582 Bogoslovni vestnik 67 (2007) 4 dokaz, da se je sprožila osebna rast in celoten proces v odnosu do sebe, drugega in institucij. Juhantov in Žalčev zanimiv iz- bor avtorjev in njihovih razmišljanj prinaša v slovenski prostor pestrost odgovorov na sodobna etična vpra- šanja, prav tako pa pušča prostor za nadaljnjo diskusijo. Delo »Person and Good« bo ravno zaradi aktual- ne tematike in raznolikosti pristo- pov izjemno zanimivo poklicnim filozofom in teologom, prav tako pa tudi širšemu krogu bralcev. Mateja Pevec Rozman Karl Heinz Frankl – Peter G. Tropper (ur.), Das »Frintaneum« in Wien und seine Mitglieder aus den Kirchenprovinzen Wien, Salz- burg und Görz (1816–1918). Ein bi- ographisches Lexikon. [Dunajski »Frintaneum« in njegovi člani iz cerkvenih pokrajin Dunaj, Salzburg in Gorica. Biografski leksikon.], Verlag Hermagoras/Mohorjeva za- ložba, Klagenfurt/Celovec-Ljublja- na/Laibach-Wien/Dunaj 2006, 336 str., ISBN 978-3-7086-0250-9 C. kr. višji inštitut za vzgojo sve- tnih duhovnikov pri sv. Avguštinu na Dunaju ali K. k. Höhere Welt- Priester-Bildungs-Institut zum hl. Augustin in Wien kot se je uradno imenoval, je dobil svoje drugo ime »Frintaneum« (slov. Frintanej) po dvornem župniku Jakobu Frintu, ki je pri cesarju Francu I. leta 1816 dal pobudo za njegovo ustanovitev. Pri nas so zavod običajno imenovali »Avguštinej«. Iz njega naj bi priha- jali novim časom primerno obliko- vani in izobraženi ravnatelji in spi- rituali semenišč, bogoslovni profe- sorji ter posredno iz njihovih vrst tudi novi škofje. Tesna povezanost gojencev z dvorom naj bi zagota- vljala njihovo lojalnost vladarski hiši. Zavod je obstajal v letih 1816– 1918. Vanj je bilo sprejetih ok. 1000 gojencev, ki naj bi predstavljali du- hovniško intelektualno in duhovno elito v monarhiji. Pod pokroviteljstvom goriškega Istituto di Storia Sociale e Religio- sa se je že leta 2002 sestal medna- rodni znanstveni odbor, ki so ga se- stavljali: prof. dr. France M. Doli- 583 Ocene nar, prof. dr. Liliana Ferrari, em. prof. dr. Karl Heinz Frankl, prof. dr. Josef Gelmi, prof. dr. Luigi Tavano, doc. dr. Peter G. Tropper in dr. Marco Plesnicar. Odbor si je zasta- vil vprašanje o uspešnosti in dose- ganju ciljev Frintaneuma. Člani so se odločili za reprezentativno me- todologijo biografske predstavitve gojencev. Vabilu odbora k sodelo- vanju so se odzvali številni razisko- valci. Sad njihovega dela je ok. 260 življenjepisov gojencev (dobra če- trtina vseh), ki dajejo strokovno utemeljen odgovor na vprašanje o »uspešnosti« Frintaneuma. Kot raz- iskovalno področje so bile izbrane tri cerkvene pokrajine: Dunaj, Salz- burg in Gorica. Zlasti pri zadnji gre za prostor, kjer se prepletajo nem- ška, slovanska in romanska kultura. Študijski dnevi v Gorici leta 2004 in v Ljubljani leta 2005 so se ukvarja- li s pomenom Frintaneuma za po- samezno regijo. Pripravili so pot knjigi, katere izid je omogočila za- ložba Hermagoras/Mohorjeva iz Celovca. Uvodno besedo je napisal dunaj- ski kardinal dr. Christoph Schön- born. Uvodne vrstice v nemščini, slovenščini, italijanščini in hrvaščini z naslovom Zakaj ta knjiga? nas se- znanijo z ozadjem in namenom dela. Dr. Karl Heinz Frankl v spremni razpravi bralca najprej seznani z okoliščinami