KER ( SHANSKU PREMISCHLUVANJE k’podvuzhenju, inu k’trofhtu sa vboshne, inu take ludy, ka- tgri fe morejo sa Tvoj shivesh terdu truditi. O D J O A N E S A STROJA fedajniga Fajmafhtra na Iggu k’ drugimu vun dami* % ' VLUBLANI, ' TJtifnenu per Ignaz, M?rku, Naprodaj per Aloysju Raabu. 17 9 3. i ,:* 1 1 3 'i!.. ? •’! 4 i "..v4> .O r *V . bi’i' m - 0$6jM4 tff :■ ‘*v. Pojlujhajte moji prelubi bratji, ali ny Bog te uboge isvolil na letinui fvejtu , de bi bili bogati v’ viri , inu irbi tiga krajleflva , kadru je Bog oblubil temi , kadri njega lubijo ? Govoiy S. Jak. na 2. poft. 5. verfti. J eft imam she dovgu zhafla enu velika vftnilenje s’ timi d?l* ' ovnimi ludmy, 5 nu s’vfimi drugimi vbogimi; ampak ne tdlku sanjih vboshtva, ali njih teshavniga d?l- la volo , kaker sa tu, kir oni ob- dvoje k’fvojimu v^zhnimu shiv- lenju flabu obrazhajo. Meni k' fčrzu gr$j, de oni pokdro ddia* A a jo, jo, inu vdnddr niflo fpokorniki, de fe oni v’ enimu fv^timu ftanu s naj dej o, inu vender fe v’ taiftimu ne poiVete, de oni sa isvelizhan- je dof^zhi sadofli nadlog preda¬ ja, inu fe vender veliku is njih per vfih njih r?vfhinah poguby. Sat?ga volo fim jeft dovguzhalfa shelel, de bi Bog enimu leto do¬ bro mifel noter dal, en navuk sa take ludy vkup spifati, inu njim pokasati, kaku fi oni imajo skus fvoje terdu , inu teshku shivlen- je, ta neb?shki pokoj safhishiti, inu skus fvoje vboshtvu tu neis- m^rjenu bogaftvu dofezhi, kat?- ru je J?sus Kriftus na linimu iveitu oblubil. Ali aku fe lih vezli kaker try d?jle ludy snajde, kateri fi_ fvoj shivesh, ali skus put fvojjga obrasa saflushiti , ali taiftu od radod?jlne roke tih bogatih zhakati morejo ; fe vender skorej obeden nesnajde, kateri bi fi mujo persadel, t?ifte podvuzhiti, kaku bi oni fvoje ve¬ like < like nadloge, inu potrfbe spenim kerfhanskim lerzam prenefti ime¬ li. Morebiti nekateri manijo, de takiifhue ludy sh? fam ta ftan k’ Bogu p$le, inu de leta njim sa vfe navtike velja , kateri bi fe njim dati imeli. Ali kakii fe letu verjeti samore, kadar fe ta rezh bol na tanku po¬ gleda , inu fe sraven vidi, de fc Vtimu grosnu velikimu shtevilu tih ludy vdnder lylnu malu do¬ brih kriftianov , inu refnizhnih fpokornikov snajde. Vfe prema- lu fe premifli tu veliku spazhen- je tiga zhlov^ka; dokler on je po Adamovimu padzu tudi v’ tih nar bolfhih okuliftavah hudoba, inu vlelej hudohnu d?Ila , akti gnada J?sufa Kriftufa njegovo sa - ftopnoft uerasfvetly tu dobru spo- snati, inu njegovu ierz£ sraven mozhnu nevshge taiftu fturiti. Le¬ tu je_ fizer r?ls, de dellu, inu revfhina nafs na eno visho bli- shej k’Bogu perp^le , ali myTe famy ud njega skus muli e notrej- nu spazhenje prozh odmikamo, inu my famy doftikrat naredimo, de sa volo nafhe sanikernoiti, nevofhlivofti, inu godernanja le¬ su , kar bi im^lu famu na lebi nam kliebefsampomagati, sanafs ena perloshnoft poftane , t?ifte sgubiti. Jeft bom t&daj do tiga zhaf- ia, de eden, ali drugi tu d?llu popolnoma na le vsame, faj enu, ali drugu oppominvanjesa dellov- ne, inu druge vboge ludy tukaj na¬ prej poftavil,inu skufhal tfifte pre¬ govoriti, de bodo oni ivoje ozhy naj ?sul'aKriftufa, katarje nafh pra¬ vi isgled, vezhkrat vergli. Na leto visho bodo oni nar loshi fvoje grenku dgllu, inu fvojo teshko rfvfhino pretrpeti samogli. Oni lo nar vezhkrat sa tu nejo- volni, kir fe oni vfe premalu spomnijo, kolku je J^susKriftus sa njih terp?l, inu kolku bi oni imeli is lub^sni pruti njemu ter- peti. p?ti. O kaku bi mene vefTellilu! aku bi jeft kaj mogel k’ isvelizha- nju tolku ravnih pomagati, kate¬ re jeft lubim, inu katere je tudi J?sus Kriftus poff?bnu lubil; kir taku pride naprej, kaker de bi bil on 1? famu savolo njih na ta fvejt perfhl; sakaj le lamu tim vbogim je on puftil fvoje rojftvu skus eniga Angela osnaniti, inu on je od njih na eno tako visho govoril, katera bi mogla te bo¬ gate taku rekozh nevofhlive ftu- riti; sakaj on je r^kal, de on je ta evangelium tim vbogim osiu- niti poflau bik Jeft otzhem te¬ daj tu d^llu , katera je J^sus Kri¬ ftus sazh^l, naprejdellati, k lker- koli nevreden fim ieft, inu kir le jeft na njega, kak&r tiga Sa- zh^tnika , inu dokonzhavza vft- ga dobriga teranu sanelFem, taku jellvupam, de on nebo tolku na mojo nevr^dnoft, kaker na to po¬ trebo tih vbogih , katere on hibi, gledal, inu de nebo on meni tu A 4 k’ k’lijih podvuzhenja^potr^bnu ras- fvetlenje doli vdaril. Jeft fe ot- zhem njemu popolnoma zh?s da¬ ti, de bo on mene s’fvojim du¬ ham napolnil, inu s’fvojognado vishal, Ou je meni tu naprej- vsetje n6ter dal, on bo tedaj tu¬ di, kaker fe bo njemu polubilu, taiftu dokonzhal, sakaj per njemu famu ftoy, to volo, inu tu ispilne- nje po Jvojmu dapadajcnju dellati (j na Filippensarje na 2, p. 13. v.) Jeft nesaftdpim skus te vboge famu teifte, kateri fi na nobeno drugo visho is fvoje fylne potre¬ be vunkaj pomagati nesamorejo, kaker skus letu, de oni od hifhe do hifhe hodjo, inu njih nadlo¬ go tim bogatim toshjo, de bi oni takn v’ferzah taiilih vfmilenje obu¬ dili , inu od njih pomozh sadobi- li. Skus te vboge jeft vfe taifte saftopim, kateri s’ fvojimi roka¬ mi , ali ua eno drugo visho is vfe fvoje mozhy d?llajo, inuven- der per vfim temu ta potrebni shi- shivesh fi vkup spraviti nesa- morejo; taku, de oni vezhkrat v’r?vi'hini konz jetnlejo, inu ve- likrt pomankanja terp§ti morejo. Lety fo taka dobru, kaker ti pervi, tiga imena tih vboshnih* vredni: inu, kaker femenisdy, imamo my njih fhebolmiiuvati, kaker ledne , kir njih vedno terpeozhu d?llu je vezhkrat s’to nar v?zhi potrebo vkup skle- nenu. Sadnizh aku lih jeft v’ letimu podvuzhenju le famu k’ tim vbo- gim, inu terdu delovnim lud?m govorim; taku jeft vender vti- pam, de lety navtiki bodo tudi ta- iftim , kateri fe v’drugih-revah, inu britkoltih snaidejo, veliku flushili, I. K’ isvelizhanju je pokora , inu terplenje po ufi refnyzi potrebnu. .Sedaj pak ti delovni, inu ti drugi vboshni fo v’ timu ftanu t§ pokore , inu tiga terple- A f uja; nja; ti bogati naspruti skusfvoje boga rt; vu vezhi dejl vfe, kar fe pokora, inu terpl?nje pravi, le od febe odrivajo. Is tega fe te¬ daj sklene, de ta ftau tih delov¬ nih, inu ravnih ludy nar bol gvifhnu k’ nebfffam p?le. De bo¬ mo pak my leto refnizo