Oznaka poročila: ARRS-RPROG-ZP-2016/1 Eii ЏШ ог:Ј!!ш: ZAKLJUČNO POROČILO O REZULTATIH RAZISKOVALNEGA PROGRAMA (za obdobje 1. 1. 2013 -31. 12. 2015) A. PODATKI O RAZISKOVALNEM PROGRAMU 1.Osnovni podatki o raziskovalnem programu Šifra programa P5-0174 Naslov programa Pedagoško-andragoške raziskave - Učenje in izobraževanje za kakovostno življenje v skupnosti Pedagogical and andragogical studies - Learning and education for a good-quality life in community Vodja programa 15248 Sabina Jelenc Krašovec Obseg raziskovalnih ur (vključno s povečanjem financiranja v letu 2015) 6864 Cenovni razred Trajanje programa 01.2013 - 12.2015 Izvajalci raziskovalnega programa (javne raziskovalne organizacije - JRO in/ali RO s koncesijo) 581 Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta Raziskovalno področje po šifrantu ARRS 5 DRUŽBOSLOVJE 5.01 Vzgoja in izobraževanje 5.01.02 Andragogika Družbenoekonomski cilj Raziskovalno področje po šifrantu FOS 5 Družbene vede 5.03 Izobraževanje B. REZULTATI IN DOSEŽKI RAZISKOVALNEGA PROGRAMA 2.Povzetek raziskovalnega programa1 SLO Program se je osredinjal na vprašanja učenja in izobraževanja za kakovost življenja ob upoštevanju različnosti identitet v raznolikih skupnostih. Vzgoja in izobraževanje kot ena od družbenih institucij v širši strukturni mreži lokalne skupnosti lahko prispeva k večji socialni pravičnosti družbe. Proučevali smo skupnost kot prostor za vzajemno učenje, sodelovanje in razvoj odnosov za kakovostno življenje posameznikov in skupin v skupnosti. Izobraževanje v skupnosti lahko vpliva na zadovoljevanje socialnih in poklicnih potreb, osebni razvoj, razumevanje družbenih sprememb, soočanje različnih identitet, pomembna funkcija skupnostnega izobraževanja pa je tudi spodbujanje kohezivnosti v lokalni skupnosti, saj se z vzgojno-izobraževalnimi dejavnostmi poleg učenja in izobraževanja spodbuja druženje, sodelovanje, izmenjava znanja, izkušenj in informacij med različnimi posamezniki, kulturami, družbenimi skupinami in med generacijami, kar spodbuja ohranjanje solidarnosti v skupnosti. Ugotavljali smo, kako se v določeni skupnosti prepletajo in dopolnjujejo možnosti neformalnega in formalnega izobraževanja ter priložnostnega učenja. Proučevali smo učinke učenja in izobraževanja na posameznike, skupine, ki živijo v skupnosti in na lokalno skupnost kot celoto ter analizirali koncepte in prakse skupnostnega učenja in izobraževanja v vzgojno-izobraževalnih ustanovah (po vsej navpičnici vzgojno-izobraževalnega sistema) kot tudi v drugih skupnostnih ter delovnih organizacijah. Analizirali smo oblike sodelovanja med družbenimi skupinami v lokalnih skupnostih ter ugotavljali, ali in kako se vzpostavlja družbena vključenost vseh skupin in njihovo pripoznanje. Zanimalo nas je tudi učiteljevo delo z družbo in znotraj nje - na lokalnem, regionalnem, nacionalnem, evropskem in širšem globalnem nivoju. Pri raziskovanju smo uporabili kombinacijo kvalitativnega in kvantitativnega raziskovanja, torej triangulacijo raziskovalnih metod, s katero smo lahko v največji možni meri dosegali zastavljene cilje raziskovalnega programa. Rezultati našega raziskovanja so prispevali k vzpostavljanju modelov dobrih praks in uvajanju novih načinov učenja, izobraževanja in sodelovanja v skupnostih v Sloveniji, kjer so te dejavnosti šibko razvite. ANG_ The programme focused on the issues of learning and education for a good-quality life, taking into account different identities in various communities Education as a social institution in the wider network of the local community can contribute to a society's greater social justice. We studied the community as a space for the mutual learning, cooperation and relationship development of individuals' and groups' quality life in community. Education in community can have an important impact on fulfilling social and professional needs, personal development, understanding social changes and confronting different identities. Another important function of community education is encouraging cohesion in the local community, as - in addition to learning and education - educational activities promote socializing, cooperation, the exchange of knowledge, experiences and information among different individuals, cultures, social groups and generations, which fosters solidarity in the community. We were investigating how a specific community intertwines and complements the possibilities of non-formal and formal education as well as informal learning. We were researching the effects of learning and education on individuals, on groups living in a community and on the local community as a whole, and analysed the concepts and practices of community learning and education in educational institutions (along the entire vertical of the education system) as well as in other communities and work organizations. We analysed the forms of cooperation among social groups in local communities and examined if and how the social inclusion of all groups and their recognition were established. We were also interested in the teacher's work with society and within it - at the local, regional, national, European and global levels. In the research a combination of qualitative and quantitative research was used, that is, the triangulation of research methods, which allowed us to achieve the stated objectives of the research programme to the highest possible degree. Our research results contributed to the development of best practice models and the introduction of new ways of learning, education and cooperation in communities in Slovenia, where these activities are only poorly developed. 3.Poročilo o realizaciji predloženega programa dela na raziskovalnem programu, (vključno s predloženim dopolnjenim programom dela v primeru povečanja financiranja raziskovalnega programa v letu 2014)2 SLO Program raziskovanja, ki smo ga predložili ob prijavi, smo v začrtanem času v celoti uresničili. V prvem letu smo opravili zlasti teoretsko raziskovanje konceptov skupnostnega učenja in izobraževanja v različnih kontekstih in ravneh, v drugem letu pa smo nadaljevali z interdisciplinarnim in nivojskim kvalitativnim in kvantitativnim raziskovanjem učenja in izobraževanja za zadovoljevanje socialnih, družbenih, kulturnih in strokovnih potreb različnih akterjev na ravni skupnosti. Tretje leto programa je - poleg nadaljnjega raziskovanja -namenjeno intenzivnejšemu sodelovanju s tujino in diseminaciji rezultatov raziskovanja. Tako smo januarja leta 2015 izvedli posvet (Pedagoško- andragoški dnevi) na temo "Učenje in izobraževanje v skupnosti", junija 2015 pa smo člani programske skupine in Oddelek za pedagogiko in andragogiko FF organizirali mednarodno znanstveno konferenco ESREA, omrežja Between Global and Local, z naslovom »>'Perspectives on Community Practices - Living and learning in community«, katere se je udeležilo 70 udeležencev iz 18 držav. Ključna vsebina in rezultati raziskovanja posegajo na predvidena podpodročja skupnostnega izobraževanja in učenja: 1. Kvantitativno in kvalitativno (z multiplimi eksplorativnimi in deskriptivnimi študijami primerov) smo proučevali vlogo in dostopnost starejših odraslih do možnosti izobraževanja in prostočasnih dejavnosti v ruralnih in urbanih skupnostih v občinah z različnimi ravnmi blaginje. Ugotovili smo: i) da je ponudba izobraževalnih dejavnosti za starejše ljudi v Sloveniji bolj odvisna od stopnje urbanizacije ter od posameznih drugih dejavnikov (npr. velikosti kraja, obstoja izobraževalnih organizacij oz. doma starejših občanov v kraju, števila prostovoljskih organizacij v skupnosti, ipd.) kot od ravni blaginje občine oz. skupnosti; ii) da se pojavljajo velike razlike v ponudbi izobraževanja za starejše med skupnostmi, tako glede dostopnosti kot tudi glede števila ponudnikov in pestrosti vsebinske ponudbe; iii) da ponudniki izobraževanja starejših oz. skupnostne organizacije v Sloveniji med seboj praviloma ne sodelujejo; iv) da je ena glavnih ovir pri dostopnosti do izobraževanja starejših geografska oddaljenost; v) da je trenutna ponudba izobraževanja bolj prilagojena interesom in potrebam bolj izobraženih starejših žensk. 2. Kot koordinatorji mednarodne raziskave z naslovom 'OMAL- Older Men as Active Learners' smo raziskovali interese in vključenost starejših moških v prostočasne in učne dejavnosti v izbranih ruralnih in urbanih skupnostih v Sloveniji; rezultate smo predstavili na zaključni mednarodni konferenci, ki smo jo organizirali maja 2014 v Ljubljani. 3. S kombinacijo kvantitativne in kvalitativne metodologije smo izpeljali empirično raziskavo o sodelovanju šole s skupnostjo (katere institucije sodelujejo s šolo, kako pogosto, na kakšen način, kakšni so cilji sodelovanja, kakšno je vrednotenje sodelovanja v skupnosti za delo in življenje v šoli, kaj šole ponujajo skupnosti, kje so ovire za sodelovanje s posamezniki in institucijami iz skupnosti). Ugotovili smo, da i) obstajajo razlike v načinih in vsebinah sodelovanja med šolami mestnega in nemestnega okolja; ii) velikost kraja vpliva na to, kakšen pomen ima šola kot socialno, izobraževalno in kulturno središče lokalne skupnosti; iii) obstajajo negativne demografske in sociokulturne posledice morebitnega združevanja/ukinjanja šol v manjših krajih; iv) obstaja specifika delovanja šol v novih manjših urbanih centrih brez tradicije. 4. V okviru proučevanja temeljnih družboslovnih konceptov (pravičnosti, javne in zasebne morale, participacije, emancipacije in pripoznanja) smo teoretsko utemeljili pomen sočasnega razvoja javne in zasebne morale ter ustrezne oblike pripoznanja udeležencev vzgoje in izobraževanja kot pogoja prave participacije in emancipacije. Na primeru povezovanja vzgojnoizobraževalnih in kulturnih institucij smo razvili koncepte različnih oblik participacije otrok in mladostnikov v umetniškem dogodku. Implementacija spoznanj je potekala na več ravneh: i) v okviru prilagoditev ogleda likovnih razstav slepim in slabovidnim osebam; ii) vodenega pogovora po ogledu filmske predstave, kjer s tehniko induktivne logike mladostniki samostojno kreirajo pomen umetnine, sprejemljiv za večino članov skupine; z razvijanjem specifične oblike ustvarjanja inkluzivnih okolij (muzeja, galerije - odprte za obisk hendikepiranih oseb), oblike neformalnega izobraževanja (pedagoških delavcev) in formalnega izobraževanja (vključevanja umetnikov in kulturnih ustanov v program OŠ in SŠ kurikulumov). 