Strojniški vestnik - Journal of Mechanical Engineering 53(2007)10, 706-713 UDK - UDC 684.434.7 Strokovni članek - Speciality paper (1.04) Razvoj varnega sedeža vozila Development of a Safe Car Seat Vili Malnarič - Mirko Zupane - Mitja Drenovec (TPV d.d., Novo mesto) Prispevek predstavlja postopek z naborom in vrstnim redom dejavnosti, potrebnih za uspešen razvoj in industrializacijo varnega sedeža. Pri razvoju sedeža je potrebno upoštevati dejstvo, da je le ta varnostni del, ter skladno s tem upoštevati opravila, ki določajo postopke obravnave izdelkov z varnostnimi značilkami. Dejavnosti razvoja varnega sedeža so združene v tri sestave in sicer: priprava izhodišč za razvoj varnega sedeža; navidezni razvoj varnega sedeža in vrednotenje navidezno razvitega varnega sedeža. Predstavljen postopek združuje načela sočasnega inženiringa in skupinskega dela, skrajšuje razvojne čase in zmanjšuje stroške razvoja. © 2007 Strojniški vestnik. Vse pravice pridržane. (Ključne besede: avtomobilski sedeži, razvoj izdelkov, varnost) Here we present a list and order of actions to be taken for the successful development and industrialization of a safe car seat. During the seat's development, its safety role in the car has to be considered. With respect to this, the procedures defining the safety characteristics of the products have to be taken into account. The development stages for a safe car seat are merged within three phases, as follows: the preparation of the starting points for the development of a safe car seat, the virtual development of a safe car seat, and the validation of a virtually developed safe car seat. The introduced procedure brings together simultaneous modern engineering and team work, shortens the development time and reduces the development costs. © 2007 Journal of Mechanical Engineering. All rights reserved. (Keywords: car seats, product development, seat safety) 0 UVOD Podjetje TPV, Novo mesto, deluje kot razvojni dobavitelj na področju avtomobilske industrije, pri katerem so ključni izdelki avtomobilski sedeži. Biti razvojni dobavitelj je cilj dobaviteljev v avtomobilski industriji. S tem si dobavitelj zagotovi dolgoročnost poslovanja in nemoten razvoj podjetja. Ko podjetje postane razvojni dobavitelj ima možnost večje ustvarjalnosti pri snovanju in razvijanju izdelka. Z zamislimi lahko zelo pomaga svojemu kupcu, da lahko na koncu naredi še bolj konkurenčen in prepoznaven izdelek, sam pa uveljavi svoje specifične sposobnosti in konkurenčne prednosti. Preden podjetje lahko izkoristi vse prednosti razvojnega dobavitelja, pa mora doseči, da mu to kupci priznajo. V TPV-ju smo zato na podlagi izkušenj, sodobnih spoznanj, posebnosti avtomobilske industrije in zaradi smernic, kakor so kratki časovni roki, zmanjševanje stroškov, vedno večje zahteve po kakovosti razvili in vpeljali postopke za razvoj varnega sedeža. Postopki za razvoj varnega sedeža so sestavljeni iz treh sestavov dejavnosti: priprava izhodišč za razvoj varnega sedeža, navideznega razvoja varnega sedeža in vrednotenja navidezno razvitega varnega sedeža ([1] in [2]). 