72 P. Ildefons M. Fux OSB Ida Friederike Görres in njena zamisel Jožefovih litanij Ida Friederike Görres je bila šesti otrok diplomata Heinricha von Coudenhoveja-Kalergija in njegove japonske žene Mitsu Aoyama. Rojena je bila 2. decembra 1901 na gradu Ronsperg (Poběžovice), danes na Češkem. Odraščala je torej v kulturnem in cerkvenem svetu stare Avstrije, bila več mesecev novinka pri »An- gleških gospodičnah« in leta 1935 poročila podjetniškega svetovalca inž. Carla-Josefa Görresa. V »šoli« Romana Guardinija je napisala odmevne knjige: »Telesna Cerkev«, »Pozimi raste kruh« idr. Srečanje s svetniki je spremenilo in zaznamovalo njeno življe- nje 1 . Že pri štirinajstih letih je odkrila sv. Frančiška Asiškega. V njej se je prebudil smisel za Božjo skrivnost. Dojela je, da svetniki na različne načine predstavljajo skrivnost Stvarnika in Odrešenika. Svetniki so pričevalci, vendar dokaj nepoznani v svetu, ki sicer misli, da jih pozna, v resnici pa ostaja tuj do njih: »Nikoli jim ne pridemo do dna!« 2 Še danes velja Krstnikova beseda: »Sredi med vami je nekdo, ki ga vi ne poznate« (Jn 1,26). Ida Görres je kritično prebirala običajno pisanje o svetnikih, hagiografijo. Ni ji ugajalo pretirano poudarjanje izrednosti in poseb- nosti v tolikih življenjepisih svetnikov kakor tudi ne moraliziranje v opisovanju. Sv. apostol Pavel je res povabil svoje naslovljence, naj ga posnemajo (prim. 1 Kor 4,16), in tudi Kristus sam je rekel apostolom, da jim je dal zgled, ko jim je umil noge (Jn 13,15). Ido Görres je močneje pritegovalo skrito in neznatno, kar potrjuje naslov njene knjige, ki je zares veliko hagiografsko delo »Skrito P. Ildefons M. Fux OSB, Ida Friederike Görres und ihr Entwurf zu einer Josefs-Litanei. Avtorjev rokopis prevedel Anton Štrukelj. Communio 1 - 2021.indd 72 Communio 1 - 2021.indd 72 5. 02. 2021 08:00:28 5. 02. 2021 08:00:28 73 Ida Friederike Görres in njena zamisel Jožefovih litanij obličje. Razprava o Tereziji iz Lisieuxa« 3 . Avtorica zavrača očitek, da se nagiba k nespoštljivi predrznosti, češ da zmanjšuje veličino svetnikov in dvomi o njej. Nasprotno: Bog razodeva svoje veličastvo prav v krhkosti človeške posode. Bog je Gospod, ki deluje; brez njegove milosti je vse prazno. »Kadar sem slaboten, sem močan« (2 Kor 12,10). Ali niso to spoznavali in priznavali vsi svetniki vseh časov? To je hotela Ida Friederike Görres prikazati tudi z zamislijo Jožefovih litanij. Poglejmo njihove vzklike. Osnutek Jožefovih litanij: Jožef, senca večnega Očeta rejnik večnega Sina učenec Svetega Duha izvoljenec Svete Trojice Jožef, glavar svete Družine ženin Božje Porodnice hranitelj Sina človekovega skrbnik večne Besede Jezusov vzgojitelj skrbnik tvojega Gospoda branitelj Izvira čuvar skrivnosti varuh našega zveličanja Jožef, slava Izraela sin Davidov zaročen z Marijo preizkušan z dvomi potolažen po angelu poučen po angelu v sanjah razsvetljen izpolnjevalec postave Communio 1 - 2021.indd 73 Communio 1 - 2021.indd 73 5. 02. 2021 08:00:28 5. 02. 