5. S kvantitativno raziskavo na reprezentativnem vzorcu učencev, učiteljev, staršev in ravnateljev, smo raziskovali sodelovanje izobraževalnih institucij in skupnosti glede dostopnosti in rabe dovoljenih in prepovedanih drog in ugotovili, da i) učenci v večjih deležih kot njihovi učitelji in ravnatelji poročajo o rabi posameznih drog v šoli in njeni bližnji okolici; ii) ni zanemarljiv delež učencev in staršev, ki drogo v njihovi osnovni šoli že zaznavajo kot problem; iii) da bo potrebno okrepiti sodelovanje z lokalno skupnostjo in tako izboljšati kakovost in učinkovitost preventivnih dejavnosti. 6. Raziskovali smo oblikovanje učečih se skupnosti na univerzi. V primerjalni empirični študiji o zagotavljanju kakovosti univerzitetnega študija ter vlogi in odgovornosti študentov in učiteljev v dveh akademskih skupnostih (Univerza v Ljubljani in Univerza v Beogradu) smo ugotovili, da je potrebno načrtovati in oblikovati učne situacije, ki bodo študentom omogočale aktivno in odgovorno vključevanje v študijski proces, ki je lahko pomembna vez med posamezniki, institucijo in skupnostjo. 7. Skupnost smo proučevali tudi zgodovinsko in sicer z vidika i) vloge izobraževalnih institucij in učenja slovenskega jezika pri krepitvi slovenske skupnosti; ii) identifikacije in opredelitve sprememb v vsebinah in socialnih vlogah formalnega in neformalnega izobraževanja ob Zaključno poročilo raziskovalnega programa - 2016 prehodu v (post)industrijsko družbo. 4.Ocena stopnje realizacije programa dela na raziskovalnem programu in zastavljenih raziskovalnih ciljev3 SLO_ Pri raziskovanju smo izhajali iz teze, da so skupnosti zaradi družbenih vplivov vse bolj starostno, etnično, kulturno in vrednotno raznolike. Ugotovili smo, da sodelovanje, vzajemno učenje in izobraževanje vplivajo na razvoj skupnosti kot celote ter na možnosti uresničevanja ciljev in potencialov članov skupnosti ter njihove vključenosti v skupnostno življenje. Skupnostne dejavnosti, ki so lahko del institucionalnih ali civilnih iniciativ, vplivajo na kohezivnost skupnosti in kakovost življenja njenih članov na različnih ravneh skupnostnega razvoja. Izhodiščne teze smo kvantitativno in kvalitativno preverjali na več ravneh; potekala je: 1. teoretska analiza temeljnih družboslovnih konceptov, neposredno ali posredno povezanih z učenjem in izobraževanjem v skupnosti (vključenost-izključenost iz skupnosti in dejavnosti; pripoznanje; pravičnost; udeležba v izobraževanju in družbenih dejavnostih; človekove pravice; itd.): 2. raziskovanje udejanjanja konceptov in praks skupnostnega učenja in izobraževanja v vzgojno izobraževalnih ustanovah po vsej navpičnici izobraževalnega sistema (vrtci, osnovne in srednje šole, univerza; sodelovanje izobraževalnih institucij z organizacijami in drugimi akterji v skupnosti) in po širini možnosti učenja in izobraževanja v skupnosti (izobraževanje različnih skupin mladih in odraslih v skupnosti; starejši delavci in njihove možnosti izobraževanja in usposabljanja; koncepti in prakse skupnostnega učenja in izobraževanja v preteklosti); 3. raziskovanje raznolikosti poteka vseživljenjskega učenja in izobraževanja v skupnosti za boljšo vključenost v skupnost (ranljive skupine v skupnosti; umetnost, kultura in učenje/izobraževanje v skupnosti; učitelji/izobraževalci v skupnosti; mentorstvo in prostovoljstvo kot element kohezivnosti in kakovosti življenja članov skupnosti); 4. mikro, mezzo in makro raven analize učenja/izobraževanja v skupnosti; upoštevanje lokalnih, regionalnih, nacionalnih in globalne ravni pri razumevanju možnosti izobraževanja in učenja v skupnosti (razlike v ponudbi in možnostih učenja in izobraževanja med občinami -glede na raven njihove blaginje, glede na ruralnost in urbanost skupnosti; skupnost učiteljev in učencev, izobraževalcev in udeležencev izobraževanja). Ugotavljamo, da zahteva razvoj kakovostnih in vključujočih skupnostnih izobraževalnih in učnih dejavnosti sistematično ugotavljanje potreb, skrbno načrtovanje, koordinacijo, sodelovalnost in ustrezno sistemsko ter strokovno podporo vseh skupnostnih akterjev. Skupnostne dejavnosti so vseobsegajoče (učne, izobraževalne, socialne, kulturne, umetniške, preventivne, itd.), so plod interdisciplinarnih prizadevanj različnih strokovnjakov in so izrednega pomena za kakovostno življenje v skupnosti. Kljub oceni, da smo raziskovalni program v celoti realizirali, se postavljajo novi raziskovalni cilji, ki krepijo potrebo po nadaljnjem raziskovalnem delu v okviru obstoječe programske skupine. 5.Utemeljitev morebitnih sprememb programa raziskovalnega programa oziroma sprememb, povečanja ali zmanjšanja sestave programske skupine v letu 20154 SLO_ V programsko skupino je bila zaradi potrebe po interdisciplinarnem raziskovanju v letu 2015 (1.1.2015 - 31.12.2015) vključena dr. Marta Gregorčič. Področje njenega dela: teoretska in analitska sociologija in razvojne študije (področje, ki se osredotoča na trajnostni razvoj, socialno ekologijo, globalizacijo, socialni in kulturni kapital ter človekov razvoj);antropološke in kulturne študije (področje, ki se osredotoča na marginalizirane skupine, participativne prakse, teorije diskurzov, študije samodoločujočih skupnosti, alternativnih politik soupravljanja in procese avtonomnega, kritičnega in radikalnega izobraževanja, s posebnim poudarkom na državah Latinske Amerike). V letu 2015 (1.1.2015 - 31.12.2015) dr. Barbara Šteh ni bila več članica programske skupine. Razlog je bilo trenutno slabše doseganje meril za vključenost v programsko skupino. 6.Najpomembnejši znanstveni rezultati programske skupine5 Znanstveni dosežek 1. COBISS ID 53654882 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Kurikularno načrtovanje in koncept participacije v pedagoškem pristopu Reggio Emilia ANG Curriculum planning and the concept of participation in the Reggio Emilia pedagogical approach Opis SLO Analizirali smo participacij otrok in staršev v vrtcu. Opozarjamo, da ima ta objektivne meje. V vrtcih namreč ne veljajo samo pravila, o katerih se dogovorimo in o katerih je mogoče sprejeti konsenz. Ne kaže pozabiti, da je vrtec ustanova, ki deluje po pravilih in normah, ki so v zelo pomembnih elementih postavljene od zunaj - torej jih ne postavlja niti vodstvo ustanove, niti sami strokovni delavci vrtca ali starši. Zato vrtec ne more delovati tako, kot da za strokovne delavce vrtca, starše in otroke ni drugih omejitev, razen tistih, za katere se opredelijo in dogovorijo sami. ANG We've analysed children's and parents' participation in preschool. We emphasise that such participation has objective limits. In preschools it is not only such rules that apply which have been agreed upon and where it has been possible to reach a consensus. We should not overlook the fact that the preschool is an institution which functions according to the rules and norms whose important elements are imposed from the outside - that is, they do not come from the institution's management, it's professional workers or parents. Preschool, therefore, cannot function as if its teachers, parents and children had no limits other than those they decide and agree upon themselves. Objavljeno v EECERA; European early childhood education research journal; 2013; Vol. 21, no. 4; str. 476-488; Impact Factor: 0.217;Srednja vrednost revije / Medium Category Impact Factor: 0.911; A': 1; WoS: HA; Avtorji / Authors: Hočevar Andreja, Kovač Šebart Mojca, Štefanc Damijan Tipologija 1.01 Izvirni znanstveni članek 2. COBISS ID 53572450 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Izobraževanje starejših odraslih v skupnostih z različno ravnijo blaginje ANG Education of older adults in communities with varying levels of well-being Opis SLO Prispevek proučuje izobraževanje starejših odraslih v skupnostih z različno ravnijo blaginje. Proučujemo izobraževalno ponudbo za starejše odrasle v odvisnosti od blaginje lokalne skupnosti ter ugotavljamo, v kolikšni meri je izobraževalna ponudba odvisna od ruralnosti ali urbanosti skupnosti. V raziskavi smo uporabili študijo primera. Občine smo izbrali glede na raven blaginje in jih primerjali glede izobraževalne ponudbe za starejše odrasle. Ugotovili smo, da v Sloveniji nimamo sistematičnih podatkov o ponudbi in udeležencih izobraževanja za starejše po občinah. Analiza v izbranih lokalnih skupnostih kaže, da je ponudba izobraževanja za starejše bolj povezana s stopnjo urbanosti in/ali ruralnosti lokalne skupnosti kot z blaginjo lokalne skupnosti. Kot ena glavnih ovir pri dostopnosti do izobraževanja starejših se kaže geografska oddaljenost. V raziskavi smo ugotovili, da ponudniki izobraževanja starejših oz. skupnostne organizacije v Sloveniji med seboj praviloma ne sodelujejo, prav tako pa tudi ni poglobljenega razmisleka organizatorjev izobraževanja o tem, kako pritegniti starejše, ki se izobraževalnih dejavnosti ne udeležujejo. This article deals with the education of older adults in communities with different levels of wellbeing. We are interested in whether the educational offerings for older adults depend on the wellbeing of the local community. We also examine how the educational offerings differ depending on whether the community is primarily rural or urban. In the research, the case study design was used. Municipalities were selected with respect to their level of wellbeing and compared regarding ANG the educational offering for older adults. The analysis of the selected municipalities shows that the offering of educational opportunities for the older adults is more connected to the degree of urban and/or the rural character of the local community than to the wellbeing of the local community. One of the main obstacles for access to education of older adults appears to be geographical distance. In this research, we establish that the providers of education for older adults and the community's organizational cohesiveness in Slovenia do not cooperate with each other