FLASH 2. NADALJEVANJE IZŠT. 5/2005, STR. 17 16 FLASH­RISANJE IN UPRAVLJANJE SLIK Drugi del prispevka obravnava dimenzije dokumenta, risarska orodja in upravljanje slik. Spoznali bomo pravila in dolo- čanje dimenzij dokumenta, kar je z uporabnikovega stališča zelo pomembno. Spoznali bomo osnovna in napredna risarska orodja, uvažanje vektorskih in rastrskih slik ter zelo pomembno funkcijo vektorizacije rastrskih (bitnih) slik. Ker nam sodobna tehnologija digitalnih fotoapara- tov omogoča slikanje zaporednih slik kakega dogodka, bomo spo- znali tudi Flashevo uvažanje za- porednih slik. Določanje dimenzij Pred začetkom projekta v Flas- hu (animacije ali kar celotne spletne strani) je treba določiti dimenzije dokumenta. Splošno poznano je dejstvo, da imajo uporabniki zelo različne velikosti monitorjev, iz katerih izhajajo tudi zelo različne nasta- vitve ločljivosti. Razpon se giblje od 15-palčnih monitorjev s tipič- no nastavitvijo ločljivosti 800 × 600 pik pa vse do 21-palčnih (obstajajo tudi 22- in večpalčni, vendar so precej redki) z nastavi- tvijo ločljivosti 1600 × 1200 pik. Pri definiciji dimenzij dokumen- ta se moramo torej najprej osre- dotočiti na ciljno skupino upo- rabnikov, ki bodo gledali naš iz- delek. Pri poučevanju uporabe Flasha sam svetujem najbolj »za- nesljivo« izbiro dimenzij doku- menta. Ta temelji na trenutnem stanju, ko ima večina uporabni- kov vsaj 17-palčni monitor (tudi prenosni računalniki) in nasta- vljeno ločljivost 1024× 768. Ne- kaj te površine pri prikazu na monitorju nam zasede samo okno programa, v katerem si Flashev izdelek ogledujemo (me- nijske vrstice, pomični trak ipd.). Največkrat sta to Internet Explo- rer in Flashev predvajalnik Ma- cromedia Flash Player. Pri pr- vem sta dimenziji »uporabnega« področja na monitorju 1010 × 580, pri drugem pa 1024 × 690. Spodnja slika prikazuje ta dva primera. Seveda pa vsi navedeni podatki veljajo za ločljivost monitorja, nastavljeno na 1024 × 768, kar pomeni, da uporabniki monitor- jev z večjimi ločljivostmi ne bodo imeli Flashevega izdeleka prika- zanega čez ves ekran, ampak sa- mo na delu »uporabne« površine. Zato se največkrat odločim za di- menzije dokumenta 900 × 600 (v spletnih straneh Grafičarja sem sicer uporabil 1000 × 550). Ker sem že veliko povedal o di- menzijah dokumenta Flashevega izdelka, si zdaj oglejmo, kako na začetku projekta te dimenzije določimo. Imamo dve možnosti: 7 spustni seznam Modify→ Document, 7 v oknu z lastnostmi kliknemo gumb Size. Odpre se nam okno, v katerem lahko nastavljamo velikosti do- kumenta, kot je prikazano na spodnji sliki. Tu lahko nastavlja- mo tudi hitrost animacije vštevi- lu sličic na sekundo (Frame Ra- te), očemer bom pisal v enem od prihodnjih člankov. Z opisanim problemom se sre- čujejo tudi oblikovalci in izdelo- valci spletnih strani, ki pa ga vča- sih rešijo tudi tako, da naredijo dve ali več verzij spletne strani z različnimi dimenzijami. Slika 1. Dimenzije »uporabnega« področja v programu Internet Explorer (zgoraj) in programu Macromedia Flash Player (spodaj). Slika 2. Okno za nastavljanje dimenzij dokumenta. Osnovna in napredna risarska orodja Podrobna razlaga vseh risarskih orodij tu ni mogoča, zato jih bom le na kratko opisal. Flash je program, ki temelji na vektorski grafiki, zmogljivost njegovih orodij ne zaostaja veliko za speci- aliziranimi programi za vektor- sko grafiko, kot so CorelDraw, Ilustrator in FreeHand. Kot sem omenil že v prejšnjem članku, so 17 SPLETNO OBLIKOVANJE Slika 3. Orodjarna. Slika 4. Nastavljanje lastnosti pri vektorizaciji. vsa orodja in tudi nekaj njihovih nastavitev v orodjarni na levi strani okna; slika 3. Večina orodij je uporabnikom grafičnih programov že znana, zato bom raje na kratko navedel samo manj poznana. Med te bi lahko šteli: 7 orodje za delo s krivuljami uporabimo, kadar želimo preo- blikovati narisane krivulje; 7 pero uporabljamo za risanje ravnih črt in krivulj; 7 orodje za prosto preoblikova- nje je namenjeno preoblikovanju predmetov, pričemer je v oknu z dodatnimi možnostmi orodja na izbiro več načinov