f t f V Katolišk cerkven list. Danic« izhaja vsak petek na celi poli, in vel j A po poŠti za celo leto 4 gld. 20 kr., za polleta 2 gld. 20kr.. r. a «Vt« rt I« t« 1 l.r I r, V tiskarnici sprejemana na leto 3 gold. 60 kr., za pol leta 1 gold. 80 kr., za čet« rt leta !•«» kr.. ak«. zadm« na t;, .lan pr:.rr il i Danica dan poprej. Tečaj XXIII. V Ljubljani 18. svečana 1870. Čredo zavetje kristjanu v sedanjih časih. (Msgr. Dr. Gaume.) (Dalje.) Keršanstvo je krnalo zmagalo. 1. Pervi dan precej, ko so jeli oznanovati novo vero neznani pridigarji, se jim jih je podverglo 3000 judov, in drugi dan jih je še druzih 5000 sprejelo keršanstvo. Kakor blisk naglo oblake preterga, kakor se ogenj urno razširja po planjavi suhe trave, ravno tako urno si je keršanstvo pridobilo Samarijo, Sirijo, malo Azijo; mesta Smirna, Efez, Korint in Atene so vrata odperle sveti veri. In po Arabiji, Indiji, Perziji, po Etijopiji, Libiji in po Egiptu so kmalo pridobljene vernikov velike množice. 2. Iz Jutrovega je šlo keršanstvo na Večer. In v nekoliko letih je celo v Kimu, kjer Neron kraljuje, v Rimu, na kterega se paganstvo opira, — celo tam je neznano velika množica kristjanov, in tudi po Galiji, po Hispaniji, po Britanskem in med Germanci jih je na tisuče. — V desetih letih že ima Križani iz Judeje molivcev po vsih delih sveta; in štirdeset let pozneje so kristjani jako razširjeni po vsih provincijah silne rimske deržave! 3. In kmalo krepki zagovornik keršanstva Tertu-lijan tako le piše Rimcem, in nihče ne more reči, da ni res: „Še-le od včeraj smo, pa že vse napolnujemo, vaše mesta, otoke, terdnjave, naselbe, vaše terge, tabore, vaše zbirališa, vaše šole, celo dvor cesarjev in stara-šinstvo in sodniša; — samo paganske tempeljne — te vam pustimo. Popolnoma vas lahko zmagamo brez vsake vojske, druzega ni treba, kakor da se mi, ki nas je nezmerno število, od vas ločimo in na kak drugi oddaljeni kraj gremo. Tako bi zgubili mestjanov in podložnih vsih stanov in pri vas bi moralo vse zastati!" 4. Rimljani, krepki in skušeni v vojski, so bili 700 let v orožji in so si privojskovali zmago za zmago, preden so vterdili svojo vlado, — keršanstvo pa je brez orožja koj pri svojem začetku gospodovalo nad vsemi ljudstvi, in sv. križ našega Gospoda je stal na naj od-daljnejših obrežjih, kamor rimske bandera niso nikdar prišle. Še celih 300 let ni minilo , odkar so aposteljni stopili binkoštni dan med ljud, pa že gospoduje nad Rimom keršanstvo in ima celo na cesarskem prestolu svojega podložnega! Cerkveni zbor• Nergovci in sitneži pravijo, da potlej ne bo treba cerkvenih zborov več, ako se papeževa nezmotljivost za versko resnico razglasi. Bedaki ne vedo , da aposteljni so bili vsi nezmotljivi in vender so imeli zbor in so v zboru sklenili, kar je bilo cerkvi v korist. Cerkveni zbori niso neogibljivo potrebni, ampak silo koristni so vernikom sv. cerkve. Kako času primeren je ravno sedanji cerkveni zbor, pojasnuje dopis izRima v ,,Vaterlandu.'