e-n®vičke oktober 2017 Dragi bralci, v oktobrski številki e-Novičk Andragoškega centra Slovenije začutite utrip 21. andragoškega kolokvija ter preberete zanimive vsebine s področja izobraževanja odraslih in vseživljenjskega učenja tako doma kot v tujini. Prijetne jesenske dni vam želiva Simona Kavčič in Ana Peklenik, ki sva s skupnimi močmi uredili to številko. DOMAČE NOVICE..............................................................................................................................................4 Letni posvet o izobraževanju odraslih - letos že drugič..........................................................................................4 Na 17. F3ŽO smo širili navdušenje nad učenjem....................................................................................................4 Srečanje delovne skupine za razvoj programa Digitalna pismenost za odrasle......................................................5 Uspešno smo izpeljali delavnico spretnosti prepričljivega nastopanja in učinkovitega učenja...............................5 UŽU BIPS prinaša sodelovanje in inovativen pogled.............................................................................................6 Uspešni enajsti Dnevi slovenskih svetovalnih središč 2017....................................................................................7 2. svetovni kongres o prosto dostopnih izobraževalnih virih..................................................................................7 Podeljene nagrade RS za izjemne dosežke in življenjsko delo na področju šolstva za leto 2017...........................8 TEDEN VSEŽIVLJENJSKEGA UČENJA........................................................................................................9 Priprave na TVU 2018 bodo stekle že letos............................................................................................................9 21. andragoški kolokvij in sklepni dogodek projekta EPUO..................................................................................9 Po 21. andragoškem kolokviju..............................................................................................................................11 Sklepni dogodek EPUO je razširil obzorja in stkal nova zavezništva...................................................................11 Andragoški kolokvij v lokalnem okolju?..............................................................................................................12 Sožitje....................................................................................................................................................................12 MEDNARODNO SODELOVANJE..................................................................................................................13 Gradimo mostove v izobraževanju odraslih - tokrat v Skopju..............................................................................13 Projekt RESHAPE: študijski obisk v Groningenu na Nizozemskem....................................................................13 Mednarodna konferenca »Educate for dialogue«..................................................................................................14 POMEMBNE PUBLIKACIJE...........................................................................................................................15 Septembrska izdaja e-glasila EPALE....................................................................................................................15 Izšla je poletna številka angleških e-Novičk ACS.................................................................................................15 Izšel je drugi zvezek študije primerov učečih se mest...........................................................................................15 Izšla je nova številka Novičnika............................................................................................................................16 IZ DRUGIH VIROV...........................................................................................................................................16 Zagotavljanje dolgoročnega financiranja programa ERASMUS+........................................................................16 Pridružite se kampanji za zvišanje proračuna programa ERASMUS+.................................................................17 Strokovni svet za izobraževanje odraslih se je sestal na svoji 90. seji..................................................................17 Andragoški center Republike Slovenije Slovenian Institute for Adult Educatlon V reviji Elm o duševnemu zdravju........................................................................................................................17 Evropski okvir za kakovostno in učinkovito vajeništvo........................................................................................18 EPALE..................................................................................................................................................................18 Oktober je mesec medgeneracijskega učenja........................................................................................................18 Spletni seminar in delavnica EPALE....................................................................................................................19 ECVET kot podpora vseživljenjskemu učenju......................................................................................................20 KOTIČEK JE VAŠ.............................................................................................................................................21 Deževni dnevi so odličen izgovor za obisk SSU...................................................................................................21 9. konferenca o demenci ASK 2017 »Za demenci prijazno družbo«....................................................................21 Rožnate pletenine v Kočevju 2017........................................................................................................................22 Dnevi svetovalnih središč v JV regiji Slovenije (6. regijski festival zaTE)..........................................................23 Kompetenčni center kot dodana vrednost za učinkovit študij...............................................................................23 NE PREZRITE....................................................................................................................................................24 Izobraževalno srečanje organizacij za Zeleni znak kakovosti...............................................................................24 Izobraževanje starejših odraslih - izziv za andragoške delavce (pedagoško spopolnjevanje)..............................24 Simbioza giba že četrtič dviga Slovenijo na noge.................................................................................................24 Vabilo k pisanju člankov za revijo Elm.................................................................................................................25 POSVETI, KONFERENCE...............................................................................................................................25 KNJIŽNICA ACS................................................................................................................................................28 Novo v knjižnici....................................................................................................................................................28 Cedefop Apprenticeship review Slovenia.............................................................................................................28 Live & learn (June 2017).......................................................................................................................................28 The IIEP Letter......................................................................................................................................................28 Journal of Adult and Continuing Education..........................................................................................................28 Vzgoja in izobraževanje........................................................................................................................................29 http://www.acs.si https://www.facebook.com/AndragoskiCenterSloveniie https://www.facebook. com/TedenVsezivli eni ske gaUcenj a https://www.facebook.com/ACS.kniiznica http ://twitter. co m/T VUslo Andragoški center Republike Slovenije Slovenlan Institute for Adult Educatlon Seznam najpogosteje rabljenih kratic: ACS: Andragoški center Slovenije CMEPIUS: Center Republike Slovenije za mobilnost in evropske programe izobraževanja in usposabljanja CPI: Center RS za poklicno izobraževanje DPO: Digitalna pismenost za odrasle EK: Evropska komisija EPUO: Evropski program za učenje odraslih (European Agenda for Adult Learning) EPALE: ePlatforma za izobraževanje odraslih v Evropi ESS: Evropski socialni sklad EU: Evropska unija F3ŽO: Festival za tretje življenjsko obdobje IO: izobraževanje odraslih ISIO: Informiranje in svetovanje v izobraževanju odraslih LU: ljudska univerza