Katolišk cerkven list Danica izhaja vsak petek na celi poli, in veljA po poŠti za celo leto 4 gld. 20 kr., za pol leta 2 gld. 20 kr.. za feft-rt l« t« 1 15kr. V tiskarni c i sprejemana na leto 3 gold. 60 kr., za pol leta 1 gold. 80 kr.. za četert leta 90 kr., ako zader« na ta dan praznik, izid« Danica dan poprej. Tečaj XXIII. V Ljubljani 30. grudna 1870. List 52. Za sv. Očeta, preslavnega namestnika Kristusovega v ječi. Domoljubna katoliška družba na Dunaju je 7. listo-pada sklenila poslati milovalno in tolažno pismo do papeža Pija IX , prošnjo pa do ministerstva, da naj se potegne za sv. Očeta. Na pervo teh pisem se podpisujejo verniki obojega spola — brez števila, —če jih je več, tem bolje; — na drugo pa samo moški. Katoličani imajo s tim pokazati, da niso mlačni, niso vnemami zato, kako se godi Očetu vsega keršanstva. Ne morejo iti katoličani na vojsko za sv. Očeta, kar bi jih nezmčrno veliko rado storilo, bo pa tudi to podpisovanje nekaka vojska, duhovna vojska za Papeža, ktera bo pričala in kazala, kakošnega duha so katoličani, kako oni ljubijo sv. Očeta, kako Jih milovajo v jetništvu nehvaležnih sinov, kako želč, da bi bili rešeni, in torej tudi katoliške vlade priganjajo, da naj svojo dolžnost spolnijo ter si vse prizadevajo, da se pravica zgodi namestniku Kristusovemu na zemlji. Predsednik društva, cesarski kraljevi svetovalec Miroslav Adolf Harant naznanuje, da naj nobeden nima pomislika zavoljo zbiranja podpisov, ker to je vsem visokočastitim škofom naznanjeno, da to vedo, in da katoliška družba to dela z njih privoljenjem. Ljubljanski premilostni škof so sami od dunajske družbe to reč prejeli in izročili so zbiranje podpisov katoliški družbi za Kranjsko. V ta namen bo imel odbor katoliške družbe te dni sejo in konec današnje Danice bomo že zamogli povedati, kako bode družba to reč vravnala. Tukaj pa nadedvate pismi do sv. Očeta in potlej do ministerstva, kteri se bodete poslali. Sveti Oče! Ko je naš Zveličar Jezus Kristus rešivno svoje delo opravljal na zemlji, pa za zveličanski trud le nehvaležno preganjanje terpel, mu je sočutje zvestih, ljubezen verno vdanih terpljenje polajševala. In ko je sv. Peter, pervak med Aposteljni, v ječo bil djan, je vernih sočutna ljubezen tudi njemu prihitela v tolažbo ter neprenehoma v goreči molitvi za njega rešenje pri Bogu prosila. Ta ljubezen ni ugasnila, ne zamerlo verno sočutje, na veke plamti v sercih katoliških proti vidnemu Namestniku Kristusovemu na zemlji. Tudi molitev za sv. Petra ni utihnila, temuč v glasih neštetih kipi proti ne-besom za njegovega naslednika na sv. rimskem prestolu. Res, sv. Oče! rop bogoskrunski zoper lastnino sv. Petra in to divjaško nasilstvo, kakor je prišlo čez Rim in Vaše dežele, to nas je v seree žalilo, po pravici raz-togotilo naše čuti. Ob Vaši rani — nam poka seree, v Vašem terpljenju — zdihujemo mi, Vaše solze — zalivajo nas, ko preganjajo Vas — preganjajo nas. Ni davno, da smo z Vami peli veselo „hosana !'* radujoči se svete Vaše zlate maše. Dans z Vami stojimo pred hrupom kričečih: „Križaj ga! križaj ga!" Kadar glava terpi, tudi udje terpijo in bolečina Očetova je žalost otrokom. Toraj kakor katoličanje pred vsim svetom povzdignemo glas in z vso določnostjo protestujemo zoper bogoskrunski rop, ki je storjen v Rimu zoper vso Cerkev, vse katoliške kristjane. Kajti Rim je lastnina vsega katoliškega sveta, je veri zavetje , je samostojnosti cerkvenega Glavarja terdnjava. In Rim , to središče ker-šansko, to katoliško svetišče — pa v ptuji oblasti! Večji krivice zgodovina ne vč. To je napad na vse, kar vez družinskega reda vterja, napad celo na podlage, na kterih slonijo prestoli vladarjev. Ta samosilnost tepta vsako javno pravico; to je prav peklenski upor zoper Boga, upor zoper Cerkev božjo, nam v zveličanje postavljeno, ker si prizadeva svobodo cerkveno in samosvojnost cerkvenega Glavarja zatreti. Protestujemo pa tudi kakor domoljubni Avstri-jani zoper bogoskrunski rop lastnine sv. Petra in zoper vse proti posvečeni Vaši osebi