bol sapo- padb , fpomnimo le na te belfede Jesiha Kriitufa: Isvelizhani jtevy vbogi , pravi on, saka] vajhe je boshje Krajl^flvu (jper S. Luk, na 6, p. 20. v.) K’tim bogatim naspruti vie drugazh govor}', rekozh: Go- rjg je vam bogatim! sukaj vy ima¬ te vajh trojht Q>er S, Luk. na 6. p. 24. v.) Jesus Krilbus poshegna tedaj to lakoto, te folse, tu pre¬ ganjanje , inu sanizhhvanje, ka¬ tera nar vezhkrat te vboshne sa- dene; naspruti onpreklinato o- bilnoft, tu velTelje, ta golufivi myr tiga lerza, inu to zhail tiga Ivejta, katere rezhy fo taku re¬ kozh ena lalbnina tih bogatih. Is tega fe ozkitnu vidi, de ti vbogi lo- Ioshej tu isvelizhanje fvojediifhe dofeshejo, kaker ti bogati. II. En kriltian nefm?j farmi po tih povhutkih, tudi ne famu po luzhi t? pameti foditi, temuzhpo vuku te v?re , katera je ena boshja luzh, inu katera nam vfe rezhy taku pokashe, kaker fo one fani£ na febi , inu pred ozhmy boshji- mi. Ti pozhutki nafs doftikrat golufajo , ta pamet fe doftikrat , inu lohku smoti , le farmi v?- ra nam prav odkrije to r&fnizo; sakaj ona je vgruntana na beflfe- di tigaiftiga, kateri fam febe ne- more goliifati, kit je neism^rjeuu moder, tudi ne nafs, kir je ne- skonzhnu dob£i\ De my tedaj od vboshtva, inu bogaftva prav fo< dili bomo, fe moremo my fpom- niti; kaj je Bog, inu zhlovek Kriftus zhes taiftu isrekl. On pak, kaker fino sh? flifhali, je tu bogaftvu sa kaj hudiga der- A 6 shal, i* shal, rekozh; Gorje vam bogatim: tu vboshtu pak kaker kaj dobriga,re¬ kozh: Isvelizhani fo ti vboe;i. My te¬ daj moremo od t?h dveh rezhy ravnu takti foditi; inu satorej moremo my to potrebo kaker ne» kaj dobfiga, inu to oblilnoft pak nekaj hudiga imemivati. III. En fleherni, kat?ri le enu kol¬ ku v?re ima, more sposnati, de je ta fvejt J?sufuKriftufu na rav¬ no ft super poftavlen: on vidi na eni plati, kaku ti pofvejtni lu- dj? po bogaftvu, zhafti, vehelju, raven kaker de bi letu pravi l"ha- zi bily, bres nehanja hrepene; inu na drugi plati pak on sposna, kolkajn J?sus Kriftus ta v?zhna Modroft, inu refniza vfe let? re- zhy kaker pravu htidu savershe, Aku je on vTholi tiga boshjigaMoj- ftrapodvuzhen, on zhes letu eno ravnu takul'hno fodbo s’njim ftury, Shi- Shivy on vVboshtvu, tedejtm naj¬ de v’taiftimu fvoj trofht, inu fvo- je velfelle. Shivy on v’ obilno- fti, tedej fe on pomuja fvoj e fer- z? od taifte prozh odtegniti; tu boga d vu njemu nevarna naprej- pride, inu fe on ravn taka taiftiga poflushi, kaker de bi on taiftu ne im?l, inu ta vfesatu, debi on tiga plazhila, katera je nafh Isvelizhar tim vbogim oblubii, dejleshen portal. On prav dobra sapopade, de je ta obilnort n?kaj refnizhnu hudiga, kir je ena per- loshnoft k’ velikim pregreham , inu nais v’ ftan poftavi vfe forte hudobye doperaefti. Sakaj kolku- krat fe nesgody, de tny skus tu bogaftva po timu, kir je onu en¬ krat nafhe ferz? fpazhyla, tudi druge spazhimo , inu taku na eno visho vfim zh^duoftim vojsko napovimo ? Kir na leto visho tu bogaftva te hude šhele redy, inu pomaga te nar oftiid- nifhi uapr^jvs?tja vun spelati, A 7 inu inu veliku ludy v’ poguble- nje perpravi, kateri bi bily fizer v’ enima revnimu ftanu, ali per enimu frednimu premoshenju Tvo¬ je isvelizhanje dofegli. IV. Ta zhlovek od Iuzhi te vere rčfvetlen, ravnu skus leto iuzh fposna , de ne farmi tu vboshtu, ampak tudi njegovi sv^fti tovar- fhi, tu sanizhuvanje, inu sapti- fhenje fo refnizhnu dobre rezhy, kir nam fture, de my nekitere pre¬ grehe , katere; fe grehi tih boga¬ tih imenujejo, nesamoremo do- pernefti, inu kil* oni te perlosh- nofti k’ hudimu odvsamejo , inu nals bol perpravne k’dobrimu na- rede- Ta potreba, inu tu po¬ nvi likanje je sa eniga takiga Kri- ftiana, kateri od vere shivy, ng- kaj prav dobriga, kir vej, de bo Bog njega sa tu skus ispolnenje vlih njegovih sheM obylnu pla- zhal- on feneboy tiga ponishanja,- • : J . sa- sakaj taiftu je po oblubi boshji ta nar bol gvifhna pot k’ povik- 1'hanju; te^folse nilo s a njega nizh takii grenkiga , kir jih je Bog na vfelej obriffati oblubil, inu tu trudnu shivlenje, kat^ru on sedaj p?le, njemu ny britku, kir on skus letu v’ta v?zhni po¬ koj priditi savupa, Saduizh vle supernofti, inu grenkofti pridejo enitnu takimu Kriftianu dobre, inu uuzne naprej, kir njemu S. Pavl nam?ftu Boga tčrdnu oblubi: ( 2 • lyft na Korintarje na 4. p. 17.) de te teshave tiga prizheozhiga shivienja l'e na obenovisho s’to zhastjo, katera na nafs zhaka , perglihati nemorejo, inu de t$ želu malu zhalla terpeozhe nad¬ loge , kat?re na semli preftojimo, bodo nam v’ nebelih, enu neis- rezhenu , inu v^zhnu plazhilu perpravile. V. O ! nedershimo tedaj vezh Ie- t? fizer r$vne ftanove sa kajhudi- ga 9 ga, kir fo, aku my njih skus gna- do J?sufa Kriftufa k’dobrimu ober- nemo, bogati ftudenzi refnizhnu dobrih rezhy: nikar ne fht$jmo vezh taiftu med nefrezhe, kar nafs bo k’ti nar vikfhi fr^zhi per- pekiln. Kir nam je Bog ozhy odperl, de my lete reihize spos- namo ; o ! profymo my njega tudi, de on nafho v^ro poterdi, inuftury, de mylet? Banove, ka¬ teri fo nafhi naturi superni, inu v’ katerih my vender oftati mo¬ remo , bomo is fdrza lubili, inu s’poterpeshlivoftjo v’duhu t? pod- loshnofti, inu te pokore prenefli. Po timu, kir nam je Bog ozhy eniga Kriftiana dodelil: govory- mo my tudi, inu shivymo, kaker fe enimu Kriftianu spodobi. Ni¬ kar neim^nujimo vezhtuvbosh- tvu hudu, s’katerim my nebeifi kupiti samoremo; dershymo fe veliku vezh sa fr?zhne, kir my tudi p er ti nar vezhi potrebi vfe- lej tolku v’pp(iefl:vu imamo, kol- ker ker je sa ta neb?shki Raj sado- biti potrebna. Nikar neim?nuji- liio vezh tuponišhanje hudu, ka¬ tera nafhe dufhe noter do lieb^ls pousdigne, kat?ru nafs s’ J?sufam Kriftufam sklene, inu nam eno pravyzo k’ njegovimu krajl?ftvu perpravi, inu aku bi my lih fhe taku globoku doli poftavleni bi- iy, vender imamo my ta fvjet S. Jakoba gori vs?ti; velTellynio le my zhes nafhe pravu povik- fhanje, katedru, v’ ti enakofti s’ tim ponishanim Isvelizharjam ob- ftoy. On je otl v’enim hlyvu rojen biti, on je v’eni dellovni hifhzi eniga d?llovza nar vezh dny fvojiga shivlenja dopern?fl, inu na sadne je on želu na kri- shu vmerl; tedaj je on tu po- nishanje zhaftil, inu pousdiguil, pofvetil, inu