Rokotvorni pouk v delovni šoli. (Izdal Alojzij Novak. Naroča se pri ravnas teljstvu II. deške meščanske šole v Ljubljani VII. Cena 25 Din.) »Učiteljski Tovariš« z dne 18. avgusta je v kratki notici opozoril na I. zvezek A. Novakove knjižnice »Rokotvorni pouk v delovni šo-li«, ki vsebuje navodila za gne* tenje in oblikovanje ter izrezovanje. Ker Je to prvi poizkus izdati pri nas tovrstno delo, je vsekako potrebno in umestno, da Sl knjižico natančneje ogledamo. Že v uvodnih mislih avtor jasno po« Kaze popolno razumevanje za ročno udej« stvovanje v smislu dclovne šole, ki smatra ^°cno delo kot sredstvo za razvoj intelekta, vzgojo volje, vzbujanja ljubezni in spošto= ^nja do dela ter gojenja ročne spretnosti: ^eprav je smoter dela ročnost in spret^ del vendar Je ročno delo tudi duševno Vo t ak° vod' r'°^° zamislek in potrpežlji^ hn 7~ Mladino treba privesti do tega, da 00 vzljubila delo. p ažJe. in pravičnejše bo tak učenec F s°jal izdelke in umetnine cenil in spo* štoval bo obrtnike, pa si bo znal tudi sam izbrati primeren praktičen poklic. To so osnovni motivi, ki naj vodijo učitelja, ko se poslužuje v novi »šoli samodelavnosti« ročnega dela v svrho pridobivanja, bistrenja in utrjevanja predstav in pojmov pri celo? kupnem šolskem delu, ali po starem izra* ženo: »pri vseh predmetih, ne samo pri ro* kotvornem pouku« v smislu uradnega učne« ga načrta. V prvem delu brošure, kjer podaja avtor navodila za gnetenje, govori o psifoo* loški zvezi vscga šolskega dela z ročnim delom, v širokih obrisih sicer, a vendar jasno in razločno. Ne daje nikakih receps tov po razredih in predmetih, kakor jih to« liko dobimo po nemških knjigah, a kdor zna le nekoliko sam misliti, mu navodilo popolnoma zadostuje. »Šola mora odpreti resničnemu življenju vrata na stežaj.« To= rej ne po predlogah, ne po posnemanju, marveč po lastnem doživetju naj učenec izvršuje svoje izdelke. Dovolj gradiva za to nudijo izprehodi, opazovanja na poti v šolo in sploh ob vsaki p-riložnosti, treba le učence navajati, da znajo gledati in opa* zovati. V tem smislu nas avtor povede z najmanjšimi učenci ogledati ptičja gnezda, sadeže, kače itd. in daje kratko navodilo za prehod od lažjega k težjemu ter pojasnjujc svoja izvajanja s slikami. Z ozirom na srednjo in višjo stopnjo opozarja na važ= nost modeliranja pri zemljepisnem, zgodo= vinskem, prirodopisnem pouku. Zlasti za učitelje«začetnike, pa tudi za druge, je važno zelo precizno navodilo glede pripirave ilovice, izdelovanja modes lirk, ravnanja z izdelki (barvanje, žganje, vlivanje v mavec). Na koncu navodil o gnetenju in mode* liranju opozarja avtor tudi na važnost ob* likovanja v pesek, zlasti za zemljepisni pouk. Drugi del knjige obsega »izrezovanje«. Tudi tu nam pojasnuje zvezo med to pa* nogo ročnega udejstvovanja in ostalimi predmeti ter povdarja, da je to delo uči^ telju tudi zvest pomočnik pri poglabljanju in kontroli učenčevega resničnega znanja. — Zlasti zanimivo podaja začetni pouk v čitanju v delovni šoli s pomočjo izrezova« nja. Pa tudi z ozirom na računstvo, stvarni pouk, zemljepisje in druge predmete se mora izvesti neprisiljena koncentracija dela. (Izrezovanje sadežev, živali, hribov, pokrajin, šolske sobe, poslopja — v raznih barvah). Pri izrezovanju je posvečen poseben odlomek ornamentiranju: »Okraske na ročnih delih, pa naj jih napravlja deček ali deklica, morajo sestaviti učenci sami, ne pa jih prerisati ali uporabljati predtiskane vzorce. — Posebno v dckliških šolah bi mo= ralo biti risanje in ročno delo v najtesnej* šem stiku.« Za dečke je pa zlasti zato važ= no, ker sloni vsa umetna obrt na tem te= melju. Pokazuje tudi na važnost dobrega okusa. — Slede poučna navodila v sestav* ljanju ornamentov in v posebnem odstavku o orodju in materijalu, ki se ralbi pri izre« zovanju. Odstavek o »lepivu« priča, kako si av= tor prizadeva podati vsa navodila tako praktično, da tudi začetniku delo ne bo na« pravljalo težav in mu jemalo poguma. V splošnem se cela brošura odlikuje zlasti po preprostih in zato tembolj jasnih navodilih, tako, da jo bo res s pridom upo* rabljal vsakdo, brez vsakih drugih pripo* močkov. Navodila spopolnjujejo slike, ki so prU dejane brošuri (22) in tvorijo pravzaprav bistveni del, saj so tako izbrano podane, da dajejo dovolj inicijative že same po sebi. Zlasti slike iz modeliranja so naravnost plastične. A tudi slike iz izreziovanja nu« dijo za vse predmete dovolj podlage, da more učitelj snovati z njih pomočjo nove zamislike. Od vseh poizkusov v Jugoslaviji, izdati tovrstno knjigo, se je sigurno tov. Novaku najbolj obnesel. A. V.