PROFESIONALNE ETIKE PRI DELU Z LJUDMI To je bil naslov posveta, ki je potekal 17. in 18. oktobra 1995 v Mariboru. Ker je vsebina vselej povezana z obliko, najprej nekaj besed o tem, kako je sploh prišlo do tega posveta. V sodelovanju Visoke šole za social- no delo z Inštitutom Antona Trstenjaka je prišlo do ideje, da bi organizirali delovno srečanje predstavnikov in predstavnic vseh tistih profesij, v katerih so etični vidiki strokovnega dela vsaj tako pomem- bni kot njihovo znanje, teorije in veščine. Če različnost profesij pomeni različnost področij, različnost teoretskih pristopov, različnost uporabljenih metod (oz. spro- ženih učinkov), potem je koristno razli- kovati med dvemi vrstami profesij: med tistimi, katerih storitve neposredno upo- rabljajo (zlasti) individualni uporabniki, in onimi, kjer individualna interakcija eksperta z uporabnikom ni tipična ali pa sploh ni nujna. V prvem primeru gre za dejavnosti, ki neposredno učinkujejo na uporabnikov organski in psihični sistem (psihologija, socialno delo, medicina, pe- dagogika...), v drugem primeru pa je tako učinkovanje posred(ova)no ali pa ga sploh ni. Ker je bil to prvi posvet te vrste v Sloveniji, naj opozorim na nekaj pomisle- kov, ki so jih imeli nekateri že o samem naslovu posveta. Iz tega bo razvidno, da vsebinski okvir, kakor je bil zastavljen, ni bil nekaj samoumevnega, o čemer bi se že vnaprej strinjali vsi udeleženci. V glav- nem je šlo za tri vrste vprašanj: 1. Zakaj izrecno poudarjati etiko, če pa je najbolj odločilno pri vsakem pro- fesionalcu njegovo profesionalno znanje? Če profesionalec (npr, v odnosu do upo- rabnika) ravna profesionalno, je to nujno tudi etično, saj se v nasprotnem primeru izneveri lastnemu strokovnemu poslan- stvu, zgreši namen svojega početja, dela napake itn. Ker pravilna profesionalna usposobljenost vselej vključuje tudi eti- čno dimenzijo, ni potrebe po izrecnem ločevanju profesionalne etike od profe- sionalnih znanj (veščin, metod, teorij). Z ločevanjem med enim in drugim bi lahko prišlo do vtisa, da je profesionalna etika neodvisna od znanja (značilnega za neko profesijo), s tem pa bi lahko zašli v mora- lizem... 2. Ker je profesionalna tista etika, ki jo imajo profesionalci in profesionalke (ne glede na dejavnost, ki jo opravljajo), ni razloga, da bi o njej govorili v mno- žini (kot sugerira naslov posveta). Med- tem ko se pripadniki različnih profesij razlikujejo med sabo po tem, za kaj so usposobljeni, komu namenjajo svoje sto- ritve, kje so zaposleni, kako so organizi- rani itn., pa jih profesionalna etika druži zlasti v tem smislu, da so pri svojem delu avtonomni do političnih, nazorskih, ideo- loških, strankarskih idr. pritiskov. Njiho- va profesionalna etika se torej kaže zlasti v tem, da so najprej profesionalci in šele potem vse drugo. To pomeni, da se pro- fesionalna vprašanja presojajo samo po profesionalnih kriterijih, čeprav so eks- perti hkrati kot osebe tudi verniki in ateisti, čeprav so simpatizerji te ali one stranke, čeprav so zaposleni v različnih ustanovah, ki so si lahko tudi konku- renčne itn. Prav profesionalna etika jih opozarja na prednost profesionalne drže, zato je o njej bolje govoriti v ednini; v tem smislu namreč ni razlike med profe- sionalcem iz socialnega dela, psihologije, sociologije, prava... 