Sinumerik Operate 840D SL Robert Balažic GRAFIČNO PROGRAMIRANJE CNC-STROJA 4. del Programiranje ShopMill Grafično programiranje CNC-stroja Učbenik za modul Računalniško podprte tehnologije v programu Strojni tehnik in za modul CNC-programiranje v programu Oblikovalec kovin – orodjar 4. del – Programiranje ShopMill Avtor: Robert Balažic Recenzenta: Mihael Kukovec, Matjaž Luznar Jezikovni pregled: Branka Berdnik Oblikovanje in tehnične risbe: Robert Balažic Elektronska izdaja Založnik: Center RS za poklicno izobraževanje Ljubljana, 2022 Učbeniki je nastal ob sofinanciranju Ministrstva za izobraževanje, znanost in šport. V elektronski obliki je prosto dostopen na spletni strani www.cpi.si. To delo je objavljeno pod licenco Creative Commons Priznanje avtorstva-Nekomercialno-Deljenje pod enakimi pogoji 4.0 Mednarodna. Strokovni svet Republike Slovenije za poklicno in strokovno izobraževanje je na 191. seji dne 17. decembra 2021 sprejel sklep številka 013-25/2021/8 o potrditvi učbenika Grafično programiranje CNC-stroja za modul Računalniško podprte tehnologija v izobraževalnih programih Strojni tehnik SSI in PTI ter za modul CNC programiranje v izobraževalnem programu Obdelovalec kovin-orodjar za čas veljavnosti do spremembe kataloga znanja. Kataložni zapis o publikaciji (CIP) pripravili v Narodni in univerzitetni knjižnici v Ljubljani COBISS.SI-ID 91747587 ISBN 978-961-7139-31-0 (PDF) II PREDGOVOR Tehnološki razvoj obdelovalnih CNC-strojev in informacijske tehnologije je v zadnjem desetletju zelo dinamičen. Vzporedno z njim pa se razvijajo tudi nove programske opreme, ki prispevajo k zvišanju kakovosti izdelkov ter avtomatizaciji procesov in proizvodnje. Le-ta prispeva k izboljšanju tehnoloških značilnosti in organizacije dela v proizvodnji, kar pa pozitivno vpliva na povečanje produktivnosti. Tako je za doseganje konkurenčnosti na sodobnem trgu uporaba CNC-strojev v proizvodnji postala nepogrešljiva. Na področju razvoja programske opreme je še posebej opazen premik pri pripravi CNC-programov, kjer je programiranje iz CAM-sistemov v neposredno grafično programiranje na CNC-strojih, predvsem pri izdelavi posameznih izdelkov in maloserijski proizvodnji. Sistem ročnega pisanja programov s pomočjo G-kode je še vedno v uporabi, vendar je taka priprava programov počasnejša in zamudna, zanjo je potrebno tudi precej znanja in izkušenj, poleg tega pa smo z njeno uporabo omejeni na manj zahtevne oblike izdelkov. Pri programiranju neposredno na CNC-stroju (WOP – Workshop-Oriented Programming) z uporabo programov za grafično programiranje gre še vedno za ročno programiranje, kjer se s pomočjo posebnih simbolov na enostaven način s funkcijskimi tipkami v program vključujejo posamezni ukazi. V sam program pa lahko vključimo tudi G-kodo, večinoma za optimizacijo poti orodja. Možna je tudi sprotna kontrola programov z grafično simulacijo gibanja orodja. Programska oprema za fleksibilno programiranje, tako imenovano dialog grafično CNC-programiranje, je že standardna oprema sodobnih CNC-strojev. Šole s področja strojništva smo se prilagodile potrebam industrije. Zamenjale smo obstoječe krmilne plošče ter programsko opremo s sistemom za grafično programiranje SINUMERIK Operate. Vse novosti, ki prihajajo s takšnimi programskimi orodji, pomenijo tudi potrebo po stalnem izobraževanju ter nadgrajevanju že usvojenega znanja. Gradivo je namenjeno dijakom srednjih poklicnih in strokovnih šol s področja strojništva. V njem so zbrane teme, ki pokrivajo cilje iz katalogov znanj za strokovna modula CNC programiranje in Računalniško podprte tehnologije. Gradivo je razdeljeno na štiri zaključene vsebinske sklope oziroma dele. Prvi in drugi del predstavljata programiranje CNC-stružnice in CNC-frezalnega stroja v G-kodi, ki je temelj za razumevanje CNC-programiranja. V tretjem in četrtem delu pa je obravnavano grafično programiranje. Vsak posamezni del vsebuje ukaze in programske funkcije za krmilnik EMCO SINUMERIK Operate 840D sl. Gradivo je pripravljeno tako, da so najprej predstavljene osnove in ukazi, ki so potrebni za pisanje enostavnih programov. Vaje so v gradivu obdelane kot primeri, da pa se jih rešiti tudi drugače, saj je izdelek možno izdelati na več načinov. Ker vsega ni mogoče zapisati na papir, naj bo gradivo dijaku ali študentu le pripomoček pri učenju in študiju, predavateljeva razlaga ter teoretične in praktične vaje pa naj razširjajo njegovo znanje. Vse morebitne napake in pomanjkljivosti mi z razumevanjem oprostite. Robert BALAŽIC III KAZALO 1 PRIPRAVA PROGRAMA SHOPMILL ..................................................................................................................... 6 1.1 GLAVA PROGRAMA ................................................................................................................................................. 7 1.2 KONEC PROGRAMA ................................................................................................................................................. 8 1.3 DEFINIRANJE SUROVCA ............................................................................................................................................ 9 1.4 GRAFIČNA SIMULACIJA .......................................................................................................................................... 10 2 UPRAVLJANJE Z ORODJI ....................................................................................................................................11 2.1 SEZNAM ORODIJ ................................................................................................................................................... 