MDDSZ: Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti MIZŠ: Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport PU: Parada učenja PUM-O: Projektno učenje mlajših odraslih TVU: Teden vseživljenjskega učenja UNESCO: The United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization UTŽO: univerza za tretje življenjsko obdobje UŽU BIPS: Usposabljanje za življenjsko uspešnost - Beremo in pišemo skupaj ZRSZ: Zavod RS za zaposlovanje Andragoški center Republike Slovenije Slovenlan Institute for Adult Educatlon DOMAČE NOVICE Letni posvet o izobraževanju odraslih - letos že drugič Letni posvet je nacionalni dogodek, ki zaokroža dejavnosti in rezultate v izobraževanju odraslih, obenem pa je odraz naših povezovanj s širšim okoljem. Dogodek lani ni bil izpeljan, zato smo ga marca nadomestili s posvetom o aktualnih izzivih - ti so zadevali predvsem prenovo Zakona o izobraževanju odraslih. Vse o tem in drugih posvetih, ki jih je ACS izpeljal po naročilu in v sodelovanju z MIZŠ, najdete tukaj. Trenutno tečejo priprave na letošnji redni posvet, ki bo 28. novembra v hotelu Mons (Four Points by Sheraton Ljubljana Mons Hotel). S sodelavci ministrstva pripravljamo program, ki bo kar najbolje odražal aktualno dogajanje v politiki, razvojno-raziskovalni stroki in praksi izobraževanja odraslih. Vabimo vas, da se nam na našem tradicionalnem stanovskem srečanju pridružite v čim večjem številu. Za več informacij spremljajte http://pro.acs.si/lp2017 in prijavite svojo udeležbo do 17. novembra. Spletna stran bo odprta po 20. oktobru. Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS Na 17. F3ŽO smo širili navdušenje nad učenjem »Hvaležna sem za povabilo k sodelovanju na F3ŽO, kjer sem videla in doživela toliko lepih stvari in srečanj ter hkrati mnogim predstavila svojo dejavnost in vpliv pesmi, glasbe na mnogih področjih tako pri starejših, bolnikih kot tudi mlajši generaciji,« je svoje občutke povzela dobitnica Priznanja za promocijo učenja in znanja odraslih 2008, Marjetka Popovski iz Izole, ki se nam je pridružila na razstavnem prostoru ACS in partnerji na Festivalu za tretje življenjsko obdobje (F3ŽO) v ljubljanskem Cankarjevem domu. Andragoški center Republike Slovenije Slovenlan Institute for Adult Educatlon 4 Že šestič zapovrstjo smo na dobro obiskanem festivalu predstavili zanimive vsebine, povezane z aktivnim staranjem in medgeneracijskim sodelovanjem. Pogovori in predstavljeni primeri dobrih praks so bili namenjeni spodbudi k učenju. Udeleženci UTŽO pri ljudskih univerzah in Borze znanja pri Mestni knjižnici Ljubljana so pritegnili pozornost z ustvarjanjem umetnin iz keramike, papirja, z učenjem igranja na citre, s petjem ljudskih pesmi in likovnimi izdelki. Devet dobitnikov priznanj za promocijo učenja in znanja odraslih, ki se sami nenehno učijo, predstavlja navdih drugim, saj se zavedajo pomena vseživljenjskega učenja. V vlogi učečih se so s svojimi zgodbami, petjem, likovnim ustvarjanjem in radovednost zbujajočimi eksperimenti stkali mrežo novih učnih izkušenj z obiskovalci vseh generacij. Mnogo starejših je zanimalo, kje, kako in kdaj se lahko izobražujejo. Koristne nasvete so prejeli v našem svetovalnem kotičku, v katerem je sodelovalo pet svetovalnih središč za izobraževanje odraslih. Usmerili smo jih tako na ljudske univerze, univerze za tretje življenjsko obdobje kot knjižnice ter jim predstavili povezavo do Pregleda ponudbe izobraževanja odraslih, izobraževalne ponudbe in drugih projektov ACS ter EPALE. Galerija fotografij z naše skupne predstavitve je na ogled na ACS-jevem profilu na Facebooku. Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS Srečanje delovne skupine za razvoj programa Digitalna pismenost za odrasle 22. septembra 2017 je v prostorih ACS potekalo četrto delovno srečanje razvojnega tima ACS in učiteljev praktikov, ki sodelujemo v razvoju programa DPO v okviru projekta Strokovna podpora področju pridobivanja temeljnih kompetenc 2016-2022. V uvodnem delu je bil opravljen pregled dozdajšnjega skupnega dela ter izvedena predstavitev izbranih analiz in strokovnih podlag, pomembnih za pripravo programa. Praktični del srečanja se je začel s predstavitvijo in utemeljitvijo nabora področij in vsebin programa DPO, ki so ga pripravili učitelji praktiki. Nabor področij smo primerjali z vsebino in področji v najnovejšem dokumentu DigComp, ki ga je pripravila Evropska komisija in smo ga vzeli kot izhodišče za pripravo novega programa. V nadaljevanju so bila opredeljena izhodišča in oblikovan primer kataloga znanja za eno od področij programa. Med drugim je bilo ugotovljeno, da novi predlog Zakona o izobraževanju odraslih podrobneje ne določa posameznih sestavin javno veljavnih programov, predvsem kataloga znanj in izpitnega kataloga. Sodelovalno so bile ovrednotene in odpravljene nekatere dileme v načrtovanju in vsebinah programa DPO, dogovorjeni nadaljnji koraki dela ter predviden časovni okvir. Skupina se znova sestane decembra 2017. Diana Volčjak (diana.volcjak@acs.si), ACS Uspešno smo izpeljali delavnico spretnosti prepričljivega nastopanja in učinkovitega učenja Za zaključeno skupino 14 notranjih trenerjev s Slovenskih železnic smo 18., 19. in 22. septembra izpeljali 24-urno andragoško usposabljanje z naslovom Spretnosti prepričljivega nastopanja in učinkovitega učenja. Delavnico sta vodila zunanja sodelavca ACS Miljam Dominko in Miran Morano. Udeleženci so se naučili samozavestneje nastopati v različnih vlogah izobraževalca odraslih (svetovalec, moderator, posredovalec informacij, motivator), izboljšali so svoje trenerske sposobnosti, spoznali različne metode in tehnike, s katerimi bodo lažje prepoznavali potrebe udeležencev, zakladnico svojih znanj pa so obogatili in dopolnili z novimi psihološkimi in pedagoško-andragoškimi znanji. 5 Andragoški center Republike Slovenije Slovenlan Institute for Adult Educatlon Z izpeljano delavnico so bili zelo zadovoljni, pohvalili so oba predavatelja, njuno strokovnost in zavzetost, dobro so ocenili tudi organizacijo in samo izpeljavo usposabljanja. Napisali so, da jim bodo vsebine koristile pri njihovem nadaljnjem delu, pa tudi v prihodnje si želijo čim več takih usposabljanj in spopolnjevanj. Mag. Zdenka Birman Forjanič (zdenka.birman.forjanic@acs.si), ACS UŽU BIPS prinaša sodelovanje in inovativen pogled Center za šolske in obšolske dejavnosti (CŠOD) je povabil ACS k sodelovanju pri izvedbi programa temeljnega usposabljanja za izvajanje programa družinske pismenosti UŽU BIPS za romske starše in otroke. Namenjeno je bilo strokovnim delavcem v okviru projekta Skupaj za znanje - izvajanje aktivnosti podpornih mehanizmov pridobivanja znanja za pripadnike romskih skupnosti, financiranega s strani Republike Slovenije in ESS. Petdnevnemu intenzivnemu usposabljanju v Domu Breženka v Fiesi od 20. do 25. avgusta 2017 je sledilo zaključno srečanje v petek, 6. oktobra 2017, v prostorih ACS. 18 udeležencev usposabljanja je pripravilo izvedbene načrte programa družinske pismenosti BIPS. Opisali so lokalno okolje in življenjske razmere romskih družin, opredelili izobraževalne potrebe in izbrane učne projekte ter sodelovanje z lokalnimi organizacijami pri izvedbi programa. Kot del programa štejejo obisk, opazovanje izbrane romske družine in predstavitev te izkušnje drugim udeležencem usposabljanja. O UŽU usposabljanje za :tno življenjsko uspešnost me Za nosilce usposabljanja na ACS je pomembno, da so udeleženci ugodno ocenili program in med drugim posebej izpostavili, da se zdaj bolj zavedajo pomena poznavanja izobraževalnih potreb ciljne skupine za načrtovanje izobraževalnega programa. Po besedah vodje projekta Skupaj za znanje na CŠOD Barbare Kejžar je usposabljanje »poleg učenja medsebojnega sodelovanja in bogate izkušnje za delo udeležencev tudi izven programa UŽU BIPS« zaradi neposrednega izhajanja iz potreb ciljne skupine prineslo tudi nov pogled na snovanje tovrstnih programov. Diana Volčjak (diana.volcjak@acs.si), ACS Andragoški center Republike Slovenije Slovenlan Institute for Adult Educatlon 6 Uspešni enajsti Dnevi slovenskih svetovalnih središč 2017 V prejšnjih e-Novičkah smo napovedovali trinajste Dneve slovenskih svetovalnih središč (med 27. in 29. septembrom) in vas vabili k udeležbi, v tej izdaji pa bomo na kratko strnili vtise letošnje izvedbe. Vseh sedemnajst svetovalnih središč - središč ISIO - je z različnimi dogodki in dejavnostmi promoviralo učenje in izobraževanje (program dogodkov). Širila so informacije o možnostih vpisa v formalne in neformalne izobraževalne programe za odrasle kot tudi o različnih vsebinah s področja neformalnega učenja in izobraževanja ter možnostih sofinanciranja izobraževanja in usposabljanja. Za tri središča ISIO, ki so z delovanjem začela leta 2002, pa so bili letošnji dnevi še posebno slovesni, saj so zaznamovali 15-letnico delovanja: Jesenice, Postojna in Trbovlje. Svetovalno središči Postojna in Zasavje sta ob obletnici pripravili strokovni dogodek, na katerem sta poleg strokovnih prispevkov predstavili svoje dozdajšnje dosežke. Svetovalno središče Gorenjska (na Jesenicah) pa pripravlja zbornik o dosežkih središča v 15-letnem obdobju. V Zasavju so dogodek izkoristili tudi za podpis dogovora strateških partnerjev o sodelovanju v lokalnem svetovalnem omrežju. Svetovalna središča so na široko odprla svoja vrata, pripravila so več