3. Zakaj govoriti o profesionalnih etikah »pri delu z ljudmi «; ali ni odveč to poudariti že v naslovu? Ali ni to pleona- zem? Ali nima vsakršno etično delovanje tako ali drugače opravka »z ljudmi«, naj gre za etiko profesionalcev ali neprofe- 49 POROČILI sionalcev? Ali ni etična tematika prav v tem, da imamo vselej opravka z različnimi načini človekovega ravnanja in hotenja, z nravstvenostjo, z merili o tem, kaj je mo- ralno in nemoralno itn.? Ko govorimo o etiki, vselej mislimo na ljudi, pa če etiko opredelimo kot dejansko ravnanje kon- kretnega posameznika ali kot filozofsko disciplino oz. teorijo morale; v vsakem primeru gre za odnose med ljudmi. In naprej — ali ne velja to za vse profesije? Kljub razlikam med njimi gre pri vseh za človekovo dejavnost, tj., za človekovo delo oz. za delo s človekom, čeprav na različne načine. Kot da nekatere profesije »delajo z ljudmi«, druge pa nimajo zveze s človekom in imajo zato drugačno etiko, ali pa je sploh nimajo... Ta vprašanja navajam zato, ker že sama po sebi opozarjajo na aktualnosti posveta, o katerem govori tudi njegov naslov. Zgornje tri ugovore lahko namreč soočimo z naslednjimi stališči: Ad 1 . Ko govorimo o etiki kakšne profesije, so metode, veščine in ostalo znanje ter ekspertova usposobljenost res pogoj za njegovo profesionalno etiko — niso pa zadosten pogoj. Strokovno in etično ravnanje sta res povezana, a na naslednji način: če je ekspertovo delo strokovno pravilno, ni nujno, da je tudi profesionalno etično; če pa je njegov od- nos do uporabnika etičen po merilih pro- fesije, ki jo zastopa, pa je nujno tudi stro- kovno pravilen. Zato v razvitih profesijah niso dovolj le strokovna merila, ampak se poudarjajo tudi moralne norme, ki se ko- dificirajo v kodeksih profesionalne etike. Tako kot se npr. kazenska odgovornost ne pokriva povsem s strokovno odgovor- nostjo, podobno se tudi moralna odgo- vornost ne pokriva nujno s strokovno in kazensko. To velja celo v povsem eksakt- nih dejavnostih, ki so detaljno regulirane tako z zakonskega kot strokovnega vidi- ka, npr. v računovodstvu, reviziji oz. na področju gospodarskega zaupništva. Celo na teh področjih so pogosti primeri, ko je lahko neko ravnanje, npr. revizorjevo, po- slovno pravilno in hkrati moralno sporno (na kar je v referatu opozarjal dr. Kolet- nik; enak problem je na medicinskem področju pri nas že v sedemdesetih letih obravnaval Milčinski). Ad 2 . Profesionalna etika v ednini namesto v množini? S to razlago (pod to- čko 2) ni nič narobe; vprašanje o tem se je mimogrede odprlo v diskusiji o enem splošnih socioloških referatov, a je ostalo nedorečeno. Kljub temu je vprašanje vse- binsko pomembno (ne pa puristično). Gre namreč za predstavo o tem, kaj naj bi profesionalna etika sploh bila — na kaj pravzaprav mislimo, ko govorimo o njej. Če jo omenjamo v ednini, mislimo na njeno jasnost , medtem ko gre za razloč- nost tega pojma šele, ko govorimo o pro- fesionalnih etikah . Jasnost o tem, kaj je profesionalna etika, vzpostavimo takrat, ko jo diferenciramo navzven, tj., od etik, ki niso profesionalne (in zgolj na to se nanaša argumentacija pod 2). Razločnost pojma pa dosežemo, ko profesionalne e- tike diferenciramo tudi navznoter, ko jih torej raz-ločujemo med sabo po različnih kriterijih, npr.: • po posameznih profesionalnih po- dročjih (profesionalna etika v socialnem delu je drugačna od tiste v medicini, v novinarstvu, ekonomiji itd.; prav zato imamo različne kodekse); • lahko jih razločujemo po stopnji strukturiranosti (npr. glede na kodira- nost: profesionalno etiko srečamo tudi v tistih profesijah, ki nimajo posebnih kodeksov); • razločujemo jih lahko po tem, ali regulirajo odnose samo med predstavniki profesije ali tudi do uporabnikov itd. Zato je v naslovu posveta izrecno poudarjena množina, saj se hkrati misli na jasnost in razločnost. Zato smo navse- zadnje tudi imeli referente iz različnih profesij. Ad 3 . Tretji ugovor se nanaša na »delo z ljudmi«. Ko primerjamo profe- sionalne etike, ni vseeno, ali gre za etike v tistih profesijah, kjer je za realizacijo ekspertne storitve odločilen neposreden odnos med njim ter individualnim upo- rabnikom, ali pa gre za profesije, za katere tak odnos sploh ni tipičen (ker so njihovi uporabniki institucije ali druge kolektivitete). Zato ima profesionalna 50 PROFESIONALNE ETIKE PRI DELU Z LJUDMI etika v socialnem delu več skupnega npr. z etiko zdravnikov, pedagogov, psiholo- gov, advokatov kot pa s profesionalno etiko sociologov, inženirjev, politologov... Ob tem je pomembna razlika tudi v stop- nji organiziranosti koristnikov profesio- nalnih uslug. Pri individualnih uporab- nikih in neformalnih skupinah gre pravi- loma za večjo ranljivost in za manjšo ali nikakršno organiziranost, pri kolektivnih uporabnikih pa je ponavadi narobe. Ta vprašanja navajam zato, ker po mojem mnenju že sama po sebi aktualizi- rajo temo, izraženo v naslovu posveta. Čeprav ta vprašanja niso bila eksplicitno obravnavana v nobenem referatu, so se nekajkrat pojavila v diskusiji in s tega vi- dika bo koristno brati tudi zbornik (ki je v nastajanju). Poleg tega je na aktualnost teme opozarjal tudi sam potek posveta, za katerega je bilo značilno naslednje: a) Očitno gre za svežo, »nepre- žvečeno« temo, o kateri se predstavniki različnih profesij še nismo pogovarjali na ta način (na posebnem posvetu v tako ši- roki sestavi). b) Da je bila tema aktualna, se vidi tudi iz priprave posveta, saj je zaradi vse- binske novosti posvet nepredvideno prestopil okvir, ki je bil dan z začetno ini- ciativo. Sprva smo v pripravljalnem od- boru razmišljali o dvojem: o vsebinski in konceptualni zamejitvi. To pomeni, da smo se skušali omejiti samo na prob- lematiko etičnih kodeksov sorodnih profesij, konceptualno pa zastaviti posvet zgolj kot pripravo za širši simpozij, ki bi bil izveden drugo leto (v širši, med- narodni udeležbi). Kmalu pa se je po- kazalo, da je interes za sodelovanje širši od predvidenega in da je zato smiselno odstopiti od »specialističnega« kriterija ter vključiti tudi tiste referente, ki so pokrivali širše teme (npr. A. Trstenjak, V. Rus, J. Makarovič, E. Kovač, H. Požarnik, K. Bedernjak). Tako je nastal iz enodnev- nega dvodnevni posvet, ki je že zdaj narasel na raven simpozija, število na- javljenih referentov se je povzpelo na 27, v času, namenjenem razpravi o posamez- nih referatih, pa so se pojavljali disku- tanti, ki bi jih lahko (vsaj nekatere) vključili med referente, če bi bili na- javljeni. Čeprav sem bÜ najprej skeptičen do take širitve posveta, me je njegova iz- vedba prepričala o nasprotnem: širši ob- seg je prav z vključitvijo novih področij nedvomno zvečal težo posveta in njegovo odmevnost, pri čemer je bila edina slaba stran v kroničnem pomanjkanju časa v diskusijskem delu. Tudi pobuda, da bi iz- vedli posvet v obliki posameznih »delav- nic«, se mi ni zdela dobra. Posveta nismo drobili po »delavnicah« zato, ker