792 ZDRAV VESTN 2005; 74 PRIMARNA AMBULANTNA ZDRAVSTVENA DEJAVNOST la končno poročilo, vendar do udejanjanja s strani MZ pozneje ni prišlo. Osnovno izhodišče v tem poročilu za ambulantni del je, da je osnovna enota opazovanja »stik«, ki najbolje zajame vse možne oblike obravnav v ambulantni dejavnosti. Poudari- ti velja, da je za to obliko izvajanja zdravstvene dejavnosti zna- čilno tudi to, da so nosilci oziroma izvajalci zelo različne kate- gorije zdravstvenih delavcev – poleg zdravnikov in zobozdrav- nikov tudi farmacevti, medicinske sestre, fizioterapevti, delov- ni terapevti, zobotehniki in drugi. Stik opisuje po eni strani dia- gnozo (kadar je stik posledica obravnave pri zdravniku ali zo- bozdravniku), po drugi strani pa tiste podatke, ki orišejo dru- ge opravljene storitve in/ali ugotovitve. Pri tem se srečamo z dilemo, kaj zajeti. Pogled različnih partnerjev v sistemu je seve- da primeren poslanstvu ustanove oziroma skupine, ki jo za- stopajo. Javnozdravstveni poročevalski sistem želi spremljati tako ob stikih ugotovljeno zbolevnost kot tudi učinkovitost zdravstvene službe in njene dosežke. Zavarovalniški sistem je seveda osredotočen na finančne podatke, pri čemer je običaj- no vrsta omejitev, ki temu sistemu ne dovoljujejo dostopa do kliničnih podatkov. Končno so klinični sistemi usmerjeni v spremljanje medicinske obravnave bolnika, pri kateri je nabor podatkov temeljni vir za javnozdravstveni sistem, vendar pa mora biti bistveno širši od slednjega, saj mora zadostiti vsem kliničnim zahtevam. Povezati vse tri skupine zahtev je seveda zahtevna naloga, saj je presek le delen, v ostalem pa gre najpo- gosteje za širitev nabora. Ključni elementi vprašanj, povezanih z analitiko, so zato: 1. vsebina zajetega, 2. obseg in razsežnost nabora podatkov, 3. registrsko ali agregirano spremljanje dejavnosti in epide- miološke situacije, 4. povezljivost z drugimi zbirkami in viri podatkov, 5. merila za vrednotenje, 6. omejevanje na opisovanje stikov oziroma opravljenega de- la ali tudi vključitev drugih podatkov. Ker prihaja do stalnega razvoja in spreminjanja narave in vse- bine dejavnosti, postaja vedno bolj zahtevno registrirati ugo- tovitve stikov in opravljene storitve oziroma posege. Z nadalj- njim razvojem in pretvorbo dejavnosti, posebno neprekinje- na preusmeritev specialistične dejavnosti iz stacionarne v am- bulantne obravnave, bo prišlo do posledičnih potreb po spre- minjanju poročevalskega sistema. Stanje ambulantne dejavnosti v Sloveniji Po tradiciji v Sloveniji zdravstveno dejavnost še vedno deli- mo v tri ravni, in sicer na primarno, sekundarno in terciarno. Posamezni izvajalci lahko izvajajo dejavnost celo na vseh treh ravneh. Primer za to je Klinični center, v katerem se izvaja dejavnost na primarni ravni (splošna/družinska medicina, zdravstveno varstvo žensk), kot tudi dejavnost na sekundarni in terciarni ravni. Druga oblika členitve dejavnosti je na pod- lagi vsebine in namena. V tem primeru govorimo o kurativni in preventivni dejavnosti, njima ob bok pa v zadnjem času v to členitev uvrščajo tudi tako imenovane administrativne sti- ke. Ti naj bi zajemali tiste stike, pri katerih bolnik ureja le do- kumentacijo ali pa prevzema dokumente, med njimi tudi re- cepte. Take stike mnogi poročevalski sistemi (npr. finski STA- KES) beležijo posebej, ločeno od vsebinsko pomembnih sti- kov. Seveda se pri tem odpirajo