I^gselk 8. Itaftal&VL ^ mase i»@S. H imna • v čast pt*esv. Jezusovemu Sr*eu. (Iz „Psn/um Offieium Ssi. CoPdis Jesu": ad Ppimum.) Srce, ljubezni spravni dar, Veselje večnih visočin, Zemljanom ti si up edin In tolažilo blaženo. Z globoko rano ranjeno, Odprto si nam slednji čas, lijubezen k tebi vabi nas In sili nas, da vstopimo. 0 ker si nas očistilo S poslednjo kapljieo krvi, V prostore svoje nas zapri, In ne odpri nam več nikdarT Srce, oj, slajše kakor med, Premilo čistim dušam vsem, Predrago čistim sreem vsem, kraljuj ti v sreu sleherneml Češčenje sv. križa. (Namen sv. očeta — priporočen v molitev sa mesec marec.) oben obred v cerkvi ni tako ganljiv kot počeščenje sv. križa na veliki petek. — Molitve, s katerimi sveta mati katoliška cerkev ta dan prosi milosti za vse ljudi, so končane. Tedaj pa mašnik v znamenje ponižnosti dene s sebe mašni plašč in gre tja do stopnjic, ki od desne ali listove strani drže k oltarju. Diakon prinese z oltarja v črno zagrnjen križ in ga da mašniku. Proti ljudstvu obrnjen razkrije mašnik zgornji del križa in zapoje: „Glejte les sv. križa, na katerem je viselo zveličanje sveta." Leviti in strežniki pokleknejo in pevci odgovore: „Pridite, molimo!" — To prvo počeščenje svetega razpela je zadoščenje za poniževanje in sramočenje, katero je trpel naš Zveličar v hiši Kajfovi. — Mašnik stopi na drugo stopnjico, razkrije desno roko križanega Jezusa, povzdigne križ in zapoje v drugo: »Glejte les sv. križa, na katerem je viselo zveličanje sveta." In zopet vsi pokleknejo in zapoj6: „Pridite, molimo!" — To drugo počeščenje je zadoščenje za poniževanje in sramočenje pred Pilatovo hišo. — Mašnik gre na sredo k oltarju, obrne se proti ljudstvu, razkrije popolnoma sveto razpelo in v tretje zapoje močneje in glasneje kakor prej: „Glejte les sv. križa, na katerem je viselo zveličanje sveta." Vsi v tretje padejo na kolena in poj6: „Pridite. molimo!" To tretje počeščenje je zadoščenje za poniževanje in sramočenje, katero je trpel naš Zveličar na Kalvariji. — Mašnik sam nese sveto razpelo na prostor spodaj pred oltarjem in ga položi na pripravljeno blazino; ko je to storil, sezuje črevlje in gre bos počastit sv. križ. Trikrat poklekne pred svetim razpelom in potem spoštljivo poljubi svete noge križanega Zveličarja. Za njim pridejo leviti po dva in dva in potem pobožno ljudstvo. Celi dan prihajajo in ponižno kleče dajo čast in hvalo svojemu Jezusu, ki je ta dan bil tako ponižan za nas. „Molimo in hvalimo Te, o Krist, ker je s svojim križem svet odrešil", — ta vzdihljaj odmeva danes v vsaki krščanski duši, ki ima le količkaj srca za križanega Jezusa. To ganljivo počeščenje sv. križa se je začelo v četrtem stoletju, in sicer v Jeruzalemu. Tukaj je bila namreč sveta cesarica Helena leta 326. zopet našla pravi sv. križ, in od takrat so pobožni verniki leto za letom romali v Jeruzalem, da bi videli in počastili sv. križ, na katerem je umrl Zveličar sveta. Sv. Pavla (umrla leta 404.) in nje hči, sv. Evstohija, sta iz Betlehema pisali v Rim sv. Marceli pismo, v katerem jo prosita, naj pride v sveto deželo; proti koncu pravita: „Ali bode prišel kdaj tisti dan, ko bodemo pri grobu Gospodovem skupaj jokale in poljubovale les sv. križa?" Iz tega pisma in drugih poročil iz onih starih časov se vidi, kako so takrat častili sv. križ. Hranili so sveto drevo življenja v zlati skrinjici in ga o velikonočnem času