je bilo specializiranih referatov (ki so v obrav- navi etičnih vprašanj ostajali znotraj posa- mezne profesije) skoraj toliko kot samih referentov, kar pomeni, da je bolje, da smo vsi slišali vse, kot pa da bi se po- razgubili v skupinah, ki ne bi mogle biti ozko profilirane. c) Aktualnost posveta se bo odražala tudi v zborniku, ki bo izdan naknadno. V zvezi z njim naj opozorim le na dejstvo, da je težko najti publikacijo, v kateri bi o isti temi na enem mestu razpravljali šte- vilni referenti iz tako različnih profesij oz. področij (filozofija, teologija, socio- logija, pravo, socialno delo, novinarstvo, ekonomija, ekologija, menedžment, od- vetništvo, medicina, psihoanaUza, psiho- terapija, psihologija, državne službe, teh- nika, politologija itn.). Skratka — posvet je bil namenjen etični problematiki zlasti v tistih profesi- jah, kjer se profesionalne storitve izvajajo v neposrednem, tj., osebnem stiku z upo- rabnikom. Čeprav je v teh dejavnostih učinek usodno odvisen od personalne in- terakcije, pa to seveda ne pomeni, da je etična odgovornost pomembna samo za profesionalce teh profesij, medtem ko naj bi bili drugi zgolj strokovno odgo- vorni. Dejavnost enih in drugih je tako strokovno kot etično relevantna v vsa- kem primeru (če se izvajalci tega zave- dajo ali ne). In to velja celo za vsakršno človekovo dejavnost, za poklicno, profe- sionalno ali laično. V tem smislu ni raz- like med kuharjem, jedrskim fizikom in prostovoljcem (na različnih področjih): početje vseh ima lahko etične posledice, pa naj gre za ukvarjanje z ljudmi ali s stvarmi na strokoven ali nestrokoven 51 POROČILI način. To velja tudi v skrajnih primerih: tako kuhar, jedrski fizik kot prostovoljec lahko s svojo veščino rešujejo življenja, la- hko pa tudi ubijajo (npr. v vojnih raz- merah). Zato razlika ni v tem, ali njihova dejavnost vsebuje etično dimenzijo ali ne, ampak v tem, kako je ta dejavnost reguli- rana . V tem je vrednost profesionalnih etik. Zato se z njimi ne misli na moralizi- ranje; ne gre za to, da bi celotno početje reducirali samo na moralno raven, ki da je najpomembnejša — nasprotno, gre za regulacijo odgovornosti v tistih primerih, ko zgolj strokovni kriteriji glede uporab- ljenih metod niso več zadostni. Šele ko postane to vprašanje dovolj pomembno, se oblikujejo profesionalne etike za posa- mezna področja. S tem pa pride do soočenja dveh dejstev: • po eni strani velja, da ima vsaka človekova aktivnost tako ali drugačno moralno dimenzijo (saj je ne etična samo dejavnost strojnih in organskih siste- mov); • kljub temu pa so profesionalne etike relativno nov pojav, ki ni značilen za vse dejavnosti niti za vse profesije. Ta dva poudarka si nista v nasprotju. Opozarjata na pomen družbene delitve dela. Z njo je prišlo do regulacije člove- kovega početja po dveh kriterijih: 1. glede na kompleksnost posamez- ne dejavnosti in 2. glede na usodnost posledic , ki jih sproža. V nadaljevanju se omejujem na ta kriterija, ker si lahko s tem pojasnimo tudi pestrost referatov, ki smo jih slišali na mariborskem posvetu. Za prvi kriterij je odločilen razpon med teorijo in izkustvom — gre za to, ali neka dejavnost izhaja (zgolj oz. zlasti) iz teoretskih spoznanj, ali pa se utemeljuje predvsem na izkušnji (tj., izkušnji iz- kušnje...). V tistih dejavnostih, kjer prevla- duje prvi vidik, so za njihov razvoj od- ločilni teoretski premiki (npr. nove