e-novičke januar 2017 Dragi bralci, pred vami je prva številka e-Novičk Andragoškega centra Slovenije v letu 2017. Tudi letos bomo z vami delili svoja znanja, izkušnje, vedenja in izzive, za vas bomo izbirali uporabne in zanimive novice, zelo veseli bomo tudi vašega sodelovanja in upamo, da bomo s skupnimi močni oblikovali glasilo, ki ga bomo vsi radi prebirali. Uspešno in znanja polno leto vam želim, Simona Kavčič, urednica e-Novičk. DOMAČE NOVICE....................................................................................................................................3 Ekspertne zunanje evalvacije.......................................................................................................................................3 V projektu ESS smo uspešno izpeljali dve delavnici...................................................................................................3 Povabilo organizacijam za obnovo oz. podaljšanje pravice do uporabe Zelenega znaka kakovosti............................4 POMEMBNE PUBLIKACIJE...................................................................................................................5 Kako sta zdravje in zadovoljstvo z življenjem povezana z izobrazbo?........................................................................5 Pregled razvoja na področju zaposlovanja in socialnih zadev v Evropi.......................................................................6 Dragocen in izviren prispevek h kritični literaturi o izobraževanju in razvoju............................................................6 Nova poročila držav predstavljajo stanje izobraževanja odraslih v Evropi..................................................................7 Prihodnje potrebe po veščinah, spretnostih in znanjih na trgu dela v Evropi...............................................................7 IZ DRUGIH VIROV....................................................................................................................................7 Leto izobraževanja odraslih v Evropi...........................................................................................................................7 Evropska sredstva za krepitev kompetenc starejših zaposlenih in spodbujanje podaljševanja delovne aktivnosti......8 Nagrajeni dobri primeri poklicnega izobraževanja in usposabljanja............................................................................8 Usposabljanje o uvajanju prostovoljskega dela v javne zavode...................................................................................9 Nacionalno desetletje pismenosti za dvig pismenosti in izobrazbe odraslih v Nemčiji...............................................9 Najnovejša tema spletne revije Elm je nacionalizem.................................................................................................10 Zadnja lanska številka glasila UIL Nexus..................................................................................................................10 Nova številka Mednarodne revije za management, znanje in učenje.........................................................................11 Mednarodne aktivnosti CONFINTEA VI..................................................................................................................11 Stat0pis - statistični pregled Slovenije 2016..............................................................................................................12 Najnovejši podatki o javnih izdatkih za formalno izobraževanje v Sloveniji v letu 2015.........................................12 V začetku marca bo 11. Festival učečih se odraslih na Irskem..................................................................................13 Leto 2017 - mednarodno leto trajnostnega turizma za razvoj....................................................................................13 EPALE........................................................................................................................................................13 Zanimive decembrske vsebine na EPALE.................................................................................................................13 Andragoški center Republike Slovenije Slovenian Institute for Adult Education Vaše sodelovanje z EPALE bomo v letu 2017 pospremili z drobnimi pozornostmi in priznanji..............................14 KOTIČEK JE VAŠ....................................................................................................................................15 Leto 2017 bo zaznamovala obletnica programa Erasmus+........................................................................................15 RIC Novo mesto gradi na znanjih in izkušnjah, pridobljenih v mednarodnih projektih............................................16 RIC Novo mesto tudi z novimi mednarodnimi projekti.............................................................................................17 Brlog znanja v Pravljičnem gozdu.............................................................................................................................17 Aktualni mednarodni projekti v Šolskem centru Nova Gorica..................................................................................18 NE PREZRITE...........................................................................................................................................19 Ponujamo vam priložnosti za nova znanja.................................................................................................................19 Prenovljen spletni prikaz CMEPIUS statistik............................................................................................................19 POSVETI, KONFERENCE......................................................................................................................20 KNJIŽNICA ACS......................................................................................................................................23 Zadnja številka Andragoških spoznanj v letu 2016....................................................................................................23 Zadnja številka revije Sodobna pedagogika za leto 2016...........................................................................................23 Še zadnja lanska številka revije Journal of Vocational Education & Training..........................................................23 Knjižnice lahko pomagajo pri spodbujanju razvoja pismenosti!................................................................................24 http://www.acs.si E3 https://www.facebook.com/AndragoskiCenterSloveniie https://www.facebook. com/TedenVsezivlj enj ske gaUcenj a https://www.facebook.com/ACS.kniiznica http ://twitter. com/TVUslo Seznam najpogosteje rabljenih kratic: ACS: Andragoški center Slovenije CMEPIUS: Center Republike Slovenije za mobilnost in evropske programe izobraževanja in usposabljanja EAEA: Evropsko združenje za izobraževanje odraslih (European Association for the Education of Adults) EPALE: ePlatforma za izobraževanje odraslih v Evropi MIZŠ: Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport OECD: Organizacija za