as a rule. There is also no indepth consideration by education organizers for how to attract the older adults who don't take part in educational activities. Objavljeno v Hemisphere Pub. Corp.; Educational gerontology; 2014; Vol. 40, issue 3; str. 212-229; Impact Factor: 0.421;Srednja vrednost revije / Medium Category Impact Factor: 0.912; WoS: HA, LJ; Avtorji / Authors: Jelenc-Krašovec Sabina, Kump Sonja Tipologija 1.01 Izvirni znanstveni članek 3. COBISS ID 55014754 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Dostopnost in raba drog v slovenskih osnovnih šolah ter v njihovi bližnji okolici. ANG The availability and use of drugs in Slovenian primary schools and in vicinities close to schools Opis SLO Rezultati raziskave, izvedene na reprezentativnem vzorcu učencev, učiteljev, staršev in ravnateljev slovenskih osnovnih šol kažejo zaskrbljujoče podatke o dostopnosti in rabi dovoljenih in prepovedanih drog v osnovnih šolah in njihovi bližnji okolici. Dobljeni rezultati nas usmerjajo k sklepu, da morajo biti strokovni delavci šole pozorni na rabo drog v šoli in njeni bližnji okolici, četudi se na prvi pogled ta ne kaže kot problem. Primerjava podatkov namreč kaže, da učenci v večjih deležih poročajo o rabi posameznih drog v šoli in njeni bližnji okolici, kot njihovi učitelji in ravnatelji. Po drugi strani pa odgovori kažejo, da ni zanemarljiv delež učencev in staršev, ki drogo v njihovi osnovni šoli že zaznavajo kot problem, kar pa seveda ne pomeni, da ga poraja šolski prostor. Kaj naj bi torej šole glede tega problema storile? Zdi se, da se lahko pri razmisleku o tem, oprejo tudi na predstavljene podatke, ki spodbujajo k temu, da v sodelovanju z okoljem (to je lokalno skupnostjo) povečajo kakovost in učinkovitost preventivnih dejavnosti. ANG The results of the research study carried out on a representative sample of students, parents, teachers and head teachers in Slovenian primary schools show alarming data that legal and illegal drugs were easily available in Slovenian primary schools and in vicinities of the schools. Research findings draw attention to the need for teachers and head teachers to pay special attention to drug use in schools and in school vicinities, although they may not initially see it as a problem. Namely, the comparison of data shows that the shares of students who had already seen the students of their schools use drugs in school and in vicinities of the school was bigger than the shares of teachers and head teachers who had seen such practices. On the other hand the responses indicate a non negligible share of students and parents who perceived drugs in school as a problem but this does not mean that schools themselves arise it. What should therefore schools do? In consideration of the problem of drug use in schools and the vicinities of schools, schools should rely on the data presented in this research study which should encourage them to the cooperation with the local community to increase the quality and effectiveness of prevention activities Edukacijsko rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu = Faculty of Education and Rehabilitation Sciences University of Zagreb; Hrvatska revija Objavljeno v za rehabilitacijska istraživanja; 2014; Vol. 50, br. 1; str. 26-35; Avtorji / Authors: Hočevar Andreja, Kovač Šebart Mojca, Mažgon Jasna Tipologija 1.01 Izvirni znanstveni članek 4. COBISS ID 54675042 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Izobraževalne možnosti za starejše odrasle v ruralih in urbanih občinah ANG The educational opportunities for older adults in rural and urban municipalities Opis SLO Namen prispevka je proučiti razliko med urbanimi in ruralnimi občinami glede ponudbe izobraževanja za starejše ljudi. Z metodo multiplih študij primerov smo ugotovili, da obstajajo pomembne razlike v možnostih izobraževanja starejših v ruralnih in urbanih lokalnih skupnostih. Toda pripravljenost starejših za vključitev v izobraževanje ni odvisna le od ponudbe izobraževanja v občini, ampak tudi od različnih ukrepov za spodbujanje udeležbe starejših v izobraževanju. Na podlagi rezultatov ugotavljamo, da bi bilo v ruralnih in urbanih občinah potrebno v prihodnje izobraževalno ponudbo za starejše izboljšati tako, da bodo izobraževalni programi brezplačni in dostopni, da bo vsebina in organizacija izobraževanja ustrezala potrebam starejših, da se bo vzpostavilo sodelovanje in mreženje različnih ponudnikov izobraževalnih in prostočasnih dejavnosti za starejše ljudi v skupnosti in podob ANG The aim of paper is to investigate what the differences between rural and urban municipalities are with regards to the educational opportunities for older people. With the method of multiple case studies, we have determined that in selected municipalities there are significant differences in educational possibilities for older adults in rural and urban local municipalities. The readiness of older adults to enrol in education not only depends on the extent of educational opportunities in a municipality, but also on the various measures for encouraging the participation of older people in education. On the basis of our findings, we suggest the following further steps to improve the educational opportunities for older people in both rural and urban municipalities: educational programs are free of charge and accessible; they have responsive content and organisation of education, based on older adults' needs; that there is cooperation and networking of different providers of educational and sparetime activities for older people in the community etc. Objavljeno v Društvo antropologov Slovenije = Slovene Anthropological Society; Anthropological notebooks; 2014; 20, 1; str. 51-68; Impact Factor: 0.543;Srednja vrednost revije / Medium Category Impact Factor: 1.05; A': 1; WoS: BF; Avtorji / Authors: Kump Sonja, Jelenc-Krašovec Sabina Tipologija 1.01 Izvirni znanstveni članek 5. COBISS ID 55039842 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Vloga in odgovornost učiteljev in študentov v univerzitetnem študiju: primerjalna analiza pogledov študentov pedagogike ANG The role and responsibility of teachers and students in university studies SLO V prispevku predstavljamo in analiziramo rezultate empirične raziskave, katere temeljni namen je bil ugotoviti, kako študenti razumejo poglavitno vlogo učiteljev in lastno vlogo ter katera je bila zanje v času študija pomembna učna izkušnja. Zanimalo nas je, ali se pojmovanja vloge učiteljev in študentov tekom študija spremenijo ter približajo sodobnim znanstvenim konceptom o aktivnem in konstruktivnem učenju. Raziskavo smo opravili na vzorcu študentov 1. in 3. letnika, vpisnih v prvostopenjski študijski program pedagogike na filozofski fakulteti v Beogradu ter pedagogike in andragogike v Ljubljani. Rezultati Opis primerjave med 1. in 3. letnikom kažejo pri študentih 3. letnika premik k višjim pojmovanjem študentove in učiteljev vloge, kar z večjo verjetnostjo vodi h globinskemu pristopu k učenju. Spremembe v smeri višjih pojmovanj študentove in učiteljeve vloge so tako lahko pokazatelj kakovosti študija, saj jasno kažejo tudi na to, da so študenti pripravljeni na prevzemanje bolj odgovorne in avtonomne vloge pri študiju. V prizadevanjih za doseganje kakovosti univerzitetnega študija predstavljajo omenjeni uvidi pomembno informacijo za prenovo študijskih programov in uvajanje sprememb v študijski proces. ANG This paper presents and analyses results of empirical research which was basically intended to determine how students understand the main role of teachers and their own role as well as which was their significant learning experience during their studies. We were interested in whether their conceptions of teachers' and students' roles change during the studies and whether they approach modern scientific concepts on active and constructive learning. The research was carried out on a sample of the first and third year students, enrolled on the first level of pedagogy study programme at the Faculty of Philosophy in Belgrade and pedagogy and andragogy at the Faculty of Arts in Ljubljana. Results from comparing the first and the third year show that third year students demonstrate a shift to higher conceptions of the students' and teachers' roles, which is more likely to lead to a deeper approach to learning. Modifications towards higher conceptions of the students' and teachers' roles can thus indicate the quality of the studies, since they clearly demonstrate that students are prepared to adopt a more responsible and autonomous role in their studies. In the efforts to achieve high quality of university studies, the abovementioned perspectives represent information important for the reform of study programmes and introduction of changes in the study process. Objavljeno v Institut za pedagoška istraživanja;Prosveta; Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja; 2014; Vol. 46, no. 1; str. 50-67; Avtorji / Authors: Šteh Barbara, Kalin Jana, Mažgon Jasna Tipologija 1.01 Izvirni znanstveni članek 7.Najpomembnejši družbeno-ekonomski rezultati programske skupine6 Družbeno-ekonomski dosežek 1. COBISS ID Vir: vpis v obrazec Naslov SLO Uredništvo tuje ali domače monografije ANG Editorial of foreign and domestic monographies Opis SLO Vodja in člani programske skupine so bili uredniki več tujih in domačih monografij, izdanih pri priznanih založbah. ANG The head and members of research programme have been editors of several foreign and domestic monographs, edited with renowned publishers. Šifra C.01 Uredništvo tujega/mednarodnega zbornika/knjige SCHMIDT-HERTHA, Bernhard (urednik), JELENC-KRAŠOVEC, Sabina (urednik), FORMOSA, Marvin (urednik). Learning across generations in Europe : Contemporary issues in older adult education, (Research on the education and learning of adults, 2). Rotterdam: Sense Publishers, 2014. 215 str., Ilustr. ISBN 978-94-6209-900-5. ISBN 978-94-6209-901-2. ISBN 978-94-6209-902-9. https://www.sensepublishers.com/media/2164-learning-across-generations-in-europe_(Complimentary_Copy).pdf. [COBISS.SI-ID 55736418] kategorija: 2F (Z) RADOVAN, Marko (urednik), KOSciELNIAK, Marek (urednik). Learning and education in community: the role of schools and community organisations = Učenje in izobraževanje v skupnosti : vloga šole in skupnostnih organizacij. 