1 PRIPRAVA IZHODIŠČ ZA RAZVOJ VARNEGA SEDEŽA 1.1 Študij zahtev in smernice za razvoj varnega sedeža Začetna dejavnost razvoja sedeža je na temelju zvezka zahtev za skupino sedežev, ki vsebuje nabor funkcionalnih in drugih kupčevih zahtev ter 3D okolja avtomobila in izmernih zahtev (sl.l), preučili vse razpoložljive informacije, kamor spadajo: 706 Strojniški vestnik - Journal of Mechanical Engineering 53(2007)10, 706-713 - lasten arhiv s podatki predhodnih razvijanj izdelka in postopka, rešitve konkurence in izsledke raziskav na področju trga avtomobilskih sedežev; - zahteve ECE (R12, R14, R16, R17, R21, R25, R94 in R95); - prestali predpisi in smernice (EuroNCAP SAE, RCAR itn.); - zakonodaja s področja varnosti in zdravja pri delu, okoljski vidiki ter cilji in programi ravnanja z okoljem. Rezultat vse dejavnosti preučevanja so smernice za razvoj varnega sedeža ([1] in [4]), ki bo: manjmanj obremenjeval okolje, izdelan iz dovoljenih materialov, varen in ergonomičen. 1.2 Načrt razvoja varnega sedeža Na podlagi smernic za razvoj varnega sedeža se v tej fazi pripravi podroben načrt razvoja varnega sedeža ([1] in [4]), ki obsega: - popis skupine razvojnikov in virov, - metode dela, - nabor osnutkov in rešitev posameznih funkcij (si. 2), - nabor predvidenih testov za vrednotenje (si. 3), - terminski načrt (si. 4), - vsebinski okvir - cilje razvoja varnega sedeža. 2 NAVIDEZNI RAZVOJ VARNEGA SEDEŽA V tem sestavu dejavnosti se začne dejanski razvoj varnega sedeža. Vse dejavnosti potekajo v navideznem okolju, kar pomeni veliko prilagodljivost, hitro odzivnost in majhne stroške. Ključni pogoj za dosego cilja je tudi razvoj po načelih sočasnega inženiringa, za kar so dobrodošla tudi orodja kot so FMEA in obdelava značilk izdelka. Skupaj z glavno dejavnostjo konstruiranja se začnejo tudi druge dejavnosti, to so: navidezna vrednotenja, načrtovanje tehnologije, načrtovanje kakovosti, določitev ter obdelava značilk izdelka in D FMEA. Vse dejavnosti se ponovijo večkrat, tako da dosežemo optimalno oblikovanje glede na funkcijo, tehnologijo in ceno. 2.1 Konstruiranje Konstruiranje je glavna in povezovalna dejavnost znotraj navideznega razvoja varnega sedeža in tudi znotraj celotnega postopka razvoja varnega sedeža. Konstruiranje se začne tako, da se: v 3D okolju avtomobila najprej postavijo osnovne izhodiščne točke, iz nabora rešitev izberejo najprimernejše rešitve, postavijo osnovni elementi, to so vodila, nagibni mehanizem osnutek zunanje površine sedežev, itd. Nato se začne konstruiranje Sl. 1. Notranje mere in parametri delavnega mesta voznika 12 Prednosti Slabosti Dodaten opis Ocena SI. 2. Primer nabora rešitev ključavnice zadnjega naslona t. res tve 3 4 Slika Razvoj varnega sedeža vozila - Development of a Safe Car Seat 707 Strojniški vestnik - Journal of Mechanical Engineering 53(2007)10, 706-713 I fi TPV d.d. Razvoj PREDVIDENI TESTI ZA VALIDACIJO SEDEŽA SPREDAJ Preizkus/ Test Opis / Pogoj Zahteva Ugrodje Realizacija (kraj) | Oblečeno ogrodje Metoda Merilna oprema Status MO Za izdelat in nabava Ustreznosti po normi ECE 17 Odpornost naslona 58 mdaN < 43° TPV 1011 * merilnik sile 0 do 100 kg * libela digitalna * merilnik sile 0 do 500 kg * merilnik sile 0 do 150 kg NE NE DA - 2000 kg NE - vreteno Center gravitacije 22 x teža sedeža TPV 1012 * jeklena vrv fi 8 10 m * vitel do 1500kg * napenjalka M10 * objemka fi 8 Odpornost vzglavnika 102 mm Max TPV 1013 - umetna glava Al - ročica vretena brez 1 daN min -dinamometer 0 d0 500N NE - uteži različne 