OTROKA SPOZNAMO V IGRI 153 Sl 'b V tem delu so podani v skrajšani obliki izsledki doktorske disertacije z naslovom: »Igralna dejavnost kot diagnostično sredstvo otrokove oseb¬ nosti v predšolski dobi.« Disertacijo je kandidat uspešno branil na ljubljanski univerzi dne 30. decembra 1959 pred izpitno komisijo, ki so jo sestavljali: Predsednik: dr. Vlado Schmidt, izredni prof. Univerze v Ljubljani. člani: dr. Mihajlo Rostohar, hon. redni prof. Univerze v Ljubljani; dr. Zoran Bujas, redni prof. Univerze v Zagrebu; dr. Stanko Gogala, redni prof. Univerze v Ljubljani. i - - ; v^SKA t.MIJA VdBČIt..- Ctr. * Maribor š ,. »" One "u-c-Ts v PREDGOVOR Igra je že od nekdaj sestavni del otrokovega življenja. Čeprav se je način življenja na raznih stopnjah družbenega razvoja spre¬ minjal, je igra vendarle ostala sestavni del otrokove dejavnosti tudi v novih družbenih pogojih. Zato je igra že od nekdaj zanimala razne mislece. Konstruirali so teorije, s katerimi so skušali pojasniti izvor in pomen igre. V zadnjih dvajsetih letih se je pomen otroške igre še povečal. Mnogi raziskovalci so prišli do spoznanja, da je igra nenadomest¬ ljivo sredstvo za spoznavanje otroka v predšolski dobi ter hkrati tudi zelo uspešno terapevtsko sredstvo. Predšolski otrok preživi največ prostega časa v igri. V igri pride do izraza njegova dejav¬ nost; v njej se izraža otrokov intelektualni razvoj, njegove želje, motivi, vrednotenja, osebne lastnosti itd. Zato je otrokova igralna dejavnost ena izmed najbolj naravnih poti, ki nam na poseben način odkriva dinamično strukturo in delovanje otrokove osebnosti. Tem raziskovalnim težnjam se pridružuje tudi moja študija. V prvem delu študije je podan kritični pregled raznih izsledkov o otroški igri. Tu je obdelan razvoj otrokove igralne dejavnosti, važ¬ nejše teorije o izvoru otrokove igre, pomen igre za razvoj otrokove osebnosti, igra kot sredstvo za spoznavanje otroka ter igra kot tera¬ pevtsko sredstvo. Kritični pregled vsebuje važnejše izsledke s teh področij ter hkrati podaja tudi kritiko tistih naziranj, ki ne ustrezajo znanstvenim pogledom na te pojave. V drugem delu študije so podani izsledki mojih poskusov. Za¬ radi obširnosti tematike sem se v raziskavi omejil na probleme, ki pojasnjujejo vprašanje o povezanosti igralne dejavnosti z otrokovim intelektualnim razvojem. Študija prikazuje za posamezne vrste igrač tudi konkretne oblike igralnih dejavnosti, ki so značilne za posa¬ mezne stopnje duševnega razvoja. Izsledki imajo poleg teoretičnega pomena tudi praktično vrednost, saj jih lahko uspešno uporabimo za spoznavanje otrokove duševne razvitosti. Vsaka eksperimentalna študija je v veliki meri odvisna od po¬ gojev in sredstev, ki jih ima eksperimentator na razpolago. Pogoji za 3 eksperimentalno delo na področju psihologije so pri nas v Sloveniji šele v razvoju. Zato se najiskreneje zahvaljujem univ. profesorju dr. M. Rostoharju, ki je z velikim razumevanjem spremljal študijo ter mi iz skromnih sredstev Psihološkega inštituta omogočil izvedbo poskusov. Prav tako se zahvaljujem univ. proi. dr. Z. Bujasu za dra¬ gocene metodološke napotke. Poskuse smo izvedli v manjših skupinah, zato smo potrebovali zanje več sodelavcev. To delo so z razumevanjem opravili slušatelji psihologije. Tudi sodelovanje otrok je bilo dobro. Zato lepa hvala vzgojiteljskim kolektivom Prešernovega, Bežigrajskega in vrtca Aj¬ dovščina v Ljubljani. Ljubljana, decembra 1959. I. T. 4 PREGLED VSEBINE Predgovor 3 I. del Kritični pregled raznih izsledkov o otroški igri . 7 Razvoj otrokove igralne dejavnosti . 9 Važnejše teorije o izvoru otroške igre. 19 Pomen igre za razvoj otrokove osebnosti . 29 / Igra kot sredstvo za spoznavanje otroka . 38 Igra kot terapevtsko sredstvo. 60 II. del Povezanost igre z otrokovim intelektualnim razvojem. 65 Problem . 67 Metoda. 68 Poskusne osebe . 69 Obdelava rezultatov in razlaga izsledkov. 70 1. Stopnje igralne dejavnosti po sestavljenosti . 70 2. Točkovanje igralne dejavnosti . 76 3. Rezultati točkovanja igralne dejavnosti . 77 4. Korelacija med duševno starostjo poskusnih oseb in toč¬ kami v igri . 78 5) Igralna dejavnost na posameznih stopnjah duševnega raz¬ voja . 80 6. Igra s posameznimi vrstami igrač na raznih razvojnih stop- njah. 85 7. 'Zanimanje za posamezne vrste igrač na raznih razvojnih stopnjah. 103 Literatura 109 ■ ' ■ ' . . ' ■ ■ * I. DEL KRITIČNI PREGLED RAZNIH IZSLEDKOV O OTROŠKI IGRI HIMSAtf Q1JA . ' , ■_ . , ,■ 1 : ■ ri;V-, RAZVOJ OTROKOVE IGRALNE DEJAVNOSTI Začetke igralne dejavnosti najdemo pri otroku že v prvem živ¬ ljenjskem letu. 0 teh vprašanjih je izvedel sistematične študije A. Gesell s svojimi sodelavci na Yalski kliniki . 1 Med drugim je ugotovil, da otrok že ob koncu prvega meseca prijema predmete, ne da bi jih istočasno z očmi fiksiral. Tromesečni otrok hkrati drži in tudi gleda predmet. Šele v naslednjih mesecih doseže otrok tako stopnjo v raz¬ voju, da predmet najprej fiksira z očmi in šele nato prime. Zato upra¬ vičeno rečemo, da je stopnja, ko otrok prijema predmete najprej »z očmi«, nato šele z roko, že znak uspešnega razvoja. Skupno delo¬ vanje rok in oči je sestavljen proces, zato je potrebna poprejšnja vaja. V četrtem mesecu življenja postane otrokova roka bolj prožna, zlasti v gibanju prstov. Ob priložnostnem premikanju svojih rok opazi otrok tudi gibanje prstov. Temu sledi nov odziv. Otrok pri¬ tegne roke bliže ter opazuje gibanje-prstov. Temu pravimo igra s prsti. S tem, ko se otrok igra s prsti, tudi tipa z njimi ter tako dobiva nova izkustva. Hkrati občuti tudi tipanje na mestih, ki jih prsti z do¬ tikom dražijo. Tako otrok torej postopoma igraje spoznava svoje telo. Šele s pomočjo izkustva, ki ga dobi z igro prstov in rok, loči roke in prste od drugih predmetov. Skromno izkustvo izpopolnjuje s tem, da prste in tudi vse predmete, ki jih doseže z rokami, vtika v usta. S šestim mesecem se otrok že dalj časa zaposli z igro svojih rok in prstov. Igra se tudi s prsti na nogi ter jih prav tako skuša spraviti v usta. Vendar je otroku v tej starosti ljubša igra z igračo ali 1 Rezultati teh študij so objavljeni v številnih publikacijah. Važnejši izsledki o problemih, ki jih obravnavam v tem prispevku, so objavljeni v naslednjih dveh publikacijah: a) Gesell, A.: The first five Years of Life, New York, 1940, ponatis London, 1954. b) Gesell, A.: lig, F. L; Learned, J.; Ames, L. B. Infant and Child in the Culture of Today, New York and London 1943. 9 s kakim drugim predmetom, kakor pa s prsti. Z osmim mesecem se otrok posebno rad igra s takimi predmeti, ki mu nudijo dovolj mož¬ nosti za opazovanje in tipanje. S takimi predmeti se tudi dalj časa ukvarja. Z desetim mesecem dosežeta velik razvoj palec in kazalec na roki. Čeravno roke v tej starosti uporablja poleg prijemanja in tipanja predmetov še za gibanje, plezanje po tleh, se vendar njihova spretnost v ravnanju s predmeti znatno poveča. Otrok otipava s ka¬ zalcem na predmetih luknje in zareze, notranjost skodelice, s pal¬ cem in kazalcem vleče vrvico, spravlja dva predmeta skupaj ali enega v drugega itd. Tako pride otrok do prvih izkušenj o votlem in masivnem, o praznem in polnem, o prostornih razlikah, zgoraj, spodaj, notri, zunaj itd. Otrok ne pozna teh jezikovnih izrazov, niti jih ne razume, če jih odrasli uporabljajo, vendar mu najenostavnejše stvarne izkušnje o prostornih lastnostih pomagajo pri nadaljnjem spoznavanju in ravnanju s predmeti, pri orientaciji v novih okoli¬ ščinah. V prvem letu življenja prevladuje v igri dejavnost otrokovih funkcij, ne pa značilnost gradiva ali pa izrazna vsebina igrač. Torej ne gre v tej starosti prvenstveno za oblikovanje gradiva, temveč, kakor je ugotovila Ch. Biihlerjeva 2 3 * , pride gradivo le toliko v poštev, v kolikor nudi možnost za dejavnost otrokovih funkcij. Zato je Biihlerjeva tako igro poimenovala funkcijska igra. Z natančnimi opa¬ zovanji je ugotovljeno, da se otrok zlasti rad igra s takimi rečmi, ki ustrezno zaposlijo njegove razvojne zmožnosti. In obratno, otrok hitro opusti igračo, ki ne zaposli njegovih čutnih in drugih zmož¬ nosti. Če damo otroku v prvem življenjskem letu tehnično dovršeno igračo, n. pr. avtomobil, ki ima kolesa in vzmet za navijanje, ga otrok prej odloži kakor pa kakšno bolj enostavno igračo, ki jo lahko upo¬ giba, tolče po njej, ki zaropoče, če jo strese, jo lahko razstavi itd. Pri tem ne moremo reči, ali daje otrok prednost barvi ali obliki, zanj je važno le to, kaj mu predmet nudi, kaj lahko z njim naredi. Na razvoj otroške igre, in sicer na način in vsebino igralne de¬ javnosti ob koncu prvega, zlasti pa v drugem letu, v veliki meri vpliva otrokovo posnemanje drugih otrok in odraslih. Otrokovo po¬ snemanje drugih otrok in odraslih je v tesni zvezi z razvojem inteli¬ gentnosti. Neposredno posnemanje nastopa po J. Piagetovih 8 ugoto¬ vitvah po 8 mesecu starosti. Če hoče otrok posnemati odraslega, 2 Biihler Charlotte: Kindheit und Jugend, Leipzig 1931, tretja, razšir¬ jena izdaja, str. 6—75. 3 Piaget, J. und Inhelder, B.: Die Psychologie der friihen Kindheit, v knjigi D. Katz: Handbuch der Psychologie, Basel 1951. 10 mora biti zmožen nadzorovati lastne gibe. Pogoj za tako dejavnost je utrjena fiziološka zveza med vidnimi zaznavami, s katerimi otrok zaznava gibanje drugih oseb, z motoričnimi občutki in z občutki ravnotežja lastnega telesa. Ta zveza se postopoma vsklaja in utrjuje. Zlasti igra v prvem življenjskem letu pospešuje njen proces. Neposrednemu posnemanju sledi ob koncu drugega življenj¬ skega leta posredno posnemanje. Pri otroku opazimo n. pr. čudno hojo ali drage posebne geste. Otrok nima pobude za tako ravnanje v neposrednem okolju, ne vidi vzora, da bi ga neposredno posnemal. Izvori za tako ravnanje so posebno intenzivni doživljaji, ki jih je doživel pred nekaj dnevi. Torej gre dejansko za posredno posne¬ manje. Kakor vidimo, se otrokovi motivi, ki delujejo na usmeritev igralne dejavnosti, v dragem letu dalje razvijajo. V ospredje stopi motiv posnemanja. V skladu s spremembo motivacije in razvojem celotne otrokove zmogljivosti se menja tudi vsebina in oblika igralne dejavnosti. Prehodi iz ene oblike igre v drugo niso ostro časovno omejeni. Tudi v drugem in tretjem letu še vedno najdemo funkcijsko igro, ki prevladuje v prvem letu otrokove starosti, vendar postopoma po¬ jenja, hkrati pa druge oblike naraščajo. V drugem letu zasledimo razvoj domišljijske (fikcljske) in do- jemaine (recepcijske) igre, kakor jih je poimenovala Ch. Biihlerjeva 4 . Po njenih ugotovitvah domišljijske in dojemalne igre naraščajo od prvega leta ter dosežejo v primerjavi s funkcijsko igro največji razmah med četrtim in petim letom, nato pa občutno pojemajo. V tretjem življenjskem letu opažamo pri otroku že ustvarjalno (konstruktivno) igro, ki postopoma narašča ter v primerjavi s funk¬ cijsko, domišljijsko in dojemalno igro doseže v šestem letu vodilni položaj. Pri otroku v predšolskem obdobju zasledimo torej v vseh starostnih stopnjah vse štiri oblike igre, le da v določenih starost¬ nih obdobjih prevladujejo posamezne oblike. Tako v prvem in dra¬ gem letu prevladuje funkcijska igra, v tretjem, četrtem in petem letu domišljijska in dojemalna, v šestem letu pa ustvarjalna. Sedaj si na kratko oglejmo nekaj oblik otrokovih dejavnosti, ki spadajo v posamezne oblike iger o katerih smo govorili. Funkcijske igre: gibanje udov, glave, poizkušati dvigniti se, plezanje po »štirih«, vstati in sesti, stati na prstih, vzpenjanje po stopnicah, plezati, skakati, telovaditi, drsati, prijemati, tipati, pre¬ našati predmete, odpirati in zapirati pokrov, pospraviti igrače, sipati 4 Istotam, str. 129—147. 