SLOfit 185 Impressions upon the anniversary of the testing for the sports educational chart in the Žiri primary school Abstract The Sports Educational Chart or SLOfit is a national system for monitoring of children’s and adolescents’ physical and motor development in which all Slovenian primary and secondary schools take part, including the Žiri Primary School. The Žiri Primary School is aware of the fact that our results are always above the Slovenian average, and in the last decade we have usually ranked among the top 5 % of performers and at the bottom according to body height and weight. Evaluation of physical fitness is important to us, teachers, especially for the purpose of planning of our work. A comparison of physical development of our children in the 1990–2017 period shows that children are currently 4 cm taller, 4 kg heavier by and have 2 mm less subcutaneous fat; the body height of female pupils has not changed, whereas they are 2 kg heavier and have 3 mm less subcutaneous fat, which means they have more muscle mass. A comparison of their physical development shows that boys have progressed by 12 % in this period and girls by 6 %, on average. The members of our school staff believe that these positive trends are a result of the combination of promoting sport in school, the natural environment around the town, the promo- tion of sports activities at the local level, the diligence of the local people, Žiri’s group of sports experts, who have helped build a sporting atmosphere in the town for decades, as well as Žiri’s townspeople who have high sports awareness. Keywords: primary school, SLOfit, sport, health, physical fitness. Izvleček Športnovzgojni karton ali SLOfit je nacionalni sistem za spremljanje telesnega in gibalnega razvoja otrok in mladi- ne, v katerega so vključene vse slovenske osnovne in sre- dnje šole, med njimi tudi Osnovna šola Žiri. Na OŠ Žiri vemo, da so naši rezultati vedno nad slovenskim povprečjem, v zadnjem desetletju smo praviloma med 5 % najbolj gibalno učinkovitih ter na dnu po telesni višini in teži. Vrednotenje telesnega fitnesa se nam kot učiteljem zdi pomembno zlasti za načrtovanje našega dela. Primerjava telesnega razvoja naših otrok v obdobju 1990– 2017 kaže, da so učenci v tem obdobju višji za 4 cm, težji za 4 kg in imajo za 2 mm manj podkožnega maščevja; telesna višina učenk se ni spremenila, težje so za 2 kg in imajo 3 mm manj podkožnega maščevja, kar pomeni, da imajo več mi- šične mase. Primerjava njihovega gibalnega razvoja pa kaže, da so fantje v tem obdobju v povprečju napredovali za 12 %, dekleta pa za 6 %. Člani našega aktiva razloge za tako dobre trende vidimo v spletu športnega utripa šole, naravnih danosti lokalnega okolja, posluha za športne dejavnosti na lokalni ravni ter v marljivih ljudeh, številnih žirovskih športnih strokovnjakih, ki že desetletja dajejo športno dejaven utrip kraja, ter špor- tno ozaveščenih Žirovcih. Ključne besede: osnovna šola, SLOfit, šport, zdravje, telesni fitnes. Adelina Poljanšek, Janko Strel Vtisi ob jubileju testiranja za športnovzgojni karton na Osnovni šoli Žiri Uvod „ Tako je bilo zapisano v lokalnem časopisu Žirovske stopinje v me- secu juniju 2016 (Slika 1). Do tedaj nismo nikogar obveščali o rezul- tatih testiranja naših otrok za športnovzgojni karton. K obveščanju so nas spodbudili starši in krajani, ki so prek televizijskih zaslonov na Kanalu A v oddaji Razgibajmo Slovenijo spremljali, da se kaže trend padanja motoričnih sposobnosti slovenskih otrok v zadnjih desetih letih, obenem