para- digme), od katerih je pomembno odvisen tudi razvoj veščin; pri izkustvenih dejav- nostih pa so veščine tiste, ki diktirajo nadaljni razvoj. Zato prve dejavnosti opredeljujemo kot profesije, ker so bolj kompleksne; druge, ki ostajajo na ravni veščin, pa so poklici. Za presojanje posameznih dejavno- sti po drugem kriteriju, tj., z vidika učin- kovanja (na ljudi ali stvari), pa postaja vse bolj pomembno razločevanje njiho- vih posledic. Pri običajnih ravnanjih za- dostuje, da jih ocenjujemo npr. kot dobra ali slaba, koristna ali nekoristna; merila za to določamo sami (korist) ali pa so že us- taljena v vsakdanjem okolju, v katerem se gibljemo (navade, tradicija). Pri delova- nju ekspertov pa se poleg tega sprašu- jemo še po učinkovitosti in uspešnosti ravnanj, kar lahko ocenjujemo le z nji- hovimi merili, zaradi katerih ti akterji sploh veljajo za eksperte. To pomeni, da jih ocenjujemo tako s strokovnega kot z etičnega vidika — tu pa je laik (zlasti upo- rabnik) večkrat v neenakovrednem polo- žaju. Ekspert za neko določeno dejavnost je namreč hkrati ekspert za posledice te dejavnosti in za merila, s katerimi ocenju- jemo te posledice. To, kar je sprva (v cehovski fazi) še veljalo za absolutno prednost, je postalo v profesionalnem in poklicnem razvoju problem, ki se ga vse bolj zavedajo tudi izvajalci in ne le uporabniki. Zato dejav- nosti razvijajo različne načine, s katerimi (samo)regulirajo tako strokovnost kot etičnost početja svojih predstavnikov, tj. njihovo odgovornost z obeh vidikov. In prav ti načini regulacije se pomembno razlikujejo po stopnji kompleksnosti tiste dejavnosti, na katero se nanašajo. Ta kom- pleksnost je v naslednji shemi ponazor- jena z ordinato, odgovornost pa z abciso (gl. shemo na naslednji strani). Poanta sheme je v naslednjih treh poudarkih: • čeprav so profesije kompleksnejše od poklicev, je lahko dejavnost obeh relevantna tako s strokovnega kot z etičnega vidika, • ker so lahko v strokovnih postop- kih (profesionalnih in poklicnih) implici- rane tudi etične odločitve, je koristno ta vidika razlikovati , zato da lažje preso- dimo možne posledice in sankcioniramo odgovornost. 52 PROFESIONALNE ETIKE PRI DELU Z LJUDMI • odgovornost je mogoče sankcioni- rati na različne načine (zakonska, materi- alna odgovornost itn.), lahko pa se regu- lira tudi na strokovni in etični podlagi. Zato ni vprašanje v tem, ali je ekspert za svoje delo samo strokovno ali pa tudi etično odgovoren, pač pa gre za to, kako je sploh mogoče zagotoviti njegovo od- govornost (strokovno in etično). Ker se strokovnost meri s strokov- nimi merili pristojnih strok, se strokovna odgovornost ekspertov ugotavlja z razni- mi dokazili (spričevala, diplome, potrdila, licence) in s strokovnimi ocenami ter preskušnjami (ekspertizami). Vsi ti načini temeljijo na profesionalni oz. poklicni avtoriteti , kar pomeni, da je ta v strok- ovni presoji bolj merodajna od vseh drugih (celo od zakonodajne: socialni de- lavec lahko npr. ravna nestrokovno, tudi če ne krši zakonov — in narobe, če je zakon slab, lahko pride v nasprotje z njim kljub temu, da je ravnal strokovno). Podobno je tudi z etično odgo- vornostjo ekspertov. Tako kot njihova strokovna se tudi etična odgovornost re- gulira glede na kompleksnost dejavnosti, ki jo izvajajo. Načini te regulacije pa so drugačni pri profesijah in poklicih. Zakaj? Predhodnica teh načinov je cehov- ska mentaliteta, ki