povikfhal. Nikar my vezh hude neim?nujimo te su- pernofti tiga shivlenja, kat?re nam vezhkrat solse vun ftifnejo: sakaj te solse, katere je Bog ob- riffati oblubil, morejo sa nafs ne¬ kaj fladkiga, ličkaj perj^tniga, inu n?kaj lub?sni vr?dniga biti. Ifhimo my veliku vezh nafh nar vezhi trofht v’ taiftih, kil* ^ fo one ta nar bolfhi arra tiga vezhniga veffelja. Sadnizh nikar ne imenujimo vezh hude tai- fte grenkofti, katere nafs le la¬ mu na en majhin zhafs na krish Jfsufa Kriftufa perbijejo, temuzh usetnimo taifte kaker eno majhi- no dejl?shnoft, katero nam on od fvojiga terplenja l>ury, de nafs bo on tudi potler fvoje zhafty , inu fvojiga krajleftva na Vfkomaj dejl^shne Buriti samogl. VII. S’eno beffedo im?nuiimo my dobru vfe, kar nafs k’B6gup?le, inu nam to pot k’isvelizhanju loshej ftury, inu imenujimo hudu vfe , kar nafs od Boga odvčrne , inu nafh e isvelizhanje v’nevar¬ no# poftavi; Bog ie nafha nar ve- vezhi Dobrota, katero pak my le famu v’neb?ffih popolnoma vshi- vaii bomo; sa fedajnu shivleuje pak more v’taiftih rezh?h, kate¬ re nals kletimu fr?zhnimu vshi* vanju p?lejo , kaker namrezh v’ vboshtvu, v’ ponishuofti, v 3 tru¬ du , inu v’ drugih nadlogah, na- fha ir?zha obftati. Naspruti pak. tu bogaflvu veliku ftoy na poti timu isvelizhanju ; kir je lylnu teshku taiftu polniti , pak ven- der tu ferze k’njemu ne perve- sati, taiftu ne lubiti, inu k’hu- dimu obrazhati. Tu bogaftvu je tolkajn nevarnu, de Jesus Kriftus poln ufmilenja pruti cim bogatim savpye kaku teshku bodo ti bogati v ’krajlčflvu boshje noterjhli, (per S. Markaču na io. 23.) inu let? beff^- de ta boshji Isvelizhar vezh ka¬ ker enkrat v’ravnu taiftimu navu- ku pov?j, Ta vffakdani videsbi nals im?l previshati, de tu bo¬ gaftvu v?zhi dejl lerze spazhi, inu is tailliga tukerfhanftvu pre- she- shene; savolo t?ga tudi J?sus Kri- ftus taiftu timu ternju pergliha, (perS. Matt. 11313,22.) kat^ru to boshjo beffedo vmory, inu nero¬ dovitno ftury. Spremiflimo li eniga m?ftniga zhlov?ka , dokler obene obilnofti nima ; on le per fvojimu opravilu spodobna pomu- ja, 011 fvojo dershyno kerfhansku visha, inu fvoje otroke dobrugo¬ ri redy, on sveftn v’ fvojo farro k‘ flushbi boshji hodi , od tiga premoshenja, kateru je Bog nje¬ mu dodelil, on med te vboge vun dely, s’ eno belledo, vfe, kar le dolshnoft imenuje , on na to nar bolfhi, inu nar sveftejfhi visho ispolni. Nej fe pak te okuliftave spreobetnejo, liej poftaneon bo¬ gat: o J kaku l^n on sazhne biti; on sapre fvojo d?lno hifho , 011 p^le euu neddlovnu shivlenje, inu fi ifhe enu bol perloshnu pre- bivalfhe; on ol^pfha taiftu s’vfe forte dragimi rezhmy, onfe ime- nitnu oblazhi, de bi fe od drugih ras- raslozhil; on fe le pomuja fvoje otroke vitloku perpraviti, inu imenitnu preskerb?ti , njegova dershyna , kat?ro on od dn? do dn? pogmira, bo popolno¬ ma sapufhena , inu on le sa veflellami hodi ; njegova my- sa je s’prav isbranimi jedmy obloshena, njemu tolkajn gori gr^j, de sa te vboge nizh ueofta- ne; on fe framuje z?rku obis- kvati, kirm^ni, de feletu le sa gmajn luay spodobi, inu aku on kje gr§j, tudi tamkaj gleda, de fe njemu zhaft gody. Polej kaku tu bogaftvu spremeny, inuspazhi eniga zhlov^ka, katir, kakerj ta fvejt govory, k’ fr^zhi pride; ta obiinoft je tu kerfhanftvu v’ nje- govimu fdrzu do konza sadufhi- la, inu eniga kriftiana v’ eniga ajda spremenila; on jef taku de- lezh prifhal, de je taifte do¬ brote, katere je od Boga sadobil 3 super famiga Boga obernil. VIL sa De pak eden tako delezh pri¬ de, ravnu ny potreba, de bife njegovu premoshenje taka sla pogmiralu. Leta, ali uni d.l- lovz, kateri more vfefkusi pridnu dfllati, de fvojd dershyno preshi- vy, fedaj prav pametim, inu ker- fhansku shivy • leta, ali uni kmet, kat?rl fe terdu trudi, inu enu r?vnu shivlenje pele , Bogu sveftu flushi; kader fe pak te okuliftave enu maihi nu spremen?, inu leta dva k’vezhimu premoshe- njuprideta, nevidimo my dofti- krat, de ona napihnena, inu pre- usetna poftaneta, inu sazhneta veflelje , igrazhe, inu oshta- rye lubiti, inu ifkati ? aku fta ona dva doma pbr fvoji dersbyni, fta ona pufta, inu nejovolna; aku fe v*z?rkvi snajdeta, fta bres andohti, inu toirto le famii sa tu obifheta, de bi ona sa bol brum- na dershana bila, kaker drugi. Bojimo fe tedaj tiga bogaftva, ka¬ tera £S§£ 23 t?ra nafs od Boga odpeluje, na- fpruti pak fhtemajimo my nafh dellovni Ban, iuu nafhe vboshtvu villoku, kat^ru nafhe hudu poshe- lenje nasaj d6rshy« inu sklenymo my is letiga, de nizh, kar je ne- ftanovitniga , nesamore to frezho eniga fdrza, kat^ru je k’vezhuo- fti ftvarjenu , Buriti, inu de tu pravu bogaftvu tiga Kriftiana ne obfloy v’ tih spremeneozhih re- zh^h, katere fe na semli ushiva- jo, ampak v’ taiftih ftanovitnih, katere fo nam v’nebeffih perprav- leue. VIII. JfSuš Kriftus je nafh vuzhe- nik , od kat^riga my te r^gelze nafhiga dianja, inu nafhiga sa- dershanja fe vuzhiti moremo; on je ta isgled, po kat^rimu fe my moremo per tih zln^dnoftih , ka¬ tere je on na febi im?l, vishati, Inu le famu is njegoviga exem- pelna fe imamo my vuzhiti, kaj Imamo sa r^fnizhnu dobre rezhy dershati. Kir fmo my kriftiani, v tu je, jogri J?sufa Kriftufa, podaj- n mo fe tedaj v’ fholo njegovo , iuu ? tamkaj nafhnavuk ifhimo; sakaj n en kriftian more sveftu po ftop- j njah kriftufovih hoditi; on fe . more taku rekozh v’ ta ftau, v’ 1 katgrimu je'Kriftus bil, poftaviti, ž inu te skrivnofti, katere je on ispolnil, naprejdellati; on ima te ! rane J§sufa Kriftufa nolliti, inu fe njegoviga terplenja dejl^shniga ; fturiti; njegovu shivlenje more 5 j timu shivlenju J ^sufa Kriftufa po- dobnu biti. S’eno beffedo po ti¬ mu kir fmo my kriftiani, more¬ mo my tudi taku fe sadershati, kaker le je Kriftus sadershal. On . nam leto ja lam perporozhy, kir pravi: /ejt Jim vam en isgled , ali exempel dal , de bi letu , kar Jim jeji fturil, Udi vy (lurili, (Per S, Joau. na 13.p-i5._jMy moremo tedaj ter- p?ti, kaker je on terpel: letu nam S. Peter ta pervi med nje¬ govimi Apoftelnami napr 0 de taifti, katere je Bog lubil, fo b: bli odlozheni njegovi podobi ena- ls ki poftati, nafs vuzhy skus ravnu tl taifte beli? d e, de tu nar majn go- v lufivu snn'minje nafhiga isvolen- g ja h’ zhalli Jesufa Kriftufa, je letu, je s« i- > if- y iu a- ia li- rd sT iu, KU S’ '0- bi ri¬ lcu ja- i > fo la¬ nu 50- itl- tu, 2 7 de my njemu v'timu ponishanju, enaki poftauerno. Po timu, kir tu isvolenje Jesufa Kriftufa, ka- ker edyniga Synu boshjiga, je ta podoba tiga isvolenja tih Kriftia- nov k’ boshjim otrokam , ue- moremo my k’ nafhi zhafti po drugi poti pridti kaker po ti, kate¬ ro nam je leta prelubleni Syn bo- shji pokasal, inu leta je ta pot ti¬ ga vboshtva, te potrebe, inu tiga terpleuja: Saka j ny li potreba biht, pravi on fam od febe , de ima Kri- fius tertnji , inu taka v fvojo zhafi no¬ ter jiti ? Q>er S. Lukeshu na 24.26.) _Aku bi my vezhkrat Jesufa Kriftnfa nafhiga Gospoda, inu Odrefhenika spremifhluvali , bi my na njemu try podobne laftnofti vidili , katere sadobi- ti fe pomujati moremo. Mybi vidili, de je Jesus Krillus vefs gor^zh bil sa to zhaft boshjo , de je 011 eno fylno sh1 ne, katere lb oni p er v’kup >- spravlanju taiftiga dopernefli. Tu u zhasty shelni zhlovek nenajde e vezh na fvoji fmertni podeli fvojo t mogozhnoft, inu vifokoft, temuzh i sagl^da na eni plati te ftrafhne krivize, h’katerim je njega tu i hudu poshelenje, tebe zhes druge i pousdigniti, perpravilu; na drugi t plati pak vidi, kaku pregrj perpravlena : ja vy fe imate ■a prav velfelliti, sakaj vafh trofht :a bo na v^zhue zhalfe terpel. i; XIII. ’ n ii Od tiga zhafsa, kadar je ta e- > vangelium rasglalfen bil, fe je sa e eno terdno relnizo dershalu , de ti vboshni fo blishej nebgshki- i ga krajleftva, kaker ti bogati. Sa tiga volo fo taiftih, kateri fo sa 1'voje isvelizhanje v’ refnizi sker- b?ti otli, eni fvojmu blagu zel« odpovedali, inu taiftiga le po¬ polnoma obropali , kir fo letu sa en sadershik 1’vojga naprej- vsetja dershali; inu eni aku fo taiftu fhe obdershali, fo tu lturili, de bi perloshnolt ime¬ li , taiftu skus z^l zhafs fvojga shivlenja po zhalfu sapuftiti, inu de bi oni fhe v’ftanu bily, fvoje vfmilenje p ruti tim vboshzam skus vundelenje tiga premoshenja uifaki dan skasati; inu na eno ta¬ li 5 ko ko visho fo oni poiledli tu blagu, ravnu kakerde bi oni taiftune pol- i\dli. Letu je ta pot, katero nafs 1 je Jesus Kriftus vuzliil, k’ ti nar , vezhi l*r§zhi priditi. Inu vfi fvet* niki taku dobru te ftare, kaker te nove poftave fo tu prav sapo- padli, de fe nebdla 3^ skus sa- nizhvanje , inu ibvrashenje tiga posemelskiga bogativa kupiti sa- morejo. Poflufliajmo zhes letu S. Bernarda , kat^r refnizhnu ka¬ ker en joger Jesufa Kriftufa go¬ vori. ,, Bogaftvu , pravi on, zhajl, ,, inu drugi takujhni dobizhki, po ka- „ tpih ta fvejt s’ velikimi shelami „ hrepeny , fo sa mene refnizhne nad- 1 ,, loge, ali teshave, katgre jejl pre- ,, nejti nesamorem • kar pak ta (vejt „ sanizhuje , kaker ponishanje , vbosh- ,, tvu , preganjanje , krish , inu ter - ,, pleni e , tu vfe jejl lubim , jefi ,, shelym tu , inu jejl tu |w z figa ,, ferza rad gori vsamem. xiV. XIV. Kir tedaj fo te supernovi, tu ponishanje, tu dellovnu shivlen- ie, inu tu doliterenje tiga mef- ~fa sv^fte poti, katere nafs k’ timu v^zhnimu isvelizhanju pe- lejo: talcu bi ja tudi imeli taifti, kateri fo v’ euimu niskimu ftami rojeni, kateri v’potrebi shive, inu ti, kateri sa fvoj shivesh teshku delati morejo, Bogu veli¬ ko hvalo dati, de je on njih v’ en takufhen Han poftavil, kateri je fvet, inu ravnu koker ena "arra, alisaftava ene fr^zhne vezhnofti; sakaj aku bi my v’bogaftvu roje¬ ni bily, bi morebiti my nebily sadofti mozhny nafhe ferze od tai- ftiga odtergati: aku bi fe my v’ zhafti snefhli, bi morebiti nei- m^li sadofti ferza, inu mozliy fe ponishati, ali timu napuhu, inu ti prevsetnofti fe ubraniti,- inu aku bi my premoshenje im^li na- fhe shele ispolniti, bi my mo¬ rebiti preflabi bilv taiftim fe B 6 od- odpovedati, inu nafhe rasviis- ga dami medu nasajdershati. My fmo de tedaj frezhni, moji lubesnivi brat- sb zi! de nafs je Bog v’enftanpo- de ftavil, kat^riga my prav po refny- n; 7 .i eno krajl^vo pot imenujemo,po la kateri je fam Kriftus hodil: my fmo ei na ti poti, katero mjr morebiti z) nikoli radovolnu nebily sbrali, o katera je pak vender ta edyna, ts inu potrebna pot; leta je taifta lt voska, inu terda pot, katero jih ji taku maluifhe, inu najde, fhe p maju pak želu prehodi. 8 xv. I v PremifhMjtrio na Jesufu Kri- t Itufu s’ fv^tim Pavlam try rezhy, c katere nam te dovshnofti eniga i kriltiana ozhituu pokashejo. Le- 1 ta Apoftel pravi pervkh (k’ Filip- \ peusarjam na 2. p. 6 .) de je Jesus 1 Kriftus, aku lih je 011 vTvoji z h a- 1 fti bil , inu enaku bitje , inu 1 naturo s’ fvojim Ozhjtam imel. _ j vender to podobo, inu uaturo eni¬ ga ga hlapza nafe vs?l, inu fe želu do ftnerti, ja do ftnerti tiga kri- slia ponishah On je letu tl uril, de hi on to veliko rano, katero nam je nafha prevs^tnoft vtifni- la , sazetil, inu tu vboshtvu skns enu taku globoku ponishanje vu- zhil, Drugkh vy vejite, pravi on, kaku velika je bila ta dobro¬ ta nafliiga Gospoda J?sufa Krirtu- fa, kateri, aku je lih bogat bil, je is lubgsni pruti nam vboshen portal (2. pitan: h’korintarjam na 8. p. 9 ,) On je otl Hus letu nafs pregovoriti, de bi my tu bogaft- vu tudi sanizhvali. T'rgtjhh pravi ta Apoftel : versimo nafhe ozhy na Kriftufa , kater fi Je nameftu eniga pokojniga, inu lohkiga shivlenja to fmert ti¬ ga krisha isvolil (k’ Hebrearjam na ra. p. 2 ,) On je letu ftur l; de bi nafhimu nagnenju pruti timu veffelju tiga lvejta taku rekozli en sadershik poftavil. Ali kaku nialu kriftianov fe snaj- de, de, kateri po kriftufovih ftopyn- jah hodijo, inu kateri fe v’leti rezih taka skashejo, kaker fe na njegove jogre spodobi! kolku fe pozh vidi bogatih, kateri bi radpvolnu vboshni podali? kolk fe vidi imenitnih, inu mogozh- nih ti ga fvejta , de bi fvojo zhaft , inu mogozhnoft is bubi¬ ni pruti timu ponishnimu Jesu- fu sapuftili? ali sakaj je£t tolku imeti ozhem? laj je sh? veliku, aku bi le ti vbogi 1'vojo l^vfhino volnu prenefli, aku bi le ti vbo¬ gi fvojo potrebo , inu ti delovni te teshave fvojiga ftanu s’spodob- no podloshnoltjo pruti voli bosh- ji prenefli, inu tim bogatim tiga fvejta sa volo njih zhafty, viilo- kolti, inu l?niga shivlenja nebi- ly nevofhlivi. XVI. Po timu gr^hu, kateri ga fmo my v’Adamu