storjene hudobije. Očitno tu oporekamo zoper sramotno mnenje o katoliški Avstriji, češ da hvalo daje in veselo ploska k početju nasprotnikov Vaših. Glasno, oporekamo zoper vsaktero soglasje liberalne vlade naše z onimi, ki so se Rima po-vlastili, ako bi tako zgovorjeno soglasje utegnilo biti resnica. Oporekamo v imenu katoliške Avstrije, ktere pervi poklic je in je bil že od volitve Rudolfa Habs burškega — braniti Cerkev, in v spolnovanju tega poklica varovati sebe , vterjevati edinost med svojimi na rodi, zagotoviti si slavo na veke. Sv. Oče! Zdaj ko Vam v britko3ti serca vernih otrok Vaših toliko gorkejše v sočutnem milovanju lju-bijoče nasproti plamtijo, nikar ne zaverzite sočutja in ljubezni tudi katoliških Avstrijanov , ki nas še posebno žene, se očitno pred svetom do Vas oberniti! Zakaj ako bi mi molčali, bi nam lahko kdo podtikal, da smo tudi mi enih misel z onimi, kterim gre govoriti in djansko se vesti, ki pa molčijo. Sv. Oče! Kdor veselje z drugim deli, veselje za dvoje množi. Kdor pa žalost s prijatlom terpi, jo za polovico preloži. Iladovali smo se z Vami, prišla pa je ura, da tudi žalujemo z Vami. Radi se žalosti vd<*le žimo, da Vam jo olajšamo, da Vam posladimo njene grenkoto. Tega sočutja in te otroške ljubezni navdani pred Vas, sveti Oče! pokleknemo ter prosimo ponižno, da nam in našim vsim iz polnosti svojega ljubijočega serca sveti apostoljski blagoslov podeliti očetovsko blagovolite. Vaši Svetosti verno vdani podpisani katolsčaiije avstrijanski. Preslavno ces. in kr. deržavno ministerstvo. Eno mnenje, en glas gre po vsem Avatrijanskem, smemo reči, po celi Evropi, ter se razlega po listih domačih in ptujih, ne da bi ga vlada dozdaj se očitno bila postavila na laž in tako serca nemirna dostojno potolažila. To mnenje, ta glas pravi: „Da se je vojska italijanska po taki krivici mogla polastiti rimskega mesta, pa Namestniku Kristusovemu, slavno vladajočemu papežu Piju IX spodobno prostost odvzeti, to se ni zgodilo brez poprejšnje vednosti ali tibega dogovora s prevzvišenim gospodom deržavnim kancelarjem gr. B ustom.il Ko verni katoliČanje, pa zvesto podložni Njih c. in kr. apostoljskemu Veličanstvu — mi tega verjeti ne moremo, verjeti nočemo. Verjeti tega ne moremo, že ne iz ozira na osebno spoštovanje Njih Veličanstva proti častitljevemu Glavarju katol. Cerkve, ki Jih ves svet spoštuje in čisla. Verjeti pa tega tudi ne moremo ko pravi rodoljubi, k«» zvesti deržavljani. Kajti kdo bo verjel, da bi se smel avstrijanski minister tako deleč zmotiti , da bi pozabil navade in načela, po kterih se je od staroalavnih časov že »ijajna rodovina cesarska in ž njo naša deržava ravnala, pa prijazno na roke šel onim, ki pravice med narodi svete tak zlobno teptajo V i^ej se vender začetek slavne Ilabdiurške dinastije opira nt lepo djanje pobožnosti Rudolfa Habsburškega, in na veljavno besedo, ki jo je pri njegovi volitvi za rimsko-nemškega cesarja imel papež Gregor X. Od te zgodovinske volitve dobila je Avstrija po sklepu Božje previdnosti imenitni poklic , katoliški Cerkvi ko perva moč biti v b ram bo. Ta poklic zvesto spolnovaje našla je ^ nevarni uri pri Bogu zavetje gotovo, in večkrat čudovito pomoč, ko na to njeni sovražniki še mislili niso. Zgodovina z močnim gias»»ni priča skozi stoletja, da je slavno bilo Avstrije nue in v veliki časti, dokler je onim, ki so njeno kermilo v rokah imeli, živa bila pred očmi zavest njene svete dolžuosti, in to, kar je veljavnosti pred svetom prava podlaga. Ravno tako glasno pa priča zgodovina tudi še drugo resnico, ki je znana vesoljnemu svetu, da se je Avstrija namreč le po zvestem spolnovanju božjega svojega po klica doslej obvarovala p rotečega razpada, ter narode svoje, po jeziku in šegali različne, v miru med seboj in v edinosti s cesarskim prestolom lepo vezala. Ko nasledniku onih navad in načel, po kterih je Rudolf Habsburški ravnal, ko varhu svete Cerkve že po rodu — je njih c. in kr. apostoljskemu Veličanstvu, toraj tudi presl. c. in kr. deržavuemu ministerstvu kaj