gospodarsko sodelovanje in razvoj (Organisation for EconomicCo-operation and Development) PIAAC: Program za mednarodno ocenjevanje kompetenc odraslih (Programme for the International Assessment of Adult Competences) TVU: Teden vseživljenjskega učenja 2 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education DOMAČE NOVICE Ekspertne zunanje evalvacije Vi sredo, 14. decembra 2016, smo v okviru naloge Vpeljava ekspertne zunanje evalvacije v podporo razvoju kakovosti izobraževanja odraslih izpeljali še zadnjo lansko aktivnost, tj. evalvacijsko delavnico o ekspertnih zunanjih evalvacijah v letu 2016. Na delavnici smo skupaj z evalvatoricami in predstavnicami presojanih organizacij razpravljali o izkušnjah in učinkih ekspertne zunanje evalvacije. Organizacijam smo podelili tudi potrdila o sodelovanju v ekspertni zunanji evalvaciji izobraževanja odraslih v letu 2016. Potrdila o izpeljanih ekspertnih zunanjih evalvacijah na področju notranjega sistema presojanja in razvijanja kakovosti ter podpore udeležencem pri izobraževanju oz. razvojne usmerjenosti organizacije, ki izobražuje odrasle, sta letos prejeli • Ljudska univerza Kranj, Center za izobraževanje in kulturo in • Javni zavod Cene Štupar - Center za izobraževanje Ljubljana. Več informacij o ekspertni zunanji evalvaciji izobraževanja odraslih lahko najdete na naši spletni strani. Aleksandra Radojc (aleksandra.radojc@acs.si), ACS V projektu ESS smo uspešno izpeljali dve delavnici V okviru projekta ESS: Krepitev kompetenc strokovnih delavcev na področju vodenja inovativnega vzgojno-izobraževalnega zavoda v obdobju od 2016-2018 ste se lahko konec leta 2016 udeležili dveh delavnic, ki sta ju financirala MIZŠ in Evropski socialni sklad. Spretnosti prepričljivega nastopanja in učinkovitega učenja v izobraževanju odraslih V sodelovanju z Univerzo v Ljubljani smo 9., 10. in 15. novembra 2016 izpeljali 24-urno usposabljanje z naslovom Spretnosti prepričljivega nastopanja in učinkovitega učenja v izobraževanju odraslih, ki se je je udeležilo 24 predavateljev z različnih fakultet. Delavnico sta vodila zunanja sodelavca ACS, Miljam Dominko in Miran Morano. Udeleženci so spoznali različne metode in tehnike, s katerimi bodo lažje prepoznavali potrebe svojih učečih se, naučili so se še samozavestneje nastopati v različnih vlogah izobraževalca odraslih in tako izboljšali svoje predavateljske sposobnosti, zakladnico svojih znanj pa so obogatili in dopolnili tudi z novimi psihološkimi in pedagoško-andragoškimi znanji. 3 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education V; EKSPERTNA ZUNANJA EVALVACIJA Tako vsebinsko kot organizacijsko so bili z izpeljano delavnico zelo zadovoljni. Kot najzanimivejše vsebine so izpostavili naslednje: Uporaba različnih pripomočkov, Kako izboljšati svoj nastop, Načini obvladovanje treme, Priprava predstavitve in nastopi pred sodelavci. Še posebej so jim bile dragocene povratne informacije, ki so jih dobili od predavatelja in drugih udeležencev po opravljenem nastopu. Pohvalili so oba predavatelja, njuno strokovnost in zavzetost ter se nam zahvalili za dano priložnost. Tudi v prihodnje bi si želeli še več podobnih usposabljanj in izobraževanj. Učne metode in tehnike v izobraževanju odraslih Za skupino učiteljev iz Gimnazije in srednje šole Rudolfa Maistra iz Kamnika smo 11. in 12. novembra 2016 izpeljali 16-urno delavnico Učne metode in tehnike v izobraževanju odraslih, na kateri je bilo prisotnih 21 udeležencev. Z izpeljano delavnico in njeno vsebino so bili učitelji v več kot 90 % zelo zadovoljni. Napisali so, da so bili po dolgem času na zares zelo zanimivi delavnici. Všeč jim je bilo, ker so veliko delali v skupinah, razmišljali o suverenosti učitelja, spoznavali različne metode in tehnike, ki jih bodo z veseljem uporabili pri svojem nadaljnjem delu. Predavatelj Miran Morano jih je navdušil tudi zato, ker je po njihovi oceni resnično delal na način, ki jim ga je na delavnici tudi predstavljal. Potrudil se je pripraviti spodbudno učno okolje, poskrbel je za ustvarjalno in sproščeno vzdušje ter znal ustreči njihovim željam in potrebam. Ena od udeleženk je napisala: »Želim si, da bi bila vsa izobraževanja tako zanimiva in kakovostna, kot je bilo današnje«. Mag. Zdenka Birman Foijanič (zdenka.birman.forjanic@acs.si), ACS Povabilo organizacijam za obnovo oz. podaljšanje pravice do uporabe Zelenega znaka kakovosti Organizacije, ki imate veljavno pravico do uporabe Zelenega znaka kakovosti do 31. marca 2017, obveščamo, da bomo v letu 2017 prvič izpeljali postopek za podeljevanje in podaljševanje pravice do uporabe Zelenega znaka kakovosti v skladu z novim Pravilnikom, ki je začel veljati 1. januaija 2016. j IZ. Odslej dalje boste organizacije vaše vloge za podaljšanje ali pridobitev Zelenega znaka kakovosti oddajale preko posebne spletne aplikacije, za uporabo katere so se vaši predstavniki usposobili oktobra 2016 na izobraževalnem srečanju organizacij, nosilk znaka. IZOBRAŽEVANJE Obveščamo vas, da bo letos vaše podatke in dokazila v spletno aplikacijo za oddajo vlog in dokazil organizacij v postopkih za podeljevanje in podaljševanje pravice do uporabe Zelenega znaka kakovosti mogoče vnašati od srede, 1. februarja, do srede, 15. marca 2017. V preteklem tednu smo vas o začetku letošnjega postopka za podeljevanje in podaljševanje pravice do uporabe znaka obvestili tudi po e-pošti. Prosili smo vas, da nam sporočite, ali v letu 2017 nameravate oddati vlogo za znak. Na tej podlagi vam bomo omogočili dostop do aplikacije oz. možnost vnosa vaše vloge in dokazil v spletni aplikaciji za oddajo vlog za Zeleni znak. 4 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education V skladu z novim Pravilnikom si lahko pravico do uporabe Zelenega znaka kakovosti pridobi organizacija, ki izobražuje odrasle, če dokaže, da dosega opredeljene standarde kakovosti. Organizacija mora dokazati, da: • ima notranje procese kakovosti izobraževanja odraslih umeščene v temeljne strateške dokumente, • obravnava vprašanja kakovosti izobraževanja odraslih na andragoških zborih ali drugih enakovrednih organih izobraževalcev v organizaciji, • ima delujočo komisijo/skupino za kakovost, • uporablja različne načine notranjega presojanja kakovosti izobraževanja odraslih, • spremlja in presoja različne dejavnike kakovosti izobraževanja odraslih, • v rednih samoevalvacijskih ciklih sistematično in načrtno izpeljuje poglobljeno samoevalvacijo, • v rednih samoevalvacijskih ciklih pripravi pisni akcijski načrt za razvoj kakovosti izobraževanja odraslih, • v rednih samoevalvacijskih ciklih vpeljuje izboljšave kakovosti izobraževanja odraslih. Doseganje standardov kakovosti se presoja s pomočjo Meril za podeljevanje in podaljševanje pravice do uporabe Zelenega znaka kakovosti, ki so priloga Pravilnika. Merila so ovrednotena s točkami. Organizacija mora dokazati, da dosega vse standarde kakovosti, med merili, ki opredeljujejo standarde, pa vsaj 10 obveznih točk od skupaj 18. Dodatne informacije lahko dobite pri avtorici prispevka na spodnjem e-naslovu ali T: 01 5842 596. Jasmina Orešnik Cunja (jasmina.oresnik.cunja@acs.si), ACS POMEMBNE PUBLIKACIJE Kako sta zdravje in zadovoljstvo z življenjem povezana z izobrazbo? Vi zbirki Kazalniki o