£ Cerkev (po tem dopisu) pozna bolečine človeštva, njeno materno oko neprenehoma čuje ob bolniški postelji tistega duha časa, ki zdaj pa zdaj piha. O določenih do bah pa, kadar se kacega časa loti posebno huda vročica, takrat se cerkev v zboru snide, in to ni nikoli brez dobrih nasledkov. Bolezni o tac i h časih zbuhte tako. da svet divja, rane reže, same se kažejo, da bi se t«>-liko ložej zdravilo za nje našlo. Tudi zdaj o vatikanskem koncilu se bfdniki sami glase, kakor bi prosili otenja. Brezbožci, umoverci, loč-nikarji od platonskih mavtarjev (ki bi radi trajmavrarstvo s keršanskim ukorn zedinili) pa do rogovilskega tatu in roparja, ki si je tuje blago prilastil, so bolniki, božjast pa jih lomi, odkar se je zbor sošel: njih divjanje , njih razsajanje kaže, Ja je bolezen prehuda, da «>tekline pokajo. Pa razodevajo se tudi na pol bolni in s perstom kažejo na tiste neštevilne betežnosti in moternosti, ki se v navadnih časih še ne vidijo. Vidiš tu katoličana, ki ga je poparil liberalizem kakor slana, tisti liberalizem, ki so ga vse usta polne ter v resnici misli, da novo-šegasta vsiavnost s svojim košem in kar je iz mlina od 1. — da vae to je res poslednji cvetek olike ali civilizacije ter se sme brez skerbi nanj pritisniti pečat nezmotljivosti. — Pritava za tim filantropiški ali mehkuž-noljubni sanjač, kteri bi rad duha časa z vsimi vonjavami in mazili počehljal ter mu ne gre v možgane, zakaj bi se tako dobra Cerkev ne spravila z novo-šegno civilizacijo in nji za ljubo maličko ne odjenjala v tem, kar tiče pravico in krivico, resnico in zmoto. — O kako pa spet jezno zabavlja berstljikovec viso kočislane vede. Kaj mu pa je V Užaljen je, da se sad njegovega vertanja in preiskovanja noče spoznati za nezmotljiv. In kuja se toliko bolj, ker se najdejo taki, ki vedo zajemajo z njim iz ene sklede in ga torej mi-lujejo. In še spet birokratiški ali pisarniški cezarist. kteremu je ta ali ta dogma precej vnemama reč, kte rega neskončno briga je pa vender ta, da so svetne postave nad vse drugo (deržavno „omnipotenclerstvou ali vsemogoštvo); on torej Cerkev prijazno raoledva, naj vender tiho v zakristii tiči ter se nikoli ne pokaže v meddružinsko ali socijalno in deržavsko življenje, — in še posebej kar šolo tiče. — Za temi nevarno bolnimi prišeta zložni meželj ali tilistejec, kteri zajema vso veljavo iz liberalnih listov, iz vstavoguljnih društev, sem ter tje tudi iz učenih ust, ki tirjajo „jurare in v rba magistri," in njegova serčna želja je, da hi pa«" cor»cev kaj ne sklenila, kar ti gosposci radi ne slišijo; — utegnili bi hudi biti! Le v miru s tacimi ljudmi, zakaj skun nja uči, če se serde, da le vera terpi, in pa — meželjČek hoče imeti pokoj. Ti bolniki in betežniki se glasijo pri cerkvenem zbo bolje ; edinega pomočka zoper tisk (časništvo) je iskati le zopet v tisku (čas ni št vu« samem. Kdor je zmožen pisati, naj piše; kdor ne, naj bere, se naročuje: razširjajo naj vsi (katoliško-konservativne časnike). Kdor dandanašnji katoliškemu časniku — kar je poglavitna literatura — pošlje dopis , ji naročnika pridobi , on je svoji cerkvi storil veči službo kakor pa tisti, ki je po dolgoletnem vertanji poslednjič zasledil, da pri tem ali unein reku iz cerkvenih očetov mora stati e namesti i." Liberalci čez nobeno reč tako ne tarnajo, kakor da ima katoliški duhoven še kaj moči