i i “4-1-Vadnal-naslov” — 2009/3/27 — 9:13 — page 1 — #1 i i i i i i List za mlade matematike, fizike, astronome in računalnikarje ISSN 0351-6652 Letnik 4 (1976/1977) Številka 1 Strani 8–13 Alojzij Vadnal: LINEARNO PROGRAMIRANJE, Naloga o najcenej- šem prevozu Ključne besede: matematika. Elektronska verzija: http://www.presek.si/4/4-1-Vadnal.pdf c© 1976 Društvo matematikov, fizikov in astronomov Slovenije c© 2009 DMFA – založništvo Vse pravice pridržane. Razmnoževanje ali reproduciranje celote ali posameznih delov brez poprejšnjega dovoljenja založnika ni dovo- ljeno. LIN EARNO PROGRAM IRANJ E NALOGA O NAJ CENEJ ŠEM PREVOZU Iz dveh tovarn A in B mora mo prepeljati izde la no blago v me- sti p in R . Iz tovarne A odpeljemo 16 t , iz tovarne B pa 23 t bl a ga . V me s to p moramo pri peljati 18 t, v mesto R pa 21 t bl a- ga . Pri prevozu blaga pl ačamo pre vozne stroške; prevoz 1 t bla- ga sta~e pri prevozu od A do p 9 di n, od A do R 6 d in, od B do p 7 din in od B do R 8 din . Ti podatki so pregledno vpis ani v ta be l i 1. Pri teh podat kih re ši mo nalogo : Ka ko na j usmerimo prevoz blaga iz tovarn v obe mesti, da bo- do skupni prevozni strošk i najmanjši? Mes t o K o l i č i n a p R odpeljanega blaga A 9 6 16 Tova rn a 'B 7 8 23 Ko li čina pripelj ane ga 18 21 39 blag a Tabel a 1. Podatki naloge o najcenej šem prevozu REš EVANJ E NA LOGE PO ME TODI sT OPALNIKOV Pri re šev anju na loge po tej metodi si pomagamo s tabeli l . prirej en o pom ožn o ta be l o 2 . Izmislimo si kakšen s i s t em prevoza, ki ust re za pogojem obeh to va r n in obe h mest. V ta namen vzame - mo, da pr e pe l je mo od A do p ka r največ bl aga; ker ga l a hko od- peljem o iz A najv e č 1 6 t in ker ga moramo prip eljati v P 18 t, pre peljemo iz A v p 16 t bla ga; to količino vpi š emo v pomožni tabe l i v sre d i no p reda lč ka (A,P) . Zdaj la hko dol oči mo k ol i č i n e na vseh dr ugi h pote h pr ep elj anega bl aga . Iz A ne moremo prepe - l j a t i v R n ič ve č bla ga , ker smo že iz črpali zalogo blaga v A; iz B lah ko prepelj em o v P sa mo še 2 t blaga; k o nč no prepeljemo še iz B v R 21 t blaga; t a šte vila vpi š em o v ta be li 2 . v sredi - 8 no ust r eznih pre da l čkov. Tako dobi mo pre vozni sistem, ki mu u- streza četverica š te vi l 16 O 2 21 in ki ga ponazar j a sl i ka 1. Temu prevo znem u sistemu ust rezajo skupni prevo zni stro š ki , ki j i h iz ra čunam o takole : 8 1 = 16.9 + 0. 6 + 2. 7 + 21.8 = 326 din P R 9 0 6 .4 16 16 B 2 7 2l 23 18 2 1 Tab ela 2 Vs a ko četverico števil , ki zado šča vsem pogojem za tovarni in mesti, imenujemo možno r eš i t ev nalo ge . Izračunano možno re - šitev podaja tabela 2. i n ponazarj a sl i ka 1 . Razmislimo , ali moremo to rešitev izbol jšati. Hi t ro s e p r e p r i č a m o , da je to mo- žno , č e sklepamo ta kole : Pri i zr a ču na ni rešitvi ostaja pot od A do R neiz koriščena. Zato je edi no m o g oč a sp rememba te re šitve taka, da usmerimo na to pot ne kaj bl aga, recimo 1 tono . Oa ne prekršimo pogojev, moramo zato pre pelj a no količino blaga od A do P zmanj šati za 1 t, od B do P zve čati za 1 t in od B do R zmanjšati za 1 t . Izr ačuna jm o , za koliko se pri tej spremembi s pr eme ni j o s kupni pr evozn i st ro š ki . Ke r dodamo na pot i od A do R 1 t, se stroški zve caJo za 6 di n; ker odvzamemo s poti od A do P 1 t, se stroški zmanjšajo za 9 di n; ker dodamo na poti od B do P 1 t , se stro ški povečaj o za 7 di n ; ker odvzamemo s poti od B do R 1 t, se st r oš ki zmanjš ajo za 8 din . Skupno se t ore j spremenijo s t r ošk i za 6 - 9 + 7 - 8 = - 4 di n Pri takem računanju spremembe stroš kov s mo najprej "stopili" v predalček (A, R) nato pa pre ko predal čkov (A, P), ( B, P) in (B ,R) nazaj v (A, R); odtod i z ra z metoda s t opa l ni kov . 