strokovne dileme, saj je tak način dela možen ob vzajemnem zaupanju, posebno pri kro- ničnih boleznih, pri katerih je predpisovanje zdravil oziroma njihovo odmerjanje odvisno od dobrega vodenja in tudi bol- nikovega spremljanja bolezni. Ambulantna dejavnost se nato deli še po strokovnih oziroma specialističnih področjih, tako na primarni kot na sekundarni in terciarni ravni. PREGLED STANJA AMBULANTNE DEJAVNOSTI PRI NAS IN V SVETU Tit Albreht Uvod Ambulantna dejavnost je temelj celotne zdravstvene dejav- nosti. Ne glede na delitev na ravni velja to za celoten sklop ambulantne dejavnosti. Ambulantna dejavnost na primarni ravni je običajno vstopna točka za celoten zdravstveni sistem. V določenih primerih je ta vstop kontroliran s pomočjo »vra- tarskega sistema«, v drugih je primarna raven namenjena bolj posvetovanju, v ZDA in v državah v razvoju pa je zelo pogo- sto vstopna točka v zdravstveni sistem bolnišnica oziroma njen urgentni ali ambulantni del. Tudi v Sloveniji je ambulantna dejavnost zelo raznovrstna, saj sega od primarne do terciarne ravni. Organiziranost je meša- na glede na nosilca dejavnosti. Del izvajalcev so javni zavodi, del pa so zasebniki oziroma zasebni zavodi. To velja tako za primarno kot za sekundarno raven, medtem ko je terciarna raven zaenkrat praviloma v domeni javnih zavodov. Število obiskov oziroma stikov je odvisno od vrste elemen- tov, med katerimi izstopajo predvsem naslednji: 1. dostopnost zdravstvene službe na primarni ravni, 2. dostopnost in način dostopa do zdravstvene službe na spe- cialistični ravni, 3. obseg preventivne dejavnosti in druge oblike stikov, 4. tradicija in kultura. Dostopnost zdravstvene službe na primarni ravni in njeno po- slanstvo močno vplivata na obliko in strukturo stikov v ambu- lantni dejavnosti. Težave v tej dostopnosti privedejo do pre- mika bolnikov na ambulantno specialistično in bolnišnično raven, ki običajno nista primerni za presejanje splošne popu- lacije, kar prispeva k sorazmerni neučinkovitosti sistema. Pri- marna raven določa dinamiko in vsebino obravnave tudi na višjih ravneh obravnave. Vratarski sistem po eni strani omo- goča boljše triažiranje bolnikov, po drugi strani pa tudi bolje obvladuje povpraševanje po specialističnih storitvah. Odprti sistemi dostopa do specialistične ravni seveda nimajo nujno za posledico pretiranega povečanja števila obiskov, ker gre pri njih v glavnem za premik tistih stikov, ki so v vratarskem sistemu na primarni ravni, deloma na specialistično raven. Ob- seg preventivne dejavnosti tudi vpliva na frekvenco stikov, saj tak program pogosto pomeni dodatne stike v začetku, ven- dar je pogosto cilj v posledičnem upadu števila stikov. Končno in ne nazadnje velja posebej izpostaviti vpliv tradicije in kul- ture, ki vplivata na prag za odločitev o obisku v zdravstveni službi in tako na obseg celotnega povpraševanja po zdrav- stvenih storitvah kot tudi na povpraševanje po specifičnih obli- kah obravnave. Tako je značilno za nekatere države, da so prisotna velika pričakovanja glede možnosti izbire terapevta, zaradi česar na primer vratarski sistem v takih primerih ni spre- jemljiv. Po drugi strani pa so raziskave tudi v Sloveniji poka- zale, da so prebivalci v dobro delujočem in ustaljenem vratar- skem sistemu z njim zadovoljni in si niti ne želijo drugačnega sistema oziroma drugačne oblike vstopa v zdravstveni sistem. Poročevalski