in vpliva do naroda. To kaže v novo tista famozna usomska peticija, ki vse prekosi v vertoglavnosti. (> kakošen je to ,,ja-iner4 zoper konkordat, duhovski vpliv do ljudstva, zoper misijone, njih pridige, spovedi, obhajila! Kako zdihujejo po policajih in beričih zoper katoliške duhovne... Ali povejte mi, vi žljičniški filozofi, ako duhovnom vso zaupnost vzamete pri ljudstvu, koga boste potlej namesto njih poklicali . kadar boste katoliške duhovnije v paša-lik«* spremenili, — ali Kibridžli-Mohamed Derviša, ali Rabi Hirš-Majinonida, da bodo po vaših goslih učili opice plesati, še ostale duhovne beričem izdajati, papeža psovati ? Kazgleti po srelu. \a Dunaju v adresnem odboru so 1». t. m. ugibali, kdo je kriv dalmat. upora : če je bil od zunaj nasnovan in nadra/.en, ali pa je bila kriva zgolj brambna postava in njeno izseljevanje. Rešili prašanja niso. — Rodit v Dalmaciji je te dni 40 upornih vodnikov, ki so se radovoljno podvergli, povabil na obed. Pri gerdem vremenu se po suhem niso mogli domu verniti, torej je Rodič po parobrod v Risano telegratiral, da naj pride v Kotor. Vodniki so navdušeno napivali cesarju in na mir, in z žitom in moko obdarovani so se osrečeni ver-nili k svojim ljudem. Civilni zakon, ki je nasvetovan, pravi „Unita cat.", ni nič druzega, kakor butara in zadrega za avstrijansko ljudstvo. — To je prav jasna resnica. Namesto enkrat, bi morali ženitovanski s svati iti dvakrat k poroki, v pervo k očetu županu, kamor bi jih postava silila: drugič v cerkev, kamor jim vera zapoveduje in jih žene poštenje ter usmiljenje do prihodnjega zaroda, da bi ne bilo „pankerstvo." Kaj tacega zamore le samo dr. Reeh-bauer in „nova era" imenovati ,,napredovanje" ali celo ,,svobodo;" vsakemu, kteri se ni s pametjo skregal, je jasno, da civilni ali posvetni zakon bi ne bil delo svobode, ampak nova butara, nova sitnost, nova zadrega za ženitvance in za vradnije. Poljei v deržavnem zboru so glasovali za to, da naj se sprejme v obravnavo Rechbergerjev predlog zoper konkordat in civilni zakon. Poljei v deržavnem zboru pozneje niso glasovali za to, da naj se tudi drugim Slovanom dopuste pravice po njih potrebah, kakoršne Poljei zahtevajo! Ali se to pravi zastopati poljski katoliški in slovanski narod? Poljei, ako bi zadevalo le mnogo iznejeverjencev in ne milovanja vrednega naroda sploh, bi bili čisto vredni tega, kakor se jim godi. Tako katoličanstvo in taka slovanska vzajemnost ni piškovega oreha vredna. Utepa se jim pa že s Has-nerjevim odgovorom, namreč: „Vlada ne more sprejeti vaše resolucije ko celote." Kdor svojemu bratu noče bra-tovsko iz jame pomagati, tudi sam ni vreden , da bi iz nje izlezel. Naj nemško-liberalci le obetajo, kdo si ve kaj, če tudi samo Panpolonijo, oni gotovo ne mislijo na prid Polonije, ampak sami na-se. — Sicer pa je gotovo, dokler se pomirovanje dela le z nekterimi udi, se truplo ne bo ozdravilo. Do sesterih tirolskih poslancev, ki so deržavni zbor zapustili, so prinesle „Tiroler Stiiumen" zaupnico, ktera pravi med drugim: Ze davno preden se je komu sanjalo o kakem av-strijanskem vstavnem zborovanji (parlamentarizmu), so bile že Tirole z vstavno pravico. V