se je zlasti v enajstem stoletju izoblikovala okrog gospodarskih interesov tistih akterjev, ki so bili glasniki nove dobe. Takrat so namesto duhov- ščine prihajali vse bolj v ospredje obrt- niki in trgovci. Ti so se povezovali v združenja, z namenom, da zavarujejo svo- je interese, monopolizirajo trge, postav- ljajo standarde kakovosti, določajo hierar- hijo (med mojstri, pomočniki in vajenci) itn. To se je dogajalo vzporedno z razvo- jem mestne samouprave in z izdajanjem t. i. »privilegijskih listin«, s katerimi so vladarji in fevdalci podeljevali mestom določene pravice in olajšave z zakonsko močjo. Z družbenim razvojem pa se pomen cehov zmanjšuje. Zaradi njihove neprilagodljivosti začnejo izginjati v šest- najstem stoletju, se pravi v času, ko se v Evropi začne znanstvena revolucija (Ke- pler, Bacon, Galileo, Descartes), ki ji sledi razsvetljenstvo (Voltaire, Diderot, Hume, pri nas Anton T. Linhart), vse to pa omo- goči razmah znanosti in tehnike (Watt). Z zatonom srednjeveških cehov se torej vse bolj poudarja razlika med poklici in pro- fesij ami ter hkrati med samimi profesi- jami (naravoslovne, tehniške, medicin- ske, humanistične, družbene). Če velja, da dejavnosti, katerih raz- voj je predvsem teoretsko pogojen (ne pa zgolj veščinsko), regulirajo etično odgo- vornost z lastnimi merili — potem to na- jprej pomeni, da se poskušajo splošni etični postulati konkretizirati za lastno področje dela. Lastna merila niso v tem, kaj naj v neki družbi velja za dobro ali slabo, ampak kako se veljava teh meril aplicira na lastno področje. Zato ni vse- eno, na koga ali kaj se konkretna dejav- nost ekspertov nanaša. Bolj ko se njihovo delo neposredno usmerja na kliente, bolj je tudi uspeh dela pogojen z zaupanjem ali celo s sodelovanjem klienta z eksper- tom. Z razvojem je prišlo do spoznanja, da klient ne more ostati zgolj varovanec in odjemalec, saj je tudi zaupnik in sode- lavec. Postaja vse bolj uporabnik in ne več klient. Dokler gre pri ekspertu zgolj za ra- bo metode in veščine nad telesom (dušo) nekoga drugega, so sodelovanje, zaupa- nje in prostovoljna odločitev odveč. Zato sprva še ni razlike med npr. zapori in so- cialnimi ustanovami, med nadzorovan- jem, pomočjo in kaznovanjem (Foucault). Postopki in učinki so enaki, čeprav so različno legitimirani. Z diferenciacijo 53 POROČILI družbenih sektorjev, dejavnosti, ustanov, pooblastil, znanj in teorij pa se poudari razlika med tistimi eksperti, ki delajo za ljudi, in onimi, ki delajo neposredno z ljudmi. Pri prvih zadostujejo pooblastila in interes ustanove, ki je legitimiran z »občim dobrim«, pri drugih pa to ni več dovolj. Medtem ko je učinkovitost obojih še vedno regulirana zlasti s strokovnimi kriteriji, je z uspešnostjo drugače: pri prvih je odločilna v prvi vrsti korist usta- nove, v kateri ekspert deluje, pri drugih pa poleg tega tudi korist uporabnika, s katerim sodeluje. In to dvoje ni vselej v skladu. Bolj ko je neka dejavnost kompleks- na, večje so potrebe profesionalcev po avtonomiji pred poslovnimi strukturami, ki usmerjajo to dejavnost (v institucijah). Le profesionalci lahko postavljajo profe- sionalne kriterije za svoje delo, ker se nanj spoznanjo bolj od drugih — čeprav se morajo ravnati tudi po kriterijih insti- tucije, ki jih določajo poslovne strukture, saj so prav za to nastavljene. Torej je de- javnost neke ustanove optimalna šele, če so njeni poslovni cilji