lepi poklic, braniti Cerkev, jo varovati sil. Po tem zgodovinskem svojem poklicu ravnati bila je pa tudi naj vvličastn ši politika deržavi, ker tako ravnanje ne gleda bolj na osebo, ki pride pa gre, kakor na ljudstvo, na narod, ki stol. tja živi. In tako politiko podpira že sama pravica, ki se spreminjati ne da , podpira pa tudi živa zavest, da ravno tako sodijo, .'litijo, želijo ljudstva katoliške vse, bodisi takraj mej avstrijanskih, bodisi prek pokrajin cesarstva. Toraj se oglasimo in kakor zvesti katoličanje očitno oporekamo zoper grozno hudobijo, ki se godi proti sv. Očetu, Njim, častitljivemu in veličastnemu starčku; oporekamo kakor zvesti podložni zoper krivico, nad prestolom nar svetejšim na zemlji storjeno; oporekamo kakor pravi, rodoljubni Avatrijani zoper vsaktero kakoršnokoli si bodi privoljenje ali deleštvo pri tem bogoskrunskem ropu zoper Rim in sv. Očeta zagrešenem, ako bi se tako privoljenje ali deleštvo sta-rokatoliški Avstriji ali sijajni rodovini cesarski utegnilo podtikati. Vera naša pa čast naše Avstrije gre nam čez vse, in ko nam je zakonita pravica, svobodno po veri živeti, nam je tudi dana pravica, svobodo tirjati za sv. Očeta. Prosimo tedaj presl. c. in kr. deržavno minister-stvo, naj blagovoli se za našega sv. Očeta Pija IX tako potegniti, kakor se za Avstrije čast in slavo spodobi, in k temu pripomoči, da Njih sv. pravica zmago dobi. Tako za Avstrijo naj slavniši djanje imelo bo steber krepak v ljubezni zvesto ji vdanih katoliških der-žavljanov, v gorečem sočutju po vsem svetu keršanskem, v pravici nespremenljivi, ki še med evropejakimi narodi veljd. To bi se reklo vspešno skerbeti za naj večji deržavno korist in tako djanje mogel bi slednjič p;>terditi in hvaliti vsakteri, ki ni še toliko zgubljen, da bi nič več ne maral za pr..vi< nost vladarske oblasti, za resnico, za pravo, za vez, ki še redovno »klepa, družine in društva in skupno življenje varuje razpada. Podpisani katoličanje avstrijanski. Tri mesce na •Jufrorem. L VII. (Kouec tega oddelka.; Ob 5 smo bili že v dolini in pri slavnih „Cedrih." Ze bolj v dolini na več malih gričkih, pa vendar med seboj sklenjenih, raste lep log cedrov, ki jih mora 3'JO — :V)0 biti; nektere teh dreves so silo atare, debele, častitljive, druge mlajši, pa tudi mnoge čisto mlade in še kalijoče iz zemlje. Od deleč se vidi, kakor bi jih biio le majhen šopek ravno pod Libanovim verhora. Mislil sem, da nikjer več na Libanu ni cedrov razun samo ta ložič, bral pa sem pozneje, da so jih našli tudi drugod po obširnem libanskem gorovji še precej. Cedri so nekako jelovje, ki pa prav deleč narazen veje stega, Kakor n. pr. hrast. Cešarki tega drevja -o močno podobni češarkom naših borovcev, toda veči. Pomudimo se pa še nekoliko pri teh imenitnih drevesih. Kdo bc ne navdušuje, kadar sliši, s koliko častit-ljivostjo se v sv. pismu govori o cedrih! Te drevesa, pravi popotovalec Lamartine , so naj slavniši naravni spominki vesoljnega sveta. — Vera, pesništvo in zgodovina so jih posvetile. Kako častitljivo preroki govore o njih ! Arabci vsili ločin jih imajo v velikem spoštovanji. Vsakemu človeku, ki je kolikaj olikan, se serce povzdgne, ko bere, kako je Salomon cedre z Libana rabil pri zidanji svojega tempelj na, kako se Marija s cedrom prilikuje. Čez sedein jih je, pravi Isambert, ki se sme misliti, da je njih deblo iz starosti sv. pisina. Krog teh je log 4«M »—500 mlajših in mladih cedrov, ki se zdaj prav dobro \rašča in močno množi; od tod bibliški pregovor: ,,Sicut cedrus Libani multiplicabitur." Naj starši so v središu. V resnici starih je kacih 12; štiri naj staroji so strašno debeli, — po Isambertu merijo nekako po 40 čevljev v okrogu. Sicer pa so te drevesa v resnici kakor stari vojaki, ki so na vojskah dobili polno ran; vse so ob-tesane, ranjene, zdelane od nadležnih popotnikov in od zobu časa: le čudo, da se še niso posušile. Sitni popotniki, videči svojo minljivost, so se ondi hotli večne delati in so v njih lub in les vrezali, vdolbli, vsekali brez števila