ti deželi je od nekdaj živelo ljudstvo, zavedno svojih pravic, priprosto.. krepko in pobožno, ponosno na slovez neomadežane zve stobe do Boga in svojega vladarja. To vemo iz zgodovine. Vemo pa tudi, da pozne čase , ko bodo sedanje zmešnjave že minule in se pozabile, bode staro Tirolsko še živelo — katoliško in cesarju zvesto. To tolažilo nam daje naše upanje na Boga .. in poterjuje nas v tem Vaše obnašanje kakor tirolskih poslancev ... Vi ste slavno opravičili zaupanje, ki ga je tirolsko ljudstvo na Vas stavilo, hvala Vam za to iz celega serca! Raz-odenemo Vam k sklepu s\oje naj popoliiiše priznanje k temu, da ste zbor zapustili, potem ko Vam je bilo odrečeno zadostenje za neslišano razžaljenje, ki se je v hiši pred šotenskimi vrati tirolskemu ljudstvu v obličje bersnilo. Zgodovina bode sodila med nami in med raz-žaljivci. Vi pa ste se obnašali kakor pošteni možje in vsak pravi Tirolec spoznava v Vas prave dežeine vod-! nike. Pod tim vodstvom bode Tirolsko stanovitno do zmage — za Boga, cesarja in domovino! Posnetek iz govora poslanca Greuterja v deržavnem zboru 20 pros. i Dalje.) Kaj je Avstri ja r praša govornik. So mar tisti, ki — naravnost rečeno — i slovesno pred prestolom naznanujejo, da hočejo biti ali gospodovavci ali pa pokopovavei Avstri je V To je obseženo v spominici večine. Pred 4 leti so italianissimi dali enak „memorandum" na Tirolskem, v kterem so enake misli, enako hrepenenje poverniti se k „grande madre Italia" (k veliki materi Italii). Ako imajo ministri poterpljeoje pri potlačevanji opozicije, imate vi (k levičarjem ober-njen), kakor njih strančarji, v resnici še veči poterplje-nje, če to sprejmete, ko se tako rekoč na veliko izdajstvo apelira. (Na levici gorki: Oho.) Podpredsednik: Prosim g. govornika, naj nikomur in nobeni stranki v tej hiši ne primerja, da na veliko izdajstvo apelira; tega nikakor ne inorem terpeti. — Poslanec Greuter: Tega tudi rekel nisem, temuč rečem le: Zdravi um me sili tako sklepati. Kar je pisano, to je pisano! Ce je res?... (Živa dobrovoljnost in nepo-koj.) Podpredsednik: Moram tedaj naznaniti to za zborno nepristojnost. Greuter daije govori: Ze prav. Jaz naravnost kakor Nemec izrečem. in izrečem v imenu konservativnih tirolskih Nemcev, da tako natolcevanje pred cesarjem, kakor da bi se mi šteli k „naj bolj pomislika vredni" manjšini cesarstva, določno od nas zaverniti moram. Zavračam to, kakor bi mi misel na Avstrijo opustili, in v razprosterto naročje nemškega Kavurja tekli, ako Avstrija neha biti silovita bramba (Z\vinguri) za naro-dovske prostosti naših narodov, in ako Avstrija neha biti bramba tudi za svetost katoliške vere , tako da bi se celo katoliška vest žertvovala tako imenovani novo-šegni deržavni veri, ktera vera je pa ta, da se nič ne veruje. (Na levici močno gibanje . ..) Zdaj pač marsikaj umem , kar mi poprej ni bilo prav jasno ... Zdaj mi je jasen tisti vedni klic: Na Avstrijanskem nam je miru treba Kes, mir je lepa reč. Ali ta klic mi je po naj novejših prikaznih prav pomislika vreden. Mi hočemo mir, pa ne miru, ki je nasprotje prostosti. Ako je mir to, da se v njem razumevajo pošastne krivice zoper prostost posameznih