9 □ □ alpina ALPINA PO DEVALVACIJI Naša devalvacija (razvrednotenje denarja) je bila že dalj časa glasno napovedani. Morda je tudi tu. vzrok, da na celem gospodar -skem področju ni bilo tako izrazite reakcije. Ugibanja so bila različna, med njimi tudi ta, da tega ne smemo napraviti (spomnimo se odstopa podpredsednika ZTS)-in da to ni rešitev za naše gos-/^podarstvo. Pa smo se premislili in drugače ugotovili ter v januarju (23/1) zaprli vse pretoke denarja in razvrednotili. Začeli smo preračunavati slabe in dob're posledice. Dolgo časa - še celo sedaj ni znanih več važnih ele -centov bodoče gospodarske politike. Se vedno čakamo in spremlja -jno učinke teh sprememb. Najvažnejša ugotovitev ( imeli mo celo obisk zveznega sekretar-;a za finance tov. Jank.a Smoleta ~o.1) je bila v tem: "Saj vi ste ^očan izvoznik, vi lahko samo pri iabite." To na prvi 'pogled res ~ako izgleda. Napovedim na ljubo .•mc res pričakovali, da bo--o-šta^_ .a boljša, vi : ja stimulacija za .zvoz, pa smo sedaj dovolj razočarani. Za zapadni izvoz smo že ;rej imeli 2 2 in 2 5% premijo na radni tečaj (nižjo za Zap. Evropo, višjo pa za Ameriko). Vzhod-li izvoz je prav tako imel svojo pospeševalno stopnjo tako, da smo prejeli za vsak izvožen vzhodni j tolar 12,5o din. S tem smo bili Tred devalvacijo kar zadovoljni. iedan;e spremembe pa bistveno vp-.ivajo na nadaljnje gospodarjenje, Jradni tečaj dolarja je 15 ,oo din, lapadna stimulacija je sicer os-;ala, vendar je manjša in je za /ap. Evropo 15,oo din + 11%, za .smeriko pa 15 ,oo din + 14% za izvoženi dolar. S tem smo-prido^-. bili samo l,4o oz 1,47 din. Ta ^itJjuulaeija—pa_ j-e^ poleg tega , kar bom še Dojasnil, odločno premalo. Najhuje je bil prizadet uvoz. jpovejmo odkrito: razvrednotenje je bilo-potrebno, še posebno kot ukrep zoper pretiran in nekontroliran uvoz. Sami smo lahko že dalj časa videli, da tako sproščen uvoz ne more prinesti tako nedisc5 pliniranemu gospodarstvu kot je pri nas, dolgega koc izredno slaboL_^._ stanje zunanjetrgovinske bilance. Seveda pa n. smemo kar na splošno gledati na celotno industrijo z istimi očmi. Primarna industrija, ki pridobiva surovine in polproizvo -de, je lahko na boljšem. Mi, ki surovine in te « zr. polr-roizvode, predelujemo / končno potrošno obliko, pa smo drugače prizadeti.Imeli smo in še imamo veliko uvoza . Rekel bi, da dosti preveč. Res, so materiali, ki jih naša industrija ne proizvaja in tu nimamo druge izbire. Res pa je tudi to, da smo se v času odprtega trga premalo ozirali na domače možnosti in tako črno sedaj še kako prizadeti. Za nas se je izvoz za 2o% podraiLil.^ So pa tu izjeme, ko je blago kupljeno po"znatno nižji ceni. Sledi še stopnja carine za večjo osnovo. Ne pozabimo vezave sredstev, ki pc-:.emj5akajo na realizacijo pri Narod nir-banki. S kreditnimi posli i-mamo velike težave. Pred devalva -cijo so bili v drugi polovici preteklega leta kot prva zelo ostra mera zoper uvoz uvedeni pologi.V začetku 5o%, kasneje 3o% in nazadnje 2o% od vrednosri uvoženega blaga. Ta denar leži na banki preko 90 dni b™ez obresti in se po izteku tega časa počasi vrača. Tega denarja smo imeli na banki za 2,5 miljona din. Po analizi, ki je bila napravljena, je stanje sledeče: smučarska, obutev kot naš skoraj edini zapadni izvozni artikel ostaja na i Jterru Več_^ kot 8o% materiala