NAPIS NAD ČLANKOM GEOGRAFSKI OBZORNIK • 3-4/2021 | 29 3km3k3k3k + – Interaktivna karta kolesarskih poti in ponudbe lokalne hrane Legenda Sadje J ajca Med Mleko in mlečni izdelki Krožna kolesarska pot S orško polje 2,12 km sadj j j m m i l i kolesarska pot Sorško polje IZVLEČEK Kolesarstvo je ena najbolj trajnostnih oblik mobilnosti in priljubljenih športnih aktivnosti na prostem. V prispevku predstavljamo razvoj aplikacije Lokalno s kolesom, ki prikazuje načrtovano novo krožno kolesarsko pot okrog Sorškega polja, ob kmetijah z lokalno ponudbo hrane. Sorš o polje leži severozahodno od Ljubljane in je eno pomembnejših območij pridobivanja lokalno pridelane hrane, hkrati pa je priljubljena destinacija za kolesarje. Namen spletne aplikacije je promocija lokalne samooskrbe in trajnostne mobilnosti na območju Sorškega polja. Ključne besede: urbanizem, kolesarske poti, vzdržni razvoj, interaktivnost, Sorško polje. ABSTRACT Cycling route as a tool for landscape protection and sustainable development of Sorško polje Cycling is one of the most sustainable forms of mobility and one of the most popular outdoor sports activities. In the paper we present the development of the application Local by Bicycle, which shows the newly planned circular cycle path around the Sorško polje next to farms with local food offer. Sorško polje is an area located northwest of Ljubljana and is one of the major sources of locally produced food. It is also a popular destination for cyclists. The purpose of the web application is to promote local food self-sufficiency and sustainable mobility in the Sorško polje area. Key words: urbanism, cycling trails, sustainable development, interactivity, Sorško polje. Kolesarska pot kot orodje za varstvo podobe in vzdržni razvoj Sorškega polja 30 | GEOGRAFSKI OBZORNIK • 3-4/2021 KOLESARSKA POT PO SORŠKEM POLJU Avtorica besedila in fotografij: KATARINA KUK, magistrica urbanizma Mucherjeva ulica 6, 1000 Ljubljana E-pošta: kuk.katarina8@gmail.com COBISS 1.04 strokovni članek P rehranska samooskrba v Sloveniji postaja vse bolj razširjena, kar po-meni, da sta kupovanje lokalne hrane in njena pridelava na domačih ali najetih vrtovih čedalje bolj priljubljena. Domačo pridelano in pre- delano hrano lahko kupimo na tržnici ali na kmetiji z dopolnilno dejavno- stjo (medmrežje 1). Dopolnilna dejavnost kmetom oziroma nosilcem kmetij omogoča prodajo proizvodov, dodatni dohodek in delovna mesta (medmrežje 2). Hrana, ki jo kupimo od lokalnih kmetij, ne prepotuje več sto ali tisoč kilo- metrov, preden jo zaužijemo, ampak jo tako rekoč prinesemo z vrta na krožnik. Kmetijsko dejavnost, v smislu obiskovanja kmetij in kupovanja na njih pride- lane hrane lahko štejemo med dejavnosti trajnostnega turizma, kar je povezano tudi z različnimi oblikami trajnostne mobilnosti, kakršna je na primer kolesar- jenje (Kuk 2021). Sorško polje je območje z izredno rodovitno prstjo in najboljšimi kmetijskimi zemljišči. Obdelovalna zemljišča v progah ali delcih so v lasti kmetij, razpo- rejenih na obrobju polja. Okrog Sorškega polja poteka krožna cesta, na kate- ro se priključijo številne kolesarske in pohodniške poti. Ob krožni poti lahko najdemo postaje za izposojo koles, načrtovane pa so tudi polnilne postaje za električna kolesa. Do Sorškega polja se lahko pripeljemo z vlakom, ki ustavlja v Medvodah, Škofji Loki in Kranju, ti kraji pa so povezani tudi z avtobusni- mi linijami. Območje ima izjemen potencial za razvoj trajnostnega turizma v smislu povezanosti ekoloških kmetij, tržnic ter, predvsem omrežja kolesarskih, pohodniških in tematskih poti. Interaktiven zemljevid Lokalno s kolesom prikazuje krožno kolesarsko pot okrog Sorškega polja, ob kateri so nanizane kmetije z lokalno ponudbo hrane. Projekta smo se lotili na interdisciplinaren način, ki zajema raziskovanje na terenu, uporabo geoinformacijskih orodij in urbanistično načrtovanje. Interak- tiven zemljevid je vključen v spletno stran Lokalno s kolesom, kjer lahko zvemo več o krožni kolesarski poti, kmetijah z ustrezno ponudbo in urbanističnem delu projekta. S promocijo lokalne samooskrbe, kolesarstva in z uporabo digi- talnih tehnologij pomagamo kmetijam pri promociji ter želimo zagotoviti nji- hov nadaljnji obstoj. Hkrati želimo doseči večjo obiskanost območja, pridobiti več uporabnikov trajnostnih oblik mobilnosti, spodbujati kupovanje