KER.SH ANSKU PREM1SCHLUVANJE k’podvuzhenju, inu k’trofhtu sa vboshne, inu take ludy, ka¬ teri fe morejo sa Tvoj shivesh terdu truditi. O D J 0 A NE S A STROJA fedajniga Faimafhtra na Iggu V’ LUBLANI, Utifnenu per Ignaz. Naprodaj per Aloysju 17 9 3. ura fi x i - C rl , * 1 / {S ,* , ^ ' f. >.• I ' : ' ' v; ?:i . ♦ 5 t 4> ^:' v ■ L > r>: ’<£ a:> % ■ j iM-Q$0P0tf govoril, katera bi mogla te bo¬ gate taku rekozh nevofhlive ftu- riti; sakaj on je rfkal, de on je ta evangelium tim vbogim osna¬ niti poldan biU Jeft otzhem te¬ daj tu d?llu, katfru je J$sus Kri¬ ftus sazhj, naprejdellati, k lker- koli nevreden ftm jeft, inu kir le jeft na njega, kaker tiga Sa- zhetnika , inu dokonzhavza vft- ga dobriga terdnu saneffem, taku jeltvupam, de on nebo tolku na mojo nevr^dnoft, kaker na to po¬ trebo tih vbogih , katere on hibi, gledal, inu de nebo ou meni tu k’njih podvuzhenja potr^bnu ras- fvetlenje doli vdaril. Jeft fe ot- zhem njemu popolnoma zh?s da¬ ti, de bo on mene s’fvojim du¬ ham napolnil, inu s’fvojo gnado vishal. On )e meni tu naprej- vsetje n6tet dal, on bo tedaj tu¬ di , kaker fe bo njemu polubilu, taiftu dokonzhal, sakaj per njemu famu rtoy, to volo, inu tu isp ihte¬ nje po Jvojmu dapadajcnju dellati (j na Filippensarje na 2» p. 13. v.) Jeft nesaftopim skus te vboge famu teifte, kateri fi na nobeno dnigo visho is fvoje fylne potre¬ be vunkaj pomagati nesamorejo, kaker skus letu, de oni od hifhe do hifhe h6djo, inu njih nadlo¬ go tim bogatim toshjo, de bi oni takti v’ferzah taiftih vfmilenje obu¬ dili , inu od njih pomozh sadobi- ii. Skus te vboge jeft vfe taifte saftopim, kat?ri s’ tvojimi roka¬ mi , ali na eno drugo visho is vfe fvoje mozhy djlajo, inu ven- der per vfim temu ta potrebni shivesh fi vk«p spraviti nesa- morejo; taku, de oni vezhkrat v’r?vi'hini konz jemlejo, inu ve¬ lika pomankanja terp^ti morejo. Lety fo taka dobru, kaker ti pdrvi, tiga im?ua tih vboshnih- vredni: inu, kaker femenisdy, imamo my njih fhebolmiiuvati, kaker ledne , kir njih v?dnu terpeozhu d?llu je vezhkrat s’to nar v?zhi potrebo vkup skle¬ nem:. Sadnizh aku lih jeft v’ letima podvuzhenju le Tamu k’ tim vbo- gim, inu terdu dellovnim lud?m govorim; taku jeft vender vii- pam, de lety navtiki bodo tudi ta- lftim , kateri fe v’drugih r?vah, inu britkoltih siiaidejo, veliku flushili. I. K’ isvelizhanju je pokora , inu terplenje po ufi refnyzi potr^bnu, .Sedaj pak ti delovni, inu ti drugi vboshni fo v’ tima ftanu t? pokore , inu tiga terplg- A f uja; nja; ti bogati naspruti skusfvoje 1 begali vuv^zhi dejl vfe, kar fe c pokora, inu ter planje pravi, le od febe odrivajo. Is tega fe te¬ daj sklene, de ta flau tih delov¬ nih , inu r?vnih ludy nar boi 1 gvifhnu k’ neb^ffam ^?le. De bo¬ mo pak nry leto refnizo bol sapo- padb , fpbmnimo 1'e na te belfede Jesufa Krillufa; Isvelizhani jie vy vbogi, pravi on, s cika] vaj h e je boshje Krailf/lvu Q>er S. Luk. na 6. p. ao. v.) K’tim bogatim naspruti vi e drugazh govory, rekozh: Go- rjg je vam bogatim ! sukaj vy ima¬ te vajh trojht Q)er S, Luk. na 6. p. 24, v.) J?sus Kriftus posh?gna tedaj to lakoto, t| fols?, tu pre¬ ganjanje , inu sanizhhvanje, ka- t?ru nar vezhkrat t§ vboshne sa- dene; naspruti on preklina to o* bilnoft, tu vefTelje, ta golafivi myr tiga ierza, inu to zbali tiga (vejta, katere rezhy fo taku re¬ kozh ena laltnina tih bogatih. Is tega fe ozkitnu vidi, de ti vbogi lo- loshej tu isvelizhanje fvojediifhe doffshejo, kaker ti bogati. II. En kri (ti a n nefrnpj famii po tih pozhutkih, tudi ne famii po luzhi te pameti foditi, temuzhpo v uk it te v?re , katera je ena boshja luzh, inu katera nam vfe rezhy takupokashe, kaker fo one fam? ; na febi, inu pred ozhmy božji¬ mi. Ti pozhutki nafs doftikrat golufajo, ta pamet fe doftikrat y inu lohku smoti , le famii v?- ra nam prav odkrije to rbfnizo; sakaj ona je vgruntana na befte- di tigaiftiga, kateri fam febe ne- more goliifati, kir je neismprjemi mpddr, tudi ne nafs, kir je ue- skonzhnu dobdr. De my tedaj od vboshtva, inu bogaftva prav fo« dili bomo, fe moremo my fporn- niti, kaj je Bog,-inu zhlovek Kriftus zhes taiftu isrpkl. On pak, kaker fmo sh? flifhali, je tu bogaftvu’sa kaj hiidiga der- A 6 shal, n shal, rekozh: Gorje vam bogatim: tu vboshtu pak kaker kaj dobriga,re¬ ko zh: Isvelizhani fo ti vbogi. My te¬ daj moremo od t?h dv?h rezhy ravnu taku foditi; inu satorej moremo my to potrebo kaker ne¬ kaj dobriga, inu to oblilnoft pak nekaj hudiga imenuvati. III. En fleherni, kat?ri le enu kol¬ ku v?re ima, more sposndti, de je ta fvejt J^safuKrmufu na rav¬ no ft super poftavlen : on vidi na eni plati, kaku ti pofvejtni lu- dj? po bogaftvu, zhafti, velTelju, raven kaker de bi letu pravi 1’ha- zi bily, bres nehanja hrepen?; inu na drugi plati pak on sposna, kolkajn J?sus Kriftus ta v?zhna Modroft, inu refniza vfe let? re- zhy kaker pravu hiidu savershe, Aku je on vTholi tiga boshjigaMoj- ftrapodvuzhen, on zhes letu eno ravnu takufhno fodbo s’njim ftury, Shi- Shivy on v Vboshtvu, tedejtm naj¬ de v’taiftiinu fvoj trofht, inu fvo- je velfelle. Shivy on v’ obilno- fti, tedej fe on pornuja fvoje fer- z% od taifte prozh odtegniti:; tu bogaftvu njemu nevarnu naprej- pride, inu fe on ravn taku taiftiga poflushi, kaker de bi on taiftu ne imel, inu tu vi e sa tu, debi on tiga plaahila, kat'?ru je nafh Isvelizhar tim vbogim oblubil, dejleshen poftal. On prav dobra sapopade, de je ta obilnoft n$kaj refnizhnu hudiga, kir je ena per- loshnoft k’ velikim pregreham , iuu nafs v’ ftan poftavi vfe forte hudobye dopernefti, S a kaj kolku- krat fe nesgody, de xny skus tu bogaftvu po timu, kir jeonu en¬ krat nafhe ferz? fpazhylu, tudi druge spazhimo , inu taku na eno visho vfim zheduoftim vojsko uapovimo ? Kir na leto visho tu bogaftvu te hude Shele redy, inu pomaga te nar oftud- nifhi aapr§jvs?tja vun spelati, A 7 inu inu veliku ludy v’ poguble- nje perpravi, katgri bi bily fizer v’enimu ravnimu ftanu, ali per enimu frednimu prem« ishenju Tvo¬ je isvelizhanje dofegli. IV. Ta zhlovek od luzhi te vgi*e rčfvetlen, ravnu skns leto lužil Tposna , de ne famu tu vboshtu, ampak tudi njegovi sv?fti tovar- fhi, tu sanizhuvanje, inu sapu- fhenje fo refnizhnu dobre rezhy, kir nam fture, de my nekitere pre¬ grehe , kat?re fe grehi tih boga¬ tih imenujejo, nesamoremo do- pernefti, inu kil* o-ni te perldsh- nofti k’hudimu odvsamejo , inu nals bol perpravne k’dobrimu na- rede. Ta potreba, inu tu po- mankanje je sa eniga takiga Kri- ftiafta, kateri od vere shivy, ng-. kaj prav dobriga, kit* vej, de bo Bog njega sa tu skus ispolnenje vfih .njegovih shela obylnu pla- zhal; 011 fe neboy tiga ponishanja,- , ni " ; h sa- sakaj taiftu je po oblubi boshji ta nar bol gvifhna pot k’povik- 1’hanju; te^folse nilo sa njega nizh takti grenkiga , kir jih je Bog na vielej obriffati oblubil, inu tu trudnu shivlenje, kat?ru on sedaj p?le, njemu ny britku, kir on skus letu v’ta v§zhni po¬ koj priditi savupa, Sadnizh vle supernofti , inu grenkoibi pridejo eniinu takimu Kriftianu dobre, inu mizne naprej, kir njemu S. Pavl nam?ftu Boga tdrdnu oblubi: (z.lyft na Korintarje na 4.p. 17.) de te teshave tiga prizheozhiga shivienja fe na obeno visho s’to zhastjo, katera na nafs zhaka , perglihati nemorejo, inu de te želu malu zhalla terpeozhe nad¬ loge , katere na semli preftojimo, bodo nam v’ neb?liih. enu neis- rezheuu , inu v^zhnu plazhilu perpravile. V. O ! nedershimo tedaj vezh le¬ te fizer r^vne ftanove sa kaj hudi- § a J ga, kir fo, aku my njih skus gna- do J^sufa Kriftufa k’dobrimu ober- netno, bogati ftudenzi refnizhnu dobrih rezhy: nikar ne fht^jmo vezh taiftn med nefrezhe, kar nafs bo k’ti nar vikfhi fr^zhi per- pelalu. Kir nam je Bog ozhy odperl, de my lete refnize spoš- namo ; o ! profymo my njega tudi, de on nafho v?ro poterdi, inuftury, de my lete Banove, ka¬ teri fo nafhi naturi superni, inu v’ katerih my vender oftati mo¬ remo, bomo is ferza lubili, inu s’poterpeshlivoftjo v’duhu t§ pod- loshnofti, inu te pokore prenefli. Po timn, kir nam je Bog ozhy eniga Kriftiana