sistem, njegove naloge in dileme Zdravstveni poročevalski sistem zahteva poročila o celotnem obsegu ambulantne dejavnosti. Pri tem se srečamo že s težava- mi opisovanja in definiranja osnovnih pojmov. Pred šestimi leti je tedanji minister za zdravje dr. Marjan Jereb ustanovil de- lovno skupino za enotne definicije, ki je konec leta 2000 odda- 793 Klasične delitve postopoma izginjajo, ker jih zabrisuje spre- menjeni način obravnavanja tako akutnih kot kroničnih pro- blemov. V tem sklopu prihaja tudi do premika določenih sto- ritev in dejavnosti, predvsem s sekundarne na primarno ra- ven. V letu 2003 je bilo v Sloveniji 9.989.555 ambulantnih sti- kov na primarni ravni, kar je približno 1,2% manj kot leta 2002. Dve tretjini med temi je bilo stikov v dejavnosti splo- šne/družinske medicine. Ambulantna specialistika je obrav- navala 3,47 milijona stikov, s čimer v skupnem številu ambu- lantnih stikov zajema 26% delež. V celoti imamo v ambulant- ni dejavnosti 6,8 stika na prebivalca, od katerih je 5,1 stik na prebivalca na primarni ravni in 1,7 na sekundarni specialistič- ni ravni. Zaradi procesa premika obravnave s stacionarne v dnevne oblike in tudi v popolnoma ambulantno obravnavo se bo večalo število obravnav v ambulantni specialistiki. Stanje po različnih evropskih državah Po številu obiskov in organizaciji ambulantne dejavnosti lah- ko razvrstimo države v različne skupine, in sicer: a) severnoevropske, ki imajo majhno število obiskov, sku- pen pa jim je tudi velik vpliv družinske medicine (2,8 do 5 obiskov na prebivalca); b) evropsko večino, ki ima srednje število obiskov, na katere vpliva vrsta različnih dejavnikov, poleg tega pa je prisotna tudi različna razporeditev med ravnmi (6 do 8 obiskov na prebivalca); c) nekatere srednje- (Češka, Slovaška in Madžarska) in vzho- dnoevropske države (Belorusija, Ukrajina) ter Švica, ki jim je skupno veliko število obiskov (v vseh naštetih primerih več kot 10 obiskov na prebivalca). Švedska Gre za državo z zelo majhnim številom obiskov na prebival- ca, saj je povprečje le 2,8 obiska. Med temi jih je 60% na pri- marni ravni, kar je nekaj manj kot pri nas, vendar je to vseeno le toliko, kot je pri nas obiskov le na ambulantni specialistični ravni. Seveda gre za svojevrsten fenomen, na katerega vpliva- ta majhno povpraševanje in zelo usmerjene obravnave. Po- leg tega je povpraševanje po storitvah na ambulantni ravni tradicionalno nizko, s čimer ta država izrazito izstopa (tako v svoji regiji kot sicer), saj je po tem podatku bolj podobna dr- žavam v razvoju kot drugim najbolj razvitim državam. Velika Britanija Sistem temelji na močnem vratarskem sistemu in veliki vlogi primarne ravni. Število obiskov je, kljub tem navideznim po- dobnostim, vendarle manjše kot v Sloveniji (približno 5,4 obi- ska na prebivalca). Posebej zanimivo pa je, da tudi tam priha- ja do zmanjševanja števila hišnih obiskov, ki jih je bilo pred 30 leti še 14%, danes jih je le še 4%. Po drugi strani pa narašča število stikov po telefonu, ki so posebej opredeljeni in tudi vrednoteni. Nizozemska Tudi v tem primeru gre za državo, kjer ima primarna raven ključno vlogo, vzpostavljen pa je tudi tipičen in odločen vra- tarski sistem. Ponovno gre za situacijo, ko je tudi število obi- skov s 5,6 na prebivalca manjše od števila v Sloveniji. Ena od značilnosti in razlik do Slovenije pa je v tem, da so za bolniške odsotnosti