1st ed. Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete: = University Press, Faculty of Arts, 2015. 201 str., ilustr. ISBN 978-961-237722-9. [COBISS.SI-ID 277657856] kategorija: SU (S) RADOVAN, Marko (urednik), JELENC-KRAŠOVEC, Sabina (urednik). Older men learning in the community : European snapshots. 1st ed. Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete: = University Press, Faculty of Arts; [Faro]: University of Algarve: = Universidade do Algarve, 2014. 115 str., tabele. ISBN 978-961-237-642-0. [COBISS.SI-ID 273557760] kategorija: SU (S) Objavljeno v RADOVAN, Marko (urednik), KOSCIELNIAK, Marek (urednik). Lifelong learning today : new areas, contexts, practices. Krakow: Jagiellonian University Press, 2013. 162 str. ISBN 978-83-233-3611-2. [COBISS.SI-ID 54207586] kategorija: 2F (Z) ŠTEFANC, Damijan (urednik). Procesna in strukturna kakovost v izobraževanju = The process and structural quality of education, (Sodobna pedagogika, letn. 65, št. 2). Ljubljana: Zveza društev pedagoških delavcev Slovenije, 2014. 122, 85 str., tabele, graf. prikazi. [COBISS.SI-ID 518399] kategorija: SU (S) KROFLIČ, Robi (urednik). Enake izobraževalne možnosti in družbena neenakost: etika in pravo v šolstvu = Equal educational opportunities and social inequality : ethics and law education, (Sodobna pedagogika, letn. 64, št. 2). Ljubljana: Zveza društev pedagoških delavcev Slovenije, 2013. 119, 69 str., tabele. [COBISS.SI-ID 471039] kategorija: SU (S) ŠTEFANC, Damijan (urednik), ERMENC, Klara S. (urednik), KROFLIČ, Robi (urednik), KOVAČ ŠEBART, Mojca (urednik), KALIN, Jana (urednik). Zbornik prispevkov. Ljubljana: Zveza društev pedagoških delavcev Slovenije, 2015. ISBN 978-961-91792-8-4. [COBISS.SI-ID 278904832] kategorija: SU (S) Tipologija 4.00 Sekundarno avtorstvo COBISS ID Vir: vpis v obrazec Naslov SLO Organizacija mednarodnih in domačih znanstvenih konferenc ANG Organization of international and domestic scientific conferences Opis SLO Vodja in člani programske skupine so organizirali nekaj odmevnih mednarodnih in domačih znanstvneih dogodkov, na katerih so diseminirali rezultate raziskovanja programske skupine in vzpostavljali omrežja za nadaljnje znanstveno sodelovanje s strokovnjaki iz tujine. ANG Leader and members of research programme have organized several attention-grabing foreign and domestic scientific conferences, aimed at disemination of research results from research programme and at networking for further scientific cooperation with foreign experts Šifra B.01 Organizator znanstvenega srečanja Mednarodna znanstvena konferenca evropskega združenja raziskovalcev s Objavljeno v področja izobraževanja odraslih ESREA - omrežje Between Global and Local. Naslov konference: 'Perspectives on Community Practices - Living and Learning in Community'. Ljubljana, 18. - 20. junij 2015, Filozofska fakulteta UL. Organizator: Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta, Oddelek za pedagogiko in andragogiko. Število udeležencev: 70 iz 18 držav. Spletna stran konference: http://bgl2015.pedagogika-andragogika.com/ Mednarodna znanstvena konferenca OMAL (Older men as Active Learners). Naslov konference: "Older men learning in community: cases from Europe", Ljubljana, Andragoški center R Slovenije, 8. maj 2014. Organizator: Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta, Oddelek za pedagogiko in andragogiko. Število udeležencev: 35 iz petih držav. Znanstveno srečanje Pedagoško-andragoški dnevi z naslovom: "Učenje in izobraževanje v skupnosti". Organizator: oddelek za pedagogiko in andragogiko, Filozofska fakulteta, UL, 29. januar 2015. Število udeležencev: 50. Spletna stran dogodka: http://pad.pedagogika-andragogika.com/ Tipologija 4.00 Sekundarno avtorstvo 3. COBISS ID Vir: vpis v obrazec Naslov SLO Vabljeno predavanje na konferencah in tujih univerzah ANG Guest lecture at conferences and foreign universities Opis SLO Člani programske skupine so se redno udeleževali nacionalnih in mednarodnih konferenc, na katerih so predstavljali rezultate raziskovanja, ki izhajajo iz tematike prgramske skupine. Pri tem so imeli posamezni člani projektne skupine tudi vabljena predavanja na konferencah in univerzah. ANG Members of the research group were regular participants on national and international conferences, where they've presented research results, focused on the research group thematic. Some members have also been invited as guest lectures at the conferences and universities Šifra B.04 Vabljeno predavanje ŠTEH, Barbara, KALIN, Jana. Conceptions of learning and significant learning experiences among pedagogy and andragogy students at the University in Ljubljana and the University in Belgrade. V: POPOV, Nikolay (ur.), ERMENC, Klara S. (ur.). Education's role in preparing globally competent citizens, (BCES Conference Books, vol. 12). Sofia: Bulgarian Comparative Education Society, cop. 2014, str. 171177. [COBISS.SI-ID 54974050] JELENC KRAŠOVEC, Sabina, RADOVAN, Marko, MOČILNIKAR, Špela, ŠEGULA, Sabina. Older men learning in urban and rural municipalities in Slovenia. V: GUIMARÄES, Paula (ur.). Local change, social actions and adult learning: challenges and responses : proceedings : ESREA network on between global and local: adult learning and development. Lisbon: University of Lisbon, Institute of education, 2014, str. 88102. http://globalandlocal.ie.ul.pt/wpcontent/uploads/2013/07/Proceedingsofthei [COBISS.SI-ID 56797282] KROFLIČ, Robi. Pedagogika in andragogika med konceptoma uporabnosti in angažirane znanosti: o poslanstvu pedagogike in andragogike. V: MAKOVEC, Danijela (ur.). Pedagogika in andragogika med bolonjo in preživetjem : zbornik. 1. izd. Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete, 2014, str. 614. http://www.pedagogikaandragogika.com/files/PAD2014/Zbornik_PAD14.pdf Objavljeno v [COBISS.SI-ID 54085730] KROFLIČ, Robi. Vzgoja preko umetniške izkušnje. V: MAJERHOLD, Katarina (ur.), AXMAN, Tereza. Zbornik za spodbujanje demokratičnega emancipiranega dialoga med ponudniki kulturnih dobrin in obiskovalci. 1. izd. Ljubljana: Društvo ŠKUC, Galerija Škuc, 2014, str. 182197. [COBISS.SI-ID 55560290] JELENC KRAŠOVEC, Sabina. Learning of older adults in public open spaces. Valletta: Innovations in older adult learning: theory, research policy, Fifth Conference of ESREA's network on the education and learning of older adults (ELOA), 22-24. October 2014, University of Malta, 22. 10. 2014. [COBISS.SI-ID55823970] KUMP, Sonja, JELENC KRAŠOVEC, Sabina. Izobraževanje starejših v urbanih in ruralnih skupnostih. Ljubljana: Učeče se skupnosti praksa, pojmovanje, potenciali, 18. andragoški kolokvij, 20. 5. 2014. [COBISS.SI-ID 56975714] KALIN, Jana. Odgajatelj i zajednica koja uči: vabljeno predavanje, Učiteljski fakultet Sveučilišta u Rijeci. Reka, 14. 1. 2014: Učiteljski fakultet Sveučilišta u Rijeci. [COBISS.SI-ID 53647202] KALIN, Jana. Odgajatelj u procesu poticanja profesionalnog razvoja svojih kolega: vabljeno predavanje, Učiteljski fakultet Sveučilišta u Rijeci. Reka, 14. 1. 2014: Učiteljski fakultet Sveučilišta u Rijeci. [COBISS.SI-ID 53647714] KALIN, Jana. Refleksija kao sredstvo profesionalnog razvoja: vabljeno predavanje, Učiteljski fakultet Sveučilišta u Rijeci. Reka, 14. 1. 2014: Učiteljski fakultet Sveučilišta u Rijeci. [COBISS.SI-ID 53647458] KALIN, Jana. Modeli profesionalnog razvoja: vabljeno predavanje, Učiteljski fakultet Sveučilišta u Rijeci. Reka, 14. 1. 2014: Učiteljski fakultet Sveučilišta u Rijeci. [COBISS.SIID 53646690] HOČEVAR, Andreja. Prevention programmes and terminology : vabljeno predavanje na Reitox regional academy, Effectiveness and efficiency of drug use prevention, Ljubljana, 28. 5. 2014. Ljubljana, 2014. [COBISS.SI-ID 54771810] Tipologija 3.16 Vabljeno predavanje na konferenci brez natisa 4. COBISS ID Vir: vpis v obrazec Naslov SLO Posredovanje znanja in rezultatov raziskav širši javnosti. ANG Knowledge trasfer to wider public. Opis SLO Člani programske skupine so se udeleževali številnih posvetov, okroglih miz in drugih dogodkov, ter preko javnih občil posredovali znanje in rezultate raziskave širši javnosti. Poudarek je bil na vprašanjih učenja in izobraževanja v skupnosti ter kakovosti življenja za različne ciljne skupine. ANG Members of research group have attended several seminars, round tables and other public events, and through public media enabled knowledge transfer to wider public. The emphasis was on questions of learning and education in community as well as quality of life for different target groups. F.18 Posredovanje novih znanj neposrednim uporabnikom (seminarji, forumi, konference) KALIN, Jana, MRVAR, Petra, MAŽGON, Jasna, MURŠAK, Janko, ŠTEH, Barbara. Sodelovanje med osnovno šolo in skupnostjo. V: BREJC, Mateja (ur.), WEISSBACHER, Petra (ur.). Sodelovanje v teoriji in praksi : zbornik povzetkov. Kranj: Šola za ravnatelje, 2015, str. 26-31. [COBISS.SI-ID 57301346] kategorija: 4NK (S); zbornik nerecenziranih prispevkov; tipologija ni verificirana ŠTEH, Barbara, KALIN, Jana. Conceptions of learning and significant learning experiences among pedagogy and andragogy students at the University in Ljubljana and the University in Belgrade. V: POPOV, Nikolay (ur.), ERMENC, Klara S. (ur.). Education's role in preparing globally competent citizens, (BCES Conference Books, vol. 12). Sofia: Bulgarian Comparative Education Society, cop. 2014, str. 171-177. [COBISS.SI-ID 54974050] kategorija: 4C (Z); tipologijo je verificiral OSICD ČEPIĆ, Renata, TATALOVIĆ VORKAPIĆ, Sanja, KALIN, Jana. Characteristics of a good elementary school teacher - analysis of teachers' self-perceptions. V: POPOV, Nikolay (ur.), ERMENC, Klara S. (ur.). Education's role in preparing globally competent citizens, (BCES Conference Books, vol. 12). Sofia: Bulgarian Comparative Education Society, cop. 2014, str. 185192. [COBISS.SI-ID 54974818] kategorija: 4C (Z); tipologijo je verificiral OSICD Objavljeno v JELENC-KRAŠOVEC, Sabina, RADOVAN, Marko, MOČILNIKAR, Špela, ŠEGULA, Sabina. Older men learning in urban and rural municipalities in Slovenia. V: GUIMARÄES, Paula (ur.). Local change, social actions and adult learning: challenges and responses : proceedings : ESREA network on between global and local: adult learning and development. Lisbon: University of Lisbon, Institute of education, 2014, str. 88-102. http://globalandlocal.ie.ul.pt/wp-content/uploads/2013/07/Proceedings-of-the-Conference-Lisbon-2014.pdf. [COBISS.SI-ID 56797282] kategorija: 4C (Z); tipologija ni verificirana KROFLIČ, Robi. Kakšne metodične pristope implicira vzgoja za vrednote svetovnega etosa?. V: OŠLAJ, Borut (ur.), PAVLIHA, Marko (ur.). Svetovni etos in celostna pedagogika. 