dodelil: govory- mo my tudi, inu shivymo, kaker fe enimu Kriftianu spodobi. Ni¬ kar neim^nujimo vezhtuvbosh- tvu hudu, s’kat§rim tny nebela kupiti samoremo; dershymo fe veliku vezh sa fr?zhne, kir my tudi per ti nar vezhi potrebi vfe- lej tolku v’ppfl?ftvu imamo, kol- ker *7 ker je sa ta neb^shki Raj sado- biti potrebnih Nikar neim?huji- mo vezh tuponishanje hudu, ka- tgru nafhe dufhe noter do neb^fs pousdigne, kat?ru nafs s’ J§sufam Kriftufam sklene, inu nam eno pravyzo k’njegovimu krajl^ftvu perpravi, inu aku bi my lih fhe taku globoku doli poftavleni bi- ly, vender imamo my ta fvjet S. Jakoba gori vs^ti; veffellymo le my zhes nafhe pravu povik- fhanje , kat?ru v’ ti enakofti s’ tim ponishanim Isvelizharjam ob- ll;oy. On je od v’enim hl?vu rojen biti, on je v’eni dellovni hifhzi eniga d?llovza nar vezh dny fvojiga shivlenja dopernffl, inu na sadne je on želu na kri- shu vmerl; thdaj je on tu po- liishanje zhaftil, inu pousdignil, pofv?til, inu povikfhal. Nikar my vezh hude neim?nujimo te su- pernofti tiga shivlenja, katere nam vezhkrat solse vun ftifnejo: sakaj te solse, katere je Bog ob¬ rit riffati obliibil, morejo sa nafs ne¬ kaj fladkiga, n?kaj perj?tniga, ina n^kaj lub?sni vr?dniga biti. Ifhinao my veliku vezh nafh nar vezhi trofht v’ taiftih, kir _ fo one ta nar bolfhi arra tiga vezhniga veflelja. Sadnizh nikar ne imenujimo vezh hude tai- fte greukofti, katere nafs le la¬ mu na en majhin zhafs na krish J?sufa Kriftufa perbijejo, temuzh usetnimo taifte kaker eno majhi- no dejl^shnoft, katero nam on od fvojiga terplenja ftury , de nafs bo on tudi potler fvoje zhafty , inu fvojiga krajl?ftva na vekomaj dejlfshne fturiti samogl. VII. S’eno beffedo im?iiuiimo my dobru vfe, kar nafs k’Bogup?le, inu nam to pot k’isvelizhanjil loshej ftury, inu imenujimo hudu vfe , kar nafs od Boga odvdrne , inu nafhe isvelizhanje v’nevar- n o fr poftavi; Bog ie nafha nar vezm Dobrota, katero pak my le famu v’neb?ffih popolnoma vshi- vali bomo; sa fedajnu shivlenje pak more v’taiftih rezh?h, kate¬ re nals k’letimu fr^zhnimu vshi- v-anju p^lejo, kaker namrezh v’ vboshtvu, v’ ponishnofti, v 3 tru¬ du , inu v’ drugih nadlogah, na- fha ir^zha obftati. Naspriti pak. tu bogaftvu veliku ftoy na poti timu isvelizhauju : kir je iylnu teshku taiftu poil^fti , pak ven- der tu ferze k’njemu ne perve- sati, taiftu ne lubiti, inu k’hu- dimu obrazhati. Tu bogaftvu je toikajn nevarnu, de J?sus Kriftus poln ufmilenja pruti tim bogatim savpye .• kaka teshku bodo ti bogati v ’ krajldjivu boshje'noterJhli, fper S. Markam na io. 23.) inu let? beffij. de ta boshji Isvelizhar vezh ka¬ ker enkrat v’ravnu taiftimu n a Vu¬ ku pov?j, Ta vlFakdani vides bi nals imfl previshati, de tu bo¬ gaftvu v^zhi dejl ierze spazbi, inu is taiftiga tukerfhanftvu pre- she- 20 sheiie; savolo t?ga tudi J?sus Kri- ftus taiftu timu ternjii pergliha, (perS. Matt. na 13, 22.)kat?ru to boshjo beffedo vmoiy, inu nero¬ dovitno ftury. Spremiflimo li eni ga m?ftniga zblov?ka , dokler obene obilnofti nima ; on fe per fvojimu opravilu spodobna pomu- ja, 011 fvojo dershyno kerfhansku visha, inu fvoje otroke dobru go¬ ri redy 9 on sveftu v’fvojo farro k‘flushbi boshji hodi, od tiga premoshenja, kateru je Bog nje¬ mu dodelil, on med te vboge vun dely, s’eno belledo, vfe, karle dolshnoft imenuje , on na to nar bolfhi, inu nar sveftejfhi visho ispolni. Nej fe pak te okuliftave spreobernejo, nej poftaneon bo- gat,- o J kaku l^n on sazhne biti,- on sapre fvojo delno hifho , on p?le enu nedellovnu shivlenje, inu li ifhe enu bol perloshnu pre- bivalfhe; on ol?pfha taiftu s’vfe 1'orte dragimi rezhmy, onfe ime- nitnu oblazhi, de bi fe od drugih ras- raslozhil; on fe le pomuja Tvoje otroke villoku perpraviti, inu imenitnu preskerb?ti , njegova dčrshyna , katero on od dn? do dn§ pogmira, bo popolno¬ ma sapufhena, inu on le sa veflellami hodi ; njegova my- sa je s’prav isbranimi jedmy obloshena, njemu tolkajn gori gr^j, de sa te vboge uizh ueofta* ne; on fe framuje z?rku obis- kvati, kirm?ni, de feletu le sa gmajn ludy spodobi, inu aku on kje gr?j, tudi tamkaj gleda, de fe njemu zhaft gody. Polej kaku tu bogaftvu spremeny, inuspazhi eniga zhlov^ka, katir, kaker] ta fvejt govory, k’fr^zhi pride; ta obilnoft je tu kerfhanftvu v’ nje- govimu ferzu do konza sadufhi- la, inu eniga kriftiana v’eniga ajda spremenila; on jč taku de- lezh prifhal, de je taille do¬ brote, katere je od Boga sadobil, super famiga Boga obernil. VIL vil. De pak eden taku delezh pri¬ de , ravnu ny potreba, de bi fe njegovu premoshenje taka slo pogmiralu. Leta. ali unidd- lovz, kateri more vfefkusi pridnu dfllati, de Tvojo dershyno preshi- vy, fedaj prav pametim, inu ker- fhansku shivy ; leta, ali uni kmet, kateri fe terdu trudi, inu enu r?vnu shivlenje pele , Bogu sveftu flushi; kader fe pak te okuliftave enu maihinu spremen?, inu letu dva kVezhimu premoshe- nju prideta, nevidimo my dolli- krat, de ona napihnena, inu pre- usetna pollaneta, inu sazhneta veffelje , igrazhe, inu oshta- rye lubiti, inu ifkati ? aku fta ona dva doma pbr fvoji dersbyni, fla ona pufta, inu nejovolna; aku fe v^rkvisnajdeta, fta bres andohti, inu toifto le farmi sa tu obifheta, de bi ona sa bol brum- na dershana bila, kaker drugi. Bojimo fe tedaj tiga bogaftva, ka- t?ru n tqm nafs od Boga odpeluje, na- fpruti pak fhtemajimo my nafh delovni Ban, iuunafhe vboshtvu villoku, kat^ru nafhe huda poshe- lenie nasaj d£rshy, inu sklenymo my is letiga, de nizh, kar je ne- ftanovitniga , nesamore to fr?zho eniga ferza, kateru je k’v?zhno- fti ftvarjenu , fturiti, inu de tu pravu bogaftvu tiga Kriftiana ne obftoy v’ tih spremeneozhih re- zh^h, katere fe na semli us hi va¬ jo , ampak v’ taiftih ftanovitnih, katere fo nam v’nebeffih perprav- lene. VIII. J^sus Kriilus je nafh vuzhe- nik,. od kat^riga my te r^geize nafhiga dianja, inu nafhiga sa- dershanja fe vuzhiti moremo; on je ta isgled, po kat?rimu fe my moremo per tih zh^dnoftih, ka¬ tere je on na febi itn^l, vishati, Inu le famu is njegoviga exem- pelna fe imamo my vuzhiti, kaj Imamo sa refnizhuu dobre rezhy dershati. Kir fmo my kriftiani, tu je , jogri J?sufa Kriftufa, podaj¬ mo fe tedaj v’ fholo njegovo , iuu tamkaj nafhnavuk ifhimo; sakaj cn kriftian more aveftu po ftop- njah kriftufovih hoditi; on fe more taku rekozh v’ta ftan, v’ kat^rimu je 'Kriftus bil, poftaviti, inu te skrivnofti, katere je on ispolnil, naprejdellati; on ima te rane J^sufa Kriftufa n o Hiti, inu fe njegoviga terplenja dejl^shniga fturiti; njegovu shivlenje more timu shivlenju J esufa Kriftufa po- dobnu biti. S’eno belfedo po ti¬ mu kir fmo my kriftiani, more¬ mo niy tudi taku fe sadershati, kaker leje Kriftus saderShal. On nam leto ja fam perporozhy, kir pravi: Jefi Jim vam en isgled, ali exempel dal , de bi letu , kar fim j e Ji (turih tildi vy Jlurili, (Per S, Joau. na 13 -P-i moremo tedaj ter- p?ti, kaker je on terpel: letu nam S. Peter ta pervi med nje¬ govimi Apoftelnami napr tu isvolenje Jesufa Kriftufa : ka- f- ker edyniga Synu boshjiga, je ta y podoba tiga isvolenja tih Kriftia- iu nov k’ boshjim otrokam , ne- a- moremo my k’ nafhi zhafti po m drugi poti pridti kaker po ti, kat?