izobraževanju v središču (Education Indicators in Focus) je decembra izšlo tematsko poročilo o tem, kako sta zdravje in zadovoljstvo z življenjem povezana z izobrazbo (How are health and life satisfaction related to education?). Kazalniki se nanašajo na podatke raziskave PIAAC. Ljudje z višjo izobrazbo so bolj zadovoljni z življenjem. V vseh državah OECD in partnerskih državah, z izjemo Indije, Koreje in Turčije, namreč več kot 80 % ljudi s terciarno izobrazbo poroča, da so zadovoljni s svojim življenjem. Tako izobraževanje kot spretnosti so povezane z boljšim zdravjem. Odstotek odraslih, ki poročajo o dobrem zdravju, je 33 odstotnih točk višji pri tistih z visoko stopnjo pismenosti in visoko izobrazbo kot med tistimi z nižjo stopnjo pismenosti in nizko stopnjo izobrazbe. Več si preberite v publikaciji. Priredila: Simona Kavčič (simona.kavcic@acs.si), ACS 5 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education Pregled razvoja na področju zaposlovanja in socialnih zadev v Evropi Evropska komisija je konec prejšnjega leta objavila letni pregled razvoja na področju zaposlovanja in socialnih zadev v Evropi (Employment and social developments in Europe: Annual review 2016). Pregled razvoja prikazuje spodbudne rezultate, saj le ti kažejo na večjo zaposlenost, manj revščine in spreminjajoči se svet dela. Ustvarjenih je bilo namreč okrog tri milijone delovnih mest, kar pomeni, da je zaposlenost narasla in revščina upadla. Vendar je brezposelnost kljub temu še naprej visoka, pri čemer obstajajo med državami članicami velike razlike. Trgi dela in družbe se bodo morali prilagoditi novim oblikam dela. Letošnje poročilo o pregledu razvoja na področju zaposlovanja in socialnih zadev se je osredotočilo predvsem na zaposlovanje kot sredstvo za boj proti revščini, digitalizacijo in spreminjajoči se svet dela, vlogo socialnega dialoga, razlike med državami članicami in vključevanje beguncev na trg dela. Gre za eno izmed glavnih poročil Evropske komisije z dokazi in analizami ter pregledom trendov in prihodnjih izzivov. Poroča o najnovejših zaposlitvenih in socialnih trendih ter preučuje prihodnje izzive in mogoče odzive politik. Vir: Evropska komisija Priredila: Neja Colja (neja.colja@acs.si), ACS Dragocen in izviren prispevek h kritični literaturi o izobraževanju in razvoju Izobraževanje je že prepoznano kot ključno orodje razvoja. Skozi zbirko pronicljivih in provokativnih poglavij publikacija Izobraževanje, učenje in preoblikovanje razvoja (Education, Learning and the Transformation of Development) preučuje vlogo izobraževanja pri oblikovanju novih diskurzov in praks razvoja. S prispevki aktivistov, raziskovalcev, izobraževalnih in razvojnih strokovnjakov z vsega sveta knjiga umesti učenje znotraj širših političnih in kulturnih ekonomij razvoja. Kritično raziskuje, ali lahko učenje oblikuje procese družbene preobrazbe in posledično tudi novega jezika in prakse razvoja ter kako. Več o publikaciji najdete tukaj. Priredila: Simona Kavčič (simona.kavcic@acs.si), ACS 6 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education Nova poročila držav predstavljajo stanje izobraževanja odraslih v Evropi Publikacija Izobraževanje odraslih v Evropi 2016 - pogled civilne družbe (Adult Education in Europe 2016 - A Civil Society View) združuje podatke, zbrane iz 37 državah članic Evropskega združenja za izobraževanje odraslih - EAEA. V predgovoru je poudarjeno, da ne gre za znanstveno analizo, ampak za posnetek stanja, kot ga vidijo članice EAEA v svojih državah in organizacijah. Razvoj izobraževanja odraslih v Sloveniji v letu 2016 je opisan na straneh 54 in 55. Zagotavljanje kakovosti, svetovanje in priznavanje predhodnega učenja so ponavljajoče teme v slovenskem poročilu. Vabimo vas k branju publikacije v formatu Issuu. Če bi želeli tiskano različico, jo lahko naročite tukaj. Vir: spletna stran EAEA Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Prihodnje potrebe po veščinah, spretnostih in znanjih na trgu dela v Evropi Evropski trg dela izzivajo spremembe v demografski strukturi delovne sile ter povečanje delovnih zahtev in procesov. Razumevanje prihodnjih potreb po strokovni usposobljenosti pa je bistveno za oblikovanje politike izobraževanja in usposabljanja. Cedefop v publikaciji Prihodnje potrebe po spretnostih v Evropi: kritična gibanja delovne sile (Future skill needs in Europe: critical labour force trends) predstavlja najnovejše rezultate o potrebnih spretnostih in napoveduje povpraševanje. Med drugim vključuje tudi vlogo migracij na trgu dela. Publikacijo je Cefop izdal konec leta 2016. Priredila: Simona Kavčič (simona.kavcic@acs.si), ACS IZ DRUGIH VIROV Leto izobraževanja odraslih v Evropi Evropsko združenje za izobraževanje odraslih (EAEA) skupaj s svojimi članicami, med katerimi je tudi ACS, praznuje leto 2017 kot Leto izobraževanja odraslih v Evropi. S temo Moč in radost učenja (The Power and Joy of Learning) bomo obeležili vpliv in koristi izobraževanja odraslih. Slovenija se bo vključila v kampanjo, katere namen je pokazati, kako z Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education ADULT EDUCATION IN EUROPE 2016 7 izobraževanjem odraslih izboljšati življenje in možnosti državljanov v Evropi tako na osebni kot profesionalni ravni, s promocijskim projektom TVU. Več lahko preberete na spletni strani EAEA. Vir: spletna stran EAEA Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Evropska sredstva za krepitev kompetenc starejših zaposlenih in spodbujanje podaljševanja delovne aktivnosti Služba Vlade RS za razvoj in evropsko kohezijsko politiko, organ upravljanja za evropske strukturne sklade in Kohezijski sklad, je izdala odločitev o podpori programu Celovita podpora podjetjem za aktivno staranje delovne sile 2016-2020. Skupna višina sredstev, namenjenih za izvedbo programa, znaša slabih 30 milijonov evrov, od tega bo Evropski socialni sklad prispeval 80 odstotkov oziroma skoraj 24 milijonov evrov. Program, ki se bo izvajal do leta 2022, prinaša vrsto aktivnosti, ki bodo prispevale h krepitvi kompetenc starejših zaposlenih, ozaveščale o negativnih demografskih trendih in potrebnih prilagoditvah nanje ter zagotavljale podporo delodajalcem za učinkovito upravljanje s starajočo se delovno silo. Objavljeni bodo trije javni razpisi, kjer bodo podjetja lahko pridobila sofinanciranje usposabljanj za krepitev kompetenc starejših (cilj je vključiti 12.500 starejših zaposlenih). Objavljena bosta tudi pilotna projekta (vključenih 50 podjetij), v okviru katerih bodo izvedeni ukrepi za zmanjšanje odsotnosti z dela. Več o razpisu si lahko preberete tukaj. Vir: Javni sklad RS za razvoj kadrov in štipendije Priredila: Neja Colja (neja.colja@acs.si), ACS Nagrajeni dobri primeri poklicnega izobraževanja in usposabljanja Na zaključni slovesnosti prvega Evropskega tedna poklicnih spretnosti, ki je bila v petek, 9. decembra 2016, se je zbralo približno 600 predstavnikov poklicnega izobraževanja in usposabljanja, podjetij, socialnih partnerjev, gospodarskih zbornic, civilne družbe, raziskovalnih organizacij in drugih deležnikov. Na prireditvi je Marianne Thyssen, evropska komisarka za zaposlovanje, socialne zadeve, strokovno usposobljenost in mobilnost delovne sile, podelila devet nagrad za izjemne in inovativne predstavitve (zaključni govor). Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education Namen nagrad ni izpostaviti absolutno najboljše, temveč pokazati dobre primere v poklicnem izobraževanju in usposabljanju ter motivirati, navdihniti in predstaviti prednosti poklicnega izobraževanja in usposabljanja. Kdo so nagrajenci, si lahko ogledate tukaj. Vir: spletna stran Evropske komisije Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Usposabljanje o uvajanju prostovoljskega dela v javne zavode Slovenska filantropija pripravlja usposabljanje, ki bo odgovorilo na vprašanji, kako pripraviti javni zavod na prostovoljsko delo in kako voditi prostovoljce. Usposabljanje, ki bo v torek, 31. januarja 2017, med 9. in 16. uro, je namenjeno mentorjem in organizatorjem prostovoljstva v javnih zavodih. Udeleženci se bodo poglobili v naslednje teme: • pomen organiziranega prostovoljstva v družbi in kje so meje med prostovoljstvom in izkoriščanjem, • proces uvajanja prostovoljstva v organizacijo, • pridobivanje primernih prostovoljcev in sklepanje dogovorov, • Zakon o prostovoljstvu v praksi in vodenje evidenc. SLOVENSKA FILANTROPIJA Več informacij o usposabljanju, prijavnico in kontaktni obrazec najdete na spletni strani Slovenske filantropije. Vir: Prostovoljske e-novice 258 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Nacionalno desetletje pismenosti za dvig pismenosti in izobrazbe odraslih v Nemčiji 28. novembra 2016 so nemška federacija in zvezne države uradno začele Nacionalno desetletje pismenosti in osnovnega izobraževanje 2016 do 2026 (Nationale Dekade für Alphabetisierung und Grundbildung 2016 bis 2026). Nacionalno desetletje pismenosti temelji na spoznanjih Nacionalne strategije za pismenost in osnovno izobraževanje odraslih (Nationale Strategie für Alphabetisierung und Grundbildung Erwachsener), njen cilj pa je dvigniti raven pisnih kompetenc in ravni izobrazbe odraslih v Nemčiji. Za uresničitev tega cilja bo treba povišati raven udeležbe odraslih v vseživljenjskem učenju, ugotavljajo v Nemčiji. Med ukrepi je pomembno mesto namenjeno tudi širitvi raziskovalne dejavnosti na tem področju. Da bodo lahko pravilno usmerili ukrepe, bodo podrobneje raziskali distribucijo in razloge za funkcionalno nepismenost. Za tak pristop so se zedinili vsi deležniki na področju izobraževanja odraslih, soglasno pa so izjavo o načelih desetletja pismenosti podpisali člani stalne konference ministrov za izobraževanje in kulturo vseh dežel (Kultusministerkonferenz). Strategija je povezala široko paleto deležnikov, med drugimi tudi lokalne skupnosti (Kommunen), sindikate, verske ustanove, zvezno agencijo za zaposlovanje (Bundesagentur für Arbeit) in ljudske univerze (Volkshochschule). Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education Vabimo vas, da si ogledate dokument (Grundsatzpapier zur Nationalen Dekade für Alphabetisierung und Grundbildung), v katerem je Nacionalno desetletje pismenosti in osnovnega izobraževanja opredeljeno. Vira: spletna stran Eudydice Slovenija, spletna stran Bundesministerium für Bildung und Forschung Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Najnovejša tema spletne revije Elm je nacionalizem Tema decembrske brezplačne spletne revije o vseživljenjskem učenju in izobraževanju odraslih Elm (European Lifelong Leaming Magazine) je nacionalizem. Nekaj člankov je objavljenih, prihajajo novi, zato obiščite spletno stran Elm in jih preberite. El 111 Learning never ends ietltur^ EUROPEAN UFELONG LEARNING MAGAZINE Ena prvih objav je kolumna Katarine Popovic z naslovom Adult education - everyone's lover?, v kateri se sprašuje, ali je izobraževanje odraslih nedolžna spremljevalka preteklih dogodkov na nemirnem Balkanu ali pa je močan instrument, ki se uporablja tako za dobro kot slabo? Temi dveh številk, ki prihajata v naslednjih mesecih, sta: • Nove oblike državljanstva in izobraževanje odraslih (februarska številka), • Izobraževanje odraslih in klimatske spremembe (izide maja). Vir: spletna stran Elm, spletno sporočilo, 19. december 2016 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Zadnja lanska številka glasila UIL Nexus Decembra je izšlo glasilo UIL Nexus, Vol. 11, October - December 2016, v katerem so predstavljene dejavnosti UNESCOVEGA inštituta za vseživljenjsko učenje (UNESCO Institute for Lifelong Learning - UIL) ter aktualne novice s področja učenja in izobraževanja odraslih na globalni ravni v zadnjem trimesečju v letu 2016. Na voljo so vam novice o spodbujanju vseživljenjskega učenja za trajnostni razvoj, učnih centrih v skupnosti, pismenosti, globalni mreži učečih se mest in še marsikaj zanimivega. Na glasilo se lahko naročite tukaj. Vir: spletna stran UIL Priredila: Mateja Pečar (mateja.pecar@,acs.si), ACS 10 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education Nova številka Mednarodne revije za management, znanje in učenje Izšla je druga številka Mednarodne revije za management, znanje in učenje (The International Journal of Management, Knowledge and Learning). V novi številki revije si lahko preberete o razumevanju dejavnikov neformalnega učenja na delovnem mestu ter uporabi teorije virov v praksi. V nadaljevanju najdete članek o prepoznavanju sociološko-kulturnih dejavnikov, ki vplivajo na uporabo prosto dostopnih izobraževalnih virov v lokalnih javnih upravah. Pišejo tudi o spretnostih in učnih slogih zaposlenih v inovativnih podjetjih ter o sodobnih prilagodljivih modelih za profil izseljencev. V reviji najdete tudi prispevek, ki predstavlja poskus analize vzorca sprejemanja mobilnih bančnih storitev med bančnimi strankami v Indiji. V zadnjem prispevku pa so zanimiva dejstva o vplivu medijev na okolijsko vedenje potrošnikov. Namen revije je, da bi skupaj z raziskovalci, praktiki, podjetji, izobraževalnimi in drugimi sektorji zagotavljali napredna znanja s področja managementa. Spodbuja tudi izmenjavo najnovejših raziskav, primerov, idej in razprav z omenjenega področja. Izhaja v angleščini s povzetki v slovenščini. Priredila: Neja Colja (neja.colja@acs.si), ACS Mednarodne aktivnosti CONFINTEA VI Petnajsta številka glasila CONFINTEA VI (CONFINTEA VI Follow-up News Bulletin, no.15) prinaša opis dejavnosti, ki so tekle v okviru uresničevanja Belemskega akcijskega načrta (Belem framework for action) od oktobra do decembra 2016 v sodelujočih državah in med njimi. Po lanski septembrski predstavitvi tretjega Globalnega poročila o učenju in izobraževanju odraslih (Global Report on Adult Learning and Education - GRALE III) se bodo njegove predstavitve po petih UNESCOVIH svetovnih regijah nadaljevale tudi v letu 2017. UIL načrtuje vmesni pregled aktivnosti v drugi polovici tega leta. Pet regionalnih poročil o razvoju politik o učenju in izobraževanju odraslih iz petih UNESCOVIH svetovnih regij bo izhodišče v razpravah in kasneje za pripravo priporočil za CONFINTEA VII leta 2021. Pričakuje se, da bodo udeleženci politike učenja in izobraževanja odraslih določili v okviru Agende 2030 ter jih tako usmerili na trajnostno razvojne cilje in s tem ustvarili močno zavezo k nadaljnjemu izvajanju regionalnih akcijskih načrtov za uresničevanje Belemskega akcijskega načrta. Aktivnosti CONFINTEA