izpostavljali vernikom v počeščenje. Romar, ki je naredil dolgo, dolgo pot, se je čutil srečnega, samo če je videl sv. križ. Na tisoče in tisoče pobožnih vernikov je prihajalo v Jeruzalem; a še več seveda je bilo onih, ki bi bili radi šli, pa niso mogli. Tedaj pa je sveta cerkev našla pomoček, s katerim je mogla vsaj nekoliko ustreči pobožnim željam krščanskega ljudstva. Proti sedmemu stoletju se je vpeljala navada, da so veliki petek s prav tistimi ganljivimi obredi kakor v Jeruzalemu po vseh cerkvah izpostavljali sveto razpelo v počeščenje. In tako je še dandanašnji. Kajpada v naših cerkvah nimamo pravega križa, ki ga je na Kalvariji porosila sveta rešnja kri; vendar nas tudi ta križ spominja trpljenja in smrti Kristusove, in ko častimo sveto razpelo, ne častimo mrtve podobe, ampak molimo Tistega, ki nam ga podoba kaže, živega Jezusa Kristusa, ki je nekdaj na lesu svetega križa za nas umrl. Razen velikega petka je cerkev še dva druga dneva v letu posebno posvetila češčenju sv. križa, namreč tretji dan majnika, ko praznuje najdenje sv. križa, in štirinajsti dan septembra, ko praznuje povišanje sv. križa. Posnemajmo svojo mater sveto cerkev v tej ljubezni do sv. križa! Saj nas nobena druga podoba ne spominja tako živo ljubezni Jezusove kakor podoba sv. križa. Če hočemo, da se bode naše mrzlo in trdo srce ogrelo in vnelo v ljubezni do Jezusa, pokleknimo večkrat pred sveto razpelo in glejmo v duhu svete vere, kako nas je ljubil On, ki se je dal za nas na križ pribiti. In kadar čutimo težo svojega križa, ozrimo se pobožno na križanega Zveličarja in čutili se bodemo potolažene. Sv. Filip Benicij (umrl leta 1285.) je imenoval sveto razpelo „svojo knjigo"; iz nje je bral in premišljeval vse življenje; iz nje se je naučil vsega, kar je potreboval za čas in večnost; in ko je umiral, je prosil, da so mu dali v roko „njegovo knjigo", sveto razpelo; pritisnil jo je na srce in mirno izdihnil. Tudi nam bodo dali ob naši smrtni uri sveto razpelo v roke; a da bodemo tisto uro spoznali in umeli, kaj nam govori sv. križ, da bodemo takrat v svojo tolažbo znali brati iz te knjige, jo moramo sedaj pogosto v roko jemati, sedaj premišljevati, sedaj v časteh imeti. Naj ne mine noben dan, da ne bi imeli v rokah svetega razpela. Predno gremo zvečer počivat, obžalujmo pred križanim Jezusom, kar smo po dnevu zagrešili, in pobožno poljubimo svete noge, ki so za nas krvavele na Kalvariji. — Pa ne samo doma, ampak tudi zunaj, na očitnih krajih častimo sv. križ. Naši pobožni očetje in dedi so ob mnogih potih in cestah postavili znamenje sv. križa; če gremo mimo takega znamenja, se nikar ne sramujmo očitno s spoštovanjem pozdraviti podobo križanega Zveličarja. — Ko bodemo ležali v grobu, bode križ na grobu vsemu svetu pričal o naši veri. To svojo vero, ki jo nosimo v srcu, pa sedaj s tem razodevaj mo, da pobožno častimo sv. križ. — V postu smo, v času, ki je posebno posvečen spominu na trpljenje Jezusovo. Trpljenje Gospodovo pa nam najbolj živo oznanjuje sv. križ. Pojdimo torej zlasti te dni pogosto v duhu na Kalvarijo, stopimo tja pod sv. križ in z žalostno Materjo božjo in sv. Janezom polni sočutja in ljubezni glejmo in premišljujmo, kaj je trpel za nas mili Jezus na sv. križu! Kako se je začela in razširjala pobožnost do presv. Srca Jezusovega. (Sestavil —a—) stoletju Jezusovega Srca smo! Kako lepo smo se nanj pripravili, kako lepo ga pričeli