- ii* ro nam je leta prelubleni Syn bo- rd shji pokasal, inu leta je ta pot ti- gavboshtva, te potrebe, inu tiga su, ter plen j a : Sakaj ny li potreba lihi , tu pravi on fam od febe , de ima Kri- s’ jius terprti y inu taku v fvojo zhafi no - o- ter jiti ? Q>er S. Lukeshu na 24.26.) tu Aku bi my vezhkrat Jesufa ja- Kriftufa nafhiga Gospoda, inu i, Odrefhenika spremifhluvali , fo bi my na njemu try podobne ta- ladnofti vidili , katere sadobi- nu ti fe pomujati moremo. Mybi ;o- vidili, de je Jesus Kriftus vefs :n- gor^zh bil sa to zhaft boshjo , de ;u, je 011 eno fylno sh?jo, inu grosnu B 2 vro- . tl vrozhe shel§ po timu isvelizha- y nju tih dufh imel,inu deje on skus j a želu fvoje shi vlenie eno prav t ‘ r veliko lub?sen k’ krishu, tu je, k’ vbo.htvu, k ? ponishanju, inu ter- plen ju imel; s’ eno belledo , on tI je vfe, kar tiga zhloveka more re- shaliti, prav vifloku obrajtal, Via- t - ki pravi kriftian kaker en vud lete boshje glave more leto per- f x pravo tiga ferza enukolku imeti, v leta duh more v’ njemu shiveti, j f on more po ti zhafti nebeshkiga ] ( ozhet^s po timu isvelizhanju fvo* j. lih bratov, inu po timu krishu p ahive shele im?ti; inu kateri koli „ to zhaft, katera famimu Bogu b 1'lifhi - fam sa fe ifhe, kateri koli tu isvelizhanje fvojiga blishuiga y neporajta , inu kateri koli fe tiga f vboshtva , tiga ponishanja , inu f tih supernofti boy, leta fe na rav- , noft timu duhu Jesufa Kriftufa , fuperpoftavi, inu tedaj on ny je- \ sufov Kriilufov joger ; sakaj ta j veliki Apoftel nafs vuzhy, de tai- Jli , kat a nima duha Jgsufa Kri [tufa , k'Je,sufu Krijlafu nejlijhi . (na Rim- larje S* p 9. ) O ! zhegav je pazh taifti, kat?r ny Jesufov Kriftu- fov, v’ katerima fe vfe refnizhne dobrote po obilnofti snajdejo ? trepetajimo per tih miflihl en taki sa refnyzo k’ timu vaj vodu tiga fvejta 1'lifhi, kater fvojejo- gre skus prasne zhafty, skus go- lufivu perlisvauje, inu neftano’. vitim bogaflvu flepy; sakaj vfe letu on njim oblubi, aku lih vfel- lej ne da, inu dati nesamore, aku Bog neperpufti; tu pak fe vezh- krat takim lud?m kThtrafingi pet*' gody. XI. Sakaj my euiga zhloveka , kateri je bogat, perlud^h v’zha- fti ftoy, inu po fvojih shelah shivy, sa fr^zliniga dershimo. pride od tot, kir my nobeni- ga praviga saitopka od te prave lrezhe tiga zhloveka nimamo. My uemiilimo na tu , de taifta B 3 _ le le famu v’B : jgu, inu v*timu, lcai 3* m k’Bogup?le, obftoy, my imamo vfi vte nafhe mifli, inu skerby le inu famu na tu prizheozhu shivlenje jih ' obernene ? kir bi le na tuperhod- nu gledati impli; namrezh my premalu preminimo, de kaker lino my nagi na ta fvejt perfhli, taku bomo tudi taiftiga sapuftili, ne inu bres vfiga tiga v’semlo l’hli, im kar fino my s’veliko mujo vku- te pei shirali, inu fhe sVezhim ftra- of ham varovali. Ali more kaj bol ne perproltiga biti, kaker savolo Bo- sp ga, inu nafhiga Isvelizharja tu zl pomankanje taillih rezhy fedaj ne v< prenelti, katere vender ta fmert it zhes liafho volo odvsela bo? ali si nevejtnomy, de ti nar imenitni- k fhi, inu nar bol bogati moshje h na sadno uro vfe tu, kar fo oni P vTvojimu shivlenju poll^dli, inu \ shtemali, ali kaj obrajtali, sgubiti i morejo ? oni fe taku rekozh per < lvoji iinerti od spanja isbude, inu ' želu njih pretezhenu shivlenje jim Jcai jim kaker ene fanje naprejpride, amo vfi bogati, pravi David, fo spali , y le inukirfo fe isbudili, niffo nizhv’fvo- en je jih rokah najdilu 7 f, Pfalm 6, v. hod- m y XII. iker hli, Ja ty velik Prerok! ti bogati ili , nenajdejo v-ezh ob zhafu 1'voje hli, Imerti fvoje bogaftvu v’rokah, ku- temuzh najdejo ravnu let^ rok$ s’ :ra- oftudnimi pregrehami omadeshva- bol ne, katere to oni per v’ kup Bo- spravlanju taiftiga dopernefli. Ta tu zhasty shelni zhlovek nenajde ne vezh na fvoji fmertni podeli fvojo ;rt mogozhnoft, inu vifokoft, temuzh ali sagl^da na eni plati te ftrafhne li- krivize, h’katerim je njega tu je hudu poshelenje, tebe zhes druge ni pousdigniti, perpravilu; na drugi tu plati pak vidi, kaku pregr^fhnu ti je on lvoj villok ftan k’hudimu :r obernil. Ta v’ polvejtnu vefelje u samifhleni nenajde per fvoji fmer- 3 ti vezh taiftu vefelje, kateri - B 4 mu mu fe je on poprej zli?s dal, am¬ pak on najde ena veliku 1'htevilu pregrefhniga d jan j a, skus kateru ie dufha omadeshie, aku ta zlilo vek timu vefelju tiga mef- ili bersdo fpufty. Gorje vam tedaj vy bogatyni! kir fte vat li trofht she prejeli, kateri pak bo s’ vafhitn siiivlenjam sginil; gorje vam, pravim jeli, kir ie sa fr§zh- ne fhtjete, de ite bogati, inu sa volo tiga vellelja, kateru li vy por vafhimu premosheniu do- miflilujete, na taillo frezho posa- bice, po kateri bi fe vy nar bol po- mujati im$li, inu katero popolno¬ ma sgubice. Nasprnti pak isve- lizhani lle vby voshni! kateri te jokate, inusanizhvanje, lakoto, inu vle druge nadloge tiga vbnsh- tva predati imate ; sakaj bosh- je krajl^vu je vafhu, Vy fe imate vellelliti, kir sa vafs je tu pravu bogatlvu , tu ftano- vitnu ve tlel j e , ena obilnoftbres mire, enu veilelje bres konza, inu i; P P b \ £ t t 1 < 1 1 n. imi ena vezhna zhaft v' nebelfih lu perpravlena : ja vy fe imate m prav velfelliti, sakaj vafh trofht ta bo na v^zhne zhaile terpel. ;f - XIII. ‘ m 'Ji Od tiga zhafsa, kadar je ta e- io vangelium rasglallen bil, fejesa je eno terdno refnizo dershalu , de iJ ti vboshni fo blishej neb?shki- a ga krajleftva, kaker ti bogati. r Sa tiga volo fo taiitih, kateri ib sa 1'voje isvelizhanje v’ refnizi sker- b?ti otli, eni fvojmu blagu zelii odpovedali, inu taiftiga fe po¬ polnoma obropali , kir fo letu sa en sadershik fvojga naprej- vsetja dershali; inu eni aku fo taiftu fhe obdershali, fo tu ilurili, de bi perloshnoft ime¬ li , taiftu skus z^l zhafs fvojga shivlenja po zhalfu sapuftid , inu de bi oni fhe v’ftanu bily, fvoje vlinileuje p ruti tim vboshzam skus vundelenje tiga premoshenja ulfaki dan skasati; inu na eno ta¬ li 5 ko ko visho fo oni poifedli tu blagu, ravnu kakerde bi oni taiftune pol- f?dli. Letu je ta pot, katero nafs je Jesus Kriftus vuzhil, k’ ti nar vezhi fr$zhi priditi. Inu vfifvet- niki taku dobru te ftare, kaker te nove poftave fo tu prav sapo- padli, de fe nebela ]o la, sazelil, inu tu vboshtvu skus 0 enu taku globoku ponishanje vu- ti zbil. Drugizh vy vejile, pravi i, on, kaku velika je bila ta dobro- ta nafhiga Gospoda J?sufa Kriftu- :a fa, kateri, aku je lih bogat bil, h je is lubgsni pruti nam vboshen e portal (2. pilan: h’korintarjam na 8» p. 9 .) On je od fkus letu nafs pregovoriti, de bi my tu bogaft- vu tudi sanizhvali, Trgtjizh pravi, ta Apoftel : versimo nafhe , ozhy na Krirtufa , kater fi _ je 1 nameftu eniga pokojniga, inu lohkiga shivlenja to fmert ti¬ ga krisha isvolil (k' Hebrearjam : na 12. p.2, J O11 je letu fturl; de bi nafhimu uagneuju pruti i timu veilelju tiga Ivejta taku rekozh en sadershik poftavil. Ali kaku malu kriftianov fe snaj-, de, de, kateri po kriltufovih ftopyn* Je jah hodijo, inu kateri fe v’leti k’ rezili takaskashejo, kaker fena v' njegove jogre spodobi! kolta pr fe pozh vidi bogatih, kateri bi ne radovolnu vboshni poftali? kolk bo. fe vidi imenitnih, mu mogozh poi nih tiga fvejta , de bi fvojo vi zhaft, inu mogozhnoft is lub^s- ra ni pruti timu ponishnirau Jesu- tv fu sapuftili ? ali sakaj jelt tolku la imeti ozhem? laj je sh? veliku, kr aku bi le ti vbogi fvojo r^vfhino fe volnu prenefli, aku bi le ti vbo- dc gi fvojo potrebo , inu ti delovni rn te teshave fvojiga ftanu s’spodob- fn no podloshnoftjo pruti voli bosh- ri ji prenefli, inu tim bogatim tiga n fvejta sa volo njih zhafty, viilo* n kolti, inu l^niga shivlenja nebi- fi ly nevofhlivi. v Po timu grlkii prideozhim otrokam taifte ftrafh- i bi ne beil^de djal; v’potu tvo 'iga obrasa ;oIl bo.sli ti kruh igdl, dokler Je v'parji >zh’ povernesh, is katire fi us$t : (Vper- ojo vi h bukvaliMoysefovihna3.p.i9,} ravnu kaker bi otl rezili; ty bofh •su- tvoje shivlenje v’trudu , inu del¬ to In dopern^fl, ty nebofh vezh tu- kaj na semli en paradish tiga vef- ino felja nefliil, inu le skus pokoro, bo- dellu, inu supernofti bofh ty vf- vni milenje dof§gl, de bofh po tvoji ob- fmerti v’ nebjfhki paradish go- sh- ri vs^t. Leta fodba, katera dvoj¬ ih 3 no fhtraiingo v’ febi sapopade * lo- namrezh tiga terpl^nja, inu te 'bi- fmerti, vfe ludy sad^ne, na tako visho , de nam je ravnu taku ma- lu mogozhe vfim teshavam fe vog ■ niti , kaker ti fmerti odjiti : no enu, kaker tu drugu nam go- k’ tovu naprej ftoy, Morebiti bo pak vy tu nebote otli verjeti, de de je ravnu talcu nemogozhe tira teri supernoftim, kaker ti frnerti od- ve, jiti; vy vidite morebiti, de jih kat vezh v’obilnofti shivy , de vfe ftur forte veffelje vshivajo, inu de kaj njim nizh doli negr?, kar njih fr?- fty zho fturiti samore, Vy bote vat morebiti rekli, ali nifo led lud- dot j? eno skrivno visho snefhli, pra v lini teshavam , tefhkim d?llam, ren inu nadlogam odjiti, h’ katerim, kaj kaker fmo poprej flifhali, bi im?