Ihurili lmovfik’ pokori obfojeni, inu to fodbo i e je k’ v’ pi¬ nt bo k vi ra tv lu ki fe d< it fr ri n n fi v 1 1 t t 1 r n- je Bog takrat isr^ki, kir je on eti k’nafhimu pervimu ozhetu, inu na v' njegovi perfhoni k’v fini sa njim iku pndeozhim otrokam taifte ftrafh- bi ne belišči e djal; v’p otu tvoiiga obrasa ilk bosh ti kruh igdl, dokler Je v' p ar JI 'h* povernesh , is katire fi us§t : (v’per- >jo vik bukvahMoysefovih na 3.P.19,) is- ravnu kaker bi otl rezili: ty bofh ! u- tvoje shivlenje v’trudu , inu cini¬ ku lu dopern^fl, ty nebofh vezh tu- - 1 » kaj na semli en paradish tiga vef- 10 felja nefhil, inu le skus pokoro, o- dellu, inu supernofti bofh tyvf- ni milenje dof^gl, de bofh po tvoji b- fmerti v’ nebjfhki paradish go¬ li- ri vs§t. Leta fodba, katera dvoj¬ ca no fhtrafingo v’ febi sapopade, > namrezh tiga terpl^nja, inu te »i* fmerti, vfe ludy sad^ne, na tako visho , de nam je ravnu taku ma¬ lti mogozhe vfim teshavam fe v og¬ ni ti , kaker ti fmerti odjiti : o enu, kaker tu drugu nam go- i’ tovu naprej ftoy, Morebiti o pak vy tu nebote otli verjeti, de de je ravnu tako nemogozhe tira te supernoftim , kaker ti fmerti od- ve jiti: vy vidite morebiti, de jih ki vezli v’obilnofli shivy, de vle fti forte velfelje vshivajo, inu de ki njim nizh doli negr?, kar njih fr?- ft, zho fturiti samore, Vy bote v: morebiti rekii, ali nifo leti lud- d< j? eno skrivno visho snefhli, p vfim teshavam , tefhkim d?llam, re inu nadlogam odjiti, h’ katerim, k: kaker fmo poprej fiifhali, bi im?- d' li vfi lud j? obfojeni biti. b XVII. t! l Kratku malu nikar, lubesnivi g bratje! kratku malu nikar. Leta bo- t gatiz, kaker vy njega vidite, ne- r bo na obeno visho tim teshavam, j inu nadlogam odfhl. On fe po- t muja na vfe forte vislie timu s boshjimu 1'klepu odjiti, inu te i nadloge od febe odverniti, ali 1 letu k’vezhiinu le do konza nje- goviga shivlenja terpy: aku lih je tudi refs, de nobeni ga ny, ka* t?- ini teri bi vTvojimu shivlenja tesha- ve, inusupernofti ne imel. Bog, j[h kateri vezhuu shivy , njemu nu¬ le ftury to gnado, de bi njega tu- de kaj oj(tru dershal; on njemu pu- lty v’shivlenju tu veffelje ushi- te vati, sa tu, kir je njemu sa to d- dovgo vezhnoft terpk-nie per- i i pravil. Akumy tedaj ter peti mo¬ li, remo ali tukaj na semli, ali tam- ii» kaj na Vezluie zhalFe, taku le ?- dershymo sa Irozhne, de fino u- boshni, de pod butaro nafhiga tefhkiga delta s dihu j e mo, inu v’ revah konz jemlemo : vsemimo gori letu kaker eno miloft, ka- )- tero nam Bog skashe, kir te vezh- s* ne fhtrafinge perhodniga sliivleu- h ja, katere lino my sallushili, v’ * teshave, iuu nadloge tiga fvejta i spreoberne: inu objokajmo rajr J teiile, katere Bogshim zhafnim i blagam pred fmertjo obylnu ob¬ daruje, kir jih bo morebiti v’ i kratkimu fvojoftrafhno jfso--, iuu lerd obzhntiti pultil. XVIII, 43 wm XVIII, tc Tu bogaftvu ny tolku vr^dnu, 2I kaker fi vy morebiti domifhliije- II; te ; onu je nekaj taku maliga, de ei taiftu Bog vezhkrat tvojim lov- A rashnikam podely, tim pravizh- m nimpak, inufvpjim priatelam fti- ir skanje, supernofti, teshave, nad- p« loge, s’ene beliedo , kar fe more v v’timu shivlenju revfhina imen- pt vati, pofhle. My imamo od tiga bi en l?p isgled nad tim ftarim To- v\ biasam : ta zhafty vredni ftarzhik l: je Bogu s’ veliko svetlobo flushil, z on je bres nehanja polfebne sna- d min ja te lub^sni pruti fvojimu p blishnimu skasal, kir je on fvoje s blagu, ja želu fvoje shivlenjesa f tailtiga v’nevarnoft poftavil: inu a vender je on v’ fvoji vilfoki fta- f ro-fti ob tvoj pogled, inu ob fvoje f premoshenje perfhl, inu taku tu j nar fhpotlivifhi sanizhuvauje pre- s fiati mogl. O moj Bog J kaku pozh ty objifhefh letiga sv^ftiga flushabnika, kir vender veli¬ ke 43 te grffhnike v’ obilnofti , v’ i , 2bafti, ,inu v’ myru shiv?ti pu- e- ftyfh ? Paldufhajmo te befl?de ne de eniga zhloveka, temu?h eniga v- Angela, kateri je k’ letirau fveti- h- mu ftarzhiku od Boga poldan bil, H- iniije njemu te skrivne sklepe, d- po katerih Bog fvoje flushabnike te visha, raslozhil: Kirfi bil ty Bogii n- perjgtn , pravi on k’ njemu , je ja bila potrebnu tebe na skujhnjo pojla- 3- viti skus nadloge . (per Tobiasu na k 12. p. 13-J on je otl skus letu re- 1 , zhi: tvoje dobre d?Ua fo Bogu i- dopadle , sa tu je on tebi is ene u podobne gnade te grenkofti, inu e supernoidi poldal, de bi tebe sku- a fhai, inu taku tebe eniga vezhi- u ga plazhila, inu zhafty vr^dniga Buril, inu kir je on tebi na linert- 3 ni poftili fvojo miloft skasati otl, i je on tebe ob zhallii tiga shivlenja ozhiftil. XIX. Ja v’ržfnizi taku Bog objifhe te- i i teide, katere on lubl. Poglej- , mo le Jesufa Kridula sazhetnika, , inu dokonzhavza nafhiga isveli- J, ‘ zhanja; preminimo le, v’kaj sa euimu vboshtvu, inu TroThini je J \r on v’betlemitarski fh ta liži rojen u bil; kaj sa enu revmi, inu teshav- j*} im shivlenje je on pelal v’ ti d?l- 1 lovni hifhi eniga dellovza ; ina °. n kaj sa eno grenko , inu framotno J Imett je ou sadnizh na krishu lv * predal? on je bil pak p er viiffl timu taift prelubeshivi lyn, nad K , katerim je Bog vfe Tvoje do pada- va jenje imel, Ravnu takti le Bog ^ sader. hy proti titn vodami letiga i 1 boshjiga poglavarja; on jih na - semli letimu moshu tih bolezhin nc podobne naredy, de bi on njih ^ njegove zhafty vbiebeffih podobne ji! Boriti samogl. 4 Samu sa tega . volo nam Bog odvsame, kaker 11 : en dobrotliv ozhe nekatere re- 111 zhy, katere my sa dobre 1'hte- mamo , inu nam druge pofhle, katere ta Tvejt sa hude porajta, v * *** ; j j: j de bi nafs taka vredn e fturil njega e l‘-J vshivati. Ali nedellaio, kaker sa . S. Pavl sprizhuje, ("kfhebrejarjam j e na 12. p. 7,) ti ozh?tii ti ga fv ei ta jg„ ulfaki dan ravnu taku ? oni odvsa- av . mejo fvojim otrokam taiftu , kar lej. bi njim sarooglu fhkodlivu biti; i nil oni pofhtrafajo takle sa tu, de ■ n0 bi oni is njih eno vredne ?rbizhe 'jjg fvojiga premoshenja fturili, kan?