VINKO M5DERNDORFER: sproti razblinja v igro ali celo duho- RDEČI RITUAL vitost. Smrt je le programska pesniška tema in ne navdih, četudi je avtor spo- Mladi avtor Vinko Moderndorfer je soben, da jo razvije v pravi ekspresio- izdal svoj pesniški prvenec Rdeči ritual nistični krik. Vso to pomensko zaledje v samozaložbi (Celje, 1975). V tej po- pa vihra in prekriva nenadzorovana gumni kretnji je mnogo tiste simpatič- fantazija, poskus abstraktnega intelek- ne tipike, ki se kaže skozi celotno bra- tualizma, ki je pesniku še najbolj v nje zbirke: neomajna vera v svoj lastni škodo, veselje nad neugnano kombina- pesniški subjekt in v poezijo nasploh, cijo pomenskih sestavin in navdušene Pesnik in njegova zbirka silovito izpri- evokacije glasbe in slikarstva. Zametek čujeta čas, ko so stvari tega sveta dane rahle ironije, ki jo premore ta poezija, samo zato, da bi jih bilo mogoče upes- nekoliko razbremenjuje njeno večkrat niti. In avtor jih upesnjuje z zdravo naivno učinkovanje. — Za splošen pri- ustvarjalno strastjo ter neumornim za- mer si oglejmo krajši tekst: »ta ples / upanjem. z drznim odtiktavanjem / konstrukcij / Tako začenja svojo prvo pesem: »jaz tvojih dojk / naju / postavi / med bo- / v letu gospodovem 1958 / sem rojen jujoče silnice v / prostoru / v plastiki kot pisalni stroj in včasih me igle pre- večernih viharjev / spoznava kako sva bode / jo / takrat ponavadi napišem simetrična«. nekaj lepega /«. »Igle« pa so melanho- Formalna plast pesniku ne povzroča lija, ljubezen in smrt. Toda zaupati ve- posebnih težav. Povedi sestavlja in polja le melanholiji, ki v občasnih sunkih stavlja povsem asociativno, enkraten iz-presvetli amorfno pesniško snov s prist- bruh fantazije hoče odločno demonstri-no bolečino in je najdragocenejša estet- rati, vera v estetski učinek jezikovnih ska prvina zbirke. Ljubezen, ta obvez- atrakcij je še brezhibna. Zato ni na-na tema vsake mladostne poezije, ni- ključje, da se tu in tam pojavijo gmote kakor ni bolj izpostavljena pomenska neizgovorljivih črkovnih sklopov. Skrat-ostrina, čeprav je nenehno prisotna; ka, v izrazu nam avtor prepričljivo do-tovrstna bolečina ali radost se namreč kazuje, kako prijetno se počuti v zdaj Književnost 687 Dve grupi v Moderni galeriji 688 Peter Kolšek že nekam nesodobni slovenski pesniški produkciji in jo zasleduje. Navdušenje nad novim pa je seveda preveč apriorno, da bi se moglo zasnovati kot kritično soočenje s tradicijo. Kar dviga Rdeči ritual daleč nad običajno srednješolsko poezijo, je vse-obvladujoča impulzivnost duha, ki skozi bežno melanholijo sicer čuti nemočno razpetost v svet, vendar je še preveč nedotakljiva, da ne bi uživala v kaosu samo zato, da ga lahko z ustvarjalno voljo svobodno razvršča. Resnični radosti in resnični bolečini se pesnik nikakor ne odreka, toda ustvar- jalne možnosti so še preveč neomejene, da bi jima lahko zares sledil. In še nekaj: Moderndorferjeva poezija kljub nekaterim naivnostim formalne in intelektualistične narave že na začetku opravi z naivnim romantizmom. V eni prvih pesmi se namreč pojavi metafora »ptica mojih sanj«, toda avtor konča zelo radikalno in glede na svojo prvo zbirko tudi programsko: »ustrelil sem / ptico«. Kljub tako odločnemu in morda tudi zrelemu pesniškemu zamahu pa njegova poezija vsaj za zdaj še ne kaže nikakršnih znakov plemenite utru- Jenostii- Peter Kolšek