9 St roške torej l a hko zma nj š am o ! Skupn i prevozni strošk i se znlzaJO za 4 din, če prepeljemo na poti od A do R 1 tono blaga več . Zato ravnamo na j bol j gospodarno, če usme r i mo na pot od A do R kar n a j v e č blaga. Toda več kot 16 t ga ne moremo prepe lja- ti po te j pot i, ker ga tovar na A ni ma več na za log i ; za to usme- r imo na pot od A do R 16 t bl aga in sk ladno s pogoji spremen imo količ ine prepe lja nega blaga še na dr ugih t r e h pot e h . Tako dobi- mo kot dru go mož no reš itev četverico števil O 16 18 5 Tej reš i tvi ustrezajo s kupni prevozn i stroš ki S 2 = 0 . 9 + 16.6 + 18 .7 + 5 .8 = 262 d i n Dr ugo možno r eši t ev podaja tabe la 3 . in ponazarja s l i ka 2. Na podobe n nač i n, kakor s mo se pri pr vi mož ni rešitvi mog l i prepričat i z me t od o stopa lnikov, da l a hko reš itev i zbol j š amo , se pri d r ugi možni rešit v i l ah ko prepričamo, da te ne moremo izbo l jšat i . Prepr ičaj s e sam ! Zato je ta rešitev opt ima lna i n nal oga je r e š e na ; blago prepe l jemo najb ol j poce ni , če prepe lje- mo iz A v P 16 t, iz B v P 18 t i n iz B v R 5 t; t a k prevoz sta ne 262 din ar j ev. P R 9 16 6 A O 16 7 8 B 18 5 23 18 21 / / / I / / / R Ta bel a 3 B 5 1 . 2 Naloga. Pos t avi s i sam kak šno nal ogo o na j cen ej š em pr evoz u in jo reš i. Naloga. Reši nal ogo o najce nejše m prevoz u, ki j o podaja t a bel a: 10 P R A 2 5 9 B 4 3 16 9 16 Rešitev: 9 O O 16 ; Ta nal oga je zan i miva za t o, ker razpade opti- P R A 1 2 9 B 3 4 16 6 19 malni pre vozni s i s t em v dva med s eboj ne povezan a s i s t ema . NaZoga. Reši nalog o O na j ce ne j šem prevozu , ki jo podaja t abela: Ta naloga je za ni mi va zato , ke r s o vse r ešitve enako "dobre" . ANAL I T IčNO REšEV AN J E NALOG E Rešim o nalogo o najcenej š em pre - vozu, ki smo jo že r eš i l i po meto ~ d i s t opaln ikav, še analitično . V t a namen vz amemo, kakor vidimo v Tabela '3. P R 9 6 A x 16 - x 16 7 8 B 18-x 5+x 23 18 21 t abeli 3, da prepe ljemo od A do P nezn ano k ol i čino x ton blaga . Nato do l o č i m o ob upoštevanju proizvod- nj e to va rn in potreb mest š e na drugih treh poteh pr epeljane k oli čine blag a; te znaš a j o 16-x, 18- x in 5+x ton. Vsa ta š t e vi l a vpišem o v tabelo 3 . v sredino ustreznih p redalčkov . J a sno j e , da ne s me bit i nobena od vpi sa- nih koli čin blaga negati vna. Od t od s led i, da zado š ča spremen- lj ivka x h e e na č b a m: x ~ O, x;; 16, x ~ 18 , 5+x ~ O č e t r t a nee na čba je izpoln j e na, brž ko j e izpolnjena prva; zato jo lahko opustim o . Tret j a neena čb a j e izp olnjena , brž ko je izpolnjena druga ; zato tudi to l ahk o op us t i mo . Pot emtakem mora ustrezati spr em enljivk a x neena čb a m a: O ~ x ~ 16 Izračunajmo še skupne prevozn e s tr oš ke pri v tabeli 3. zapi sa- nem