pa narašča prekomerna telesna teža. Naša šola je bila, kot primer dobre prakse, skupaj s predstavniki z Mini- strstva za zdravje, Ministrstva za izobraževanje, znanost in šport ter predstavnikom s Fakultete za šport, ki obdeluje rezultate testi- ranja, povabljena na okroglo mizo. Tako smo se zbrali vsi športni pedagogi naše šole, da skupno iz- menjamo misli, kateri bi lahko bili vzroki, da imamo ravno v našem kraju malo otrok s prekomerno telesno težo in tistih, ki so gibalno manj kompetentni. Odgovor ni tako preprost in lahko samo pred- stavimo nekatera razmišljanja ter ugibamo, kaj vse lahko vpliva na to. 186 SLOfit Žirovci smo marljivi in delovni „ ljudje »Telesna oziroma športna kultura je odraz razvoja kraja, dejavnik pripadnosti svojemu okolju in načinu življenja, zakladnica ustvar- janja pozitivne energije, ki omogoča aktivno vlogo pri delu, dru- žinskem življenju in prostem času. Šport je tudi način življenja in nepogrešljiv dejavnik ohranjanja in izboljševanja zdravja. Primerna raven razvoja telesnega fitnesa je osnovni predpogoj za uspešno ukvarjanje v športu in zagotavljanje pozitivnega zdravja. Za to so pa potrebni ustrezni materialni in naravni pogoji za športno vad- bo. Najboljši pogoji so v razkošni naravi, ki jo premore občina Žiri, to je najboljša, najsvetlejša in najbolje opremljena »telovadnica«, ki jo je treba le skrbno in spoštljivo uporabljati. Potreba po giba- nju, izražanju, sprostitvi, uveljavljanju, primerjanju, tekmovalnosti in predvsem odsotnost vsakdanjega telesnega naprezanja ter te- žave z zdravjem pa so ustvarile šport. Za šport so potrebni tudi ustrezni materialni pogoji, ki jih vzporedno z naravo lahko zagoto- vimo z novo športno dvorano« (Strel, 2017). Občina Žiri se po površini in številu prebivalcev uvršča v drugo tretjino slovenskih občin, po ekonomski razvitosti in številu zapo- slenih pa v prvo tretjino. Inovativnost malih in srednje velikih pod- jetij, vključno s tradicionalno inovativno Alpino, je na visoki ravni; številna podjetja so uveljavljena tudi na mednarodni ravni. Uspe- šnost in prepoznavnost kulturnega in intelektualnega ustvarjanja je zavidanja vredna za slovenske razmere, športniki se že tradicio- nalno odlično uveljavljajo na državni in mednarodni ravni. Nasprotujoče temu, materialni pogoji za izobraževanje in šport (z izjemo skakalnega centra) ne dosegajo povprečja slovenske ravni. Gorenjska je na 9. mestu med 12 regijami po površini vadbenih prostorov osnovnih šol na učence in učenke (Jurak idr., 2012), kar je glede na razvoj športa, ekonomsko moč in družbeno kulturni razvoj v Sloveniji nepričakovano in zelo zaskrbljujoče. Še bolj zani- miv podatek pa je, da so učenci in učenke OŠ Žiri po športnih po- vršinah na učence v bistveno slabšem položaju, kot je gorenjska regija, saj športna površina na učenca v občini znaša komaj 1,28 m 2 (povprečje za osnovno šolo je 1,81 m 2 ) in se tako uvršča na sam rep slovenskih šol. Smo osnovna šola z več kot 500 učenci in smo v kraju Žiri, ki je najbolj prepoznaven po tovarni Alpina. Vendar niso samo čevlji, pancerji, tekaški in pohodni čevlji ter športni copati kakovostni iz- delki. Naš kraj je znan po marljivih in delovnih ljudeh. Obenem se naši krajani tudi v prostem času veliko ukvarjajo s športom. In ni naključje, da so starši pravi vzor svojim otrokom. Slika 1. Prispevek o športnovzgojnem kartonu v časopisu Žirovske stopnje v mesecu juniju 2016. SLOfit 187 Izgleda, kot da so prav ljudje pomemben dejavnik našega uspe- ha. Zaradi izjemnih kadrovskih potencialov v preteklosti (npr. prvi profesor športne vzgoje iz Žirov Darij Erznožnik je diplomiral že leta 1955 v Beogradu, leta 1960, ko je bila v Ljubljani ustanovljena Visoka šola za telesno kulturo, pa sta na OŠ Žiri že učila športno vzgojo dva profesorja športne vzgoje), pa tudi danes (iz Žirov je več kot 30 diplomantov in 5 študentov športne smeri) je telesni fitnes učencev in učenk OŠ Žiri v primerjavi s Slovenijo na izjemno visoki ravni. Žal je večina žirovskih strokovnjakov zaposlenih v dru- gih, zlasti sosednjih občinah. Izjemno visok potencial telesnega fitnesa otrok omogoča uspešnost na področju izobraževanja in dela, hkrati pa je dobra podlaga za dejavni življenjski slog, zdravje in ne nazadnje za vrhunsko uspešnost v športu. Žirovski otroci so desetletja med „ gibalno najbolj učinkovitimi v Sloveniji Na naši šoli potekajo testiranja za športnovzgojni karton že vse od leta 1981. Veseli smo, da smo ves ta čas del tega sistema in z vese- ljem vsako pomlad v mesecu aprilu testiramo učence naše šole in čakamo povratne informacije. Le-te nam povedo, kje se nahajajo naši učenci po gibalnih sposobnostih glede na ostale v Sloveni- ji. Že vsa leta ugotavljamo, da so rezultati vedno nad slovenskim povprečjem, v zadnjem desetletju smo praviloma med 5 % naj- bolj gibalno učinkovitih, na dnu pa po telesni višini in teži. Vredno- tenje telesnega fitnesa nam je kot učiteljem pomembno zlasti za načrtovanje našega dela. Delamo tako, kot se nam zdi strokovno najbolj pravilno, športnovzgojni karton pa nam pove, kje bi lahko s pravilno usmerjenim delom naše rezultate še izboljšali. Ko dobimo povratne rezultate testiranja, z učenci vedno še ročno rišemo grafe, čeprav bi jih za posameznega učenca lahko dobili računalniško izrisane. Učenci namreč radi spremljajo trende rasti ali padanja lastnih motoričnih sposobnosti ter komentar učitelja, kako bi se dalo dosežke izboljšati, saj prav vsi stremijo k izboljša- nju. Športni pedagogi se zavedamo, kako pomembno je to testiranje za otroke in za nas, zato o tem tudi seznanimo starše na roditelj- skih sestankih in na pogovornih urah. Zanimivo je tudi dejstvo, da vse več staršev poleg učnega uspeha svojega otroka bdi tudi nad temi informacijami. Na šolo smo povabili tudi dr. Janka Strela, ki ima največ zaslug, da se to testiranje izvaja že vsa ta leta. Povabili smo starše in učitelje na predstavitev analize telesnega fitnesa otrok za daljše časovno obdobje. Predavalnica je bila premajhna za vse prisotne, kar priča o ozaveščenosti staršev za skrb za zdravje svojih otrok. Prav tako vsako leto naredimo analizo rezultatov in jih predsta- vimo celotnemu učiteljskemu zboru in z zanimanjem sledijo po- ročilu ter se veselijo, če nam uspe še vedno ohraniti tako dobre rezultate. Za take rezultate je zaslužen celoten učiteljski kolektiv, ki poučuje na razredni stopnji, prav tako ne bi šlo brez pravega posluha vodstva šole. Športni pedagogi smo povabljeni tudi na sestanek vzgojiteljske- ga zbora, da predstavimo rezultate telesnega fitnesa prvošolcev, saj so tudi zasluge vzgojiteljic, da se zavedajo pomena gibanja v predšolskem obdobju in da se čim več dejavnosti izvaja na pro- stem. Na kratko predstavljamo trende razvoja gibalnih sposobnosti učencev OŠ Žiri 1990–2017. Naredili smo jih na način, da smo učence združili v skupine po triletjih (7–9; 10–12 in 13–15 let staro- sti) in posebej 6 letne učence, od leta 2007 naprej. XT vrednost je izračunana na osnovi povprečja T vrednosti vseh osmih gibalnih sposobnosti športnovzgojnega kartona (Kovač, Jurak, Starc, Le- skošek, Strel, 