- der li vfi lud j? obfojeui biti. bos XVII. tel rev Kratka malu nikar, lubesnivi goi bratje! kratku malu nikar. Leta bo- ter gatiz, kaker vy njega vidite, ne- ne bo na obeno visho tim teshavam, ja , inu nadlogam odfhl. On te po- tes muja na vfe forte vishe timu spi boshjimu lllepu odjiti, inu te te ; nadloge od feb e odverniti, ali bh letu k’vezhimu le do konza nje- da goviga shivlenja terpy: aku lih kr je tudi rels, de nobeniga ny, ka- le tira teri bi vTvojimu shivlenju tesha- od- ve, inusupernofti ne imel. Bog, - ji ji kateri vezlmu shivy , njemu ne- vte ftury to gnado, de bi njega tu- de kaj oj(tru dershal; on njemu pu- fr?- fty v’shivlenju tu veffelje usid¬ rate vaii, sa tu, kir je njemu sa to lud- dovgo vezimo h terplcnje per- di, pravil. Akumy tedaj terpeti mo- am, renio ali tukaj na semli, ali tam- im, kaj na vezlme zhalle, taku le ra?- dershymo sa frezhne, de fino u- boshni, de pod butaro nafhiga tefhkiga delta sdihujemo, inu v’ revah konz jemlemo : vsemimo dvi gori letu kaker eno miloft, ka- bo- tero nam Bog skash e, kir te vezh- ne- ne fhtrafinge perhodniga shivlen- m, ja, kat?re lino my sallushili, v' po- teshave, inu nadloge riga fvejta rau spreoberne: inu objokajmo my te teihe, katere Bogs’tim zhafnim ali blaga m pred fmertjo obylnu ob¬ je- daruje, kir jih bo morebiti v’ lih kratkimu fvojo Hrafhno j?so, inu :a- lerd obzhutiti pultih XVIII, 42 XVIII. te Tu bogaftvu ny tolku vr?dnu, zlu kaker Ti vy morebiti domifhluje- fty te ; onu je nekaj taku maliga, de eni taiItu Bog vezhkrat tvojim tov- At rashnikam podely, tim pravizh- mi nim pak, inu Tvojim priatelam fti- inv skanje, supernofti, teshave, nad- po loge, s’eue beli^do , kar te more vis v’timu shivlenju revThina imen- per vati, pofhle. My imamo od tiga bili en l^p isgled nad tim ftarim To- vit biasani: ta zhafty vredni ftarzbik 12, je Bogu s’veliko svfllobo iTushil, zh on je bres nehanja poiFebne sna- do min ja te lubesni prati Tvojimu po blishnimu skasal, kir je on Tvoje su blaga, ja želu Tvoje shivlenje sa Th tailtiga v’nevarnoft poliavil: inu ga vender je on v’ Tvoji villoki fta- ftv rofti ob Tvoj pogled, inu ob Tvoje ni premoshenje perfhl, inu taku tu je nar ThpotliviThi sanizhuvanje pre- sh ftati mogl. O moj Bog J kaku p oz, h ty objiTheTh letiga sv^ftiga lliishabnika, kir vender veli¬ ke 1U, ije- de 6v- izh- fli- iad- ore en- bik ul, na- mu >je sa nu ta¬ ri e tu ■e- Icu S« ii- mn 43 te gr^fhnike v’ obilnofii , v’ zbaBi, inu v’ myru shiv^ti pu- Byfh? Paflufhajmo te bellede ne eniga zhloveka, temuzh eniga Angela, kaifri je k’ letirau fveti- mu ftarzhiku od Boga pollan bil, inu je njemu te skrivne sklepe, po katerih Bog ivoje flushabnike visha, raslozhil: Kirfi bil ty Bogii perfetn , pravi on k’ njemu , je bila potrgbnu tebe na skujhnjo pojla- viti skus nadloge, (per Tobiasu na 12. p. 13.3 on je otl skus letu re¬ zili: tvoje dobre d?lla fo Bogu dopadle , sa tu je on tebi is ene pofffbne gnade te grenkofti, inu supernoBi gofial, de bi tebe sku- fhal, inu taku tebe eniga vezhi- ga plazhila, inu zhafiy vr^dniga Buril, inu kir je on tebi na 1 inert¬ ni poBili tvojo miloB skasati otl, je on tebe ob zhallu tiga shivlenja ozhiflil. XIX. Ja v’ rčfhizi taku Bog objifhe te- teifle, katere on liibi. Poglej- , , mo le ,J?sufa Kriftufa sazhetnika, inu dokonzhavza nafhiga isveli- p zhanja; premi Tlim o le, v’kaj sa enimu vboshtvu, inu frofhini je ] ’V- on v’betlemitarski fhtalizi rojen u . bil; kaj sa enu revmi, inuteshav- ' im shjvlenje je on pelal v’ ti d?T lovni hifhi eniga dellovz-a ; imi j*. 111 kaj sa eno grenko , inu framotno - 1 0 fmeit je on sadnizh na krishu lvo ' predal? on je bil pak per vfim ? u timu taift prelubesnivi lyn, nad katerim je Bog vie Tvoje dopada- va ,.'' jenje imel. Ravnu taka Te Bog p. saden hy pruti tim vudarni letiga tv 111 boshjiga poglavarja; on jih na “3^ semii letimu moshu tih bolezhin nev podobne naredy, de bi on njih njegove zhadyvhiebedih podobne jj. ur fturiti' samogl. t Samii sa tega . 1 vojo nam Bog odvsame, kakef n l e ; en dobrotliv ozhe nekatere re- 111 • zhy, katere my sa dobre 1'hte- mamo , inu nam druge pofhle, ^ katere ta fvejt sa hude po raj ta, de de bi nafs taka vredne fturil njega /e |j' vshivati. Ali nedellajo, kaker sa . S. Pavl sprizhiije, (jk’hebreiarjam • j 6 na 12. p. 7.) ti ozh?tii tiga fvejta' > ; en ulfaki dan ravnu taku ? oni odvsa- lav . mejo Tvojim otrokam taiftu , kar jjpj. bi njim samoglu fhkodlivu biti; oni pofhtrafajo taille sa tu, de ltnfl bi oni is njih eno vredne ?rbizhe shii f vo ftg a premoshenja fturili, kat?- I, ;]1 ru bodo oni vender le skus ta na ,| kratki zbafs fvojga shivlenja vshi- i( j a . vali. Nezhiidimo fe tedaj , kader A - nafs nafh nebffhki ozhe v’ rc-v- .jda fhini; inu v’potrebi shiv?ti pu- ’i° a fty; on nam prav dobru ozhe ; ijjn nevftrafhimo fe, kir nam r?vfhi- jj|] ne, inu bol?sni pofhle; on tu i Iie ftury, debi nafs skus letu ozhi- >23 ftil» inu vredne fturil, prbizhi ■g f njegoviga krajl?ftva, inu delgsh- i e , ni njegove zhafty biti. :e* XX. 1 Neshalujmo tedaj , akn fmo ’ vbošlmi, aku nafs je bodlja pre- vid- 4 5 v : dnoft v’en r?vni ftan poftavi- s de. la; temuzh vsemimo G ferz? , inu ® nl fpomnimo fe na be(I?do nafhiga doi Boga, kateri enu neisrezbenn ve- kir liku plazhilu taiftim oblubi, ka- t?ri_ fo brumni vboshizi, kat?ri om veliku sdihuiejo , kateri leda) la- nu koto, sanizhuvaiije, inupregan- len jauje terpe. Ta ftan takih ker- n T f kanskih vboshzov je v’ ozh?h shi te v?re v’refnizi velik, inu vif- na( fok. Njim je sh? sa naprej tu dol krajl?ftvu sa terdnu oblublenu, ka- kai t^runikoli nebo niehalu, inu sa tu do imajo boshjo beffijdo sa saftavo. ka’ Inu kir niim Jesus Kriftus po v? j, ka de fo frezhni, inu de bodo tu ne- nn befhku krajleftvu poff?dli, fo oni, aku c zhy te v?re na te perhodne velike shlahtne rezhy obernejo , im skus ta premifhluvanje reflhizhnu sh? fedaj, inu sa naprej fr?zhni. kr Ja refnizhnu fr?zhni fo; sakaj ni oni imajo to fr?zho , de fe tu ter- pl?uje jfsufa Kriftufa v’njih kaker pi v’ njega duhovnima skivotu fhe- Oi s d e j gody, inu fe dokonzha. Oni fo frezhnj she fedaj, kir bo¬ do na vekomaj fr^zlini podili. Inu kir taiftu, kar oni vupajo, njim bol k’ferzugr?j kaker taiftu, kar oni tčrp?, fo oni v’fvojmu fta- nu vedeli, oni imajo zelii vfmi- lenje s’ taiftimi ludmy, kateri v’ njih obilnofti vfe veffelje tiga shivlenja vshivajo ; na tako visho nafs ta v?ra popolnoma sprem eny, dokler ona ltury, de niy taiftu , kar drugi sa hudu dersh?, sa kaj dobriga sposnamo, inu naspriiti, kar drugi sa dobru imenujejo , kaker kaj hudiga savershe- mo. XXV Ta p6t, po kat?ri tavboshni, inu dellovni zhlovek hodi, je fi- zer terda inu teshka, ali ona je kratka, inu nafs p?le k’v?zhnimu myru, inu k’isvelizhanjn. Ta z^fta pak, kat?ro ta bogati nafto- pi, je perj^tna, inu lohka; ali ona je fhe bol kratka , dokler tu res- 43 rasvuisdanu shivlenje hitrejfhi mine, in a pele k’ vezhni nefr?zhi, inu terplf-nju* Tu nafs vuzhy lam J?sus Kriftus skas to peegli- lio riga boga ti ga mosha , inu 'ti ga r^viijga Lazarusa , katero nam na tako vi. ho nap rej polt a vi: T'a bo¬ gatij e umeri, im on je bil pokopan v' peki- On je pok [voje ozhy gori uš- dignil, hider ie bil vderplenju , inu je vidi od dglezli Abrahama, inu Laza¬ rusa v'njegovemu narozhju. Inu on je upil, inu je r§kl : Ozke Abrakam-, afmiii fe zhes mene , inu pojhli Lazi- ruša, de on pomozhi en konzjvojiga per- J{av’vodi, inu ohlady moj jesik, sukaj jejl grosovytmrterpym vjetgm plempnu Abraham je pa\ djal .: Syn pomijli , ds Ji tu dobra v’tvojimu shivlenju prejel 5 inu Lazarus tudi m hudu : sdaj pok bo leta potroshtan, tipak terpysh: (per S. Luk. na 16. p. 22- v()Satorej pravi en 1'lusbabnik boshji fedainih zliaf- sov: Tt. okalflave, sa-volo kadrih je ta bogati pogublen bil, morejo taifte oftrafhiti, kadri nizh terped nozh- nos kat P?' ku I bot sa 1 njii fe i nji! fhj de ple ter sdi let zar, && sed g.r jm tak