10 kg, Sl. 3. Nabora predvidenih testov za vrednotenje Srtart ¦ « - Projekt sedež E Definicija projekta ± Organizacija projekta in preučitev zvezka zahteu E Definicija izdelka - I.krog definicije izdelka E Konstruiranje E FEM . *"*. E Postau rt eu karakteristik E Izdelava tehnične dokumentacije ^^^^^ E Izdelava prototipov fr Testiranje prototip ou •--------' & FMEA EH 2. k rog definicije izdelka E Definicija procesa H 1. krog definicije procesa 9 2. krog definicije procesa E Industrializacija Konec ±±!lJ Sl. 4. Terminski načrt razvoja varnega sedeža Sl. 5. Potek razvoja varnega sedeža Podpis:ModifiOS *U Kosovnica Projekt Odgovorni konstrukter: Datum: Zap. Et. Nivo 1 Nivo 2 Nivo 3 Nivo 4 Nivo 5 Funkcija - Ime Modif kom pone nteül Modif ko m pone nte 02 Poreklo dela Odgovorni tehnolog Nabav nik Kakov ost-nik Simetrija 1 Simetrija 2 Enakost ŠL Kosov Opombe Material 1 1 Tip avta 1 SEDEŽ SPREDAJ 1 LEVI 11 SKLOP 11 SKLOP Sestavljen sedež 1 2 2 1 Tip avta 1 SEDEŽ SPREDAJ 1 LEVI 1 VZGLAVNIK 11 SKLOP Sestavljen (Oblečen) vzglavnik 1 2 da 1 3 1 Tip avta 1 SEDEŽ SPREDAJ 1 LEVI 1 VZGLAVNIK 7 CEVI Cev vzglavnika 1 1 da 1 v slabšem primeru simetrija E275+CR1 po EN 10305-3; Rm=440MPa; A=8% 4 1 Tip avta 1 SEDEŽ SPREDAJ 1 LEVI 1 VZGLAVNIK 4 PENE Pena vzglavnika 1 ¦ da ' 1 Tip avta 1 SEDEŽ SPREDAJ 1 LEVI 1 VZGLAVNIK PREVLEKA Prevleka vzglavnika ¦ da ' 8 1 Tip avta 1 SEDEŽ SPREDAJ 1 LEVI ¦> NASLONJALO 11 SKLOP Zvarjenec naslona 1 7 da 1 j 1 Tip avta 1 SEDEŽ SPREDAJ 1 LEVI ¦> NASLONJALO 11 SKLOP Sestavljen (Oblečen) naslon 1 7 da 1 8 1 Tip avta 1 SEDEŽ SPREDAJ 1 LEVI 7 NASLONJALO 11 SKLOP Plastične puse za naslon qlave- stopenjski 1 1 da 1 sestavljen iz več delov Sl. 6. Kosovnica povezav med osnovnimi elementi, prilagoditve, iskanje novih rešite, testi itn. Da se v celotnem naboru nastajajočih komponent ne izgubi nadzor, je takoj treba ustvariti tudi kosovnico s spremljanjem sprememb (sl. 6). Pri konstruiranju je treba imeti ves čas v mislih funkcijo celotnega sedeža, funkcije posameznih komponent in vse zahteve kupca, zakonodaje in predpisov. Rezultat konstruiranja in s tem tudi razvoja varnega sedeža je definicija varnega sedeža, ki je podana v obliki 3D modelov, risb, kosovnic. Končna definicija varnega sedeža, kamor spada tudi izbira materialov in kupljenih delov, temelji poleg zvezka zahtev za izdelek tudi na poročilih navideznih vrednotenj, analize cen ter dobavljivosti materialov in kupljenih delov, analize povezanih zdelal: Datum: 708 Vili Mainarle - Mirko Zupane - Mitja Drenovec Strojniški vestnik - Journal of Mechanical Engineering 53(2007)10, 706-713 tehnologij, prednostnih, priporočilnih in dovoljenih listah materialov in kupljenih delov. 2.2 Navidezna vrednotenja V okviru dejavnosti navideznih vrednotenj z raznimi navideznimi orodji preverimo zahtevane funkcije zasnovanega varnega sedeža. Navidezna vrednotenja obsegajo trdnostne, vzdržljivostne, vibracijske in toplotne analize, analize kinematike in trkov ter druge za definicijo varnega sedeža potrebne analize. Pri načrtovanju navideznih vrednotenj je treba posebno skrb posvetiti usklajenosti le-teh s kasnejšimi preizkušanji, kar omogoča določitev zanesljivosti navideznih vrednotenj in njihovo optimiranje (si. 7). Rezultat vrednotenj je podan v obliki poročil (si. 8), ki podajajo opise izvedenih analiz, rezultate analiz in komentarje. Komentarji morajo vsebovati tudi predloge izboljšav določitve varnega sedeža in priporočila za izbiro materialov ([1] in [3]). 