preoblikova- nja (velikost, vrtenje, nagiba, premikanje samo določenih točk in spreminjanje krivulj lika); 7 orodje za preoblikovanje pol- nila uporabimo, kadar želimo preoblikovati poljubno polnilo v obliki preliva. Spreminjamo mu lahko velikost, sploščenost, vrte- nje in položaj; 7črnilnik uporabljamo za spre- membo barve obrobe; 7 čebriček uporabljamo za spremembo barve polnila. Prikaz v oknu z dodatnimi mo- žnostmi orodja je seveda odvisen od izbire orodja. Nekaterim orodjem spreminjamo nastavitve in lastnosti tudi v oknu z la- stnostmi v orodjarnah (npr. izbi- ra barv). Na spletni strani Grafi- čarja je prikazan rezultat uporabe enostavnih in naprednih risar- skih orodij. Uvažanje vektorskih in rastrskih slik Flash vsebuje precej zmogljiva orodja za vektorsko grafiko, zato je potreba po uvažanju te zelo redka. Pojavi se tudi problem kompatibilnosti formatov različ- nih vektorskih programov. Da- toteko uvozimo z ukazom File → Import, inčeprav so tu nave- deni različni formati, je uvažanje najbolj kompatibilno z grafika- mi, narejenimi v programu Free- hand. Ampak uvažanje vektorske grafike resnično uporabljamo le, kadar elementov ne moremo iz- delati z orodji v Flashu. Drugače je seveda pri uvažanju rastrskih slik, narejenih v progra- mih za rastrsko grafiko, npr. Photoshop ali posnetih z digital- nim fotoaparatom. Uvažamo jih enako kot vektorsko grafiko. Pri uvozu se nam na delovni površi- ni pojavi slika kot enoten ele- ment, ki mu ne moremo spremi- njati vsebine z orodji v Flashu. Hkrati se nam uvožena slika po- javi tudi v knjižnici (o njej boste nekaj več izvedeli v prihodnjem članku). Lastnosti rastrske slike nastavljamo lahko tudi prav v Flashu. To naredimo tako, da v knjižnici (Windows→ Library) označimo sliko in kliknemo na ikono s črko i v spodnjem levem delu okna knjižnice. Odpre se nam pogovorno okno, v katerem lahko nastavljamo kompresijo slike in njeno kakovost. Rezulta- tov te kompresije pa ne vidimo na sliki na delovni površini, am- pak šele na sliki v izvoženem fil- mu. Pogosto želimo rastrske slike vektorizirati za nadaljnje popra- vljanje v Flashu. To storimo z ukazom Modify → Trace Bit- map. Pojavi se nam pogovorno okno (slika 4), kjer nastavljamo dve glavni lastnosti vektorizacije: Color Threshhold in Minimum Area. Color Threshold (meja podob- nosti barv) določa največjo razli- ko med barvama, da jo postopek vektorizacije prepozna kot eno barvo. Minimum Area (osnovno ob- močje) določa najmanjšo plo- skev, ki jih Flash med postop- kom vektorizacije izdela. Uporaba in rezultati teh dveh definicij so prikazani na spletni strani Grafičarja. Uvažanje zaporedja slik Ta funkcija ni v bistvu nič dru- gega kot to, da v primeru uvaža- nja slike iz mape, v kateri je več slik, katerih imena vsebujejo za- poredne številke (npr. sli- ka_01.jpg, slika_02.jpg itn). Flash sam prepozna skupek slik v isti mapi in nas vpraša, aliželimo uvoziti celo sekvenco. Če to po- trdimo, nam Flash uvozi vsako sliko s svojo ključno sličico na časovnem traku (o njem več v enem prihodnjihčlankov). Seve- da je pa od nas odvisno, kako imamo slike urejene v mapi. Lep primer te lastnosti Flasha je uva- žanje zaporedja slik, posnetih v enakomernih časovnih obdobjih (npr. sončni zahod, skok skakal- ca v daljino ipd.). Tudi ta primer je prikazan na spletni strani Gra- fičarja. Povzetek V tem članku smo torej spo- znali pomembnost pravilnega določanja delovne površine gle- de na opremo (monitor) uporab- nika, ki bo naš izdelek gledal. Spoznali smo tudi orodja v Flas- hu, ki jih uporabimo za risanje in oblikovanje predmetov. Izvedeli ste nekaj pomembnih dejstev o uvažanju vektorskih in rastrskih slik ter pomemben postopek vektorizacije rastrskih slik. Kot zanimivost sem na koncu omenil tudi priročno možnost uvažanja zaporednih slik, kar seveda pride v poštev pri sami animaciji nača- sovnem traku. Primeri iz tega članka so na spletni strani www.delo.si/grafi- car (začasno v rubriki ZADNJA ŠTEVILKA, kasneje pa v rubriki oziroma oknu ARHIV/Grafičar 2005/Grafičar 5/2005). Andrej ISKRA Univerza v Ljubljani