kot 150 dogodkov, večino v treh dneh: številne brezplačne delavnice in tečaje, kontaktne oddaje na radiu in objave v drugih medijih. Nakupovalna središča Spar, Qlandia, BTC Murska sobota, Velenjka, Mercator so tudi letos omogočila brezplačen najem stojnic. Ponovno smo izdali skupni časopis Info-ISIO 2017-2018, v katerem smo poleg možnosti vključitve v formalne in neformalne izobraževalne programe in usposabljanje predstavili še možnosti svetovalne podpore, ki jo nudijo središča ISIO, vrednotenje že pridobljenega znanja, sofinanciranja izobraževanja. Osrednji del časopisa pa je namenjen predstavitvi svetovalne dejavnosti za zaposlene, ki jo središča ISIO skupaj s partnerji izvajajo po celotni Sloveniji. Središča poročajo o zelo dobrih odzivih in obisku udeležencev. S takšnimi skupnimi dogodki povečujemo njihovo prepoznavnost v lokalnih okoljih ter promoviramo izobraževanj e in učenj e odraslih. Mag. Andreja Dobrovoljc (andreja.dobrovoljc@acs.si), ACS 2. svetovni kongres o prosto dostopnih izobraževalnih virih MIZŠ in UNESCO sta od 18. do 20. septembra 2017 v sodelovanju z mednarodnima ustanovama Commonwealth of Learning in Creative Commons ter s finančno podporo fundacije William and Flora Hewlett uspešno izpeljali 2. svetovni kongres o prosto dostopnih izobraževalnih virih (2nd World Congress on Open Education Resources (OER). Kongresa so se udeležili tako številni ministri in drugi visoki predstavniki držav članic UNESCO kot tudi številni strokovnjaki s področja OER in odprtega izobraževanja, raziskovalci, znanstveniki različnih zanimanj in področij, študentje in gospodarstveniki. Andragoški center Republike Slovenije Slovenlan Institute for Adult Educatlon 7 Udeleženci so imeli priložnost pregledati implementacijo Pariške deklaracije ter razpravljati o uporabi prosto dostopnih izobraževalnih virov pri uresničevanju razvojnih ciljev na področju izobraževanja. Zvrstilo se je več kot 21 predavanj, zagotovljena je bila tudi izvedba virtualnega okolja svetovnega OER kongresa na mobilnih platformah Android in iOS in osebnih računalnikih. Uspešno pa je bil dosežen tudi glavni cilj kongresa v Ljubljani, in sicer oblikovanje akcijskega načrta za uporabo OER med članicami UNESCO ter priporočilo OER. Podeljene nagrade RS za izjemne dosežke in življenjsko delo na področju šolstva za leto 2017 Na predvečer svetovnega dneva učiteljev, ki ga praznujemo 5. oktobra, so podelili nagrade Republike Slovenije na področju šolstva. Slavnostni nagovor je imel dr. Milan Brglez, predsednik Državnega zbora Republike Slovenije, zbrane pa sta nagovorili še ministrica za izobraževanje, znanost in šport, dr. Maja Makovec Brenčič, in prof. dr. Ljubica Marjanovič Umek, predsednica Odbora za podeljevanje nagrad Republike Slovenije na področju šolstva. Letos je odbor nagrade podelil na petih področjih, in sicer eno nagrado za predšolsko vzgojo v vrtcih, dve nagradi za osnovno šolo, eno nagrado za srednje šole, pet nagrad za višje in visoko šolstvo ter eno nagrado za izobraževanje odraslih. Med desetimi nagrajenci je tudi dr. Justina Erčulj, ki je prejela nagrado za izjemne dosežke na področju izobraževanja odraslih. Kot so napisali v obrazložitvi, »je osrednja oseba razvojnoraziskovalnega dela na področju vodenja v vzgoji in izobraževanju, ki je ravnateljevanje z birokratske dejavnosti povzdignila na razsežnost strokovnega in trajnostnega delovanja«. Vsem nagrajencem iskreno čestitamo. Več o nagrajencih najdete na spletni strani MIZŠ oziroma v obrazložitvi nagrad. Vir: spletna stran MIZŠ, 4. 10. 2017 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS 8 Andragoški center Republike Slovenije Slovenlan Institute for Adult Educatlon Več o dogodku je tukaj. Katja Kragelj (katja.kragelj@acs.si), ACS TEDEN VSEŽIVLJENJSKEGA UČENJA Priprave na TVU 2018 bodo stekle že letos -fJV 2 0 18 V prejšnji izdaji e-Novičk smo pripravljalni in razvojni sestanek mreže TVU napovedali, zdaj pa postaja realnost. Izpeljali ga bomo 7. novembra 2017 ob 10. uri v seminarski sobi ACS, Šmartinska 134a v Ljubljani. V prvem delu srečanja bomo postavili izhodišča za letni načrt TVU 2018 s poudarkom na opredelitvi skupnih akcij, v drugem delu pa bomo razpravljali o nekaterih razvojnih vidikih projekta TVU. Eden od njih zadeva prenos andragoškega kolokvija na lokalno raven, saj k temu kar kliče odlična izkušnja z letošnjim kolokvijem, izpeljanim v Ajdovščini. Udeležba na novembrskem srečanju mreže TVU je za potencialne koordinatorje TVU. ki se bodo prijavili na javni razpis MIZŠ (za sofinanciranje koordinacije TVU in parade učenja), obvezna. Potrdilo o udeležbi bo pogoj za prijavo na omenjeni razpis, katerega objavo lahko pričakujete v naslednjih tednih. Če pa ste v vlogi (pod)izvajalca prireditev, vam svetujemo, da se povežete s svojim koordinatorjem oziroma spremljate novice na spletni strani TVU. Vzporedno zaključujemo letošnje dejavnosti TVU: še vedno sprejemamo ankete o TVU 2017, tu in tam sprejmemo še kakšno vlogo za potrdilo o sodelovanju, do 14. 10. teče razpis za dobitnike priznanj ACS, pripravljamo letošnje TVU novičke in letno poročilo, načrtujemo letošnjo drugo sejo NO TVU ... V drugi polovici novembra boste že lahko naročili promocijsko gradivo za TVU 2018. Skratka, tokrat bo vse prej. To smo si želeli in verjamemo, da bo spodbudilo še večjo kakovost naših prizadevanj. *Parada urenja2oi8 Svojo udeležbo prijavite na tvu@acs.si do 30. oktobra. Do sestanka pa razmislite o svojih predlogih za skupne akcije TVU in drugih pobudah za prodoren festival učenja v naslednjem letu. Veselimo se srečanja z vami. Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS 21. andragoški kolokvij in sklepni dogodek projekta EPUO 3. in 4. oktobra 2017 je v Ajdovščini potekal 21. andragoški kolokvij in sklepni dogodek projekta EPUO, ki sta ga v tesnem sodelovanju organizirala ACS in LU Ajdovščina. Namen dogodka je bil poudariti vlogo neformalnega izobraževanja pri odzivanju na družbene in podnebne spremembe, obenem pa predstaviti tudi glavne izsledke uresničevanja projekta EPUO 2015-2017. 21. andragoški kolokvij in sklepni dogodek projekta EPUO Neformalno izobraževanje odraslih kot strategija odzivanja na spremembe 3. in 4. oktober 2017 Stavbo Vertikala (Pipistrel Vertical Solutions). Vipavska cesta 2, Ajdovščina Dvodnevnemu dogajanju seje pridružilo približno 100 udeležencev z LU, predstavnikov MIZŠ, raznih društev in ostalih organizacij, ki se (ne)posredno srečujejo z izobraževanjem odraslih, tudi gostje z Irskega, s Hrvaškega, iz Bosne in Hercegovine in Srbije. Andragoški center Republike Slovenije Slovenlan Institute for Adult Educatlon 9 Dvodnevno srečanje se je začelo 3. oktobra dopoldne s predstavitvijo dobrih praks neformalnega izobraževanja na lokalni ravni. LU Ajdovščina je predstavila svoje številne aktualne dejavnosti neformalnega izobraževanja, med drugim tudi projekt Urbani vrt, ki se je izkazal za enega uspešnejših projektov letos v okviru programa PUM-O. Udeleženci so namreč aktivno in pridno obdelovali občinsko njivo ter pridelke nadalj e predelali v številne končne izdelke, kot so zeliščne soli, hidrolati, eterična olja itd., hkrati pa krepili vrednote, kot so skupnostno učenje, kolegialnost in sodelovalnost. Obenem je bil predstavljen tudi Urbani vrt v Mariboru, prvi certificirani ekološki urbani vrt v Sloveniji, ki deluje po načelih solidarnostne ekonomije ter participativnega učenja. Dopoldanski program je moderirala dr. Marta Gregorčič s Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani. Popoldanski del, sklepni dogodek projekta EPUO, so s pozdravnimi govori začeli Tadej Beočanin, župan občine Ajdovščina, mag. Andrej Sotošek, direktor ACS, ter Elvira Šušmelj, generalna direktorica Direktorata za srednje in višje šolstvo ter izobraževanje odraslih, MIZŠ. Sledila je panelna razprava z nosilci strokovnih dogodkov EPUO 2015-2017 in predstavitev njihovih dosežkov s področja razvoja temeljnih kompetenc ranljivih ciljnih skupin odraslih, pozneje pa so bili predstavljeni tudi izzivi projekta EPUO za obdobje 2017-2019, kjer so predstavniki iz različnih sektorjev in organizacij predstavili svoja stališča. Panelni razpravi je povezovala mag. Zvonka Pangerc Pahernik, nacionalna koordinatorica EPUO z ACS. Naslednji dan, 4. oktobra, sta začetek kolokvija v ožjem smislu naznanila gostitelja, mag. Andrej Sotošek z ACS, in Eva Mermolja, direktorica LU Ajdovščina. Svoja spoznanja in stališča na temo neformalnega izobraževanja in povezovanja s spremembami družbe in narave so predstavili številni strokovnjaki, tako domači kot tuji. Dr. Darja Piciga z Ministrstva za okolje in prostor je spregovorila o izzivih neformalnega izobraževanja za trajnostno prilagajanje na spremembe, mag. Andrej Sotošek je opozoril na spreminjajočo se družbo in izzive, ki jih prinaša, dr. Nevenka Bogataj z ACS pa je poudarila pomen neformalnega izobraževanja, ki je dovolj prožno, da se lahko učinkoviteje prilagodi na izzive podnebnih sprememb. Dr. Tanja Badalič z LU Ajdovščina je udeležence pozvala k premisleku o pisani besedi in sporočilnosti, ki jo nosi, mag. Estera Možina z ACS pa je predstavila projekt »Življenjske spretnosti odraslih v Evropi«. Spregovorili so tudi gostje z Irskega - Jimmy Prior in Catherine Aylmer z LCEN sta se osredotočila na skupnostno učenje in ga opredelila kot uspešen način za odzivanje na spremembe. 