imen. Pač slab spominek, ako te pa tvoj lastni spomin preganja, ako svet tvoje ime miljari, kjer ga bere. Kaj lepo se podi v tem cedrovem logu katoliška kapela, ki stoji že delj časa; ravno ko sem bil jaz tam, so zidali pa čisto novo in pa dragoceno, kolikor je bilo viditi. Mislim, da je to zasluga kacega bogoljubnega bogatega Evropejca. To bode gotovo stanovitniši spo- minek , kakor pa da kdo stari ceder terpinči s svojim imenom, ki ga vanj vsekuje. Čez pol ure smo zapustili cedrov log in globokeje gredč smo kmali bili ob dolini mesta Bešereh; dolina ta je ob strašni stermini, silo globoka in prijazna. Imenuje se Nahr-el-Kadisat, dolina Svetnikov, zavoljo množice samostanov, ki so v tem kraju. Ob desni strani ob brežiču je mestice Bešereh ali Ebaarreh vsajeno v rob, kakor bi bilo iz skale izrezano , in skoz dolino šumi velik potok. Spod Libanovega grebena, Džebel-Mahmel, prelep slap v več oddelkin skaklja v globino. Kaj tako mično pesniškega blezo nisem vidil na po-potvanji. Čez noč smo bili pri očetih karmelitih, ki imajo samostan zunaj mesta proti vzhodu , bi djal, v skalo izsekan. Bila sta samo en pater in en brat, in sta prav gostoljubno z nami delala; samo konji so se mogli postiti, ker v kloštru nimajo kerme zanje in v mestu mu-kero zanje ni nič dobil, kakor je rekel. To je pač hudo za ubogo živino , ki je še le drugo jutro v mestu živeža dobila , kjer smo se zato mudili. IPgied po Slovenskem in dopisi. Iz Ljubljane. Iz katol. družbe. (Pervo letno sporočilo dobrodelnega odseka kat. družbe.) Odkar je Kristus, naš Odrešenik, revščino in nesrečo povzdignil in ji dodelil prej neznano čast in vrednost, je katoliška cerkev zlasti skerbela za reveže in nesrečnike. Kranjska katol. družba, ki ima nalogo, oživljati in širiti katoliško zavest, ni tedaj smela prezirati revežev. Vedč, da je pogostoma ravno siroščina kriva mnogo hujše dušne propalosti, je ravno v tem svoje naj imenitniši opravilo vidila, ter v ta namen postavila poseben odsek, ki ima milošnjo oskerbovati. Ta odsek je v pomoč pri-vzel nektere gospe, ktere so kot delavni udje sprejele nalogo, da mestnih sramožljivih ubožcev, ki so zares podpore potrebni, po hišah poiščejo in jim osebno izro-čujejo društveno pomoč. Z veliko darežljivostjo, kakoršno rodi le keršanska ljubezen do bližnjega, so se te gospe in gospodičine radovoljno posvetile temu težavnemu poslu in ga opravljajo prav s hvale vredno stanovitnostjo. Vsaki drugi četertek se z odsekom vred razgo-varjajo o stanji siromakov, ki so njihovemu varstvu izročeni, in določujejo, kako in koliko naj se posameznim podpore nakloni. Ta podpora se jemlje iz prostovoljnih darov v denarjih ali drugih milodarih. Od perve seje, 6. aprila, je bilo do 1. decembra 16. sej. Od 406 gld. 55 kr., ki so se doslej nabrali po dobrodelnem odseku, se je razdelilo blezo 45 ubogim družinam 401 gl. 4 kr. gotovine in oskerbelo živeža, stanovanje itd. Razen tega je dobrodelni odsek prejel in razdelil okoli 60 različnih obnošenih oblačil. — Tudi na pohišne berače, ki v vedno večjem številu hodijo po mestu, je dobrodelni odsek obračal svojo pozornost. Po mnogih skušnjah iz-učen , da berači naprošene solde večkrati napak rabijo in se vsled tega telesno in dušno pogubč, je natanko pretresoval vprašanje, kako bi se najzdatnejše odvernila zloraba prtberačenih daril. In gotovo je zadel najboljše v markah, ki s<* namesto denarja delijo pohišnim beračem in za ktere dobivajo pri g Perme-tu (peku) kruha, pri g. Mavc u (gostilničarju) pa jedi. Akoravno se te delitve vdeležuje primeroma zelo malo družin, se jih je vendar, kar so vpeljane, razdelilo čez 14.00!) in pri g. Perme-tu zameajalo čez 12000. G. Perme, ki si je trud naložil, jemati za kruh marke namesto denarja , se je 3kazal krepkega podpornika dobrodelnega odseka tudi s tim, da je ves svoj dobiček pri doslej sterženem de-narj", 15 gl., društvu za podporo sramožljivih ubožcev nazaj dal. Dobrodelni odsek mu zato posebno zahvalo izreku je. Na dalje je prevzel odsek vsakaletno oblačenje