Opombe
V doktorskem delu smo raziskovali uporabo mobilnih naprav za branje študijskih e-gradiv (e-knjige, e-članki) med študenti Univerze v Ljubljani in dejavnike, ki vplivajo na uporabo / neuporabo. Z raziskavo smo podali globlji vpogled v vedenje študentov Univerze v Ljubljani pri uporabi mobilnih naprav v študijske namene, še posebej za branje e-gradiv (e-knjig, e-člankov), ki še ni bilo raziskano. Poznavanje njihovega načina iskanja informacij na mobilnih napravah, odnosa do uporabe mobilnih naprav za branje e-gradiv in dejavnikov, ki vplivajo na uporabo/neuporabo, je lahko izhodišče za načrtovanje mobilnih storitev v visokošolskih knjižnicah. Z raziskavo smo želeli pridobiti odgovore o obsegu uporabe mobilnih naprav med študenti UL, ali jih uporabljajo tudi za študijske namene in v okviru tega katere aktivnosti in ali uporabljajo mobilne naprave tudi za branje e-gradiv. Ker je branje povezano z iskanjem e-gradiv, pri čemer je pomembna tudi vloga visokošolskih knjižnic, nas je zanimalo, ali študenti UL dostopajo na mobilnih napravah tudi do knjižničnih storitev. Raziskavo o uporabi mobilnih naprav za branje študijskih e-gradiv smo opravili med študenti z več fakultet Univerze v Ljubljani. Dejansko uporabo nekaterih spletnih storitev smo analizirali na osnovi sistemskih dnevnikov za različne časovne intervale. Ker je analiza dnevnikov transakcij pokazala, da je dostop z mobilnih naprav do spletnih strani v študijske namene nizek, smo s spletno anketo raziskali informacijsko vedenje študentov pri uporabi mobilnih naprav v študijske namene ter za branje e-gradiv. Z anketnim raziskovanjem smo pridobili podatke o značilnostih, mnenjih, prepričanjih in stališčih študentov Univerze v Ljubljani glede uporabe mobilnih naprav za branje e-gradiv in podatke o trenutnem stanju ponudbe knjižničnih storitev za mobilne naprave v knjižnicah UL. Ker smo predvidevali, da na odnos in namen za uporabo mobilnih naprav za branje študijskih e-gradiv vpliva tudi zaznavanje mobilnih naprav s strani študentov, smo le-to raziskali tudi v okviru modela sprejemanja tehnologije TAM (angl. Technology Acceptance Model). Z uporabo modela sprejemanja tehnologije smo raziskali, kako omenjeni dejavniki vplivajo na odnos in namen študentov za uporabo mobilnih naprav za branje e-gradiv. S kvalitativno raziskavo, v kateri smo uporabili metodi standardiziranega intervjuja in strukturirano opazovanje, smo poskušali raziskati razloge za dejansko informacijsko vedenje študentov pri uporabi mobilnih naprav. Zaradi narave kvalitativnih raziskav so bile le-te opravljene na manjšem vzorcu študentov iz različnih fakultet Univerze v Ljubljani. Rezultati raziskave so pokazali, da študenti UL že uporabljajo mobilne naprave v študijske namene, in sicer najbolj pogosto pametni telefon. Večina ga uporablja za komunikacijo in iskanje informacij. Za bolj zahtevne študijske naloge uporabljajo osebni računalnik, mobilne naprave pa uporabljajo v ta namen le, kadar osebnega računalnika ni na voljo. Moteč dejavnik pri uporabi mobilnih naprav v študijske namene študentom UL poleg majhnega zaslona / tipkovnice in slabše preglednosti strani predstavlja tudi slabša možnost označevanja besedila. Oviro pri branju študijskih e-besedil poleg tehničnih težav predstavlja še slabša raven informacijske pismenosti pri uporabi elektronskih baz in slaba seznanjenost s ponudbo knjižničnih storitev za mobilne naprave (elektronskih baz). Knjižnice UL sicer v svojo ponudbo večinoma že vključujejo tudi storitve za mobilne naprave, vendar jih zaenkrat promovirajo v premajhnem obsegu. Eden izmed načinov promocije so izobraževanja, vendar je pri izbiri oblike izobraževanj potrebna pozornost, saj so za njihovo izvedbo poleg strokovnih potrebna tudi tehnološka znanja izvajalcev (knjižničarjev). Za zagotavljanje storitev za mobilne naprave je tako potrebno tudi strokovno izobraževanje knjižničarjev, kar zahteva dodatna finančna sredstva in pripravljenost zaposlenih na dodatne aktivnosti v knjižnici. To prinaša knjižnicam UL nove izzive, saj bodo morale začeti upoštevati, da njihovi uporabniki berejo tudi na elektronskih formatih.