11 pesek iz ene posode v drugo, čečkanje, gnetenje, zmečkati in trgati papir, igrati z žogo, vleči igračo na vrvici za seboj, se gugati na gugalnem konju itd. Domišljijske igre: hraniti igračke, jih kaznovati, z nji¬ mi govoriti, punčko in živali obravnavati kot svoje prijatelje, igrati se, kako gremo spat, igrati vlogo kuharice, voznika, trgovca, pismo¬ noše, vojaka itd., narediti se za psa, leva, volka itd. Dojemalne igre: opazovati slike, opazovati druge pri ri¬ sanju, gnetenju, pri sestavljanju predmetov, poslušati pravljice, pesmi, obiskati kino, gledališče itd. Ustvarjalne igre: graditi, risati, pisati, obdelovati pesek, plastelin, pripovedovati, peti, izrezovati slike in sestavljati slike iz delov, šivati itd. O funkcijski igri, o njenem izvoru in pomenu smo že govorili. Sedaj si oglejmo domišljijsko in dojemalno igro. Domišljijska in dojemalna igra sta po svoji značilnosti bližji funkcijski igri, kakor pa ustvarjalni igri. Pri ustvarjalni igri prevladuje težnja po uspehu. Ta se izraža v objektu, otrok nekaj naredi — ustvari. Pri domišljijski in dojemalni igri pa otrok ne »ustvarja«, ampak gre predvsem za dejavnost njegovih funkcij. Pravzaprav sta obe vmesni prehodni obliki k ustvarjalni igri. Oglejmo si ta prehod pobliže. Prvotno otrok pri igranju s kakršnim koli gradivom nima nobe¬ nega načrta. Na gradivu preizkuša svoje skromne sile in zmožnosti, kar mu dela posebno veselje. V ospredju je torej dejavnost njegovih razvijajočih se funkcij. Prijem nima namena, iz gradiva kaj narediti. Temu sledi nadaljnja stopnja, ko otrok z gradivom napolnjuje razne posode, tako n. pr. kanglico polni s peskom in ga zopet iztresa, odpira in zapira škatle ali torbico itd., kar navadno večkrat ponavlja. S tako dejavnostjo otrok že nekaj proizvaja in tudi doseže nek rezultat. Na tej stopnji ne oblikuje gradiva na poseben in lasten način, temveč ga oblikuje s predmeti, kakor so n. pr. kanglica, škatla itd. To je ena izmed prehodnih stopenj k ustvarjalni igri. Nadaljnji korak naredi otrok s tem, da mu slučajno, ali pod vplivom posnemanja uspe nekaj narediti. Ob tem se veseli in največkrat po¬ kaže izdelek soigralcu ali pa odraslim. Seveda otrok takega izdelka ni smiselno in načrtno napravil. Zato ga tudi ne smemo imenovati smiselna tvorina. Da je res tako, nam potrjuje tudi dejstvo, da otrok takega izdelka še ne poimenuje. Če vprašamo dveletnega otroka, ki nam vesel pokaže svoj »izdelek«, kaj je napravil, ne ve, kaj bi odgovoril. Prvotni izdelki otroku ne pomenijo nekih predstavnih slik predmetov, zato svojih tvarin ne more poimenovati. 12 Bistvo naslednje stopnje je v tem, da otrok lasten izdelek po¬ imenuje. Poimenovanje je prvotno pretežno simbolično. S tem ho¬ čemo reči, da poimenovanje izvira bolj iz otrokove želje, kakor pa iz dejanske podobnosti določenemu predmetu. Princip podobnosti se šele postopoma uveljavlja. Do veljave pride šele takrat, kadar ima otrok o določenem predmetu potrebno izkustvo. Tako pa otrok pri poimenovanju upošteva le tisto, kar o predmetu ve in kar ga zanima. Podobno je pri risanju, ki je za otroka tudi igralna dejavnost. Otrok ne nariše tega kar vidi, temveč to, kar o predmetu ve, zlasti tisto, kar je zanj najbolj važno. Z razvojem otrokovega izkustva se tudi princip podobnosti vedno bolj uveljavlja. Nadaljnja stopnja v razvoju igralne dejavnosti se kaže v tem, da si otrok postavi cilj in k njemu usmerja svojo dejavnost. Pri tem ni toliko važno, ali ima otrok o cilju sliko na osnovi predstave dolo¬ čenega predmeta, ali pa si ustvari sliko iz poljubnih predstav, važ¬ nejše je to, da so vse pobude njegove dejavnosti usmerjene k dolo¬ čenemu smotru. Otrok si torej cilj predstavlja in hkrati kombinira razne predstave dejanj, ki vodijo k cilju. Na tej stopnji pride, kakor vidimo, do novih kombinacij predstav, ki jih imenujemo produktivne domišljijske tvorbe. Pri otroku opažamo celo vrsto vmesnih dejav¬ nosti preden je zmožen produktivno fantazijske tvorbe uresničiti na gradivu. K tem vmesnim dejavnostim spadajo dejavnosti, ki smo jih imenovali pri domišljijski in dojemalni igri. V domišljijskih igrah pride do izraza domišljija, z njeno pomočjo se otrok vživlja v razne vloge, n. pr. v jezdeca, voznika, čeprav ima samo palico ali obrnjen stol. V takih okoliščinah ni potrebno, da je situacija stvarno podobna resnični, tisto, kar manjka nadoknadi otrokova domišljija. V procesu vživljanja v razne vloge prevzema otrok določene funkcije, ali človeka (n. pr. poštarja, s tem, da si obesi mamino torbico okrog vratu in prinese 'kos papirja), ali živali (n. pr. psa, zato hodi po štirih in laja). V domišljijski igri otrok tudi včasih zamenja vloge, ali pa vzame nekaj iz ene vloge ter združi z drugo vlogo. Na ta način pride do čudnih kombinacij, ki jih v stvarnosti nikjer ne najdemo. N. pr. otrok igra vlogo psa tako, da se poleg la¬ janja tudi na človeški način pogovarja z gospodarjem itd. Tako početje nima zveze z antropomorfizmom, kajti, kakor smo videli, gre za naiven proces in združevanje raznih vlog brez kritičnosti, brez kakršnih koli argumentov, gre samo za igro. Pri domišljijski igri torej nimamo opravka z oživljanjem in poduševljanjem, temveč le s po¬ ljubno zamenjavo vlog med osebami in objekti. Za otroka na tej stopnji duševnega razvoja je vse z vsem v odnosu, eno lahko pre¬ vzame vlogo drugega. 13 V domišljijski igri pridejo do izraza razni vplivi okolja, otro¬ kovo izkustvo, zlasti pa njegova čustvenost. Marsikatera otrokova želja se v resničnosti ne more izpolniti, medtem ko v igri s pomočjo domišljije doseže izpolnitev. Pod vplivom čustvenosti in s pomočjo domišljije prenaša otrok svojo lastno čustveno napetost in kon¬ flikte v igro, ne da bi se tega vedno zavedal. Na ta način otrok z igro večkrat sprošča svojo notranjo čustveno napetost in potlačene afekte, zaradi tega ima igra tudi terapevtski pomen. Hkrati dobimo s pomočjo igre tudi vpogled v otrokovo duševnost. Pri preučevanju oblik domišljijske igre je Murphy 5 v Ameriki analiziral 3000 oblik otroške igre ter zasledil sledeče vzorce: a) domač vzorec: (kuhanje, hranjenje, imeti obisk — goste, voziti punčko z vozičkom, posnemati očeta, mater); b) prodajati in kupovati; c) aktivnosti povezane s transportom: (peljati se z avto¬ mobilom, ladjo, vlakom itd.); d) kaznovati: (igrati se stražnika, igra s puško) ; e) goreti: (igrati se gasilca); f) moriti in umirati; g) igrati legendarno osebo. Način domišljijske igre se s starostjo otroka spreminja. Pri šol¬ skih otrocih je zlasti priljubljena »hišna igra«, kakor jo imenuje M. Parten 6 . Navadno so manjši otroci pri taki igri bolj pasivni, eden starejših je navadno oče ali mati. Triletni otroci se igrajo navadno tako, da oblečejo in slečejo punčko, jo dajo spat itd. Pri otrocih, starih nad tri leta, pride pri »hišni igri« v poštev več sestavljenih aktivnosti, tako n. pr. postavljajo punčko k mizi, telefonirajo po zdravnika, kuhajo za punčke itd. Starejši otroci dramatizirajo do¬ godke iz zgodb, ki so jih slišali, brali ali videli v filmu itd. V poštev pridejo tudi znane zgodovinske in pustolovske osebe. Tudi igra, s ka¬ tero otroci ponazarjajo šolo, učitelje in učence, je zelo priljubljena in pogosta pri otrocih šolske starosti. Dojemalno igro opažamo pri otroku v celotnem predšolskem ob¬ dobju od prvega leta dalje. V primerjavi z domišljijsko in ustvar¬ jalno igro zavzema časovno mnogo manjši obseg. Otrok mnogo bolj uživa v taki igri, kjer je sam dejaven. S tem ima tudi več možnosti za različne smeri udejstvovanja po lastni želji. Pri dojemalni igri pa je otrokova dejavnost mnogo bolj omejena, kakor pa pri domišljijski 5 Hurlock, E: Child Development, New York 1950, druga izdaja, stran 364. 6 Glej delo navedeno pri 5, str. 346—347. 14 ali ustvarjalni igri. Z dojemalno igro si nabira nova izkustva, hkrati pa tudi vadi svoje funkcije. Pobude in izkustvo, ki ga otrok dobiva pri dojemalni igri, pride do izraza pri domišljijski in ustvarjalni igri. Dojemalna igra intenzivno razvija otrokove duševne funkcije ter s tem omogoča hitrejši prehod k ustvarjalni igri. V petem življenjskem letu prevladuje v otrokovi igralni dejav¬ nosti ustvarjalna igra, ki v naslednjih letih v časovnem obsegu še bolj naraste in postopoma vodi k delu in ustvarjanju. Opazovanja E. Hurlockove 7 kažejo, da otrok do petega ali šestega leta deva stvari skupaj, ne da bi prej imel nek plan ali vzorec. Tej stopnji igralne de¬ javnosti bi lahko reklLposkušanje. Med petim in šestim letom na¬ stopi nov način igre, in sicer otrok izbira poseben material za gradnjo in za razne konstrukcije. Otrok si cilj svoje dejavnosti predstavlja in hkrati kombinira razne predstave dejanj, ki vodijo do cilja. Pred¬ stavna slika cilja, kakor tudi predstavne slike vmesnih dejanj omo¬ gočajo otroku, da izbira posebno gradivo za igralno dejavnost in ga v skladu s predstavnimi slikami tudi oblikuje. Tako igro uvrščamo k ustvarjalni igralni dejavnosti. To stopnjo igralne dejavnosti doseže po ugotovitvah Ch. Buhlerjeve 8 preko 75% otrok med petim in šestim življenjskim letom. Kakor njene, tako tudi študije drugih raz¬ iskovalcev kažejo, da otrok ne doseže te stopnje pri vseh oblikah igre hkrati. Po ugotovitvah H. Hetzerjeve 9 se ustvarjalnost najprej uveljavi pri risanju in gradnji, in sicer pri vseh normalnih otrocih pri petem letu. Pri plastičnih in tehničnih delih pa je še pri šestletnih otrocih od 10—20% takih, ki ne dosežejo stopnjo ustvarjalnosti (glej sliko 1). Ti otroci oblikujejo gradivo brez kakršnega koli cilja ali predstave o njem. Zato tudi njihova dejavnost nima določene usmerjenosti. Pri risanju gre razvoj k ustvarjalnosti od stopnje čečkanja (od drugega do tretjega leta), kjer otrok svojih čačk ne po¬ imenuje, k poimenovanju, ali že pri risanju ali po končani risbi. S petim letom pa ima otrok že pred risanjem jasnejši cilj ali pred¬ stavo tega, kaj bo narisal ter k temu cilju usmerja svojo dejavnost. Razvoj tehnične ustvarjalnosti gre počasneje kakor pa razvoj risanja. Poleg tega ima neke posebnosti. Prav te posebnosti sta s po¬ skusi z matadorjem dognali H. Hetzerjeva in V. Neubauer 10 . (Ma¬ tador sestavljajo razne lesene ploščice, koleščki, kvadri in kocke različnih velikosti, ki imajo luknje. Otrok jih lahko veže s paličicami 7 Istotam, str. 348—349. 