Jože Felc Jaslice APRILA 1941 Predno sta Jožef in Marija kot fant in punca stopila pred oltar, so mestne molilke oznanile vsemu ljudstvu tod, da se je ena posestnic zaklada nedolžnosti sparila z njim, z Jožefom. Ta, da je samo navidez lep in Bogu vdan mladenič, drugače pa je najbrž ženskar in tudi neprimeren za vojskine čase v vseh pogledih.Vojna je stresla svet potem, ko so ljudje mislili, da je ne bo nikoli več. Tiste dni pa sem bil jaz v naročju svetega. Utripal sem s telesom tako močno, da je mamica Marija kdaj atu Jožefu pokazala, kako trdovratno se vsemu navkljub prepuščam snovi, ki je čas, duh in nekaj telesa. Molilke pa niso odnehale. Zbirale so se po mestnih zakotjih in slinaste ter škrbave pripovedovale druga drugi, kako so zemske reči tudi zadeve raja in pekla, in skoraj zmeraj nespametna zabloda človekove svobodne volje. Brbrale so dolge speve o sveti martri, o faliranih študentih in skvarjenih punčarah -takih je v vsakem kraju preveč, številčnejši so kot zbor molilk. Drugače pa vsak kraj zbere po deset ali sto molilk in zmeraj so v vsem soglasne. Med seboj se sovražijo in kot govori legenda, se je nekoč ena od njih sparila z najgršo pokveko kraja, kjer se rojevajo in domujejo lepi in pokončni ljudje. Ostale so prosile Boga zanjo, vendar ni dosti pomagalo, kajti posadek v telesu svetnice se je razživel. Prikukal je na svet in navkljub škrbastima pokvekama, kar sta nesojena starša bila, zrastel v moža velike pameti in še lepšega telesa. Ko mu je bilo 25 let je novo mašo bral. Čudeži pa vendarle, dobro vemo, v medčloveške zagate in veselja ne prinašajo kaj dosti svetosti božje. Nasprotno, lepi dogodki, nerazumljiva dejanja življenja neba in zemlje, navadno sprožijo v ljudeh celo hudičevstvo. In je tako, kot je bilo in najbrž zmeraj bo. Lepi mašnik je šel v tuje kraje, tod pa se je leglo natolcevanje in sovraštvo. Celo vojno so nekateri sprejeli z odprtimi rokami. 70 Danes, ko v miru zapisujem zgodbo tega svetega časa, kar je moja zgodba, živim v neukrotljivi utvari, kako se je moja domovina vojni za zmeraj izmaknila, kako sem sam in so vsi slabi in dobri ljudje prepuščeni svobodni volji, ki jo je utemeljil sam Gospod. Pretiravam s temi molilkami. Kaj se toliko ukvarjam z njimi, ko pa vem, da žive pravzaprav po eni strani zelo sveto življenje, drugače pa žde kot vsi ljudje po kotih in v sivini. Nekaj podganjega je v teh zakotjih. Nič ne mislim, da so telesno nečiste in duhovno pokvarjene, ne. Te pravzaprav svete žene so bile in bodo zmeraj blaga vest in strogi opomin duhovno in duševno šibkih človečkov. Morda sem eden od njih. Jožef in Marija tiste predvojne dni nista sklenila zakona zaradi predsodkov kakšne zblojene svetnice. Stopila sta drug k drugemu in si rekla »da« že pred tem, ko ju je za isto besedo pred obličjem svetnice v tronu mestne cerkve poprosil blaženi gospod Jakob. Jaz sem vztrepetal kasneje. Po poteh, ki jih medicinska veda še ni odkrila, samo ve zanje, mi je Marija sporočila, da bom nekoč rojen. In ko sta bila na večer z Jožefom sama, mu je pripovedovala, kako živahen da sem. Občutek da ima, kako se sama razpira tam spodaj in postaja drug človek. Ker je rekla: drug človek, je Jožef pomislil najprej na trop molilk, ki se je zbiral tam in tod. Slišati pa ga je bilo zato, ker je mama v tistih dneh nekoliko zatekla v obraz in je bila zadebeljenih nog. Kljub vsemu pa je velikokrat stopila na svež zrak ali pa v hlad svetega prostorja, kjer se je mogoče pogovoriti z Bogom in s svetnico. Toda nikoli na samem. Molilke imajo organizirano dežurno službo po vsem kraju. In zvečer, ko se čarovnice zbero, je njih zadušljivi glas pravzaprav bogokletje. Ali sem tudi jaz toliko človeški človek, da ne doumem njegove neobhodnosti in časti. Vem, verjamem pa ne, da bi svet ne bil tak, kot je, da bi bil torej pomanjkljiv in dolgočasen, če po ulicah in med hišami ne bi odzmeraj molile in natolcevale te ženčare. 71 Ko sem pogledal na svet in so me kot astronavta za vrat, golšo in lulčka stisnili zakoni težnosti, je zavrelo. Jožef me je nosil iz kota v kot, jaz pa sem tulil in zahteval povratek v tisto blaženost, ki se je tedaj že umirjala v red za nove priložnosti in je iz njenih sokov poganjala lepota, ki mlado mamo zaznamuje bolj kot katerikoli lepotni pripomoček, kakršne si izmišlja svet. Jožef pa je bil bledikav in malo nesrečen, čeprav je od tistih dni dalje postal tudi v tropu molilk kar naenkrat nekdo. Več kot nekdo ne morem zapisati. O Jožefu dobro vem, da je bil tršat človek, kakršni imajo blago dušo in so pri ljubljenju nerodni, pa morda zato vse življenje svetniško dobri in ponavadi bolj čuteči kot njihove Marije. Saj res, Marija. Ko se je dvignila po dveh ali treh dneh in sem jo izpivai bolj, kot bi bil smel, je v dveh, treh urah že vedela, da je vojna tu. Pripravimo se, je govorila neodločnemu Jožefu. Otrok pa je vekal bolj zaradi njenih trdih besed, kot pa zato, ker je bil lačen ali morda bolan. Molilke, ki v vsakem kraju vse vedo, so skoraj do vrat Marijine in Jožefove kamre obsedle tisti zmešani čas. Marija in Jožef sta se naslednji dan zdrenjala med njimi. Otroček je bil tisto dopolne blag. Angelček je bil. To ni bilo v njegovi navadi. Armada, ki zaseda ali ščiti deželo, je bila v svojem srdu navsezadnje do svete Trojice usmiljena. Jožef je nekajkrat pomislil, ko ga je ta ali oni oficir napotil na kak drug kolovoz, da je red sveta tudi tak, kot se mu predstavlja te dni. In da je tako prav. Z Marijo pa je bilo drugače. Vojake je jedla z očmi. Ubijala je njihovo notranjo pregrešnost ali nedolžnost, karkoli je že bilo tam notri. Zadirala se je vanje s kletvicami, ki jih jezik moje domovine ne premore veliko, toda tiste, kar jih je, so od hudiča. Z dojenčkom v naročju, deset dni mu je bilo, se je prebijala po kolovozih od vasi do vasi. Če je naletela na trop molilk, se je spomnila domačih in vsega, kar je bilo povezano z 72 njimi, pa je zal