2011) v obdobju od 1990–2017. Ugotavljamo, da se naši učenci že dobri dve desetletji uvrščajo med 5 % najbolj gibalno učinkovitih v Sloveniji (Slika 2). Predvsem smo zelo zadovoljni z zelo visokimi vrednostmi telesnega fitnesa 6-letnih učencev in učencev. To je rezultat zavzetega dela vzgo- jiteljic, razrednih učiteljic in učiteljev športne vzgoje, ki vodijo proces športne vadbe in so v največji meri zaslužni za dosežen rezultat. V obravnavanem obdobju (1990–2017) so učenci druge- ga triletja sicer dosegli izjemno visoko raven gibalne učinkovitosti, toda primerjalno z drugimi učenci na šoli žal najslabši rezultat, ki je verjetno posledica tega, da se pouk pri športni vzgoji v četrtem in petem razredu ne deli po spolu. Iz analize je razvidno, da so učenci tretjega triletja v letu 2017 na zelo visoki ravni, toda pre- seneča njihov trend razvoja skozi različna obdobja. Njihova krivu- lja razvoja se namreč zelo spreminja in dosega najvišjo raven, pa tudi najnižjo v preteklih sedemindvajsetih letih. Ker so bili učenci sedmih in osmih razredov OŠ Žiri med leti 1996–2000 vključeni v program tretje ure športne vzgoje, so v tem obdobju izjemno izboljšali tudi telesni fitnes, ki je dosegel izjemno visoko raven. Tudi športna uspešnost učencev v tem obdobju je bila izjemna. Redno smo bili finalisti, pa tudi državni prvaki v tekmovanju Šolske košarkarske lige in tudi v Košarkarskem pionirskem festivalu, imeli smo zelo visoke uvrstitve v atletiki – skokih in sprintih, pa tudi v drugih športnih zvrsteh. Po ukinitvi tretje ure športne vzgoje pa je v naslednjih petih letih telesni fitnes za razmere v Žireh padel na izjemno nizko raven, čeprav smo bili leta 2006 še vedno visoko nad povprečjem Slovenije. Poslabšanje telesnega fitnesa učencev v navedenem obdobju je posledica zmanjšanja ur športne vzgoje, ki so jo doživeli učenci z ukinitvijo tretje ure. Tudi učitelji moramo priznati, da nam je zelo padla motivacija, naše razočaranje je oči- tno pustilo posledice tudi na učencih. 188 SLOfit Raven telesnega fitnesa učenk je z vsemi posebnostmi skoraj identična učencem. Razlika je le v tem, da so učenke leta 1990 imele telesni fitnes na višji ravni, učenci pa so v celotnem obdobju bolj napredovali, zato v letu 2017 v XT vrednosti ni več bistvenih razlik med spoloma. Primerjava telesnega razvoja v obdobju 1990–2017 kaže, da so učenci v tem obdobju višji za 4 cm, težji za 4 kg in imajo za 2 mm manj podkožnega maščevja; telesna višina učenk se ni spremenila, težje so za 2 kg in imajo 3 mm manj podkožnega maščevja, kar pomeni, da imajo več mišične mase. Z izjemo gibljivosti so naši učenci v omenjenem obdobju napre- dovali v vseh motoričnih sposobnostih; za 30 % v moči rok in ra- menskega obroča ter trupa, za 15 % v koordinaciji gibanja vsega telesa, za 10 % v frekvenci izmeničnih gibov in za 8 % v aerobnem fitnesu. Povprečno so v gibalnih sposobnostih napredovali za 12 %. Učenke so v tem obdobju napredovale v vseh motoričnih spo- sobnostih, razen v eksplozivni moči; največ v mišični moči trupa in mišični moči ramenskega obroča in rok za 20 %, koordinaciji gibanja vsega telesa za 15 % ter gibljivosti in frekvenci izmeničnih gibov za 5 %. Povprečno so v gibalnih sposobnostih napredovale za 6 %. Možni razlogi za dober telesni „ fitnes Žirovcev Če bi nas kdo vprašal, zakaj imamo tako dobre rezultate te- stiranja za športnovzgojni karton, bi težko z gotovostjo zatrdili, kaj je vzrok dobrim rezultatom, vsekakor pa lahko poiščemo možne razloge. Življenje v neokrnjeni naravi in veliko gibanja na