8 Glej navedeno pri 2, str. 217—231. 9 Glej delo navedeno pri 2, str. 221—222. 10 Glej delo navedeno pri 2, str. 222—225. 15 ter sestavlja razne tehnične konstrukcije). Po teh izsledkih dveleten otrok uporablja lesene dele tako, da jih deva drugega poleg drugega ali vrh drugega ter tako gradi. Paličic za specifično tehnično gradnjo ne uporablja. Šele dve in pol letni otrok začenja matador specifično- tehnično uporabljati in sicer tako, da s paličicami veže posamezne dele. Ta stopnja gradnje je podobna čečkanju pri risanju. Gre za gradnjo, ki ima eno ali dve razsežnosti. Na tej stopnji otrokovi iz¬ delki še nimajo značilnih podobnosti z dejanskimi predmeti. Nadaljnji korak v razvoju se kaže v tem, da otrokov izdelek še nima vseh lastnosti tistega predmeta, ki ga predstavlja, temveč le značilno lastnost, tako n. pr. mlin na veter — vetrnico, hiša —- streho itd. Ta stopnja je podobna shematičnemu risanju. Otroci osta- STAROST 2-3 3- A stopnja: Ogleduje ali prenaša opremo, ne da bi se z njo igral. C stopnja: Premika kroglice na računalu brez štetja, riše na tablo, vendar tako, da predmeta ni mogoče prepoznati, obrača kukalo tako, da se menjajo različne slike, ali lista po sli¬ kanici ter si posamezne slike pazljivo ogleduje. E stopnja: Premika kroglice na računalu tako, da šteje, riše na tablo tako, da je mogoče prepoznati narisani predmet. Prometna sredstva A stopnja: Ogleduje, prijema ter prenaša prevozna sredstva, ne da bi se z njimi igral. B stopnja: Igra se tako, da poriva kako prevozno sredstvo po tleh, na mizi ali v peskovniku. C stopnja: Prevozna sredstva polni s peskom ali drugimi igračami, ali s prevoznimi sredstvi prevaža kake predmete brez praktičnega cilja. D stopnja: Prevozna sredstva vozi tako, da priklopi ali odklopi po¬ samezne vozove ter posnema pravo vožnjo. E stopnja: Igra se tako, da kaže iznajdljivost v zapletenem načinu vožnje ali v tem, da povezuje druge predmete s prevoz¬ nimi sredstvi. Predmete, ki jih nalaga na vozila, prevaža z določenim ciljem, od police k mizi ali k peskovniku. Orožje A stopnja: Ogleduje ali prijema posamezno orožje, ne da bi se z njim igral. B stopnja: Poskuša, če puška ali samokres strelja, napenja lok ali maha s tomahawkom po zraku. Da puško čez rame, samo¬ kres, tomahawk ali bodalo za pas ter hodi po sobi. C stopnja: Navidezno posnema streljanje tako, da v nekoga meri, ali v soigralca, ali v kako igračo. 73 D stopnja: V puško ali samokres vtika čep, paličico ali kako drugo stvar ter strelja. S tomahawkom, bodalom in lokom po¬ snema napad. E stopnja: Igro smiselno povezuje poleg posameznega orožja še - z drugimi sredstvi. Z bodalom kolje živali, ali ga rabi za operacijo, ali smiselno posnema razne vloge. Glasbena sredstva A stopnja: Ogleduje, prijema ali prenaša glasbena sredstva, ne da bi igral nanje. B stopnja: Uporablja glasbena sredstva tako, da trobi, piska, ali tolče na ksilofon. C stopnja: Igra se tako, da uporablja glasbena sredstva in poleg tega smiselno povezuje še kako drugo dejavnost. D stopnja: Igra se tako, da z glasbenim sredstvom posnema kako vlogo. E stopnja: Z glasbenimi sredstvi posnema melodijo. Sredstva za dramatiko A stopnja: Ogleduje razna oblačila, brska po njih, ne da bi jih rabil za igro. B stopnja: Pomerja razna oblačila. C stopnja: Našemi se s kakim oblačilom, ne da bi pri tem posnemal kako vlogo. D stopnja: Našemi se z oblačilom ter verbalno ali pa z dejavnostjo posnema kako vlogo. E stopnja: Našemi se z oblačili ter se smiselno vživlja v razne vloge. Sredstva za sestavljanje A stopnja: Ogleduje, prijema, preklada ali prenaša sredstva za se¬ stavljanje, ne da bi se z njimi igral. C stopnja: S sredstvi za sestavljanje skuša graditi ali sestavljati enostavne stvari. E stopnja: Kocke s slikami ali domine sklada v skladu s pravili igre. Z gradbenimi kockami gradi sestavljene stvari. 74 Sredstva za gradnjo v peskovniku A stopnja: Ogleduje ali prenaša hiše, drevesa ali ograjo ter jih ne vključuje v igro. C stopnja: Namešča jih v peskovniku, na mizi ali na tleh, ne da bi jih vključil v smiselno gradnjo. E stopnja: Vključuje jih v konstruktivno gradnjo. Sredstva za oblikovanje A stopnja: Ogleduje ali raztresa pesek, ogleduje ali prijema plaste¬ lin, vendar ga ne uporablja za oblikovanje. C stopnja: Preklada pesek, ali gnete plastelin ter poskuša iz njega kaj narediti. E stopnja: Pesek uporablja za smiselno oblikovanje, dela »potičke«, gradi hribe, ceste, naselje. Iz plastelina izoblikuje kako stvar, ki je resničnemu objektu vsaj malo podobna. Trokolo A stopnja: Ogleduje trokolo ter kaže zanimanje zanj. B stopnja: Vozi se na trokolesu, zraven govori ali kriči, prepeva ali trobi. C stopnja: Na trokolo nalaga razne igrače ter jih prevaža brez praktičnega cilja. Vozi se s puško na rami, lokom, toma- hawkom ali bodalom za pasom, ali pa kako drugače našemljen, ne da bi pri tem posnemal kako vlogo. Vozi se na kolesu v dvoje. D stopnja: Vozi se in pri tem posnema kako vlogo, ali Indijanca, lovca, cowboya; pravi, da se pelje v šolo, pade »ustre¬ ljen« s kolesa ipd. E stopnja: Pri vožnji s trokolesom kaže iznajdljivost. Vleče konja ali voziček za kolesom, vožnja v troje. Prevaža igrače od police k peskovniku ali k mizi, kjer se ostali igrajo. Gugalni konj A stopnja: Ogleduje konja, se mu približa ter kaže interes zanj. B stopnja: Guga se na gugalnem konju. Pri tem govori ali kriči, prepeva ali trobi. Pri guganju mu pomaga soigralec ali sam pomaga drugemu. 75 C stopnja: Guga se s puško ali lokom na rami, tomahawkom ali bo¬ dalom za pasom, ali pa kako drugače našemljen, ne da bi pri tem posnemal kako vlogo. Guga se na konju v dvoje, ali pa obrnjen nazaj. Vleče konja po sobi od mesta do mesta, ali pa ga nosi na ramenu. D stopnja: Guga se na konju ter pri tem posnema kako vlogo, ali jezdeca v galopu, oficirja, Indijanca, ponuja konju hrano in slično. E stopnja: Kaže pri guganju posebno iznajdljivost. Spretno poriva z nogami konja, da se hkrati z guganjem pomika po sobi. Guga se po taktu ter poje po melodiji. Pri štirih vrstah igrač smo razporedili igralno dejavnost le v tri stopnje, in sicer A, C in E stopnjo. To smo storili zaradi tega, ker pri teh vrstah igrač nismo našli igralne dejavnosti, ki bi ustrezala B in D stopnji. Ti primeri ne motijo sistema ocenjevanja, ker vsebujejo spodnjo in najvišjo stopnjo, kakor tudi srednjo stopnjo. Čas, ki so ga poskusne osebe uporabile za te vrste igrač, je v primerjavi z dru¬ gimi vrstami igrač malenkosten. 2. Točkovanje igralne dejavnosti S pomočjo konkretno opisanih stopenj igralnih dejavnosti, od enostavnih do sestavljenih oblik za posamezne vrste igrač, smo točkovali opazovalne zapisnike. Točkovali smo igralno dejavnost po vrsti, kakor se je v igralni sobi odvijala. Vsako igralno dejav¬ nost, ki predstavlja enoten tip dejavnosti, smo posebej točkovali. Tako n. pr., smo posebej točkovali prevažanje punčke v vozičku, zopet posebej smiselno razmeščanje lutk med pohištvom itd. Za stopnje igralne dejavnosti od A do E smo uporabili sistem točko¬ vanja od 1 do 5, in sicer tako: A stopnja = 1 točka, B stopnja = 2 točki, C stopnja = 3 točke, D stopnja = 4 točke in E stopnja = 5 točk. Pri točkovanju smo upoštevali tudi uporabljeni čas za posa¬ mezne stopnje igralnih dejavnosti. Ne bi bilo prav, če bi dve osebi dobili enako število točk, čeravno se je prva 5 minut igrala na način, ki spada k E stopnji, druga pa se je tako igrala samo 1 mi¬ nuto, 4 minute pa na način, ki spada k C stopnji. Igra teh dveh po¬ skusnih oseb ni ekvivalentna, kajti prva je v igri vztrajala z de¬ javnostjo, ki je z vidika sestavljenosti na višji stopnji. Zato smo 76 morali tudi to dejstvo upoštevati pri točkovanju. To smo storili tako, da smo točkovanje izpopolnili s časovnimi enotami. Za časovno enoto je bila izbrana kot primerna enota — minuta. Vsako igralno dejavnost smo najprej točkovali z vidika sestavljenosti, nato pa točke pomnožili s časom, ki ga je otrok uporabil za tisto obliko igralne dejavnosti. Uporaba sistema točkovanja za gornji ilustrativni primer je na¬ slednja: Prva poskusna oseba: Igrala se je 5 minut na na¬ čin, ki ustreza E stopnji. Torej E stopnja = 5 točk, krat 5 (pet minut), skupaj 25 točk. Druga poskusna oseba: Igrala se je 4 minute na na¬ čin, ki ustreza C stopnji in 1 minuto na način, ki ustreza E stopnji. Torej C stopnja = 3 točke krat 4 (štiri minute) je 12 točk. E stopnja = 5 točk krat 1 (ena minuta) je 5 točk. Skupno torej 17 točk. Ce izrazimo postopek ocenjevanja z obrazcem, se glasi takole: 2, [Si (e) krat Uč (e)], kjer pomeni Si = stopnja igralne dejavnosti po sestavljenosti, Uč = uporabljen čas za določeni tip dejavnosti, e = časovna enota, 2 — vsota. Postopek, kakor je tu opisan, smo uporabili za ocenjevanje celotnega opazovalnega zapisnika, t. j. za 40 minut igre. Kakor kaže obrazec, smo točke, ki smo jih dobili pri posameznih oblikah igralne dejavnosti, sešteli. Tako smo dobili za vsako poskusno osebo skupno število točk za 40 minut igre. Isti postopek smo ponovili za drugi poskus z istimi poskusnimi osebami, ki je prav tako trajal 40 minut. Da bi bil postopek čim bolj objektiven, sta opazovalne zapisnike po gornjem načinu ocenjevanja ocenila izvežbana ocenjevalca. Pri tistih oblikah igralne dejavnosti, kjer se ocenjevalca nista skladala v oceni, smo še enkrat preverili opazovalni zapisnik ter osvojili tisto oceno za katero je bilo več argumentov. Če podatke, ki smo jih dobili s prej opisanim sistemom točko¬ vanja statistično obdelamo, dobimo naslednje rezultate: 3. Rezultati točkovanja igralne dejavnosti 1. poskus (N = 95) M (aritm. sred.) = 91,70 O (stand. odkl.) = 12,67 2. poskus (N = 80) M = 92,55 O = 13,20 77 Gornji rezultati dokazujejo, da metoda, ki smo jo uporabili za točkovanje igralne dejavnosti, zadovoljuje tudi z vidika občutlji¬ vosti, saj je indeks razpršitve dovolj velik. To dejstvo nam po¬ trjuje prvi in tudi drugi poskus. Porazdelitev rezultatov se sklada z normalno teoretično poraz¬ delitvijo. Podatke smo preverili s % 2 (Chi-kvadrat) testom. y 2 test pri prvem poskusu znaša 4,22, P = med 0,50 — 0,30, % 2 test pri dru¬ gem poskusu znaša 1,60, P = 0,80. (Prostostne stopnje = 4). Sedaj preostane še vprašanje zanesljivosti dobljenih rezultatov. Zanesljivost smo preverili na tak način, da smo poskus pod enakimi pogoji ponovili. Prav tako smo po enaki metodi točkovali igralno dejavnost pri prvem in drugem poskusu. Nato smo računali kore- lacijski koeficient po metodi momenta produktov 1 . Dobili smo visok koeficient korelacije, in sicer r = 0,814. Visoka korelacija kaže na stabilnost igralne dejavnosti, ki je prišla do izraza pri poskusih ter hkrati tudi na zanesljivost uporabljene metode. 