12 2.2 IZDELAVA NOVEGA ORODJA .................................................................................................................................... 13 2.3 OBRABA ORODJA .................................................................................................................................................. 14 2.4 ZALOGOVNIK ....................................................................................................................................................... 15 2.5 NAČIN MENJAVE ORODJA ....................................................................................................................................... 16 3 PREGLED CIKLOV ...............................................................................................................................................17 4 VRTANJE ............................................................................................................................................................18 4.1 SREDIŠČENJE ....................................................................................................................................................... 19 4.2 VRTANJE ............................................................................................................................................................. 20 4.3 POVRTAVANJE ..................................................................................................................................................... 21 4.4 VRTANJE GLOBOKIH IZVRTIN ................................................................................................................................... 22 4.5 RAZVRTAVANJE .................................................................................................................................................... 23 4.6 REZANJE NAVOJEV ................................................................................................................................................ 24 4.7 VRTANJE IN FREZANJE NAVOJA ................................................................................................................................ 26 5 POZICIJE IN VZORCI POZICIJ ...............................................................................................................................28 5.1 PONAVLJANJE POZICIJ ............................................................................................................................................ 29 5.2 POLJUBNA POZICIJA .............................................................................................................................................. 30 5.3 POZICIONIRANJE V VRSTO, MREŽO ALI OKVIR .............................................................................................................. 31 5.4 POZICIONIRANJE PO KROŽNICI ................................................................................................................................. 32 5.5 DEFINIRANJE OVIRE ............................................................................................................................................... 33 6 FREZANJE ..........................................................................................................................................................34 6.1 ČELNO FREZANJE .................................................................................................................................................. 35 6.2 ŠTIRIKOTNI ŽEP .................................................................................................................................................... 37 6.3 KROŽNI ŽEP ......................................................................................................................................................... 39 6.4 ŠTIRIKOTNI STEBER ............................................................................................................................................... 41 6.5 OKROGLI STEBER .................................................................................................................................................. 43 6.6 PODOLGOVATI ŽLEB .............................................................................................................................................. 45 6.7 KROŽNI ŽLEB........................................................................................................................................................ 47 6.8 ODPRTI ŽLEB ....................................................................................................................................................... 49 6.9 FREZANJE NAVOJA ................................................................................................................................................ 51 6.10 GRAVIRANJE ........................................................................................................................................................ 53 7 FREZANJE KONTURE ..........................................................................................................................................55 7.1 PRIPRAVA NOVE KONTURE ...................................................................................................................................... 56 7.2 FREZANJE PO POTI ................................................................................................................................................ 64 7.3 PREDVRTANJE KONTURNIH ŽEPOV ............................................................................................................................ 