21. andragoški kolokvij je zaokrožil intervju z gostom Ivom Boscarolom, direktorjem podjetja Pipistrel d.o.o., ki nas je pozval k ustvarjalnemu razmišljanju, vseživljenjskemu učenju ter sprejemanju odločitev, ki nas bodo v življenju popeljale vedno višje. Sara Bratina (sara.bratina@lu-ajdovscina.si), LU Ajdovščina 10 Andragoški center Republike Slovenije Slovenlan Institute for Adult Educatlon Po 21. andragoškem kolokviju V začetku oktobra je ACS v sodelovanju z LU Ajdovščina organiziral in izpeljal 21. andragoški kolokvij. Organizatorjem za izbiro vsebin in zelo dobro izpeljavo dogodka čestitam. Izkazala sta se, udeleženci smo Ajdovščino zapustili zadovoljni. Kot najstarejši udeleženec sem živa priča razvoja področja izobraževanja v Sloveniji. Konec 70. let sem poglabljal znanja o neformalnem izobraževanju odraslih, o čemer takrat pri nas marsikdo ni vedel ničesar, in s tem seznanjal druge, danes pa z veseljem ugotavljam, da je Slovenija na tem področju izjemno napredovala. Na kolokviju se je pokazalo udejanjenje strategije vseživljenjskosti učenja, ki je pogoj za sistemsko ureditev in obravnavanje izobraževanja odraslih. V preteklosti tudi pojma andragoško svetovalno delo ni nihče poznal, meni pa so poprejšnje izkušnje, ko sem delal kot psiholog v vzgojni posvetovalnici in začenjal študij andragogike, ponudile zanimivo temo, ki sem jo leta 1980 objavil kot izbrano gradivo za študij andragogike na Filozofski fakulteti v Ljubljani, v knjižni izdaji pa dve leti pozneje z naslovom 'Svetovalno delo na področju izobraževanja odraslih' (pri DDU Univerzum). Na zdajšnjem posvetu v Ajdovščini pa je bil govor o razvitem omrežju središč za informiranje in svetovanje pri izobraževanju odraslih v Sloveniji (znano s kratico ISIO), ki ga zdaj jemljejo kot zgled iz Slovenije tudi v drugih državah. Na podoben razvoj lahko opozorim tudi pri dejavnostih, kot so 'študijski krožki' (danes njihovo omrežje v Sloveniji presega zgled s Švedskega, od koder smo jih prinesli), 'projektno učenje za mlade odrasle' (prinesli z Danskega), 'središče za samostojno učenje' (po zgledu iz Velike Britanije), 'borza znanja' (zgled iz ZDA, kjer že zdavnaj ne deluje več, pri nas pa je razvito kot omrežje), 'usposabljanje za življenjsko uspešnost' (iz Velike Britanije) in tudi 'teden vseživljenjskega učenja' (zgled iz Velike Britanije, a pri nas presežen s 'parado učenja' in 'dnevi učečih s skupnosti'). Gre torej vsekakor za izjemen razvoj, katerega začetkov se skorajda na spominjamo več. Celoten prispevek najdete tukaj. Zoran Jelenc (zoran.jelenc@guest.arnes.si) Sklepni dogodek EPUO je razširil obzorja in stkal nova zavezništva Izmenjava pogledov na strokovne dogodke EPUO 2017 (in nekatere iz leta 2016) je opozorila na to, da so ranljive ciljne skupine (mladi, brezposelni, zaposleni, ki jim zaradi nizke usposobljenosti grozi izguba zaposlitve, priseljenci, podeželsko prebivalstvo, starejši odrasli ...) skupen izziv ne le za Evosski pr:.g am izobraževalce odraslih, temveč tudi za druge deležnike iz izobraževalskega, zaposlovalskega, 7?. .jrinjp ndrasiii- socialnega in še marsikaterega drugega resoija. Tudi nevladne organizacije so pri tem pomemben soigralec, saj je ključnega pomena holistični, človeški, individualizirani ... pristop. Pri tem se nehote postavi vprašanje, ali je resnično mogoče neinformirane, nezainteresirane, od t. i. mainstreama oddaljene ter večkratno (izobraževalno) prikrajšane posameznike s pravimi pristopi tako zelo motivirati, da bodo nekoč zaživeli svoje sanje. Ne le prvotnih, temveč drugotne ..., kot sta se nam postavila za zgled Laura in Peter Apat. Udeleženci kolokvija in drugi zagovorniki vseživljenjskega učenja v to nedvomno verjamemo. Kadar se nam vera zamaje, pa potrebujemo srečanje, kakršno se je 3. in 4. oktobra odvilo v Ajdovščini. Če vas zanima, zakaj, si oglejte posnetke dogodka tukaj. Še dobro, da je Evropska komisija naklonjena državam prikrojenemu uresničevanju strategije EPUO, ki jo sicer vse bolj 'vleče' na zaposlovalsko plat. A z nekoliko spretnosti bomo tudi v prihodnje projekt zasidrali na lokalni ravni, kjer je bogastvo izkušenj, zamisli, uspešnih pristopov in zagnanih ljudi. Pobuda Poti izpopolnjevanja - nove priložnosti za odrasle bo sicer steber naših prizadevanj, dejavnosti pa bomo prilagodili tako, da bo od njih največ dobrega - za prej omenjene skupine prebivalstva in vse, 11 Andragoški center Republike Slovenije Slovenlan Institute for Adult Educatlon -£puo ki delamo zanje in z njimi. Temelje za sodelovanje smo postavili v Ajdovščini, nadgrajevali pa jih bomo s skupnimi močmi v naslednjih dveh letih. Na ACS se tega že veselimo. Mag. Zvonka Pangerc Pahemik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS Andragoški kolokvij v lokalnem okolju? Seveda! Odgovori v evalvacijskih vprašalnikih so pokazali, da udeleženci enoglasno sprejemajo selitev tega strokovnega dogodka na lokalno raven. V Ajdovščini se je pokazalo, zakaj je to resnično dragoceno. Ne le, da so imeli kaj pokazati (številne oblike neformalnega učenja, projekt InCastra, sinergijsko delovanje akterjev v lokalnem okolju ...), dogodek so izkoristili tudi za zbiranje idej, kako v prihodnje kar najbolje izkoristiti občinsko njivo. Vse delovne skupine torkovega dopoldanskega dela (na fotografiji), ki jih je usmerjala dr. Marta Gregorič, so natrosile kar nekaj Po vsem, kar sem slišala in videla v teh dveh dneh (razstava fotografij nedavnega odmevnega dogodka InCastra v avli je pričarala vso njegovo razsežnost), sem doživela Ajdovščino kot primer dobro delujoče lokalne skupnosti, kjer si - na čelu z županom - prizadevajo za »prepoznavno, učinkovito, konkurenčno, zeleno in življenju prijazno gospodarsko, politično in kulturno središče Vipavske doline z visoko bivanjsko kvaliteto v mestu in na podeželju« (vizija občine Ajdovščina). Prav letos septembra so sprejeli Strategijo razvoja občine do leta 2030, v kateri so med pomembne priložnosti med drugim zapisali povezovanje gospodarstva in izobraževanja, spodbujanje vseživljenjskega učenja in medgeneracijskega sodelovanja. Občina se s postavljeno strategijo odziva na spremembe, o katerih smo ves čas govorili tudi na andragoškem kolokviju. LU Ajdovščina je nedvomno izkoristila priložnost, ko je gostila izobraževalce odraslih v svojem okolju. Pokazali so nam, kako pomembno je, da »visoko letaš, saj le tako daleč vidiš« (Ivo Boscarol), še pomembnejše pa je sinergijsko delovanje vseh partnerjev v okolju. Pa tudi, kot je zapisal župan Tadej Beočanin v uvodu v Strategijo: »Zanašamo se pač nase in na svoje znanje.« Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS predlogov za izzive v prihodnje. Sožitje Vse je med seboj povezano, zato poezija oziroma literatura širi naš pogled v svet in pomaga dihati našemu planetu. V prispevku dr. Tanje Badalič, ki je zbudil mojo radovednost, sem našla potrditev te misli. Pri oblikovanju nove etične in ekološke zavesti ima literatura pomembno vlogo, saj lahko pomaga pri ponovnem vzpostavljanju naše zveze z Zemljo. Bralni študijski krožki so primer dobre prakse, kjer se lahko odrasli na neformalni način izobraževanja prilagajajo na spremembe narave. Branje literature z etično in ekološko vsebino nam pomaga oblikovati novo zavest, ki kaže pot iz ekološke krize. Andragoški center Republike Slovenije Slovenlan Institute for Adult Educatlon Osrednjo vlogo v ekokritiških besedilih imajo narava, živali. Osvežitev spomina na zgodbo o španskem bikcu Ferdinandu s strani govorke je bila tako na mestu. Zgodba s svojo miroljubno noto dokazuje, da bika ne moreš soditi po njegovem pregrinjalu. Drugačnost je treba sprejeti, saj je ravno zaradi nje svet tako zelo čudovit. Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS MEDNARODNO SODELOVANJE Gradimo mostove v izobraževanju odraslih - tokrat v Skopju Po prvi regionalni konferenci Gradimo mostove v izobraževanju odraslih decembra 2015 v Sloveniji in drugem srečanju oktobra lani v Bosni in Hercegovini se bomo strokovnjaki iz regije letos sestali v Makedoniji. V Skopju bomo 25. in 26. oktobra barve Slovenije zastopali Ida Srebotnik (ADS), Eva Mermolja in Mojca Volk (predstavnici ZLUS), Meta Gašperšič (ZiSSS) ter Peter Beltram in Zvonka Pangerc Pahernik (ACS). Vsakokratni namen konference je izmenjava informacij o dejavnostih, rezultatih in izzivih izobraževanja odraslih v partnerskih državah: Bosni in Hercegovini, Črni gori, Makedoniji, Srbiji, Sloveniji ter na Hrvaškem in Kosovem. Zatem bomo v delovnih skupinah obravnavali različne teme. Slovensko bo vpeljal mag. Peter Beltram s predstavitvijo projekta DIMA, nato pa bomo razpravljali o orodjih za načrtovanje dolgoročnega razvoja izobraževanja odraslih in spremljanje njegovega uresničevanja. Skopska konferenca bo namenjena tudi proslavitvi 20-letnice delovanja inštituta DVV International v Makedoniji. Urad DVV International v Makedoniji (ki je prerasel v Center za vseživljenjsko učenje) je v preteklosti poleg drugih uradov DVV v večini držav iz regije pomembno prispeval k razvoju izobraževanja mladih in odraslih v posameznem okolju. Na konferenci bomo obeležili tudi pobudo EAEA - Leto izobraževanja odraslih v Evropi. O svojih doživetjih bomo vsekakor kaj zanimivega napisali v naslednji izdaji e-Novičk. Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS Projekt RESHAPE: študijski obisk v Groningenu na Nizozemskem Sodelavci ACS smo v okviru projekta Reshape the future v tednu med 18. in 22. septembrom sodelovali na mednarodnem seminarju v Groningenu na Nizozemskem. Projekt je namenjen izmenjavi izkušenj, dobrih praks in skupnih izzivov, ko gre za usposabljanje in izobraževanje migrantov in beguncev. Tokratni seminar se je navezoval na svetovanje tema dvema skupinama. Gostitelji so bili kolegi iz Alfa-college, organizacije, ki se ukvarja s poklicnim in strokovnim izobraževanjem mladine in odraslih, izvajajo pa tudi integracijske programe za migrante in begunce. V ospredju je bila predstavitev praks držav partneric (Slovenije, Danske, Finske, Italije in Švedske) pri svetovanju migrantom in beguncem na področju izobraževanja odraslih. Obiskali smo organizacijo Humanitatis, ki se ukvarja s svetovanjem ranljivima skupinama, financira pa jo lokalna skupnost. Sprejel nas je župan mesta Groningen, ki nam je opisal t. i. zavezništvo - skupno delovanje vseh deležnikov v lokalni skupnosti za kar najučinkovitejše in 13 Andragoški center Republike Slovenije Slovenlan Institute for Adult Educatlon celostno reševanje begunske problematike. Organizaciji, ki se ukvarjata s t. i. »outreach« pristopom, ko svetovalci informirajo in svetujejo zunaj sedeža svoje organizacije, Multikulturni center za ženske ter center CM Zorg, ki se ukvarja s psihološko podporo migrantom in beguncem, sta nas povabila k ogledu svojega načina delovanja. Velik izziv za udeležence je bil uvod v seminar, saj smo se brez predhodne priprave začeli učiti perzijski jezik, ne da bi se pogovarjali v angleščini. Tako so nas gostitelji postavili v situacijo, v kakršni se znajdejo migranti in begunci, ko se morajo učiti jezika države gostiteljice. Študijski seminar je bil za vse izjemno koristen, saj smo spoznali različne inovativne pristope pri svetovalni obravnavi migrantov in beguncev, različne načine sodelovanja različnih vrst organizacij in strokovnih delavcev ter pričakovane in potrebne kompetence svetovalcev za to delo. Obenem pa smo dobili potrditev, da je svoje delo opravljamo strokovno, da sledimo mednarodnim usmeritvam in priporočilom. Andreja Dobrovoljc (andreja.dobrovoljc@acs.si), ACS Mednarodna konferenca »Educate for dialogue« V ponedeljek in torek, 9. in 10. oktobra 2017, je v Piranu potekala zelo pomembna Evromediteranska ministrska konferenca na temo izobraževanja za medkulturno državljanstvo pod naslovom »Izobraževanje za dialog«. Ministrstvo za zunanje zadeve in MIZŠ sta jo organizirali ob sodelovanju partnerjev: Fundacije Anne Lindh, Univerze EMUNI, CMEPIUS in ACS. Zbralo se je približno 100 predstavnikov iz večine mediteranskih držav. Prisotne so pozdravili minister za zunanje zadeve RS Karel Erjavec, ministrica za izobraževanje, znanost in šport dr. Maja Makovec Brenčič, predsednica Fundacije Anne Lindh Elisabeth Guigou in predsednik Evromediteranske univerze Abdelhamid El-Zoheiry. Sledilo je plenarno predavanje dr. Tamare Pavasovic Trošt, sociologinje z Univerze v Ljubljani. Na panelnih razpravah s priznanimi strokovnjaki in praktiki posameznih ključnih področij izobraževanja za medkulturni dialog se je prvi dan govorilo o aktualnih temah, kot so globalni trendi in izobraževanje za medkulturno državljanstvo, povečevanj e učinkov za medkulturno izobraževanje tako v formalnem kot neformalnem okolju, pedagoški dosežki za promocijo izobraževanja za medkulturno državljanstvo, razvoj in krepitev mreže izobraževalcev. Drugi dan sta bili v ospredju dve temi: vzpostavitev platform za lokalni dialog ter interkulturnost digitalizacije. Konferenco je v obliki priporočil za delo v prihodnje zaključil Hatem Atallah, podpredsednik Fundacije Anne Lindh. V bogatem spremljevalnem programu so bile predstavljene dobre prakse na področju aktivnega državljanstva in izobraževanja za medkulturni dialog, tudi štirje študijski krožki, in sicer z LU Ajdovščina, LU Nova Gorica, iz Knjižnice Šmarje pri Jelšah in Društva Dvig iz Dragomera. Novica o dogodku in fotogalerija sta objavljeni tukaj. Zbornik prispevkov je že v knjižnici ACS. Mag. Andrej Sotošek (andrej .sotosek@acs.si), ACS 14 Andragoški center Republike Slovenije Slovenlan Institute for Adult Educatlon POMEMBNE PUBLIKACIJE Septembrska izdaja e-glasila EPALE Središčna tema portala EPALE je bila v septembru pismenost odraslih. V najnovejši izdaji e-glasila (EPALE newsletter) vabijo k ogledu tematske podstrani Temeljne spretnosti (obstaja več jezikovnih različic; vsebine niso popolnoma enake), kjer najdemo zanimive spletne dnevnike, študije primerov, članke, poročila in druge vire, povabila na dogodke, ki jih o tej temi prirejajo po Evropi ipd. Od 4. do 7. septembra je na portalu zaživela živahna razprava o tem, katere spretnosti za boljšo pismenost potrebujejo odrasli ter kateri so dejavniki uspeha za učinkovito nacionalno politiko na tem področju. V njej je sodelovalo približno 50 udeležencev iz 21 držav, moderiral pa jo je David Mallows, tematski koordinator EPALE. Če ste diskusijo zamudili, si lahko še vedno ogledate komentarje in teme, o katerih so razpravljali (EPALE Discussion: Adult literacy - what skills do adults need and what makes for an effective policy?). V rubriki Novice iz Evrope je izpostavljena tudi novica o objavi razpisa za Priznanja za promocijo znanja in učenja odraslih za leto 2017 v Sloveniji. Vabljeni k branju prispevkov na to temo. Vir: spletno sporočilo, 2. 10. 2017 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Izšla je poletna številka angleških e-Novičk ACS Vabimo vas k branju poletne izdaje e-Novičk v angleškem jeziku (e-Novičke Summer 2017), v katerih partnerjem po svetu poročamo o projektih ACS in predstavljamo dejavnosti izobraževanja odraslih in vseživljenjskega učenja v Sloveniji, ki smo jim posvečali ustvarjalno energijo in zagon v prvi polovici letošnjega leta. Veseli bomo, če boste poletno številko glasila delili tudi s svojimi tujimi partnerji. Želimo vam prijetno branje. Arhiv angleških izdaj glasila najdete tukaj. Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Izšel je drugi zvezek študije primerov učečih se mest Mesta so gonilna sila razvoja. Raziskave so pokazale, da so prebivalci, ki neprestano pridobivajo nove spretnosti in široka znanja, bolje pripravljeni na spremembe iz okolice. Učeča se mesta prepoznajo vlogo vseživljenjskega učenja, delujejo sodobno, zato spodbujajo razvoj novih strategij učenja in načinov za trajnostni pristop. Inštitut za vseživljenjsko učenje - UIL je za predstavitev teh pristopov objavil že drugi zvezek študije primerov z naslovom Unlocking the Potential of Urban Communities. Volume II. Case Studies of Sixteen Learning Cities. 15 Andragoški center Republike Slovenije Slovenlan Institute for Adult Educatlon Pridnim >. »k.D.o.B EPALE. ki idranw i. >kor»i JO 000 im.kov.nkc» č* m ¿danijo Brodili - M vito I) UM» ?HtMl taamciJB laat o kmnfc ico riTmvliili EN' e-novičke V publikaciji je predstavljenih šestnajst letošnjih prejemnikov nagrad UNESCO Learning City Award 2017, ki so bile podeljene septembra na 3. mednarodni konferenci o učečih se mestih (3^ International Conference on Learning Cities - ICLC) v Corku na Irskem. Vabimo vas še k ogledu prvega zvezka publikacije Izkoriščanje potenciala mestnih skupnosti (Unlocking the Potential of Urban Communities Case Studies of Twelve Learning Cities). Vir: spletna stran UIL Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Izšla je nova številka Novičnika V informativnem glasilu CMEPIUS-a - Novičniku - na kratko izpostavljajo aktualne teme, dogodke, statistike in primere dobrih praks. Najnovejša številka je posvečena razvoju medkulturnih kompetenc. Članek je prispevala tudi Karmen W. Švegl, ambasadorka Erasmus+ in dopisnica RTV Slovenija s kriznih žarišč, ki že skoraj 20 let živi v tujini. Glasilo je na voljo v elektronski obliki v spletni knjižnici, tiskani izvod pa lahko dobite na CMEPIUS-u ali njihovih dogodkih. Vir: CMEPIUS e-novice, september 2017 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS IZ DRUGIH VIROV Zagotavljanje dolgoročnega financiranja programa ERASMUS+ Evropski parlament je 14. septembra objavil novico o ciljih dolgoročnega financiranja programa Erasmus+, med katerimi so: • povečanje skupnega proračuna za program Erasmus+ po letu 2020, • pridobitev dodatnih sredstev iz drugih skladov EU, • večji poudarek na vseživljenjskem učenju, mobilnosti vajencev in neformalnem izobraževanju. Z znatnim povečanjem sredstev za naslednji proračun Erasmus+ bi program v celoti uresničil svoj potencial. Celotno novico z naslovom Secure long-term Erasmus+ funding lahko preberete tukaj. Vir: Eurydice novice 1.710, 21. 9. 2017 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS 16 Andragoški center Republike Slovenije Slovenlan Institute for Adult Educatlon Unlocking the Potential of Urban Communities Volume II Case Studies of Sixteen Learning Cities Pridružite se kampanji za zvišanje proračuna programa ERASMUS+ Evropski parlament je prepoznal pomembnost dolgoročnega financiranja programa Erasmus+, v prihajajočih mesecih pa se bodo odločali o prihodnosti programa v naslednjem obdobju. Evropsko združenje za izobraževanje odraslih - EAEA je podprlo kampanjo za zvišanje proračuna programa Erasmus+ za 10-krat. Ob tem pa si prizadeva, da bi več denarja v tem programu namenili prav izobraževanju odraslih. Oglejte si njihov letak (Put the PLUS into ERASMUS+ Include adult education!), v katerem poudarjajo dobrobiti programa Erasmus+ za odrasle učence, vajence, učitelje, trenerje in organizacije za poklicno izobraževanje in usposabljanje ter izobraževanje odraslih, in se pridružite kampanji Erasmusx10. Vir: spletno sporočilo EAEA, 20. 