4. Korelacija med duševno starostjo poskusnih oseb in točkami v igri Povezanost igralne dejavnosti z otrokovim intelektualnim raz¬ vojem smo ugotovili s pomočjo korelacijske metode. Podatke za prvo variablo smo dobili po prej opisani metodi. Podatke za drugo variablo smo dobili z Valentinijevim inteligentnostnim testom. Korelacijski koeficient pri prvem poskusu: r = 0,828. Korelacijski koeficient pri drugem poskusu: r = 0,812. Oba rezultata kažeta, da obstaja visoka korelacija med vari- ablama, ki smo jih proučevali. Še bolj precizen odgovor dobimo, če pomembnost obeh koeficientov preverimo s Fischerjevo z-funk- cijo. Rezultat je naslednji: 1. poskus: Verjetnost 0,95, da interval 0,76 — 0,87 vsebuje pravi r. 2. poskus: Verjetnost 0,95, da interval 0,72 — 0,87 vsebuje pravi r. Oba koeficienta sta pomembna pri stopnji 0,01. Čeprav je koeficient korelacije med obema variablama zelo visok, vendar moramo pri razlagi upoštevati še druge učinke, kajti dobljeni koeficient ni samo rezultat vplivov intelektualnega razvoja 1 Garret E. H.: Statistics in Psychology and Education, New York 1947, stran 287. 78 na igralno dejavnost, ampak tudi rezultat vplivov življenjske sta¬ rosti poskusnih oseb. Naši podatki kažejo, da s porastom življenjske starosti porastejo tudi točke v igri. Na osnovi teh ugotovitev smemo sklepati, da se korelacija med duševno starostjo, ki smo jo ugotovili s testom in točkami v igri zviša, če variira tudi življenjska starost poskusnih oseb. Če hočemo pojasniti odnos med duševno starostjo in točkami v igri neodvisno od posrednih učinkov razlik v življenjski starosti poskusnih oseb, moramo izločiti ali pa kontrolirati faktor življenjske starosti. To bi na eksperimentalen način rešili tako, da bi izbrali otroke iste starosti ter korelirali duševno starost s točkami v igri. Tu zadenemo na težave zaradi tega, ker bi težko dobili veliko šte¬ vilo otrok enake starosti. V našem primeru smo problem rešili s par¬ cialno korelacijo 2 , zato smo lahko upoštevali vse poskusne osebe, ki so se poskusa udeležile. To je mnogo bolj zanesljiv način, kakor pa če bi imeli vzorec enako starih z manjšim številom poskusnih oseb. Podatki za računanje parcialne korelacije: Igralna dejavnost (točke): Mi = 91,70 0 1 - 12,68 r 12 = 0,82 Duševna starost (mes.): M 2 = 68,89 o ^ — 10,76 r 13 = 0,65 Življenjska starost (mes.): M 3 = 64,25 O 3 — 10,64 r 23 = 0,74 r 12 izraža odnos med duševno starostjo in točkami v igri. r 2s izraža odnos med duševno starostjo in življenjsko starostjo. r 13 izraža odnos med življenjsko starostjo in točkami v igri. Čista korelacija med duševno starostjo in točkami v igri, kadar je življenjska starost nespremenljiv faktor, je: r 12 , 3 0,66 Naš parcialni koeficient korelacije nam pove, da bi bila kore¬ lacija med duševno starostjo in točkami v igri 0,66, kadar razlike v življenjski starosti ne bi vplivale na nobeno variablo. S tem je potrjen naš prejšnji zaključek, da na korelacijo med duševno sta¬ rostjo in točkami v igri posredno vpliva tudi učinek starostnih raz¬ lik pri poskusnih osebah. 2 Garret E. H.: Isto delo, str. 410. 79 Nadaljnji dokaz, ki tudi potrjuje ožjo povezanost med duševno starostjo in doseženimi točkami v igri, dobimo na ta način, da raču¬ namo parcialno korelacijo med življenjsko starostjo in točkami v igri, kadar je duševna starost nespremenljiv faktor. Ta odnos je: r i ::-2 = 0,11 Rezultat kaže, da je čista korelacija med življenjsko starostjo poskusnih oseb in točkami v igri, kadar duševna starost ne vpliva na nobeno variablo, zelo majhna. S temi postopki je dokazana povezanost, ka¬ kor tudi stopnja povezanosti, med duševno sta¬ rostjo poskusnih oseb in igralno dejavnostjo, če jo motrimo z vidika sestavljenosti, t. j. od enostavnih do se¬ stavljenih oblik. Visoka korelacija potrjuje upravičenost napovedo¬ vanja iz ene variable na drugo. Če torej poznamo število točk v igri, lahko napovemo verjetno duševno starost za tistega otroka. Še bolj natančno napovemo duševno starost, če poznamo število točk v igri in otrokovo življenjsko starost. Če hočemo iz dveh variabel določiti najverjetnejši rezultat, ki ga bo otrok dosegel v tretji variabli, moramo izpeljati regresijsko enačbo. Če želimo določiti verjetno duševno starost za otroka iz doseženih točk v igri in njegove življenjske starosti, moramo uporabiti na¬ slednjo regresijsko enačbo: X 2 = 0,50 X x + 0,36 X, — 0,09 Pri napovedovanju moramo upoštevati še napako ocenitve in ta je o,. 13 , ki je v našem primeru + 5,44 mesecev. Z našimi rezultati je dokazano, da smemo upravičeno sklepati na osnovi točk, ki jih otrok doseže v igri in njegove življenjske starosti, na njegovo duševno starost. Gornji zaključek velja pod pogojem, če točkujemo igralno dejav¬ nost od enostavnih do sestavljenih oblik po me¬ todi, ki je bila prej opisana. 5. Igralna dejavnost na posameznih stopnjah duševnega razvoja Z dosedanjim obravnavanjem je dokazana povezanost med otro¬ kovo igralno dejavnostjo in njegovim duševnim razvojem. Ker je ta povezanost dokazana, smemo sedaj upravičeno zastaviti nadaljnje 80 vprašanje, in sicer: Kakšne so oblike igralne dejavnosti na posamez¬ nih stopnjah duševnega razvoja? Odgovor na zastavljeno vprašanje dobimo na ta način, da pri vsaki poskusni osebi ugotovimo, koliko časa (enota je minuta) je v celotnem poskusu, ki je trajal 40 minut, uporabila za A stopnjo, B stopnjo, C stopnjo, D stopnjo in E stopnjo igralne dejavnosti. Stopnje igralne dejavnosti so bile opisane v začetku prispevka. Za primerjavo igralne dejavnosti med posameznimi stopnjami duševnega razvoja, smo poskusne osebe razdelili v skupine po re¬ zultatih, ki so jih dosegle pri Valentinijevem inteligentnostnem testu. Prvo skupino sestavljajo-poskusne osebe s povprečno duševno sta¬ rostjo 4;0 leta, drugo poskusne osebe s povprečno duševno starostjo 5;0 let, tretjo skupino poskusne osebe s povprečno duševno sta¬ rostjo 6;0 let in četrto skupino poskusne osebe s povprečno duševno starostjo 7;0 let. Rezultate nam za vse skupine prikazuje na grafičen način histo¬ gram št. 1. s; ll,0 3,0 6/0 7,0 A B C D C A B C B £ ASCII A S C D C Histogram št. 1. Histogram prikazuje povprečno uporabljeni čas v minutah za posamezne stopnje igralne dejavnosti od enostavnih do sestavljenih oblik (A—E). Skupine so sestavljene po duševni starosti. Če na histogramu primerjamo med seboj stolpce pri prvi skupini (povprečna duševna starost 4;0 leta) vidimo, da prevladujeta nad vsemi ostalimi stopnjami igralne dejavnosti A in B stopnja. Tri četrtine časa pri poskusu je prva skupina uporabila za A in B stopnjo. To pomeni, da je pri prvi skupini prevladovala enostavna igralna dejavnost. Značilno za otroke iz te skupine je, da so šli od igrače do igrače ter jih hitro odlagali, ne da bi se ustavili pri kaki skupini igrač ter se z njimi ukvarjali dalj časa na konstruktiven način. Vse 6 Otroka spoznamo v igri 81 jih je zanimalo, zato so stalno brskali med igračami in jih hitro menjali. Bolj sestavljene igralne dejavnosti s smiselno povezano vse¬ bino skoraj ni bilo opaziti. Prav tako tudi do skupne igre ni prišlo, razen nekaj izjem. V glavnem je prevladovala osamljena igra; vsak se je igral zase, neodvisno od drugih. Otroci na tej stopnji še niso toliko razviti, da bi se sami vključevali v skupno igro, kajti skupna igra med drugim tudi zahteva bolj sestavljene oblike igralne de¬ javnosti. V osamljeni igri ali v sporedni igri poleg drugih otrok, se vsak zadovoljuje z lastno aktivnostjo, ki jo hitro menja. Ob opa¬ zovanju teh otrok je človek dobil vtis, da jim gre predvsem zato, da pač nekaj delajo, ali 'brskajo po igračah, ali pa se nekaj časa igrajo na najbolj enostaven način. Torej gre za aktivnost kot tako; vsebina ima pri tem podrejeno vlogo. Pri drugi skupini (povprečna duševna starost 5;0 let) še prav tako zavzema A in B stopnja igralne dejavnosti najvidnejše mesto (62°/o celotnega časa). Odstotek je še vedno visok, čeravno je ne¬ koliko nižji kakor v prvi skupini. Hkrati opažamo v tej skupini porast uporabljenega časa za C stopnjo igralne dejavnosti (nekoliko se¬ stavljena igralna dejavnost) ter porast sestavljene igralne dejav¬ nosti s smiselno povezano vsebino. V veliki meri se od prvih dveh razlikuje tretja skupina (po¬ vprečna duševna starost 6;0 let). Tu opažamo padec uporabljenega časa za opazovanje in prenašanje igrač ter hkrati porast časa za nekoliko sestavljeno igralno dejavnost, ki zavzema poleg enostavne igralne dejavnosti najvidnejše mesto. Osamljena igra se na tej stopnji umika sporedni igri. Otroci se pretežno igrajo drug poleg drugega. Zaradi tega se hitro menjanje igrač umika sestavljeni igri. Zgrešeno bi bilo, če bi mislili, da zaradi posnemanja drug dru¬ gega pride do vedno bolj sestavljene igre. Naša opazovanja kažejo ravno nasprotno. Pri tej in četrti skupini ne gre pri teh vplivih za neposredno posnemanje, temveč za pobude, ki delujejo v smislu tekmovanja. Vsak bi rad pokazal kaj vse zmore ter s tem vzbudil občudovanje pri drugih. Zaradi tega in zaradi večjih zmožnosti pride do zelo pestrih oblik sestavljene igre. Pri četrti skupini (povprečna duševna starost 7;0 let) zavzema po časovnem obsegu najvidnejše mesto nekoliko sestavljena igralna dejavnost. 