revnih šolskih otrok, ktero je vstanovila rodovina Orel ova in prej oskerbovala čitalnica. Ko se je pa osnovala kat. družba, je nji prepustila ta opravek , ki vsled pravil spada v njeno področje, in ji v ta namen izročila ostanek od leta 1868. Gospa Blei\veis ova in gospodiČina Orelo-va , ki ste doslej vodile izdelovanje, ste tudi za naprej prijazno obljubile po svoji moči pomagati, in vse one gospč in gospodičine, ki so se prej v čitalnici vdeleže-vale dobrotnega početja, smo vidili zopet v prostorih katol. društva. Njihovi gorečnosti in stanovitnosti gre hvala, da se je o Božiču leta 1869 z novega oolcklo 50 dečkov in 52 deklic. Zahvalo jim naznanujemo — se ve da le z besedo, pravega plačila naj si bodo sveste pri ljubem Bogu. Naj podamo tu poštev tega dobrotnega početia v letu 1869. y ' Dohodki: Od čitalnice ostanek leta 1868 prejeli . 29 gl. 46 kr. Od milostljivega knezoškofa prejeli . 50 „ — Od slavnega vodstva dež. hranilnice . 50 „ — Po stolnem proštu g. Kos-u .... 50 „ ,. Od g. barona Anton a Zojz-a .... 20 „ — ., Cisti dobiček akademije.....1X3 ,, s Znesek raznih skladb......162 „ 55 ,, Skupaj . 545 gl. 9 kr. Gospod Terpinec in Češko sta darovala kos sukna. Stroški: Za robo, iz ktere se je napravila obleka 417 gl. 79 kr. Za usnje...........96 „ 80 r gro>ču.......................15 „ — „ Čevljarju...........41 „ - „ Drugi stroški..................4 „ 50 M Skupaj . 575 gl. 9 kr. Ako primerimo dohodke s stroški, se pokaže pri-mankljej 30 gl., kterega smo zaravnali -z zaloge dobrodelnega odseka kat. družbe. Zato je pa celi kos sukna, darilo gosp. Terpinca in Češko ta, ostal za leto 1K70. Iz tega kratkega sporočila se bo p. n. občinstvo prepričalo, da se po poti, ktero je nastopil dobrodelni odsek kat. družbe, naj gotovejše pomaga v resnici potrebnim revežem in najboljše obrača darovana milošnja. Delitev mark je za pohišne berače prav primerna : dobro jih že poznajo in ni jim treba več dopovedovati , kje jih morejo zamenjati. Pravi reveži se jih sploh tudi ne branijo. Te marke, kterih vsaka nameatuje 1 kr., se dobivajo v kat. družbi in pri knjigovezu g. Gerber-j.i. Razvidi se tudi na dalje, kako vspešno bi se dalo pomagati domačim ubožcem, ako bi se dobrodelnega odseka vsesplošno vdcležcvaii. Marsikakeinu sramožljivemu siromaku, ki v kakem samotnem kotu medli v hudi stiski, bi se prihitelo na pomoč. Odsek se tedaj obrača do velikodušnih gospej, gospodinj in gospodičin ljubljanskih, ki so se revežem in nesrečnikom vsikdar skazovale miloserčne in večkrati osnovale ženska društva v pomoč ne le domačim, ampak tudi vnanjim nesrečnim, ter jih vljudno vabi, naj obilno pristopujejo k dobrodelnemu odseku kat. družbe. Perva seja v tej zadevi bo po novem letu 5. januarja v sobah kat. družbe, na šentjakopskem tergu, v Virant ovi hiši pri tleh, ob treh popoldne. Ob enem se naznanja, da se vsak še tako majhen dar, bodi si denar, obnošena obleka ali živež, hvaležno sprejme in po želji gg. dobrotnikov oberne ali v prid revežem ali za vsakoletno oblačenje revnih otrok. Sprejema jih pa pervosednik kat. družbe grof Wurmbrand in stolni kapi. g. K. Klun. V Ljubljani 5. decembra 1*70. Debrodelni odsek kat. družbe * Naprave za zapušeno mladino in ubožne posle so posebno velika potreba med človeštvom, — vse boljši kakor pa, da se še le potlej mladina v kako napravo vtakne, ko se ji je poprej priložnost dopustila spačiti, spriditi se, zgubiti se za čedno človeštvo. Taka naprava za žensko mladino se je n. pr. z vladinim privoljenjem pričela na Dunaju (Fasangasse št. 4), ki se imenuje Marijaniše in ima že več podružnic. Oskerbnice, imenovane „hčere božje ljubezni," sprejemajo ubožne deklice, dokler ne dobe službe, in po zmožnosti tudi stare osebe , ki ne morejo služiti. Ne-ktere hčere iz omenjenega reda po višjem piivoljenji išejo pomoči za imenovano napravo. Želeti bi bilo tudi pri nas kake naprave z enakim namenom, ker posli so res velikrat veliki reveži — v nevarnosti za telesne, še veči nevarnosti za dušne potrebe, in jastrebov je