prostem je verjetno na prvem mestu. Takoj za tem je ozaveščenje staršev o pomembnosti gibanja za zdravje ter njihov zgled pri vključevanju v športne dejavnosti, ki so organizirane v kraju (tek, planinska in nordijska hoja, joga, zumba, pilates, ples, košarka, odbojka, tenis …). Vsekakor je pomemben delež tudi dobro organiziran in re- aliziran program športa od 1. do 9. razreda na naši šoli. Priso- tnost športnih pedagogov že v nižjih razredih ob prisotnosti in prizadevnosti razrednih učiteljic je zagotovo dodana vrednost. Razredne učiteljice so v športni opremi na rednih urah športa in enakovredno posve- čajo pozornost pri načrtovanju in realizaciji športne vzgoje in drugih predmetov. Pri organizacijah športnih dogodkov, kot so npr. športni dnevi, športna tekmovanja ipd., so pripravljeni sodelovati vsi učitelji v ko- lektivu. V kolektivu je dobra klima in med učitelji je veliko rekreativnih športnikov. Tudi nekateri učitelji in starši so se udeležili preverjanja telesnega fitnesa, ki ga je šola organizirala s skupaj z Arcus medici (družin- ska zdravstvena ambulanta). Zaradi zanimivosti in pestrosti programov veliko število otrok izbere šport kot izbirni predmet. Z zdravstveno športno vzgojo dopolnjujemo gibalni primanjkljaj otrok. Tja napotimo vse učence, katerih rezultati so na testiranju pod slovenskim povprečjem, še posebej smo pozorni na najmanj gibalno učinkovite. Ta program podpira občina, ki pa ga žal v 7., 8. in 9. razredu ne financira več. To pa se – žal – posledično pozna tudi pri gibalni učinkovitosti nekaterih učencev in učenk. Slika 2. Trend povprečne gibalne učinkovitosti (XT-vrednosti športnovzgojnega kartona) otrok OŠ Žiri po treh starostnih skupinah v obdobju 1990–2017. SLOfit 189 Za vse učence 4.–9. razreda so organizirane šole v naravi v po- vezavi z ostalimi predmeti (plavalna, smučarska, planinska, nara- voslovni tabor). Šol v naravi se učenci udeležujejo 100 odstotno, čeprav so organizirane tudi med vikendi in počitnicami. Šole v naravi so ključnega pomena za povezovanje med učenci in uči- telji. V delo so vključeni predvsem učitelji šole in kader iz žirovskih športnih društev, kar je odličen povezovalni moment. Veliko naših učencev je vključenih v najmanj en šport in odlično sodelujemo z društvi v kraju (smučarski skoki, nogomet, judo, karate, plezanje, florball, ples …). Na šoli še vedno deluje športno društvo Tabor, ki v svojih sekcijah vključuje veliko število otrok, ki vse leto tekmujejo v Košarkarskem superšolarju, Pionirskem festivalu, atletiki in odbojki ter dosegajo odlične rezultate na državni ravni. Kljub temu da so učenci v Žireh pod povprečjem po višini, že vrsto let po rezultatih v košarki sodijo v sam vrh. V šolsko športno društvo se vključujejo tudi učenci, ki imajo nižjo razvitost telesnega fitnesa. Ker je atletika osnova za te športe, je tudi tem učencem omogočeno, da dvigne- jo svojo gibalno učinkovitost Vodstvo šole se zaveda pomena športa za zdrav razvoj otrok in zato podpira in pomaga pri prizadevanjih za ohranitev ter razvoj športa na šoli (materialni pogoji, organizacija pouka, šol v naravi …). Za kakovostno nadgradnjo športnih rezultatov in nadaljeva- nje sistematiziranega dela pa je ena telovadnica za Žiri v 6-me- sečnem jesensko-zimskem-pomladanskem obdobju krepko pre- malo. Upamo, da bodo prizadevanja občine in naša prizadevanja obrodila sadove in da bomo prišli do prepotrebne velike športne dvorane s plesno delavnico, fitnesom, gimnastično jamo in ple- zalno steno (predviden začetek gradnje je v letu 2018), ki bo v dopoldanskem