lokalne hrane, s čimer bi se povečalo površino obdelovalnih zemljišč , količino in ra- znovrstnost pridelkov, nastala pa bi tudi nova delovna mesta. Pojmi Trajnostni turizem je oblika turizma, ki spoštuje potrebe okolja in ljudi ter lokalnega gospodarjenja in obiskovalcev. Turističnim destinacijam zagotavlja konkurenčnost na način, da se bodo razvijale in prinašale dolgoročne koristi. Z okoljskega vidika se trajnostni turizem osredotoča na zmanjševanje količin odpadkov, onesnaženosti zraka, vode in prsti ter varovanhe in ohranjanje nara- ve. V turističnih destinacijah si prizadeva izboljšati kakovost življenja lokalnega GEOGRAFSKI OBZORNIK • 3-4/2021 | 31 KOLESARSKA POT PO SORŠKEM POLJU prebivalstva tako s povečanjem zapo- slenosti kot spoštovanjem kulturne in zgodovinske dediščine (medmrežje 3). Trajnostna mobilnost spodbuja hojo, kolesarjenje, uporabo javnega prometa in električnih vozil. S spodbujanjem in uporabo trajnostne oblike mobilnosti zmanjšamo uporabo motornih vozil in s tem pripomoremo k zmanjševanju onesnaženosti zraka (medmrežje 4). Krožna kolesarska pot okrog Sorškega polja je cesta, ki povezuje Medvode, Kranj in Škofjo Loko. Krožno pot smo zasnovali tako, da zajame čim več kmetij, ki so razporejene okrog Sorškega polja. Z urbanistično me- todo smo na krožni poti poenotili in prenovili prečni profil ceste (v nada- ljevanju cestni profil), ki ga sestavljajo bankina, elementi za odvodnjavanje ceste, na vozišču označeni pas za kole- sarje, pločnik, površine za parkiranje ob vozišču in ostale ureditve ceste, ki so vključene v prosti profil ceste (medmrežje 5). GIS (Geographic information system) – geografski informacijski sistem je ra- čunalniško podprt sistem, ki omogo- ča zajemanje, urejanje, shranjevanje, obdelavo, analiziranje in predstavitev geografskih (prostorskih) podatkov (medmrežje 6). Predstavitev območja Sorškega polja Sorško polje, ki se razprostira na sti- čišču občin Medvode, Kranj in Škofja Loka, je eno pomembnejših sloven- skih območij za pridelavo in proizvo- dnjo hrane. Velik del Sorškega polja je zaščiten kot naravna in kulturna de- diščina, zato je zanj potrebna poseb- na obravnava. Prevladujoča lokalna dejavnost je kmetijstvo, ki v zadnjih letih zamira tudi zaradi pospešene širitve bližnjih urbanih središč. Nova gradnja se širi v kmetijski prostor, kar povzroča propadanje kmetij, s tem pa se zmanjšuje stopnja samopreskrbe s hrano. Sorško polje je le deloma sa- mooskrbno, saj je močnejše na podro- čju živinoreje ter pridelave sezonske zelenjave in žita, medtem ko je pri- delava sadja skromnejša. S terenskim raziskovanjem območja smo ugotovi- li, da nekatera naselja na obrobju Sor- škega polja niso samooskrbna, saj sta v njih kmetije izrinili bodisi industrija bodisi stanovanjska gradnja (Košir 2010). Posledično so naselja postala odvisna od tistih, ki še imajo kmetije z dopolnilno dejavnostjo. Na Sorškem polju je med rekreacijski- mi dejavnostmi priljubljeno kolesar- stvo. Na območju se stikajo številne kolesarske in pohodniške poti, ki pa med seboj niso povezane v celovit kolesarski sistem ob kmetijah okrog Sorškega polja. Do nekaterih kmetij je dostopnost težja zaradi slabe dosto- pnosti ali prenizke omejitve hitrosti motornega prometa. Kolesarske poti na Sorškem polju Sorško polje je območje z raznolikim programom lokalnih in športnih de- javnosti ter različnimi naravnimi da- nostmi. Večina kolesarskih linij poteka po cestah, druge po kolesarskih stezah, nekatere pa vzporedno s pohodnimi potmi. Od poteh, ki smo jih prevzeli z različnih portalov, so Loška kolesar- ska pot, gorska pot Kranj–Medvode, gorska pot Sveti Jošt nad Kranjem, pot na Soriško planino in ravninska ljubljanska pot. Loška kolesarska pot je sestavljena iz več kolesarskih poti, združenih v dolgo traso, ki vodi po Škofjeloškem hribovju in Sorškem po- lju. Na krožno pot ob Sorškem polju se priključi v Godešiču in Dorfarjih. Gorska pot Kranj–Medvode je krožna pot, ki poteka iz Medvod čez Sorško polje do Kranja, prečka reko Savo in se prek Kranjskega polja usmeri na- zaj proti Medvodam. Na krožno pot okrog Sorškega polja se priključi v Medvodah, Zbiljah in Drulovki. Na severu, v Stražišču, se nanjo priključi- ta gorska pot, ki vodi na Sveti Jošt nad Kranjem, in pot na Soriško planino. Sorško polje seka tudi ravninska pot, ki vodi proti jugu do Ljubljane. Pot se stika s krožno