dosti brez usmiljenja, ki oprezvajo jih v nesrečo pahniti. luietnost. Dolžnost nas tako rekoč veže omeniti umetnico g>spodičino Langusovo, hčer ranje. znanega slovečega slikarja, ktera je že marsikaj lepega doveršila za naše cerkve. Od nje je lepi križev pot pri čč. oo. Frančiškanih v Ljubljani, kakor tudi na Brezovici. Nedavno je poslala prav lepo Mater Božjo čistega spočetja v Borovnico, in ravno tako zdaj za god čistega spočetja na Dovje na Gorensko, ktero poslednjo je naročil znani Jan. Klančnik za ondotno cerkev, tisti namreč, ki je toliko popotoval po srednji Afriki, zdaj pa je bolan doma. Kako zadovoljni so na Dovjem z lepim delom, priča pismo go3p. duh. pom. P. Habjana, iz kterega naj ne-ktere besede tu postavimo. Piše namreč : „Ysa lepa si, prijatljica moja, in madeža ni na tebi," — te veličastne besede „ Visoke pesmi" so mi prišle na misel, ko sem 5. grudna zvečer prelepo Marijno podobo popolnoma razvil. Kdor jo je videl, je občudoval živo podobo prečiste Device. Berž ko se je popolnoma raz-svetilo, jo nesem J. Klančniku pokazat. Ne morem popisati začudenja, kterega je zavoljo Marijne lepote razodeval, in veselja, ktero je ^občutil ter v svojem rercu in v svojem obličji kazai. .Se tisto dopcldne smo gl. „Politik" pravi, da z ozirom na okrajne razmere in na velike že obstoječe dajavšine se ta priklada ne da doseči. Protest je vravnan do e. kr. poglavarstva. Skorej po vsem Pem-kem, kakor po Tirolskem, je torej opozicija zoper drago šoUko vravnavo. Ker pa okrajne šolske denarnice niso še v teku ali nc zmožne za pla- čevanje, torej učitelji, ki so^sploh brez premoženja, morajo stradati. Več krajev na Češkem neki je, kjer učitelji že po tri mesce ne solda denara in ne derv za kurjavo niso dobili in so torej učenje ustavili ter si drugej kruha iskali. Tudi kateheti so menda po mnozih krajih učenje ustavili, ker ima cerkev sama skerbeti za verstvo in se jim plača odrekuje. " o bi bila lepa vravnava, za vse drugo skerbeti, za naj imenitniši reč pa ne ! Ali je to očetovsko? Ne le češki, tudi nemški okraji na Pemskem so zoper novo šolsko vravnavo. Srenja Reichenau ima 450 otrok, ki s> zavezani v šolo hoditi. Za te ima plačevati od 447 na teden po 6 kr. od vsacega, tedaj 1394 gld. (i4 kr. na leto, in še z drugimi zneski skupaj 1999 gl. 50 kr. To res ni malo. — V tem pomenu, kakor tirolski, češki listi, „Vaterland" itd., piše tudi „Kiirntner-Blatt," kterega vrednik je v šolstvu posebno iznajden. Iz Ljubljane ve „Narod", da Tagblattovo umazano blago gospode lastnike drago stane, če tudi se sicer taka vlažna roba lahko in po ceni dobiva, s kakoršno Tagblatt terži. Vsak vstavovernik je imel na celo plačano akcijo blizo 100 gl. doplačati, če dopisovalec to reč prav vč. Ali ni žalostno, greh tako drago plačevati? Ni čudo, kakor pravi sporočevalec, da so se vsled tega mnogi gospodje odpovedali ti dragi časti in clo odstopili iz društva. Časnika posebnega priporočevanja vredna sta tudi „Karntner- Blatt" v Celovcu (po 2krat na ted. ; velja 7 gl. na leto ; vred. g. A. Einspieler), — in „S 1 o v. Gospodar v Mariborn (3 gl. na leto; vred. gosp. dr. Matija Prelog). — Kiirntder-Blatt" v oziru na svojo politiko piše v priporočilu, da je list katolišk, fede-ralistišk, naroden, liberalen na keršanski podlagi, vsakemu odpert, kteri ima kako očitno napako grajati. „Gospodar" je vse hvale vreden, in želeti, da bi se razširil. V Terstu začne ob novem letu po dvakrat na mesec zopet izhajati ,,Primorec." Vredoval ga bode g. Vekoslav Raič, nadzornik zavarvalnice „Viktorije." Vabilo toži, da se sedanji slovenski časniki v Terstu niso mogli ohraniti. Naj omenimo tukaj , da na Slovenskem imajo podlago le tisti časniki, kteri se stanovitno derže slovenskega gesla: za vero, dom, cesarja." V tem pomenu je kaj dobro pisal undan tudi dopisnik v „Va-terlandu," ter pojasnil, kako sta „Pavliha" in „Zvon" kmali utihnila, ker v tem oziru nista bila na terdni podlagi. Koliko se je v ti reči dosedanjim teržaškim listom pogrešalo, nočemo preiskovati, izrečemo