* j m ru bodo oni vender le skus ta a( | kratki zhafs fvojga shivlenja yshi- 1^. vali. Nezhudimo fe tedaj , kader ' y y nafs nafh nebffhki ozbe v’ rev- jjj fhiui; inu v’potrebi shiv?ti pu- aa fty; on nam prav dobru bzhe_; in nevftrafhimo fe, kir nam r?vfhi- jh ne, inu bol^sni pofhle; on tu , e ftury, debi nafs skus letu ozhi- - a ftil, inu vredne fturil, ?rbizhi ! r njegoviga krajl^ftva, inu del?sh- N ni njegove zhafty biti. XX, Neshalujmo tedaj , aku lino ■ vbošlmi, aku nafs je bo.hla pre- vid- 46 mm vidnofi: v’en revni ftan pojavi¬ la; temuzh vsemimo G ferze , inu fpomnimo fe na beflfdo nafhiga Boga, kateri enu neisrezbenuve¬ lika plazhilu taiftim obliibi, ka¬ teri fo brumni vboshizi, kateri veliku sdihuiejo , kateri fedaj la¬ koto, sanizhuvanje, inu pregan¬ janje terpe. Ta ftan takih ker- f banski h vboshzov je v’ ozh?h te vere v’refnizi velik, inu vif- fok. Njim je she sa naprej tu krajl?ftvu sa terdnu oblublenu, ka¬ terimikoli nebo niebalu , inu sa tu imajo boshjo befledo sa saftavo. Inu kir niim Jesus Kriftus povej, de fo frezhni, inu de bodo tu ne- befhku krajleftvu pojedli, fo oni, aku c zhy te vere na te perhddne velike shlahtne rezhy obernejo , skus tu premifhluvanje reflhizhnu she fedaj, inu. sa naprej frezhni. Ja rbfnizhnu frezhni fo; sakaj oni imajo to frezho , de fe tu ter- pleuje Jesufa Kriftufa v’njih kaker v’ njega duhovnimu skivotu 1'he- sdt On do kii bo on nu le: nj sh na dc kf dc ki k; in in z k: n z P o vi- sdej gody, ina fe dokonzha, nu Oni fa lrezhni she fedaj, kil* bo¬ ga do na vekomaj fr?zhni poftali. Inu r e . kir taiftu, kar oni vupajo, njim ca- bol k’ferzugr?j kak er taiftu, kar eri oni ter p?, fo oni v’fvojmu Ha¬ la- nu vedeli, oni imajo želu vfmi- m- lenje s’ taiftimi ludmy, kat?ri v’ ir- njih obilnofti vfe veffelje tiga shivlenja vshivajo ; na tako visho jf- nafs ta v?rapopolnoma spremeny, tu dokler onaftury, de mytaiftu, :a- kar drugi sa hudu dersh?, sa kaj tu dobriga sposnamo, inu nasprud, o. kar drugi sa dobra imenujejo , j, kaker kaj hudiga savershe- e- mo. ii, X\\. te ^ Ta p6t, po kateri tavboshni, >, inu deliovni zhlovek hodi, je fi- su 'zer terda inu teshka, ali ona je ii. kratka, inu nafs p?le kVfzhnimu aj myru, inu k’isvelizhanju, Ta r- z^fta pak, kat?ro ta bogati nafto- ?r pi, je perj?tna, inu iohka; ali ž- ona je fhe bol kratka , dokler tu 43 ' mm rasvujsdanu shivlenje hitre jfbi. no , mine, inu p?le k’ vezhni nefr?zhi,j j {a j na terpl?nju. Tu nafs vnzby! lam J?sus "Kriftus skus to pergli- ho ti ga bogatiga mosha , inu 'tiga r?VBjga Lazar us a , katero nam na tako vi ho nap rej p o ft a vi: Tabo- ^ gadje umeri, inu on je bil pokopan v’ sa peki. On je pak fvoje ozhy gori us- n jj dignil, hider je bil vderplenju , inu j s p e vidi od dglezh Abrahama, inu Laza- n j- ruša v’ njegovima narozhju. Inu on j-j v je upil, inujerpkl: Ozke Abraham, ufmiii fe zhes mene , inupojhli Lazi • p]- ruša, de on pomozhi en konzjvoiiga per- ^ ftav vodi, inu ohlaiy moj jesik, sakaj S( j: j e JI grosovytmrterpym vdetem plempnu> j ei Abraham jepak ijal l ,$yn pomijli, de za , Ji tu dobra vdvojimu shivletiju prej pl , inu Lazams tudi tu huda : sdaj pak bo leta potroshtan, ti pak terpysh .■ (perS. „ c Luk. na i6„ p. 22 . v.)Satorej pravi y-j en 1'Iushabnik boshji fedajnih zhai- ta sov: okulftave, sa volo kadrih ^ je ta bogatipogubienbil, morejo * 0 taifte oftrafhiti, kadri nizh terpgti y nozh- nozhjo; te uboge pak ovefeliti, ; li; kateri na vlimu pomankanje ter- 'f P? ? inu t? shaloftne, kateri veli- ku preftoj?. = a _ XXII. , na Moji prelubesnivi bratje! ne- )0 ~, bodite nevofhlivi tim bogatim sa volo njih veflelja , inu sa volo f' njih obilnofti; sikaj njih veselje 'J s fe bo v’eno v?zhno shaloft, inu * a ’ njih bognitvu v’to nar vezhi fro- ™ fhino spremenilu, na tako visho, f de njim nebo ne ena farna ka- : J‘ plčza vode perpufhena, po ka- 'f. teri bodo is fr?de tiga plemena 'f sdihvali. Premiflite vezhkrat ' l f let? troflita polne belf?de : La- f zarus vfvojimu shivleniu ny nizh dru- f giga , kaker kudu prejgl , sa tu bo on sedaj potrojhtan. Spomnite na tu govorjenje J?sufa Kriftufa k’fvo- ; ! jim jogram , kat?ru je nekaterim , taku veflfllu, drugim pak taku !l ftrafhnu: refnhhnu, refnizhnu vam 'J povrpn , vy fe hote plakati, inu jo- J kali , ta fvejt pak fe bo vejjellil : vy C bo- bote shaloftni , ali vajha shalofl fe bo v’vejfelje spreobernila. (Ter S. Joan, na 16'. p. 20.) On je otl tolku re- zhi; vy, kat?riftemoji lubesni- vi jogri, vy bote fovs? tozhili , ti drugi pak od tiga fvejta bodo v’ veffelju plavali .• ali potrofhta- ni bodite, vafhe fovs? bodo sko¬ raj obrilfane, vafs zhaka sa letu v’ krajl?ftvu vafhiga Boga enu veffelje breš konza: nafpruti pak le boveffetje tiga fvejta, kat?ru le en majhin zhafs terpy, v’ kratki- mu v’ tu ftrafhnu jokanje spreme¬ nilo , kateru nigdar ne bo nehalu. Meni fe sdy, de ti bogati, po- fvejtni ludje letu ftrafhn-u spre- menenje, kat?ru njim naprej ftoy, sh? sedaj sa naprej obzhutijo; od tod pride, de fe fmerti gro¬ movitim boj?, kir oni njo sa k mz fvoiga velfelja, inu sa sa- zhj:ik fvojga terpl?nja dershe, Ta pravizhni vboshiz pak, inu ta kerfhanski d?llovz najde fvoj trofht, kadar na fmert mifli; on shel- shelly taifto s’eiio fveto nepoter. peshlivoftjfl , inu njo s’veffeljam objame, dokler on na nj? taku re- kozhtamejnyk sagl?da, per ka- t?rmu fe ima njegova revfhiua konzhati, inu njegova frfzha sa- zh^ti. XXIII. Ta Rogati je skus vfe rezhy, katere on lubi, k’semli perv?san, Tu Ib sgol k?tene, skus kat?re boonk’taifti perkl^nen, na tako visho, de kil* bi imel on njo pof- f?fti, ona uiega potlijde, inu taku rekozli na fhtrikih ima. Satorej je njemu ta fmert, katera njega od vlih rezhys’lylo lozhi, fylnu grenka: ali ta vbogi, kateri je proft od tih sav?s, vidi bres ftra- ha to fmert fe perblishati. Kaku fo pozh te mifli od te fmerti per timu bogatimu, inu timu vbosh- nimu naspruti poftavlene, kir ta bogati po belf?ditiga Isvelizhar- ja fvoj trofht na temu fvejtu naj¬ de, ta vbogi pak na timu drugi- C 2 mu 5 * mac mu fvejtu zhaka. Sa tiga bogati- ni 1 ' gaje ona fylnu ftrafhna, dokler vrzi ona njemu vfe njegovu blagu, nje inu sa vfelej odvsame: sakaj ka- shii ker pravi ta krajl?vi prerok: ka- oni dar bo ta bogati v,ned , nebo na kak ob eno visho fvoje bogallvu s’faboj $el vsel , inu njegova zhaft ne pojde s ’ sh$ njim v’semlo. £v’ 48. Pfalm, 18O Timu vboshmmu pak je ona ze- kat lu perj^tna, kir ona njega sa sak vfelej od vlih nadlog r?fhi. Goto- per vuje, de en fleherni, pred fmert- kak jo, ali po fmerti taku dobra pravizo njil kaker miloftboshjo obzhuti. Sakaj Bog ne pufty tudi tu narmajnfhi inu nar bol nepopolnoma dobru dellu bres plazhila, katera ti hu¬ dobni is eniga naturniga dobriga lul nagnenja, katera fe fhe v’ njih im snajde, ftur? ♦ inu naspruti pak tu- je di on te narmajnfhi gr^he tih pra- ob vizhnih pofhtrafa, katere fo oni Z/s is naglofti skus te fkufhnave ali de tih vunajnih r^zhy, ali tiga sno- njt trajniga hudiga poshelenja pre¬ ma- magani dopernefli. _ Pozh fr?zh- gatl- ni fo taifli, kateri ojrtrofl te pra- kler vrže boshje skus volnu preterpl?