Notes
Doktorska disertacija obravnava povezavo med evangelizacijo in Cerkvijo preko sodobnih sredstev družbene komunikacije. Evangelizacija je oznanjevanje Kristusa kot Odrešenika in Gospoda vsakemu človeku. V sekularizirani zahodnoevropski družbi je krščanstvo zapadlo v krizo identitete. Zaradi tega je nova evangelizacija aktualna tema v sodobnem svetu. Cilj nove evangelizacije je oznanjevanje evangelija, ki ima moč spremeniti in prenoviti človeško srce v srečanju z živim Kristusom. Sodobno koncilsko in postkoncilsko razumevanje koncepta evangelizacije je povezano s celostnim poslanstvom Cerkve. Pobudnik Evangelii nuntiandi jasno pove, da je evangelizacija del procesa spreobrnjenja, ki se začne s prvim oznanjevanjem evangelija in se nadaljuje v vedno globlji potopitvi v skrivnost Božje ljubezni. Evangelizacija se začne z delovanjem Svetega Duha po oznanjevanju besede dobre novice. Nova evangelizacija je usmerjena predvsem v Cerkev samo.Evangelizacija izvira iz evangelija, ki ga je treba oznanjati po vseh komunikacijskih kanalih. Nauk Cerkve ugotavlja, da so zgodnji kristjani oznanjali dobro novico s pričevanjem (martyria), z oznanilom (kerygma), zakramentalnim obhajanjem (leiturgia), bratsko ljubeznijo (koinonia) in s priprošnjo za družbo (diakonia). Evangelizacijo je mogoče doseči s pričevanjem življenja, z živim oznanjevanjem, oznanjevanjem evangelija, s katehezo, z uporabo družbenih medijev, izkušnjo lastne vere, zakramentov in ljudske religioznosti. Pomembno je najti ustrezno obliko komuniciranja in uporabe medijev, ki so primerni sodobnemu trenutku. Od ust do ust prek pisane besede, od tiskanih knjig do množičnih medijev, je cerkev vedno uporabljala nove oblike komuniciranja. Elektronski mediji, kot so radio, film in televizija, so bili predhodniki novih medijev (interneta in družbenih omrežij), ki jih je mogoče uporabiti v sodobni evangelizaciji.Disertacija obravnava socialne medije in njihovo uporabo v župnijskih skupnostih. Pojav novih medijev ni ustvaril le novih oblik komuniciranja, temveč tudi nove kulture. Danes se vse več pozornosti namenja samim komunikacijskim procesom, ki spreminjajo stališča in vedenja posameznika in družbe kot celote. Prvi Areopag moderne dobe je svet komunikacij, ki ustvarja »globalno vas« (RM 37).V takem okolju se pojavljajo novi digitalni mediji, ki se lahko uporabljajo v evangelizacijskih storitvah, kot so e-pošta, klepetalnice, blogi, forumi, družbeni mediji ali spletna mesta. Socialni mediji so privlačni zaradi nizke cene, zadostne kakovosti, hitrosti in razpoložljivosti. Zato lahko pričakujemo, da bodo družbeni mediji prevzeli prevladujočo vlogo na področju komuniciranja. Svet družbenih omrežij je poln pestre palete platform, ki omogočajo različne oblike dejavnosti in interakcij. Socialna omrežja so danes postala nepogrešljiv medij v komunikaciji sodobne družbe. Postali so globalni medij, ki ni omejen s krajem, časom ali statusom. Njihova priljubljenost je odvisna od prilagajanja in razvoja novih tehničnih rešitev za izpolnjevanje novih potreb uporabnikov. Cilj je pritegniti nove uporabnike. Čeprav so v današnjem času dejavna številna družbena omrežja, so v diplomskem delu predstavljene možnosti nekaterih pomembnih družbenih omrežij, kot so Facebook, YouTube, Instagram, Twitter, LinkedIn, Pinterest, Google Plus, Tumblr. Komunikacijo, ki poteka v tem prostoru, dnevno obišče na stotine milijonov ljudi po vsem svetu. Cerkev prek novih medijev vpliva na dojemanje, ki ga ima v družbi, vendar tudi Cerkev uporablja medije v svojih evangelizacijskih misijonskih dejavnostih. Cerkev mora prepoznati svojo vlogo v virtualnem svetu digitalnih tehnologij in razpoložljivih priložnosti. Uporaba elektronskih družbenih medijev pri novi evangelizaciji ne posega v temeljne teološke postulate, ampak uresničuje načelo sodelovanja med vero in realnimi možnostmi, kjer je delovanje Svetega Duha ključni element pri oznanjevanju evangelija. Jezus Kristus še danes deluje v Cerkvi po Svetem Duhu. Brez tega učinkovita evangelizacija ni mogoča. Cerkev ima vsa potrebna »orodja« za oznanjevanje evangelija. Današnji sodobni mediji predstavljajo nedeljske pridige, ne samo med nedeljskim bogoslužjem, ampak kadarkoli in kjerkoli. Mediji se lahko uporabljajo kot orodje za vsakodnevno duhovno rast posameznika, preko duhovnih misli in kateheze.Cerkev še ni izkoristila vseh možnosti, ki jih ponujajo novi mediji. Današnji mediji zahtevajo odprtost in dinamiko v komunikaciji, zato je treba evangelijsko sporočilo posredovati »v sodobnem jeziku prek sodobnih medijev« z veliko slikami in video posnetki ter manjšo količino besedilnih sporočil. Na ta način bi lahko evangelijsko sporočilo doseglo široke množice ljudi in bi bilo hkrati spodbudno za vse. V sodobnem digitalnem kibernetskem prostoru pastorala poteka tudi na spletu, kar ponuja številne priložnosti in izzive. Cerkev poleg uradne spletne strani uporablja tudi več strani, ki ponujajo krščansko vsebino, obveščajo o delu verskih institucij, cerkvenih združenj in organizacij. Številne župnijske skupnosti imajo svojo spletno stran, ki ponuja informacije in duhovne vsebine, povezane z življenjem in delom same župnijske skupnosti. Cerkev s svojimi dejavnostmi in prizadevanji v kibernetskem prostoru ustvarja platformo, ki ni omejena na nekaj ljudi, temveč na občinstvo vsega sveta. Na ta način lahko dobre novice dosežejo vsa področja, ki jih pokriva internet. Skozi njo je možno, da vsakdanji virtualni prostori postanejo kot rimski forum, stičišče, ki ga Cerkev dodatno »zakramentalizira« in posveča s sporočilom evangelija.Poleg tega je doktorska disertacija raziskala uporabo spletnih strani in družbenih omrežij pri delu župnijskih skupnostih. Analizirane so bile vse župnijske spletne strani Katoliške in Evangeličanske cerkve AV v Sloveniji. Raziskali smo prisotnost spletnih strani, njihove posodobitve, prisotnost evangelizacijskih in informativnih vsebin, interaktivnost in uporabo socialnih omrežij. Raziskave so pokazale, da je na vseh področjih mogoče doseči pomemben napredek. V pomoč v tej smeri je ta disertacija predlagala konceptualni model župnijske spletne strani in pastoralni model »soli v kibernetskem prostoru«. Predlagani koncept in model je mogoče uporabiti za župnijsko pastoralo Katoliške in Evangeličanske cerkve v Republiki Sloveniji, kar bo povečalo uspešnost evangelizacijskega poslanstva Cerkve.