narodov, je ta mir sovražnik prostosti, in taki mir ni nič druzega kakor „znotranja vojska." Od tod je tisto veliko beračenje za mir pri vsih dvorih in dvorčkih evropejskih, namreč: pustite nas pri miru, imamo sicer 800.000 vojakov, ali potrebujemo jih za obležni stan (Ohokanje — na levici), da avstrijansko svobodo varujemo pred svojimi lastnimi narodi. (Dobro! ob desnici. Vroče nasprotvanje ob levici.) No tedaj, kaka je to svoboda, ako je treba te varhe svobode varovati pred lastnimi narodi? Po taki poti gotovo nikoli ne pridemo do tega, da bi vsi vaš Stefanski stolp Čislali za velikansko os, okoli ktere se verti politiška modrost vesoljnega sveta. (Smeli.) Pač bi vas tudi prašal, kakošna je to politika, ki je vmerjena le samo na čas miru, ki je bil tudi Bab zmožen jo zverševati in ohraniti, dokler niso prišli dnevi pri Solterinu? V resnici krepka avstri-janska politika se ne sme vmerjati le samo na čas miru, kadar imate v rokah žendarmerijo in vse nasilne pomoči; vmerjena mora biti tudi za čas, ko velja, da vse moči na Avstrijanskem branijo skupno domovino, skupno svobodo. Svobodnih mož si oskerbite po vsi Avstrii, nc pa poganjati se za doveršenje politike , ki je le samo eni stranki v korist... Čudne občutke mora obuditi v spo-minici tisti stavek, da nekemu narodu bi se dala svoboda, pa se ne sme; Rusija to prepoveduje! (Dobro, drobro! na desni.) Kak je ta politiški program, ko povsod svobodo obeta pa skrivaj, pravi svitlemu cesarju, ne smemo je dati, Rusija prepoveduje? (Smeh.) Kakošen je taki program, ki naravnost pravi, da Avstrija je naj brezmočnejši deržava na zemlji, da še narodu in zvestemu narodu, vdanemu narodu se ne morejo pravične tirjatve spolniti, ker nas zunanja moč na motozu ima? Dvorni svetnik Unger v gornji zbornici je nam Ti-rolcem očital, da svitlega cesarja hočemo storiti pod- ložnika (vazala) tuje moči. Razumem psovanje, ki je v teh besedah; zapopadem, da je na čversto verne Ti-rolce namerjal strupene pšice svojega zabavljanja! Toda, če kdo sv. Očetu sveto pokoršino skazuje, ktero skazo-vati mu on kakor katoličan ima pravico in dolžuost, to podverženje pod cerkveno pokoršino še nivazalstvo; zakaj višji resnici podložnemu biti je dolžnost in čast za vsacega človeka, in ne vazalstvo (Dobro! na desni sredini), in pokazati bi hotel profesorju Ungerju . . . . Podpredsednik: Prosim, ne imenovati nobenega imena. Greuter (nadaljeva). . . (pokazati bi hotel profesorju Ungerju) besede v spominici večine, če kje ta memorandum Njih veličanstva ne dela za vezala Rusije (Vneto nasprotje na levici.) Tukaj je zapisano v spominici! (Dolgo smeh.) Dalje govornik izpeljuje, da Avstrija je še močna, ker Avstrija so vse narodnosti, ne samo nem ški liberalci, in prestopi k obravnavi ,,panslavizma." Stara pesmica, ki se je že 1. 