Organizacija, letnik 40 Razprave {tevilka 6, november-december 2007 E-uprava: Kaj pričakujejo od nje slovenska podjetja? Mateja Kunstelj, Tina Jukič, Mirko Vintar Inštitut za informatizacijo uprave, Fakulteta za upravo, Univerza v Ljubljani Gosarjeva 5, 1000 Ljubljana, {mateja.kunstelj, tina.jukic, mirko.vintar}@fu.uni-lj.si Pri~ujo~i prispevek predstavlja rezultate raziskave, katere namen je bil ugotoviti stopnjo uporabe storitev e-uprave s strani slovenskih podjetij, njihovo zadovoljstvo z obstoje~o ponudbo in mnenja glede prihodnjega razvoja e-uprave v Sloveniji. Po predstavitvi rezultatov sorodnih raziskav, so predstavljeni rezultati raziskave, opravljene na Inštitutu za informatizacijo uprave v za~etku leta 2006. Rezultati razkrivajo, da je ve~ina anketiranih podjetij sicer `e uporabila vsaj eno upravno e-storitev, vendar pa je nabor uporabljenih storitev bolj skop, pa tudi zadovoljstvo s temi storitvami ni na najvišji ravni. Kot ka`e, bi podjetja k pogostejši uporabi e-uprave najbolj spodbudili hitrejši postopki v primerjavi s klasi~nimi ter mo`nost, da se pri uporabi e-storitev lahko kadarkoli obrnejo na osebo za pomo~. Na koncu v ospredje postavljamo najzanimivejše rezultate raziskave, ki jih skušamo primerjati z rezultati sorodnih raziskav in podamo nekaj napotkov za nadaljnji razvoj slovenske e-uprave. Ključne besede: e-uprava, upravne e-storitve podjetja, uporaba, zadovoljstvo, mnenja glede prihodnjega razvoja e-uprave, pri~akovanja 1 Uvod Po nekaj za~etnih letih evfori~nega navdušenja nad mo`-nimi koristmi e-uprave, po~asi prehajamo v bolj zrelo razvojno obdobje, v katerem lahko ob upoštevanju dosedanjih izkušenj bolj objektivno ovrednotimo dosedanje dose`ke in u~inke na poslovanje organizacij, slabosti dosedanjega razvoja kakor tudi do sedaj še neizkoriš~ene prilo`nosti. Javna uprava je za veliko število podjetij eden od najpomembnejših 'poslovnih' partnerjev, zato ni nobenega dvoma, da e-uprava potencialno prinaša v poslovanje podjetij z javno upravo celo vrsto poenostavitev, ki lahko pomembno vplivajo na zmanjševanje stroškov poslovanja, skrajševanje poslovnih ciklov in posledi~no ve~jo u~inkovitost. V ta namen pa potrebujejo podjetja upravne e-storitve, ki bodo v kar najve~ji meri izkoriš~ale razvojne potenciale IKT in prinašale ustrezno dodano vrednost v primerjavi s klasi~nimi upravnimi storitvami. Dosedanji razvoj e-uprave v svetu in pri nas ravno v tem pogledu izkazuje vrsto pomanjkljivosti. V prvem razvojnem obdobju, nekje od leta 2000 dalje, so skušale organizacije javnega sektorja po svetu in pri nas slediti razvoju e-poslovanja v zasebnem sektorju ter v ~im krajšem ~asu zagotoviti najve~ji mo`ni nabor upravnih e-storitev za ob~ane in podjetja. Pri tem je bilo premalo pozornosti namenjeno sistemati~nemu izboru storitev glede na potrebe in pri~akovanja njihovih uporabnikov, prav tako pa tudi kakovosti njihovega razvoja. Tako je ponudba e-storitev relativno naglo naraš~ala, kot se je kasneje izkazalo pa njihova uporabna vrednost ni dosegla pri~akovanj. Posle- dica takšnega razvoja je, da uporaba upravnih e-storitev danes mo~no zaostaja za njihovo ponudbo. Tudi v Sloveniji je bila storjena ista napaka. Glede na meritve iz leta 2006 (CapGemni, 2006) se Slovenija v okviru EU uvrš~a po razvitosti ponudbe e-storitev na visoko sedmo mesto, ko pa podrobneje pogledamo podatke o njihovi dejanski uporabi, je slika, kot bomo prikazali v prispevku, veliko manj bleš~e~a. Razlogi za ta velik razkorak med 'ponudbo' in 'povpraševanjem' po storitvah e-uprave so nedvomno v tem, da je šel razvoj storitev v veliki meri mimo dejanskih potreb in pri~akovanj njihovih uporabnikov. Namen pri~ujo~ega prispevka je konkretneje osvetliti pri~akovanja in zadovoljstvo slovenskih podjetij z dosedanjim razvojem e-uprave. Pri tem se bomo v prvi vrsti naslonili na izsledke obširne empiri~ne raziskave, ki smo jo izvedli na Inštitutu za informatizacijo uprave v letu 2006 in ki je bila v celoti namenjena analizi zadovoljstva in pri~akovanj uporabnikov z e-upravo v Sloveniji. ^eprav smo v raziskavi analizirali razli~ne skupine uporabnikov e-uprave (Vintar et al, 2006), se bomo zaradi omejenega prostora v tem prispevku omejili le na tisti njen del, ki se ukvarja s podjetji. Rezultate naše raziskave bomo soo~ili tudi z izsledki podobnih raziskav iz tujine. 