nastanka Frintaneuma. Pozornost nato posveti statutu, ki je opredeljeval obveznosti gojencev pri doktorskem študiju na dunajski univerzi ter pri poglobitvi duhovne formacije v Frintaneumu. Izpostavi pomembnost njihovega odnosa do cesarja. Nato analizira duhovne to- kove in pomembnejše osebnosti te- danjega časa v prestolnici in Frinto- vo povezanost z njimi, zlasti vpliv Johanna Michaela Sailerja na njego- vo pojmovanje duhovniške vzgoje in uvajanja v pobožnost. Ob sami usta- novitvi elitnega inštituta je Frint pri- vzel tudi nekatere predloge o obli- kovanju duhovščine, ki so izhajali iz lombardskega in beneškega obmo- čja, ki ga je po Napoleonovem pad- cu ponovno pridobila avstrijska kro- na, vendar pa je zadnjo besedo pri ustanovitvi seveda imel cesar, ki se je odločil za centralno ustanovo s se- dežem na Dunaju. Gojence je v za- vod osebno sprejemal oziroma jih v primeru neprimernosti iz njega tudi odpuščal. Na ta način so se združili Frintovi pastoralni in cesarjevi poli- tični nameni in cilji. V zadnjem delu svoje razprave dr. Frankl jedrnato predstavi vsa dosedanja prizadeva- nja zgodovinarjev pri raziskovanju in obravnavanju Frintaneuma. Bralčevo zanimanje pa seveda pritegnejo predvsem biogrami posa- meznih gojencev, še posebej tistih, ki so bili doma iz slovenskih dežel. Na- pisani so v nemščini in vsebujejo tudi seznam del, ki so jih napisali nekda- nji frintaneisti, poleg njih pa tudi pregled odgovarjajočih arhivskih vi- rov in literature. Biogrami gojencev posameznih škofij so razvrščeni po cerkvenih pokrajinah (metropoli- jah). Njihov vrstni red znotraj škofij temelji na datumu vstopa v inštitut. Za lažjo orientacijo služita registra osebnih in krajevnih imen. Najprej so predstavljeni gojenci dunajske cerkvene pokrajine, med 584 Bogoslovni vestnik 67 (2007) 4 katerimi ni bilo Slovencev. Drugače je bilo z gojenci iz salzburške me- tropolije, med katerimi srečamo 3 Slovence iz krške (celovške), 4 iz sekavske (graške) in 10 iz lavantin- ske (mariborske) škofije. Največ slovenskih duhovnikov je postalo gojencev Frintaneuma iz goriške metropolije. Iz goriške nadškofije jih je bilo 17, iz ljubljanske škofije kar 34 (vsi razen enega), iz tržaško- koprske 3. Kratke statistične zgo- dovinske preglede za lavantinsko in ljubljansko škofijo je pripravil prof. dr. France M. Dolinar. Biograme gojencev iz lavantinske in ljubljan- ske škofije sta napisala doc. dr. An- drej Hozjan in doc. dr. Lilijana Žni- daršič Golec. Približno vsak deseti gojenec je kasneje postal škof. Izmed sloven- skih so škofovsko čast dosegli na- slednji goriški knezonadškofje: An- drej Gollmayr, Alojzij Zorn, Fran- čišek Borgia Sedej; ljubljanski kne- zoškofje: Jernej Vidmar, Janez Zla- toust Pogačar, (Janez Gogala je bil samo imenovan) in Anton Bona- ventura Jeglič; lavantinska knezo- škofa: Jakob Stepišnik in Mihael Napotnik. Omeniti velja tudi, da so bili na- slednji Slovenci v zavodu tudi štu- dijski direktorji bibličnih študijev: Jernej Vidmar, Janez Kulavic, Mi- hael Napotnik in Frančišek Borgija Sedej. Vsekakor so tudi naši frinta- neisti večinoma postali pomembni cerkveni dostojanstveniki. Knjigo odlikuje leksikografska natančnost, ki jo je uredniškemu odboru uspelo doseči z natančnimi