VI lahko spremljate tudi na Facebook strani, spletni strani in Twitter-ju. Na glasilo se je mogoče naročiti tukaj. Vir: spletna stran UIL Priredila: Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS 11 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education Stat0pis - statistični pregled Slovenije 2016 Že tradicionalno nam Statistični urad RS Slovenije (SURS) ob koncu leta postreže s celoletnim pregledom zanimivih in najaktualnejših statističnih podatkov za Slovenijo v publikaciji Stat0pis. V njej so ponovno na sodoben način z infografikami in drugimi grafičnimi prikazi ter kratkimi spremnimi besedili prestavljeni zanimivi in statistični podatki o državi in razvoju, ljudeh in družbi, okolju in naravnih virih, ekonomiji in financah ter o proizvodnji in storitvah. Posebno poglavje je namenjeno aktualnim statističnim podatkom s področja izobraževanja. Stat0pis je na voljo v tiskani obliki in v elektronski različici. Izposodite pa si ga lahko tudi v knjižnici ACS. Vabljeni k branju. Erika Brenk (erika.brenk@acs.si), ACS Najnovejši podatki o javnih izdatkih za formalno izobraževanje v Sloveniji v letu 2015 Statistični urad RS je objavil najnovejše podatke o javnih izdatkih za formalno izobraževanje v Sloveniji v letu 2015. Ti so za mladino in odrasle v letu 2015 znašali 1,907 milijarde EUR ali 4,9 % BDP, kar je za 0,4 odstotne točke manj kot v letu 2014. 95 % vseh javnih sredstev za formalno izobraževanje je bilo dodeljenih neposredno izobraževalnim ustanovam, 5 % sredstev (92 milijonov) pa je bilo porabljenih za javne transfere gospodinjstvom in drugim zasebnim entitetam. Osnovnošolskemu izobraževanju je bil namenjen največji delež javnih izdatkov (43 %), sledili so javni izdatki za terciarno izobraževanje (20 %). Skupni, javni, zasebni in mednarodni izdatki za izobraževalne ustanove so predstavljali 2.114 milijonov EUR ali 5,5 % BDP. 86 % teh izdatkov je bilo javnih, 13 % zasebnih, manj kot odstotek sredstev pa je bilo iz mednarodnih virov. V strukturi celotnih izdatkov za izobraževalne ustanove je bilo 21 % izdatkov za predšolsko vzgojo in izobraževanje, 43 % izdatkov za osnovnošolsko izobraževanje, 17 % izdatkov za srednješolsko izobraževanje in 19 % za terciarno izobraževanje. Izobraževalne ustanove so v letu 2015 za tekoče in investicijske stroške porabile 2,2 milijarde EUR. Več na spletni strani SURS. Vir: spletna stran SURS Priredila: Erika Brenk (erika.brenk@acs.si), ACS 12 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education V začetku marca bo 11. Festival učečih se odraslih na Irskem Festival učečih se odraslih na Irskem bodo letos organizirali med 6. in 10. marcem. Posvečen bo temi Moč in radost učenja (The Power and Joy of Learning). S festivalom praznujejo dosežke učečih se odraslih, svoje delo pokažejo izvajalci različnih izobraževalnih programov za odrasle, izobraževanje odraslih pa skušajo vključiti v izobraževalne politike. V zadnjem desetletju je festival, ki ga usklajuje AONTAS (Nacionalna organizacija za izobraževanje odraslih), postal trdna stalnica na koledarju učenja odraslih z dogodki (informacijski sestanki, delavnice, predavanja, manjši shodi ljudi, ki se radi učijo, ipd.), ki potekajo po vsej državi. Kaj vse pripravljajo letos, boste našli na spletni strani Festivala. Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Leto 2017 - mednarodno leto trajnostnega turizma za razvoj Generalna skupščina Združenih narodov je leto 2017 razglasila za mednarodno leto trajnostnega turizma za razvoj. Resolucija (A/C.2/70/L.5/Rev.1), ki je bila sprejeta 4. decembra 2015, prepoznava pomen mednarodnega turizma s poimenovanjem mednarodnega leta trajnostnega turizma za razvoj. Spodbuja k boljšemu razumevanju in večjemu zavedanju bogate dediščine različnih civilizacij s ciljem večjega spoštovanja različnih kultur, s čimer prispeva h krepitvi miru po svetu. »To je edinstvena priložnost za turistični sektor, da prispeva k trajnostnemu razvoju tako na področju gospodarstva kot tudi sociale in okolja,« je ob tej priložnosti dejal Taleb Rifai, generalni sekretar Svetovne turistične organizacije. Več informacij je na voljo na spletni strani mednarodnega leta. Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS 2017 INTERNATIONAL YEAR OF SUSTAINABLE TOURISM FOR DEVELOPMENT EPALE Zanimive decembrske vsebine na EPALE Decembra 2016 smo za vas za EPALE pripravili 3 tematske aktivnosti. V prvi polovici decembra smo obeležili mednarodni dan invalidov in Evropski teden poklicnih spretnosti, ki je letos prvič potekal na pobudo Evropske komisije. Prenos dogodka ste v živo lahko spremljali na EPALE, prav tako pa smo za vas objavili zbir predstavitev, ki so jih pri svojem nastopu uporabljali govorci konference. V drugi polovici decembra pa smo pozornost namenili mednarodnemu dnevu migrantov. Zanimiv prispevek je napisala Nina Arnuš s škofjeloške pletilske zadruge Breja Preja, ki skupaj s sodelavkami izvaja delavnice 13 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education ročnih spretnosti v azilnem domu Ljubljana. Njihova pletilska srečanja ali Strikeraji povezujejo lokalne ženske in begunke tamkajšnjega doma ter opominjajo na strpen in človeški odnos do ljudi, ki se zaradi razmer, ki vladajo v njihovi lastni državi, selijo in iščejo varno življenjsko okolje. Kako srečanja prispevajo k učenju in spoznavanju drugih kultur in življenjskih okolij, si lahko preberete v spletnem dnevniku, ki je na voljo v slovenskem in angleškem jeziku! Maruša Bajt (marusa.bajt@cmepius.si), CMEPIUS Vaše sodelovanje z EPALE bomo v letu 2017 pospremili z drobnimi pozornostmi in priznanji Tudi v letošnjem letu si želimo, da bi uporabniki prispevali čim več zanimivih vsebin, ki pripomorejo k pestrosti objav na platformi, ob čemer bomo vaš trud nagradili z drobnimi pozornostmi. Z akcijo, ki smo jo začeli v tem letu, vas želimo spodbuditi, da svoja andragoška znanja in izkušnje delite s kolegi ter s tem prispevate k njihovemu profesionalnemu in osebnemu razvoju. EPALE je platforma, ki ponuja prostor za izmenjavo mnenj in izkušenj na področju splošnega in poklicnega izobraževanja odraslih ter je namenjena tako novincem kot izkušenim posameznikom, ki že več let delujejo na področju izobraževanja odraslih. Izobraževalci odraslih ob svojem delu razvijate različne kompetence in bogatite svoje znanje, ki je s posredovanjem informacij in izmenjavo v obliki prispevkov na EPALE, lahko v pomoč tudi kateremu od vaših kolegov. Uporabniki in uporabnice, ki bodo v letu 2017 za EPALE prispevali tri vsebinske prispevke in tri komentarje, bodo po pošti prejeli paket promocijskih gradiv EPALE, ki veljajo kot spodbuda za nadaljnje sodelovanje. V nadaljevanju bomo nekoliko obširnejši paket posredovali uporabnikom in uporabnicam, ki bodo prispevali 6 različnih vsebin in 6 komentarjev prispevkov. Ob koncu leta in pregledu vseh aktivnosti pa bomo vsem, ki boste med letom prispevali več kot 10 prispevkov in 10 komentarjev prispevkov, podelili priznanje aktivnega EPALE uporabnika. Za pomoč pri pripravi in objavi prispevkov, se lahko obrnete na koordinatorko, avtorico prispevka Marušo, z Nacionalne podporne službe EPALE, ki deluje v okviru CMEPIUS-a. Sodelujte, prispevajte in bodite z nami tudi v letu 