po navodilu svetega očeta! Tolikega zmagoslavja pobožnost presvetega Srca Jezusovega še ni dosegla kakor ravn® v zadnjih letih, ko so sveti oče spoznali kot času primerno, da se vse človeštvo svečano posveti presvetemu Srcu. S tem so dali novemu stoletju znak stoletja — Srca Jezusovega. In vsa znamenja kažejo, da je Previdnost božja ravno za sedanje stoletje prihranila posebno zmagoslovje in prav poseben pomen češčenju tega presv. Srca. Zato se mi zdi zelo primerno pojasniti dragim bravcem „Venčevim", kako se je ta velevažna pobožnost začela in razvijala do današnjih dni, da bodo tem lažje sprevideli nje veliki pomen za naše razburjene čase.1) Češčenje Srca Jezusovega pred Margareto Alakok (1647). Pobožnost do najsv. Srca Jezusovega ni nova, kakor se je to večkrat po krivici očitalo, ko se je začelo to češčenje splošno razširjati in priporočati. Komaj se je druga božja oseba presv. Trojice včlovečila v brezmadežnem telesu božje Matere, Device Marije, že je začelo Srce božjega Sina biti v ljubezni za grešni človeški rod; in ti prvi udarci božjega Srca so odmevali v srcu, ki je božjemu Srcu najbolj sorodno, v srcu materinem, in tu vneli nepopisno ljubezen. Tu torej, v samotni hišici nazareške Device, moramo iskati začetek te velike pobožnosti. Marija je prva in največja častivka presv. Srca Jezusovega. Njej se je pridružil brezmadežni ženin sv. Jožef, ki je bil Jezusu izbran za krušnega očeta. K njemu se po pravici zatekajo vsi častivci presv. Srca Jezusovega v prelepem vzdihljaju, katerega so sv. oče odobrili in obdarovali z odpustkom: »Sveti Jožef, zgled in varih vseh častivcev presv. Srca Jezusovega, prosi za nas!" (100 dni odp. enkrat na dan. Leon XIII. 1891.) Med prvimi častivci presv. Srca moramo imenovati tudi učenca in apostola ljubezni, sv. Janeza, katerega je Gospod tako odlikoval, da je smel na Njegovem Srcu počivati in uživati nebeško sladkost božje ljubezni. Ravno ta učenec je bil tako srečen, da je bil z blaženo Devico Marijo edini izmej apostolov pričujoč pod križem takrat, ko je bilo to najboljše Srce iz ljubezni do nas s sulico prebodeno. Marija in sv. Janez sta prva očitno počastila presv. Srce Jezusovo in sicer v trenutku, ko so iz njega tekle zadnje kaplje svete rešnje krvi. ') Za spis sem rabil zlasti: M. Meschler S. J.: „Die Andacht zum gottlichen Herzen Jesu, erlautert fiir Priester und gebildete Laien." Herder 1899. P. Jos. Gallifet: „Leben der gottseligen Mutter Margaretha M. Alacoque." Uebersetzt von Silbert. Regensburg, Manz 1864. P. Jos. Gallifet: „Ueber die Andacht zum hochhl. Herzen". Uebersetzt von P. Fr. Hattler S. J. Innsbruck, Rauch 1884. Pobožnost Srca Jezusovega tudi v kesnejših časih ni izumrla; zasledujemo jo lahko v zanesljivih življenjepisih svetnikov in svetnic božjih raznih d6b. Med posebne častivce Srca Jezusovega moramo n. pr. šteti: Sv. Bernarda, sv. Frančiška Asiškega, sv. Dominika, sv. Bonaventuro in mnogo drugih odličnih svetih m6ž; izmed svetnic so častile presv. Srce zlasti sv. Jeder t, ki je prejela posebne milosti od božjega Srca Jezusovega, sv. Terezija, in pred njo s v. K a t a r i n a Sienska, sv. Mehtilda, sv. Magdalena Paciška in Ana M. Klemen t, redovnica Obiskovanja Marijinega. Z vsemi temi je božji Zveličar prisrčno občeval in jim v pogostnih prikaznih dal okušati neizmerno ljubezen svojega božjega Srca v toliki meri, da se ne da umeti niti izraziti.