2 Pregled sorodnih raziskav Za razliko od raziskav, ki se osredoto~ajo na ob~ane (npr. Berner Fachhoschule & Unisys, 2006; eUser, 2005; A179 Organizacija, letnik 40 Razprave {tevilka 6, november-december 2007 AGIMO, 2005; Accenture, 2004; MORI, 2004), so raziskave, ki merijo uporabo, zadovoljstvo in mnenja glede prihodnjega razvoja e-uprave s strani podjetij, manj pogoste. Eden od razlogov je prav gotovo v tem, da je v nasprotju z ob~ani takšno raziskavo med podjetji kredibilno veliko te`e izvesti, saj je v mno`ici nekaj sto podjetij zelo te`ko zadeti ljudi, ki to problematiko res dobro poznajo in lahko kompetentno odgovarjajo v imenu celotnega podjetja. Med prvimi je prav gotovo raziskava (Momentum, 2000), ki je razkrila, da je kar 83 % anketiranih ameriških podjetij `e uporabilo internet z namenom uporabe upravnih storitev ali informacij. Na evropski ravni je bila ena prvih tovrstnih raziskav opravljena leta 2002 (SIBIS, 2003), ko so rezultati razkrili, da ve~ kot polovica anketiranih podjetij, ki sicer imajo dostop do interneta, ne uporablja upravnih e-storitev.1. Tabela 1 prikazuje rezultate novejših raziskav, ki so pod drobnogled vzele podjetja. Ker prihaja med njihovimi metodološkimi pristopi do precejšnih razlik, njihovih rezultatov ne moremo neposredno primerjati. ^e pa pogledamo rezultate posameznih raziskav, lahko vidimo, da je uporaba storitev e-uprave med podjetji relativno nizka. Tako je na primer v 25 ~lanicah EU leta 2005 le 19 % anketiranih podjetij v celoti opravilo postopek z upravo preko interneta (Eurostat, 2005), najve~ (51 %) pa jih je spletne strani organov javne uprave uporabilo za pridobivanje informacij. Nadalje je raziskava BISER (2004) razkrila, da je vsaj eno od štirih upravnih e-storitev, po katerih so spraševali, uporabilo le 25 % anketiranih podjetij iz 28 evropskih regij. Prav tako nizko uporabo storitev e-uprave je razkrila raziskava (Thompson et al, 2005), kjer so ameriška podjetja stopnjo uporabe devetih upravnih e-storitev na lestvici od 1 (nikoli) do 5 (zelo pogosto) v povpre~ju ocenila z oceno 1,88. Po drugi strani je upravne e-storitve uporabilo 56 % majhnih in srednje velikih podjetij iz Velike Britanije (Adeshara et al, 2004). Še bolj razli~ni kot pri meritvah uporabe, pa so kazalniki, ki merijo zadovoljstvo z e-upravo (Tabela 2). V raziskavi (Adeshara et al, 2004), na primer, so `eleli ugotoviti, kako u~inkovite so upravne e-storitve za majhna in srednja podjetja, pri ~emer je slaba polovica anketiranih podjetij menila, da upravne e-storitve za njih niso zelo u~inkovite. V raziskavi BISER (2004) so zadovoljstvo merili z dele`em podjetij, ki so `e uporabila upravne e-storitve in bi slednje tudi ponovno uporabila - teh je bilo 85 %. Nadalje je zadovoljstvo z 20 upravnimi e-storitvami (glej CapGemini, 2006) merila raziskava 'Top of the web' (2004), in sicer na lestvici od 1 do 6, pri ~emer je 1 pomenila najslabšo oceno, 6 pa najboljšo. Oceni 5 in 6 je podalo 63 % anketiranih podjetij iz šestih ~lanic EU. Tabela 1: Rezultati nekaterih raziskav, ki so merile uporabo storitev e-uprave s strani podjetij Raziskava Geografsko področje Kazalnik Rezultati Eurostat, 2005 in 2006 EU-25 uporaba storitev e-uprave v podjetjih z več kot 10 zaposlenimi (2005 / 2006) pridobivanje informacij na spletnih straneh organov javne uprave: 51 / 55 % pridobivanje uradnih obrazcev na spletnih straneh organov javne uprave: 49 / 56 % vračanje uradnih obrazcev na spletnih straneh organov javne uprave: 33 / 45 % popolno vodenje elektronskega postopka (transakcijske storitve): 19 % / ni podatka__________________________ Koran, 2006 Češka Thompson et al., 2005 ZDA najpogosteje uporabljene upravne e-storitve javna naročila: 26 % napoved dohodnine: 25 % stopnja uporabe 9 storitev preko spletnih strani organov javne uprave (1-nikoli, 5-zelo pogosto) v podjetjih z manj kot 500 zaposlenimi__________________________ 1,88 Top of the web, 2004 EU-6 delež preko spleta oddanih napovedi DDV glede na vse oddane napovedi Danska: 45 % Norveška: 20 % Finska: 16 % Belgija: 5 % Švedska: 3 % BISER, 2004 28 evropskih regij uporaba upravnih e-storitev plačilo socialnih prispevkov za zaposlene: 15 % oddaja davčnih napovedi: 14 % oddaja carinskih deklaracij: 4 % sodelovanje prijavnih naročilih: 7 % vsaj ena: 25 %_____________________________ Adeshara et al., 2004 VB % majhnih in srednje velikih podjetij, ki so uporabila upravne e-storitve 56% 1 Vendar pa je potrebno na rezultate gledati z dolo~eno mero distance, saj v raziskavi opozarjajo, da IT managerji, ki so odgovarjali v imenu podjetij, morda niso najbolj primerni za vprašanja, povezana z uporabo e-uprave. A180 Organizacija, letnik 40 Razprave {tevilka 6, november-december 2007 Tabela 2: Rezultati nekaterih raziskav, ki so merile zadovoljstvo podjetij z e-upravo Raziskava Geografsko področje Kazalnik Rezultati Adeshara et al., 2004 VB učinkovitost upravnih e-storitev za majhna in srednje velika podjetja niso zelo učinkovite: 46 % niso učinkovite: 20 % so učinkovite: 13 % BISER, 2004 28 evropskih % podjetij, ki