prevoznem si stemu ; ti zna š a j o : S (x ) = 9x + 6(16 - x ) + 7( 18 - x) + 8( 5 + x) = ( 26 2 + 4x) din Vidimo , da so pre vozni stroš ki S odvis ni od s pr eme nl j i v ke x. To odvisn ost ponaza rja dia gr am na s l ik i 3 . Zdaj lahko f ormuliramo nal ogo o naj cen e j šem pr evozu takole : Ooločiti moramo vredn ost s pr emen l j i v ke x, ki zado šča ne enačbama O ;; x ;; 16 tako , da pos tan ej o sku pni prev ozni stro ški S (x) = 11 15 16 X [ t] reš ite v 330 2 50 20 0 S din 262 o 282 5 Sli ka 302 10 = 262 + 4x najmanjši . Ti stroš - ki so najmanjši in znašajo 262 din, če je vrednost spremen- ljivke x kolikormogočemajhna ; tosezgodi, ko je x = O. To vi - dimo iz izraza 262 + 4x, pa tu - di iz diagrama na sl iki 3. če vstavimo v tabelo 3. namesto x to vrednost, dobimo optimalno o 16 18 5 za katero so skupni prevozni stroški najmanjši in znašajo 262 din. Na l oga . V organizaciji združenega dela je zaposlenih 20 ena- ko delovnih strugarjev in 10 enako delovnih varilcev. Za struže- nje potrebuje organizacija 17, za varjenje pa 13 delavcev. če strugar struži, ustvari svoji organizaciji na dan 1 000 din do- hodka, če vari, pa samo 600 din; če varilec struži, ustvari 800 din, če vari, pa 1 100 din dohodka. Kako naj razporedi organiza- cija delavce na delovna mesta, da bodo ustvarili vsi skupaj naj- večji dohodek? Nalogi ustreza tabela: Stružni ce Var il ni število aparati delavcev Strugarji 1000 600 20 Varilci 800 1100 10 število 17 13 strojev Optima lna rešitev : 17 O 3 10 ; 29 800 din Na loga . Pri tej nalogi presodi, koliko lahko pripomore kape- tan k uspehu šahovskega moštva. Domače moštvo šahovskega kluba "Milan Vidmar" ima 3 enako močne mojstre (M) in 7 enako močnih mojstrskih kandidatov ( K). Gostujoče moštvo šah ovskega kluba "Vasja Pirc" ima 6 enako močnih mojstrov in 4 enako močne moj- strske kandidate. Domač mojster se lahko nadeja, da bo dobil povprečno v partiji z gostujočim mojstrom po 0,4 točke, v par- 12 ti ji z gos tu jo č i m mo j s trs ki m kandidato m pa 0 ,9 to č ke ; domač moj s tr s ki kan d ida t l ah ko upa , da bo dobi l po v p r e č no ~ parti ji z go s tuj očim mojstr om po 0 ,3 t o č k e, v pa r tij i z g o s t u j o č i m moj- strskim kand id atom pa 0 ,5 to čk e . Ti podatk i s o z bra ni v tabeli: "V asja Pir c " Mojst r i Mo j s trsk i St evil o kand i da t i i gral cev " ~l i lan Mojs tri 0 ,4 0,9 3 Vidmar" Moj s t r s ki 0 , 3 0,5 7 kandida ti š t ev i l o i gr a lcev 4 6 Kapetan domačega mo š tv a ve , da bo r a zv r stil nas pr ot ni ka pe- tan s voj e moštvo po m oči igr al cev in sic e r na pr ve š t i r i deske mojs t re i n na zadnj i h šest des k mojstrske ka nd i da t e . Kako na j r a z pore di ka pe t a n dom a č e mo št vo , da bodo do segli kar največ t očk , č e sme razporejati i gr al ce po de s kah ne gl ede na šahov sko ka t egor i jo? Kate r a ra zp or ed i t ev je najbo lj "n e sreč na"? Reš i t e v. Na jbo lj ugodno i n naj bolj ne ugod no r a zpor ed i t ev po- daja tabela: Na jbol j lIs r e čn a ll Naj bol j lIn es re čna ll r az poredi t e v razporeditev Deska M. Vidmar V. Pi rc M. Vidmar V. Pirc 1 K M M M 2 K M M M 3 K M M M 4 K M K M 5 K K K K 6 K. K K K 7 K K K K 8 M K K K 9 M K K K 10 M K K K Pri č a kov a n o število 5 ,4 4,6 4 ,5 5 ,5 toč k Alo jzi j Vadnal 13