2021 08:00:28 74 P . Ildefons M. Fux OSB okrepljen z milostjo priča Kristusovega rojstva begunec v Egipt tesar v Nazaretu Jožef, pravični mož najzvestejši služabnik strmeč in molčeč popoln v preproščini skala potrpežljivosti ponižen in moder velikodušen in srčen pripravljen na vsak namig Boga vselej pokoren popoln v odpovedi verujoč, ne da bi videl živeč iz zaupanja zanesljiv v ljubezni umirajoč v pričakovanju pričakujoč pred pragom vzet v nebesa z Gospodom Jožef, prijatelj družin ogledalo zakonov zaščitnik otrok vzornik duhovnikov svetilka vsakdanjosti vodnik v nevarnosti spremljevalec v neznano zavetnik oseb brez otrok tolažnik oseb, ki se odpovedujejo prehranjevalec ubogih Jožef, blagoslovljen in blažen povišan z Jezusovo hvaležnostjo ovenčan z veličastvom Communio 1 - 2021.indd 74 Communio 1 - 2021.indd 74 5. 02. 2021 08:00:28 5. 02. 2021 08:00:28 75 Ida Friederike Görres in njena zamisel Jožefovih litanij vladar v božji hiši oskrbnik božjih dobrin delivec hrane v pravem času mogočni priprošnjik zaščitnik Cerkve prosi za nas! Amen. V tem osnutku, za katerega ne vemo, da bi bil sprejet v uradno cerkveno pobožnost, vzbuja pozornost, da so v vseh šestih skupi- nah navedeni vzkliki, ki se zdijo izrazitejši, krepkejši in ostrejši kakor tisti, ki jih najdemo v cerkveno odobrenih litanijah. Slednji se zdijo bolj zadržani. Zdaj ni naša naloga, da bi v molitvi premišljevali vzklike, ki jih predlaga Ida F. Görres. A pri prvi skupini vzbuja pozornost, da so naravnani trinitarično 4 . Posebej prisluhnemo ob izrazu »Očetova senca«, saj nanj ni mogel vplivati naslov knjige, ki jo je André Doze v francoskem izvirniku objavil šele leta 1989. 5 V apostolskem pismu »Patris Corde« (8. december 2020) papež Frančišek omenja naslov »Očetova senca«. V št. 7 se sklicuje na poljskega pisatelja Jana Dobraczyńskega in njegovo knjigo »Oče- tova senca«. 6 Spomnimo se, da vse tri Božje osebe skupaj delujejo navzven, »ad extra«. Človek je ustvarjen po Božji podobi in sličnosti, tudi red milosti je zgrajen skladno s stvarjenjskim redom. Zato ne sme presenečati, da očetovstvo Boga tukaj odseva kakor v zrca- lu. Pomisliti smemo tudi na pojasnilo nadangela Gabriela, ki na Marijino vprašanje odgovori s sklicevanjem na Trojico: »… moč Najvišjega te bo obsenčila. Zato bo tudi Sveto, ki bo rojeno, Sin Božji« (Lk 1,35) 7 . To dejanje obsenčenja se zgodi v zgodovinskem času (v polnosti časa), a ima večnostno razsežnost, saj pri Bogu ni nobenega prej in potem, ampak nadčasni zdaj: »Deus semper agens« (Bog vedno deluje). V tem smislu pravi sv. Frančišek Saleški, da so tri osebe svete Družine nekakšna Trojica na zemlji, kakor je presveta Trojica v nebesih. 8 Communio 1 - 2021.indd 75 Communio 1 - 2021.indd 75 5. 02. 2021 08:00:28 5. 02. 2021 08:00:28 76 P . Ildefons M. Fux OSB Tudi vzklik »Jezusov vzgojitelj« je pri Görresovi nov; ni ga v cerkveno odobrenih litanijah. Katekizem pravi, da se je »Božji Sin naučil moliti po svojem človeškem srcu. Učil se je tega od svoje matere« (KKC 2599) – in od sv. Jožefa, bi smeli dodati! Jožef uvaja Jezusa v religiozno kulturo Izraela, ko prižge sobotno luč in učlo- večenega Božjega Sina jemlje s seboj v shodnico. Jožef s svojo oče- tovsko avtoriteto zahteva in pričakuje pokorščino (prim. Lk 2,51). Jožef je imel veliko nalogo, da »je vzgajal Jezusa, se pravi, ga hranil in oblačil, ga poučeval v postavi in obrti, kakor to ustreza dolžnostim, naloženim očetu«. 