moramo uvoziti zanj. Dobiček Dri :* z\: o pokri-- va z izgubo pri uvozu, samo, da je treba še vrstcr~"ma£recev--vezati sred stva zanj', -car pa je spet negativ- na posledica. Dalje mi uvažamo materiale za vzhodni izvoz, ki je ostal na istem. Tečaj je 12,5o din. Tu smo zopet zelo razočarani. Uvoz^jnočno podraži proizvode, domače cene pa so tudi že poskočile za 4,5% (usnje in guma). Torej je vse na najlepši poti dviganja cen. Prišlo je nekaj olajšanja glede prometnega davka, efektov še nismo ugotovili, po oceni pa se ne bo kaj dosti poznalo. Uvažamo pa končno tudi material za domači trg, kar pa nas vse skupaj navaja v edini možni izhod v si -tuaciji: da kar v največji možni meri zmanjšamo uvoz in z vsemi moč--mi poskušamo najti nadomestilo na" domačem tržišču kjer se le da.Tudi uvoz opreme je sedaj dražji. Stojimo torej pred dejstvom,da se v največji meri obrnemo vase in poiščemo vse možnosti, da znane tosledice devalvacije in ostalih ukrepov zmanjšamo na najnižjo možno m-sro.Zato smo dolžni vnesti disciplinirano in strogo poslovno ■jolit^ko, ker le tako bomo uspeš-ri. Sledijo pa še novi ukrepi, ki :e bočo usmerjeni drugam, kot v •osledno-gospodarjenje. če ne bo-,"0 znali vseh teh elementov seda-cpih novih gospodarskih pogojev cela uveljaviti, bomo rekli, da lllsmo sposobni. To pa ne velja sa-nt za nas, ampak za vse, ki smo '.ij so odgovorni za nadaljni_ sklad— ti in uspešni razvoj družbe. a kratko, !e-( 61, razkosmatenje (3), šivanje (3) , sekanje (3).. Ti podatki se ne razlikujejo od istih podatkov iz leta 1969. Najtežje poškodbe so bile na delov— _ nih mestih: strojno potolčenj-e, likanje usnja z vročim zrakom, izžleb ljanje notranjkov, strojno nanaša--nje lepila in stiskanje podplatov. Med viri nezgod je na prvem mestu nož (8), sledijo pa mu: igla šiv. stroja (4), sponka (4), drobe i-mora-L-i^biti—vsa ko leto. Seminar je bil dokaj naboren, saj so bila predavanja 9 Ur dnevno, poleg tega pa je za 3 > c)ni na programu tudi preveč tem.V proetem-času bi morali v prihod -nje poskrbeti, da bi se prodajalci med seboj in s člani kolektiva. še bolje spoznali. Mislim, da so nam lahko te izjave vodilo in spodbuda za nadaljnje plariranje izobraževanja delavcev proajne mreže. NEJKO PODOBNIK Praksa marketinga se odvija na področju blaga in storitev široke potrošnje in na področju industrij -stih surovin. ^Strokovnjaki s področja marketinga so specialisti za posamezne dejav -nosti kot so razvoj proizvodov, oblikovanj e,embalaža, propagandni mediji, organizacija prodaje in di -stribucije, odnosi z javnostjo in javnim mnenjem, študijske raziskave, izvozni marketing. Marketing je funkcija upravljanja, ki organizira in usmerja vse poslovne aktivnosti, ki so angažirane s procesom in pretvarj anj era potrošne ""—moči kupca v efektivno povpraševa -nje za specif ičnimi _pro izvod i in storitvami. Marketing funkcija vključuje distribucijo proizvodov in storitev kon -čnemu postošn.iku ali distribucijo blaga predelovalni industriji. Namen pa j e doseči plapdj?ani...dobiček ali drugi predvideni cilj , ki ga podje--trj-e-'pos-tav i. Prevedeno iz BRITISCH INDUSTRIAL MARKETING -Association National Secretary OBČNI ZBOR SINDIKATA IN STALIŠČE OB DEVALVACIJI KRKETING V VELIKI BRITANIJI ! "r^aksa marketinga je v angleški .ndustri j i relativno mlada. Razvoj