le željo , da bi se novi Primorec popolnoma zedinil s stalnimi slov. časniki in podporo našel. Omenimo naj samo to, da z neslanimi romani in mesenimi novelami po laškem ali nemškem kopitu, kakoršnih si previdni očetje ne upajo vpričo svoje deržine brati, zaupljivo noben slo-vensk list ne bo prišel na noge. Ljudstvo potrebuje čverste in tečne hrane, da v resnici napredva. Primorec velja na leto 2 gl. 50 kr. Iz Poloma na kočevskem, 17. grudna 1870. —-Ni dolgo tega, kar je „Danica" razodela željo, da bi bilo dobro, ako bi se o saboto-veČerih v podružnicah skupno molil sv. roženkranec. Pri nas je to že stara navada. Po ave-mariji povabi cerkvenik z zvonenjem vaščane k skupni molitvi v cerkev. Oče župan moli potem naprej sv. rožni venec. Gotovo je to lepa, vse hvale in posneme vredna navada. Ljubi Slovenci! Če nam je kdaj bilo treba skupne in obile molitve, gotovo je zdaj čas zato, kajti nevesta Kristusova, sv. Cerkev, jc v hudih britkostih. Naj bi toraj verni prav goreče in obilo prosili usmiljenega Boga, „da bi sovražnike sv. cerkve ponižal," ter rešil mnogo-stiskanega sv. Očeta iz rok brezbožnežev! Bog tirja od nas, da ga prav ponižno prosimo potrebnih reči. „Pro3ite, in se vam bo dalo," uči večna Resnica. Toraj, ljubi kristjani, prosimo, prav ponižno in stano- vitno prosimo dobrotljivega Boga, naj bi se oziral na stiskanega sv. Očeta: prav goreče prosimo Božjo dobroto za Pija IX.! — Gotovo nihče izmed nas ne bo prezerl klica sv. Očeta, ki se tako preserčno svojim ovčicam pripo-ročujejo v prav obilo molitev.*) — Časi so resni in vsega pomislika vredni; viditi je, da Božja pravica očividno kaznuje ljudstva zbog pregreh in nezvestobe; zdi se nam kakor bi Jezus spal kot nekdaj v čolniču na genezareškem: budimo ga toraj s prav obilo molitvijo, da se milostljivo ozre v našo vedno bolj solzno dolino, — prosimo ga, da reši sv. Cerkev hudobnega sovražnika! Posebno o božičnih praznikih prav priserčno prosimo božje Dete, da kot nekdaj tudi zdaj prinese mir in spravo narodom, ki si ravno zdaj tako hudo nasprotujejo; naj se vresničijo tudi nad nami lepe besede,^ ki so jih angeli kdaj pri Zveličarjevem rojstvu peli: ,,Cast Bogu na višavah in mir ljudem na zemlji, ki so dobre volje!" Z molitvijo toraj dajajmo Bogu „čast na višavi," ter živimo eden z drugim v lepem miru in edinosti. — Prosimo pa tudi sv. Cerkvi miru in zmage iz nebes, kajti ravno zdaj požrešna italijanska vlada kar zel6 kali Cerkvi Kristusovi blagi mir. Sicer ne dvomimo, da bi cerkev tudi v tem hudem boju ne bila zmagovalka, kajti zmaga je cerkvi lastna, in zgodovina vseh časov nam to jasno priča. A zaradi tega ni nam roki križema der-žati, temuč čem v hujšem boju vidimo svojo mater sv. katol. Cerkev, tem prej moramo biti pripravljeni ji k zmagi pripomoči! In kje je orožje naše zoper hudega sovražnika? Molitev, serčno žira molitev naj nam bo škit, s kterim gremo v boj zoper nezboge in ,,sovražnike križa Kristusovega!" — Ker pa molitev nedolžnega gotovo prej vtolaži jezo Božjo kakor molitev grešnega človeka, zato bi bilo svetovati našim gg. učiteljem, da bi z malimi v šoli prav goreče molili za sv. Očeta, da bi jim bil Bog v toliki stiski na pomoč. Ne sramuj pa se ti, ljubi odgojnik nežne mladeži, z malimi vred rčke k Najvišjemu povzdigniti, ter prositi s svojimi učenci pomoči Piju IX! Tvoj lepi izgled bo vnemal nežna serca tvojih učencev, in tem priserčneje bodo prosili Očeta dobrote za vse, kar potrebujemo v zares žalostnih časih, ako vidijo, da gre tudi tebi iz serca to, česar prosiš. Bog daj , da bi se spolnile moje serčne želje, ker z naj boljšim namenom sem napisal te verstice! — Z Bogom! Miloslav, učitelj. Zastran sv. Očeta so imeli v Firencu (Florencu) talijanski poslanci perve dni decembra zbor, v kterem so postavo skovali, ki daje v devetnajst sostavkih sv. Očetu mnogo zagotovljenja (garancije). V pervem odstavku sv. Očetu vlada zagotavlja ne-dotikljivost in neoskrunljivost njih osebe; v drugem stražo njih dvorani; v tretjem 3,225.000 lir plače na