bi ponovno uporabila upravne e-storitve (med reg] uporabniki upravnih e-storitev) 85% Top of the web, 2004 EU-6 povprečno zadovoljstvo z 20 upravnimi e-storitvami (1-zelo slaba, 6-zelo dobra) % ocen 5 in 6: 63 % % ocen 3 in 4:25 % % ocen 1 in 2:12 % Prav tako je iz razli~nih kazalnikov mo~ razbrati mnenja podjetij glede prihodnjega razvoja e-uprave (Tabela 3). @e leta 2000, na primer, je raziskava (Momentum, 2000) pokazala, da si podjetja (56 %) `elijo vse upravne e-storitve opraviti preko enega samega spletiš~a. Nadalje je najve~ podjetij izjavilo, da sta hitrost (51 %) in priklad-nost oz. udobnost e-uprave (43 %) najve~ji koristi e-upra- ve, in da bi ve~ja varnost (50 %) ter intenzivnejša promocija e-uprave (14 %) najbolj pripomogli k pogostejši uporabi upravnih e-storitev (Momentum, 2000). Na ravni EU je bila ena prvih raziskav (IDA, 2002), ki je (posredno) razkrila tudi pri~akovanja podjetij, opravljena leta 2002, ko so rezultati pokazali, da podjetja pripisujejo visoko po- Tabela 3: Rezultati nekaterih raziskav, ki so razkrili pri~akovanja podjetij glede nadaljnjega razvoja e-uprave Raziskava Geografsko področje Kazalnik Rezultati Koran, 2006 Češka Thompson et al., 2005 Top of the web, 2004 EU-6 Top of the web, 2004 EU-6 slabosti upravnih e-storitev nizka stopnja poznavanja: 31 % nezadovoljiva integracija elektronskih registrov: 21 % zapletenost in tehnične zahteve: 15 % tehnološka neudobnost, potrebe po namestitvi posebne programske opreme: 14 % nezanesljivost: 11 % nezaupanje v varnostne ukrepe: 8 %_________________________ prihranki časa zaradi uporabe upravnih e-ZDA storitev (1-sploh se ne strinjam, 5-popolnoma se strinjam) iskanje splošnih informacij na spletiščih organov javne uprave: 1,97 iskanje upravnih organov, obrazcev in formularjev preko spletišč organov javne uprave: 2,38 izpolnjevanje in vračanje obrazcev preko spletišč organov javne uprave: 2,05 izvajanje transakcijskih e-storitev (popolno vodenje elektronskega postopka): 1,73____________________________________________ izkušene koristi z upravnimi e-storitvami prihranek časa: 84 % bolj prikladne: 58 % več in boljše informacije: 44 % hitrejša storitev/odgovor: 39 % prihranek denarja: 37 % več kontrole: 32 % boljša pomoč: 30 % ni koristi: 8 % izkušene težave z uporabnostjo (% odgovorov 'ne') enostavnost dostopa do storitve - ah ste našli, kar ste iskali: 17 % enostavnost uporabe: 15 % razumljivost jezika: 9 % enostavnost dostopa do spletišča, kjer je storitev - ali je bilo enostavno najti spletišče: 8 % zadovoljiva hitrost: 7 %_____________________________________ BISER, 2004 28 evropskih regij ovire pri uporabi upravnih e-storitev (% odgovorov 'popolnoma se strinjam' in 'se strinjam')___________ upravne e-storitve niso potrebne: 50 % e-uprava se zdi manj varna kot uporaba tradicionalnih načinov: 33 % upravne e-storitve so težke za uporabo: 30 % upravne e-storitve so drage: 18 % Adeshara et al., 2004 VB problemi majhnih in srednje velikih podjetij pri uporabi upravnih e-storitev varnost transakcij: 28 % kršenje zasebnosti: 21 % hitrost in enostavnost uporabe storitev: 21 % stroški storitev: 20 % A181 Organizacija, letnik 40 Razprave {tevilka 6, november-december 2007 membnost ponudbi e-storitev, ki bi zadovoljevale njihove dejanske potrebe (76 %). Podobno, pribli`no tretjina ~eških podjetij meni, da je slabost storitev e-uprave nizka stopnja poznavanja le-teh (Koran, 2006), medtem ko ameriška podjetja pri uporabi mo`nosti, ki jih ponuja e-uprava, še najmanj ~asa prihranijo na ra~un e-storitev (Thompson et al, 2005). Nadalje je mo~ opaziti, da le 30 % anketiranih podjetij iz šestih ~lanic EU meni, da so pri uporabi upravnih e-storitev dele`ni boljše pomo~i, kar 17 % pa jih ni našlo `elene storitve (Top of the web, 2004). Zanimivi so tudi rezultati evropske raziskave BISER (2004), v kateri je polovica vprašanih izjavila, da njihovo podjetje upravnih e-storitev ne potrebuje, kar 33 % pa jih meni, da je uporaba upravnih e-storitev manj varna od tradicionalnih, zaskrbljujo~ pa se zdi tudi dele` podjetij (30 %), ki se jim zdi uporaba upravnih e-storitev zapletena. Skrb glede varnosti upravnih e-storitev je tudi najpogostejši problem pri uporabi tovrstnih storitev, ki ga navajajo podjetja iz Velike Britanije (Adeshara et al, 2004). 