potjo v naseljih Breg ob Savi, Žabnica, Trata in Zbilje. Kmetije na Sorškem polju Na Sorškem polju se na nekaterih kmetijah ukvarjajo z masovno pride- lavo in proizvodnjo ter velikopotezno prodajo pridelkov, medtem ko druge delujejo bolj na lokalni ravni in pri- delke prodajajo kar na domačem dvo- rišču pa tudi na lokalni ali ljubljanski tržnici. S terenskim delom smo za- znali, da so nekatere kmetije na robu propada, saj so lastniki starejši in sami ne zmorejo več vzdrževati kmetije niti pridelovati hrane, mlajše generacije pa za kmetovanje pogosto niso zain- teresirane (Kramberger 2020). Kljub temu je zaznati pozitivne premike, saj vse več mladih prepoznava prednosti kmetijske dejavnosti. Krepi se zaveda- nje o pomenu samooskrbe s hrano in s tem povezanih priložnostih za vzdržni razvoj kmetijstva. 32 | GEOGRAFSKI OBZORNIK • 3-4/2021 KOLESARSKA POT PO SORŠKEM POLJU Slika 1: Zemljevid kolesarskih poti, kulturne in naravne dediščine ter lokalnih dejavnosti na Sorškem polju. Kartografija: Katarina Kuk (viri: medmrežje 7, medmrežje 8, medmrežje 9, medmrežje 10, medmrežje 11, medmrežje 12, medmrežje 13, medmrežje 14). GEOGRAFSKI OBZORNIK • 3-4/2021 | 33 KOLESARSKA POT PO SORŠKEM POLJU umestili novo urbano opremo za obi- skovalce kmetij. Z geoinformacijsko metodo smo na začetku s pomočjo programskega orodja ArcGIS ArcMap uredili prostorske sloje za izdelavo prostorskih analiz z namenom preu- čitve območja. Metodo smo uporabi- li tudi za terenski zajem podatkov o kmetijah ter za izdelavo spletne strani Lokalno s kolesom in drugih aplikacij, vdelanih v stran, med katerimi je tudi interaktiven zemljevid Lokalno s kole- som. Interaktiven zemljevid prikazuje turistične in kmetijske dejavnosti, po- nudbo kmetijskih pridelkov, kolesar- sko pot in druge podatke o mobilno- sti na območju Sorškega polja. Pridobivanje podatkov o kmetijah Ob krožni poti okrog Sorškega polja smo našli veliko kmetijskih gospodar- stev, kar nam je vzbudilo zanimanje, koliko od kmetij na tem območju ima dopolnilno dejavnost. Podatki o dopolnilnih dejavnostih na kmetijah niso javni, zato smo stopili v stik z Ministrstvom za kmetijstvo, gozdar- stvo in prehrano, ki upravlja e-register kmetijskih gospodarstev, s katerega so nam posredovali točkovni vektor- ski sloj kmetij za območje Sorškega polja in bližnjo okolico. E-register kmetijskih gospodarstev (eRKG) je spletna aplikacija, ki nosilcem kme- tijskih gospodarstev omogoča, da lahko pregledujejo svoje podatke iz aplikacije registra kmetijskih gospo- darstev (medmrežje 15). Po pregledu atributivne baze podatkovnega sloja smo ugotovili, da je na Sorškem polju in v njegovi neposredni bližini sku- pno 692 kmetij. Podatki o kmetijskih dejavnostih, ki smo jih pridobili, so urbanistično metodo smo izdelali na- črt sklenjene krožne kolesarske poti, ki povezuje kmetije in druge lokalne dejavnosti na območju Sorškega po- lja. Pot smo razdelili na tri odseke, za katere smo izbrali tipične prečne pro- file in jih prenovili s pomočjo Navodil za projektiranje kolesarskih površin (Lipar 2012). Ob krožni kolesarski poti smo izbrali tri tipične kmetije in v obliki idejne zasnove njihova dvori- šča navezali na nove cestne profile ter Metode dela Za izdelavo aplikacije smo uporabili urbanistično, terensko in geoinforma- cijsko metodo. Terensko metodo smo med izvedbo projekta uporabili več- krat. Sprva smo na obisku območja preverili možnosti poteka krožne ko- lesarske poti, da bi lahko povezali čim več kmetij s ponudbo hrane, razpore- jenih okrog Sorškega polja. Terensko metodo smo uporabili tudi pri zbi- ranju podatkov o ponudbi kmetij. Z Slika 2: Zemljevid kmetij z dopolnilno dejavnostjo.Kartografija: Katarina Kuk (vir: medmrežje 15). NAPIS NAD ČLANKOM 34 | GEOGRAFSKI OBZORNIK • 3-4/2021 KOLE ARSKA POT PO SORŠKEM POLJU vsebovali lokacije kmetij, hišna imena kmetij, število članov gospodinjstev na kmetijah in podatek o usmerjeno- sti kmetije. Podatki o kmetijah s portala eRKG niso vsebovali ponudbe hrane, zato smo se odločili za terensko metodo pridobitve podatkov o lokalni ponud- bi hrane na Sorškem polju. Za teren- ski zajem podatkov o ponudbi hrane na posameznih kmetijah smo izdelali spletni vprašalnik s pomočjo aplika- cije ArcGIS Survey123. Survey123 je geoinformacijsko orodje znotraj plat- forme ArcGIS Online. Je enostavno orodje za izdelavo spletnih vprašalni- kov in