- igu, nie eniga r?vniga, inu teshkiga i ka- shivlenja tukaj obzhutijo : sakaj ka- oni nebodo v’v?zhnofti drugiga, > na kaker dobrote te milofti prejeli. aboj Neir?zha pak sa taifte, kateri fo e s’ sh? v’t?mu shivlenju vfe plazhi- 8.} lu sa tu majhinu dobru prejeli, ze- kat?ru fo oni morebiti Burili, sa sakaj oni nimajo drugiga v’timu >to« perhodnimu shivlenju dozhakati, srt- kaker martre, inu terpl?nje sa izo njih dopernefenih pregreh volo. fhi XXIV. jru hu- Bodite tedaj potrofhtani, moji iga lubi bratje ! v’ vafhimu vboshtvu, jih inu vafhih teshavah. Vejjellitefe, tu- je djal S. P?ter k’ tim novu spre- ra- obernenim kriftianam, kir (le dej- >ni l-shni tiga terpl§nja JpuJa Krijluja , ali de bote tudi ob zhajju tiga rasodenja 6* njegove zhajly fevejjellili (is i.pifma e- C 3 S. S. Petra na 4* p. 13.) Ta zhafs te fladkofti, inu tiga trofhta bo ja gotovu perfhl. Zhakajte le s’ poterpeshlivoftjo na ta zhafs nje¬ gove milofti,- inu vy bote famy sposnali, kaku refnizhne fo te beir^de tiga spokorjeniga krajla,- Bog nebo vjfelej m tiga vbogiga po- sabil , inu tu vupanje tih shalojtnih nebo vHnu prasnu. (9. pfal. 19.) En zhafs bo perfhl, inu tu bo ta zhafs te fme ti, kir bo Je- sus Kriftus fvoje fhaze, fvoje fladkofti, inu 1’vojo zhaft taillira podelil, kateri fo njegoviga v- boshtva, njegoviga terpl?nja , inu njegoviga ponishanja dejl?shni bi- ly, S. Pavl, kat^riga je Kriftus lam v’letih refnizah podvuzhil, fi je sa r?fs sa zhaft, inu veflelje derslial, is lub^sni pruti njemu kaj terp?ti. Jejl je rasvejjelim , pra¬ vi on, v’nadlogah, katere jejl pre- Jiojim - jeli Jim poln ve[jelja v^fredi tih teshav. (2. piiTan: h’ korintar- jam na 7. p. 4.3 Inu v’ pihanju na He- Hebrearje govory on na tako vi- sho k’njim, de feozhytnu viditi sa¬ mote , de tudi ti pervi Kriftiani tu vboshtvu nifo sa kaj taku hu- diga dershali: vy fte s' vejfeljam gledali, kir Je vam je vajhe blagu prozh odvs§!u, dokler vy (le v g j lili , de ima¬ te bol imenitna blagu, katera nikoli ne¬ bo konz vselu. (k’Hebrearjam na io. P- 340 XXV. Leti fveti jogri nafhiga Odre- fhenika fo želu menili, de ta gnada, sa J?sufa Kriftufa terpeti, nebo vfim sploh podejlena, inu de je tu ena želu poll^bna gnadal Sa volo t?ga ravnu ta Apoftel k’ Filipensarjam na i. p. 29. govory: Bog vam je to gnalo dal, ne le farna, debi vy na jfsufa Krijlufa veniva 1 :, ampak tudi, de bivy sa njega terpfi. Apoftelni ni Ho tu 1 ? famu vuzhili, ampak fo tudi v’djanju skasali. Sakaj po timu, kir fo bily na po¬ velje tiga vikfhiga sbiralifha tih Judov saframuvani, otepeni, (o C 4 0!22 s oni , pravi tu popifvanje tiga jogerskiga djanja , s’ v e fisijam napolneni is tiga vfikiga siiralijha prozh Jhly , kir fo vredni pojlali nezhaji sa J psuj a Krijtufa terpgtu j (is Jogerskiga djauja na 5. p 41.) Odvadimo le, tiga sanizhuvanja, kat?ru fe vfelej per vboshtvu snajde, taku fylnu fe bati; do¬ kler my nemoremo jogri kriftu- fovi biti, aku my njegov krish ne noffiino, inuto framoto, katera je skalili m sk 1 in e na, s’ njim ne dej- iimo. fmo ja s h? djali, de ta prava vilfokoft eniga krilliana v’ ietimu obftoy, de je on podobn fvojimu J?sulu Kriftulu. Sedaj ; kaj nafs pozh bol njemu podobne ftury, kaker tu ponishanje, tu vboshtvu, inu tuterplenje, aku fo s’Iub?snio , pokorfhino, po- > nishuoftjo, poterpeshlivoftjo, inu v’ enim od v lih posginliskih rezhy odl 67 hen;m ferzam svfsane; sakaj takufhnu je bilu tu terpl^ujej?- , sufa Kriftufa. Jeftvefm fizer, de on letu ne veljava, de bi fe vfi kriftiani timu bogaftvu skns ozhytnu sapufhenje odpove¬ dali; jeft v?jm, de tildi ti bogati bres t?ga, de bi taiftu sapuftili, is- velizhani poftati samorejo, aku je le njih fčrze refnizhnu od taiftiga odterganu: jeft pak tudi vejm, de taifli is njegovih jogrov, inuvu- dov, kateri tu bogaftvu ne lubi- jo, inu ne poflfcdejo, fo fhe bol podobni fvojimu Mojftru , inu tudi fhe vezhi saveso s’fvojo glavo imajo. xxvi. Premifhlujte, jeft vafs proffim, Jesufa Kriftufa od fhtalze fem , v’kateri je bil rojen, noter do tih fhpotlivih gavg, na katerih je onvmerl: od jalfelz noter do krisha; kaj bote pozh vidili ? enu vednu d ? llu, enu pomankanje vfih rezhy, katere tu shivlenje perloshnu fture,inu enu preganjan¬ je od vfih ftrany. Sna biti, de fte C 5 nje- ulemu od svunaj podobni, de v’ vboshtvu, v’teshavi, inuv’pre- ganjanju shivite : ali sraven tiga vezhkrat vafhe ferze nizh nima vTebi takufhniga, kaker tu | ferz? J?sufa Kriftufa. J?sus Kriftus je bil v’ Ivojmu taku te- shavnimu ftanu ti voli fvojga o- zhftapopolnoma podversben; inu vy, vy fte nepoterpeshlivi, inu nejovolni. us Kriftus je to ro¬ ko kufhuil, katera je njega te¬ pla ; vy pak boshjo roko od vafs odrivate, katera vafs 1? tepe, de bi vafs samogla kronati. J?sus Kriftus je terpel v’ duhu te poko¬ re sa pregrehe tih ludy , katere je on radovolnu na fe vs^l; inu vy, nameftu de bi vafhu vbosh¬ tvu , inu vafhe nadloge ti pravi-. zi boshji k’enimu sadoftifturjenju sa vafhe laftne pregrehe gori of- rali, ftiirite taifte k’perl6shnofti novih pregreh. Ny sadofti ter- p?ti, vboshn, inu sanizhvan biti, aku nifmo tudi sraven v’ferzu ta- 1 ku kil perpravleni, kaker je Jesus Kriftus bil; mymoremo, kaker on, pokoro d?llati, vboshni biti, inu tudi tu ferze od tih posemli- skih rezhy odtergati: sanizhva- ni , inu sraven pouishni biti* L§ taki vbogi fo prijateli boshji, kir fo refnizhne podobe njegoviga prelubesniviga iynti. XXVII. Leti vbogi fo na tako visho podobe J §dula Kriftufa, de on uam- rezh otzhe, de my vlfakiga is njih, imamosa eniga Kriftufa der- shati: dokler on oblubi, vfako dobroto, katera le bo njim skasa- la , takti plazhati, ravnu kaker bi fe bila njemu sgodila: on njih k’ fvojim sravenerbizham ftury. Tn nebčshku krajlefivu je vajhu. fper S. Mat. na 25.40.J Pravi 011 k’njim , inu oni per njemu tolku samorejo, de ti bogati nemorejo drugazh is- velizhani poftati, kaker lf na to visho, aku fo oni v’duhu vbogi, C 6 inu So ^ inu prijateli tih vbogih.Satorei.J?