3 Metodološki pristop Raziskava podjetij je bila izvedena februarja 2006 z uporabo metode CATI (ra~unalniško podprto telefonsko anketiranje, ang. Computer Assissted Telephone Interviewing) na vzorcu 349 podjetij v štirih reprezentativnih velikostnih skupinah: velika in srednja podjetja (50 in ve~ zaposlenih), majhna podjetja (5 do 49 zaposlenih), s.p. in mikro podjetja (manj kot 5 zaposlenih) ter organizacije javnega sektorja. Vzor~ni okvir je predstavljal Poslovni register Slovenije - IPIS, ki vsebuje podatke o vseh poslovnih subjektih (v nadaljevanju podjetjih), registriranih v RS. Vzor~enje je potekalo na podlagi metode iskanja kvot z upoštevanjem ustrezne porazdelitve dejavnosti in regionalne zastopanosti podjetij. Vzorec je zato reprezentativen samo na ravni posameznih velikostnih skupin, znotraj katerih lahko rezultate posplošujemo ob upoštevanju 95-odstot-nega intervala zaupanja in števila odgovorov na posamezno vprašanje. Ciljna oseba je bil v velikih in srednjih podjetjih vodja informatike ali splošnega sektorja, v majhnih in mikro podjetjih pa direktor. V primeru nedosegljivosti je bilo anketiranje opravljeno tudi z drugo odgovorno osebo. Tabela 1: Velikostne skupine (kvote) podjetij za analizo rezultatov anketirane 0/ _______________________enote______________ s.p. in mikro podjetja 95 27,2 mala podjetja 95 27,2 srednja in velika podjetja 77____________22,1 organizacije javnega g2 235 sektorja_________________________________'__ Skupaj__________________349____________100,0 A182 3.2 Uporaba elektronskih upravnih storitev Anketirana podjetja smo spraševali po uporabi petih elektronskih upravnih storitev, bodisi preko interneta ali z uporabo standardizirane izmenjave podatkov, ki jo omogo~ajo npr. RIP, XML in SOAP. Medtem, ko vsaj eno upravno e-storitev uporabljajo prav vsa anketirana srednja in velika podjetja, 96 % organizacij javnega sektorja, 92 % malih podjetij in 75 % podjetij iz skupine s.p. in mikro podjetij (Slika 1), pa podrobnejša analiza razkriva skromen nabor uporabljenih storitev, saj je le 16 % organizacij javnega sektorja zatrdilo, da poleg omenjenih petih uporablja še druge upravne e-storitve, pri ostalih skupinah podjetij pa se je ta dele` gibal med 5 in 10 %. Zanimivo je, da je dele` podjetij, ki uporabljajo vsaj eno upravno e-storitev, ve~ji od dele`a podjetij, ki uporabljajo e-ban~ništvo in e-poslovanje s poslovnimi partnerji. Rezultati raziskave namre~ ka`ejo, da e-ban~ništvo uporablja 80 % organizacij javnega sektorja, 97 % srednjih in velikih podjetij, 100 % malih podjetij ter 83 % anketiranih s.p. in mikro podjetij, druge oblike e-poslovanja s poslovnimi partnerji pa uporablja 82 % organizacij javnega sektorja, po 81 % srednjih in velikih ter malih podjetij in 62 % anketiranih s.p. in mikro podjetij. Kot ka`e Slika 2, je pri vseh velikostnih skupinah podjetij najbolj uporabljana storitev posredovanja podatkov (npr. letnih poro~il, bilanc ipd.) na Agencijo za javno pravne evidence in storitve (AJPES), saj jo uporablja 83 % organizacij javnega sektorja, 81 % velikih in srednjih podjetij, 66 % malih podjetij ter 46 % s.p. in mikro podjetij; najmanj pa sta uporabljani storitvi sodelovanja v postopkih javnih razpisov oz. naro~il in e-Zaposlitve na spletnih straneh Zavoda RS za zaposlovanje (ZRSZ). Uporabnike upravnih e-storitev smo povprašali tudi po uporabi digitalnih potrdil pri poslovanju z organi javne uprave. Analiza poka`e, da to mo`nost uporablja od 41 % (s.p. in mikro podjetja) do 52 % (organizacije javnega sektorja) anketiranih podjetij. Zanimali so nas tudi razlogi za neuporabo posameznih elektronskih upravnih storitev. Kot ka`e, ve~ina podjetjih teh storitev ne uporablja zato, ker jih, niti v klasi~ni niti v elektronski razli~ici, ne potrebujejo, pa tudi zato, ker imajo raje klasi~ne na~ine urejanja zadev z upravo. Slednji razlog, za razliko od ostalih storitev, prevladuje pri posredovanju obra~una davkov na DURS. 3.3 Zadovoljstvo z e-upravo Rezultate o zadovoljstvu podjetij z e-upravo smo dobili skozi ve~ vprašanj: ¦ najprej smo podjetja prosili, naj ocenijo zadovoljstvo z uporabo posameznih upravnih e-storitev; ¦ nato so podjetja, ki so `e uporabila vsaj eno elektronsko upravno storitev, ocenjevala splošno zadovoljstvo z e-upravo; ¦ stopnjo zadovoljstva z e-upravo pa je mo~ razbrati tudi skozi stopnje (ne)strinjanja s sedmimi trditvami. Organizacija, letnik 40 Razprave {tevilka 6, november-december 2007 javni sektor (n=82) — srednja in velika podjetja (n=77)" mala podjetja (n=95) ¦ s.p. in mikro podjetja _ (n=95) = 96% Hi 100% 0 K> 92% 8% 75% 25% T T T T 0% 20% 40% 60% 80% Slika 1: Uporaba vsaj ene upravne e-storitve glede na vsa anketirana podjetja 100% D DA D NE 43% | sodelovanje v javnih 25% | razpisih/naročilih 21% | 12% | 61% | posredovanje obračuna 78% | davkov na DURS 57% | 32% I 83% | posredovanje podatkov na 81% | AJPES 66% | 46% | I 27% | . 