navodili, katerim so bili zavezani pisci biogramov. Kljub številčnosti avtorjev je delo vsebinsko poeno- teno. Bralca zadovoljivo seznani z osnovnimi življenjskimi podatki posameznega gojenca, s potekom šolanja ter z njegovo poklicno ka- riero. K podrobnejšemu poznava- nju gojencev nas usmerjajo navede- ni viri in literatura. Vsekakor med njimi najdemo tudi nekatere oseb- nosti, ki jih knjiga dobesedno vrača iz zgodovinske pozabe ter postavlja zgodovinarjem kot izziv za poglo- bitev poznavanja njihovega dela in pomena. To še posebno velja za slo- venske frintaniste. Bralec po prebrani knjigi dobi vtis o veličini in pomembnosti veči- ne nekdanjih gojencev, ki so v ka- snejših letih na poklicnem, cerkve- nem in družbenem področju mar- sikdaj odločilno vplivali na življenje posameznih škofij in narodov. Frin- taneumu je s cesarsko pomočjo de- jansko uspelo postati kovačnica av- strijskih škofov in ostalih cerkvenih dostojanstvenikov, ki so v duhu frintanejske formacije delovali v prid Cerkve in države. Njegovo po- znavanje je tudi ključ za razumeva- nje nekaterih ugank v povezavi z našimi škofi, ki so bili njegovi go- jenci. Če motrimo njihovo delova- nje skozi prizmo »uspešnosti«, po- tem lahko mirno zaključimo, da je Frintaneum svojo vlogo več kot do- bro opravil. Kljub vsemu pa se je težko izogniti »uspešnosti« vzpore- dnemu vtisu, ki bi ga lahko povzeli z naslednjimi besedami: »Kakor je bil zavod s specifičnim namenom ustanovljen v obdobju restavracije, tako je propadel skupaj z državo, 585 Ocene kateri je posredno pomagal preži- veti njeno zadnje stoletje.« Njegov duh je še desetletja živel v nekda- njih gojencih, ki so ga preživeli. Ker so večinoma že več desetletij mrtvi, je knjigi uspelo duh Frintaneuma ponovno priklicati v spomin. Matjaž Ambrožič Werner Drobesch und Peter G. Tropper (ur.), Die Jesuiten in In- nerösterreich – Die kulturelle und geistige Prägung einer Region im 17. und 18. Jahrhundert, Herma- goras-Mohorjeva založba, Klagen- furt/Celovec 2006, 322 str., ISBN 978-3-7086-0249-3 Leta 2002 je založba Družina skupaj s Provincialatom Jezusove družbe izdala latinsko (Historia an- nua Collegii Societatis Jesu Laba- censis 1596-1691) in leto kasneje še slovensko (Letopis Ljubljanskega kolegija Družbe Jezusove 1596- 1691) besedilo kronike, osrednjega vira za poznavanje delovanja jezu- itske ustanove v Ljubljani. Za prepis prvega je poskrbel F. Baraga, pre- vod je bil delo M. Kiaute. Želja zgo- dovinarjev v drugih okoljih, kjer so bile postavljena jezuitske izobraže- valne ustanove, da bi jim bili dosto- pni podobni dokumenti za tamkaj- šnje zavode, je bila več kot uteme- ljena, kajti znano je bilo, da so ta- kšni letopisi nastajali v vseh jezuit- skih ustanovah. Podobno je bilo tudi na Koroškem; že od leta 1998 se je delovna skupina zgodovinarjev na celovški univerzi ukvarjala z ide- jo, da bi pripravila izdajo izvirnih zapisov in prevod letopisov celov- škega zavoda, čemur bi dodali nuj- no potrebne opombe in kritične štu- dije. Dela za pripravo izdaje so po- novno pokazala, kako pomemben vir ne le za krajevno zgodovino, temveč tudi za duhovno, kulturno, politično, gospodarsko in druge raz- sežnosti utripa notranjeavstrijskih dežel pomenijo kronike, ki so nasta-