pristojni posebni pooblaščeni zdravniki, ki sami (administrativno) urejajo postopke z bolnikom ter pridobi- vajo potrebne podatke. Ambulantna specialistika je močno povezana z bolnišnicami in je skoraj izključno tudi organizi- rana na poliklinični način. Zanimiva posebnost je tudi v tako imenovanem transmuralnem sodelovanju, tj. sodelovanju med različnimi ravnmi dejavnosti – posredovanje pri potova- nju bolnika z ene na drugo raven v obeh smereh. Avstrija Stanje je podobno kot v Sloveniji, kar ni presenetljivo, čeprav je res, da je organizacija primarne ravni drugačna v tem, da je izvajanje predvsem na samostojnih individualnih zasebnih praksah. Tudi pri njih je zadnja leta prišlo do večanja števila stikov, tako da so se tega problema lotili z uvajanjem določe- nih omejitev (vaučersko opredeljevanje števila letno »dopust- nih« stikov). Vsekakor pa imajo v Avstriji zelo veliko in po- membno vlogo bolnišnice. Sklepne misli Ambulantna dejavnost doživlja pomembne in hitre spremem- be. Na primarni ravni prihaja do uvedbe novih načinov ko- municiranja med izvajalci in bolniki. Tipičen osebni stik seve- da ohranja ključno mesto, vendar se je že popolnoma udo- mačil telefonski stik, prihajajo pa še internetne oblike (forum- ske in osebne) ter komunikacija po elektronski pošti. Na se- kundarni ravni se krepi ambulantna oblika dela na račun sta- cionarne in ta trend se bo še nadaljeval. Ni moč govoriti o »primernem« ali »ciljnem« številu obiskov na prebivalca. Na število stikov vpliva vrsta dejavnikov, ven- dar velja posebej izpostaviti močno sistemsko in kulturno po- gojenost vzorcev uporabe zdravstvene službe na ambulantni ravni. MEJE MED PRIMARNO IN SEKUNDARNO ZDRAVSTVENO DEJAVNOSTJO Igor Švab Izvleček – Izhodišča. Primarno zdravstveno varstvo in se- kundarna dejavnost sta komplementarni ravni zdravstvene- ga varstva. Med seboj se ločita po okolju, v katerem delujeta, odnosu med bolnikom in zdravnikom, boleznih, ki jih obrav- navata, zahtevah po zdravnikovih lastnostih in možnostih ukrepanja, ki jih imata na voljo. Komunikacija med ravne- ma v Sloveniji praviloma poteka z napotnicami. Zaključki. V Sloveniji v zadnjem času opažamo rast odstotka in števila napotitev na sekundarno raven, kar je odraz krize slovenskega sistema zdravstvenega varstva. Razlogi za ta po- rast so zaenkrat še nepojasnjeni. Stanje na tem področju bi lahko izboljšali z izboljševanjem komunikacije med obema ravnema in uporabo novih tehnologij. Uvod Zdravnik v primarnem zdravstvenem varstvu v vseh sistemih zmore sam skrbeti za večino problemov, zaradi katerih iščejo pomoč njegovi varovanci. V manjšem delu primerov zaradi dra- gega in zahtevnega zdravljenja, zaradi posebnega znanja ali, ker gre za redko bolezen, potrebuje pomoč zdravnika specia- lista (1). Pravočasno in pravilno pošiljanje bolnika na speciali- stično raven je pomembna veščina zdravnika družinske medi- cine, saj z nepotrebnim odlašanjem lahko zamudimo čas za ustrezno zdravljenje, s prepogostim ali nepotrebnim pošilja- njem bolnikov pa jih izpostavljamo tveganju zaradi za bolnika zahtevne diagnostike in zdravljenja, naredimo bolnika zaskrb- ljenega, po nepotrebnem trošimo denar za zdravstvo in posre- dno povzročamo zastoje v specialistični oskrbi (2–5). Svetov- na zdravstvena organizacija poudarja, da naj ima vsak prebiva- lec pravico do dostopne kakovostne zdravstvene službe (6). 142. SKUPŠČINA SZD