18<>1 v tej hiši čivkala, je „panslavizem." To pošastno strašilo se na oder spravlja, kakor se je godilo že danes in večkrat, da bi se od same čiste svobode bali — svobode. Povem vam, kdor s strašilom „panslavizma" na oder pride, ta je sedanjo politiko neznansko obsodil. Zakaj, če je v Avstrii prišlo do tega, da se v oziru na svobodo niso kos skušati se z Muravjevom, z Gorčakovom, potlej sra<» ob tla. (Dobro! Smeli.) Ako se s slovanskimi narodnostmi tako ravna, da rusko knuto imajo tako rekoč za doželenje in otenje svojih malih svoboščin (Dobro! dobro! ob desni; nepokoj ob levi), ako se vlada v Avstrii ne ve in ne zna, to ponavljam, poskušati se z Muravjevom, z Bizmarkom kar tiče svobodo... (Levica oporekva, presekava.) Zoper resnične djanja in zdrav: um z vsimi zopergovori nič nc boste opravili. Kdor vidi, da nemški liberalci tiše ven k veliki nemški der-žavi, da Slovani tise k panslavizmu in Italijani k edini Italii, in ne ve in ne zna na Avstrijanskem tako napraviti, da bi bil tukaj vsak zadovoljen, da bi tukaj svobodo vžival in dosegel svoje narodne pravice (pohvala), ta je le samega sebe obsodil s panslavizmom in kakor koli se vsi tisti „izrai" imenujejo, ker ni znal in vedil prave avstrijanske politike obravnavati. (Dobro! ob desni.) (Konec nasl.) \a Badenskem so z vseh lec brali pastirski list škofovega namestnika dr. Lotarja Kiibel-na. Pisauje po-jasnujc, kako se katoliška cerkev tlači v velikem voj vodstvu: Cerkev ločijo od deržine, od šole, od očitnih naprav in občinstva; po drugi strani terdi deržava, da je vir in rednica vse pravice, in sega v starolastno okrožje cerkve, staršev, prostega deržavijana. — Čudno je, kako si taki ljudje mislijo deržavo? Menda kakor kako ma-šino brez ljudi; zakaj ljudje deržavniki, vradniki itd. vender ne morejo biti verniki in brezverniki (kon-fessionslos) ob enem! Če je „vernik", kako bo „brez-verni" deržavi služil; in če je „brezvernik," kako bode svoji veri zadostoval? — V Ciern-u, mali duhovnii na Parskem, so se udje družb „molitvenega apostolstva" in „živega rožnega venca" v tem zedinili, da vsaki petek, dokler bo ve soljni zbor, dajo na altarji presv. Jezusovega Serca v veči prid vesoljnega cerkvenega zbora sv. mašo brati. V llunfeldu na nekdanjem Kurhesenskem je imel une dni jezuit Pottgiesser eksercicije za može in inla-denče. Vsak dan je bilo poslušavcev bolj na gostem, in kdor ga je en večer slišal, gotovo je prišel potlej vsak večer. Veliko imenitnih drugovcrcev je bilo pričujočih, veči del njih so polno hvalo nad vajami razodeli ob koncu. Navdušenje je bilo toliko, da je bilo od mož slišati, ko bi bilo treba po vsih Štirih v cerkev si pomagati, nič bi jim ne bilo pretežavno, da se vaj vde-ležijo. In res; mnogoteri starčki so se dali ali v cerkev peljati, ali so vstajali celo s trudom z bolniške postelje, da bo se skupnega obhajila ob koncu vdeležili. Pruski kralj je hildesheimskemu škofu \Vedekin-u na njegovo vošilo k novemu letu iz Rima prav prijazno pismo odpisal. Rekel je kralj Škotu k sklepu: „Upam, da Vaša in Vaših sobratov pomoč me bode podpirala v delu za tisti mir, ki nam je tolikanj potreben , čez vse v verskem gospodovanji, in da bo Bog v ravno tem pomenu vodil opravila cerkvenega zbora, kterega se zdaj vdeležujete." — Protestanški pruski kralj ima tedaj vse lepši misli o vesoljnem k a-toliškem zboru, kakor pa mnogi katoliški modrijani z Rechbauerjem vred , ki je v zboru na Dunaju kvasil, kako da se v Rimu ta trenutek namerja razdjati vse pridobitve nove ere. — To