analizo pridobljenih podatkov. Podatki, zajeti z vprašalnikom ArcGIS Survey123, se istočasno shranjujejo v spletni oblačni storitvi ArcGIS Onli- ne. Aplikacija je namenjena zbiranju podatkov na terenu z vnaprej posta- vljenimi vprašanji, z možnostjo zaje- ma geolokacije in možnostjo zajema fotografije ali avdio posnetka. Pri terenskem zajemanju podatkov o ponudbi lokalne hrane smo v vpra- šalnik vnašali hišna imena kmetij, kontakte lastnikov kmetij, podatek, ali imajo kmetije oglasno desko o ponudbi hrane in pijače, vnašali pa smo tudi geolokacije kmetij, njiho- ve fotografije, stopnjo ohranjenosti kmetijskih objektov in pripadajo- čih zemljišč ter ponudbo hrane in pijače. Podatki, ki smo jih zajeli s pomočjo vprašalnika Survey123, so se samodejno shranili v obliki točka- stega vektorskega sloja na platformi ArcGIS Online, pozneje pa smo jih uredili na spletnem zemljevidu (Web Map). Urbanistični del projekta Pri terenskem raziskovanju območja Sorškega polja smo opazili, da se na krožni poti kolesarske površine ne- nehno spreminjajo. Na celotni poti smo našteli 30 različnih cestnih pro- filov, kar je za kolesarje neugodno in nevarno. Kolesarske površine se ne smejo prepogosto menjati in mo- rajo biti zasnovane na večji dolžini. Prehajanje s samostojnih kolesarskih površin na mešane ali prehajanje iz enostranskega profila v dvostranski in podobno pomeni več dodatnih kon- fliktnih točk (Lipar 2012). Pri načrtovanju kolesarskih poti je treba upoštevati in zagotoviti varnost, berljivost, skladnost poti, funkcio- nalnost, neposrednost, uporabnost in homogenost ternjihovo udobnost in privlačnost. Kolesarske površine morajo imeti svoj značaj,strukturo in pomen, omogočati morajo do- bro orientacijo in enostavno mobil- nost kolesarja v prostoru. Za dobre kolesarske razmere mora kolesarska infrastruktura poleg ustreznih teh- ničnih pogojev vsebovati ustrezen ritem, užitek, slikovitost in izkustve- no integracijo z okoljem (Andrejčič Mušič in Čerpes 2015). Pri zasnovi urbanističnega načrta krožne kole- sarske poti okrog Sorškega polja smo si pomagali s priročnikom Navodila za projektiranje kolesarskih površin (Lipar 2012). Krožno pot smo raz- delili na tri različne tipične cestne profile, ki se med seboj razlikujejo glede na značilnosti grajenega pro- stora kraja in obstoječ cestni profil. Cestne profile smo razdelili glede na programsko tipične odseke: 1. odsek cestnega profila A-A med kmetijami na eni strani in Sorškim poljem na drugi; 2. odsek cestnega profila B-B, med kmetijami na obeh straneh cestne- ga profila ob Savi; 3. odsek cestnega profila C-C med stavbami v suburbanem okolju. S poenotenim profilom smo ustvarili zvezni kolesarski sistem, ki povezu- je različne programe in dejavnosti in tako kolesarju sproščeno spreminja dinamiko potovanja. Za določitev novega cestnega profila smo upošte- vali naslednje kriterije: poenotenje ce- stnega profila, upoštevanje prednosti nemotornemu prometu z dodajanjem površin za pešce in kolesarje, upoča- snitev hitrosti motornega prometa in zagotavljanje lažje dostopnosti s cesti- šča do zemljišč kmetij. Prenovljeni cestni profil A-A v Sre- dnjih Bitnjah ima tipični profil kole- sarske poti, ki je mešana površina za kolesarje in pešce, namenjena pa je tudi dostopu lastnikov do njihovih ze- mljišč. Ob kolesarski poti je zasnovana širša bankina oziroma mulda, ki je na- menjena odvodnjavanju in prevažanju traktorjev od kmetijskih gospodarskih poslopij do obdelovalnih zemljišč in obenem zagotavlja varnostno razdaljo med površino za motorni promet ter površino za pešce in kolesarje. Vozni pas za motorni promet je ožji od ob- stoječega z namenom, da se upočasni hitrost prometa. Predvidena omejitev hitrosti na tem odseku je 50 kilome- trov na uro. V Srednjih Bitnjah smo ob prenovljenem cestnem profilu na- vezali dvorišče tipične kmetije Pr' Oj- str, kjer smo na novo zasnovali počiva- lišče za obiskovalce. GEOGRAFSKI OBZORNIK • 3-4/2021 | 35 KOLESARSKA POT PO SORŠKEM POLJU Slika 3: Načrt krožne kolesarske poti ob Sorškem polju. 