hrvaška MIRJANA KASAPOVIČ* Tranzicija in neoinstitucionalizem: primer Hrvaške Ključni problem v danaSnjih postsocialističnih državah je, kako uresničiti tran-zicijo: prehod v demokratično pzicijska stranka, HDZ, je zmagala na volitvah na podlagi splošnega programa rušenja komunističnega režima in obnovitve hrvaške državnosti, ne pa na profiliranem policv-pristopu do posameznih področij družbenega življenja. Pomanjkanje politik (reprivatizaeijske, davčne, socialne idr.) se je pokazalo v povolilnem obdobju in je bistveno vplivalo na neučinkovitost in neuspešnost vlade. Nove politične stranke tudi niso imele izgrajenih mehanizmov za kadrovanje novih političnih in upravljavskih elit. Izbor je bil v veliki meri slučajen in podrejen neprofesionalnim merilom. To je naravnost prizadelo odločujoče in upravljavske moči m sposobnosti vseh institucij, vključno z vlado. Netekmovalnost in neučinkovitost sta se skušali odpraviti ali ubhižiti s pogostimi personalnimi spremembami. (b) Vladajoča hrvaška stranka. HDZ. se je pred prvimi volitvami razvila v veliko »narodno« stranko. Vse velike stranke, ki zaobjemajo skoraj polovico volilnega telesa in težijo k temu, da izražajo politično voljo tako velikega števila volivcev, so same po sebi »velike koalicije« različnih struj in frakcij« Rose 1983:42 idr ). Taka struktura stranke se izraža tudi v splošni politiki stranke. Zato se v vlado prenašajo ideološke in politične razlike, ki obstajajo znotraj stranke. To gotovo zmanjšuje kohezivnost in odločnost vlade. Poleg tega so takšna razmerja neredko zahtevala takšne poteze v personalni politiki, ki so predvsem skušale ohraniti občutljivo ravnotežje med različnimi strujami in frakcijami v stranki, niso pa iskale najbolj funkcionalnih rešitev. (c) Usoda vlade je bila bistveno določena z vrsto izvršilne oblasti. V polpred-sedniškem sistemu oblasti, kakršen je uveljavljen na Hrvaškem, je izvršna oblast načelno razdeljena med šefom države in predsednikom republike - gre za t. i. dualistično izvršno oblast - vendar jc v hierarhiji šef države nadrejen predsedniku vlade. V vseh bistvenih spremembah v vladi - od imenovanja predsednika vlade do izbire ministrov za glavne resorje - je imel ključno vlogo predsednik republike. Prav on je bil bistveni izvor destabiliziranja vlade, čeprav je šlo včasih za namerno »pozitivno destabilizacijo«. Tako je načelna »dualnost izvršne oblasti« dejansko preklicana s »hierarhizacijo v korist predsednika« (Bačič 1992:43). (d) Vojna je še dodatno povečala nesorazmerje tako med političnimi potrebami kot med dejanskimi potenciali vlade. To se je med drugim izrazilo tudi v zelo pogostih spremembah v ključnih vladnih resorjih v vojnih razmerah: v ministrstvih za obrambo, za zunanje in za notranje zadeve. Vojna je povečala tudi stopnjo rizičnosti političnih odločitev, katerih sprejemanje je zahtevalo širši politični konsenz in širšo odgovornost za delovanje. To se lahko šteje za glavni vzrok za začasni in sorazmerno hiter prehod z enostrankarske na večstrankarsko vlado, vendar to nikakor ni bil glavni vzrok za nestabilnost enostrankarske vlade. To tezo bi lahko potrdila tudi usoda enostrankarske vlade, ki je bila sestavljena pt) drugih volitvah v avgustu 1992. leta. Po vsem tem lahko rečemo, da je večinski volilni sistem sicer res ustvaril formalne parlamentarne pogoje za sestavljanje enostrankarske vlade - prepričljivo »umetno« večino po številu glasov n.ijmočnejše stranke - ni pa mogel zagotavljati njene stabilnosti, kohezivnosti, odločnosti in učinkovitosti. Ti učinki so bili odvisni od drugih strukturnih pogojev: od izgrajenosti političnih strank in od strukturiranega strankarskega sistema, od vrste izvršne oblasti in od vrste oblasti 5 1 3 Tcunia m prilua. Icl .VI. (t .VA. L|uM|atM I <>93 nasploh ter od splošnega političnega položaja v državi, takega, ki ne bi zahtevalo izrednih ukrepov. Večinski volilni sislem in otlsomost dvostrankarske tekmovalnosti Druge, predčasne, parlamentarne volitve so bile izvedene po kombiniranem volilnem modelu.' Razlogov za tako izbiro volilnega modela tu ni mogoče p klavnilo. Volitve u Županilskl dom. drugi dom Sabora, to bile izvedene lebniaria 1993. potem ko fc bila po dtsIgiHrainih političnih tponh in spopadih Hrvailka tazdel|enji na >upani{e Predstavniki s tem parlamentarnem zboru so bili volieni po proporcionalnem si«emu v ttomandatnih s-olilnih enotah Itupaniiah). V te| analizi bomo govorih samo o volitvah za predstavniiki dom Sabora kot glasnem porlamentarrKm telesu veliko Število kandidatov in zato ni priSlo do bipolarizacije volilnega telesa. Široka tekmovalnost je bila tudi izraz pomanjkanja koalicijskih potreb in potenciala opozicijskih političnih strank. Večinske volitve sploh niso povzročile povečanja koalicijskih potencialov v pdlagi deleža volilnih glasov v volilnih enotah. Kandidati Hrvatske socialno-liberalne stranke so dobili samo 13,3 odstotka volilnih glasov v volilnih enotah. To je drugi najboljši rezultat, vendar pomembno zaostaja za rezultatom najmt)čncjSe stranke (37,3 odstotke) in jc bližji rezultatu tretje (8.8 dostotka). četrte (7.4 odstotka) in pete (7.3 odstotka) stranke. Ker je tudi volilni rezultat po številu glasov najmočnejše stranke relativno nizek, je bil tudi skupni delež dveh po številu glasov najmočnejših strank majhen in znaša samo 50,6 odstotkov. Glede na skupni delež HDZ in SDP na volitvah po večinskem načelu 1990. leta v prvem krogu (okrog 78%) in v drugem krogu (okrog 82%) glasovanja gre za zmanjševanje volilnih glasov dveh najmočnejših strank in za izginotje ptjgojev za pravo dvostrankarsko tekmovalnost in dvostrankarski sistem. PredhcxJni kazalci kažejo na to, da volilno telo Hrvaške na volitvah 1992. leta ni bilo polarizirano na dve politični izbiri, ki bi predstavljali dve veliki politični stranki. Glasovi volivcev niso bili v dovolj prepričljivem številu osredinjeni okrog kandidatov demokrščanske in liberalne politične izbire, na katerih zastopanje računata dve pt> številu glasov najuspešnejši stranki. Skupaj sta zbrali nekaj več kot polovico glasov volilnega telesa. Skoraj polovico preostalih glasov so si razdelile stranke drugačnih političnih izbir: narodnjaki, socialdemokrati, pravaši. regi-onalisti in drugi. 5 1 5 Teori)» in praku. ki .10.