja notranjost sem (1992). Borut Loparnik (Ur.). Ljubljana: Narodna in univerzitetna knjižnica. Krstulovič, Z. in Loparnik, B. (1992). Bibliografija objavljenih skladb Marija Kogoja. V Borut Loparnik (Ur.), Moja notranjost sem (str. 28-37). Ljubljana: Narodna in univerzitetna knjižnica. Moja smer je skrajna levica (1995). B. Loparnik (Ur.). Ljubljana: Oddelek za muzikologijo Filozofske fakultete. Krstulovič, Z. (1995). Bibliografija objavljenih skladb Slavka Osterca. V B. Loparnik (Ur.), Moja smer je skrajna levica (str. 45-56). Ljubljana: Oddelek za muzikologijo Filozofske fakultete. Krstulovič, Z. (1994; izšlo septembra 1996). Bibliografija založbe Glasbena matica v Ljubljani. Naši zbori 46 (6), 1-76. Škulj, E. (1997). Tomčeva glasbena bibliografija. V E. Škulj (Ur.), Tomčev zbornik (str. 199-216). Ljubljana: Družina. Benedik, T. in Bogunovič, K. (1997). Bibliografija skladb Uroša Kreka. BiltenSMD (posebna št.), 43-69. Krstulovič, Z. (1999). Seznam del skladatelja Primoža Ramovša. Muzikološki zbornik, 35, 25-86. Krstulovič, Z. (1999). Bibliografija objavljenih skladb dr. Antona Schwaba. V F. Štolfa in Z. Zupanič Slavec, Zdravnik in skladatelj dr. Anton Schwab. Ob 130-letnici rojstva (str. 126-154). Ljubljana: Inštitut za zgodovino medicine Medicinske fakultete in Znanstveno društvo za zgodovino zdravstvene kulture Slovenije. Krstulovič, Z. (2003). Seznam del skladatelja Vasilija Mirka. V E. Škulj (Ur.), Mirkov zbornik (str. 157-228). Ljubljana: Družina. Krstulovič, Z. (2004). Seznam del skladatelja Emila Adamiča. V E. Škulj (Ur.), Adamičev zbornik (str. 127-290). Ljubljana: Akademija za glasbo UL. Krstulovič, Z. (2005). Seznam del skladatelja Karola Pahorja. V E. Škulj (Ur.), Pahorjev zbornik (str. 171-401). Ljubljana: Akademija za glasbo. Krstulovič, Z. (2006). Seznam objavljenih del skladatelja Vilka Ukmarja. V D. Koter (Ur.), Vilko Ukmar 1905-1991. Tematska publikacija Glasbeno-pedagoškega zbornika Akademije za glasbo v Ljubljani (str. 131-157). Ljubljana: Akademija za glasbo, Oddelek za glasbeno pedagogiko. Zager, N. (2008). Seznam del skladatelja Matije Bravničarja. V D. Koter (Ur.), Matija Bravničar (1897-1977). Tematska publikacija Glasbeno-pedagoškega zbornika Akademije za glasbo v Ljubljani (str. 125-162). Ljubljana: Akademija za glasbo, Oddelek za glasbeno pedagogiko, Katedra za zgodovino in literaturo. Bagarič, A. (2011). Seznam glasbenih del Marijana Lipovška. V D. Koter (Ur.), Marijan Lipovšek (1910-1995). Tematska publikacija Glasbeno-pedagoškega zbornika Akademije za glasbo v Ljubljani (str. 181-217). Ljubljana: Akademija za glasbo, Katedra za zgodovino in literaturo, Oddelek za glasbeno pedagogiko. Ograjenšek S. In Krstulovič Z. (2012). Bibliografija del Friderika Širca - Rista Savina (1859-1948). Muzikološki zbornik, 48/2, 269-309. mag. Zoran Krstulovič Narodna in univerzitetna knjižnica, Turjaška 1, 1000 Ljubljana e-pošta: zoran.krstulovic@nuk.uni-lj.si