2017! Maruša Bajt (marusa.bajt@cmepius.si), CMEPIUS 14 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education EPALE Electronic Platform for Adult Learning in Europe https://ec.europa.eu/epale/sl Ste danes že obiskali EPALE? EPALE je ePIatforma za izobraževanje odraslih v Evropi. fttimise Pišite sptoe dne.0-w.ilee Sodedujte ^miiiajte n Izobnažuju se. Obveščajte Où ctoe ms KOTIČEK JE VAŠ Leto 2017 bo zaznamovala obletnica programa Erasmus+ Program Erasmus+ letošnje leto praznuje častitljivo 30. obletnico. V vseh teh letih je program ponudil priložnost številnim mladim in strokovnjakom v izobraževanju, da so lahko potovali v tujino, študirali in pridobili nove izkušnje ter spretnosti. Skozi celotno leto 2017 bomo obletnico zaznamovali s številnimi dogodki, ki bodo organizirani po Evropi. Dogodki bodo vključevali tako konference, forume, dialoge, praznovanja kot tudi razprave in razstave. Evropska komisija je za to oblikovala posebno spletno stran, kjer zainteresirani lahko izveste, kako lahko pomagate pri promociji te obletnice in se hkrati naročite na Erasmus+ bilten. Naročniki biltena bodo prejemali redne informacije o: 15 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education • razpisih, novicah in dogodkih, • nasvetih in namigih o Erasmusu+, • drugih življ enj skih izkušnj ah, ki j ih prinaša Erasmus+, • vplivu in koristih programa Erasmus+. Če vas zanimajo projekti strateških partnerstev in mobilnosti strokovnega osebja znotraj programa Erasmus+, vas vabimo, da se udeležite svetovanj in seminarjev za potencialne prijavitelje, ki v teh dneh potekajo v Kopru, Mariboru in Ljubljani. Več o dogodkih, terminih svetovanj in prijavi si lahko preberete na tej povezavi. Dajte svojim programom evropsko dimenzijo! Česa se organizacije lahko naučijo prek vključenosti v mednarodne projekte in kaj le ti pomenijo za njihovo lokalno okolje in (profesionalni) razvoj sodelujočih, si lahko preberete v tem prispevku, ki ga je pripravila sodelavka Razvojno izobraževalnega centra (RIC) Novo mesto. Maruša Bajt (marusa.bajt@cmepius.si), CMEPIUS RIC Novo mesto gradi na znanjih in izkušnjah, pridobljenih v mednarodnih projektih V Razvojno izobraževalnem centru (RIC) Novo mesto kot partner sodelujemo v številnih mednarodnih projektih, ki so financirani znotraj programa Erasmus+ K2 Strateška partnerstva, katerih poglavitni namen je prenos in izmenjava dobrih praks za opolnomočenje različnih ranljivih ciljnih skupin. Projekti obenem omogočajo tako strokovno kot osebno rast zaposlenih, ki delajo na projektih. Pred kratkim se je zaključil dvoletni projekt TIME@Net (Transnacionalna mreža za spodbujanje inovativnih modelov izobraževanja, učenja in vključenosti v delo), v katerem smo sodelovali skupaj z drugimi osmimi različnimi evropskimi partnerji. Namen projekta je bil pomagati mladim z motnjami v duševnem razvoju k večji vključenosti v delo, usposabljanje in življenje na sploh. V projektu smo pripravili priročnik za strokovnjake in pilotno usposabljanje v Sloveniji s poudarkom na povezovanju s podjetji in drugimi pomembnimi organizacijami že od začetka procesa vključevanja. Po končanem usposabljanju so udeleženci pridobljeno znanje prenesli v svojo državo z izdelavo individualnih planov vključevanja oseb z motnjami v duševnem razvoju v tesnem sodelovanju izobraževalnih organizacij s trgom dela. V drugem projektu Plan Be, ki teče že dobro leto, skušamo preko spodbujanja prostovoljstva in aktivnega staranja vplivati tudi na boljšo kakovost življenja starejših. To bomo dosegli z izvedbo programov na podlagi 8 modulov, ki jih trenutno v projektu razvijamo. Po usposabljanju izvajalcev modulov, ki je potekalo pred kratkim v Italiji, ter po testiranju modulov v vseh štirih partnerskih državah (na Portugalskem, Finskem, v Italiji in pri nas) bomo spomladi organizirali zaključni mednarodni enotedenski dogodek v Sloveniji, predvidoma v maju. Tina Strnad (tina.strnad@ric-nm.si) in Metod Pavšelj (metod.pavselj@ric-nm.si), RIC Novo mesto 16 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education RIC Novo mesto tudi z novimi mednarodnimi projekti Pred kratkim smo začeli štiri nove projekte. Projekt Talking se osredotoča na ciljno skupino priseljencev ter razvoj kompetenc strokovnjakov z uporabo transakcijske analize v programih za priseljence. Projekt ScienceLit - Scientific Literacy for All je predvsem namenjen dvigu dostopa do naravoslovnih znanosti tistim, ki tradicionalno niso imeli dostopa do akademskih znanj. Projekt Hey! Teachers, don't leave the kids alone! bo ugotavljal, ali so učni pristopi, ki jih uporabljajo učitelji, v skladu z novimi trendi socialnih sprememb, ter razvijal posebna usposabljanja za učitelje, ki bodo temeljila na individualni obravnavi učencev in dela s celo družino, kar jim bo omogočilo učinkovitejše soočanje z dnevnimi izzivi, izboljšanje njihove socialne vključenosti in izboljšanje stopnje dobrega počutja. Cilj zadnjega projekta Upskillead - Upskillig Adult Educators for Digital Lead pa je posodobiti kompetence izobraževalcev odraslih na področju IKT in njegovo uporabo v učnem procesu. V projektu bomo pripravili in razvili seznam ključnih kompetenc, kurikulum in učno gradivo, sistem Open badges za ugotavljanje kompetenc, e-platformo z e-Akademijo ter program z e-gradivi za razvoj izobraževalcev odraslih. Tovrstni projekti pomenijo dodano vrednost našim rednim dejavnostim in projektom. Na eni strani omogočajo prenos preverjenih učinkovitih praks in krepitev kompetenc zaposlenih in naših parterjev ter tako nenehno izboljševanje našega dela, na drugi pa širijo možnosti podpore predvsem ranljivim ciljnim skupinam v našem okolju. Podrobnejše informacije o projektih in gradiva so dostopna na naši spletni strani Tina Strnad (tina.strnad@ric-nm.si) in Metod Pavšelj (metod.pavsel j @ric-nm.si), RIC Novo mesto Brlog znanja v Pravljičnem gozdu V sklopu decembrskih dogodkov na mestni ploščadi v Kočevju smo se tudi na Ljudski univerzi Kočevje (LUK) odločili, da se obiskovalcem predstavimo s pestrimi aktivnostmi, ki v naše okolje prinašajo vedno nove možnosti izobraževanj in usposabljanj. Na stojnicah v Pravljičnem gozdu smo predstavljali naše tekoče projekte. Na prvi stojnici smo razstavili makete tarčnih vrst, ki so nastale znotraj projekta Ohranjanje območij Natura 2000 Kočevsko, krajše LIFE Kočevsko. V sklopu istega projekta je bil obiskovalcem na ogled postavljen tudi infomat, ki bo stal v Orlovi sobi v Kočevski Reki. Infomat je bil zanimiv tako otrokom kot tudi starejšim, saj interaktivno posreduje informacije o Reškem jezeru in tarčnih vrstah, ki živijo na omenjenem območju. 