34 % razpoložljivega časa pripada tej obliki igralne de¬ javnosti. Njej sledi po časovnem obsegu enostavna igralna dejav¬ nost, ta zavzema 33 % razpoložljivega časa. Tu se upravičeno vpra¬ šamo, zakaj zavzema pri tej skupini, ki je po duševnem razvoju na stopnji 7;0 letnih otrok, enostavna igralna dejavnost tolikšen ča¬ sovni obseg. Če natančneje pregledamo opazovalne zapisnike vi- 82 dimo, da je teh 33 % uporabljenega časa v glavnem porazdeljenih na tri vrste igrač, in sicer: trokolo, gugalni konj in glasbena sredstva. Iz tega smemo povzeti, da so nekatere vrste igrač po svoji funkcio¬ nalni vlogi take, da zadovoljujejo z enostavno igralno dejavnostjo tudi otroka na višji stopnji duševnega razvoja. Otroci iz te skupine so se prav tako z veseljem vozili na trokolesu, gugali na gugalnem konju ter piskali na razne piščali kakor nekaj let mlajši sovrstniki. Posebno je očiten v četrti skupini padec uporabljenega časa za A stopnjo igralne dejavnosti. Poleg tega opazimo pri otrocih iz te skupine zanimanje za igro drugih soigralcev. Uporabljeni čas za smiselno igralno dejavnost občutno naraste. Skupno uporabljeni čas za D in E stopnjo igralne dejavnosti zavzema 17 % razpoložljivega časa za igro. Pri tem moramo upoštevati, da je do teh oblik igralne dejavnosti prišlo spontano, v prosti igri, kjer ni nihče usmerjal igralne dejavnosti. Zaradi tega ima dobljeni rezultat večji pomen. Iz tega lahko domnevamo, da bi bil v tej skupini odstotek za D in E stopnjo igralne dejavnosti mnogo višji, če bi nekdo vsaj malo v tej smeri usmerjal igro. Sedaj smo si ogledali značilnosti posameznih skupin. Preostane nam še vprašanje primerjave stopenj igralne dejavnosti med po¬ sameznimi skupinami. Ustavimo se najprej pri A stopnji igralne dejavnosti. Iz gra¬ fičnega prikaza (glej histogram 1.) je razvidno, da uporabljeni čas za A stopnjo igralne dejavnosti od skupine do skupine sorazmerno upada. To pomeni, čim starejše so poskusne osebe po duševni sta¬ rosti, tem manj časa uporabijo v prosti igri za najnižjo obliko igralne dejavnosti. Pri računanju zanesljivosti razlik med posameznimi sku¬ pinami smo ugotovili, da razlika med povprečno uporabljenim časom za to stopnjo igralne dejavnosti med prvo in drugo skupino ni po¬ membna pri stopnji 0,05. Prav tako ni pomembna razlika pri stopnji 0,05 med drugo in tretjo skupino. Razlike med temi skupinami niso tolikšne, da bi jih jemali za pomembne pri stopnji zanesljivosti 0,05 ter obstaja možnost, da so razlike nastale zaradi napak vzorčenja. Zaradi tega jim ne smemo pripisovati kakega važnega pomena. Pač pa je razlika pomembna pri stopnji 0,05 med tretjo in četrto skupino. Otroci iz četrte skupine so po duševni starosti samo eno leto sta¬ rejši kakor otroci iz tretje skupine, vendar je med njimi v pogledu A stopnje igralne dejavnosti razlika tolikšna, da je statistično po¬ membna. Če primerjamo v tem pogledu med seboj skupine, med katerimi je razlika v duševni starosti dve leti, torej prvo skupino s tretjo, ali drugo s četrto, pridemo na osnovi računanja t vrednosti do zaključka, da so razlike statistično pomembne. To pomeni, da le 6 ' 83 v primerih večjih razlik v duševni starosti pride do pomembnih sprememb v uporabljenem času za to vrsto igralne dejavnosti. Do drugih zaključkov pridemo, če primerjamo uporabljeni čas za enostavno igralno dejavnost (B stopnja) med posameznimi sku¬ pinami. Če primerjamo na diagramu stolpce med seboj vidimo, da razlike niso velike. V primerjavi s prvo skupino opažamo pri drugi skupini majhen padec. Podobne so tudi vrednosti pri tretji in četrti skupini. Pri računanju razlik s t vrednostmi smo dobili rezultate, ki kažejo, da razlike med skupinami niso pomembne pri stopnji 0,05. Iz tega sledi zaključek, da razlike v duševni starosti od 4;0 do 7;0 leta ne vplivajo bistveno na časovni obseg enostavne igralne dejavnosti, Ta pojav smo že prej razložili s tem, ko smo ugotovili, da so ne¬ katere igrače po svoji funkcionalni vlogi take, da zadovoljujejo otroke na različnih stopnjah duševne starosti z enostavno igralno dejavnostjo. Primerjava stolpcev nekoliko sestavljene igralne dejavnosti (C stopnja) kaže, da uporabljeni čas za to obliko igralne dejavnosti od skupine do skupine sorazmerno narašča. Pri računanju razlik med posameznimi skupinami smo ugotovili, da razlike med povprečno uporabljenim časom za to obliko igralne dejavnosti med prvo in drugo, drugo in tretjo, ter tretjo in četrto skupino niso statistično pomembne pri stopnji 0,05. Razlike med skupinami so, vendar niso velike. Če primerjamo razlike med prvo in tretjo ter med prvo in četrto skupino, pridemo do zaključka, da so razlike statistično po¬ membne. Na osnovi teh podatkov smemo to obliko igralne dejavnosti imeti za enega izmed znakov uspešnega duševnega razvoja. Preostali stopnji igralne dejavnosti D in E sta po časovnem obsegu v primerjavi z drugimi slabo zastopani. Če si ogledamo naj¬ prej D stopnjo (sestavljena igralna dejavnost s smiselno povezano vsebino) moramo reči, da je razlika med prvo in drugo skupino pomembna, prav tako med tretjo in četrto, kakor tudi med prvo in tretjo skupino. Pomembne razlike najdemo pri E stopnji (smiselna igralna dejavnost, ki predstavlja konstruktivno celoto ter kaže na iznajdljivost in izvirnost) med prvo in drugo skupino ter med prvo in tretjo, drugo in četrto skupino. Če primerjamo stolpce med seboj vidimo, da od skupine do skupine nekoliko naraščajo. Če združimo povprečno uporabljeni čas za D in E stopnjo igralne dejavnosti pri četrti skupini ugotovimo, da zavzemata 17 % vsega razpoložljivega časa za igro. Ti podatki nam kažejo, da se ti dve obliki igralne dejavnosti (D in E) sorazmerno počasi razvijata poleg drugih oblik. Če natančneje analiziramo ti dve obliki igre ugotovimo, da sta z vi- 84 dika otrokovih sposobnosti mnogo bolj zahtevni kakor pa ostale oblike o katerih smo doslej govorili. Oglejmo si to razliko. Že pri enostavnih oblikah igralnih dejavnosti ima otrok pri igranju nek cilj. Vzame n. pr. piščalko in piska, sede na gugalnega konja in se guga itd. Kakor vidimo, je tak cilj zelo enostaven. Za izvedbo enostavnega cilja ni treba otroku kombinirati raznih pred¬ stav. Pri nekoliko sestavljeni igri cilj navadno vključuje povezo¬ vanje dveh igralnih sredstev. Izvedba takih igralnih dejavnosti zahteva enostavno kombinacijo predstav, tako n. pr. prevažanje lutke v vozičku, nalaganje peska ali drugih igrač na avtomobil itd. Ideje za take dejavnosti najde otrok v svoji neposredni okolici. Kakor vidimo, gre pri tem za posnemanje najbolj enostavnih dejav¬ nosti iz življenja. Vsekakor je taka igralna dejavnost bolj zahtevna kakor enostavna igra, vendar se po svoji zahtevnosti ne more meriti s sestavljeno igralno dejavnostjo s smiselno povezano vsebino, ali z igralno dejavnostjo, ki predstavlja konstruktivno celoto ter kaže iznajdljivost in izvirnost. Kakor vidimo, je cilj pri teh oblikah igral¬ nih dejavnosti bolj sestavljen. Če hoče otrok doseči tak cilj, mora v svoji dejavnosti kombinirati razne predstave dejanj, ki vodijo k cilju. Pri tem pride do novih kombinacij predstav, ki jih imenu¬ jemo stvarjalne fantazijske tvorbe. Predstavna slika cilja in pred¬ stavne slike vmesnih dejanj, omogočajo otroku, da izbira v skladu s ciljem primeren igralni material in ga v skladu s svojimi pred¬ stavami tudi oblikuje. Tako igralno dejavnost upravičeno uvrščamo k stvarjalni igralni dejavnosti. Na osnovi teh dejstev smemo zaklju¬ čiti, da so take oblike igralne dejavnosti mnogo bolj zahtevne, zato se tudi počasi uveljavljajo poleg drugih, enostavnejših oblik. Čeprav uveljavljanje teh oblik igre ni tolikšno kakor ostalih, vendar do¬ kazuje, da zmožnosti za te oblike že obstajajo. Zato je prav, če posebej poudarimo, da igrajo pri uveljavljanju teh oblik igralnih dejavnosti razne pobude odraslih zelo pomembno vlogo. Če upošte¬ vamo plastičnost živčnega sistema otrok, zlasti v tej dobi, pridemo do zaključka, da dobro organizirana igra s sestavljenimi oblikami igralnih dejavnosti, ki smo jih ugotovili v naši študiji, v pomembni meri razvija fundamentalne sposobnosti. 6. Igra s posameznimi vrstami igrač na raznih razvojnih stopnjah O splošnih oblikah igre na posameznih stopnjah duševnega raz¬ voja smo pravkar govorili. Sedaj nam ostane še vprašanje o igri s posameznimi vrstami igrač na raznih razvojnih stopnjah. 85 V prvem delu tega poglavja so opisane stopnje igralnih dejav¬ nosti, od enostavnih do sestavljenih oblik za posamezne vrste igrač. Naša naloga je sedaj, da ugotovimo, koliko časa (časovna enota = minuta) so uporabile posamezne skupine (4;0, 5;0, 6;0 in 7;0 letni po duševni starosti) za posamezne stopnje igralnih dejavnosti. Pri posameznih vrstah igrač upoštevamo le tiste poskusne osebe, ki so se igrale s tisto vrsto igrač. V igralni sobi je bilo na razpolago mnogo igrač, ki so jih poskusne osebe prosto izbirale. Nekatere poskusne osebe so posvetile posebno pozornost le nekaterim vrstam igrač ter se z njimi dalj časa ukvarjale, medtem ko drugih vrst niso Vključe¬ vale v igro. To dejstvo upoštevamo pri obravnavi. Pri pregledu uporabljenega časa za posamezno vrsto igrač, smo takoj opazili razlike med dečki in deklicami, ker so pač nekatere igrače po svoji naravi take, da bolj ustrezajo zanimanju dečkov, druge pa deklicam. Zato bomo dečke in deklice posebej obravnavali. Lutke-ljudje Spol Povprečna duševna Povprečno uporabljeni čas v odstotkih za posamezne stopnje igralnih dejavnosti D E Dečki 0,3 Tabela št. 1. Tabela prikazuje za deške skupine povprečno uporabljeni čas v odstotkih za posamezne stopnje igralnih dejavnosti od enostavnih do sestavljenih oblik (A—E). Postopek, ki smo ga uporabili pri primerjavah, si oglejmo na primeru. Za primer vzemimo iz tabele št. 1 skupino dečkov s po¬ vprečno duševno starostjo 6;0 let. Iz te skupine je 9 dečkov pri po¬ skusu vključilo lutke-ljudi v igro. Poskus je trajal 40 minut. Če upoštevamo čas, ki ga je skupina devetih dečkov imela za igro, dobimo (9-krat po 40 minut) skupno 360 minut. Dečki v tej skupini so uporabili za igro z lutkami-ljudmi skupno 14,75 minut in sicer za A stopnjo 8,75 ali 2,4 %, za B stopnjo 3,0 ali 0,8 %>, za C stopnjo 2,0 ali 0,6% in za E stopnjo igralne dejavnosti 1,0 minuto ali 0,3% časa, ki je bil na razpolago. Ostali čas so uporabili za igro z drugimi igračami. Povprečno uporabljeni čas v odstotkih za posamezne stop¬ nje igralnih dejavnosti nam kaže za dečke gornja tabela, za deklice 86 pa histogram št. 2. Zaradi nazornosti so važnejši rezultati tudi v na¬ daljnji obravnavi prikazani s histogrami. Pri obravnavi rezultatov se najprej ustavimo pri razlikah med dečki in deklicami. Razlike so pri tej vrsti igrač očitne. Pri vseh skupinah opazimo, da so deklice uporabile mnogo več časa za igro z lutkami-ljudmi, kakor pa dečki. V kolikor so tudi dečki uporabljali v igri lutke-ljudi, so jih uporabljali predvsem le za ogledovanje ali pre¬ našanje, ne da bi jih konstruktivno vključevali v igro. Ostale oblike Histogram št. 2. Histogram prikazuje za dekliške skupine povprečno upo¬ rabljeni čas v odstotkih za posamezne stopnje igralnih dejavnosti od eno¬ stavnih do sestavljenih oblik (A —E). Skupine so sestavljene po duševni starosti. igralnih dejavnosti, ki smo jih označili B, C, D