času pokrila potrebo redne športne vzgoje (sedaj več kot polovico ur poteka v neprimernih prostorih) in potrebe v popoldanskem času, ko marsikateri klub zaradi prostorske stiske ne more normalno delati in tekmovati. Nadalje, naši učenci ne iščejo izgovorov, da ne bi delali na urah športa, redno prinašajo športno opremo. Mi ne učimo športa s tablicami in računalniki, ampak delamo skupaj z otroki in ocenjuje- mo njihov individualni napredek, tako da so vsi motivirani za delo. Velik poudarek posvečamo dejavnostim na prostem. Humor je tudi sestavni del ur, da se učenci bolj sprostijo. Zelo smo tudi veseli, da sta v naš kraj prišla dva mlada zdravnika, ki imata izreden posluh tudi za zdravstveno preventivo otrok in odraslih ter dobro sodelujemo pri preventivnih projektih. Učenci ne prinašajo več opravičila od zdravnika, da so opravičeni dela, ampak le priporočilo za športno vadbo in pojasnila, česa ne sme- jo opravljati. Naš zdravnik Jaka Strel je bil pobudnik, da smo letos v mesecu maju v Žireh poskusno izvedli testiranje za odrasle krajane, imenovano ŽIRfit. Odziv krajanov je presegel naša priča- kovanja, saj se je testiranja udeležilo več kot 250 ljudi, kar priča o ozaveščenosti krajanov za svoje zdravje. Ko smo učenke osmih razredov vprašali za njihovo mnenje, za- kaj imamo ravno na naši šoli malo učencev s prekomerno telesno težo in le 17 % učencev, katerih telesni fitnes je pod slovenskim povprečjem, so nam povedale, da v kraju nimamo lokalov s hitro pripravo hrane in je na šoli poskrbljeno za zdravo prehrano. Da poleti hodijo veliko s starši v hribe, da pozimi veliko smučajo in tečejo na smučeh, da se v prostem času družijo prek športa in sku- paj rolajo, kolesarijo. Da imamo veliko gozda in urejenih športnih poti (trimska steza). Da v šolo hodijo peš ali s kolesom. Da je v tednu otroka organiziran ŽIR-ŽAV s športnimi vsebinami. Da sta- rejši spodbujajo mlajše za ukvarjanje s športom. Da nastaja športni center Pr`pustotnik, kjer lahko igrajo odbojko na mivki, plavajo in konjarji trenirajo. Dodale so, da je velik poudarek na šoli na športu, da imajo spodbudo od učiteljev od 1. do 9. razreda in da radi dela- jo pri urah športa in se ne pritožujejo nad programom dela. Pomembno se nam zdi tudi to, da smo športni pedagogi mešan kolektiv po spolu in starosti: Bogdan Erznožnik, Polona Maček, Miha Mlinar, Jasmina Zalar in Adelina Poljanšek; ter da med seboj dobro sodelujemo, si pomagamo in izmenjujemo izkušnje. Naš cilj je tudi v bodoče ohraniti in nadgraditi šolske programe športa in izboljšati pogoje za delo (nova telovadnica in obnova starih špor- tnih objektov). Literatura „ Kovač, M., Jurak, G., Starc, G., Leskošek, B. in Strel, J. (2011). 1. Športno- vzgojni karton: diagnostika in ovrednotenje telesnega in gibalnega razvo- ja otrok in mladine v Sloveniji. Ljubljana: Univerza v Ljubljani, Fakulteta za šport. Kovač, M. in Jurak, G. (2012). 2. Izpeljava športne vzgoje: didaktični pojavi, športni programi in učno okolje. 2. dopolnjena in razširjena izdaja. Lju- bljana: Fakulteta za šport. Jurak, G., Strel, J., Kovač, M., Starc, G., Leskošek, B., Bučar Pajek, M., … 3. Bednarik, J. (2012). Analiza šolskega športnega prostora s smernicami za nadaljnje investicije: zaključno poročilo. Ljubljana: Fakulteta za šport. Strel, J. (2017). 4. Umestitev športne dvorane v slovenski športni prostor – strokovna podlaga za pridobitev sofinanciranja. Žiri: Arcus medici. FITlab Zavod za celostno zdravstveno in kineziološko obravnavo. Adelina Poljanšek, OŠ Žiri, adelina.poljansek@gmail.com