1. izd. Radovljica: Didakta, 2014, str. 42-51. [COBISS.SI-ID 56433506] kategorija: 4NK (S); zbornik nerecenziranih prispevkov; tipologijo je verificiral OSICD KROFLIČ, Robi. Vzgoja preko umetniške izkušnje. V: MAJERHOLD, Katarina (ur.), AXMAN, Tereza. Zbornik za spodbujanje demokratičnega emancipiranega dialoga med ponudniki kulturnih dobrin in obiskovalci. 1. izd. Ljubljana: Društvo ŠKUC, Galerija Škuc, 2014, str. 182-197. [COBISS.SI-ID 55560290] kategorija: 4NK (S); zbornik nerecenziranih prispevkov; tipologija ni verificirana JELENC-KRAŠOVEC, Sabina, RADOVAN, Marko, MOČILNIKAR, Špela. Are older men learning in voluntary associations in the urban community of Ljubljana?. V: Changing configurations of adult education in transnational times : Esrea. Berlin: European society for research on the education of adults, 2013, 17 str. [COBISS.SI-ID 52766818] kategorija: 4NK (S); zbornik nerecenziranih prispevkov; tipologija ni verificirana JELENC-KRAŠOVEC, Sabina, KUMP, Sonja. How rurality and urbanity of the municipality influence the educational offer for older adults in Slovenia?. V: ŽEMAITAITYT, Irena (ur.), MIKULIONIENE, Sarmite (ur.). Proceedings of 4th international conference Learning oppurtunities for older adults: forms, providers and policies : 4th international conference ESREA, Vilnius 2013. Vilnius: Mykolo Romerio Universitetas: ESREA, 2013, str. 40-52. [COBISS.SI-ID 53125474] kategorija: 4C (Z); tipologijo je verificiral OSICD KROFLIČ, Robi. Pripoznanje zmožnega otroka in ontološki angažma v dialogu - pogoj participacije in vzgoje za aktivno državljanstvo. V: TAŠTANOSKA, Tanja (ur.), AMNÄ, Erik. Zbornik prispevkov. Ljubljana: Ministrstvo RS za izobraževanje, znanost, kulturo in šport, 2013, str. 5357. http://www.zrss.si/sidro/files/SIDRO2013-zbornik.pdf. [COBISS.SI-ID 53007458] kategorija: 4NK (S); zbornik nerecenziranih prispevkov; tipologija ni verificirana. Tipologija 3.25 Druga izvedena dela 5. COBISS ID Vir: vpis v obrazec Naslov SLO Uredništvo tematskih številk domačih revij, članstvo v uredništvu mednarodnih revij, uredništvo tujih monografij ANG (Co)editing thematic issues in national journals; editoral board in international journals, editorial of foreign monographies Opis SLO Predstavljeno je uredništvo tematskih številk na temo vsebine programske skupine ter članstvo v uredniških odborih domačih in tujih revij ter tujih monografij. ANG Editorials of thematic issues on content of research programme are presented, but also membership in editorial commitees of national and international journals and monographies. Šifra C.04 Uredništvo mednarodne revije Acta Iadertina. Hočevar, Andreja (član uredniškega odbora 2003-). Zadar: Sveučilište u Zadru, 2005-. ISSN 1845-3392. [COBISS.SI-ID 54741249] Andragoške studije. Jelenc Krašovec, Sabina (član uredniškega odbora 2015-). Beograd: Institut za pedagogiju i andragogiju Filozofskog fakulteta, 1994-. ISSN 0354-5415. [COBISS.SI-ID 387430] Andragoški glasnik. Muršak, Janko (član uredniškega odbora 2010-). Zagreb: Hrvatsko andragoško društvo, 1997-. ISSN 1331-3134. http://www.andragosko.hr/. [COBISS.SI-ID 1260134] AS. Andragoška spoznanja. Radovan, Marko (glavni urednik 2013-, član ur. odbora 2010-2013), Kump, Sonja (član uredniškega odbora 2007-), Jelenc Krašovec, Sabina (član ur. odbora 2014-, gostujoči urednik 2014-), Govekar Okoliš, Monika (član ur. odbora 2014-), Marta Gregorčič (član ur. Odbora 2015-). Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete, 1995-. ISSN 1318-5160. http://revije.ff.uni-lj.si/AndragoskaSpoznanja/, http://www.dlib.si/details/URN:NBN:SI:spr-D8TWJWPW. [COBISS.SI-ID 45586176] CEPS journal. Kalin, Jana (član ur. odbora 2011-). Ljubljana: Pedagoška fakulteta Univerze, 2011-. ISSN 1855-9719. [COBISS.SI-ID 252707584] Časopis za kritiko znanosti. Gregorčič, Marta (odgovorni urednik glavni in odgovorni urednik urednik 2006-, član uredniškega odbora 2002-, področni urednik). Ljubljana: Študentska založba, 1973-. ISSN 0351-4285. [COBISS.SI-ID 672783] Didakta. Kroflič, Robi (član ur. odbora 2013-). Radovljica: Didakta, 1991-. ISSN 0354-0421. [COBISS.SI-ID 23267586] European journal for research on the education and learning of adults. Jelenc Krašovec, Sabina (član ur. odbora 2010-). Linköping: Linköping University, 2010-. ISSN 2000-7426. http://www.rela.ep.liu.se/index.html. [COBISS.SI-ID 50135650] Objavljeno v Hrvatski časopis za odgoj i obrazovanje. Hočevar, Andreja (član ur. odbora 2011-). Zagreb: University of Zagreb, Faculty of teacher education: = Sveučilište u Zagrebu, Učiteljski fakultet, 2011-. ISSN 1848-5189. http://ed.ufzg.hr/ojs/index.php/CJOE/index. [COBISS.SI-ID 18683400] Keria. Vidmar, Tadej (član ur. sveta 2008-). Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete, 1999-. ISSN 1580-0261. http://revije.ff.uni-lj.si/keria. [COBISS.SI-ID 99551488] Sodobna pedagogika. Kovač Šebart, Mojca (član ur. odbora 2012-), Vidmar, Tadej (tehnični urednik 2012-), Štefanc, Damijan (član ur. odbora 2012-), Kroflič, Robi (gostujoči urednik 2014, član ur. odbora 2007-), Mažgon, Jasna (član ur. odbora 2008-, glavni in odgovorni urednik 2012-), Jelenc Krašovec, Sabina (član ur. odbora 2010-). Ljubljana: Zveza društev pedagoških delavcev Slovenije, 1950-. ISSN 0038-0474. http://www.sodobna-pedagogika.net/. [COBISS.SI-ID 761348] Šolsko polje. Kroflič, Robi (član ur. odbora 2003-). [Tiskana izd.]. Ljubljana: Slovensko društvo raziskovalcev šolskega polja, 2003-. ISSN 1581-6036. http://www.theschoolfield.org. [COBISS.SI-ID 122842112] Teachers and Teaching. Kalin, Jana (član ur. odbora 2003-). Abingdon: Carfax, 1995-. ISSN 1354-0602. http://www.ingentaselect.co.uk/. [COBISS.SI-ID 1462089] Turkish online journal of educational technology. Radovan, Marko (član ur. odbora 2011-). Sakarya: Sakarya University, 2002-. http://www.tojet.net/volumes/v11i3.pdf. [COBISS.SI-ID 4996705] Vzgoja in izobraževanje. Kalin, Jana (član uredniškega odbora 2006-), Kroflič, Robi (član uredniškega odbora 2014-, gostujoči urednik 2014-). Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo, 1970-. ISSN 0350-5065. [COBISS.SI-ID 1131780] Tipologija 4.00 Sekundarno avtorstvo 8.Drugi pomembni rezultati programske skupine7 MURŠAK, Janko, JAVRH, Petra, KALIN, Jana. Community and teacher's professional development, (Studien zur Berufs- und Professionsforschung, 23). Hamburg: Verlag Dr. Kovac, 2015. 192 str., ISBN 978-3-8300-8078-7. [COBISS.SI-ID 55917154] VIDMAR, Tadej. Selected aspects of non-formal education in Ancient Greece, Middle Ages and the Reformation. V: ŽAGAR, Igor Ž. (ur.), KELAVA, Polona (ur.). From formal to non-formal: education, learning and knowledge. Newcastle upon Tyne: Cambridge scholars publishing, 2014, str. 1-21. [COBISS.SI-ID 55193698] KUMP, Sonja, JELENC-KRAŠOVEC, Sabina. Intergenerational learning in different contexts. V: SCHMIDT-HERTHA, Bernhard (ur.), JELENC-KRAŠOVEC, Sabina (ur.), FORMOSA, Marvin (ur.). Learning across generations in Europe: Contemporary issues in older adult education, (Research on the education and learning of adults, 2). Rotterdam: Sense Publishers, 2014, str. 167-177. [COBISS.SI-ID 55738978] KALIN, Jana. Conditions and characteristics of partnership between teachers and parents : from legislation to challenges of common practice in Slovenia. V: ORLAND-BARAK, Lily (ur.), CRAIG, Cheryl J. (ur.). International teacher education: promising pedagogies, (Advances in research on teaching, ISSN 1479-3687, 22). Bingley: Emerald, 2015, str. 211-232. [COBISS.SI-ID 58683234] RADOVAN, Marko. Validation of non-formal and informal learning : international comparison. V: ŽAGAR, Igor Ž. (ur.), KELAVA, Polona (ur.). From formal to non-formal : education, learning and knowledge. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars, 2014, str. 171-189. [COBISS.SI-ID 55201122] ŠTEH, Barbara, ŠARIĆ, Marjeta. Two european reflections on professional development in the ISATT community: looking backward, moving forward. V: CRAIG, Cheryl J. (ur.), MEIJER, Paulien C. (ur.), BROECKMANS, Jan (ur.). From teacher thinking to teachers and teaching: the evolution of a research community, (Advances in research on teaching, 19). Emerald, 2013; Bingley, str. 639-668. 