9. 2017 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Strokovni svet za izobraževanje odraslih se je sestal na svoji 90. seji Na svoji redni seji se je 21. septembra sestal Strokovni svet RS za izobraževanje odraslih pri MIZŠ. Po konstituiranju in imenovanju delovnih komisij Strokovnega sveta so se med drugim seznanili z letnim maturitetnim poročilom o poklicni maturi 2016. Vir: spletna stran MIZŠ Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS V reviji Elm o duševnemu zdravju Tokratna tematska številka spletne revije Elm (European lifelong learning magazine) je namenjena vlogi izobraževanja odraslih na področju duševnega zdravja. Zavedamo se pomena duševnega zdravja in vloge, ki jo ima pri tem nenehno izobraževanje. Ne gre samo zato, da bi ljudem ponudili pomembne izkušnje in razvoj spretnosti spoprijemanja s težavami, temveč da bi o dobrem počutju zaposlenih izobraževali tudi delodajalce in javnost. Treba je odpraviti stigmo - in če res ni druge rešitve -pomagati ljudem, da popolnoma spremenijo svojo karierno pot. Več o izobraževanju odraslih in duševnem zdravju je tukaj. Vir: spletna stran Elm Priredila: Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS 17 Andragoški center Republike Slovenije Slovenlan Institute for Adult Educatlon Evropski okvir za kakovostno in učinkovito vajeništvo Evropska komisija je predlagala evropski okvir za kakovostno in učinkovito vajeništvo. Cilj je povečati zaposljivost in osebni razvoj vajencev ter prispevati k razvoju visoko usposobljene delovne sile, ki se odziva na potrebe trga dela. Za oceno kakovosti in učinkovitost vajeništva okvir predlaga sedem meril, ki določajo pogoje za učenje in delovne pogoje, ter sedem meril za okvirne pogoje. Marianne Thyssen, evropska komisarka, pristojna za zaposlovanje, socialne zadeve, strokovno usposobljenost in mobilnost delovne sile, je pozdravila predlagani okvir z naslednjimi besedami: »Radi bi zagotovili, da se mladi naučijo veščin, ki jih potrebujejo za delo. Vajeništvo je 'zlati standard' v poklicnem izobraževanju in usposabljanju. Dva od treh vajencev se po končanem izobraževanju zaposlita. Z današnjim novim okvirom smo definirali dobre plati vajeništva. Ko bo sprejet, bodo tako učenci kot delodajalci deležni njegove dobrobiti.« Več o okviru za kakovostno in učinkovito vajeništvo lahko preberete na spletni strani EU. Vir: spletno sporočilo, 5. 10. 2017 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Več novic iz tujih virov ... ... najdete na naši spletni strani v rubriki Novice. EPALE Oktober je mesec medgeneracijskega učenja Oktobra na EPALE v središče postavljamo prednosti medgeneracijskega učenja. Živimo v dinamični družbi, kjer mlajše in starejše generacije hitro lahko postanejo oddaljene in odtujene. Ta delitev lahko povzroči nastanek negativnih stereotipov in zmanjševanje pozitivnih izmenjav med ljudmi. Na tokratni strani, ki spremlja našo mesečno temo, boste našli tudi ganljiv video, ki prikazuje le eno od možnosti medgeneracijskega sodelovanja in učenja. Toplo vabljeni k ogledu. Na EPALE se zavedamo pomembne vloge, ki jo ima medgeneracijsko učenje v vseživljenjskem učenju. Vabimo vas, da si ogledate našo tematsko podstran »Starejši odrasli«, kjer so uporabniki EPALE in člani Nacionalnih podpornih služb zbrali zanimive članke, uporabne vire in študije primerov s tega področja (vsebina se razlikuje glede na izbiro jezikovne različice). Prav tako ne spreglejte raziskave o medgeneracijskem učenju, ki jo je pripravil dr. Christian Bernhard, sodelavec nemške Nacionalne svetovalne službe EPALE. V sodelovanju z avstrijsko Nacionalno podporno službo pa smo za vas pripravili tudi 2 zanimiva tematska zapisa. Prvi govori o modelu večgeneracijskih hiš, ki se uveljavlja v sosednji Avstriji, medtem ko je v Nemčiji že zelo dobro prepoznan in delujoč model medgeneracijskega sobivanja. Celoten prispevek vam je na voljo na tej povezavi. 18 Andragoški center Republike Slovenije Slovenlan Institute for Adult Educatlon Drugi prispevek pa govori koristih medgeneracijskega učenja in predstavlja projekt Points of Actions, ki ga izvajajo v Gradcu. Vabimo vas k branju in prispevanju tematskih vsebin. Obenem napovedujemo tudi teme, ki bodo zaznamovale prihodnja dva meseca letošnjega leta. V novembru se bomo skupaj posvečali poklicnim spretnostim, zadnji mesec letošnjega leta pa bo posvečen pismenosti za zdravje. Vabljeni k sodelovanju. Maruša Bajt (marusa.bajt@cmepius.si), CMEPIUS Spletni seminar in delavnica EPALE V prejšnjih e-Novičkah smo vas povabili k sodelovanju na spletnem seminarju EPALE, ki je potekal v petek, 29. septembra 2017. Skupaj smo se naučili, kako na EPALE pripraviti in predlagati vsebino za objavo ter predstaviti lastno organizacijo. Vsem, ki ste se odzvali vabilu, se zahvaljujemo za sodelovanje. Če se nam tokrat niste uspeli pridružiti, pa si lahko ogledate posnetek seminarja. Objavili smo ga na tej povezavi. Na delavnici o uporabi kreativnih spletnih orodij v oktobru nam je Katja Šircelj predstavila brezplačne in preproste načine za povečanje vizualne učinkovitosti sporočil. Udeležilo se je je 24 udeležencev iz različnih organizacij za izobraževanje odraslih. Tudi to delavnico smo opisali in jo podrobneje predstavili na EPALE. 19 Andragoški center Republike Slovenije Slovenlan Institute for Adult Educatlon Vabimo vas, da še naprej spremljate EPALE in se nam pridružite pri aktivnostih, ki jih pripravljamo za vas. O vsem, kar se pomembnega dogaja na področju izobraževanja odraslih v Sloveniji, pa vas obveščamo tudi preko naših družbenih omrežij: Facebooka in Twitterja. Maruša Bajt (marusa.bajt@cmepius.si), CMEPIUS ECVET kot podpora vseživljenjskemu učenju ECVET (European Credit system for Vocational Education and Training) je evropsko orodje na področju poklicnega izobraževanja in usposabljanja. Namenjen je lažji prehodnosti med različnimi izobraževalnimi sistemi, mednarodnemu priznavanju in prenosu poklicnih kvalifikacij ter doseganju visokokakovostne mednarodne mobilnosti. Z upoštevanjem načel ECVET se doseže večje razumevanje in zaupanje med posameznimi državami in sistemi poklicnega izobraževanja in usposabljanja. Elementi ECVET so vse bolj vključeni v izobraževanje odraslih, saj podpirajo udejanjanje izidov učenja. Olajša postopke priznavanja rezultatov učenja, ki jih je odrasla oseba pridobila v različnih učnih okoljih, npr. formalno, neformalno ali priložnostno. CMEPIUS koordinira delovanje ekspertne skupine ECVET, katere pomembna naloga je njena vključitev v slovenski prostor, predvsem pa podpora izobraževalnim organizacijam. Tako bomo 17. 11. 2017 v Hotelu Triglav na Bledu izvedli delavnico Učni izidi v izobraževanju odraslih, ki je namenjena izobraževalcem odraslih in tistim, ki pripravljajo tovrstne programe. Glavni cilj delavnice je seznanitev udeležencev s pomenom ustreznega zapisovanj a in ocenj evanj a učnih izidov v programih za izobraževanj e odraslih, predstavitev taksonomij(e) za pisanje učnih izidov, sledilo pa bo praktično delo na primerih iz prakse. Udeleženci delavnice bodo spoznali tudi EPALE. Podrobnejše informacije o delavnici in povezavo do prijave boste lahko v drugi polovici oktobra našli na spletni strani CMEPIUS-a. Ana Stanovnik Perčič (ana.stanovnik-percic@cmepius.si), CMEPIUS 20 Andragoški center Republike Slovenije Slovenlan Institute for Adult Educatlon European Credit system for Vocational Education & Training KOTIČEK JE VAŠ Deževni dnevi so odličen izgovor za obisk SSU Na Cene Štupar - CILJ 16. oktobra začenjamo s ponudbo različnih aktivnosti, ki se bodo izvajale v Središču za samostojno učenje. Zdravilne rastline: s pomočjo spletnega gradiva boste samostojno spoznavali vse o zdravilnih rastlinah. Delavnice bodo potekale vsak ponedeljek. Desetprstno tipkanje: naučite se hitrega tipkanja. Primerno je tudi za začetnike. Delavnica bo potekala vsak torek (predvidenih je 20 srečanj). Bralne urice: delavnica je namenjena tujcem, ki želijo izboljšati svoje govorjenje, branje in razumevanje slovenskega jezika. CV-vizitke: enkrat na mesec bomo izvajali delavnico CV-vizitk. (V primeru večjega povpraševanja bomo imeli več terminov). CV-vizitke ali predstavitvene vizitke so kot mini življenjepis, ki ga imate vedno pri roki. Je zelo praktična pri iskanju novih zaposlitvenih priložnosti. Jezikovne čajanke: vsak dan je namenjen drugemu jeziku. Jezikovna čajanka je druženje ter hkrati tudi učenje in obnavljanje jezika. Cilj naših čajank je, da se udeleženci znebijo strahu pred govorjenjem jezika, ki ga že znajo. Ne gre za tečaj, učitelj ni prisoten in ni primerna za nekoga, ki se začenja učiti jezik, saj je potrebno imeti vsaj osnovno predznanje. A Za udeležbo na vseh delavnicah je obvezna predhodna prijava na ssu@cene-stupar.si Helena Nevistic (helena.nevistic@cene-stupar.si), Cene Štupar - CILJ ORGANIZIRANO SAMOSTOJNO UČENJE 9. konferenca o demenci ASK 2017 »Za demenci prijazno družbo« Spominčico - Alzheimer Slovenija je leta 1997 po zgledu podobnih organizacij ustanovil dr. Aleš Kogoj, spec. psih. Pri svojem delu z osebami z demenco je ugotovil, da potrebujejo pomoč tudi njihovi svojci, saj so izpostavljeni mnogim stiskam in težavam. Ob 20-letnici svojega delovanja združenje organizira Mednarodno konferenco o demenci - ASK 2017, ki bo 20. in 21. oktobra 2017 v Termah Čatež. Vodilni svetovni in domači strokovnjaki bodo predstavili vrsto novosti na področju obravnave oseb z demenco, raziskav in znanstvenih dosežkov ter dobrih praks. Pripravili so tudi posebno sekcijo, kjer bodo osebe z demenco in njihovi svojci predstavili svoje izkušnje. Na otvoritveni slovesnosti v petek, 20. 