ftr; poi kal “j! 1 nozhjo; te uboge pak ovefeliti, ' " kateri na vlirnu pomankanje ter- ^7 pe, inu t? shaloftne, kateri veli- }‘ J ’ ku preftoj?. I S' a ; _ XXII. , na Moji prelubesnivi bratje ! ne- D0 '~ bodice nevofhlivi tim bogatini n '° sa volo njih vefielja , inu sa volo uf ' njih obilnofti; sikaj njih velfelje U J S le bo v’eiio v?zhno shaloft, inu ' %a " njih bogaftvu v’to nar vezhi fro- °J { fhino spremenilu , na tako visho, 1 de njim nebo ne ena lama ka- zx ' pleza vode perpufhena, po ka- f* t?ri bodo is fr?de tiga plemena sdihvali. Preminite vezhkrat n!d let? trofhta polne befT?de : La- } zarusv'JvojimU shivlenfuny nhh dru- &Z a » kaker h udu prejel , sa tubo on sedaj potrojhtan. Spomnite na tu govorjenje J?sufa Kriftnfa k’fvo- 1 )! jim jogram, kat?ru je nekaterim v," taku vellfllu, drugim pak taku l ftrafhnu: refnizhnu, refnizhnu vam povtpm , vy Je bote plakali, inu jo- ^ £l kali, ta fvejt pak fe bo vejjellil: vy C bo- hote shalaflni) ali vajha skalofi fe ha s ^ e v’vejfelje spreobernila. (Ter S. Jean, es na 16'. p. žo.) On je otl tolku re* zhi: vy, katgri fte moji lubesni- p 07 vi jogri, vy bote fovs? tozhili, t?r ti drugi pak od tiga fvejta bodo j {f)1 v’ veifelju plavaliali potrofhta- z ^ ( ni bodite, vafhe fovs?bodo sko¬ raj obrilfaue, vafs zhaka saletu <■ v’ krajleftvu vafhiga Boga enu ^ at veffeljebreskonza:nafpruti pakfe -p u boveffelje tiga fvejta, kateru le | 3Q en rnajhin zhafs terpy, v’kratki- y - s mu v’ tu ftrafhnu jokanje spretne- p p nilu , kateru nigdar ne bo nehalu. re j Meni fe sdy, de ti bogati, po- : e ‘ fvejtni ludje letu ftrafhnu spre- oc j menenje, kat?ru njim naprej ftoy, „ ri sh? sedaj sa naprej obzhutijo; p r , od tod pride, de fe fmerti gr o- sovitnti boj?, kir oni njo sa p 0 k mz fvojga veffelja, inu sa sa- t ] r zh?;ik fvojga ter plutij a dersh?. n - Ta pravizhni vboshiz pak, inu j )0 ta kerfhanski d?llovz najde fvoj j a trofht, kadar na fmert mifli; on shel- bo m, •e* ni- i i do ta¬ j¬ ita nu fe le d- v se¬ li. o- e- y. 3; o- sa a- ?. tu oj m shelly taiflo s’eno fveto nepoter- peshlivoftjo, inu njo s’ vefteljam objame, dokler on na nj§ talcu re* kozh ta mejuyk saglfda, per ka- t?rmu fe inta njegova ryvfhina konzhati, inu njegova fr^zha sa- zhfti. XXIII. Ta Rogati je skus vfe rezhy, katere on lubi, k’semli perv?san. Tu fo sgol k?tene, skus katere boonk’tai(H perkl?ueu, na tako visho, de kil* bi imel 011 njo pof- f?fti, ona njega polf?de, inu taku rekozh na fhtrikih ima. Satorej je njemu ta fmert, kat?ra njega od v lih rezhy s’i’ylo lozhi, fylnu grenka: ali ta vbogi kateri je proft od tih savfs, vidi bres ftra- ha to fmert fe perblishati. Kaku fo pozh te mifli od te fmerti per timu bogatima, inu timu vbosh* ni mu naspruti poftavlene, kir ta bogati po belf?di tiga Isvelizhar- ja fvoj trofht na t?mu fvejtu naj¬ de, ta vbogi pak na timu drugi- C a mu *>2 ms mu fvejtu zhaka. Sa tiga bogati- ni gaje ona fyIrm ftrafhna, dokler vh ona njemu vfe njegovu blagu, nji inu sa vfelej odvsame: sakaj ka- sh: ker pravi ta krajlfvi prerok : ka- on dar bo ta bogati vmerl, nebo na ka obeno visho jvoje bogativa s J faboj vsel , inu njegova zhaft ne pojde s ’ sh' njim v’semlo. £v’ 48. Pfalm* 18O * Ll Timu vboshmmu pak je ona ze- ka lu perj^tna, kil* ona njega sa sa: vfelej od vfih nadlog r?fhi. Goto- pe vuje, de en fleherni, pred fmert- ka jo, ali po fmerti taku dobru pravizo nji kaker miloftboshjo obzhuti. Sakai Bog ne pufty tudi tu .narmajnfhi inu nar bol nepopolnoma dobra dellu bres plazhila, kateru ti hu¬ dobni is eniga naturniga dobriga lu nagnenja, kateru fe fhe v’ njih in snajde, ftur?: inu nasproti pak tu- je di on te narmajnfhi gr^he tih pra- ot vizhnih pofhtrafa, katere fo oni l;i is naglofti skus te fkufhnave ali de tih vunajnih r^zhy, ali tiga snd< «;i trajniga hudiga poshelenja pre¬ ma- niagani dopernefli. _ Pozh fr^zh- ni fo taifti, kateri ojftrofl: te pra- vize boshjeskus volnu preterpl?- nje eniga r?vniga, inu teshkiga shivlenja tukaj obzhutijo : sakaj oni nebodo v’v?zhnofti drugiga, kakec dobrote te milofti prejeli. l^elr?zha pak sa taifte, kateri fo sh? v’t?mu shivlenju vfe plazhi- lu sa tu majhinu dobru prejeli, kat?ru fo oni morebiti Burili, sakaj oni nimajo drugiga v’timu perhodnimu shivlenju dozhakati, kaker martre, inu terpl^nje sa njih dopernefenih pregreh volo. XXIV. Bodite tedaj potrofhtani, moji lubi bratje ! v’ vafhimu vboshtvu, inu vafhih teshavah. Vejfellitefe , je djal S. P?ter k’ tim novu spre- obernenim kriftianam, kir (le dej * Ipshni ti ga ter planja J gsufa Krijluja , de lote tudi oh zhajju figa rasoicnja njegove zhajly fevejjellili (is i.pifma i’T S. Petra na 4* p. 13.) Ta zhafs te fladkofti, inu tiga trofhta bo ja gotovu perfhl. Zhakajte le s’ poterpeshlivoftjo na ta zhafs nje¬ gove milofti; inu vy bote famy sposnali, kaku relhizhne fo te beir?de tiga spokorjeniga krajla; .Bog nebo vselej na tiga vbogiga po- sabil , im tu vupanje tih skalojtnih nebo vfinu prasnu. £9. pial. 19.) En zhafs bo perfhl, inu tu bo ta zhafs te fme.ti, kir bo Je- sus Kriftus fvoje fhaze, fvoje fladkofti, inu fvojo zhaft taiftim podeilil, kateri fo njegoviga v- boshtva, njegoviga ter planja, inu njegoviga ponishanja dejl?shni bi- ly. S. Pavl, kat^riga je Kriftus lam v’letih refnizah podvuzhil, fi je sa r?fs sa zhaft, inu veHelje derslial, is lub$sni pruti njemu kaj terpeti. Jefl je rasvejjelim , pra¬ vi on, v’nadlogah, katere jefl pre- Jiojim - jeti Jim poln vejjelja d ’/redi tih teshav. (2, piffan: h' korintar- jam na 7. p. 4.} Inu v’ piifanju ua He- Hebrearje govory on na tako vi¬ ško k’njim, de feozhytnu viditi sa¬ mote , de tudi ti pervi Kriftiani tu vboshtvu nifo sa kaj taku hu- diga dershali: vy fte s' veffeljam gledali, kirfe vam je vajke blagu prozh odvsglu, dokler vy (le vgjdili , de ima¬ te bol imenitna blagu , katgru nikoli ne¬ bo konz vselu. (k’Hebrearjam na io. P* 340 XXV. Leti fveti jogri uafhiga Odre- fhenika fo želu menili, de ta gnada, sa J?sufa Kriftufa terp^ti, nebo vfim sploh podejlena, inu de je tu ena želu poff?bna gnada* Sa volo tfga ravnu ta Apoftel k’ Filipensarjam na i. p. 29 . govory.- Bog vam je to gnalo dal, ne lefamii, debi vy na Jgsufa Kriftufa veniva!: 9 ampak tudi, de bi vy sa njega terpfti . Apoftelni nillo tu 1$ lamu vuzhili, ampak fo tudi v’djanju skasali. Sakaj po timu, kir fo bily na po¬ velje tiga vikfhiga sbiralifha tih Judov saframuvani, otepeni, /o oni , pravi tu popifvanje ti ga jogerskiga djauja , s’ veffeljam mpolneni is tiga vdkiga sbiralijha prozh Jhly , kir fo vrgdni pojtali nezhaft sa JgsuJa Kriftufa terpgli ♦ fis Jogerskiga djanja na 5. p 41.) Odvadimo le, tiga sanizhuvanja, katera fe vfelej per vboshtvu snajde, taku fylnu fe bati; do¬ kler my nemoremo jogri kriftu- lovi biči, aku my njegov krish ne noffimo, inuto framoto, katera je s , taiitimskl?neiia,s , njim ne dej- limo. My fnio ja sh? djali, de ta prava vilfokolt eniga ktilliana v’ ietimu obftoy, deje on podobn 1'vojimu J?suiu Kriftulu. Sedaj kaj nafs pozh bol njemu podobne ftury, kaker tu ponishanje, tu vboshtvu, inu tuterplenje, aku fo 1? s’iub?snio, pokorfhino, po- nishnoftjo, poterpeshli volijo, inu v’ enim od vfih pos^mliskih rezhy odlo 7 henjm ferzam sv^sane; sakaj takufhnu je bilu tu terpl?nje J?