in E stopnje, ne za¬ vzemajo v posameznih skupinah niti po 1 °/o razpoložljivega časa. Iz teh podatkov sklepamo, da je zanimanje za igro z lutkami-ljudmi pri dečkih sorazmerno majhno, če imajo na voljo poleg teh še razne druge igrače. Ce primerjamo uporabljeni čas v odstotkih vidimo, da so odstotki višji pri tistih skupinah, ki so po duševni starosti mlajše. Iz teh dejstev zaključujemo, da zanimanje za igro z lutkami-ljudmi postopoma z duševnim razvojem upada. To dejstvo potrjujejo tudi rezultati, ki smo jih dobili pri dekliški skupini. Zanimive podatke najdemo pri deklicah. Iz histograma je raz¬ vidno, da pri prvi skupini (povprečna duševna starost 4;0 leta) pre¬ vladuje ogledovanje lutk ter prenašanje na mizo, v peskovnik ali polaganje v voziček (10,8 % razpoložljivega časa). Po časovnem ob¬ segu sledi tej, z vidika sestavljenosti najnižji s.topnji igralne dejav¬ nosti, igra, kjer otrok prevaža lutko v vozičku, jo ziblje, jo pestuje, jo polaga spat, se z njo pogovarja kakor da bi bila živo bitje (9,6 %> razpoložljivega časa). Prav takšno igro najdemo tudi v skupinah, ki 87 so na višji stopnji duševnega razvoja s to razliko, da postopoma za¬ vzema časovno vedno manjši obseg v okviru razpoložljivega časa pri poskusu. Nasprotno tendenco opažamo pri E stopnji igralne dejav¬ nosti, kjer se otrok igra tako, da z lutkami izvede kake izvirne zamisli. Na čim višji stopnji duševnega razvoja je otrcdc, tem več časa porabi za takšne oblike iger. Vendar tudi pri četrti skupini (po¬ vprečna duševna starost 7;0 let) zavzema po časovnem obsegu naj¬ vidnejše mesto C stopnja (7,4 °/o razpoložljivega časa), medtem ko zavzema E stopnja po časovnem obsegu komaj polovico tega časa (3,5 %> razpoložljivega časa). Iz podatkov je razvidno, da smo našli na vseh stopnjah dušev¬ nega razvoja (od 4;0—7;0 leta duševne starosti) nekatere enake oblike igralnih dejavnosti (A, C in E stopnja, če jih motrimo z vidika sestavljenosti). Vendar iz teh rezultatov ne smemo zaključiti, da ni razlik v igri med otroki, ki so po duševnem razvoju na različnih stopnjah. Razlike so v tem, da je medsebojno razmerje med posamez¬ nimi stopnjami igralne dejavnosti na različnih stopnjah duševnega razvoja različno. Razmerje se spreminja v tem smislu, da manj se¬ stavljene oblike igralnih dejavnosti zavzemajo po časovnem obsegu vedno manjši odstotek razpoložljivega časa pri otrocih, ki so na višji stopnji duševnega razvoja. Nasprotno tendenco opažamo pri bolj sestavljenih oblikah igralnih dejavnosti. V skladu z duševnim razvojem naraste odstotek uporabljenega časa za te oblike iger, ki hkrati postanejo po vsebini bolj pestre in duhovite. Lutke-živali Tabela št. 2. Tabela prikazuje za deške in dekliške skupine povprečno uporabljeni čas v odstotkih za posamezne stopnje igralnih dejavnosti od enostavnih do sestavljenih oblik (A—E). 88 Če primerjamo rezultate v gornji tabeli z rezultati pri lutkah- ljudeh vidimo, da je čas, uporabljen za igro z živalskimi lutkami mnogo manjši. Iz podatkov je razvidno, da so naše poskusne osebe pokazale za to vrsto igrač manjše zanimanje. Ta pojav si razlagamo na ta način, da lutke predstavljajo ljudi z raznimi vlogami v življenju, dajejo otroku več pobude in hkrati tudi več možnosti za igralno dejavnost. Otrok je v stalnem stiku z ljudmi ter na ta način dobiva nova izkustva ter hkrati tudi čustveno doživlja socialne odnose. Pozneje enostavna izkustva prenaša neposredno v igro in jih na svoj¬ stven način kombinira v skladu s svojimi zamislimi in željami. Ob tem pridejo do izraza tudi njegova čustva. Poleg tega je dejavnost ljudi, ki jih otrok srečuje v življenju mnogo pestrejša, kakor pa de¬ javnost posameznih živali. Zato se tudi ne smemo čuditi, če pride človeška dejavnost tudi v igri pogosto do izraza. Druga posebnost, ki je prav tako očitna v gornji tabeli, je razlika med posameznimi stopnjami igralnih dejavnosti. V vseh skupi¬ nah prevladujeta A in B stopnja igralnih dejavnosti. To pomeni, da so se otroci igrali tako, da so ogledovali posamezne živali, jih prekladali ali prenašali (A stopnja igralne dejavnosti) ali pa tako, da so živali stiskali. (Gumijaste živali so imele vdelane razne piščalke.) Sestavljene oblike igralnih dejavnosti zavzemajo časovno mnogo manjši obseg. Ti podatki ponovno potrjujejo prejšnjo razlago o tem, da te vrste igrač nudijo otroku manjše možnosti za razne sestavljene oblike igralnih dejavnosti, ker je otrokovo izkustvo v tem pogledu precej skromno. Razlike med dečki in deklicami opazimo v vseh skupinah. Tudi tukaj, kakor pri lutkah-ljudeh, je odstotek uporabljenega časa pri dekliških skupinah višji kakor pa v deških skupinah. Kakor bomo kasneje videli, dajejo dečki prednost gibljivim igračam. Spol Pohištvo in oprema Povprečna duševna starost Povprečno uporabljeni čas v odstotkih za posamezne stopnje igralnih dejavnosti A B C D E Dečki Tabela št. 3. Tabela prikazuje za deške skupine povprečno uporabljeni čas v odstotkih za posamezne stopnje igralnih dejavnosti od enostavnih do sestavljenih oblik (A—E). 89 h/O 5/0 6/0 7,0 Histogram št. 3. Histogram prikazuje za dekliške skupine povprečno upo¬ rabljeni čas v odstotkih za posamezne stopnje igralnih dejavnosti od enostavnih do sestavljenih oblik (A—E). Skupine so sestavljene po duševni starosti Primerjava med deškimi in dekliškimi skupinami kaže, da je uporabljen čas v odstotkih za to vrsto igrač mnogo večji pri deklicah kakor pri dečkih. Razmerje med uporabljenim časom med prvo deško in prvo dekliško skupino je 1:3, med drugo deško in drugo dekliško 1:4, med tretjo deško in tretjo dekliško skupino 1:2, med četrto deško in četrto dekliško skupino 1:1,5. Pri teh primerjavah so upoštevane v vsaki skupini vse osebe, ki so se udeležile poskusa. Iz teh podatkov je razvidno, da so dečki pokazali za to vrsto igrač mnogo manjše zanimanje kakor deklice. Če natančneje pregledamo zbrane podatke vidimo, da so porabili dečki več časa za igro s tehtnico, kanglico in lopatko-smetišnico, mnogo manj pa za igro s pohištvom in kuhinjsko opremo. Pri deklicah opažamo ravno nasprotno tendenco; pri teh je po časovnem obsegu zavzemala vidno mesto igra s pohištvom in ku¬ hinjsko opremo. Iz podatkov vidimo, da je deklicam mnogo bliže posnemanje raznih ženskih vlog iz življenja, kakor pa posnemanje moških vlog. Verjetno imajo v tej usmeritvi glavno vlogo vzgojni vplivi v najširšem pomenu besede. Saj tudi starši izbirajo najpogo¬ steje s tega vidika igrače za svoje otroke. Če pa tu in tam tudi de¬ kletce poseže pc igračah, ki so z vidika odraslih primerne za dečke, jo kaj hitro zavrnejo, češ, to ni za dekleta. Sčasoma seveda tudi otroci povzamejo take sodbe po odraslih, te imajo pri razvoju inte¬ resne usmerjenosti važno vlogo. 90 Pri dečkih vidimo, da prevladuje zlasti C stopnja igralne dejav¬ nosti. Tu je v glavnem prevladovalo vsipanje peska v razne posode, nakladanje ali razkladanje peska z lopato in vsipanje v skodelice pri tehtnici. Bolj sestavljene oblike igralnih dejavnosti ter povezo¬ vanje smiselnih aktivnosti v konstruktivno celoto, opažamo le pri tretji in četrti skupini (6;0 in 7;0 letni po duševni starosti). Pri deklicah je medsebojno razmerje med posameznimi oblikami igralnih dejavnosti nekoliko drugačno. Tudi tu opažamo, da zavzema C stopnja igralne dejavnosti pomembno mesto, vendar so odstotki pri D in E stopnji, če jih združimo, nekoliko višji. Tega pri dečkih nismo zasledili. Deklicam v tej starosti ustreza prav takšen igralni material (pohištvo in razna oprema) za bolj sestavljeno igralno de¬ javnost ter za povezovanje več smiselnih aktivnosti v konstruktivno celoto. To dokazujejo visoki odstotki uporabljenega časa za takšno igralno dejavnost (D in E stopnja), in sicer pri drugi skupini 10,7 % pri tretji 7,4% in pri četrti skupini 6,4% razpoložljivega časa. Če te odstotke med seboj primerjamo, nam sprožijo vprašanje, zakaj se pri teh oblikah igralnih dejavnosti odstotki znižujejo od skupine do skupine, kajti pričakovali bi v skladu z duševnim razvojem porast odstotkov. Pri tej primerjavi moramo upoštevati dejstvo, da je druga skupina porabila za igro s tem igralnim materialom 40,4 % razpo¬ ložljivega časa ali približno dvakrat toliko časa kakor tretja skupina in štirikrat toliko časa kakor četrta skupina. Iz podatkov je razvidno, da s porastom let upada zanimanje za to vrsto igralnega materiala, če imajo otroci na razpolago še druge igrače. Največje zanimanje za igro s tem materialom so pokazali otroci, ki so po duševni starosti na stopnji petih let. Nato pa je zanimanje vedno manjše. Tudi Ch. Biihlerjeva je ugotovila, da domišljijske igre dosežejo višek med četrtim in petim življenjskim letom. Nato pa jih postopoma zame¬ njajo stvarjalne igre. Zmanjšano pohištvo in oprema daje otroku predvsem možnosti le za domišljijske igre. Zato je razumljivo, da take igre zavzemajo časovno vedno manjši obseg. Šolsko opremo so otroci na sploh zelo malo vključevali v igro, zato nam zbrani podatki ne dovoljujejo kakih posebnih zaključkov. Rečemo lahko le to, da otroci v predšolski dobi sami med seboj še ne znajo dobro organizirati igre, kjer bi se konstruktivno igrali šolo. V kolikor pride do take igre tudi pri teh otrocih, je navadno tako, da eden izmed starejših otrok (navadno tisti, ki hodi v šolo) organi¬ zira igro, kjer tudi on igra vlogo učitelja ali učiteljice. Predšolski otroci so navadno le učenci ter delajo v igri le to, kar jim je naročeno. 