SML — UPRAVA ZA IKŠPEKCJJSKE SLUŽBE Halo! 322-061 ZASEBNI OBRTNIKI ZA PRODAJO SADJA IN ZELENJAVE V mesecu juniju 1985 je pre-gledano poslovanje zasebnih obrtnikov za prodajo sadja in vrtnin na območju mesta Ljublja-ne. V Ljubljani je 16 zasebnih obrtnikov za prodajo sadja in vrtnin, in sicer: v občini Šiška 4 obrtniki. v občini Moste-Polje 2 obrtni-ka, v občini Vič-Rudnik 4 obret-niki in v občini Bežigrad 6 obrtni-kov. Namen ustanavljanja obrato-valnic za prodajo sadja in vrtnin po zasebnih obrtnikih je približati potrošnikom ponudbo sadja in vrtnin tam, kjer potrošniki s tem blagom niso preskrbljeni zaradi oddaljenosti tržnic in prodajaln za prodajo tega blaga. Skupščine občine ne upoštevajo tega načela. V eni občini so trije zasebni obrt-niki za prodajo sadja in vrtnin. Pri teh lokacijah niso upoštevane krajevne potrebe. saj so v nepos-redni bližini tudi družbene proda-jalne, ki nudijo sveže sadje in vrt-nine. Trgovske organizacije združenega dela se pogosto prito-žujejo, da so zasebni obrtniki za prodajo sadja in vrtnin zanje ne-lojalna konkurenca, saj je vzdr-ževanje prostorov v klasičnih in speeializiranih prodajalnah ne-primerno dražje od vzdrževanja premičnih objektov — kioskov. Ugotovljena je neustrezna po-vezanost med krajevnimi skup-nostmi, sveti potrošnikov in ob-činskimi upravnimi organi pri iz-daji dovoljenj za prodajo sadja in vrtnin v obratovalnicah zasebnih obrtnikov. Zasebni obrtniki izsiljujejo take lokacije za ohratovalnice za prodajo sadja in vrtnin. ki so ko-mercialno najugodnejše. zato se odločajo za postavitev obrato-valnic v večjih potrošniških cen-trih, premalo pa v odročnih nase-ljih, kjer je ponudba sadja in vrtnin nezadovoljiva. Predlagamo, da sc na področju mesta Ljubljane določijo dolgo-roenejše smernice za oskrbo s sa- djem in vrtninami v skladu s po-trebami potrošnikov in v skladu z urbano politiko mesta. ~ Pri pregledu posameznih pro-dajaln za prodajo sadja in vrtnin smo ugotovili: Zasebni obrtniki imajo potroš-nikom pnlpgojen obratovalničas. Poslujejo v zgodnejših jutranjih urah do poznih popoldanskih ur ter ob sobotah in praznikih in celo ob nedeljah. kar je za potrošnike zelo ugodno. Kakovost sadja in vrtnin je v zasebnih obratovalnicah ustrezno in bistveno boljša od blaga te vrste, ki ga ponujajo družbene prodajalne. Cene so zlasti ob upoštevanju kakovosti ugodnejše cxi cen v družbenih pro-dajalnah. Cene so označene na prodajnih mestih. Zasebni obrt-niki si prizadevajo za boljšo ka-kovost in ceneno blago iz konku-renčnih razlogov, saj so primo-rani konkurirati si med seboj in med družbenimi prodajalnami. Posebni problem je prostor oziroma postavitev zasebnih obratovalnic na tržnicah (Moste. Bežigrad, Vič), kjer naj bi imeli svoj prostor zasebni kmetijski proizvajr.lci in organizacije zdru-ženega dela, ki so odgovorne za oskrbo mesta s sadjem in vrtni-nami. Na tržnicah ni nobene po-trebe po ustanavljanju zasebnih obratovalnic za prodajo sadja in vrtnin. Da bi se trgovinske organiza-cijc združenega d«ta bolj pribii-žale potrošnikom s kakovostnim sadjem in vrtninami. predlaga-mo: 1. trgovine družbenega sek-torja naj bi imele pred svojimi poslovnimi prostori stojnice za prodajo sadja in vrtnin; 2. poslovni čas naj bi prilago-dili potrebam potrošnikov; 3. bistveno naj bi izboljšali izbiro in kakovost tega blaga; 4. več prostora naj bi bilo (na tržnicah in zunaj njih) za prodajo sadja in vrtnin proizvajalnim or-ganizacijam in 5. izdelati velja načrt za usta-navljanje zasebnih obratovalnic.