36 | GEOGRAFSKI OBZORNIK • 3-4/2021 KOLESARSKA POT PO SORŠKEM POLJU trg. Med nivojskim pločnikom in ce- stiščem smo na obeh straneh voznega pasu umestili muldo, namenjeno od- vodnjavanju. Z novim cestnim profi- lom je predvidena omejitev hitrosti na 30 kilometrov na uro. Razvoj spletne strani Lokalno s kolesom Za izdelavo spletne strani, interak- tivnega zemljevida in drugih geoin- formacijskih aplikacij smo uporabili platformo ArcGIS Online. ArcGIS Online je geografski informacijski sis- tem (GIS), ki temelji na spletnih in oblačnih storitvah. Uporabljamo ga lahko za ustvarjanje in uporabo pro- storske vsebine, ustvarjanje spletnih ali mobilnih aplikacij za izobraževa- nje, komunikacijo z drugimi upo- rabniki ter shranjevanje podatkov in zemljevidov. Vsebino v oblaku lahko delimo v organizaciji (na primer Uni- verza v Ljubljani), zaprti skupnosti in odprto na spletu (medmrežje 16). Za izdelavo spletne strani smo izbrali platformo aplikacije Story Map ozi- roma zemljevid z zgodbo, saj je njena oblika najbolje ustrezala naši vsebini. Aplikacija Story Map je prikaz digital- ne zgodbe, ki jo predstavimo z zemlje- vidi, aplikacijami in drugimi slikovni- mi prikazi (medmrežje 17). Spletna stran je razdeljena na sedem odsekov oziroma segmentov, po kate- rih se lahko premikamo z »drsenjem« ali s klikom na povezave odsekov pod naslovnico. Prvi odsek je naslovna stran, ki vsebuje ime spletne stra- ni in animirano ilustracijo oziroma GIF. GIF je logotip projekta in hkrati zabaven motiv, ki na enostaven na- čin prikazuje vsebino spletne strani. površina mešane rabe varna tudi za uporabo kolesarjev in pešcev. V prenovljenem cestnem profilu C-C v Stražišču smo profil izravnali z nivo- jem dvorišč obstoječih stavb, ki imajo uvoze s ceste. Na tak način se ustvarijo lepši uvozi na dvorišča in površina za pešce, ki je v enakem nivoju kot ce- stna površina za kolesarje in motorni promet. Druga stran nivojske površine za pešce se v središču naselja razširi v Pri cestnem profilu B-B v Prašah se ohranja mešani cestni profil, ob ka- terem je postavljena nova avtobusna postaja z izmenjevalnico kmetijskih pridelkov in s parkiriščem za obisko- valce kmetij. Profil cestišča v Prašah je tipičen profil v naselju, z ozkim voznim pasom ter brez ločenih povr- šin za pešce in kolesarje. V naseljih je marsikje predpisana omejitev hitrosti za motorna vozila na 30 ali 40 kilo- metrov na uro, zato je lahko cestna Slika 4: Prenovljeni cestni profil A-A v Srednjih Bitnjah. Slika 5: Prenovljeni cestni profil B-B v Prašah. GEOGRAFSKI OBZORNIK • 3-4/2021 | 37 KOLESARSKA POT PO SORŠKEM POLJU 2. izbira temeljnega zemljevida za podlago; 3. izbira funkcionalnih pripomočk- ov v obliki gumbov (izbira slojev, legenda, urejanje, iskanje itd.); 4. testiranje aplikacije, zagon in delitev javnosti za uporabo (Smrekar 2020). V aplikaciji je vključen interaktiven zemljevid (Web Map), ki služi kot podlaga za prikaz prostorskih slojev. Je tudi podlaga drugih aplikacij, vde- lanih v spletno stran. Temeljni zemlje- vid smo uvozili iz galerije ArcGIS On- line in vsebuje topografski zemljevid, sloj z oznakami mest, vasi in vodnih površin. Na spletnem zemljevidu so prikazani podatkovni sloji, ki smo jih sprva uredili s programskim orodjem Arcmap Desktop, in podatki, shra- njeni v spletnih oblačnih storitvah ArcGIS Online, ki smo jih pridobili s terenskim zajemom. Vsakemu sloju smo uredili atributivno bazo, tako da so s klikom na sloj v oblačku (pop- -up) prikazane le za uporabnike sple- tne strani pomembne informacije. Prostorski sloji so: lokacije kmetij, lokalna ponudba kmetij glede na vr- sto pridelkov, krožna kolesarska pot in obstoječe kolesarske poti, vstopne točke na krožno kolesarsko pot, av- tobusne postaje, železniške postaje, kulturne in naravne znamenitosti, športne dejavnosti, parkirišča, nevar- na križanja in počivališča. Ko smo vse podatke združili na spletnem ze- mljevidu, smo pričeli z oblikovanjem ikon za upodobitev slojev. Ikone smo oblikovali sami za prikaz prostorskih slojev na spletnem zemljevidu in v ArcGIS aplikacijah. Za njihovo upo- dobitev smo izbrali pastelne barve in minimalističen slog. povečanje zemljevida, povezava »do- mov«, ki ponastavi zemljevid, ikona za iskanje trenutne lokacije, atributivna baza podatkov in okno za iskanje. Ker je aplikacija vdelana v spletno stran, je format zmanjšan. S klikom na ikono za povečavo v zgornjem desnem kotu se aplikacija odpre v novem spletnem oknu. Interaktiven zemljevid smo izdelali z aplikacijo Web AppBuilder, ki je eno- stavna za uporabo in primerna za vse pametne elektronske naprave. Web AppBuilder oziroma gradnik spletnih aplikacij vključuje vgrajena orodja, s katerimi lahko