je govoril, še preden je cerkveni zbor tudi le en sam kanon (zborni sklep) razglasil! Tako naprej obsojujejo tisti , ki se tako radi čez cerkvene sodbe pritožujejo. Pa sej tudi že naprej kaznujejo, kakor une v Krakovem, ki niso našli nobenega zadolženja zoper nje; pa jim je Giskra plačilo odtegnil. Razne novice. Tirolcem se je sem ter tje žugalo. da jim bodo deželni zbor razgnali, ako se nikakor ne vdajo v novo liberalstvo. To pa ravno bi se reklo raka v vodo vreči. Torej odgovarjajo „Tiroler Stimmen": „Ne le da se razgnan ja ne bojimo, temuč tirjamo ga naravnost, ker v tem vidimo pervi pomoček za brambo zoper malo stranko, ki hoče nas strahovati, in ki pravi, da vera naših očetov se ne da zediniti z njeno novo Avstrijo. Tudi z neposrednjimi volitvami si nič ne upajo, zgubili bi z njimi menda še tiste tri liberalne poslance z južnega Tirolskega. — Kolinci so do pruskega zbora napravili adreso s 4000 podpisi samosvojnih inestjanov, kteri prosijo, da naj se šole verske ohranijo, protestanško prebivavstvo hoče, da naj šole versko last-nijo ohranijo. — Napoleon menda vsak dan z ministrom za zunanjstvo in z avstrijanskim poslancem Meternihom obravnava zastran parskega prašanja. — Rusij? neki zopet zbira vojno ob avstrijanski meji, — Turčija ob černogorski, — Prusija je na preži, — v Parizu je ro-govilstvo, — Avstrija pa — svetuje Rechberger — naj se pečri z zakonein in pričkanjem zoper cerkev, ktera je mati 21 milijonov njenih prebivaveev! — li Ljubljane. Anathenia. Cerkvenemu zboru ne bo treba nič sklepov delati, bodo judje in mavtarji že vse naprej naredili in oskerbeli ; „Tagblatt" in ,,Laiba-herica" pa za njimi kaj pridno lonce stergata. Ze vse te dni se seerkvenmi kletvami paseta — vse je „verflueht" in „verflueht", da se ogenj po Ljubljani kreše in vsakemu le nekoliko čednemu se mora studiti ta turški fanatizem. Na to neumno preklinovanje, s kterim naj bobnarja gresta vrane plašit, ne pa mirnih katoličanov dražit, naj omenimo: 1. Da v Rimu zbrana Cerkev še ni nobenega sklepa razglasila: kdor tedaj naprej sodi, on po vetru maha. 2. Da beseda ,,Anathema," ktera se po stari šegi cerkvenim določilom pristavlja, pomeni „izločen," izobčen iz katoliške Cerkve (greško: a n a-temno, dissecare, odločiti.) Ce kteri včasi „Ana-thema" prestavljajo z besedo „preklet," je to misliti v cerkvenem pomenu, kterega smo ravno razložili, in ne drugač. Katoliška Cerkev v cerkvenih zborih svoje nauke čisto ob kratkem naznani, kakor n. pr. v trienškem zboru : „T o in to je katoliški nauk: če ga kdo ne veruje, bodi , Anathema," ,,im Banne," to je, od nas „izločcn," „izobčen," ni katoličan. Iz tega sodite, če je potreba ropotanja po časnikih in hinavskega naštevanja „vert1ucht" in še le „verflucht!" — Kakor s tim, enako je z drugim rogoviljenjem. Ti ljudje naj priprostejših resnic v katekizmu ne razumejo, kriče pa na vse gerlo za dunajskimi judi , kteri našo vero še manj zapopadejo kot oni sami, kar je očitno. Veči del fanatiških rogoviljenj v „Tagbl." in „Laib." je kovanih od judov in od mavtarjev. Da omenimo eno samo reč; „Tagbl." je iz naj bolj razkačenega judovskega lista „Neue Freie Presse" med