9.Pomen raziskovalnih rezultatov programske skupine8 9.1.Pomen za razvoj znanosti9 SLO Raziskovanje je na teoretski ravni prispevalo k pojasnjevanju konceptualizacije znanja, k teoretski utemeljitvi in pojasnitvi novih pojavov, povezanih z uvajanjem kompetenc. S tega vidika so rezultati raziskovalnega programa neposredno pomembni za razvoj študijskih disciplin v dodiplomskih in podiplomskih študijskih programih pedagogike in andragogike ter v programih temeljnega izobraževanja učiteljev ter v njihovem usposabljanju in stalnem izpopolnjevanju. Konkretneje so raziskovalna spoznanja, ki so rezultat delovanja programske skupine, prispevala na teh področjih: - poglobljanje teoretičnih spoznanj o integraciji in inkluziji v izobraževanju vpliva na utrjevanje interkulturnosti med teoretiki in praktiki ter prispeva k približevanju obče in specialne pedagogike; - poglabljanje spoznanj o oblikovanju identitete posameznika oziroma nacionalne identitete v pogojih večdržavne skupnosti ter nacionalno heterogene slovenske družbe je ključno za razvoj kritičnih diskurzov v trenutnem nestabilnem družbenem ozračju; - razvoj spoznanj o vlogi izobraževanja v razvijanju odgovornega državljanstva in njihova implementacija na različnih ravneh delovanja ter pri različnih starostnih skupinah prispeva h krepitvi medgeneracijske solidarnosti ter splošni krepitvi civilne družbe skozi interdisciplinarno povezovanje; - razširjanje znanj o zgodovini slovenskega šolstva ter tokovih sodobnega razvoja je vplivalo na povečevanje kakovostne informacije o sovplivanju našega in tujih izobraževalnih sistemov v slovenskem prostoru; - poglobljene analize učenja in izobraževanja starejših in medgeneracijskega učenja in izobraževanja so vplivale na razširjanje znanj na področju identifikacije potreb in možnosti različnih starostnih skupin (s poudarkom na starejših) za uresničevanje koncepta solidarnosti, kakovostnega sobivanja in dejavne starosti. Poglavitni pomen raziskovanja za razvoj znanosti je v interdisciplinarnosti in sintezni aplikaciji teoretskih konceptov različnih disciplin in strok (kot so zlasti filozofija, in še posebej etika, psihologija, sociologija, pravo) na področju pedagogike in andragogike. Raziskovanje je v tem smislu prispevalo k sodobni in integralni podobi vzgojnega koncepta, koncepta solidarnosti med generacijami ter vseživljenjskega učenja ter k razumevanju kakovosti na različnih ravneh učenja in izobraževanja. Raziskovalna spoznanja so vplivala na uvajanje induktivnega pristopa k moralni vzgoji, razvoj teorije esencialnega učenja in koncepte jedrne refleksije, ter spodbujala uporabo umetnosti v okviru identitetnega in moralnega razvoja otroka oziroma mladostnika. Po drugi strani smo z raziskovalno dejavnostjo, ki se razteza po vsej dolžini življenja, opozarjali na pomen prepletenosti različnih življenjskih obdobij in faz življenjskega poteka ter vpliva različnih družbenih kontekstov na kakovostno učenje, izobraževanje in končno tudi življenje različnih starostnih skupin in njihovo povezanost. ANG_ At the theoretical level the research contributes to the elucidation of the conceptualizations of knowledge and to the substantiation and explanation of new phenomena related to the introduction of competences. From this aspect the research programme results are directly relevant to the development of study disciplines in undergraduate and postgraduate university programmes of Pedagogy and Andragogy as well as in the programmes of basic teacher training and the continuous in-service training for teachers. More specifically, the research outcomes, which are the result of the programme group's work, have contributed to the following: - broadening the theoretical knowledge of integration and inclusion in education increases the interculturalism among theorists and practitioners and contributes to the understanding of general and special pedagogy; - broadening the knowledge of individual identity (or national identity) formation in the conditions of the multistate community and nationally heterogeneous Slovenian society is crucial to the development of critical discourses in the current, unstable social atmosphere; - the increase in the knowledge of the role of education in the development of responsible citizenship and its implementation at various levels of activity and in different age groups contributes to the strengthening of intergenerational solidarity and the general strengthening of civil society through interdisciplinary integration; - disseminating the knowledge of the history of Slovenian school system and the currents of contemporary development has had a positive influence on the quantity and quality of information on the mutual impacts of Slovenian and foreign educational systems in Slovenia; - in-depth analyses of the learning and education of the elderly and intergenerational learning and education have broadened the awareness of the needs and opportunities for different age groups (particularly the elderly) for the realization of the concept of solidarity, good-quality coexistence and active old age. The special relevance of the research to the development of science is in the interdisciplinary and synthesizing application of the theoretical concepts from different disciplines and sciences (primarily philosophy - especially ethics -, psychology, sociology, law) to the field of pedagogy and andragogy. In view of this, the research has contributed to a modern and integral representation of the educational concept, the concept of solidarity among generations and lifelong learning as well as to an understanding of quality at various levels of learning and education. The research findings have influenced the implementation of the inductive approach to moral education, the development of essential learning and the concept of core reflection. They have also encouraged the use of art within children's/adolescents' identity and moral development. On the other hand, the research activities stretching along the entire lifespan have called attention to the importance of the intertwining of different life periods and phases of life courses and the influence of different social contexts on good-quality learning, education and, finally, life of different age groups and their interconnectedness. 9.2.Pomen za razvoj Slovenije10 SLO Načrt in izvedba raziskovalnega programa se je navezovala na »Usmeritve Ministrstva za visoko šolstvo, znanost in tehnologijo za financiranje raziskovalnih in infrastrukturnih programov za razpis in poziv v letu 2008«, ki med prioritetne teme postavljajo razvoj človeških virov in socialne kohezije ter posvečajo posebno pozornost prednostnemu raziskovalnemu področju »Resolucije o Nacionalnem raziskovalnem in razvojnem programu za obdobje 2006-2010«. Izhajajoč iz teh predpostavk je ključni prispevek programske skupine za družbeno-ekonomski razvoj Slovenije zajet v nekaj ključnih rezultatov: - Razvijali smo koncepte in posledično vplivali na razvoj novih oblik dela (varovanje in vzgoja v vrtcih, pripravljanje vzgojnega koncepta, modeli interkulturne šole, uporaba umetnosti pri identitetnem in moralnem razvoju otrok in mladostnikov); - Raziskovalna spoznanja so bila integrirana v pripravo predlogov za prenovo izobraževalnih programov na različnih ravneh izobraževalnega sistema (predšolska vzgoja in izobraževanje, osnovnošolsko, poklicno in strokovno izobraževanje, itd.) in v različnih institucijah oz. Organizacijah na ravni skupnosti (ljudske univerze, U3ŽO, društva in skupnostne organizacije) in tudi po širini življenja (učenje v izobraževalnih institucijah ter izven njih, v različnih oblikah v skupnosti, npr. medgeneracijsko učenje in izobraževanje); pri tem smo kritično vrednotili prenos tujih modelov in izkušenj v naš sistem izobraževanja; - metode samoevalvacije in evalvacije, ki smo jih razvijali skozi raziskovanje, smo aplicirali v funkcijo zagotavljanja kakovostne šole (sodelovanje šole s starši, s skupnostjo, šolska skupnost, odprtost šole navzven, ipd.); - raziskovalna spoznanja so prispevala k posodobitvi programov temeljnega izobraževanja učiteljev in pripravi načrtov za njihovo stalno izpopolnjevanje za uvajanje nove kulture pouka in učenja, ki izhaja iz sprememb v konceptualizaciji znanja na vseh ravneh izobraževalnega sistema; ob tem smo oblikovali tudi programe izpopolnjevanja šolskih svetovalnih delavcev; - naše raziskovanje je posegalo tudi na področje integracije in inkluzije; v skladu s tem smo pripravili modele ter različne oblike pomoči otrokom in mladostnikom s posebnimi potrebami in prispevali izhodišča za pripravo individualnih programov; - raziskovalno delo je vljučevalo tudi razvoj novih modelov za izobraževanje šolsko depriviligiranih skupin (etničnih in kulturnih manjšin - posebej Romov), s čimer smo si prizadevali z zmanjševanje marginalizacije skozi učenje in izobraževanje; - osredinjeni smo bili tudi na proučevanje učenja in izobraževanje starejših ljudi in njihovega sodelovanja z drugimi starostnimi skupinami skozi udeležbo v skupnosti terz učnimi in izobraževalnimi dejavnostmi organizacij na ravni skupnosti; pripravili in distriburirali smo priporočila za uvajanje nujno potrebnih sprememb v smislu sodelovalnosti različnih akterjev na ravni skupnosti, ugotavljanja potreb članov skupnosti, odpravljanja ovir in krepitvi motivov za učenje in izobraževanje vseh, ki živijo v skupnosti; - rezultati raziskovalnega programa so prispevali k bogatitvi šolske in celotne izobraževalne prakse, saj smo spoznanja distribuirali preko posvetov, konferenc (mednarodnih kot tudi domačih) ter v znanstvenih in strokovnih prispevkih. ANG The plan and carrying out of the programme was related to the "Guidelines of the Ministry of higher education, science and technology on financing research and infrastructure programmes in 2008", which prioritized the development of human resources and social cohesion and directed special attention to the priority research field in the "Resolution on the National Research and Development Programme 2006-2010". Based on these assumptions, the programme group's key contributions to Slovenia's social-economic development consist of the following main results: - we developed the concepts and, consequently, influenced the development of new forms of work (care and education in preschools, preparation of the educational concept, intercultural school models, use of art in children's/adolescents' identity and moral development); - the research findings were integrated into the preparation of reform recommendations regarding different levels of education (preschool education, primary education, vocational education and training, etc.) and different institutions/organizations at the level of the community (adult education centres, third-age universities, associations and community organizations) and along the entire lifespan (learning in educational institutions and outside them, in different forms in the community, e.g. intergenerational education); in so doing, we critically assessed the transposition of foreign models and experiences to the Slovenian educational system; - we applied the methods of self-evaluation and evaluation that we had developed through our research to the provision of good-quality schools (collaboration of schools with parents, with the community, the school community, schools' openness outwards, etc.); - the research findings contributed to