larketir.ga se je v Veliki Britani- i začel po drugi svetovni vojni, 50 vzora ameriškega marketinga. V ypapvem Razmahu pa deluje šele 15 Dne 17.1.1971 je bil občni zbor sindikalne organizacije ALPINE Ziri. ~—Udeležba na občnem zboru je bila zadovoljiva, zbora pa so se poleg delegatov udeležili tudi predstavniki Občinskega sindikalnega sveta, kakor tudi vodilni delavci podjetja tako, da je lahko zbor potekal v pravem vzdušju .in so bili razgovori na zadovoljivi višini. Če na krat ko povzamemo vprašanja in zahteve vabljenih delegatov, vidimo , da se člani sindikata, kakor tudi vsi člani kolektiva ne zanimajo več samo za stvari, ki jih je sindikat do sedaj delal, ampak se upravičeno postavlja zahteva , da naj bo dolžnost in pravica sindikata sodelovanje pri samoupravljanju in pri reševanju problemov,ki se dnevno pojavljajo v kolektivu. Nekateri člani kolektiva niso pra vilno seznanjeni s tem, kako se uporablja članarina, ki je vir do hodka sindikalne organizacije.Zato je potrebno, da s tega mesta pojasnimo, da samo 4o% tega zneska ostane doma, 60% pa se odvaja občini, od tam pa delno Republiki in Zvezi. Glavnino stroškov pa nosi sindikat za godbeno sekcijo , moški pevski zbor Alpine, letovanja v Umagu itd.- Kakor običajno je bil tudi tokrat na zboru izvoljen nov upravni odbor 13. članov in 3 članski nad -zorni odbor. Imena članov so bila objavljena po zvočniku, zato ni potrebno, da jih tu še enkrat navajamo. Novi odbor naj bi po svojih možnostih poskušal izpolniti zaupanje članov kolektiva in naj bo vedno pripravljen zagovarjati stališča delavcev, v kolikor so ta stališča pravilno-usmerjena k taki politiki, ki naj bi nam zagotovila trdnejši obstoj v borbi za osvcjanje tržišča in boljše gospodarjenje. Fa poglejmo Še kakšna so stališča in nal-.ge sindikatov v novem si -?temu gospodarjenja. SevalvacLja - beseda, ki se je vsi upravičeno bojimo. Smatramo,da je tč pomemben ukrep nastal zato, da D i vzpostavili porušeno ravnotežje jugoslovanskega gospodarstva, verjetno ta je premalo prizade -van; v tc.j smeri, kakšne posledice x> imela devalvacija na socialne odnose in standard. Največ so-c'ainih in političnih problemov , bodo neizogibni, lahko priča -iujemt) v industrijskih središčih, jlasti če je njihova industrija vezana na .uvoz reprodukcijskega materiala. Porast cen, ki sledi po -stopoma vsaki devalvaciji, se kaže v vseh oblikah potrošnje.Pozitivni učinek devalvacije pa je odvisen zlasti od večje družbene produktivnosti dela, ki jo moramo vzpodbujati na vseh ravneh. Ali smo tu v AL-PINI dovolj storili, ali smo poiska-^ li vse možnosti, da gremo po tej poti? To se pravi, da moramo pogledati, kaj je z našo produktivnostjo, organizacijo dela, izkoriščanjem kapacitet, skratka, kaj lahko storimo za racionalne j še gospodar j-errpe . Vemo , da je to mnogo težje kot pa-- Gabor Damenschuhfabrik - uspeh s sintetičnim usnjem Zaho:nonemška skupina Gabor je v letu 197o kljub negotTJVemu-^položaju na i^rgi povečala promet za 36% na 93,4 milij. DM, proizvodnja se je poveča-- la ia 19,4%. Dnevna proizvodnja je dosegla 17.ooo parov čevljev, letos precvidevajo proizvodnjo 2o.ooo parov dnevno in promet v višini loo milij. pM. Delež sintetičnega usnja za gornji del obutve je dosegel lani le Izvoz skupine se je povečal od 4o na 45,5% proizvodnje. (TA) Vir: Frankfurter^llgeme±ne_-25>-^, 3.2.1971 - 13 i MODA V SVETU Moda je področje, ki ga številni __^Strokovnjaki vedno bolj proučujejo. Od nje živi mnogo ljudi in za mnoga podjetja je lahko usodno, če ne spremljajo dogajanja v njej.Potrošnik želi biti oblečen moderno in bo dal denar za stvari, ki so mu všeč. Temu se moramo podrediti tudi mi. ^Danes si oglejmo nekaj usmeritev v svetovni ženski modi, prihodnjič pa se bomo ustavili pri ženskih čev ljih. Ženska moda Čeprav so polemike o dolžini kril ^-JLekoliko mirnejše, je situacija še vedno nesigurna.. Obstojajo v glavnem tri dolžine: 1. Pokrito koleno (chanel) - ta dolžina je najbolj sprejemljiva za širše množice. 2. Do ..sredine meč (midi)-za plašče— in bolj avantgardne—obleke . 3. ^axi za večerne modele in mla -dino. / {. j £er so krila teh dolžin—za poletj-e-Hekoliko nepraktična, se zopet uveljavljajo kratke hlače v raznih variantah - zlasti za mlade in vitke. Sploh so se uveljavile hlačne kombinacije kot izhod v dilemi o dol-jinah kril. Postale so obvezen del garderobe, bodisi klasične široke jolge hlačey knikers hlače (pumpa-—''rice) ali pa gaucho hlače (dolge • čo pod kolena, spodaj široke). kostimi so dobili k dolgemu krilu ki se pogosto zapenja po sredini, čli pa pri strani) kratke jopice -io pasu. Modne hiše močno forsirajo -udi pelerine in kapuce. Zelo se u-'eljavljajo zopet krila in bluze v aktualnih modnih izvedbah - s poudarjenim pasom. Priljubljeni so klasični safari (v stilu afriških lovcev) in blazer kroji. Plašči -— so vse bolj barvno pestri - potiskar— ni, ali pa v jacquard vzorcih. i Na skoraj vodilnem mestu so usnjena oblačila, pogosto v western stilu - z zakovicami in resami . Ma j i-— ce in obleke pa so poslikane s pop motivi: metulji, zvezde, ptiči, oblaki itd. Romantične obleke so v stilu sta -rih mam. Tudi zavzemajo važen položaj v sedanji modi, saj so kar-prijetne s čipkami, robčki, volančki in nabranimi rokavi. Folklora je še vedno aktualna, pozimi zlasti ruski vpliv: tiskane ali vezene burdu-re, krznene obrobe in dodatki. K Vsemu temu so škorrrji obvezno_dopol— riilo. Na splošno so zastopane tri smeri: 1. Mehka, ovijajoča oblačila, ki rahlo poudarjajo-telo, predvsem iz jerseya. \ —športno klasična v stilu: Safari, chemisier, trench - kot prak-^. tične dnevne obleke ( iz grobega platna. 3. Individualno romantične obleke z mnogimi elementi folklore —tudi v kmečkem stilu. \ V še nadalje je poudarjena naravna linija telesa. Obleke se nosijo pogosto brez spodnjega perila in včasih, na žalost, tudi brez čevljev. V barvni skali je pričakovati izbruh svetlih, živih, pop barv po nadvladi temnih, pridušenih tonov. DUŠA MESEC DOPISUJTE V "DELO, ŽIVLJENJE" PROMETNE NESREČE V PORASTU Iz poročila Postaje milice škofj a Loka za čas od 1/1 1969 do'31/lr-197o Namesto uvoda nekaj podatkov za področje naše občine: a) število prometnih nesreč 737 od tega: -samo z materialno škodo 545 -telesno poškodovanih 180 - s smrtnim izidom 12 b>-rra j pogoste j Ai-^vzrolor—pa^rmetT hi_h ^ nesreč - prevelika hitrost 197 - izsiljevanje prednosti 133 - vinjenost 111 - pstali vzroki 296 Za v&rnost v prometu, gledano s širšega stališča, so karaJcteristi--~-črri--~'trrij-e-_osnov ni_element i : - s~anje vozila - rcanje vozišča in - stanje voznika Obravnavali bomo predvsem zadnja