drugimi pošastnimi vertoglav-nostmi posnel tudi to, da Cerkev vsacega prekolne, kteri ji taji pravico: krivoverce žgati!" V lavantinski škofii je po novem imeniku v 174 farah in 45 lokalijah duhovnih pastirjev 401 , v pokoju njih 53: 629 cerkev in kapel, pa 432.421 vernikov. (■osp. Fr. Zaje, naš domači podobarski umetnik, ima dodelanih več mavcastih (gippastih) podob, kakor: Pija IX, Slomšeka, Baraga, Knobleharja, Vodnika, Valvazorja, ki se dobivajo pri njem. Visoke so po 21 palcev, namreč v celih osebah, ki so ali z bronsom prevlečene (po 3 gl.), ali s stearinom (po 4 gl.), ali pa z rumenkasto barvo (po 2 gl. 50 kr.j. Naroči si jih vsakteri tudi lahko s pismom (Karlovško predmestje št. 29) V delo pride Strosmajer, in tudi Vega, — poslednji le ako bo mogel g. Zaje dobiti njegovo podobo. Te umetnije bo privilegije zavarovala. Delo g. Zajca se samo hvali. Kazavec. Tagblatt je bersnil kos blata na vrednika „Zg. Danice;" menda zato, ker zoper reč samo nič ni mogel. To zna pa vsak smolnati paglavček , in nismo mu nevošljivi za tako „bravuro." Tudi mu ne zavidamo časti, ktero stavi v „ovajanje duhovnov," ker meni, da „anzeigerček" je lepo biti, češ , da on reč prav tako kaže, kakor res je. Mi pa nad tim nekoliko dvomimo, in zdi se nam, da „anzeigeru — zaimek „Tagblattov" tako lahko laže, kakor „kazavec" na uri ljubljanskega „ro-tovža," ki že nekaj mescev kaže na VIII in 5—9 minut, če tudi že poldne bije. (In več ljudi „lažnjivemu ka-zavcu" res bolj verjame, kakor samemu šenklavškem zvonu, torej klobučke zložno na glavi obderže , kadar jih zvon opoldne k molitvi kliče. Mislijo si blezo: sej ura na mestni hiši kaže še le * in 9 minut!) Ali mislite, da ne dela tudi „Tagblattov" „zeiger-ček" tako V Namesto številke 13 (proiesorjev praških, ki so adreso Dollingerju poslali i je undan kazal št. 43. — »Še vse huje je delal s čednostjo v Rimu, kjer je bil okoli dveh tretjin rojencev za pankerte pokazal, česar še na Dunaju ni, ki^je vender eno naj bolj nesnažnih mest v tem oziru. Časniki po pravih rimskih izvirih ravno te dni vse kaj druzega kažejo. — „Liberalni ka-zavci zlasti radi tje deleč kam pokažejo , kadar se jim poželeva lažnjivo kazati, n. pr. na Spanjsko ali celo na kake otoke. Zakaj? Ali mar vedo, da tje ne bo kmali kdo pisal in prašal, kako da je; mavtarski namen je pa vender le dosežen, namreč, duhovstvo černitiV Ravno undan je „Tagblatt" čez nekega misijonarja P. Laval-a v Avstralii take neumne in prismojene reči kvasil, ki bi vsakemu rokomavharju čisel delale. Ti ljudje od 8. zapovedi ne vedo nič, in sram jih je toliko kot volka strah. Jluhovske spremembe. X ljubljanski škofii. G. Janez Poč k ar, duh. pastir v Matenji vasi, je urnerl 7. sveč. R. 1. P. Dobrotni darovi. Za sv. Očeta. Neimenovana 20 kr. -- Neimenovana 1 gl. 20 kr. — Neimenovana 1 ces. cekin. Dve dekleti 1 gl. 50 kr. Za mil. škofa Mraka. Neimenovana 1 ces. cek Neimenovana 20 kr. G. Jovana B. 1 gld. 8 Ilomca: Farmani sploh 12 gld. ; posebej Šim. Zupan 1 gl.; M. Zupan 1 gl.; M. Hiti 2 stari dvajs. Za a tri k. misijo«. Z Brtzuvica 3 gl. Odgovorni vrednik: Loka Jerail. — Natiskar in založnik: Jozcl' Blazuik v Ljubljani.