10. 2017, bodo imeli pozdravni nagovor Milojka Kolar Celarc, ministrica za zdravje, Anja Kopač Mrak, ministrica za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti, Helga Rohra, članica The European Working Group of People with Dementia - EWGPWD (Evropska delovna skupina oseb z demenco, ki deluje od 2012 v okviru Alzheimer Europe), Vlasta Nussdorfer, varuhinja človekovih pravic, Zdenka Čebašek Travnik, predsednica Zdravniške zbornice Slovenije, in Štefanija L. Zlobec, predsednica Spominčice. 21 Andragoški center Republike Slovenije Slovenlan Institute for Adult Educatlon Udeleženci si bodo ogledali tudi gledališko predstavo Kje sem ostala?, ki raziskuje odnos do demence skozi osebno in družbeno perspektivo. Vlasta Hojan (vlasta.hojan@spomincica.si), Spominčica Rožnate pletenine v Kočevju 2017 Že tretje leto poteka v rožnatem oktobru, mesecu osveščanja o raku dojk, ovijanje dreves z rožnatimi pleteninami v vseslovenski akciji rožnate pletenine, ki mimoidoče opozarjajo na pomen osveščanja o raku dojk. S tem želimo zmanjšati umrljivosti zaradi te bolezni. Letos so se v akcijo vključile številne članice Europe Donne, organizacije, društva ter ustvarjalni posamezniki v več kot 60 občinah. Na LU Kočevje smo povabili lokalna društva in posameznike ter v septembru pripravili tri ustvarjalne delavnice. Ob nizanju niti smo se družili, izmenjevali izkušnje, znanja, veščine. Rezultat srečanj je veliko različnih rožnatih kosov pletenin, ki smo jih v petek, 29. 9. 2017, povezali v celoto. Vrbo v neposredni bližini Tržnice Kočevje smo odeli v rožnate odtenke in tako opomnili mimoidoče. Ustvarjalnost neposredno povezujemo s skrbjo zase in za svoje zdravje. S kvačkanjem razvijamo fino motoriko rok, ustvarjalno mišljenje, vztrajnost, razumevanje in upoštevanje navodil. Vse te lastnosti potrebujemo za uspešno soočanje z boleznijo. Poleg tega pa razvijamo občutek za estetiko, občutek uspešnosti in pozitivne samopodobe. Nežne pletenine metaforično povezujemo z ranljivostjo, z drevesi pa moč. Ovijanje pletenin tako predstavlja spoštljiv odnos do telesa, narave in dreves, so kot simbol moči, ki je prisotna v vseh nas in jo je treba v vmesnem življenjskem obdobju (diagnoza, zdravljenje in po bolezni) priklicati oz. na novo zgraditi. To pa ni vedno lahko. Združenje je tukaj za vse, ki to podporo potrebujejo. Za sodelovanje se zahvaljujemo posameznicam in posameznikom, društvom, organizacijam, ki so prispevali svoje izdelke in pripomogli k realizaciji dogodka. Več o udeležencih in dogodku si lahko preberete tukaj. Sonja Hribar (sonja.hribar@lu-kocevje.si), LU Kočevje 22 Andragoški center Republike Slovenije Slovenlan Institute for Adult Educatlon Dnevi svetovalnih središč v JV regiji Slovenije (6. regijski festival zaTE) Regijski Festival zaTE (Znanje aktivira te) je nastal na pobudo partnerjev Svetovalnega središča Novo mesto, da bi promovirali vseživljenjsko učenje ter vplivali na zavedanje ljudi o pomenu znanja ter lastne odgovornosti za izobraževalni, karierni in osebni razvoj. Izobraževalne ustanove smo želeli tesneje povezati s trgom dela ter iskalcem zaposlitve omogočiti pristnejši stik z delodajalci. Dosedanja organizatorja, RIC Novo mesto in OS ZRSZ Novo mesto, sva k sodelovanju povabila javne zavode za izobraževanje odraslih, s katerimi smo skupaj pripravili bogato ponudbo aktivnosti. V času Dnevov svetovalnih središč smo prvič ponujali izobraževalne možnosti na 4 lokacijah v regiji hkrati - v Novem mestu, Črnomlju, Kočevju in Trebnjem. Prvi dan festivala je bilo na vseh 4 prizoriščih več kot 650 udeležencev. Delavnic so se udeležili predvsem iskalci zaposlitve, ki so pridobili aktualne informacije o trgu dela ter obogatili svoje znanje tako na področju osebnih kot poklicnih kompetenc. Drugi dan festivala, 28. 9. 2017, je bil posvečen delodajalcem, strateškim partnerjem in drugim organizacijam, ki spodbujajo razvoj človeških virov. Prireditev se je zaključila z mini zaposlitvenim sejmom, na stojnicah znanja pa so obiskovalci lahko dobili informacije tako o izobraževanju kot iskanju zaposlitve. Utrinke s festivala si lahko ogledate na naši spletni strani www.ric-nm.si. Tina Strnad (tina.strnad@ric-nm.si), RIC Novo mesto Kompetenčni center kot dodana vrednost za učinkovit študij Zavedanje o pomenu razvoja kompetenc je dobilo veljavo s sprejetjem referenčnega okvira osmih ključnih kompetenc za vseživljenjsko izobraževanje, trg dela pa jih je z določitvijo kompetenc za 21. stoletje dodatno poudaril. Vrhunske fakultete v tujini so prepoznale kot ključni predvsem kompetenco učenje učenja in digitalno kompetenco, ki ju primarno razvija tudi Kompetenčni center DOBA Fakultete za uspešen študij in online učenje. Center je v prvem letu delovanja več kot 990 udeležencem ponudil brezplačne vsebine z elementi odprtega izobraževanja. Na webinaijih so udeleženci širili znanja in negovali vrednote, povezane z učenjem, pozitivnim mišljenjem in osebnim menedžmentom. Skupaj so za samopreveijanje učnih ter timskih vlog z nalogami za viharjenje možganov in interaktivnim tečajem za razvoj izbranih prenosljivih kompetenc (npr. digitalne kompetence in kompetence timskega dela) interaktivnim testom namenili skoraj 300 ur. Želite preizkusiti vsebine v praksi? Tudi v nadaljevanju bo Kompetenčni center širil ponudbo vsebin za vse deležnike, ki si želijo razvijanja vseživljenjskega izobraževanja, s poudarkom na kompetenci učenje učenja in digitalni kompetenci. Izkoristite eno od možnosti in ga obiščite na spletu. Dr. Miro Puhek (miro.puhek@doba.si), DOBA Fakulteta 23 Andragoški center Republike Slovenije Slovenlan Institute for Adult Educatlon NE PREZRITE Izobraževalno srečanje organizacij za Zeleni znak kakovosti 22. novembra 2017 na ACS pripravljamo izobraževalno srečanje za predstavnike organizacij, ki imajo veljavno pravico do uporabe Zelenega znaka kakovosti do 31. marca 2018 in jo bodo v tem letu podaljševale. Na srečanju se bodo udeleženci seznanili z določili Pravilnika o podeljevanju in podaljševanju pravice do uporabe znaka kakovosti POKI, s standardi in merili za pridobitev ter s postopkom pridobitev pravice do uporabe znaka. Usposobili se bodo tudi za uporabo spletne aplikacije, preko katere se od leta 2017 oddajajo vloge in dokazila organizacij. Več informacij o Zelenem znaku kakovosti najdete na povezavi: https://kakovost.acs.si/spodbude/zeleni_znak/ oziroma dobite na naslovu j asmina.oresnik.cunj a@acs.si. Izobraževanje starejših odraslih - izziv za andragoške delavce (pedagoško spopolnjevanje) 23. novembra 2017 pripravljamo enodnevno delavnico andragoškega spopolnjevanja z naslovom Izobraževanje starejših odraslih - izziv za andragoške delavce. Delavnico bo vodila dr. Sabina Jelenc Krašovec s Filozofske fakultete v Ljubljani. Sodi med programe izobraževanj v mrežah izobraževanja odraslih in je ovrednoten z 0,5 točke. Več o delavnici najdete v vabilu. Izpolnjeno prijavnico pošljite najpozneje do srede, 15. novembra 2017, na e-naslov neda.dordevic@acs.si. Simbioza giba že četrtič dviga Slovenijo na noge V petek, 13. oktobra, se je z otvoritvenim dogodkom v Ljubljani začela športna medgeneracijska akcija Simbioza giba, teden rekreativnega športa, vseživljenjskega učenja ter zdravega in aktivnega življenja. Simbioza bo tudi letos med 14. in 21. oktobrom v okviru te vseslovenske akcije odprla več sto lokacij. Mladi prostovoljci vseh starosti (od vrtca do študentskih let) se bodo gibali s starejšimi iz lokalnega okolja. Želja organizatorja je odpreti športne objekte, združiti ponudnike različnih gibalnih aktivnosti in vse zainteresirane za začetek, nadaljevanje ali preizkus česa popolnoma novega na gibalnem, rekreativnem ali športnem področju. Z akcijo ponujajo priložnost vsem generacijam, starim od 9 mesecev do 100+ let, da spoznajo nove zvrsti športno-rekreativne vadbe in se udeležijo različnih aktivnosti vsak dan od 14. do 21. oktobra 2017. Vabimo vas, da se akciji pridružite (vabilo). Več informacij najdete na spletni strani akcije: http://www.simbioza.eu/giba/sl/2017. 24 Andragoški center Republike Slovenije Slovenlan Institute for Adult Educatlon Vabilo k pisanju člankov za revijo Elm Tema decembrske številke spletne revije o vseživljenjskem učenju - Elm (European Lifelong Learning Magazine) je izobraževanje odraslih za socialno vključenost. V prispevkih bodo obravnavane različne možnosti, metode, študiji primerov in inovacije, ki jih mora vseživljenjsko učenje nuditi za vključitev tako državljanov kot priseljencev v družbeno in delovno življenje. Posebna pozornost pri vsebinah prispevkov bo namenjena študijem primerov uspešnih integracijskih dejavnosti iz različnih evropskih držav; intervjujem z raziskovalci in drugimi strokovnjaki, ki se ukvarjajo s pojavom socialne izključenosti in/ali potrebo po vključevanju izključenih državljanov/priseljencev; obravnavi razlogov za določeno obliko socialne izključenosti (najmanj trije neodvisni viri) ter osebnemu pogledu na to temo - vabijo tudi k pisanju esejev. Pričakujejo prispevke na to temo iz Slovenije. Odločite se za sodelovanje in pošljite prispevek do 20. novembra 2017 na e-naslov matej a.pecar@acs.si. Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS POSVETI, KONFERENCE Konferenca Organizacijsko učenje in razvoj Slovenija, Portorož Tradicionalna konferenca Izobraževalni management ima novo ime. Združuje organizacijsko učenje, razvoj in coaching in tako celovito predstavlja trende na teh področjih, nova Konferenca ORGANIZACIJSKO UČENJE IN RAZVOJ orodja in inovativne oblike učenja, treningov in coachinga. Njeno poslanstvo ostaja enako: namenjena je vsem izobraževalnim menedžeijem in odgovornim za razvoj kadrov, ki verjamete, da sta izobraževanje in usposabljanje pomembni ter ključni poslovni funkciji, ki prispevata k večji dobičkonosnosti organizacije kot tudi k dolgoročnemu zdravju organizacije. Konferenca bo mednarodno obarvana, na njej pa bodo razglasili tudi rezultate TOP 10 Izobraževalni management 2017. Več o konferenci najdete na spletni strani. XXVI. strokovno srečanje ravnateljic in ravnateljev osnovnega šolstva Slovenija, Portorož Tema strokovnega srečanja je Vodenje za spodbudno in varno učno-vzgojno okolje. Šola za ravnatelje vabi na sprejem in pogovor s predstavniki MIZŠ in javnih zavodov s področja izobraževanja. Srečanje z ravnateljicami in ravnatelji iz vseh koncev Slovenije je hkrati priložnost za izmenjavo mnenj in pridobivanje informacij. Podrobnosti najdete na spletni strani dogodka. 25 Andragoški center Republike Slovenije Slovenlan Institute for Adult Educatlon Conference/peer learning activity on the impact of NQFs (Konferenca/dejavnosti sodelovalnega učenja o vplivu nacionalnih kvalifikacijskih okvirov) Grčija, Solun Cedefop v sodelovanju z Evropsko neodvisno državno agencijo, spodbujanje kakovosti in področju izobraževanja in na Irskem (Quality and Ireland - QQI), vabi na konferenco komisijo in odgovorno za kvalifikacij na usposabljanja Qualifications o vplivu nacionalnih okvirov kvalifikacij (national qualifications frameworks - NQF). Namen dogodka je spodbuditi odprt in kritičen premislek o sedanji in prihodnji vlogi NQF. Podrobnosti si lahko preberete na spletni strani Cedefop. Regionalna konferenca EPALE Bosna in Hercegovina, Banja Luka Tema regionalne konference je kakovost v izobraževanju odraslih. Podrobnosti bodo objavljene na spletni strani EPALE. Valorizacijska konferenca Slovenija, Ljubljana CMEPIUS bo letošnjo valorizacijsko konferenco posvetil pomenu medkulturnosti razvijanju medkulturnih kompetenc. Konferenca bo prispevala k skupnim prizadevanjem in aktivnostim, s katerimi na različne načine ozaveščajo uporabnike, nosilce mednarodnih projektov, o tem, kako pomembno tudi mednarodno sodelovanje krepi medkulturne kompetence, strpnost in odprtost. Kot posebna motivacijska govornica se bo udeležencem v uvodnem delu pridružila tudi Karmen W. Švegl, novinarka in in m ambasadorka Erasmus+. Program dogodka in prijava bosta na voljo tukaj. XXIV. strokovno srečanje ravnateljic in ravnateljev srednjega šolstva Slovenija, Portorož Tema letošnjega jesenskega srečanja je Vodenje za spodbudno in varno učno-vzgojno okolje. Med plenarnimi predavatelji bodo: dr. Jacky Lumby (University of Southampton) s prispevkom Vzpostavljanje varnega in spodbudnega učnega okolja: vloga vodij, dr. Igor Saksida (Pedagoška fakulteta Univerze v Ljubljani in Univerza na Primorskem), ki bo predstavil poti do višje pismenosti, in dr. Boris Dular (Krka). Vse informacije najdete na spletni strani dogodka. CM€PIUS 26 Andragoški center Republike Slovenije Slovenlan Institute for Adult Educatlon European Vocational Skills Week 2017 (Evropski teden poklicnih spretnosti 2017 - ETPS) Bruselj (Belgija) in po celi Evropi ** ^ DISCOVER^ 0 0 ^ DISCOVER Namen drugega festival s sloganom Odkrij svoj ^ ^ 0 talent! je povečati privlačnost poklicnega -A A jI izobraževanja in usposabljanja za posameznike vseh A starosti. To želijo doseči s predstavitvami ^ kakovostnih primerov, zgodb učečih se in drugimi dejavnostmi, ki bodo potekale v Bruslju in državah članicah EU. Na spletni strani Tedna si oglejte, kako lahko sodelujete, in se pridružite. 7th Lifelong Learning Week (LLLWeek) Bruselj, Belgija Evropska platforma za vseživljenjsko učenje bo v Evropskem parlamentu v Bruslju od 20. do 24. novembra 2017 izpeljala že sedmi Teden vseživljenjskega učenja. Več o dogajanju si lahko preberete tukaj. Letni posvet o izobraževanju odraslih 2017 Slovenija, Ljubljana Letni posvet o izobraževanju odraslih http://pro.acs.si Letni posvet o izobraževanju odraslih je osrednji nacionalni dogodek, ki ga ACS pripravlja v sodelovanju MIZŠ. Za več informacij spremljajte http://pro.acs.si/lp2017 in prijavite svojo udeležbo do 17. novembra. Spletna stran bo aktivna po 20. oktobru. EAPRIL conference 2017 (Konferenca združenja EAPRIL) Hämeenlinna, Finska Evropsko združenje za praktične raziskave o izboljšanju učenja (The European Association for Practitioner Research on Improving Learning -EAPRIL) prireja svojo že dvanajsto letno konferenco. Letošnja tema je Navdih z vizijami prihodnjega izobraževanja in učenja (Inspired by the visions of future education and learning). Več o temi lahko preberete tukaj, več informacij pa dobite na spletni strani EAPRIL. 27 Andragoški center Republike Slovenije Slovenlan Institute for Adult Educatlon Online Educa Berlin 2017: 23rd Global, Cross-sector Conference on Technology Supported Learning and Training (23. Globalna, medsektorska konferenca o s tehnologijo podprtem učenju in usposabljanju) Nemčija, Berlin Online Educa Belin je največja svetovna konferenca o , . .,„,., taehnology supported learning and training e-izobrazevanju v podjetjih, izobraževalnih ^ organizacijah in drugih organizacijah javnega sektorja. Vsakoletni dogodek, ki spodbuja mednarodno povezovanje in raziskovanje inovativnih rešitev, ponuja strokovnjakom in uporabnikom e-izobraževanja z vsega sveta forum za izmenjavo idej. Vse potrebne informacije o dogodku so objavljene na konferenčni spletni strani. KNJIŽNICA ACS Novo v knjižnici Cedefop Apprenticeship review Slovenia Končno poročilo Cedefopovega tematskega pregleda stanja vajeništva v Sloveniji od ™ junija 2015 do marca 2017 na zahtevo MIZŠ predstavlja ključne ugotovitve in predloge za ukrepanje, vključno z razmišljanji o Zakonu o vajeništvu, ki je bil sprejet maja 2017. Predlagana je postavitev trdnih temeljev za jasno vizijo za povezovanje delodajalcev in dijakov (vajencev) ter jasne strategije trajnostnega financiranja. Live & learn (June 2017) Izšla je nova številka revije Live and learn, ki prinaša novosti s področja izobraževanja odraslih in permanentnega izobraževanja. The IIEP Letter IIEP kot svoje prvo poslanstvo navaja pravico do učenja in znanja. V knjižnici ACS je že na voljo nova številka revije, ki jo izdaja UNESCO. Več o njihovih publikacijah se nahaja tukaj. Journal of Adult and Continuing Education Nova številka prinaša članke o pomenu izobraževanja v odrasli dobi, prednostih izrednega študija in pridobivanju novih kompetenc. Članek Tine Taumbaum govori o večji motivaciji odraslih za izobraževanje v obdobju gospodarske krize, posebno zanimiv pa je prispevek o učenju v t. i. pametnih mestih - Helsinkih in Cataniji. 28 Andragoški center Republike Slovenije Slovenlan Institute for Adult Educatlon Vzgoja in izobraževanje Četrta številka revije je naravoslovno obarvana. Govori o učenju in poučevanje matematike s | preiskovanjem, celostnem pristopu pri vključevanju vzgoje in izobraževanja za trajnostni ....... razvoj ... Prikazana je analiza rezultatov primeijalnih raziskav PISA, TIMSS in TIMSS ADVANCED 2015, v katerih so slovenski učenci in dijaki dosegli nadpovprečne rezultate v znanju, pri merjenju odnosno-motivacijskih vidikov pa se je pokazalo bistveno slabše stanje. Kako resen problem je odklonilen odnos do naravoslovja oz. naravoslovnih predmetov? Kakšna je vloga motivacije in čustev v procesu učenja? Vse to se sprašujejo avtorji člankov v reviji Vzgoja in izobraževanje. Vse že najdete na naših knjižnih policah. Ana Peklenik (ana.peklenik@acs.si), ACS Vabljeni v knjižnico ACS. Za obisk se dogovorimo po telefonu, e-pošti ali preko FB. Založnik: Andragoški center Slovenije, Šmartinska 134a, 1000 Ljubljana | Urednici: Simona Kavčič in Ana Peklenik (T: 01 5842 575, E: simona.kavcic@acs.si; ana.peklenik@acs.si) | Odgovorna urednica: mag. Zvonka Pangerc Pahernik (T: 01 5842 567, E: zvonka.pangerc@acs.si) | Drugi člani uredniškega odbora: mag. Andrej Sotošek, direktor ACS, dr. Tanja Možina, mag. Tanja Vilič Klenovšek in mag. Margerita Zagmajster | Jezikovni pregled: Ana Peklenik | Računalniška postavitev: Ana Peklenik | Korektorici: Erika Brenk, mag. Zvonka Pangerc Pahernik | Oblikovanje: Larisa Hercog ISSN 1855-5942 | Številke je mogoče prebrati na: http: //www .acs.si/e-novicke. 29 Andragoški center Republike Slovenije Slovenlan Institute for Adult Educatlon