30% 22% | 11%| dostop do elektronskihh 43% | javnih baz podatkov 41% | 42% | T T T T T D s.p. in mikro podjetja (n=95) ¦ mala podjetja (n=95) _ srednja in velika podjetja " (n=77) D javni sektor (n=82) 0% 20% 40% 60% 80% 100% Slika 2: Uporaba posameznih elektronskih upravnih storitev glede na vsa anketirana podjetja V nadaljevanju smo podjetja tudi prosili, naj ocenijo svoje zaupanje v e-upravo. V vseh primerih so podjetja podala ocene od 1 do5, pri ~emer je 1 vedno pomenila najslabšo oceno (zelo nezadovoljen, sploh se ne strinjam, sploh ne zaupam) ocena 5 pa je vedno pomenila najboljšo oceno (zelo zadovoljen, popolnoma se strinjam, zelo zaupam). Kot ka`e, so z uporabo elektronskih postopkov javnih razpisov oz. naro~il najbolj zadovoljne organizacije javnega sektorja (3,7), nekoliko manj s.p. in mikro podjetja ter mala podjetja (3,6), sledijo srednja in velika podjetja (3,2) (Slika 3). Z elektronskim posredovanjem obra~unov davkov na DURS je ponovno najbolj zadovoljen javni sektor (4,4), precej manj pa s.p. in mikro podjetja ter mala podjetja (4,0), ponovno najmanj pa srednja in velika podjetja (3,9). Bolj izena~ene kot pri prejšnjih dveh storitvah so ocene zadovoljstva z elektronskim posredovanjem podatkov na AJPES, vendar ponovno izstopa razmerje med najbolj zadovoljnimi, to so organizacije javnega sektorja (4,3) in najmanj zadovoljnimi, to so srednja in velika podjetja (4,1). V nekoliko druga~nem razmerju med posameznimi skupinami podjetij so ocene zadovoljstva z uporabo e-Za-poslitev na spletnih straneh Zavoda RS za zaposlovanje. Pri pozitivnih ocenah je ponovno na prvem mestu javni sektor (4,1), vendar pa so storitve najslabše ocenili s.p. in mikro podjetja (3,6). Vmes so mala podjetja (4,0) ter srednja in velika podjetja (3,8) (Slika 3). V nasprotju z ve~ino ostalih storitev so vpoglede v elektronske javne evidence oz. baze podatkov najbolje ocenila srednja in velika podjetja (4,1), najslabše pa mala A183 Organizacija, letnik 40 Razprave {tevilka 6, november-december 2007 podjetja (3,8), vendar se tudi povpre~ni oceni pri s.p. in mikro podjetjih (3,9) ter organizacijah javnega sektorja (4,0) le malo razlikujeta (Slika 3). Rezultati tudi ka`ejo, da je zaupanje v e-upravo nekoliko ve~je kot zadovoljstvo; najve~je je v organizacijah javnega sektorja (4,1), najmanjše pa v malih podjetjih, mikro podjetjih in pri s.p. (3,9). Podobno je tudi zadovoljstvo najve~je v organizacijah javnega sektorja (4,0), najmanjše pa pri majhnih podjetjih (3,8) (Slika 3). Zanimiva pa je tudi primerjava med splošnim zadovoljstvom z e-upravo in zadovoljstvom z e-poslovanjem s poslovnimi partnerji. Kot ka`e, so podjetja s slednjim zadovoljna nekoliko bolj kot z e-upravo (Slika 3). Tabela 4 prikazuje srednje vrednosti ocen strinjanja podjetij s sedmimi trditvami o e-upravi. Rezultati ka`ejo, da se s prvo trditvijo ('storitve elektronske uprave so zapletene za uporabo') najbolj strinjajo mala, srednja in velika podjetja (3,1), najmanj pa s.p. in mikro podjetja (2,9). Z drugo trditvijo ('informacije in upravne e-storitve, dostopne preko spleta, ne zadovoljujejo potreb v našem podjetju') se vse velikostne skupine podjetij nekoliko bolj ne strinjajo kot pa strinjajo, pri ~emer so najve~je nestri-njanje izrazila mala podjetja (2,7), sledijo s.p. in mikro podjetja ter organizacije javnega sektorja (2,8), najvišjo oceno pa so podala srednja in velika podjetja (2,9) (Tabela 4). S tretjo trditvijo ('storitve e-uprave so preve~ razpršene - preoblikovati bi jih morali na podlagi poslovnih dogodkov (npr. zaposlitev delavca)') se vse velikostne skupine podjetij bolj strinjajo kot ne, vendar nobena povpre~-na ocena ne presega vrednosti 4. Najve~ strinjanja so izrazile organizacije javnega sektorja in mala podjetja (3,9), nekoliko manj pa s.p. in mikro podjetja ter srednja in velika podjetja (3,8) (Tabela 4). Da se je z uporabo storitev e-uprave v postopkih z organi javne uprave zmanjšala koli~ina papirja, se bolj stri- 1 zadovoljstvo z 4,1 1 elektronskim poslovanjem 3,9 ,1 s poslovnimi partnerji (n=71,88,77,79 ) 3,8 | D s.p. in mikro podjetja ¦ mala podjetja j-, srednja in velika podjetja 4,0 ID splošno zadovoljstvo z e- 3,9 ,1 1 D javni sektor upravo(n=71,87,77,79) 3,8 1 4,1 1 za u pa nje v e-u pravo 4,0 _J (n=40,37,30,38 ) 3,9 3,9 zadovoljstvo z uporabo 4,1 1 elektronskih javnih 4,1 1 evidenc oz. baz podatkov (n=10,21,23,22 ) 3,8 | i i zadovoljstvo s storitvami e-Zaposlovanja pri ZRSZ — 3,8 1 (n=44,64,62,68) 3,6 1 zadovoljstvo z 4,3 elektronski m 4,1 1 sporočanjem podatkov na 4,3 1 AJPES (n=30,54,60,50) 4,3 zadovoljstvo z 4,4 | elektronskim 3,9 davkov na DURS (n=11, 20,19,35) 4,0 4,0 _] 1 | zadovoljstvo s 3,7 sodelovanjem v javnih 3,2 1 razpisih oz. naročilih 3,e (n=59,77,62,67 ) 3,6 | i 1 3,5 i 4 1 4,5 Slika 3: Ocene (1-5) zadovoljstva in zaupanja v e-upravo ter ocene zadovoljstva z nekaterimi upravnimi e-storitvami (število odgovorov n je navedeno po vrsti od s.p. in mikro podjetij do organizacij javnega sektorja) A184 Organizacija, letnik 40 Razprave {tevilka 6, november-december 2007 Tabela 4: Strinjanje s trditvami glede e-uprave med anketiranimi podjetji, ki uporabljajo upravne e-storitve povprečje (1-sploh se ne strinjam, 5-popolnoma se strinjam) Trditev s.p. in mikro majhna (n=71) (n=88) , org. lavnega sr. in vel. fj. s fn=77) SektOI]a y "' (n=79) storitve elektronske uprave so zapletene za uporabo 2,91 3,07 3,11 2,99 informacije in upravne e-storitve, dostopne preko spleta, ne zadovoljujejo potreb v našem podjetju 2,80 2,74 2,85 2,75 storitve e-uprave so preveč razpršene - preoblikovati bi jih morali na podlagi poslovnih dogodkov (npr. zaposlitev delavca) 3,78 3,87 3,77 3,88 z uporabo storitev e-uprave se je v postopkih z organi javne uprave zmanjšala količina papirja 3,41 3,72 3,08 2,84 z uporabo storitev e-uprave so se skrajšali postopki z organi javne uprave 3,56 3,77 3,35 3,41 z uporabo storitev e-uprave so se poenostavili postopki z organi javne uprave 3,52 3,83 3,43 3,43 v podjetju smo premalo seznanjeni z možnostmi, ki jih ponuja e-uprava 3,41 3,77 3,73 3,46 njajo kot ne vse skupine podjetij, razen organizacij javnega sektorja. Pri tem se s to trditvijo najbolj strinjajo majhna podjetja (3,7), sledijo s.p. in mikro podjetja (3,4) ter srednja in velika podjetja (3,1), kot re~eno pa so organizacije javnega sektorja izrazile nekoliko ve~je nestrinjanje (2,8) (Tabela 4). S peto trditvijo ('z uporabo storitev e-uprave so se skrajšali postopki z organi javne uprave') se najbolj strinjajo majhna podjetja (3,8), sledijo s.p. in mikro podjetja (3,6), najmanj pa se s trditvijo strinjajo organizacije javnega sektorja ter srednja in velika podjetja (3,4) (Tabela 4). Da so se z uporabo storitev e-uprave poenostavili postopki z organi javne uprave, se najbolj strinjajo majhna podjetja (3,8), sledijo s.p. in mikro podjetja (3,5), najmanj pa se s trditvijo strinjajo srednje in velika podjetja ter organizacije javnega sektorja (3,4). Tudi z zadnjo trditvijo ('v podjetju smo premalo seznanjeni z mo`nostmi, ki jih ponuja e-uprava') se vse skupine podjetij bolj strinjajo kot ne, pri ~emer so najve~je strinjanje izrazila majhna podjetja (3,8), nekoliko manj srednja in velika podjetja (3,7), najmanj pa se s trditvijo strinjajo organizacije javnega sektorja ter s.p. in mikro podjetja (3,5 in 3,4) (Tabela 4). 3.4 Mnenja glede prihodnjega razvoja e-uprave Da bi od podjetij pridobili smernice za nadaljnji razvoj e-uprave v Sloveniji, smo uporabili tri sklope vprašanj, na katera so odgovarjala podjetja, ki uporabljajo ra~unalnike. Vprašali smo jih, kako pomembno se jim zdi, da lahko preko interneta opravljajo upravne storitve, da si lahko na standardiziran na~in (npr. z uporabo RIPa, XMLa ali SOAPa) z organi javne uprave izmenjujejo podatke in da lahko preko spleta dostopajo do podatkov javnih registrov oziroma baz podatkov. Nato pa smo jih še prosili, naj ocenijo pomembnost posameznih dejavnikov za nadaljnji razvoj e-uprave ter stopnjo, do katere bi jih posamezni dejavniki v bodo~e najbolj spodbudili k za~etku oz. pogostejši uporabi e-uprave. Podjetja so podala ocene od 1 do 5, pri ~emer je 1 vedno pomenila najslabšo oceno (popolnoma nepomembno, sploh me ne bi spodbudilo) ocena 5 pa je vedno pomenila najboljšo oceno (zelo pomembno, zelo bi me spodbudilo). Analiza poka`e, da so podjetjem najpomembnejše elektronske upravne storitve, najmanj pa standardizirana izmenjava podatkov z organi javne uprave. Pri tem je mo`nost opravljanja elektronskih upravnih storitev naj- Tabela 5: Pomembnost obstoja posameznih mo`nosti e-uprave med podjetji, ki uporabljajo ra~unalnike Možnost e-uprave povprečje (1-popolnoma nepomembno, 5-zelo pomembno) s.p. in mikro majhna sr. in vel. f . (n=88) (n=95) (n=77) gga možnost uporabe elektronskih upravnih storitev preko interneta 4,25 4,18 4,27 4,51 možnost izmenjave podatkov z organi javne uprave na standardiziran način (z uporabo RIPa, XMLa, SOAPa ipd.) 3,45 3,87 3,87 4,30 možnost vpogleda v informatizirane javne baze podatkov 3,85 3,94 4,12 4,36 A 185 Organizacija, letnik 40 Razprave {tevilka 6, november-december 2007 Tabela 6: Pomembnost posameznih dejavnikov za nadaljnji razvoj e-uprave med podjetji, ki uporabljajo računalnike Dejavnik nadaljnjega razvoja e-uprave povprečje (1-popolnoma nepomembno, 5-zelo pomembno) org. javnega sektorja (n=82) s.p. in mikro majhna (n=88) (n=95) sr. in vel. (n=77) uvedba ponudbe celotne e-uprave na enem spletnem mestu 4,52 4,55 4,49 4,57 poenostavitev upravnih postopkov znotraj organov javne uprave 4,62 4,54 4,57 4,72 večja varnost elektronskega poslovanja