2.3 Načrtovanje tehnologije Dejavnost načrtovanja tehnologije je zelo obsežna. Namen dejavnosti je določitev tehnoloških postopkov, ki so podani s sinoptiko postopka (si. 9), delavnimi mesti, časi opravil, zasnovami, normativi porabe materiala, matičnimi podatki za informacijski sistem, tehnološkimi opravilnimi listi in prepoznanimi okoljskimi vidiki. Definicija tehnoloških postopkov je ključna dejavnost znotraj postopka razvoja postopka saj povezuje vse njegove dejavnosti, močno pa lahko tudi vpliva na končno definicijo izdelka. 2.4 Določitev in obdelava značilk izdelka Namen dejavnosti je, da celotna skupina, ki sodeluje pri razvoju, določi obdela značilke, ki so glede na izdelovalnost, sestavljivost, varnost in okolje ključne za celoten sedež. Popis in obdelava značilk se izvaja z uporabo preglednice značilk (si. 10), ki omogoča sistematično in skupinsko delo. Značilke se delijo na razsežne in ostale. Razsežne značilke se nanašajo predvsem na geometrijsko obliko izdelka, ostale pa popisujejo: mehanske lastnosti materiala, nosilnosti zvarov, nosilnost vijakov (nateg/tlak, zasuk), sile upravljanja s sedežem itn. Za vse prepoznane značilke je treba določiti pomembnost, dopustne meje, kar v primeru razsežnih značilk pomeni analizo toleranc. V nadaljevanju je treba za S1.7. Načrtovanje navideznih vrednotenj Poročilo virtualnih vrednoteni - Projekt Sedež Spredaj Obremenitve Koordinate prijemal šla sil [m ml |x|y|zx|y|z 1674,76 -336 053,339 V elikosti sil [N] Koordinata prijem ališca sil |mml Y Max Velikosti sil [N] napetos t XYZ [N/mm2] 100 L l Max deformacij a [mm] 15,8 lo kac ija /s lika vrh vzglavnika lo k acija/s lik a vrh vzglavnika 1518,69 -336,611 2746_______6 f\ Rp=275N/mm2 OK Sedež Spredaj Sedež Spredaj 1674,76 -336 ^ 536_______6 Rp=300N/mm2 OK Potrebno preveriti stabilnost botnih stranic (Bucking). mehanizma SI. 8. Izsek iz poročila navideznih vrednotenj Sila 1 Oznaka testa lo kacija/s lika Test 1 OK cev naslona Test 2 280 35,9 Sila pr ijemlje na vrhu naslona vrh vzglavnika vrh vzglavnika 466,899 Sedež Spreda okolica vpetišč nape, okvir F1 + F2 300 200 32,6 vrh vzglavnika vrh vzglavnika 953,339 6.611 466,899 Okolic ngibnega mehanizma ax = 20 g 7,74 vrh vzglavnika vrh vzglavnika Okolic ngibnega ax = - 20 g 7,74 vrh vzglavnika vrh vzglavnika OK Sedež Spreda Razvoj varnega sedeža vozila - Development of a Safe Car Seat 709 Strojniški vestnik - Journal of Mechanical Engineering 53(2007)10, 706-713 PS P0 Progresivno štancanje 315T Pranje (linija) Q0 Raaglevanje (raaglevalni stroj) ag Odprešek Sl. 9. Sinoptika za izdelavo odtiska I Preglednica značilk Risba ZVARJENEC NASLONA SPREDAJ Dobavitelj Oznaka dela 302653-07-A Vodja projekta Index Projekt Point N° Opis karakteristike Ozn. Os na nacr. Nominala Toloranca Klas a Min Max Projektirana izvedljivost Kritičnost Akcijski plan Informacije za meritve Ocena TNC Opis Ocenjen Izvedljivost TR/D Polžaj kontrolne tocke Spodnja meja Zgornja meja X Y Z 1 Pozciia tol./2/A-C/B/D/ 1 Y 426 -i 1 2 0,26999% -1 1 1 O 2 Pozciia tol./2/A-C/B/D/ 2 Y -i 1 3 4,55001% -1,5 1,5 0 66 R popravit na 3 Pravokotnost /fi 0.S/A-C/ 3 426 -0,4 0,4 3 0,26999% -0,4 0,4 1 V 4 Paralelnos 1,5/D1-D2/ 4 426 o 15 3 0,26999% 0 1,5 1 v 5 Pozciia tol./4/A-C/B/D/ 5 Z 342,38 3 0,26999% 1 v 6 Pozicija tol./4/A-C/B/D/ 6 Z 342,38 -¦> 7 3 0,26999% -2 1 v 7 Pozicija tol./2/A-C/B/D/ 7 X 86,17 -1 1 3 13,36145% -2 0,5 R popraviti na S Pozicija tol. /2/A-C/B/D/ S Y 595,52 -1 1 3 13,36145% -2 0,5 R popraviti na 9 Pozicija tol. /2/A-C/B/D/ 9 Y 158 3 13,36145% 0,5 R popraviti na 10 Pozicija tol. /3/A-C/B/D/E/ 10 X 0 -1* 15 3 0,26999% -1,5 1,5 1 v 11 Pozicija tol, /1/A-C/B/D/ 11 Z 8° -0,5 0,5 2 0,26999% -0,5 0,5 1 O 12 13 14 15 16 17 SI. 10. Preglednica značilk prepoznane značilke podati zmožnosti predvidenega postopka, ter izvesti usklajevanje definicije in tehnologije, da bo postopek lahko izpolnjeval zahteve kakovosti. 2.5 Načrtovanje kakovosti Namen dejavnosti je določitev nadzornih postopkov, ki so podani z načrtom obvladovanja za prototipe in kasneje za serijo (si. 11). Nadzorni postopki slonijo na preglednici značilk in so temelj za izdelavo osnutkov merilnih sistemov in nadzornih priprav. 2.6 Analiza mogočih napak in njihovih posledic - D FMEA D FMEA ali analiza mogočih napak in njihovih posledic definicije varnega sedeža je metoda, ki predvideva, kaj bi lahko bilo narobe in je namenjena skupinskemu delu strokovnjakov iz različnih področij. Glavna zamisel metode je določitev vzrokov napak, njihovih posledice, stopnjo tveganja in določitev nadaljnjih dejavnosti za izboljšanje definicije izdelka. Zamisel izhaja iz problematike nastajanja in odpravljanja napak pri razvoju izdelka ali nove tehnologije. Znano je namreč, da so vzroki za večino napak v prvih fazah nastajanja izdelka, to so načrtovanje, razvoj in uvajanje v proizvodnjo. Za bolj učinkovito delo je smiselno možne napake razvrstiti v naslednje skupine: obremenitve in absorpcija energije, sistem pritrditve in pozicioniranja, varnost, dinamična trdnost, sestavljivost, okolje in električna prevodnost. 3 VREDNOTENJE NAVIDEZNO RAZVITEGA VARNEGA SEDEŽA Vrednotenje navidezno razvitega varnega sedeža je namenjena optimiranju in preverjanju nastajajoče določitve varnega sedeža. Vrednotenje je sestavljena iz izdelave prototipov in izvedbe preizkušanj. Celoten razvoj varnega sedeža je običajno sestavljen iz dveh krogov navideznega razvoja in overitve navidezno razvitega varnega sedeža, preden pridemo do končne določitve varnega sedeža, ki je primerna za industrializacijo. Slika 13 prikazuje dokument za popis sprememb izdelka na podlagi izdelave prototipov in preizkušanj. 710 Vili Malnarič - Mirko Zupane - Mitja Drenovec Strojniški vestnik - Journal of Mechanical Engineering 53(2007)10, 706-713 L NAČRT OBVLADOVANJA O Pred-proizvodnja /Pred-la nsi ra nje St. Kosa Kreator Odobril Proizvod Datum zacetka _ Datum pregleda Modifikacija Koda dobavitelja Stroji, naprave, orodja za proizvajanje Karakteristike . Proizvod Proces Klasif. Specif. karakter is tik Specifikacija / Toleranca Ocenjevanje / Tehnike merjenja Vzorec Frekvenca st N1 N2 N3 Poka Yoke NASLON ZADAJ u Krivljenje vtiskovanje i varjenje 3 20 Kontrola izbrizgov v cevi 302445 Cev naslona zadaj 2/3 o Krivljenje vtiskovanje i varjenje S 0 Kontrola izbrizgov v cevi SI. 11. Načrt obvladovanja ^J$ Obrazec / Form D FMEA Izdaja / Edition 01 Stran / Page: 1/1 Odobril: ANALIZA MOŽNIH NAPAK, NJIHOVIH