znotraj platforme Arc- GIS Online ustvarimo 2D in 3D sple- tne aplikacije. Omogoča prikazovanje in analiziranje podatkov na poljubni napravi ali v operacijskem sistemu, pri čemer predhodno znanje spletne- ga programiranja in kodiranja ni po- trebno. Aplikacijo lahko ustvarimo v nekaj korakih: 1. grafično oblikovanje teme aplika- cije (barve, dodajanje logotipa in naslova aplikacije); Ilustracija je avtorsko delo in je bila ustvarjena s pomočjo vektorskega ilu- stratorskega programskega orodja. Interaktiven zemljevid je vdelan v dru- gi segment spletne strani. Prikazuje traso krožne kolesarske poti in lokalno ponudbo na Sorškem polju. Namenjen je kolesarjem, iskanju kmetijske po- nudbe glede na vrsto pridelkov,iskanju lokacij kmetij ter vsem obiskovalcem, ki jih zanimajo lokalna ponudba in znamenitosti Sorškega polja. V po- nudbo smo šteli lokalne kmetijske pridelke, kulturne in naravne zname- nitosti ter športne dejavnosti, vključili pa smo tudi druge pomembne infor- macije za obiskovalce Sorškega polja, kot so na primer avtobusne in železni- ške postaje ter počivališča za kolesarje. Na vrhu interaktivnega zemljevida – v glavi – sta navedena ime strani in lo- gotip. Aplikacija vsebuje pripomočke, ki omogočajo vklop ter izklop slojev in legendo, vsebuje pa tudi galerijo za izbiro temeljnih zemljevidov in funk- cijo za merjenje razdalj. Vključeni so še pripomoček za pomanjšanje in Slika 6: Prenovljeni cestni profil C-C v Stražišču. 38 | GEOGRAFSKI OBZORNIK • 3-4/2021 KOLESARSKA POT PO SORŠKEM POLJU V tretjem segmentu spletne strani so predstavljeni načrt prenovljene kro- žne kolesarske poti okrog Sorškega polja in prenovljeni cestni profili. Pod cestnimi profili je vdelana aplikacija profila višin (Elevation Profile app), ki prikazuje interaktiven graf naklona in nadmorske višine krožne kolesarske poti. Predloga aplikacije uporablja geoinformacijski sistem, ki graf pove- zuje z izbranim slojem na zemljevidu in površjem območja, na katerem je sloj prikazan. Graf prikazuje višino in razdaljo v izbrani enoti ter razliko nadmorske višine in naklon (med- mrežje 18). Deluje tako, da najprej kliknemo na linijo kolesarske poti na zemljevidu, nato pa se s črto po grafu premikamo levo desno. V četrtem segmentu je vstavljena predloga oziroma aplikacija Story Map Journal, ki na desni strani pri- kazuje zemljevid kmetij, na levi pa njihov seznam s podatki in ponud- bo lokalne hrane. Imena kmetij so georeferencirana na zemljevidu tako, da se s klikom na ime kmetije na seznamu, približa ikona kmetije na zemljevidu. Map Journal App je enostavna pre- dloga, kjer lahko združimo zemlje- vid oziroma druge slikovne vsebine in pripovedno besedilo. Besedilni del aplikacije vsebuje poglavja, skozi katera se uporabnik lahko enostavno premika. Vsako poglavje je povezano oziroma na zemljevidu, fotografiji, videu ali spletni strani georeferenci- rano tako, da se s klikom na besedilo hkrati na zemljevidu približa loka- cija, vezana na poglavje (medmrežje 19). ilustracija kolesarja s kupljenimi pridelki SE GM EN T 1 NA SL OV NA ST RA N SE GM EN T 2 IN TE RA KT IV EN Z EM LJ EV ID SE GM EN T 3 PO DA TK I O KO LE SA RS KI P OT I SE GM EN T 4 SE ZN AM K M ET IJ SE GM EN T 5 PR IM ER I UR ED IT EV K M ET IJ SE GM EN T 6 VI DE OP OS NE TE K P OT I SE GM EN T 7 VI RI aplikacija Story Map app ArcGIS Online izbira oblike spletne strani Spletna stran Lokalno s kolesom prikazuje prikazuje prikazuje prikazuje prikazuje prikazuje prikazuje izdelano z izdelano z izdelano z izdelano z izdelano z Adobe Illustrator naslovna stran Web app viewer kolesarska pot videoposnetek viri aplikacija Map Journal spletni zemljevid kmetij aplikacija Map Tour spletni zemljevid kolesarske poti z grafom višinskega profila poti ArcGIS Online Elevation profile app seznam kmetij potovanje s kolesom po kolesarski poti podatki o kolesarski poti Arcgis Desktop digitalna kamera kolesarske poti in ponudba kmetijskih pridelkov ter druga lokalna ponudba območja Sorškega polja vnos kmetij s seznama na zemljevid vnos načrtov, prerezov in profilov s seznama na zemljevid vsebuje vsebuje prikazujeposneto z deli javno in objavi ime spletne strani s kratko vsebino interaktiven zemljevid kolesarskih poti in kmetijskih pridelkov urbanistični del projekta: načrti, prerezi in sheme novih cestnih profilov na primerih ureditev kmetij zemljevid z označenimi