the modernization of the programmes of basic teacher training and to the preparation of the plans for teachers' continuous in-service training as well as the implementation of a new teaching and learning culture which origins in the changes in the conceptualization of knowledge at all levels of the educational system; we also developed the programmes of in-service training for school counsellors; - our research was also conducted in the areas of integration and inclusion; accordingly, we designed models and various forms of assistance for children and adolescents with special needs and we drew up guidelines for the preparation of individual programmes; - in addition, our research work included the development of new models for the education of underprivileged groups in schools (ethnic and cultural minorities, especially the Roma), which attempted to reduce marginalization through learning and education; - we also focused on examining the learning and education of the elderly and their collaboration with other age groups through their participation in the community and through learning and educational activities of organizations at the level of the community; we prepared and distributed recommendations on the introduction of necessary changes concerning the collaboration of various participants at the level of the community, the establishment of the needs of community members, the removal of obstacles and the strengthening of motives for learning and education of everybody living in the community; - the research programme findings contributed to the enrichment of school/entire educational practice, as we distributed the results at expert debates, (international and national) conferences as well as in scientific and expert articles. 10.Zaključena mentorstva članov programske skupine pri vzgoji kadrov v obdobju 1.1.2013-31.12.201511 10.1. Diplome12 vrsta usposabljanja število diplom bolonjski program - I. stopnja bolonjski program - II. stopnja 5 univerzitetni (stari) program 106 10.2. Magisterij znanosti in doktorat znanosti13 Šifra raziskovalca Ime in priimek Mag. Dr. MR 30174 Vida Vončina Vodeb o 0 □ 38170 Katja Simončič o ® □ 38009 Katja Jeznik o 0 □ 0 Petra Štirn Janota o 0 □ 30171 Sanja Berčnik o 0 □ 30061 Vesna Podgornik o 0 □ 0 Simona Šinko o 0 □ 0 Borut Mikulec O 0 □ Legenda: Mag. - Znanstveni magisterij Dr. - Doktorat znanosti MR - mladi raziskovalec 11.Pretok mladih raziskovalcev - zaposlitev po zaključenem usposabljanju14 Šifra raziskovalca Ime in priimek Mag. Dr. Zaposlitev o o 1 v Legenda zaposlitev: A - visokošolski in javni raziskovalni zavodi B - gospodarstvo C - javna uprava D - družbene dejavnosti E - tujina F - drugo 12.Vključenost raziskovalcev iz podjetij in gostovanje raziskovalcev, podoktorandov ter študentov iz tujine, daljše od enega meseca, v obdobju 1.1.2013-31.12.2015 Šifra raziskovalca Ime in priimek Sodelovanje v programski skupini Število mesecev 1 v Legenda sodelovanja v programski skupini: A - raziskovalec/strokovnjak iz podjetja B - uveljavljeni raziskovalec iz tujine C - študent - doktorand iz tujine D - podoktorand iz tujine 13.Vključevanje v raziskovalne programe Evropske unije in v druge mednarodne raziskovalne in razvojne programe ter drugo mednarodno sodelovanje v obdobju 1.1.2013-31.12.201515 SLO_ OMAL - OLDER MEN AS ACTIVE LEARNERS. Lifelong Learning Programme, Grundtvig Partnership (2012 - 8554 - Partnerstvo; Ref. Št. GRUPAR30/12). Koordinatorica: Sabina Jelenc Krašovec. Sodelujoči: Andragoško društvo Slovenije, Universidade do Algarve/University of Algarve (Portugal), Kunsill Lokali Dingli/Dingli Local Council (Malta), Tallinna Ülikool/University of Tallinn (Estonia). Grant agreement period: 1. 8. 2012 - 31. 7. 2014. Damijan Štefanc je bil v letu 2014 predstavnik Slovenije v ekspertni skupini za področje izobraževanja »European network of independent experts in Education« v okviru Evropske komisije (oktober 2014 - oktober 2015). Jana Kalin in Barbara Šteh sta članici tima v raziskovalnem projektu "Profesionalni razvoj učitelja: status, ličnost i transverzalne competence", ki poteka pod vodstvom doc.dr.sc. Renate Čepić na Pedagoški fakulteti Univerze v Reki. Štirje člani programske skupine (Radovan, Kump, Muršak in Jelenc Krašovec) so vključeni v mednarodni projekt: Merjenje učinkovitosti sistema izobraževanja in usposabljanja za izboljšanje usposobljenosti izobraževalcev odraslih 2013-2015 (Mednarodni projekt OECD PIAAC Program za mednarodno ocenjevanje kompetenc odraslih). Koordinator projekta na FF je Marko Radovan. Robi Kroflič je bil vključen v razvojna/raziskovalna programa: - Igrišče za gledališče (Bunker) - delno financiran iz evropskih socialnih skladov; http://www.igriscezagledalisce.si/oprojektu/opis/ - Aktiv (ŠKUC) - delno financiran iz evropskih socialnih skladov ; http://www.sodelujem. com/projekti/aktiv/osnovneinformacijeoprojektu. Damijan Štefanc sodeluje v European network of independent experts in Education (pogodba s svetovalnim podjetjem ICF, podpisana s FF UL) (2014-2015). Monika Govekar Okoliš je bila v 2014 vključena v projekt Usposabljanje mentorjev za izobraževanje v parih in e-mentorstvo Društva za izobraževanje za tretje življenjsko obdobje (modul Mentoriranje kot psihodinamski proces s temo Vloga mentorja in mentorski odnos). Nosilec projekta: Društvo za izobraževanje za tretje življenjsko obdobje v sodelovanju s Filozofsko fakulteto Univerze v Ljubljani - Oddelkom za pedagogiko in andragogiko, Pedagoško fakulteto Univerze v Mariboru - Oddelkom za temeljne pedagoške predmete in sodelujočo organizacijo Andragoškim zavodom Ljudsko Univerzo Velenje. Dejavnost sofinancirata Evropski socialni sklad ter Ministrstvo za izobraževanje, znanost, šport in kulturo RS v okviru Operativnega programa razvoja človeških virov za obdobje 2007-2013 in razvojne prioritete: »Razvoj človeških virov in vseživljenjskega učenja; boljšanje usposobljenosti za delo in življenje v družbi znanja.« 14.Vključenost v projekte za uporabnike, ki so v obdobju trajanja raziskovalnega programa (1.1.2013-31.12.2015) potekali izven financiranja ARRS16 SLO_ Damijan Štefanc, Klara Skubic Ermenc in Jasna Mažgon so sodelovali s Centrom za poklicno izobraževanj RS, in sicer v projektu, ki ga je delno sofinancirala Evropska unija iz Evropskega socialnega sklada ter Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport. Projekt se je izvajal v okviru Operativnega programa razvoja človeških virov v obdobju 2007-2013, 1. razvojne prioritete »Spodbujanje podjetništva in prilagodljivosti«; prednostne usmeritve 1.4 »Pospeševanje razvoja novih zaposlitvenih možnosti« Štirje člani programske skupine (Radovan, Kump, Muršak in Jelenc Krašovec) so bili vključeni v mednarodni projekt: Merjenje učinkovitosti sistema izobraževanja in usposabljanja za izboljšanje usposobljenosti izobraževalcev odraslih 2013-2015 (Mednarodni projekt OECD PIAAC Program za mednarodno ocenjevanje kompetenc odraslih). Koordinator projekta na FF je Marko Radovan. Damijan Štefan je bil v obdobju 2014-2015 član ekspertne skupine za področje izobraževanja pri Evropski komisiji (European network of independent experts in Education), projekt pa je vodilo podjetje ICF International iz Bruslja. 15.Ocena tehnološke zrelosti rezultatov raziskovalnega programa in možnosti za njihovo implementacijo v praksi (točka ni namenjena raziskovalnim programom s področij humanističnih ved)17 SLO Na osnovi raziskovalnih rezultatov bi lahko predlagali vzpostavitev (spletne) platforme za načrtovanje in izvajanje preventivnih dejavnosti na področju drog v šoli in v lokalni skupnosti, ki bi jo sooblikovali različni akterji v določenem lokalnem okolju. V zvezi z razvojem možnosti učenja in izobraževanja starejših odraslih bi bile potrebne podobne povezave med različnimi organizacijami v lokalni skupnosti, za katere smo ugotovili, da delujejo povsem stihijsko in nekoordinirano. Tako bi bilo smiselno vzpostaviti spletni portal z informacijami o ponudbi in možnostih izobraževanja ter prostočasnih dejavnosti v skupnosti, na podlagi katerih bi prišlo do bolj kooridinirane, starejšim (in tudi drugih starostnim skupinam) bolj dostopne in tudi sicer vsebinsko bolj uravnotežene ponudbe izobraževanja. Hkrati bi bil portal lahko namenjen posredovanju povratnih informacij ponudnikom glede dostopnosti in organiziranosti izobraževanja ter glede tega, ali se odziva na potrebe članov skupnosti. Spletni portal bi deloval lokalno, a s povezavo na nacionalno strukturno mrežo, ki bi imela svetovalno in koordinacijsko funkcijo. Glede na ugotovitve dela raziskave, ki zadeva sodelovanje šole in različnih institucij ter posameznikov v skupnosti, bi na podlagi primerov dobrih praks lahko oblikovali modele uspešnega sodelovanja, ki bi jih v obliki spletne platforme ponudili tako šolam kot različnim institucijam v lokalni skupnosti. Podatke, ki smo jih zbrali v raziskavi o rabi drog v osnovni šoli in njeni okolici, spodbujajo k temu, da šole v sodelovanju z okoljem (to je lokalno skupnostjo) povečajo kakovost in učinkovitost preventivnih dejavnosti. Kažejo pa tudi to, da je na področju preprečevanja rabe drog v Sloveniji nujno dodatno izobraziti učitelje. Na tej osnovi smo z Lutkovnim gledališčem Ljubljana sodelovali na vodenih razgovorih po predstavi 'Zlati šus'. Razgovorov po predstavi so se udeležili dijaki in strokovni delavci Srednje ekonomske šole v Ljubljani. Predstava kritično in objektivno obravnava različne vidike odvisnosti (od drog, zdravil, hrane ...) in ima ob estetsko/umetniškem, tudi vzgojno-izobraževalni učinek. Nudi veliko možnosti za razpravo in posredovanje znanj o drogah in njihovi rabi ter različnih odvisnostih. Evalvacija razgovorov po predstavi je pokazala, da so bili obiskovalci predstave zelo zadovoljni tako s predstavo samo, kot z vodenimi razgovori po njej. 16.Ocenite, ali bi doseženi rezultati v okviru programa lahko vodili do ustanovitve spin-off podjetja, kolikšen finančni vložek bi zahteval ta korak ter kakšno infrastrukturo in opremo bi potrebovali možnost ustanovitve spin-off podjetja DA NE potrebni finančni vložek 30.000 EUR ocena potrebne infrastrukture in opreme!8 Oprema za delovanje spletnega portala (računalniška oprema in ustrezni programi) ter vzdrževanje. Stroški bi bili odvisni od razsežnosti spletnega portala (zgolj lokalno ali tudi nacionalno). 