UČINKOV IN NJIHOVIHE KRITIČNOSTI - FMEA / FAILER MODE, CRITICALNESS AND EFFECTS ANALYSIS ANALITIKI / LEADERS: Peter Lepin_________ SPREM. /MODIF DATUM ANALIZE / ANALYSIS SPREM. DATE: /MODIF NAPAKE / MISTAKES OBLIKA / MODE UČINEK / EFFECT VZROK / CAUSE GF Resnost /Severity IPR FxGxD AKCIJA / ACTION odkrivanje NOVI IPR /NEW IPR ODGOV ORNI / ROKI RESPON /DATE SIBLE Premikanje sedeža naprej - nazaj Ropot pri premikanju Ropot, nezadovoljstvo uporabnika Neustrezna oblika ročice Ni kontrole proženja pomika (odmikali vzporeni) Odstopanja na karoseriji Neustrezno definirana geometrija ter tolerance Delno zamaknjeno odmikalo na daljšem kraku ročice pomika vodil (max. Sila proženja 60 N) Seznanitev kupca z problemom izdelave karoserije Kontrola toleranc, veriga toleranc, preizkus sestave, hirearhija kot (HCPP) Sl.12. Izsek iz D FMEA analize 3.1 Izdelava prototipov Izdelava prototipov je v postopku razvoja varnega sedeža zelo pomembna dejavnost, katere glavni namen ja zagotovitev ustreznih prototipov za preizkušanja in vrednotenje funkcionalnih značilk navidezno razvitega varnega sedeža. Posreden a nič manj pomemben prispevek k dejavnosti izdelave prototipov je tudi preverjanje določitve sedeža glede na zmožnost izdelave, preveri se izbrana tehnologija, predpisani postopki kakovosti in sama popolnost določitve. Pri izdelavi prototipov je treba zagotoviti njihovo resničnost, zato je treba uporabiti materiale in postopke izdelave, ki so kar se da v skladu s končno določitev izdelka in postopka (si. 14). Vsi prototipi so znotraj postopka izdelav tudi razsežnostno premerjeni, tako dobi vsak prototip mersko poročilo in poročilo z izsledki, ki so nastali pri izdelavi (si. 15). 3.2 Preizkušanja Znotraj preizkušanj izvedemo vse dejavnosti preizkušanj prototipov, ki so potrebne za vrednotenje funkcionalnih značilk navidezno razvitega varnega sedeža. Nabor preizkušanj izhaja iz sedanjih predpisov in zakonodaje, specifičnih zahtev kupcev in specifičnih zahtev konstrukterja. Preizkušanja izvajamo na standardnih preizkusnih strojih kakor tudi na specifični namenski opremi (si. 16). Preizkušanja so sestavljena iz statičnih, dinamičnih in trajnostnih preizkusov. SW Prototip O Proizvodnja zda a: Naziv kosa Dobaviteljeva tovarna/lokacija: Proces Reakcij s k nacrt Metoda kontrole Opis 302522 Cev naslon Dimenzija 30 kos 5 kos karakteristik zadaj 1/3 Kontrola trdnosti zvara na nateg F=35000N min. St r o j za merj enj e natezne trdnosti Izdelava cevi naslona spredaj cevi k ri vljenje Oznacevanje izdelkov Popravilo dimenzije 10 Hrup 30 kos 30 kos Dimenzija 5 kos karakteristik Kontrola trdnosti zvara na nateg F=45000N min. St r o j za merj enj e natezne trdnosti Trdnost Izdelava cevi naslona spredaj Oznacevanje izdelkov Popravilo dimenzije 10 Hrup Rocno Podpis: Datum: DATUM ANALIZE / ANALYSIS DATE: FMEA PROCESA / FMEA AMDEC: Sklop / Complex: D SYSTEM / CARACTERISTICS ODKRIVANJE / DETECTION N" Pogostost / Odkrivanje / Occurence Detection nG nF nD pogostost resnost Sedež spreda 89 82 Ni kontrole 87 Ni kontrole 86 Razvoj varnega sedeža vozila - Development of a Safe Car Seat 711 Strojniški vestnik - Journal of Mechanical Engineering 53(2007)10, 706-713 1Î> Odgovorni konstrukter: Zap. Št Vzrok: Sprememba: VZGLAVNIK SPREDAJ NASLON SPREDAJ SEDALO SPREDAJ VZGLAVNIK