lokacijami kmetij, ki so bile izbrane za urbanistično ureditev Slika 7: Struktura spletne strani Lokalno s kolesom. GEOGRAFSKI OBZORNIK • 3-4/2021 | 39 KOLESARSKA POT PO SORŠKEM POLJU kamero med kolesarjenjem po krožni poti Sorškega polja. Namen posnet- ka je bil prikazati obstoječe stanje krožne poti in položaj kolesarja na cesti. Poleg tega smo želeli prikazati raznolikost lokalne ponudbe Sorške- ga polja, od izjemne narave, bogate ponudbe kmetijskih pridelkov in predelane hrane, športnih aktivnosti, ribogojnic ... Sedmi segment prikazuje seznam spletnih virov, ki smo jih uporabili pri dopolnjevanju podatkov o kmetijski ponudbi lokalne hrane za potrebe iz- delave interaktivnega zemljevida. Pri raziskovanju lokalne ponudbe hrane smo uporabili različne spletne porta- le, kjer so javno objavljeni podatki o posameznih kmetijah ter njihovi po- nudbi pridelkov in proizvodov. Sklep Namen projekta je bil s pomočjo te- renskih, urbanističnih in geoinforma- cijskih metod izdelati načrt krožne kolesarske poti, navezane na lokalnie dejavnosti, s čimer bi ohranili doseda- V peti segment je vdelana aplikacija Map Tour, ki prikazuje urbanistič- ni del projekta magistrskega dela. Predstavlja idejne zasnove in prereze primerov tipičnih kmetij ter preno- vljene cestne profile kolesarske poti. Predloga Map Tour je eden od nači- nov prikaza digitalnih zgodb. Vsebu- je vsebinski in slikovni del zgodbe, ki sta georefirencirana na manjšem spletnem zemljevidu (medmrežje 20). V aplikaciji smo najprej ustva- rili tri segmente, vezane na točke na zemljevidu. Vsak segment prikazuje enega od primerov tipičnih kmetij in je vezan tudi na slikovno gradivo, ki je na desni strani platforme. Slikovno gradivo se spreminja s klikom na pu- ščico na levi in desni strani. Na levi strani, kjer so opisi primerov uredi- tve tipičnih kmetij, se za prehajanje z enega segmenta na drugega pomika- mo s koleščkom, da, hkrati pa se na zemljevidu zgoraj levo spreminjajo lokacije kmetij. V šesti segment smo vdelali video- posnetek, ki je bil posnet z digitalno njo podobo in vzdržni razvoj Sorške- ga polja. Terenska metoda je razkrila, da je obstoječa ponudba lokalnih dejavnosti ob krožni poti raznolika. V ospredju so kmetijska dejavnost, kolesarjenje in pohodništvo. Na poti okrog Sorškega polja se poleg vizual- no privlačnih in varnih predelov po- javljajo za kolesarje nevarni odseki. Opazili smo, da se kolesarske poti na pot okrog Sorškega polja priključijo na različnih lokacijah, vendar med seboj niso sklenjene. Menjavanje ce- stnih profilov in pogosto prekinjanje kolesarskih površin povzroča preha- janje pešcev in kolesarjev na cestne površine, kar je lahko nevarno, oviran pa je tudi motorni promet. Ker sta kolesarska mobilnost in rekreacija na prostem zelo pomembni za trajnostno mobilnost in turizem na Sorškem polju, menimo, da bi bilo treba za- gotoviti varne in povezane kolesarske površine. Projektni del smo izdelali v dveh de- lih. Prvi del smo izvedli z urbanistično metodo v obliki idejne zasnove z upo- števanjem dveh glavnih smernic, ra- zvoja in varovanja območja Sorškega polja. Drugi del projekta smo izvedli z geoinformacijskimi metodami in z njimi ustvarili spletno stran z vdelani- mi aplikacijami. Z metodo urbanističnega načrtova- nja smo izrisali načrt krožne kole- sarske poti okrog Sorškega polja in hkrati na treh različnih odsekih pre- novili cestni profil kolesarske poti. – Pri tem smo upoštevali varovanje in prilagajanje obstoječemu stanju ob- močja. S tovrstnim pristopom smo želeli ohraniti avtentičnost njegove Slika 8: Naslovnica spletne strani. NAPIS NAD ČLANKOM 40 | GEOGRAFSKI OBZORNIK • 3-4/2021 KOLESARSKA POT PO SORŠKEM POLJU obiskovalcem, tako da se lahko pred odhodom na izlet dodatno pozani- majo o poti, lokalnih dejavnostih in vnaprej preverijo ponudbo kmetij. Dandanes je promocija eden od po- membnejših načinov ozaveščanja. Z vključenostjo kmetij na kolesarsko pot ter s promocijo prek interaktiv- nega zemljevida in spletne strani sku- šamo povečati število obiskovalcev in kupcev lokalnih pridelkov. S tem pri- spevamo k povečanju prodaje kme- tijskih pridelkov in sčasoma morda tudi k povečanju lokalne pridelave hrane, kar bi lahko povečalo potre- be po delovnih mestih na kmetijah, podobe, saj z minimalnimi posegi na zemljiščih kmetijskih gospodar- stev in poenotenjem kolesarske poti ohranjamo