- \ 57 sula Kriftufa. Jeft.vejffi ftzer, de oii letu ne veljava, de bi fe vli kriftiani timu bogaftvu skus ozhytnu sapul'henje odpove¬ dali; jeft v?jm, de tudi ti bogati bres tega, de bi taiftu sapuftili, is- velizhani podati samorejo, aku je 1? njih fdrze refnizhnu od taiftiga odterganu: jeft pak tudi v?jm, de taifti is njegovih jogrov, inuvu- dov, kateri tu bogaftvu ne lubi- jo, inu ne p odidejo, fo fhe bol podobni fvojimu Mojftru , inu tudi fhe vezhi saveso s’ fvojo glavo imajo. xxvi. Premifhlujte, jeft vafs proffim, Jesufa Kriftufa od fhtalze fem , v’kateri je bil rojen, noter do tih fhpotlivih gavg_, na katerih je onvmerl: od jaftelz noter do krisha; kaj bote pozh vidili ? enu vednu d ? Hu, enu pomankanje vfth rezhy, katere tu shivlenje perloshnufture,inuenupreganjau- je od vfth ftra«y. Sna biti, de fte C 5 nje- ni emu od svunaj podobni, de v’ vboshtvu, v’teshavj, inuv’pre- j ganjanju shivite : ali sraven tiga vezhJcrat vafhe ferze nizh nima v’febi takufhniga, kaker tu ferze Jesufa Kriftufa. Jesus Kriftus je bil v’ Ivojmu taku te- shavnimu ftanu ti voli fvojga o- zhetapopolnoma podvershen; inu vy, vy fte nepoterpeshlivi, inu nejovolni. Jems Kriftus je to ro¬ ko kufhuil, katera je njega te¬ pla ; vy pak boshjo roko od vafs odrivate, katera vafs 1? tepe, de bi vafs samogla kronati. Jesus Kriftus jeterpel v’ duhu te poko¬ re sa pregrehe tih ludy , katere je on radovolnu na fe vs^l; inu vy, nameftu de bi vafhu vbosli- tvu , inu vafhe nadloge ti pravi-, zi boshji k’enimu sadoftifturjenju sa vafhe laftne pregrehe gori ob¬ rali , ftiirite taifte k’perl6shiiofti novih pregreh. Ny sadofti ter- pcti, vboshn, inu sanizhvan biti, aku nifmo tudi sraven v’ferzu ta¬ ku ku perpravleni, kaker je Jesus Kriftus bil .• my moremo, kaker on, pokoro dfllati, vboshni biti, inu tudi tu ferze od tih posemli- skih rezhy odtergati: sanizhva- ni , inu sraven pouishni biti* L? taki vbogi foprijateli boshji, kir fo refnizhne podobe njegoviga prelubesniviga lynu. XXVII. Leti vbogi fo na tako visho podobe J ?iufa Kriftufa, de on nam- rezh otzhe, de my vlfakiga is njih, imamosa eniga Kriftufader- shati: dokler on obliibi, vlako dobroto, katera le bo njim skasa- la , taku plazhati, ravnu kaker bi fe bila njemu sgodila: on njih k’ fvojim sravenerbizham ftury. Tn nsbčshku krajlejlvu jevajhu. fper S. Mat. na 25.40 .J Pravi on k’njim , inu oni per njemu tolku samorejo, de ti bogati nemorejo drugazh is- velizhani pottati, kaker 1? na to visho, aku fo oni v’duhu vbogi, C 6 inu iiiu priiateli tih vbogih.Satorei.Je- sus Kriftas te bogate per S. Luk. na 16. p. 9. opomina, de fi imajo te vboge skus vundejlenje fvojga bo¬ gativa k’prijateiain fluriti, de bo¬ do taku od njih v’tu v^zhnu pre- bivalfhe gori vs^ti. Is letiga fe vi¬ di , de ti bogati tih vbogih bol, ka- kerti vbogi tih bogatih potrebuje¬ jo; kir ti vbogi le taku delezh bres 'tih bogatih nemorejo biti.kaker de oni od njih to fhp?ndijo tiga zhaf- niga kratkiga shivlenja prejeti morejo: ti bogatipak potrebujejo tih vbogih , de bi enkrat v’nebef- fih v?zhnu s hi v^ ti samogli. O moji bratje! kateri Ile vboshui, sposnajte vafho imeni tnoft, prev- darite, kaj fte vy, inu kaj vy samorete, inu nesaversite vaf he taku velike dobyzhke. Letu vboshtvu, katera je ravnu taku vam farnim , kaker tudi tim boga¬ tim nuznu, bo en bogat ftudenz viih refnizhnih fhazov, aku vy taillu po kerfhansku preneflete. XXVIII, 1'htrafuje, skus eno zelo v§zhnoft terp?ti mogl, Kaku fr^zhen pak ny naspruti ta brumni vbogi, kate¬ ri is ponishnoftjo pruti voli boshji s’tim vllakdanjim kruham sa lu- bu vsarae, kat?riga on od ivoiga neb?shkigaozheta, ali skus 1'voje d?llu, ali skus radodejlnoft tih bo¬ gatih prejime; ta vbogi, kateri v’ duhu te pokore tu pomankanje tai- itih rezhy preneire,kat?reB6g nje¬ mu, aku lo lih potrebne, vender doli vdari; inu kateri le po nebe¬ lih shely, katere njemu na eno visho she flifhijo , kir je nje¬ mu Bog taifte tolkukrat, inu ta- ku terdnu oblubil ? Tu vboshtvu ga itifka, nizh majn vender je on bogat na refnizhnih fhazih, katere rija neisjeda , inu tudi tat nevkrade. On vej, kar S. Ambrosh pravi: My nemoremo ,, rtobeniga sa takubogatiga dershati, ,, kaker je en brumni vboshiz, katgri 5, tu krajlgjtvu boshje poflgde; sakaj tai- ,, Jiule timvbogimjlijhi. Aku njemu po¬ pe s’« ki st ni m P< m te d. v te k v ii s li P \ t S } t 1 ort ak ga je o- v’ 1 - :r f- o X i ■ pomanka na oblazhilu, fe on s’Jesufain Kriftufain obl?zhe, do¬ kler fe on s’ njim sklene, imfna shivotu tu doliterenje, v’ferzu pak to podloshnoft, iuu to pokor- fhino tiga lubesniviga Odrefhe- nika noffi. Aku ima on po- mankanje v’ fhp^ndji , fe on potrofhta slsavupanjam , de nebo na flipishi te dufhe pomankanje terpel. On je dobru previshan, de fe ta praviza k’timu zhaftitli- vimu shivlenju J?sufa Kriftufa le taka sadobiti samore, aku fe on, kaker J?sus Kriftus, boshji pre- vidnofti is lubesni podvershe_, inu taifto moli, iuu na tako yi- sho v’ fr?di tih teshav fvoje shiv- lenje gori ofra. Njegovu savu- panje je ta obluba boshja, njego¬ va shp^ndija boshja beil?da, on fe shivy s’refnizo, inu nje¬ gova fpisha je fam Bog. Ravnu v’ti sattopnofti pravi ta prerok, de taijlim , kateri fe Boga boje, nizh nemanka. ( v’ 33, Pfalmu 6 4 io.} Kir oni to popolnomoft tih refnizhnih fhazov pofledejo, inu kir fe lohku rezhe, de jev’njih boshje kraji^ftvu , dokler Bog na eno popolnoma vLlio v’njih dufliah gospodvuje. XXIX, Ta bogati je pak v’ enimu žela naspruti poftavlenimu ftanu. On je vTredi fvojiga bogaftva vboshn, inu per vli 1'voji obilnofti ima on enu pomankanje na marfkatirih rezh?h, Tu bogaftvu, kadruje njemu pomagalu 1? njegove she- 1? ispolniti, je sraven tudi v’nje- rau neisrezhenu veliku drugiga poshelenja obudilu, katera nje¬ ga sa ftran taiftih rezhy , kate¬ re on nima, inu katere fi volili, vbogiga ftury. Sa tiga volo pra¬ vi ta krajl?vi prerok: ti bogati fo v’ fiofhino padli, inu terp? lakoto: taifti pak, kateri tiga Go¬ spoda iHiejo, nebodo na nobeni rezhi pomankanje migli. ( v’ 33 * 33 kr m 1U ni v< vi k; ir is s! s p 7 'l C I ! 33. Pfalmu n. J Le famu ta kruh, kateri od neb^fs pride, sa- more tiga zhlov^ka , kateri je sa nebeffa ftvarjen, nafititi, inul^Ta¬ mu ta voda te gnade satnore njego¬ vo veliko shejo ogaffiti, inu njego¬ ve shele izpolniti, taifta voda, katere svirk fe v’Bogu snajde, inu katera , aku fe v’nal’he ferze islije, k’ fhidenzu tiga v^zhniga shivlenja poftatie. Vfa nafha skerb , vfe nafhe pomujanje bo prasnu, aku nima Boga sa fvoj zill, inu konz. Ta proftor tiga zhloveshkiga ferza je taku velik, de ]g lam Bog samore taiftiga na¬ polniti, S. Augushtin, kateri je fvojo fr^zlio v’ ulirn timu, kar bi moglu sa njegovu truplu, inu sa njegovo duflio perjetniga biti, saftojn iskal y sposna pred Bo- gam , de bomo m y sm?raj v’ne- pokoju sa nafhiga poshelenja vo¬ lu , dokler my nebomo liafh myr v’ Bogunefhli; sakajl? sa njega fmo my ftvarjeni bily. Letanar- vik' vikfhi Dobrota ima letu poflebni- ga nad feboj, de my njo najdemo, kaker hitru my toifto refnizhnu ii'hemo; de my njo she poilede- mo, kaker hitru my toifto ske¬ lim ferzam shelimo ; inu de no¬ bena rezh ny v’ftanu , nam toifto bres nafhiga pervolenja odvseti. Ali ne gody fe taku s’drugimi rezhmy: taifte vofthiti fhe ny sadofti, de bi taifte sadobili, inu kader lino jih lih s’ veliko ffcerb- jo , inu mujo dofegli , nam snajo taifte na mnogotero visho ali supet odvsijte biti, ali pak bres t^ga fam§ od febe k’nizh pridejo. XXX. Altu my s’ enim kerfhaiiskim ozh?fam tu vboshtvu, inu tu bo- gaftvu premifhluvati ozhimo, taku bomo previshani, de tu shiv- lenje eniga iromaka , inu d^llov- niga je veliku bol myrnu , kaker pak tu shivlenje eniga bo- gatiga kriftiana. Jeft saftopim eni- eniga takiga fromaka, kateri ima v^ro, inu kateri 1'e majn te frner- titiga trupla skus lakoto, kaker tefmertite dufhe s’-.us gr^h boy; sakaj veliku loshej je bres bogaft- va biti, inu to revfhino preter- peti, kaker pak taiftu pofl^fti, inu kklobrimu obrazhati. Et bogat ima veliko mujo tu isvelizhanje sadobiti; on more v?dnu 1'kerbcti, de on tu, kar je potreba, od tiga, reslozhi, kar 1? k’ slos'hnimu shiv- lenju flushi : on more zhuj^zh biti, de on timu poshelenju ti¬ ga meda prevezh neperpufty, de le na imenitno fhp^ndijo, ali na offertne gvante nepoda. Inu lem pomifhluvanje, kaj fe ima fturiti, ali :ie , ny 1§ famufylnu nadleshnu, temuzh tudi v?zhi dejl plr taiftih dufhah, katere Boga ifhejo, tefnobo te vejfty, inu te- shave sa feboj pulty. Ta bogati more l‘he tudi zhes tu zbuti, kir fe ima vezh bati, de fe njegovufdr- z? k’ timu bogaftvu neperklene, ali de fe on per ti zhafti ne prevsame, ali de on skus te per- »oshnofti tiga vefelja, s’katerimi je od vfih itrany obdan, inu kate¬ re fe zhes njega vfe skusi vojsku¬ jejo , v’kakufhno.smoto ne pade. O ! kaku teshku je pozh, de fe en zhlovek v’fr?di tolku svu- najnihfovrashnikov vbrani, kate¬ ri fo s’tem siiotrajnim , inu do- mazilim saftopleni, tu je s’ na- fhim spazhenim poshelenjam, inu hudobnim nagnenjam, s’kat^rim vred fe zhes nafs vojskujejo. XXXI. Ta brumni fromak, inu ta ker- fhanski dellovni zhlovek fta od vfih let^h skuflmav popolnoma profta: sakaj ta fromak je permo- ran fvoj potrebni shivesh per vf- mileuih lud?h iskati, ta delovni zhlovek paks’vfo mozhjo delati, de fi taiftiga saflushi. Inu ny le¬ tu en velikmyr sa taiftiga, ka¬ teri fvoj e isveiizhanje salubu ima, de dej ni h pro odi« kat« trui ftui sag tim Bo| inu tail Bo Ny fe vo sh« tai ko gl« ve pl« m dc g* ne >er- imi it?