usklajeni s pro- fesionalnimi normami ekspertov, ki jih zaposluje — če niso, prihaja do konfliktov. To je eden od glavnih razlogov, da vse več profesij čuti izrecno potrebo po kodifikaciji lastne profesionalne etike : s profesionalnimi kodeksi si vzpostavljajo avtonomno podlago za kombiniranje svoje dejavnosti s poslovnimi zahtevami, odločitvami in cilji. Drugi razlog nastanka profesional- nih etik pa je, kot rečeno, odnos do upo- rabnika. Če je uporabnik storitve, ki jo zagotavlja neka ustanova, vse bolj odvisen od profesionalca, ker je ta pri neposred- nem delu (z njim) relativno avtonomen od poslovnega vodstva te ustanove — po- tem je lahko odnos med njima konflikten. Zato je za izvajalca storitve koristno, da se s kodeksom profesonalne etike kodificira tudi odnos do tistega, ki mu je storitev namenjena. Gre za pomemben način kon- trole ekspertove dejavnosti, ki se je ne da nadomestiti zgolj z dokazili o njegovi strokovni usposobljenosti (spričevali, li- cencami ipd.). Podobno je tudi z vidika uporab- nika. Zanj je tak kodeks dodatni način varstva njegovih pravic, koristi in intere- sov; tega ni mogoče zagotoviti le s sploš- no zakonsko regulativo in s poslovno etiko konkretne ustanove (ta je potrebna, ni pa zadostna). Zato so profesionalni kodeksi pomembno varstvo tudi za upo- rabnika: so instrument redukcije vseh tistih nevarnosti, ki jim je uporabnik iz- postavljen v profesionalnih odločitvah. Zaradi tega tudi velja, da profesionalni kodeks ne sme npr. obležati v predalu pisalne mize, za katero sedi strokovnjak, ampak mora biti javno dostopen uporab- nikom. Lahko si mislimo, kakšen rezultat bi dobili, če bi poskušali odnos do upo- rabnika v kakšni dejavnosti empirično preveriti s preprostim vprašanjem, npr.: V katerem CSD, v kateri odvetniški pis- arni, v kateri zdravstveni ambulanti je kodeks profesionalca, ki ponuja storitve, javno izobešen na oglasni deski ali dost- open uporabnikom v brošuri oz. letaku? S tem da profesionalna etika regu- lira tudi odnos med uporabniki ter iz- vajalci in ne zgolj med eksperti samimi, se bistveno razlikuje od načina regulacije, ki je bil značilen za srednjeveške cehe. Pri poklicih je drugače kot pri pro- fesijah. Ker je poklicno delo utemeljeno zlasti izkustveno, je manj kompleksno. Ker se njihova poklicna etika, če jo imajo, nanaša zlasti na razmerje do drugih pri- padnikov tega poklica, se interes uporab- nikov varuje zgolj s poslovno etiko usta- nove, ki jo zagotavlja njeno vodstvo (gl. prejšnjo shemo). Enostavno povedano: v primeru kršitve npr. trgovske morale se bomo najprej obrnili na trgovsko hišo, ne pa na trgovca — pri kršitvi profesionalne morale pa je ravno narobe, najprej je odgovoren profesionalec in šele potem njegova ustanova. Zato mora biti kom- pleksnost kakšne dejavnosti premosoraz- merna s kompleksnostjo mehanizmov za regulacijo odgovornosti in pristojnosti. To je na družbeni ravni dosegljivo s prav- nimi (zakonodajnimi) in civilnimi sred- stvi (združenja profesionalcev in upo- rabnikov), na organizacijski ravni pa z razmejitvijo profesionalnih, poslovnih in 54 PROFESIONALNE ETIKE PRI DELU Z LJUDMI Uporabniških sistemov (npr. tripartitnost v institucionalnem odločaju). Bogato ilustracijo omenjenih vpra- šanj predstavljajo za različna področja prav referati s tega posveta. Zato gre za pomemben prispevek h krepitvi profe- sionalne zavesti na Slovenskem. Srečo Dragoš 55