9 Te skrivnosti pa se zavemo tudi v obratnem pomenu: Jezus sam je najprej in zlasti Jožefov učitelj. Kajti »kaj pa imaš, česar nisi prejel« (1 Kor 4,7). Na Božjega Sina se obračamo z molitvijo Saint- -Sulpica: »Jezus, ki živiš v Mariji …« 10 Ali ni mogoče, da Jezus kot darovalec vseh dobrih darov ustrezno živi tudi »v Jožefu«? T o seveda ne razveljavlja zakonitosti rasti in zorenja, ampak spoštuje razvoj in razcvet. »Živim pa ne več jaz, ampak v meni živi Kristus« (Gal 2,20), in sicer kot učitelj v znanosti križa. »Jaz mu bom pokazal, koliko bo moral trpeti za moje ime« (Apd 9,16). Tako se je tudi Jožef sam učil tega notranjega življenja; učil se je, kako naj hoče to, kar hoče njegov Sin, ki se je naselil v njegovem srcu (Jn 14,23): naučil se je popolnega češčenja nebeškega Očeta in popolnega darovanja samega sebe za »življenje sveta« (prim. Jn 6,51). V tej luči naj bi razumevali tudi druge vzklike, ki nas hkrati razsvetljujejo in krepijo. V sebi skrivajo milost za vse, ki se hočejo v premišljevanju bližati skrivnosti sv. Jožefa. Nagovarjajo nas zlasti vzdevki, da je bil sv. Jožef »preizkušen v dvomih«, da je »skala potrpežljivosti« in »vselej pokoren«, »popoln v odpovedi«, »umi- rajoč v pričakovanju«, »spremljevalec v neznano« in ne nazadnje »povišan z Jezusovo hvaležnostjo«. Ali poznamo sv. Jožefa? Morda smo zdaj previdnejši in ne pritrdimo prehitro. Varuh Božjih skrivnosti ostaja za nas same skrivnost, ki se bo v polnosti razodela šele v večnosti. Communio 1 - 2021.indd 76 Communio 1 - 2021.indd 76 5. 02. 2021 08:00:28 5. 02. 2021 08:00:28 77 Op o m b e 1 Prim. Ida F. Görres, Aus der Welt der Heiligen, Frankfurt/M. 2 1959, 17–20. 2 Pr. t., 19. 3 Das verborgene Antlitz. Eine Studie über Th erese von Lisieux, Herder, Freiburg i. Br. 1944. Jeseni istega leta je bilo delo v bombnem napadu skoraj povsem uničeno. 4 Pri tem seveda ne prezremo, da se vse litanije začenjajo z vzkliki k Sveti Trojici. Glej tudi Ferdinand Holböck, Litaneien-Katechismus, Salzburg 1976, 11s. 5 Slovenski prevod: André Doze, Jožef, senca Očeta, Frančiškanski samostan Brezje 2000. 6 Izvirno delo: Cień Ojca, Varšava 1977 (slovenski prevod: Jan Dobraczyński, Očetova senca, Družina, Ljubljana 2020). 7 Prim. Joseph Müller, Der heilige Joseph. Die dogmatischen Grundlagen seiner besonderen Verehrung, Innsbruck 1937, 98–108 8 Geistliche Gespräche. Deutsche Werk-Ausgabe, zv. 2. str. 296s. 9 Janez Pavel II., apostolsko pismo Redemptoris Custos (15. avg. 1989, §16), obj. v tem zvezku. 10 To molitev je sestavil Charles de Condren in jo dopolnil Jean-Jacques Olier ergänzt. Glej Adolphe Tanquerey, Grundriss der Asketischen und Mystischen Th eologie. Nemški prevod J. Sternaux SJ. Pariz, Tournai, Rim 1931, 1097–1104 Cerkev sv. Jožefa v Gorencih, župnija Semič Communio 1 - 2021.indd 77 Communio 1 - 2021.indd 77 5. 02. 2021 08:00:28 5. 02. 2021 08:00:28