91 Prometna sredstva it; o 5,o 6; o 7 ;° Histogram št. 4. Histogram prikazuje za deške skupine povprečno upo¬ rabljeni čas v odstotkih za posamezne stopnje igralnih dejavnosti od eno¬ stavnih do sestavljenih oblik (A — E). Skupine so sestavljene po duševni starosti. Povprečna Spol duševna starost Povprečno uporabljeni čas v odstotkih za posamezne stopnje igralnih dejavnosti A B C D E Deklice Tabela št. 4. Tabela prikazuje za dekliške skupine povprečno uporabljeni čas v odstotkih za posamezne stopnje igralnih dejavnosti od enostavnih do sestavljenih oblik (A—E). Primerjava med dečki in deklicami kaže, da so dečki pri igri posvetili tej vrsti igrač veliko večjo pozornost kakor pa deklice. Sko¬ raj vsi dečki (razen štirih), ki so se poskusa udeležili so uporabljali v igri prometna sredstva. Pri dekliški skupini je odziv drugačen. Celotna dekliška skupina ima 50 poskusnih oseb in le 23 deklic je v igri uporabljalo prometna sredstva. Zato upravičeno sklepamo, da 92 prometna sredstva zadovoljujejo v igri veliko bolj dečke kakor pa deklice. Pri razlagi teh podatkov moramo upoštevati igralne mož¬ nosti s prometnimi sredstvi. Kakor kaže naš poskus, prevladuje v igri zlasti nalaganje raznih predmetov ali peska in prevažanje. Pobude za take dejavnosti najde otrok v svojem okolju. Največkrat dela, ki so povezana s prometnimi sredstvi opravljajo moški. Zato se tudi ne smemo čuditi, če so zlasti dečki nagnjeni k temu, da take dejavnosti posnemajo v igri. Sedaj si oglejmo igralno dejavnost s prometnimi sredstvi pri deških skupinah. Iz histograma je razvidno že na prvi pogled, da so odstotki upo¬ rabljenega časa za igro s prometnimi sredstvi od skupine do skupine manjši. S porastom duševne starosti upada uporabljeni čas za igro s prometnimi sredstvi. Iz tega smemo zaključiti, da igra z zmanjša¬ nimi prometnimi sredstvi ustreza mnogo bolj otrokom, ki so na nižji stopnji duševnega razvoja, kakor pa otrokom na višji stopnji. Tudi otroci, ki so na stopnji 6;0 in 7;0 let duševne starosti, pogosto sežejo po teh igračah, vendar jih hitro odložijo. To si razlagamo tako, da ta vrsta igrač ne nudi dovolj možnosti za udejstvovanje razvijajočih se sposobnosti. V glavnem prevladujeta dva načina igralne dejavnosti in sicer enostavna igralna dejavnost, t. j. prevažanje prevoznih sred¬ stev (B stopnja), ali nekoliko sestavljena igralna dejavnost, t. j. na¬ laganje raznih predmetov ali peska na prometna sredstva ali preva¬ žanje teh predmetov brez praktičnega cilja (C stopnja). Razumljivo je, da je taka igra privlačna za otroke, ki so na nižji stopnji dušev¬ nega razvoja, saj vključuje delovanje enostavnih aktivnosti, ki jih zmore vsak otrok. Te aktivnosti spadajo k domišljijskim igram. Otrok na višji stopnji duševnega razvoja se navdušuje v igri za aktivnosti, ki so bolj zahtevne z vidika raznih spretnosti in sposobnosti. Orožje Povprečna Povprečno uporabljeni čas v odstotkih Spol duševna za posamezne stopnje igralnih dejavnosti starost A B C D E 0,4 0,2 0,8 1,8 1,1 0,2 0,6 0,7 1,6 0,6 Tabela št. 5. Tabela prikazuje za dekliške skupine povprečno uporabljeni čas v odstotkih za posamezne stopnje igralnih dejavnosti od enostavnih do sestavljenih oblik (A—E). 4;0 5;0 Deklice g q 7,-0 93 ) udeležile igre s sredstvi za dramatiko kakor pa dečki (44%). Iz teh dveh ugotovitev smemo sklepati, da imajo deklice večje zanimanje za to vrsto igrač. Deklice so se zanimale za razna oblačila, jih pomerjale ter se s tistimi oblačili, ki so jim ugajala, tudi našemile. Pri tem so se ogledovale v ogledalu, ne pa da bi v skladu z oblačilom posnemale kako vlogo. Pri dečkih opažamo sicer manjšo udeležbo pri tej vrsti igrač, vendar so jemali razna oblačila zato, da so z njimi posnemali kako vlogo. 7 Otroka spoznamo v igri 97 Iz histograma vidimo, da pri deklicah prevladujeta B in C stopnji igralnih dejavnosti. To potrjuje našo prejšnjo ugotovitev, da so de¬ kleta uporabljala razna oblačila tako, da so jih pomerjala (B stopnja igralne dejavnosti) in če so jim bila všeč, so se z njimi tudi našemila (C stopnja igralne dejavnosti). S tem so deklice hotele ugajati same sebi in drugim ter so se često našemljene gledale v ogledalo. Če primerjamo na histogramu posamezne skupine med seboj vidimo, da s porastom duševne starosti narastejo tudi odstotki upo¬ rabljenega časa za igro z dramatskimi sredstvi. Do iste ugotovitve pridemo, če primerjamo deške skupine med seboj. To pomeni, čim starejši je otrok po duševni starosti, tem večje zanimanje kaže za igro z dramatskimi sredstvi. Razna oblačila uporabi otrok v igri na različne načine ter jih prilagaja svojim zamislim. Čim starejši je otrok po duševni starosti, tem bolj sestavljenke zamisli in ideje skuša izvesti v igri. Oblačila omogočijo otroku izvesti bolj sestavljene za¬ misli in ideje. Poleg tega želi otrok s tako dejavnostjo ugajati sa¬ memu sebi. Čim starejši je otrok, tem bolj se želi uveljaviti ter ugajati drugim in tudi samemu sebi. In igra z dramatskimi sredstvi zadošča takim težnjam. Sredstva za sestavljanje (sestavljanke) Povprečna Spol duševna starost Povprečno uporabljeni čas v odstotkih za posamezne stopnje igralnih dejavnosti A B C D E 4;0 Dečki 5;0 6;0 1,5 7;0 1,2 5,0 3,3 Deklice Tabela št. 8. Tabela prikazuje za deške in dekliške skupine povprečno upo¬ rabljeni čas v odstotkih za posamezne stopnje igralnih dejavnosti od eno¬ stavnih do sestavljenih oblik (A — E). Če si ogledamo gornjo tabelo, se takoj sproži vprašanje, zakaj je bil odziv pri teh igračah tako majhen. Od skupnega števila 45 dečkov, se je le 5 dečkov igralo s temi igračami. Pri deklicah je odziv 98 nekoliko večji; od skupnega števila 50 deklic, je 16 deklic vključilo te igrače v igro. V igralni sobi je bilo na razpolago veliko število igrač, med njimi tudi take, ki so posebno ustrezale dečkom, kakor n, pr. trokolo, gugalni konj, prometna sredstva, orožje itd. Te igrače omogočajo večjo dinamiko v igri ter hkrati tudi gibanje, zato se ne smemo čuditi, če so jim otroci dali prednost ter posvetili zelo malo pozornosti raznim sestavljankam. Hkrati moramo tudi upoštevati, da sestavljanje kock v skladu s priloženo sliko ni enostaven proces ter dela predšolskim otrokom težave. Podobno je tudi z gradbenimi kockami. Iz tabele vidimo, da v gradnji bolj sestavljenih stvari uspe¬ vajo predvsem dečki in deklice, ki so po duševni starosti na stopnji 7;0 let. Zaradi majhne udeležbe naših poskusnih oseb v igri s temi igra¬ čami, ne moremo iz naših podatkov delati kakih drugih zaključkov. Slično je tudi pri sredstvih za gradnjo v peskovniku (hiše, drevesa, ograje). Le 6 dečkov in 4 deklice je vključilo te igrače v igro. Sredstva za oblikovanje Povprečna Povprečno uporabljeni čas v odstotkih Spol duševna za posamezne stopnje igralnih dejavnosti starost A B C D E Dečki Deklice Tabela št. 9. Tabela prikazuje za deške in dekliške skupine povprečno upo¬ rabljeni čas v odstotkih za posamezne stopnje igralnih dejavnosti od eno¬ stavnih do sestavljenih oblik (A —E). Preden razlagamo podatke v gornji tabeli, je treba povedati, da vključujejo predvsem igro s peskom, kajti le 1 poskusna oseba je v igri uporabila plastelin. Poleg tega je treba upoštevati, da so otroci posvetili igri s peskom več časa kakor kaže gornja tabela. Pesek so uporabljali za polnjenje raznih posod, za »kuhanje«, za »po¬ strežbo«, za prevažanje s prometnimi sredstvi itd. Tako igro smo uvrstili k tistim igračam, ki so pri tem imele glavno vlogo, torej h kuhinjski opremi in k prometnim sredstvom. 7 ’ 99 Poleg uporabe peska v zvezi s kuhinjsko opremo in prometnimi sredstvi vidimo, da v glavnem prevladuje raztresanje, prekladanje in kopanje po pesku. Kakor kažejo naši podatki, je smiselna gradnja v peskovniku bolj redek pojav. Največkrat se predšolski otroci v igri s peskom zadovoljijo z raztresanjem, prekladanjem in kopanjem, kar ne zahteva kakih posebnih sposobnosti. Pri taki igri je vključena otrokova motorika ter je hkrati tudi viden njen efekt v pesku. Vse to seveda spodbudno deluje na otroka, zato tudi pri taki igri vztraja. T r o k o 1 o 4,0 5,0 6,0 10 A & C D f A B C 0 E A A C D E A £ C D E Histogram št. 7. Histogram prikazuje za deške skupine povprečno upo¬ rabljeni čas v odstotkih za posamezne stopnje igralnih dejavnosti od eno¬ stavnih do sestavljenih oblik (A—E). Skupine so sestavljene po duševni starosti. Primerjava uporabljenega časa v odstotkih kaže, da so odstotki pri dečkih višji kakor pri deklicah. To dejstvo nas ne sme zavesti pri razlagi. Upoštevati moramo, da je bilo v igralni sobi samo eno trokolo. Otroci so prihajali v igralno sobo vedno v skupinah, in sicer trije dečki in tri deklice. Zato je prišlo često do prepira v sku¬ pini, kajti več otrok se je potegovalo za trokolo. V takih prepirih, včasih tudi v spopadih, so navadno dečki zmagali. Zato ne smemo na osnovi manjših odstotkov uporabljenega časa pri deklicah sklepati, da so dekleta pokazala manjše zanimanje za igro s trokolesom kakor dečki. Iz opazovanj je razvidno, da so se dekleta tudi potegovala za trokolo kakor dečki, le da so imela pri tem manj uspeha. 100 Histogram št. 8. Histogram prikazuje za dekliške skupine povprečno upo¬ rabljeni čas v odstotkih za posamezne stopnje igralnih dejavnosti od eno¬ stavnih do sestavljenih oblik (A—E). Skupine so sestavljene po duševni starosti. Iz histogramov je razvidno, da so odstotki uporabljenega časa za igro s trokolesom v primerjavi z drugimi igračami sorazmerno zelo visoki. Ti podatki kažejo, da je zanimanje za to vrsto igrač iz¬ redno veliko. Zakaj je temu tako, ni težko najti razlage. Mnoge druge igrače so imeli otroci že večkrat v rokah; trokolesa nimajo doma, niti v otroškem vrtcu, zato je zanje posebno privlačno. Hkrati je treba upoštevati tudi posebne igralne možnosti trokolesa. Otrok se lahko pelje sam ter je zaradi tega posebno ponosen na lastno zmogljivost, hkrati pa je tudi vožnja prijetna. Zato se ne smemo čuditi, če zavzema uporabljeni čas za to igračo velik obseg. Če primerjamo stolpce med seboj vidimo, da v vseh, razen v tretji dekliški skupini prevladuje enostavna igralna dejavnost (B stopnja), to je vožnja na trokolesu. Odstotki uporabljenega časa za nekoliko sestavljeno igralno dejavnost (C stopnja) so mnogo manjši kakor pa za enostavno. K nekoliko sestavljeni igralni dejav¬ nosti smo razvrščali igralno dejavnost, če je otrok na trokolesu pre¬ važal razne igrače brez praktičnega cilja, ali če se je vozil opremljen s kakim orožjem ali kako drugače našemljen, ne da bi pri tem po¬ snemal kako vlogo. Pri deških in dekliških skupinah, ki so na stopnji 6;0 in 7;0 let duševne starosti opažamo, da so odstotki upo¬ rabljenega časa pri C stopnji igralne dejavnosti višji, kakor pa pri skupinah, ki so na nižji stopnji duševnega razvoja. D in E stopnji igralnih dejavnosti, to je posnemanje kake vloge pri vožnji ali iz¬ najdljivost pri vožnji, opazimo le pri skupinah, ki so na višji stopnji duševnega razvoja. 101 Gugalni konj 4/0 5,o 6,0 7.0 Histogram št. 9. Histogram prikazuje za deške skupine povprečno upo¬ rabljeni čas v odstotkih za posamezne stopnje igralnih dejavnosti od eno¬ stavnih do sestavljenih oblik (A—E). Skupine so sestavljene po duševni starosti. Histogram št. 10. Histogram prikazuje za dekliške skupine povprečno upo¬ rabljeni čas v odstotkih za posamezne stopnje igralnih dejavnosti od eno¬ stavnih do sestavljenih oblik (A—E). Skupine so sestavljene po duševni starosti. 