Opis
Izhodišča: Raba predlogov med slovensko govorečimi otroki je slabo raziskana, kljub temu da so vaje s predlogi pogost del logopedskih obravnav. Cilj raziskave je bil preučiti, pri katerih starostih otroci razumejo in v izražanju uporabljajo predloge v, na, pod, pred, za, ob/pri/poleg/zraven/blizu in med, ali predloge otroci razumejo, preden jih začnejo uporabljati v izražanju, in ali deiktična raba predlogov z leti upada. Metode: Pridobili smo podatke 88 slovensko govorečih otrok, starih od 2 leti do 4 leta in 11 mesecev, ki so sodelovali v standardizaciji slovenske različice Nove Reynell razvojne lestvice. Na podlagi njihovih odgovorov na naloge na lestvici smo opisali porazdelitev predlogov glede na starost. S statističnimi testi smo glede na starostno skupino preverili, ali so rezultati na nalogah razumevanja predlogov boljši kot rezultati na nalogah izražanja ter ali deiktična uporaba predlogov z leti upade. Rezultati: V starostni skupini 2-letnikov se pri manj kot polovici otrok v izražanju pojavijo predlogi v, na, pod, ob, za, medtem ko se pred in med ne pojavita. V starostni skupini 3-letnikov se pri več kot polovici otrok v izražanju pojavijo predlogi v, na, pod in pri manj kot polovici otrok pred, ob/pri/poleg/ zraven/blizu, med. Vsi otroci v starostni skupini 4-letnikov uporabljajo predloge v, na, za in pod, nekaj manj otrok rabi predlog ob in manj kot polovica 4-letnikov uporablja predlog med. Rezultati raziskave so pokazali, da otroci razumejo predloge, še preden jih uporabijo v izražanju. Ugotovili smo da deiktična raba predlogov začne s starostjo otroka padati, najbolj od četrtega leta naprej. Zaključek: Ugotovili smo, da slovensko govoreči otroci obravnavane predloge, z manjšimi odstopanji, usvajajo v obdobjih, primerljivih s tujimi študijami. Potrdili smo tudi domnevi, da otroci predloge razumejo, preden jih začnejo uporabljati, in da deiktična raba predlogov s starostjo upada.