17 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education RAZVOJNO IZOBRAŽEVALNI CENTER NOVO MESTO Na drugi stojnici smo se predstavili s programi Univerze za tretje življenje obdobje, Oživljanja podeželja in Centra za medgeneracijsko učenje. Obiskovalci so si ogreli roke z Miklavževim čajem, ki nam ga je pomagal pripraviti g. Alojz Vidic, za prigrizek pa smo pripravili zelenjavne in pica mafine. Naša tretja stojnica, Medvedova menjalnica, je bila med vsemi najbolj obiskana. Obiskovalce so privabila sadna nabodala, oblita s čokolado, in stojnica, polna igrač, iger, didaktičnih pripomočkov, knjig in še bi lahko naštevali. Hkrati je potekala tudi medvedova nagradna igra. Dogajanje ob stojnicah smo popestrili s kulturnim programom. Druženje smo začeli s kitarskih duetom Line in Neže Adamič. Sledil je nastop Primoža Turka v spremljavi Janija Kovačeca. Prireditev sta povezovala Žiga Murn Lindič in Tjaša Šarkezi, ki sta svoje delo opravila zelo strokovno. Ne smemo pa pozabiti na našega »čisto pravega medveda« Tima Potiska, ki je skrbel za dobro voljo. Vsem sodelujočim se najlepše zahvaljujemo za njihov dragoceni prispevek k sooblikovanju našega brloga. Vsem bralcem zaposleni na LU Kočevje v novem letu želimo obilo sreče, zdravja ter poslovnih in osebnih uspehov. Sonja Hribar (sonja.hribar@lu-kocevje.si), LUK Aktualni mednarodni projekti v Šolskem centru Nova Gorica Šolski center Nova Gorica (ŠCNG) je v šolskem letu 2016/2017 partner v treh mednarodnih Erasmus+ KA2 projektih Strateška partnerstva na področju ■&■ Erasmus+ poklicnega izobraževanja in usposabljanja, sodelovanje za inovacije in izmenjavo dobrih praks. V projektu BOQua - Evropski kvalifikacijski koncept Specialist za poklicno orientacijo je glavni cilj postaviti evropski kvalifikacijski koncept za usposabljanje zaposlenih, ki se pri svojem delu ukvarjajo s poklicno orientacijo različnih ciljnih skupin. V projektu bo pripravljenih 5 modulov s fokusom na različnih poklicnih področjih. To so industrijsko-tehnično področje, obrt, trgovinsko področje, storitve in ekonomija, ki bodo testirani v pilotni fazi, ustvarjen bo tudi vodnik dobrih praks. Cilj projekta Quali Pro Air Escort je kvalifikacijski koncept, ki bo vseboval kvalifikacije in cilje usposabljanja za posameznike, ki (že) delajo ali še bodo delali na področju tujcev, migrantov, beguncev in prosilcev za azil. Koncept bo nastal na podlagi kvalifikacijskega profila oseb, ki s tujci, migranti idr. že delajo ter bo omogočal primerljivost znanj in ključnih delovnih procesov pri delu s tujci na ravni Evropske zveze. Girls Tech projekt je izmenjava dobrih praks 8 držav partneric, preko predstavitev načinov in instrumentov s katerimi države spodbujajo vključevanje deklet/žensk v SOLSKI CENTER J J \invA nn=nA izobraževanje in delo na področjih STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics). Države partnerice si prizadevajo za enakost spolov na področju STEM v izobraževanju in na trgu dela, še posebej za večji delež deklet v tehniških poklicih. Martina Jejčič (artina.jejcic@scng.si), ŠCNG © 18 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education NE PREZRITE Ponujamo vam priložnosti za nova znanja Želite nadgraditi svoje znanje? Kliknite na naš portal Kam po znanje (https://pregled.acs.si) in izberite med več tisoč izobraževalnimi programi za odrasle, ki vam jih ponujajo izvajalci izobraževanja v času spomladanskih vpisov. Na portalu so vam na voljo tudi druge koristne informacije o možnostih formalnega in neformalnega izobraževanja in učenja, aktualne novice s področja izobraževanja ter zanimive spletne povezave. Zbrane informacije na portalu Kam po znanje naj bodo v pomoč pri iskanju novega znanja! Erika Brenk (erika.brenk@acs.si), ACS Prenovljen spletni prikaz CMEPIUS statistik Na CMEPIUS-u smo prenovili spletni prikaz statistik, kjer lahko poleg podatkov za program Vseživljenjsko učenje najdete tudi razpoložljive statistike za program Erasmus+ ter program NFM/EGP. V statistikah so na voljo podatki o razpoložljivih in porabljenih sredstvih, sodelujočih posameznikih in organizacijah idr. Podatke lahko iščete po področjih izobraževanja, po posameznih akcijah, letih sodelovanja, državah, regijah itd. Spletna stran statistik je na voljo na spletnem naslovu http://statistike.cmepius.si, za podrobnejše statistike, ki jih lahko prilagodite svojim potrebam, pa kliknite na gumb "želim izvedeti več". Lepo vabljeni k ogledu! Urša Bajželj (ursa.bajzelj@cmepius.si), CMEPIUS m 1 gTanb vam?* i cMirw» Mednarodno sodelovanje v številkah (2007 - 2016) SAEOSTVAV« PORABA V H ŠTEVILO UDELEŽENCEV ŠTEVILO ORGANIZACIJ 1 A B&ffiffl 93.514.673 96% ttriiip i *» Pregled po področjih izobraževanja # * # JB. ŠOLSKO POKLICNO IZOBRAŽEVANJE L IZOBRAŽEVANJE IN USPOSABLJANJE I VISOKOŠOLSKO IZOBRAŽEVANJE IZOBRAŽEVANJE OO RASLIM i 19 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education POSVETI, KONFERENCE Pedagoško-andragoški dnevi - PAD 2017 Slovenija, Ljubljana Oddelek za pedagogiko in andragogiko Filozofske fakultete v Ljubljani v letošnjem študijskem letu za svoje diplomante organizira Pedagoško-andragoške dneve - PAD 2017, ki bodo na Filozofski fakulteti v Ljubljani. Tema strokovnega dogodka je Migracije in izobraževanje. Vsebinska opredelitev, okvirni program in druge informacije o dogodku so objavljene na spletni strani http: //www .pad.si. 6. poslovna informativa Slovenija, Ljubljana Poslovna Informativa je namenjena zaposlenim, vodstvenim kadrom, kadrovikom, samozaposlenim, obrtnikom, brezposelnim in vsem, ki jih zanima nadgradnja znanja na delovnem mestu ali zasebno. Na enodnevnem konferenčnem dogodku bodo ustvarjali stičišče med posamezniki, ki se želijo strokovno in poslovno razvijati, iščejo rešitve za hiter in kakovosten razvoj podjetja in delovnega okolja ter si želijo povezovanja in sodelovanja z drugimi podjetji in podjetniki. Več informacij o prireditvi najdete na spletni strani. 9. informativa Slovenija, Ljubljana Informativa na enem mestu ponuja pregled izobraževalnih programov, ki so na voljo v Sloveniji ter v tujini - od srednjih šol do visokošolskih in podpiplomskih programov, dodatnega izobraževanja in usposabljanja, jezikovnih tečajev, vseživljenjskega učenja itd. Organizatoiji želijo obiskovalcem na enem mestu predstaviti še druge pomembne informacije, povezane z izobraževanjem. Več informacij o brezplačni prireditvi najdete na spletni strani. 20 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education Nove tehnologije v izobraževanju 2017 (New Technologies in Education 2017) Srbija, Beograd Namen konferenčnega in sejemskega dogodka, ki bo v Belexpocentru in prostorih Holiday Inn hotela v Beogradu, je izboljšati kakovost izobraževanja v tem delu sveta z uporabo informacijskih in komunikacijskih tehnologij. Več lahko najdete na spletni strani dogodka. Didacta 2017 Nemčija, Stuttgart Sejem učil in učnih pripomočkov, na katerem razstavljajo strokovnjaki različnih izobraževalnih področij, vam ponuja tudi bogat spremljevalni program: številne forume, delavnice, predstavitve, predavanja, seminarje, razstave in panelne razprave. Informacije o največjem evropskem sejmu učil in učnih pripomočkov lahko dobite na spletnih straneh prireditve. 25th Annual Conference of the ESREA Life History and Biography Network (25. letna konferenca omrežja ESREA za preučevanje življenjske poti in biografij) Danska, Kopenhagen Tema letne konference Omrežja Evropskega združenja za raziskovanje izobraževanja odraslih (European Society for Research on the Education of Adults -ESREA) za preučevanje življenjske poti ESREA/LHBN 2017 LIFE HISTORY AND BIOGRAPHY NETWORK in biografij (ESREA Life History and Biography Network) je Živimo z diskurzi - (Kako) koristijo svetu, v katerem živimo? (Discourses we live by - (How) Do they benefit the world we live in?). Podrobnosti najdete na konferenčni spletni strani. UNESCO Global Forum on Global Citizenship Education Kanada, Ottawa UNESCOV Svetovni forum o globalnih vidikih državljanske vzgoje (Global Forum on Global Citizenship Education - GCED), ki poteka vsaki dve leti, je edinstven globalni dogodek, posvečen ključnim vprašanjem politike GCED in pregledu trendov in dobrih praks na tem področju. 