- ku¬ je. fe ni- te- lo- ia- uu 'm r- >d ta )- r- ti 5 . mm tg de je od tolku nevarnih, mogozh- nih , inu v?dnih fovrashnikov proft ? Ta vbogi, kat?ri je bres odl?ge s’d?llam oblosheu, inu kateriga truplu je popolnoma u- trudenu, ima 1? eno farno r?zh fturiti, de fe fvojiga isvelizhanja sagvifha : namrezh on ima le v’ timu ftanu, v’ kat?riga je njega Bog poftavil, radovolnu obfiati, inu perpravlen biti taku dovgu v’ taiftimu obfiati, dokler fe nebo Bogu polubilu njega vunspelati. Ny potreba s’ drugim dolitrenjam fe martrati, tudi ne fvoj shi- vot ojftru tepfti; njegov Han je sh? bres t?gasadofti terd_, de on taifliga le s’podloshnim, inu spo¬ kornim duham prenefle, fvoj po* gled vezhkrat na J?sufa Kriftufa vershe , inu fvoje teshave s’ter- plenjam letiga boshjiga Odrefhe- nika sklene, inu na tako vi. ho k’ dolisbrifanju fvojih laftnlh pre¬ greh te britkofti te glave, inu ti- ga vuda goriofruje. XXXII. 70 XXXII. Sakaj my moremo terpeti, ne le, kirfmo vudji Jqsufa Kriftufa, kateri je nafh isgled , ali kir fmo zhlov?ki, kateri ne shive, debi l^ni bily; ampak tudi , kir fmo gr^fliniki. Adamu je bila po njegovimi! padzu lf na tako vislio tu shivlenje pufhenu , de bi po¬ koro d?llal, fvojiga ftvarnikapo- tolashilinu njegovi p ra vizi sa- dofti fturil, My fmo otrozi tiga sadovsheniga ozh^ta, my fmo nje- vgovo pregreho po?rbali, my fmo, kaker on, permorani pokoro dela¬ ti, inu tu shivlenje, kateru nam je v’J?sufu Kriftufu supet danu, v’taitti dopernefti. Leta dovsh- noft enigakriftiana enuspokornu, inukrishov polnu shivlenje pel- lati, je perloshnoft dala tim zer- kovnim ozhakam taku govoriti: de t i shivlenle eniga kriftiana, je tu shivlenje eniga krishaniga, enu vednu terplenje, ena dovga mar- tra, inu taku rekozh, ena fmert; kir enimu kriftianu ie 1? perpu- fhcnu sa neb^fifa sdihvati; pruti tim fladkoftim, inu britkoftim pak tiga prizheozhiga shivlenja more kakermertuv biti. j^sus Kriftus je skus želu fvoje shivlenie po¬ koro d?llal; leta Jesus Kriftus, kateri je na fvejt perfhl, nam to pot pokasati, po kateri bi fe my supet mogli k’ Bogu nasaj pover- niti, od kat?riga nafs je gr?h odpelal. Njegovu ter planje fe je s’shivlenjam sazh?lu, inu supet s’shiv' n jam konzhalu. Inumy fmo mc 'biti sh? ta v^zhi dejl na- fbiga shivlenja dopernefli, bres tiga , de bi v?jdili, de fmo taiftu 1? k’terpl?uju prejeli, bres tiga, de bi fe spomnili, de fe ima tai- ftti 1? v’duhu, inu v’ d?llah te pokore dopernefli, XXXIII, Prelubesnivi brat! kateri fi v- boshn, ty shivifh v’d?Uah te po¬ kore, ali povej meni, fturifh ty le- letu v’timu duhu, kateri je k’t?mu potrebn, de letu rhivlenje eno. pravo ur^inoft iiiu saflushenje pernefse?sakaj akutu ny,vfe tvo¬ je ter pljuje nebo tebi nizh poma¬ galu , inu nam^ftu de bi tebe tvoji krishi, tvoj vbog;, inu d?llovni (lan od tvojih grehov ozhiftil, inu na tako visho vr^dniga fturil Bo¬ ga vshivati, fe imafh 1? ba¬ ti , de vfe letu bi ne bila sh? tu¬ kaj na semli en sazh^tih tiga pek¬ la , kateri nikoli nebo konz vseh De fi ty nejovolen, de fe bo h- jim fklepam superftavifh, tebi nizh nepomaga: tysa tu nebofh nizh majn terpel, kir Bog je vfe* lej ta mozhngfhi, ali ty bofh sabftojn terpel, inu tu terpl^u- je tiga perhoduiga shivlenja v§- zhi fturil, kir te teshave tiga prizheozhiga shivlenja kTvojmu pridu ne obernefh. Pojdi enu malu fam v’febe, premifli bolna tanku fvoje ferz?, isprafhuj fe, ali imash tiga duha te pokore, fi pozh ty snotraj v’tvojimu ferzu previshan, de ty to teshavo tiga vboshtva, inu tiga della po saflu- shenju lioififh? Ali fe obrajtafh sa nevr?dniga vfih dobrot, katire Bog drugim dodejly, tebi pak doli vdari? ( Se pozh ty hvaleshnigaska^ shefli ti milofti boshji, katera te¬ bi tu v?zhnu terpleuje v’te zhaf- ne fhtrafinge , katere ty preftati moresh, lpremeny ? ,Si pozh ty perpravlen Oie vezh, aku bi Bo¬ gu dopadlu , terp?ti, iuu tu ne- vfmilenu sadershanje tih bogatih s’ poterpeshlivoftjo prenefti ? t Si pozh ty v’ lerzu perpravlen, rajfhi v’nadlogah, inu potrebah konz vs^ti, kaker v’tih narmajn- fhih rezh?h tvoje dovshnofti pre¬ lomiti? S’eno belledo, shivifh ty pozh bres godernanja zhes Bo¬ ga bres nevofhlivofti pruti timu blishnimu, inu bres nejovole v’ tvojih supernoftih? Prelubesni- vi bratez ! aku je tvoja dufha v’ enimu takjmu Banu, fi ty en spo- D ko- 74 kom, inu ty imafh duha tiga do« litren a , inu terpifli po kerFhan- sku na eno visho , katera je eni ga vuda^esufa Kriffiufa vred¬ na. K’ tebi je on r§kl: Isveli- zhanifie vy vbogi, stikaj vajhu je M boshje kraileftvu. Tebe tudi sa¬ den e , kar je on k’tim bogatim od tih vbogih djal: Refhizhnu jejt vam povgjm, kar hote vy enimu is letih mo¬ jih mmajnfhih bratzov fltmli, tu Jie vy meni JlurilL (per S. Math. na 2U p, 40.) Inu sa refs kaj sainore Jy- sufu KnftuFu bol podobniga biti, kaker en fromak, kateri ta krish, kaker je on fturil, spokorim liolli. XXXIV. O ! kaku majhinu je v en Jer tn fhtevillu tih vbogih, inu tih dellovnih ludy, katerim fvoje vboshtvu inu fvoie dfllu ta fad, 1 kaker bi imelu biti, perneffe. K ej o vola , iiiu nevofhlivoft vfe spazhi; inu nameflu de bi fi ta-; ki iudj? skus frofhino, skus ter- plen- plt sh: s’k Zli: lik Zh kai ti i tihi t?r zlo bot nin le 1 goc bil gro je Ak zhh ve kak sal'l tim nje: E11 plpnje, inu skus trud v’ letimu shivlenju tu v?zhnu isvelizhanje, s’kat?rim je Bog take nadloge pla- zhaci oblubil, kupili; fi oni ve- liku vezli skoplejo eno globo- zhyno tih teshav; inu ta fmert, katera bi njih od tih nadlog refhi- tiimela, njih v’taifte nav?zhne zhalle pogrošne. Leta vbogi, ka- t?r more bres tolku potrebnih re- zhy shiv?ti, kaku. bi on ne bil bogat pred Bogam, akubi on pred nim odkritoferzhnu sposnal, de le njemu vfe letu po saflushenju gody ? O kaku velik bi on ne bil pred Bogam , aku bi on te grosovitnofti, inu tu sanizhvan- je tih bogatih ponishnu pren?ilil! Aku bi 1? ta oflaben, inu r?ven zhlovek previshan bil, de njego¬ ve pregrehe 1'he vezhi fhtrafinge, kaker lo let?, kat?re on preftoy, saflushijo ; bi on bil enu zhudu tim Angelam ravnu takrat, kader njega ludj? fhpotlivu sapufte. En flehernitaki zhlovek bi bil per D 2 , vfili 76 ^ vfih fvojih teshavah fr^zhnijkir bi J^sus Kriftus v’njemubil, s’nim terpeUinu njemu skuspogodu do- d^jlenje fvoje gnade ta jarm 1'ladk, inu lohk naredil. Ravnu sa tu fe ie David v’ fr^di iVojih super- liofti Bogu hvaleshniga skasal; sa- kaj on pravi: Tvo ; e potrhjhtanie je mo’o (tajho s y ve(feljam napolnila po ve- likojli tih teshav mo ; ga Jerza. f v’ 93. Pfalniu 19. v.} XXXV. Popravimo, prelubesnivi brat¬ je! kar naflii pokori fhemanka; fturimo fi my nafhe teshave sa tu perhodnu shivlenje k’nuzu; gledajmo, de ne bomo na veko¬ maj r?vnx odali, ampak de bomo s’ eno kerfhansko fmertjo nafh revni dan konzhali. Perblishuj- mo fe k’ Jpsufu Kriftufu , kate¬ ri je ta veliki spokornik letiga fvejta , kateri je ta svirk du¬ ha tiga dolitrenja, kateri je ta vai voda, ta isgled, inu ta poglavar ti' 0 115 tc sl Vi tr si Bi ol di ie le d \ Si X fl s c v s e do- dk, tu er- sa- k ve- v’ it* a; sa 0- 10 'Ji tj' I p; P 1- :a ir tih vbogih, inu tih spokornikov. Ofrajmo njemu gorivfe, kar fe nam superniga pergody, ja tudi to fmert. En sVeliku otrok oblo- slien delovni zhlovek, kateri fi s’ vedno mujo, inu trudam ta po¬ trebni krulik saflushiti more , fe snajde vhievarnofti te nar vezlri revfhine, inu potrebe, aku bi Bog njega s’eno dovgo bolesnjo obifkal. 