102 Primerjava uporabljenega časa v odstotkih za igro z gugalnim konjem kaže, da so dečki porabili več časa kakor deklice. To pomeni, da so dečki dalj časa vztrajali pri tej igri kakor deklice. Pri gugal¬ nem. konju ni bilo gneče 'kakor pri trokolesu. Iz histogramov je razvidno, da v vseh, razen v četrti deški sku¬ pini, zavzema po časovnem obsegu najvidnejše mesto B stopnja igralne dejavnosti. Sem spada enostavna igralna dejavnost, in sicer guganje na gugalnem konju. Na drugem mestu po časovnem obsegu je v vseh, razen v četrti deški skupini, nekoliko sestavljena igralna dejavnost (C stopnja igralne dejavnosti). Izjema je torej četrta deška skupina, kjer zavzema po časovnem obsegu C stopnja najvidnejše mesto, njej sledi B stopnja igralne dejavnosti. Če primerjamo sku¬ pine med seboj vidimo, da so odstotki uporabljenega časa pri neko¬ liko sestavljeni igri (C stopnja) višji pri tistih skupinah, ki so sta¬ rejše po duševni starosti (6;0 in 7;0 let). To pomeni, da se otroci na višji stopnji duševnega razvoja ne zadovoljujejo z enostavnim guganjem na gugalnem konju, temveč skušajo igro povezati še s ka¬ kim drugim sredstvom ali s soigralcem tako, da se gugajo v dvoje. Hkrati tudi vidimo na histogramih višje stolpce pri D in E stopnji igralne dejavnosti (posnema na konju kako vlogo ali kaže pri igri s konjem posebno iznajdljivost), in sicer pri tistih skupinah, ki so na višji stopnji duševnega razvoja (6;0 in 7;0 let duševne starosti). To velja za deške in dekliške skupine. Na osnovi teh podatkov upra¬ vičeno zaključujemo, da so C, D in E stopnje igralnih dejavnosti, zlasti če zavzemajo časovno večji obseg v igri, eden izmed znakov, da je otrok na višji stopnji duševnega razvoja. V dosedanjem obravnavanju smo si ogledali pri posameznih vrstah igrač značilne oblike igralnih dejavnosti, od enostavnih do sestavljenih oblik. V razlagi smo tudi pojasnili posamezne značil¬ nosti ter opozorili na povezanost posameznih oblik z otrokovim du¬ ševnim razvojem. 7. Zanimanje za posamezne vrste igrač na raznih razvojnih stopnjah Na osnovi zbranih podatkov lahko damo odgovor še na eno vprašanje, in sicer, kakšen je vrstni red posameznih igrač, če jih razvrstimo po časovnem obsegu, kakor so jih skupine — sestavljene po duševni starosti — vključevale v igro. To vprašanje ne spada 103 neposredno k zastavljeni nalogi tega prispevka, vendar je zelo zani¬ mivo ter ima tudi praktično vrednost. Nanj lahko odgovorimo na osnovi podatkov, ki smo jih zbrali v tej študiji. Pri razvrstitvi igrač upoštevamo vse poskusne osebe, ki so se poskusa udeležile. Le taka primerjava nam lahko pokaže zanimanje za posamezne vrste igrač. Seveda moramo pri tem upoštevati, da so imeli otroci na razpolago veliko število igrač. Vrstni red pri deških skupinah je naslednji: I. Skupina (povprečna duševna starost 4;0 leta): 1. prometna sredstva 2. trokolo 3. glasbena sredstva 4. gugalni konj 5. pohištvo z razno opremo 6. lutke-ljudje 7. orožje 8. sredstva za dramatiko 9. lutke-živali 10. sredstva za oblikovanje 11. sredstva za sestavljanje II. Skupina (povprečna duševna starost 5;0 let): 1. trokolo 2. prometna sredstva 3. gugalni konj 4. glasbena sredstva 5. pohištvo z razno opremo 6. orožje 7. sredstva za dramatiko 8. sredstva za oblikovanje 9. lutke-živali 10. lutke-ljudje 11. sredstva za sestavljanje III. skupina (povprečna duševna starost 6;0 let): 1. trokolo 2. prometna sredstva 3. gugalni konj 4. pohištvo z razno opremo 5. glasbena sredstva 6. orožje 104 7. lutke-živali 8. sredstva za dramatiko 9. sredstva za oblikovanje 10. lutke-ljudje 11. sredstva za sestavljanje : V. Skupina (povprečna duševna starost 7;0 let): 1. gugalni konj 2. trokolo 3. prometna sredstva 4. glasbena sredstva 5. orožje 6. sredstva za dramatiko 7. pohištvo z razno opremo 8. sredstva za sestavljanje 9. lutke-ljudje 10. lutke-živali 11. sredstva za oblikovanje Vrstni red pri dekliških skupinah je naslednji: I. Skupina (povprečna duševna starost 4;0 leta); 1. lutke-ljudje 2. trokolo 3. pohištvo z razno opremo 4. glasbena sredstva 5. lutke-živali 6. prometna sredstva 7. gugalni konj 8. sredstva za sestavljanje 9. sredstva za dramatiko 10. sredstva za oblikovanje 11. orožje II. Skupina (povprečna duševna starost 5;0 let): 1. pohištvo z opremo 2. lutke-živali 3. sredstva za dramatiko 4. glasbena sredstva 5. sredstva za oblikovanje 6. lutke-živali 7. trokolo 8. prometna sredstva 9. gugalni konj 10. sredstva za sestavljanje 11. orožje III. Skupina (povprečna duševna starost 6;0 let): 1. pohištvo z razno opremo 2. lutke-ljudje 3. trokolo 4., 5. sredstva za dramatiko — gugalni konj 6. glasbena sredstva 7. lutke-živali 8. sredstva za sestavljanje 9. prometna sredstva 10. sredstva za oblikovanje 11. orožje IV. Skupina (povprečna duševna starost 7;0 let): 1. gugalni konj 2. trokolo 3. lutke-ljudje 4. pohištvo z razno opremo 5. sredstva za dramatiko 6. lutke-živali 7. glasbena sredstva 8. sredstva za sestavljanje 9. sredstva za oblikovanje 10. prometna sredstva 11. orožje Primerjava med dečki in deklicami kaže, da so dečki dajali pred¬ nost drugim vrstam igrač kakor pa deklice. Če upoštevamo po vrst¬ nem redu le šest posameznih vrst igrač, ki so jih dečki sorazmerno največ uporabljali v igri, dobimo naslednjo razvrstitev: 1. trokolo 2. prometna sredstva 3. gugalni konj 4. glasbena sredstva 5. pohištvo z razno opremo 6. orožje 106 Pri dekletih je vrstni red naslednji: 1. lutke-ljudje 2. pohištvo z razno opremo 3. trokolo 4. sredstva za dramatiko 5. glasbena sredstva 6. lutke-živali Iz te primerjave vidimo, da se vrstni red pri dečkih in deklicah sicer razlikuje, vendar najdemo nekatere vrste igrač, ki so privlače¬ vale dečke in deklice. K tem spada trokolo, pohištvo z razno opremo ter glasbena sredstva. Iz razumljivih razlogov, o katerih smo poprej razpravljali, so dečki dajali prednost v igri tudi prometnim sred¬ stvom in raznemu orožju. Ti dve vrsti igrač najdemo pri dekliških skupinah na koncu razvrstitve. Prav nasprotno tendenco opažamo pri lutkah-ljudeh. Tem so dajale prednost deklice, dečki so jim posvetili zelo malo pozornosti. Razlogov za tako stališče ni treba ponovno navajati, ker smo že govorili o tem, zakaj dečki odklanjajo take igrače, ki so na splošno znane kot dekliške. Če primerjamo razvrstitve med seboj pri deških skupinah ter prav tako med seboj pri dekliških skupinah, vidimo, da se razvrstitev precej sklada. Torej razlike v usmerjenosti k dolo¬ čenim vrstam igrač pri skupinah, ki spadajo k istemu spolu, niso velike. Pač pa so pomembne razlike v načinu igralne dejavnosti med posa¬ meznimi skupinami, če se te razlikujejo po du¬ ševni starosti. Te razlike smo opisali in pojasnili v prejšnjem obravnavanju. Na osnovi izsledkov, ki smo jih dobili pri igri s posameznimi vrstami igrač je mogoče s pomočjo opazovanja otrokove igralne de¬ javnosti približno ugotoviti stopnjo otrokovega duševnega razvoja, zlasti, ali v razvoju zaosta¬ ja, ali normalni razvoj prehiteva. Tak način ugotav¬ ljanja otrokove duševne razvitosti zlasti ustreza vzgojiteljicam v otroških ustanovah. Poleg ugotavljanja otrokovega duševnega razvoja je zelo važno, kako nanj vplivamo. Plastičnost živčnega siste¬ ma otrok je namreč v predšolski dobi izredno velika. Zato dobro organizirana igra z raznimi sestavljenimi oblikami igralnih dejavnosti, o katerih govori naša študija, v pomembni meri razvija otrokove zmožnosti. 107 r r\ 1 LITERATURA Arki n, E. A.: Igra i rad u životu deteta (prevod iz ruščine), Zagreb 1950. Ar k in, E. A: Razgovori o odgoju (prevod iz ruščine), Zagreb 1947. B a r k e r, R. G., D e m b o , T. and L e wi n , K.: Frustration and Regression, v knjigi = Barker, Kounin, Wright: Child behavior and Development, New York 1943. Boyce, E. R.: Play in the Infants' school, Fourth edition, London 1951. Bowlby, J.: Materinska briga za dijete i duševno zdravlje (prevod iz angleščine), Zagreb 1953. Buj as, R. in Buj as, Z.: Dobivanje psihologijskih podataka i njihovo računsko obradjivanje, Zagreb 1942. Biihler, C h.: Kindheit und Jugend, tretja razširjena in predelana izdaja, Leipzig 1931. Biihler, Ch.: Praktische Kinderpsychologie, Wien 1937. Biihler, Ch.: Hetzer, H.: Kleinkindertest, druga, skrajšana izdaja, Miinchen 1953. Biihler, K.: Abriss der geistigen Entwicklung des Kindes, četrta in peta razširjena izdaja, Leipzig 1929. Carmichael, L.: Manual of Child Psychology, New York 1951. E Ikon j in, D. B.: Psihologijska pitanja o igri dijeteta doškolske dobe, v knjigi — Iz psihologije djetinstva. Članci i rasprave sovjetskih psi¬ hologa i pedagoga — (prevod iz ruščine), Zagreb 1948. Fordham, M.: Vom Seelenleben des Kindes (prevod iz angleščine), Ziirich 1942. G ar dne r, D. E. M.: The Children's Play Centre, second edition, Lon¬ don 1950. Garret, E. H.: Statistics in Psychology and Education, New York 1947. G e s e 11, A.: The first five Years of Life, ponatis, London 1954. Gesell, A.: Ilg, F. L.; Lerned, L. B.: Saugling und Kleinkind in der Kultur der Gegenwart (prevod iz angleščine), druga izdaja, Bad Neu- heim 1953. Groos, K.: Das Seelenleben des Kindes, druga izdaja, Berlin 1908. Hurlock, E.: Child Development, New York 1950. Jackson, L. and T o d d, K.: Child Treatment and the Therapy of Play, London 1948. Kolar, N.: Nekaj poglavij o spoznavanju in vzgoji predšolskega otroka, Ljubljana 1956. Kostjuk, G. S.: O razvitii mišljenija u detej, v knjigi — Dokladi na XIV. meždunarodnom kongresse po psihologii, Moskva 1954. 109 Part en, M. and Newhall, S. M.: Social behavior of preschool Chil- dren v knjigi -— Barker, Kounin, Wright: Child behavior and Devs- lopment, New York 1943. Pia ge t, J. and Inhelder, B.: Die Psychologie der friihen Kindheit, v knjigi — Katz, D.: Handbuch der Psychologie, Basel 1951. Pickard, P. M.: Praktische Kinderpsychologie (prevod z angleščine), Rattingen 1951. Remplein, H.: Die seelische Entwicklung in der Kindheit und Reife- zeit, Miinchen 1952. Rostohar, M.: Pedopsihologija (skripta), Ljubljana 1953. Schenk-Danzinger, L.: Entwicklungstest, I. Teil, Wien 1952. Scheuerl, H.: Das Spiel, Berlin 1954. Štern, E.: Ueber Verhaltens- und Charakterstorungen bei Kindern und Jugendlichen, Zurich 1953. Štern, W.: Psychologie der friihen Kindheit, 7. izdaja, Heidelberg 1952. von Staabs, G.: Der Sceno-Test, II. predelana izdaja, Berlin 1952. von S tab s, G.: Der Sceno-Test, v. knjigi — Štern: die Testš in der klinischen Psychologie, II., Zurich, 1955. Stevanovič, B.: Pedagoška psihologija; Beograd 1956. St rang, R.: Child Study, New York 1953. Thun, Th.: Kindesbeobachtung als Aufgabe, Paderborn 1952. Toman, W.: Dynamik der Motive, Wien 1954. Valentine, C. W.: Inteligence Tests for Children, London 1953. 110 -■ r. ■ \?!., r f i.r-: r jQr.ur 4 •/’: ' . : : - .. • ; : =.\‘ 1 ‘i 5 'i UI -r/ Y 6 U ■-> ?! • 'i ? >•:.!? 3- d* -r.h.r ;l-\ - v. :i J'- i •)(,:■> ) Ivan Toličič OTROKA SPOZNAMO V IGRI Opremil Danilo Emeršič Založila Državna založba Slovenije Za založbo Venceslav VVinkler Tisk Časopisnega podjetja »Celjski tisk« Celje 1961