- sus Kriftus te bogate per S. Luk. nai6. p. t> opomina, de fi imajo te vboge skus vundejlenje fvojga bo- gaftva k’prijatelam fturiti, de bo¬ do taku od njih v’ tu v^zhuu pre- bivalfhe gori vs^ti. Is letiga fe vi¬ di, de ti bogati tih vbogih bol, ka- kerti vbogi tih bogatih potrebuje¬ jo; kir ti vbogi le taku delezh bres tih bogatih nemorejo biti,kaker de oni od njih to fhp^ndijo tiga zhaf- niga kratkiga shivlenja prejeti morejo: ti bogatipak potrebujejo tih vbogih, de bi enkrat v’nebel- fih v?zhnu shiv^ti samogli. O moji bratje! kateri fte vboshni, sposnajte vafho imenitno!!, prev- darite , kaj. fte vy, inu kaj vy samorete, inu nesaversite vafhe taku velike dobyzhke. Letu vboshtvu, kat^ru je ravnu taku vam farnim , kaker tudi tim boga¬ tim nuznu, bo en bogat ftudenz viih reinizhnih fhazov, aku vy taiftu po kerfhausku prenelfete. XXVIII. 6i XXVIII. Ali jeft vara fhe enkrat po¬ vojni , «y 1? sadofti, nobenu Lck gaftvu pofl?fti, temuzh je fhe kaj vezh potreba. Tu ferz inu tu krajl^ftvu boshje, inu njegovo pravizo ifhete, tu { je, njegovo gnado, skus kat?ro on v’nais gospodvuje, inu nafs pra- '1 r - I a- ar r- i- r. e j i pravizhne ftury; sakaj vy fle sli? previshani, de le v’Bogu tudi vfe tu drugu najde, Tai/ti pak, kate¬ ri bogajlvu ijhejo (pravi S. Pavl) pa¬ dejo v’skojhnavo , v’jhtrike tiga hudi- zha, inu v^veliku nepotrebnih, inu shkodlivih shela, katere tiga zhlove- ka v 7 p ogu bi eni e v er s h ejo ♦ (Vpervimu piffanju k’Timotevsu na 6, p. g.) Inu kaker ti bogati v’ pogub- lenje padejo, aku na fvoje bj- gaftvu tu ferze perv?shejo, ta- ku fe tudi ti vbogi pogub?, aku tu zhafnu blagu lylnu shele; inu kir oni po timu golulivimu bogaftvu, kat?ru morebiti nikoli dofggli nebodo, prevezh hrepe¬ ne , oni Boga, inu vfe refnizhne fhaze sgube, katire bi bily loh- ku na vekomaj vshivali. D?l- lajmo v’timu ftanu , v’kat?ri- ga nafs jeBogpoftavil; ne oppu- ltimo nizli, de bomo na eno pra- vizlmo visho nafh potrebni shi- vesh sadobili; vupajmo , de bo Bog nafhe pomujanje bogatu po- D 4 sheg- shegnal; inu napolnymo nafhe Terza s’ taiftim želu lepim navu- kam, kat?riga je Tobias fvojmu Tynu dal: Moj fin ! nizh Je neboj . j My fmo fizer vboshni , ali mybomo velikeJhaze vshivali , aku fe bomo my 1 Boga buli , v figa greha fe v aruvali , im dobre Mii dopernajhali, ('Tobias na 4. p. 23.) Ta Tv^ti ftarzhik je do- bru vejdl, deti sv^fti boshji lTu- shabnfki To obylnu bogati, sakaj sraven tiga, de Bog lijih dufhe s’ Tvojo gnado, inu Tvojimi dar ova¬ lni obloshi, bodo njim v’ueb?llih neismirjeni 1'hazi perpravleni. XXXVII, S. Jakob otzhe, de en poni- shni kriftian, tu je, en taki, ka- ter je vboshen, inu pred ozhmy tiga fvejta sanizhvau, ima Tvojo zhaft v’ Tvojmu vboshtvu poftavi- ti, kaker v’eni reTuizhui villo- kolli; sakaj letu je pred Bogam tu vboshtvu. Nizh Mzh netnore taku vifloku biti, kaker boshje vboshtvu. Kate¬ ri fc vbogi, kaker je J?sus bil, inu fvoje vboshtvu s’spokornim j ferzam, s’lubesnijo, inu s’poter- | peshlivoftjo pieueflo, bodo tudi njegove viflokofti, inunjegoviga bogaftva dejl?shni. Na te vboge ima Bog fvoje o- zliy obernene, kat?r , kaker pra¬ vi David (jv’ io. Pfal. 5.} s’euim miloftiivim , inu lnbesnivim o- blizhjam na taifte na semli gl?da, kateri fo refnizhnu vbogi. On jih sTvojimi gnadami bogate ftu- ry, on jim rasod?ne fvoje refni- ze, inu jih visha s’fvojim du¬ ham. Bog vflifhi to molitu tih vbo- gih, pravi ravnu ta prerok, (v* 68. Pfal. 34.) Oni fo ravnu tu v’zerkvi na semli, kar fo fvet- niki v’ nebelih, katere Bog vfe- lej vflifhi. En ponishen , inu poterpeshliv vboshz je en fyl- nu mozhu pomozhnyk per J^su- D $ fu fu Kriftufu, kat?r fe fam vezh- krat v’ tih Pfalmih sa eniga herazha, inu sa eniga vboshza imenuje, J?sus Kriftus je eno poff^bno fr^zho tim vbogim, kateri lakoto terp?, oblubil, (per S. Lukeshu na 6 . p. 21.) namrezh de bodopo- polnoma nafiteni v’neb?ffih. Aku bi my enu majhinu vere imeli, bi le my tiga pomankanja tih k’shivlenju potrebnih rezhy slo nebali , kir Bog taiftu taku obylnu plazhuje. L.£ taift, kat?r je refnizhnu vboshen, samore od febe rezhi; Gospod me visha , inu redy. Q v’ 22.. Pfalmu i.) On poftavi fvoje z?lu savupanje na Boga , on v?rije, de 1 ? farnu njega po¬ trebuje, on otzhe le njemu fli- fhati, le skus njega shiv^ti. On vej, de je Bog njegov ozhe , inu tu je njemu sadolti. Ta vbogi nebo vupanje sgubil, dokler fe bo spomnil, de je J?- sus sus Kriftus fvoji zerkvi tr y kru- he, katere ona fvojim otrokam lomi, sapuftil; njegovo beffi^do, katera le more pollnfhati; nje- | govu telu, katera le more pre¬ jeti; inunjegoviga duha, sa ka- teriga fe more proffiti. Inu aku bi lili ta kruh te bellede, ali tu¬ di tiga tel^lfa Jesufa Kriftufa im§l pomankati , vender na kruhu •njegoviga duha taiftim, kateri od vere shiv?, nikoli nebo poman- kalu, XXXVIII. Tu popolnoma vboshtvu, kat?- ru nals ob vfe blagu perpravi, nam more tudi te shele po taifti- mu is nai'hih fčrz odvs^ti. Ka¬ teri taku shiv?, de nimajo blaga, inu tudi taiftu ne poshele, fo pra¬ vi vbogi boshji. Naspruti pak taifti, kateri lizer nizh blaga ne pofffdejo, vender pak v’fvojih lerzah taiftu poshel?, fo vbogi ti¬ ga hudizha, D 6 Is Istih vbogih fe vidi tagnada, ta brumnoft, inu tu shivlenje Je* sufa Kriftufa vunfvetiti, ali le is taiftih vbogih, kateri fo ponish- ni, krotki, inu poterpeshlivi, kateri Bogu, inu njegovimu vi- shauju popolnoma podversheni sliiv^. En flushabnikboshji pravi J de ie malu bogatih snajde , kateri, aku jih v’ gnadi boshji vmerjo, bi tim vyzam odi'hli ; naspru- ti pak ta v^zhi dejl tih vbogih, kateri fo Bogu podversheni, inu vTvojmu vboshtvu bres nejovole shiveli, is terplenja letiga shiv- leuja sdajzi v’ta vezhni paradifh notergrej. Bog le eno farno rezh od tiga vbogiga shely; katera v’ cim ftoy , de on tu d