17.Izjemni dosežek v letu 201519 17.1. Izjemni znanstveni dosežek MAŽGON, Jasna, KOVAČ ŠEBART, Mojca, ŠTEFANC, Damijan. The role and use of e-materials in vocational education and training : the case of Slovenia. Turkish online journal of educational technology, 2015, letn. 14, št. 4, str. 157-164, ilustr. http://www.tojet.net/articles/v14i4/14415.pdf. [COBISS.SI-ID 58571618], [SNIP, Scopus do 24. 2. 2016: št. citatov (TC): 0, čistih citatov (CI): 0, čistih citatov na avtorja (CIAu): 0, normirano št. čistih citatov (NC): 0] kategorija: 1A3 (Z); uvrstitev: Scopus (d), MBP; tipologijo je verificiral OSICD točke: 78.92, št. avtorjev: 3/3 17.2. Izjemni družbeno-ekonomski dosežek Mednarodna znanstvena konferenca evropskega združenja raziskovalcev s področja izobraževanja odraslih ESREA - omrežje Between Global and Local. Naslov konference: 'Perspectives on Community Practices - Living and Learning in Community'. Ljubljana, 18. - 20. junij 2015, Filozofska fakulteta UL. Organizator: Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta, Oddelek za pedagogiko in andragogiko. Število udeležencev: 70 iz 18 držav. Spletna stran konference: http://bgl2015.pedagogika-andragogika.com/ C. IZJAVE Podpisani izjavljam/o, da: • so vsi podatki, ki jih navajamo v poročilu, resnični in točni; • se strinjamo z obdelavo podatkov v skladu z zakonodajo o varstvu osebnih podatkov za potrebe ocenjevanja in obdelavo teh podatkov za evidence ARRS; • so vsi podatki v obrazcu v elektronski obliki identični podatkom v obrazcu v papirnati obliki; • so z vsebino poročila seznanjeni in se strinjajo vsi izvajalci raziskovalnega programa. Podpisi: zastopnik oz. pooblaščena oseba vodja raziskovalnega programa: matične RO (JRO in/ali RO s in koncesijo): Univerza v Ljubljani, Filozofska Sabina Jelenc Krašovec fakulteta ŽIG Datum: 18.3.2016 Oznaka poročila: ARRS-RPROG-ZP-2016/1 1 Napišite povzetek raziskovalnega programa v slovenskem jeziku (največ 3.000 znakov vključno s presledki - približno pol strani, velikost pisave 11) in angleškem jeziku (največ 3.000 znakov vključno s presledki - približno pol strani, velikost pisave 11). Nazaj 2 Napišite kratko vsebinsko poročilo, v katerem predstavite raziskovalno hipotezo in opis raziskovanja. Navedite ključne ugotovitve, znanstvena spoznanja, rezultate in učinke raziskovalnega programa in njihovo uporabo ter sodelovanje s tujimi partnerji. V primeru odobrenega povečanja obsega financiranja raziskovalnega programa v letu 2014 mora poročilo o realizaciji programa dela zajemati predložen program dela ob prijavi in predložen dopolnjen program dela v letu 2014. Največ 12.000 znakov vključno s presledki (približno dve strani, velikosti pisave 11). Nazaj 3 Realizacija raziskovalne hipoteze. Največ 3.000 znakov vključno s presledki (približno pol strani, velikosti pisave 11). Nazaj 4 V primeru bistvenih odstopanj in sprememb od predvidenega programa dela raziskovalnega programa, kot je bil zapisan v predlogu raziskovalnega programa oziroma v primeru sprememb, povečanja ali zmanjšanja sestave programske skupine v zadnjem letu izvajanja raziskovalnega programa, napišite obrazložitev. V primeru, da sprememb ni bilo, navedite: "Ni bilo sprememb.". Največ 6.000 znakov vključno s presledki (približno ena stran, velikosti pisave 11). Nazaj 5 Navedite znanstvene dosežke (največ pet), ki so nastali v okviru izvajanja raziskovalnega programa. Raziskovalni dosežek iz obdobja izvajanja programa vpišete tako, da izpolnite COBISS kodo dosežka - sistem nato sam izpolni naslov objave, naziv, IF in srednjo vrednost revije, naziv FOS področja ter podatek, ali je dosežek uvrščen v A'' ali A'. Nazaj 6 Navedite družbeno-ekonomske dosežke (največ pet), ki so nastali v okviru izvajanja raziskovalnega programa. Družbeno-ekonomski dosežek iz obdobja izvajanja programa vpišete tako, da izpolnite COBISS kodo dosežka - sistem nato sam izpolni naslov objave, naziv, IF in srednjo vrednost revije, naziv FOS področja ter podatek, ali je dosežek uvrščen v A'' ali A'. Družbeno-ekonomski dosežek je po svoji strukturi drugačen kot znanstveni dosežek. Povzetek znanstvenega dosežka je praviloma povzetek bibliografske enote (članka, knjige), v kateri je dosežek objavljen. Povzetek družbeno-ekonomskega dosežka praviloma ni povzetek bibliografske enote, ki ta dosežek dokumentira, ker je dosežek sklop več rezultatov raziskovanja, ki je lahko dokumentiran v različnih bibliografskih enotah. COBISS ID zato ni enoznačen, izjemoma pa ga lahko tudi ni (npr. prehod mlajših sodelavcev v gospodarstvo na pomembnih raziskovalnih nalogah, ali ustanovitev podjetja kot rezultat programa ... - v obeh primerih ni COBISS ID). Nazaj 7 Navedite rezultate raziskovalnega programa iz obdobja izvajanja programa v primeru, da katerega od rezultatov ni mogoče navesti v točkah 6 in 7 (npr. ker se ga v sistemu COBISS ne vodi). Največ 2.000 znakov vključno s presledki (približno 1/3 strani, velikost pisave 11). Nazaj 8 Pomen raziskovalnih rezultatov za razvoj znanosti in za razvoj Slovenije bo objavljen na spletni strani: http://www.sicris.si/ za posamezen program, ki je predmet poročanja. Nazaj 9 Največ 4.000 znakov vključno s presledki (približno 2/3 strani, velikost pisave 11). Nazaj 10 Največ 4.000 znakov vključno s presledki (približno 2/3 strani, velikost pisave 11). Nazaj 11 Upoštevajo se le tiste diplome, magisteriji znanosti in doktorati znanosti (zaključene/i v obdobju 1.1.2013-31.12.2015), pri katerih so kot mentorji sodelovali člani programske skupine. Nazaj 12 Vpišite število opravljenih diplom v času izvajanja raziskovalnega programa glede na vrsto usposabljanja. Nazaj 13 Vpišite šifro raziskovalca in/ali ime in priimek osebe, ki je v času izvajanja raziskovalnega programa pridobila naziv magister znanosti in/ali doktor znanosti ter označite doseženo izobrazbo. V primeru, da se je oseba usposabljala po programu Mladi raziskovalci, označite "MR". Nazaj 14 Za mlade raziskovalce, ki ste jih navedli v tabeli 11.2. točke (usposabljanje so uspešno zaključili v obdobju od 1.1.2013 do 31.12.2015), izberite oz. označite, kje so se zaposlili po zaključenem usposabljanju. Nazaj 15 Navedite naslove projektov in ime člana programske skupine, ki je bil vodja/koordinator navedenega projekta. Največ 6.000 znakov vključno s presledki (približno ena stran, velikosti pisave 11). Nazaj 16 Navedite naslove projektov, ki ne sodijo v okvir financiranja ARRS (npr: industrijski projekti, projekti za druge naročnike, državno upravo, občine idr.) in ime člana programske skupine, ki je bil vodja/koordinator navedenega projekta. Največ 6.000 znakov vključno s presledki (približno ena stran, velikosti pisave 11). Nazaj 17 Opišite možnosti za uporabo rezultatov v praksi. Opišite izdelke oziroma tehnologijo in potencialne trge oziroma tržne niše, v katere sodijo. Ocenite dodano vrednost izdelkov, katerih osnova je znanje, razvito v okviru programa oziroma dodano vrednost na zaposlenega, če jo je mogoče oceniti (npr. v primerih, ko je rezultat izboljšava obstoječih tehnologij oziroma izdelkov). Največ 3.000 znakov vključno s presledki (približno pol strani, velikosti pisave 11). Nazaj 18 Največ 1.000 znakov vključno s presledki (približno 1/6 strani, velikost pisave 11) Nazaj 19 Navedite en izjemni znanstveni dosežek in/ali en izjemni družbeno-ekonomski dosežek raziskovalnega programa v letu 2015 (največ 1000 znakov, vključno s presledki, velikost pisave 11). Za dosežek pripravite diapozitiv, ki vsebuje sliko ali drugo slikovno gradivo v zvezi z izjemnim dosežkom (velikost pisave najmanj 16, približno pol strani) in opis izjemnega dosežka (velikost pisave 12, približno pol strani). Diapozitiv/-a priložite kot priponko/-i k temu poročilu. Vzorec diapozitiva je objavljen na spletni strani ARRS http://www.arrs.gov.si/sl/gradivo/, predstavitve dosežkov za pretekla leta pa so objavljena na spletni strani http://www.arrs.gov.si/sl/analize/dosez/. Nazaj Obrazec: ARRS-RPROG-ZP/2016 v1.00 1E-00-4F-71-40-71-DB-60-72-6B-0F-6B-F8-F9-45-19-5D-60-AB-8A Priloga 1 DRUŽBOSLOVJE Področje: 5.01 - Vzgoja in izobraževanje Dosežek 1: Razširjenost in uporaba e-gradiv v poklicnem in strokovnem izobraževanju. Vir:MAŽGON, Jasna, KOVAČ ŠEBART, Mojca, ŠTEFANC, Damijan. MAŽGON, Jasna, KOVAČ ŠEBART, Mojca, ŠTEFANC, Damijan. The role and use of e-materials in vocational education and training : the case of Slovenia. Turkish online journal of educational technology, 2015, letn. 14, št. 4, str. 157-164, ilustr. http://www.tojet.net/articles/v14i4/14415.pdf. [COBISS.SI-ID 58571618], [SNIP, Scopus ] N M SD Min Max We use offline available e-materials during the general subjects lessons 546 1,89 0,816 1 4 We use online available e-materials during the general subjects lessons 543 1,71 0,737 1 4 We use offline available e-materials during the professional modules lessons 546 1,91 0,918 1 4 We use online available e-materials during the professional modules lessons 547 1,80 0,845 1 4 Students using online and offline available e-materials in general subjects and in professional VET modules Avtorji v besedilu obravnavajo nekatere probleme, povezane z implementacijo IKT v poklicno in strokovno izobraževanje v Sloveniji. Po kratki analizi ključnih teoretičnih značilnosti IKT ter e-gradiv, predstavljajo temeljne ugotovitve ene od zadnjih EU raziskav na to temo, pri čemer rezultate povežejo z uspešnostjo dijakov v mednarodni raziskavi ICILS. Ob tem predstavljajo tudi najbolj relevantne izsledke lastne empirične študije, ki je bila v okviru Centra RS za poklicno izobraževanje izvedena na reprezentativnem vzorcu slovenskih poklicnih in strokovnih šol. Zajela je podatke o tem, kako pogosto učitelji in učenci uporabljajo e-gradiva pri pouku in učenju in kako presojajo njihovo uporabnost. Tako učitelji kot učenci so razmeroma kritični do uporabnosti razpoložljivih e-gradiv in poročajo, da jih uporabljajo izjemno redko. V prihodnje bi veljalo razloge za to posebej raziskati in sprejeti ustrezne sistemske ukrepe.