SPREDAJ Vzglavnik je predaleč od glave, vodila vzglavnika pa so pozicionirana preveč naprej, kar povzroči, da uporabnik čuti vodila preko pene, nosilec vzglavnika je na zadnji strani naslona preveč ven Neustrezna pozicija nagiba vodil cevi vzglavnika Zračnost plastične puše vzglavnika Sprememba nosilne cevi vzglavnika: a. Nagib vzglavnika - kot ukrivljenosti nosilca vzglavnika b. Optimiranje utorov za nastavitev višine vzglavnika -povečanje razdalje, zasuk za 90 stopinj (zareze spredaj) c. Pomakniti vodila vzglavnika nazaj in spremeniti kot Razmisliti o drugačni konstrukcijski rešitvi vzglavnika Nosilna cev vzglavnika: a. spremembe na konstrukcij i, glede na spremembo nagiba vzglavnika in premik v x smeri b. optimizacija iz tehnološkega vidika, c. morebitna sprememba višine cevi, glede na debelino pene Meritve H točke na prototipu in v primeru odstopanja izvesti ustrezne korekcije konstrukcije - z uporabo lutke___________ Detaljno razdelati naležne p ovršine plastične puše Vrstni red aktivnosti: Odgovorni za izvedbo: VZGLAVNIK SPREDAJ ii Skrajšati ogrodje vzglavnika - ostanemo pri cevni rešitvi SI. 13. Dokument za popis sprememb izdelka na podlagi izdelave prototipov in preizkušanj Sl. 14. Primeri opreme za izdelavo prototipov Sl.15. Meritve izmer na prototipih SI. 16. Oprema za preizkušanja 4 SKLEP V prispevku smo skušali na kratko popisati nabor, vrstni red in vsebino najpomembnejših dejavnosti, ki so potrebne za uspešen razvoj varnega sedeža. Vse dejavnosti so medsebojno povezane in morajo biti usklajene, zato je pomembno, da na začetku naredimo dober načrt razvoja, vse morebitne spremembe v času razvoja varnega sedeža pa je treba z vsemi člani razvojne skupine ustrezno uskladiti in se o njih dogovoriti. Ključ do uspešnega ter časovno in finančno učinkovitega razvojnega dela so uporaba načel sočasnega inženiringa, skupinsko delo ter učinkovita in Podpis: Modif: 0 Datum: Realizirano: Del sedeža: Slika: Rok: Položai H točke 712 Vili Malnarič - Mirko Zupane - Mitja Drenovec Strojniški vestnik - Journal of Mechanical Engineering 53(2007)10, 706-713 sistematična izmenjava informacij. Opisan kosovnico, 3D modeli, risbami je usklajena s postopek razvoja varnega sedeža je mogoče enako predvideno določitvijo postopka, kar je dobra učinkovito uporabiti tudi za razvoj drugih izdelkov. podlaga za naslednjo fazo industrializacije varnega Dobljena določitev varnega sedeža, ki je podana s sedeža. 5 LITERATURA [1] Malnarič,V. (2005) Razvoj, Organizacijski predpis 103590, Izdaja 01, TPV d.d. [2] Malnarič,V. (2003) Modeliranje Coffin-Manson-Morrov krivulj zdržljivosti izdelkov z nevronskimi mrežami. Magistrsko delo. Fakulteta za strojništvo Univerze v Ljubljani. [3] Dowling, N. E. (1993) Mechanical behavior of metals, engineering methods for deformation, fracture and fatigue, Prentice-Hall International Editions, A Division of Simon and Schuster Englewood Cliffs, N.J. 07632, ISBN-0130269565. [4]ISO/TS16949:2002 Naslov avtorjev: mag. Vili Malnarič Mirko Zupanc Mitja Drenovec TPV d.d. Kandijska cesta 60 8000 Novo mesto vmalnaric@tpv.si m.zupanc@tpv.si m.drenovec@tpv.si Prejeto: Sprejeto: Odprto za diskusijo: 1 leto 15.7.2007 28.9.2007 Received: Accepted: Open for discussion: 1 year Razvoj varnega sedeža vozila - Development of a Safe Car Seat 713