0! de bi on pozh she se¬ daj fvoje ferze perpravil; o! de bi le shg sedaj vfim supernoftim, ka¬ tere bi fe njemu pergoditi samog- le,aku lih morebiti fe nikoli nebo- do pergodile, vTerzu podvergl! Vse mi m o rajfhi vfe teshave shg sa naprej radovolnu gori po e- xempelnu JesufaKriftula, tudi to fmert, naj she zhes nals pride, na kaj sa eno visho, ali kier shg otzhe; sakaj morebiti bomo my v’vboshtvu, inu v’revfhini nafhe shivlenje konzhali, morebiti v' enimu shpitalu , iuu morebiti je she ta zhafs blisu. Leta fmert, D 3 naj naj shebo, kaker otzhe, bova- l fhe odrefhenje, inu fhe 1? sa- \ zhftik vafhiga shivlenja. Kar * vafs amtizhe, le samore v’ ref- f nizi tafvejt ena dushella tih vrni- ‘ rajozhiii imenuvati, kir tu shiv- ! lenje taiilih, kateri terpe , je veliku vezh ena vedna fmert, kaker enu shivlenje; k’shivlenju pridete vy l'lie 1? na ti linertni podeli, fhe le od taide grede vy k’ ti frgzhni v?zhnodi* XXXVI. Kaj imate vy tedaj p er vafhi- inu vboshtvn fhe fturiti? Želu nizh drugiga, kaker de fe d mi- lodi neb^shkiga ozh^ta zh^s da* de, vfe vafhe teshave v’njegovu narozhjepoloshite, vfe vafhu sa- j- vupanje na njegovo dobroto, ka¬ tera nobeniganesavershe, poda¬ rite ? inu tu krajledvu boshje, inu njegovo pravizo ifhete, tu . je, njegovo gnado, skus kat?ro on v’nals gospodvuje, inu nafs pra- 79 pravizhne ftury; sakaj vy fte sh? previshani, de le v’Bogu tudi vfe tu drugu najde, Taifti pak , kate¬ ri bogafivu ijhejo (pravi S. Pavl ) pa¬ dejo v’skuJhnavo , v’Jhtrike tiga hudi- zha, inu v'velika nepotrebnih, im shkodlivih šhela, kat§re tiga zhlove- ka v 7 pnguMenie vershejo , (Vpervimu piilanju k’Timotevsu na 6. p. 9.) Inu kaker ti bogati v’ pogub- lenje padejo , aku na fvoje bo- gaftvu tu ferze perv?shejo, ta- ku fe tudi ti vbogi pogub?, aku tu zhafnu blagu tylnu shele; inu kir oni po timu golufivimu bogaftvu, kat?ru morebiti nikoli doi?gli nebodo, prevezh hrepe- 11?, oni Boga, inu vfe refnizhne fhaze sgube, katire bi bily loh- ku na vekomaj vshivali. De¬ lajmo v’timu ftanu , v’kat?ri- ga nafs je Bog poftavil ; ne oppu- Itimonrzh, de bomo naenopra- vizlmo visho nafh potrebni shi- vesh sadobili; vupajmo , de bo B6g nabite pomujanje bogatit po- D 4 sheg- shegnal; inu napolnymo nafhe ferza s’ taiftim želu lepim navu- kam, kat^riga je Tobias fvojmu fynu dal: Moj fyn ! nizh Je neboj. My jmo fizer vboshni , ali mybomo velikeJhaze vshivali , akn fe bomo my B oga bali , v figa grehafevaruvali , inu dobre ddla dopernajhali . (Tobias na 4. p- 23.) Ta fv?ti ftafzhik je do- bru vejdl, de ti sv?fti boshji TIu- suabniki fo obylnu bogati, saka j sraven tiga, de Bog lijih dufhe s’ Tvojo gnado, inu Tvojimi darova¬ ni i obloshi, bodo njim vhiebjiih neismirjeni 1'hazi perpravleni. XXXVII, S. Jakob otzhe, de en poni- shni kriftian, tu je, en taki, ka¬ tarje vboshen, iuupred ozhmy tiga Tvejta sanizhvan, ima Tvojo zhafl v’fvojmu vboshtvu poftavi- ti, kaker v’eni reTnizhui villo- kolli; sakaj letu je pred Bogam tu vboshtvu. Nizh 8i Nizh nem or e taku viiToku biti, kaker boshje vboshtvu. Kate¬ ri fo vbogi, kaker je J?sus bil, inu fvoje vboshtvu s’spokornim | ferzarn, sMubesnijo, inu s’poter- peshlivoftjo pieneflo, bodo tudi njegove viflbkofti, inu njegoviga bogaftva dejl$shni. Na te vboge ima Bog fvoje o- j zli y obernene, kat?r , kaker pra¬ vi David (v’ io. Pfal. S.) s’enim : miloftlivim , inu lubesnivim o- blizhjam na taifte na semli gl?da, kateri fo refnizhnu vbogi. On jih sTvojimi gnadami bogate ftu- ry, on jim rasod?ne fvoje refni- ze, inu jih visha s’ fvojim du¬ ham. Bog vflifhi to molitu tih vbo- gih, pravi ravnu ta prerok , (v* 68. Pfal, 34.) Oni fo ravnu tu v ’zerkvi na semli, kar fo fvet- niki v’ nebdiih, katere Bog vfe- lej vflifhi. En ponishen, inu poterpeshliv vboshz je en fyl- nu mozhn pomozhnyk per J?su- D $ fu 82 fn Kriftufu, kat?r fe fam vezh- krat v’ tih Pfalmih sa eniga berazha, inu sa eniga vboshza imenuje, J?sus Kriftns je eno poflijbno fr^zho tim vbogim, kateri lakoto terpe, oblubil, (per S. Lukeshu na 6 . p. 21.) namrezh de bodopo- polnoma nafiteni v’neb^ffih. Aku bi my enu majhinu vere imeli, bi le my tiga pomankanja tih k’shivlenju potrebnih rezhy slo nebali, kir Bog taiftu taka obylnu plazhuje. taift, kat?r je refnizhnu vboshen, samore od tebe rezhi: Gospod me visha , inu redy. (j v’ 22. Pfalmu i.) On poftavi fvoje z$lu savupanje na Boga , on v?rije, de 1 ? lamu njega po¬ trebuje, on otzhe le njemu fli- 1 'hati, leskus njega shiv^ti. On vej, de je Bog njegov ozhe , inu tu je njemu sadofti. Ta vbogi nebo vupanje sgubil, dokler fe bo spomnil, de je J?- sns Kriftus fvoji zerkvi try kru- he, katere ona fvojim otrokam lomi, sapuftil; njegovo befl^do, katera fe more poflufhati; nje- govu telu, katera fe more pre¬ jeti ; inu njegoviga duha , sa ka- t?riga fe more proffiti. Inu aku bi lih ta kruh te beifede, ali tu¬ di tiga tel?(fa Jesufa Kriffiufa im§l pomankati , vender na kruhu ■njegoviga duha taiftim, kateri od v^re shiv?, nikoli nebo poman- kalu, XXXVIII. Tu popolnoma vboshtvu, kat?- ru nals ob vfe blagu perpravi, nam more tudi te shele po taifti- mu is nafhih ferz odvs^ti. Ka¬ teri taku shiv?, de nimajo blaga, inu tudi taiftu ne poshele, fo pra¬ vi vbogi boshji. Naspruti pak taifti, kateri lizer nizh blaga ne pofledejo, vender pak v’fvojih ferzali taiftu poshel?, fo vbogi d- ga hudizha, D 6 Is Is tih vbogili fe vidi ta gnada, ta brumnoft, inu tu shivlenje Je- sufa Kriftufa vunfvetiti, ali le is taillih vbogih, kateri fo ponish- ni, krotki, inu poterpeshlivi, kateri Bogu, inu njegovimu vi- shanju popolnoma podversheni sliiv^. En flushabnik boshji pravi} de fe malu bogatih snajde , kateri, aku lih v’ gnadi boshji vmerjo, bi tim vyzam odfhli ; naspru- ti pak ta v^zhi dejl tih vbogih, kateri fo Bogu podversheni, inu v Tv oj mu vboshtvu bres nejovole shiveli, is terplenja letiga shiv- lenja sdajzi v’ta v^zhni paradifh notergrej. Bog le eno farno rezh od tiga vbogiga shely; katera v’ cim ftoy , de on tu dellu fvojih rok, inu fvojiga ftami v’duhu ti¬ ga vboshtva naprej d^lla ; tu je; de on te teshave, tu d?liu, inu te nadloshnofti fvojga Banu po- terpeshlivu, inu spokornu pre- nelie. Ta Ta bogati nebo isvelizhan, akti on veliku d^ll te lubesni ne ftu- ry: ta vbogi bo pak fvoje isve- lizhanje dolegl, aku Boga pred ozhmyima, inu is lubesni prati Bogu fvojo rgvfhino terpy. K’ timu fe more perftaviti, de ta ftan letiga frofhniga je s’ tim majn nevarn , kir je pred napuham dobru obvarovan, ka- t> „ leni a , pravi S. Gregor Papesh, ,, h? w labpni, ampak le famu sa tu , „ kir fe denar ima. Aku my najhe „ blagu rasdejlimo, famu tu damo , „ fcar/V svunaj nafs, aku fmo pak „ vfmileni , in« s’fevsami najhih ,, bratzov tudi najhe fovse Jklpiemo, „ d«mo my io nar shlahtnpjhi „ rrafo, fea^ro imamo , namrezk na- ,, T aku je tedaj tu ufmi- „ /raje, s ’katerim my almoshno da- „ mo, ra vezhi dar, kaker ta al- ,, moshna farna na febi, kir taifti, „ katpi enu taku milojllivu ferzg ima, „ fvojmu blishnimu vfe podejly , kar 55 samore, inu vender sraven tiga 55 mpii, de ny nizh dal. “ Tu vam ja more sadofti biti, moji bratje ? de samorete, inu de fte dovshni po vafhimu ftanu almoshno dati, inu de vafh fhaz fe nikoli ne smajnfha; kir naspruti te skrvne tih bogatih fe isprasnijo. Per- ftopite vafhimu blishnimu na vfe vishe, katire fo v’vafhi mozhi; imejte vfmilenje s’ njegovimi nad- nadlogami,, flushite njemu, kar samorete, pervofliite njemu vfo pomozh, katiro lamy dodejliti ne samorete, proffiteBoga, prol- fite te bogate sa tu, inu bodite sagvifhani, de vy vezh daile, kaker pak en taki bogatiz , ka¬ dri fizer fvo jo molimo odpre , ne pak fvoje ferz?. Prelubesnivi bratje! Najhe vupan- je sa vafs bo terdnu : kir my vejmo , de , kaker fie vy tovarjhi tiga terplen- ja , taka hote tudi tiga trojhta. ( 2* Lyft S. Pavla na Korynt, v’ 1. p. 7- v.) NARODNA IN UNIUER2ITETNA KNJIŽNICA 00000001446