podeželski značaj obmo- čja, pri čemer spodbujamo tako traj- nostno mobilnost kot lokalne dejav- nosti. Z geoinformacijsko metodo smo raz- vili spletno stran z vdelanimi različ- nimi geoinformacijskimi aplikacija- mi. S spletno stranjo želimo vzbuditi ozaveščanje o samooskrbi in ustvariti paradigmo za promocijo lokalnega turizma na Sorškem polju. Naš na- men je bil olajšati in popestriti obisk obenem pa okrepilo željo po trajno- stni obliki mobilnosti. To bi lahko zmanjšalo onesnaževanje zraka, ško- dljive vplive na okolje in skrajšalo transportne verige hrane. Interdisciplinarni način raziskovanja pri projektu z urbanistično in geoin- formacijsko metodo se je izkazal za uspešnega in produktivnega. V pri- hodnje bomo spletno stran nadgra- jevali in dopolnjevali. Podali bomo tudi predloge za razširitev območja in še bolj učinkovito povezavo kole- sarskih poti s kmetijami z dopolnilno dejavnostjo. Slika 9: Ikone za upodobitev slojev lokalnih dejavnosti. NAPIS NAD ČLANKOM GEOGRAFSKI OBZORNIK • 3-4/2021 | 41 KOLESARSKA POT PO SORŠKEM POLJU Viri in literatura 1. Andrejčič Mušič, P., Čerpes, I. 2015: Celostni pristop k integraciji kolesarskega prometa v urbano krajino. Igra ustvarjalnosti: teorija in praksa urejanja prostora. Medmrežje: https://www.iu-cg.org/paper/2015/IU_CG_03-2015_music.pdf (6. 1. 2020). 2. Košir, U. 2010: Prostorska preobrazba zahodnega dela Sorškega polja. Diplomsko delo, Oddelek za geografijo Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani. Ljubljana (19. 9. 2019). 3. Kramberger, N. 2020: Trajnostno kmetijstvo je naša skupna odgovornost. Outsider 6 (22). Ljubljana. 4. Kuk, K. 2021: Kolesarska pot kot orodje za varstvo podobe in vzdržni razvoj Sorškega polja. Magistrsko delo, drugostopenjski magistrski študijski program urbanizem Fakultete za arhitekturo Univerze v Ljubljani. Ljubljana. 5. Lipar, P., Žura, M., Golja, A., Zavodnik Lamovšek, A., Mrak, G., Rozman, U., Petrovič, D., Žaucer, T., Peterlin, M., Marn, T., Cerar, A., Pergar, J. 2017: Izdelava modela povezanosti celotne Slovenije s kolesarskimi potmi: težišče je spodbujanje povečanja konkurenčnosti slovenskega turizma. Končno poročilo raziskovalnega projekta, Fakulteta za gradbeništvo in geodezijo Univerze v Ljubljani, Inštitut za politike prostora. Medmrežje: https://media.fgg.uni-lj.si/porocila/2017_koncno-porocilo_MGRT.pdf (18. 1. 2020). 6. Medmrežje 1: https://www.nasasuperhrana.si/clanek/lokalna-samooskrba/ (6. 1. 2020). 7. Medmrežje 2: https://www.gov.si/teme/dopolnilne-dejavnosti-na-kmetijah/ (6. 1. 2020). 8. Medmrežje 3: https://www.gov.si/teme/trajnostni-turizem/ (6. 1. 2020). 9. Medmrežje 4: https://www.gov.si/podrocja/promet-in-energetika/trajnostna-mobilnost/ (6. 1. 2020). 10. Medmrežje 5: http://www.pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=PRAV5811 (28. 8. 2021). 11. Medmrežje 6: https://www.esri.com/en-us/arcgis/about-arcgis/overview (25. 3. 2021). 12. Medmrežje 7: http://www.geopedia.si/ (19. 4. 2020). 13. Medmrežje 8: maps.google.com (19. 4. 2020). 14. Medmrežje 9: https://www.e-prostor.gov.si/ (27. 11. 2019). 15. Medmrežje 10: http://info.iobcina.si/iobcina3/ (27. 11.2019). 16. Medmrežje 11: https://www.openstreetmap.org/export#map=12/46.0968/14.5078&layers=C (29. 11. 2019). 17. Medmrežje 12: http://www.ra-sora.si/ (12. 1. 2021). 18. Medmrežje 13: https://gisportal.gov.si/arcgis/rest/services/MK/Evrd_servis/FeatureServer (27. 11. 2019). 19. Medmrežje 14: http://www.gremonapot.si/kolesarstvo/kolesarske-poti.aspx (14. 10. 2019). 20. Medmrežje 15: http://rkg.gov.si/GERK/eRKG/ (27. 11. 2019). 21. Medmrežje 16: https://www.esri.com/en-us/arcgis/products/arcgis-online/overview (25. 3. 2021). 22. Medmrežje 17: https://storymaps.arcgis.com/stories/1fe82b574bcd4f07a9c803bb42067652 (25. 3. 2021). 23. Medmrežje 18: https://enterprise.arcgis.com/en/portal/latest/use/elevation-profile.htm (25. 3. 2021). 24. Medmrežje 19: https://storymaps-classic.arcgis.com/en/app-list/map-journal/ (25. 3. 2021). 25. Medmrežje 20: https://www.esri.com/about/newsroom/arcwatch/make-a-map-tour-story-map/ (25. 3.2021). 26. Smrekar, Ž. 2020: Razvoj celovite geoinformacijske podpore obiskovalcem Levstikove poti. Magistrsko delo, Oddelek za geografijo Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani. Ljubljana. Slika 10: Aplikacija Map Journal prikazuje seznam lokalnih kmetij na Sorškem polju.