javne uprave 4,56 4,43 4,45 4,67 poenostavitev uporabe storitev na internetu 4,44 4,36 4,26 4,52 uvedba reševanja zadev v zvezi s poslovnimi dogodki v paketu oz. enem koraku (npr. zaposlitev delavca ali ustanovitev podjetja) 4,41 4,35 4,28 4,32 poenostavitev uporabe standardizirane izmenjave podatkov z organi javne uprave (preko RlPa, XMLa, SOAPa ipd.) 4,33 4,23 4,12 4,35 razširitev ponudbe e-uprave 4,15 4,14 4,19 4,32 uvedba dostopa do e-uprave na javnih mestih (upravni organi, informacijski centri ipd.) 3,61 3,84 3,78 4,20 pomembnejša organizacijam javnega sektorja (4,5), najmanj pa malim podjetjem (4,2), mo`nost standardizirane izmenjave podatkov je zopet najpomembnejša organizacijam javnega sektorja (4,3), najmanj pa podjetjem iz skupine s.p. in mikro podjetij (3,4), podobno pa velja tudi za mo`nost vpogleda v elektronske javne evidence oz. zbirke podatkov. Raziskava je tudi pokazala (Tabela 6), da se zdijo anketiranim podjetjem vsi dejavniki, po katerih smo spraševali, razen uvedbe dostopa do e-uprave na javnih mestih, pomembni do zelo pomembni za nadaljnji razvoj e-uprave. Ve~jih razlik med posameznimi skupinami podjetij ni, razen pri uvedbi dostopa do e-uprave na javnih mestih, ki je za organizacije javnega sektorja precej bolj pomemben dejavnik kot za ostala podjetja. Pri dejavnikih, ki bi utegnili podjetja spodbuditi k za~etku oz. pogostejši uporabi storitev e-uprave (Tabela 7) je analiza pokazala, da so hitrejši postopki v primerjavi s klasi~nimi najpomembnejši spodbujevalni dejavnik za podjetja v vseh velikostnih skupinah, saj so vse skupine podjetij ta dejavnik ocenile z najvišjimi ocenami (4,6 - 4,7) ali povedano druga~e, skoraj tri ~etrtine podjetij meni, da bi jih hitrejši postopki v primerjavi s klasi~nimi zelo spodbudili k ve~ji uporabi storitev e-uprave. Tudi ve~ja informiranost o mo`nostih e-uprave (4,3 -4,5), enostavnejša uporaba in popolnejša ponudba (4,4 -4,7), mo`nost, da se lahko kadarkoli obrnejo na osebo za pomo~ (4,5 - 4,6) ter ve~ja varnost prenosa podatkov (4,3 - 4,6) bi podjetja v precejšnji meri spodbudila k ve~ji uporabi storitev e-uprave (Tabela 7). Po drugi strani pa so ni`je takse oz. druge finan~ne spodbude (presenetljivo) najmanj pomemben spodbujevalni dejavnik za vse skupine podjetij, med katerimi je še najbolj pomemben za s.p. in mikro podjetja (4,2), se pa z velikostjo ta pomembnost zmanjšuje. Najmanj je ta dejavnik pomemben za organizacije javnega sektorja (3,7). 4 Kaj nam sporočajo podjetja? Na tem mestu izpostavljamo najzanimivejše rezultate raziskave, ki jih bomo skušali primerjati z nekaterimi raziskavami, predstavljenimi v drugem razdelku. Ker se metodološki pristopi raziskav razlikujejo, je potrebno na te primerjave gledati z dolo~eno mero distance. Na koncu podajamo še nekaj napotkov za nadaljnji razvoj slovenske e-uprave. Tako ne moremo spregledati, da so dele`i podjetij, ki uporabljajo vsaj eno upravno e-storitev (75 - 100 %), re- Tabela 7: Pomembnost spodbujevalnih dejavnikov za večjo uporabo storitev e-uprave med podjetji, ki uporabljajo računalnike Spodbujevalni delavnik povprečje (1-sploh me ne bi spodbudilo, 5-zelo bi me spodbudilo) org. javnega sektorja (n=82) s.p. in mikro majhna (n=88) (n=95) sr. in vel. (n=77) hitrejši postopki v primerjavi s klasičnimi 4,62 4,68 4,57 4,72 obstoj možnosti, da se lahko kadarkoli obrnete na osebo za pomoč 4,55 4,64 4,49 4,54 enostavnejša uporaba in popolnejša ponudba e-storitev na spletu 4,58 4,55 4,36 4,66 večja informiranost o možnostih e-uprave 4,43 4,46 4,33 4,52 večja varnost prenosa podatkov 4,43 4,43 4,31 4,63 nižje takse oz. druge finančne spodbude 4,23 4,07 3,99 3,73 A186 Organizacija, letnik 40 Razprave {tevilka 6, november-december 2007 lativno visoki, celo ve~ji od uporabe e-ban~ništva in drugih oblik e-poslovanja s poslovnimi partnerji. Vendar pa nabor storitev, ki jih podjetja uporabljajo, ni ravno obse`en. Omejen je v glavnem na storitve eDavkov in storitve AJPESa. Kakorkoli, ~e te rezultate primerjamo z rezultati uporabe v 28 evropskih regijah v letu 2004 (BISER, 2004), lahko ugotovimo, da je stanje v Sloveniji danes bistveno boljše. Rezultati omenjene raziskave so namre~ razkrili, da je preko spleta dav~ne napovedi oddalo zgolj 14 % anketiranih podjetij (pri nas je to preko interneta ali z uporabo standardizirane izmenjave podatkov storilo 61 % organizacij javnega sektorja, 78 % malih podjetij, 57 % srednjih in velikih podjetij ter 32 % s.p. in mikro podjetij), na javnih razpisih pa je preko spleta sodelovalo le slabih 6 % anketiranih podjetij (pri nas je preko interneta ali z uporabo standardizirane izmenjave podatkov na javnih razpisih sodelovalo 43 % organizacij javnega sektorja, 25 % malih ter 21 % srednjih in velikih podjetij in 12 % s.p. in mikro podjetij) . Anketirana podjetja posameznih upravnih e-storitev po ve~ini ne uporabljajo zato, ker menijo, da dolo~ene storitve ne potrebujejo, ker jo raje opravijo na klasi~en na~in, ker je ne poznajo, ker storitev (zaradi razli~nih vzrokov) ni uporabna za njihovo podjetje, pri posredovanju podatkov na DURS in AJPES pa tudi zato, ker storitev opravljajo zunanji izvajalci. Verjetno ni naklju~je, da je evropska raziskava (IDA, 2002) `e pred nekaj leti razkrila, da podjetja pripisujejo visoko pomembnost ponudbi e-storitev, ki bodo zadovoljile njihove dejanske potrebe. In kot ka`e, so vse velikostne skupine anketiranih slovenskih podjetij na splošno z e-upravo relativno zadovoljne. Vendar pa ocena splošnega zadovoljstva pri nobeni skupini podjetij ne presega vrednosti 4 (zadovoljen sem), kar puš~a izboljšavam še dovolj prostora. To potrjuje tudi dejstvo, da so anketirana podjetja svoje zadovoljstvo z e-upravo ocenila nekoliko slabše od zadovoljstva z elektronskim poslovanjem s poslovnimi partnerji. Po drugi strani ocene zadovoljstva s posameznimi storitvami ka`ejo, da so podjetja bolj zadovoljna s tehnološko bolj razvitimi storitvami (storitve eDavkov in AJPESA), precej manj pa z elektronskimi postopki javnih razpisov oz. naro~il, kar je tudi razumljivo, saj je ta storitev zgolj informacijske narave. Ne gre tudi spregledati, da zaupanje v e-upravo ni na zavidljivi ravni, saj so ga podjetja ocenila le nekoliko bolje od zadovoljstva. Kje so najve~je mo`nosti za izboljšave, lahko razberemo iz ocen strinjanja s posameznimi trditvami. Iz rezultatov raziskave izhajajo naslednja priporo~ila, ki bi jih dr`ava, po mnenju podjetij, morala upoštevati pri razvoju e-uprave: ¦ storitve e-uprave so preve~ razpršene po razli~nih spletiš~ih, zato bi jih bilo treba preoblikovati v pakete na podlagi poslovnih dogodkov in ponuditi na enem mestu in v enem koraku (npr. zaposlitev delavca); ¦ v podjetjih so premalo seznanjeni z mo`nostmi, ki jih ponuja e-uprava; ¦ organizacije javnega sektorja po ve~ini menijo, da se z uporabo storitev e-uprave koli~ina papirja ni bistveno zmanjšala; ¦ mala, srednja in velika podjetja po ve~ini menijo, da so storitve e-uprave za uporabo bolj zapletene kot ne; ¦ informacije in upravne e-storitve, dostopne preko spleta, le delno zadovoljujejo potrebe podjetij; ¦ z uporabo storitev e-uprave so se le delno poenostavili in skrajšali postopki z organi javne uprave. Pri nadaljnjem snovanju politik s podro~ja e-uprave pa velja imeti v mislih še, da sta po mnenju anketiranih podjetij najpomembnejša dejavnika nadaljnjega razvoja e-uprave: ¦ poenostavitev upravnih postopkov znotraj organov javne uprave in ¦ uvedba ponudbe vseh informacij in upravnih storitev na enem spletnem mestu. Poleg tega pa bi anketirana podjetja storitve e-uprave uporabljala v ve~ji meri predvsem: ¦ ~e bi bili postopki v primerjavi s klasi~nimi hitrejši, ¦ ~e bi pri uporabi upravnih e-storitev imeli mo`nost, da se lahko kadarkoli obrnejo na osebo za pomo~ in ¦ ~e bi bila uporaba upravnih e-storitev enostavnejša, ponudba pa popolnejša. Ti rezultati se ujemajo tudi z rezultati raziskave (Koran, 2006), kjer je najve~ (31 %) ~eških podjetij kot slabost ~eških e-storitev navedlo nizko stopnjo poznavanja le-teh, 21 % pa jih kot slabost vidi nezadovoljivo integracijo elektronskih registrov. Prav tako lahko rezultate primerjamo z rezultati raziskave 'Top of the web' (2004), kjer je imelo 20 % podjetij te`ave pri iskanju upravnih e-storitev, le 30 % pa jih je menilo, da so pri uporabi upravnih e-storitev dele`ni boljše pomo~i. Spregledati ne gre niti raziskave (Adeshara et al, 2004), kjer je 21 % podjetij navedlo hitrost in enostavnost uporabe kot problem pri uporabi upravnih e-storitev, in tudi ne raziskave BISER (2004), v kateri se je 30 % podjetij strinjalo ali zelo strinjalo, da so upravne e-storitve zapletene za uporabo. 5 Zaključek Pri~akovanja slovenskih podjetij glede nadaljnjega razvoja e-uprave so torej precej jasno izra`ena. Verjamemo, da si dr`ava `eli zagotavljati prijazno poslovno okolje, ki bo imelo neposredne u~inke na njen nadaljnji ekonomski razvoj in na gospodarsko rast. Pri nadaljnjem na~rtovanju razvoja e-uprave v Sloveniji bi zato vsekakor veljalo upoštevati vsaj nekatere od izsledkov predstavljene raziskave. V nasprotnem primeru bodo ti rezultati, kljub svoji dragocenosti, ostali zgolj predmet akademskih razprav. Literatura Accenture (2004). eGovernment Leadership: High Performance, Maximum Value, Accenture, maj 2004, dosegljivo na: http://www.accenture.com/NR/rdonlyres/D7206199-C3D4-4CB4-A7D8-846C94287890/0/gove egov value.pdf (9.11.2007). A 187