leto; od četertega do osmega prostost od vsacega davka njih cerkvam in dvorovom; v devetem in enajstem jim zagotavlja prostost v njih duhovnih opravilih in v druženji in občevanji s katoliškim svetom in s škofi; v desetem sosebne pravice kardinalom itd. Te in enake zagotovljanja so pa nezanesljive, so le na popirju, da bi svet rekel: lejte, sej bodo imeli sv. Oče zadosto, zakaj se nočejo pogoditi z laško vlado? Toda sv. Oče se ne morejo, se ne smejo z italijansko vlado pogoditi. Taki vladi ne more noben človek upati, ki se je pred celim svetom skazala tako lažnjivo in krivično. Od leta 1848 je ona imela osemnajst kraljevih govorov v parlamentu (zbornici), ki jih imamo po njih zapopadku vse zaznamnjane. Vsi ti govori so *) Glej „okrožno pismo", r»zgla5eno po „Dauici." Pi». polni spoštovanja do sv. Očeta, in naznanjajo, da se v Rim ne sme nikdar s silo ; in glej! vsim tem kraljevim obljubam nasproti so šli s silo v Rim, ter so ga sv. Očetu vzeli. Njih obljube so lažnjive. Kaj! tista vlada bo sv. Očeta obvarovala nedotakljivega, ki jim je zoper vso pravico tudi v Rimu njihove dvore vzela, in ki pripusti molče, da se po Rimu podobe, bukve in časniki očitno ponujajo, ki naj gerje obrekvajo in akrunijo sv. Očeta? Kako? tista vlada bo sv. Očetu plačo dajala, ki jim je ravnokar več milijonov denara ukradla, ki so ga katoličani iz vsih krajev jim poslali! Kaj? ona vlada bo sv. Očetu prostost zagotovila, ki ne pusti papeževih pastirskih listov in določb razglasuvati, ki sv. Očeta vjetega derži v Vatikanu, ki svoje ogleduhe pošilja po papeževi dvorani, ki žepe prevrača tim, ki gredo proč od njih, ki pusti hudobnežem, da božjo službo motijo po cerkvah, da sv. Jezusovo ime s hiš zbrisu-jejo, da naj bolje šole zapirajo in zanikarnc odpirajo mladosti?! Kako? talijanski vladi se sme upati, ktero, ko bo komaj poslanci v parlamentu postavo zastran omenjenih zagotovljenj skovali, je že 13. decembra soseben odbor parlamenta, ki ima preiskati te postave, prašal, zakaj sv. Očetu pusti celo vatikansko dvorano, da to je preveč, da vsi tisti muzeji, bukvarnice bi se porabile v kaki drugi namen ! Tedaj vse zagotavljevanja so lažnjive, in že preden so skovali v parlamentu one zagotovljenja 25. novembra, je kardinal Antonelli, prebrisani papeževi pervi minister, v razglasu vsim poslancem katoliških vlad v Rimu živo dokazal, da vse obljube in zagotovljanja italijanske so prazen prah in neverjetne. Toda tudi, ako bi res hoteli biti Talijani mož-be-seda in svojim obljubam zvesti ostati, sv. Oče ne morejo in ne smejo odjenjati in se ne smejo pogojati z Lahi, in se tudi ne bodo. Rimska deržava je njihova po božjih in po mednarodnih pravicah in postavah, in jim je tudi potrebno to posestvo k prostosti občevanja s katoliškim svetom. Tedaj vsi katoliški narodi kličejo in vpijejo: „ro-parska vlada! nazaj daj, kar si poropala; p o-ropana reč kliče k svojemu gospodarju." In res, že po vsih deželah katoliškega sveta se zbujajo katoličani in v celih družbah in zburih sklenjeni, opominjajo svoje vlade, da to je rop, ki zadeva in žali vseh 200 milijonov katoličanov, da naj tedaj sinovi očetu svojemu pomagajo nazaj na kraljevi sedež, s kterega jih je vergla roparska vlada. JTake in enake prošnje in opominje dobivajo vlade na Spanjskem, v Belgiji, na Pruskem, — in tudi že v Avstriji so začeli opominjati Bcusta, da naj on, ki uči mogočne Ruse spoštovati pogodbe, naj ravno to tudi uči slabotne Talijane. Tako so imeli (J. dec. v Londonu katoličani „mee-ting" ali tabor, shod, na kterem so predsedovali tamošni nadškof Maning z vojvodom Norfolkskim , z grotom de Denbigh, z lordoma Arundel-om in llerries-om. Pričujočih je bilo tisuče in tisuče katoličanov. Sklenili so očitni upor ropu, ki so ga Talijani doveršili. Tako tudi beremo, ko je baltimorski nadškof Spal-ding v severni Ameriki 10. nov. iz Rima domu prišel, ga je pričakalo več ko 50.. Hvala! — G. —an— v G.: 11 val. ravno prejeli. Odgovorni vrednik: Lnka JflMD. Natiskar in založnik: Jožef Hlaillik v Ljubljani.