3. forum bo potekal takoj po preglednem srečanju o globalnem akcijskem načrtu izobraževanja za trajnostni razvoj. Global Citizenship Education 21 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education XIX. strokovni posvet pomočnikov ravnateljev: Inovativnost, ustvarjalnost in vloga pomočnikov ravnateljev Slovenija, Portorož Inovativnost in ustvarjalnost sta ključni za uspešno delovanje organizacij in tudi vseh nas, zato ju je treba pri mladih spodbujati na vseh področjih. Na letošnjem posvetu pomočnikov ravnateljev se bodo udeleženci lahko seznanili z nekaterimi inovativnimi in ustvarjalnimi pristopi, ki jih bodo podprli z najnovejšimi spoznanji stroke. Več o posvetu najdete na spletni strani posveta. J Posveti pomočnikov ravnateljev Kulturni bazar 2015 Slovenija, Ljubljana S Kulturnim bazarjem želijo organizatorji doseči boljšo obveščenost o kulturni ponudbi v Sloveniji ter v strokovni in širši javnosti prebuditi interes za kulturno-umetnostno vzgojo oziroma za kulturo. Na razstavnih prostorih v treh preddveijih predstavlja svojo bogato ponudbo skoraj 300 kulturnih ustanov ter številni samostojni kulturni ustvarjalci iz vse Slovenije. V predavalnicah in dvoranah se zvrstijo številna predavanja, delavnice in strokovne razprave z različnih področij, vodeni ogledi predstav (gledališke, glasbene, plesne, filmske ...), razstav ter nastopi ustvarjalcev in umetniških skupin. Podrobnosti si lahko ogledate na spletni strani Bazarja. VI. znanstveni posvet Vodenje v vzgoji in izobraževanju: Vodenje, ki (se) spreminja. Razvoj in perspektive vodenja v izobraževanju Slovenija, Portorož Na posvetu bodo iskali odgovore na vprašanja, kot so na primer: Kakšni so dobri (odlični) vodje na sistemski ravni, na ravni vrtca, šole, razreda, oddelka? Kako vodje v oddelku, v vrtcu, šoli in sistemu spreminjajo ustaljeno miselno naravnanost? Več informacij je objavljenih na spletni strani posveta. 22 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education KNJIŽNICA ACS Zadnja številka Andragoških spoznanj v letu 2016 Uporaba novih tehnologij v izobraževanju je tema zadnje številke revije Andragoška spoznanja za leto 2016. »E-izobraževanje je oblika izobraževanja, ki je prisotna vsepovsod,« je dr. Marko Radovan napisal v uvodniku številke, in dodaja, da v stroki prevladuje prepričanje, da je uporaba informacijsko-komunikacijske tehnologije (IKT) v izobraževanju »prispeva h kakovosti poučevanja, motivaciji učencev in trajnejšemu znanju«. V številki lahko beremo o spremenjeni pedagoški praksi z uporabo IKT, o sprejemanju IKT, ponudbi e-izobraževanja v Sloveniji med letoma 2006 in 2015, svoje mesto pa so dobili tudi Wikiji v izobraževanju. Več si preberite v reviji, ki je na voljo tudi pri nas. Simona Kavčič (simona.kavcic@acs.si), ACS Zadnja številka revije Sodobna pedagogika za leto 2016 Zadnja lanska številka revije prinaša prispevke s področja predšolske vzgoje, osnovnega izobraževanja, priložnostnega učenja in tudi poklicnega izobraževanja. Vključuje izobraževanje na domu v Sloveniji, praktično izobraževanje študentov s posebnimi potrebami v delovnih procesih in še marsikaj zanimivega. Številko že najdete na naših knjižnih policah! Sodobna pedagogika je vrhunska znanstvena revija za področje vzgoje in izobraževanja v slovenskem prostoru. Objavlja predvsem znanstvene prispevke s področja vzgoje in izobraževanja, ki so nastali na podlagi teoretičnih in empiričnih raziskav. Simona Kavčič (simona.kavcic@acs.si), ACS JOURNAL OF Vocational Education & Training Še zadnja lanska številka revije Journal of Vocational Education & Training Izšla je še zadnja lanska številka revije Journal of Vocational Education & Training. V njej si preberite prispevke o zanimivih temah s področja poklicnega izobraževanja in usposabljanja, med drugim o osipnikih v Švici in o inovativnem vedenju učiteljev poklicnega izobraževanja in usposabljanja. Več pa si lahko preberete tudi v publikaciji, ki je na voljo v naši knjižnici. 23 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education Knjižnice lahko pomagajo pri spodbujanju razvoja pismenosti! Ste kdaj zares pomislili na to, kako pomembno vlogo imajo knjižnice v našem življenju? Kakšna dragocenost se pravzaprav skriva na knjižnih policah in za njimi? Z zagotavljanjem različnih dejavnosti in virov (bodisi v tisku bodisi na spletu) za vse starostne skupine in vse ravni pismenosti, knjižnice lahko veliko prispevajo k podpiranju bralne kulture in razvoju pismenosti prebivalstva. To je potrdil tudi UNESCOV Inštitut za vseživljenjsko učenje (UIL). Izdal je poročilo o tem, kako lahko knjižnice pomagajo pri spodbujanju razvoja pismenosti tudi na nacionalni ravni. Vključuje tudi priporočila za oblikovalce politik: • Vključiti knjižnice v politični dialog pri razvijanju pismenosti in zagotoviti, da so knjižnice sestavni del strategij in prizadevanj o razvoju pismenosti na lokalnih in nacionalnih ravneh. • Omogoči knjižnicam, da prispevajo k opismenjevanju okolja, ki spodbuja k razvoju, krepitvi in ohranjanju pismenosti v okviru vseživljenjskega učenja. • Se prepričati, da so knjižnice vključujoče ter imajo znanje in vire za zagotavljanje ustreznih gradiv v prijetnem prostoru za marginalizirane, ranljive in manjšinske jezikovne skupine. • Institucionalizirati profesionalizacijo in vlagati v stalno usposabljanje knjižničnega osebja. • Uporabiti podatke, ki jih knjižnice zagotavljajo, za boljšo informiranost ustvarjalcev politike in za usklajevanje prizadevanj za večanje pismenosti različnih interesnih skupin. Knjižnice so lahko odlični partnerji pri ozaveščanju o pomembni vlogi posameznika ter njegovega ožjega in širšega okolja pri razvijanju pismenosti tako pri otrocih kot pri odraslih. Ponujajo vire za mlade in odrasle na vseh ravnem pismenosti, podpirajo pa tudi odrasle z manj razvitimi spretnostmi. In če se torej še nikoli niste vprašali, kaj še dobite v knjižnici, poleg številnih knjig, je čas, da povprašate, pobrskate in tudi izbrskate, kaj vse še ponuja vaša knjižnica. Simona Kavčič (simona.kavcic@acs.si), ACS Založnik: Andragoški center Slovenije, Šmartinska 134a, 1000 Ljubljana | Urednica: Simona Kavčič (T: 01 5842 575, E: simona.kavcic@acs.si) | Odgovorna urednica: mag. Zvonka Pangerc Pahernik (T: 01 5842 567, E: zvonka.pangerc@acs.si) | Drugi člani uredniškega odbora: mag. Andrej Sotošek, direktor ACS, dr. Tanja Možina, mag. Tanja Vilič Klenovšek in mag. Margerita Zagmajs ter | Jezikovni pregled: Simona Kavčič | Računalniška postavitev: Simona Kavčič | Korektorici: Erika Brenk, mag. Zvonka Pangerc Pahernik | Oblikovanje: Larisa Hercog ISSN 1855-5942 | Številke je mogoče prebrati na: http://www.acs.si/e-novicke. Izdajo glasila e-Novičke denarno omogoča Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti. 24 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education