66 7.4 SREDIŠČENJE ....................................................................................................................................................... 67 7.5 PREDVRTANJE ...................................................................................................................................................... 68 7.6 FREZANJE ŽEPA .................................................................................................................................................... 70 IV 8 RAZNO ..............................................................................................................................................................74 8.1 NASTAVITVE ........................................................................................................................................................ 75 8.2 ZVRNJENA RAVNINA .............................................................................................................................................. 76 8.3 TRANSFORMACIJE ................................................................................................................................................. 78 8.4 PREMIK NIČELNE TOČKE ......................................................................................................................................... 79 8.5 DODATNI PREMIK ................................................................................................................................................. 80 8.6 ROTACIJA ............................................................................................................................................................ 81 8.7 SKALIRANJE ......................................................................................................................................................... 82 8.8 ZRCALJENJE ......................................................................................................................................................... 83 8.9 UPORABA PODPROGRAMOV ................................................................................................................................... 84 8.10 PONAVLJANJE PROGRAMSKIH BLOKOV ...................................................................................................................... 84 9 LINEARNA ALI KROŽNA OBDELAVA ...................................................................................................................85 9.1 ORODJE .............................................................................................................................................................. 87 9.2 LINEARNI GIB ....................................................................................................................................................... 88 9.3 PROGRAMIRANJE KROŽNEGA GIBA Z ZNANIM SREDIŠČEM .............................................................................................. 89 9.4 PROGRAMIRANJE KROŽNEGA GIBA Z ZNANIM POLMEROM ............................................................................................. 90 9.5 SPIRALNI GIB ....................................................................................................................................................... 91 9.6 GIBANJE V POLARNIH KOORDINATAH ........................................................................................................................ 92 9.7 STROJNE FUNKCIJE ................................................................................................................................................ 95 10 TABELA NAVOJEV ..............................................................................................................................................96 11 PREGLED M-UKAZOV .........................................................................................................................................97 12 LITERATURA ......................................................................................................................................................98 V ShopMill 1 PRIPRAVA PROGRAMA SHOPMILL 1. Izberemo Program manager. 2. Nato izberemo New. 3. Izberemo možnost ShopMill. 4. Vnesemo ime programa ter potrdimo. Če program s tem imenom že obstaja, ostane tipka za potrditev neaktivna. 5. Izpolnimo glavo programa. Izberemo ničelno točko, vnesemo mere surovca in parametre. Vneseni podatki veljajo za celoten program (merska enota, ravnina odmika, varna razdalja in smer obdelave). 6. Vnesene podatke potrdimo. V delovnem načrtu se pripravita glava programa in konec programa, ki se pripravi avtomatično. 7. Za obdelavo določimo še dodatne cikle. 8. Izvedemo simulacijo obdelave. 9. Na koncu določimo še konec programa. 6 ShopMill 1.1 Glava programa Parameter Opis Enote Unit of Nastavitev merske enote (mm ali inch) v glavi programa se nanaša mm measurement samo na položaje orodja v trenutnem programu. inch Izbira ničelne točke, kjer so shranjeni podatki o premiku Work offset koordinatnega sistema. • Block centered – Centrirani blok • Block – Blok • Pipe – Cev Blank • Cylinder – Valj • N corner – Večkotnik • None – Brez X0 Y0 Prva točka spodaj levo v X in Y (samo, če je Block) mm Druga točka zgoraj desno v X in Y absolutno ali inkrementalno X1 Y1 mm glede na X0, Y0 ZA Začetek merjenja mm ZI Konec merjenja absolutno ali inkrementalno glede na ZA mm ØA Zunanji premer (samo, če je Pipe ali Cylinder) ØI Notranji premer (samo, če je Pipe ali Cylinder) N Število robov (samo, če je N corner) L Dolžina roba (samo, če je N corner in neparno število robov) SW Zev (samo, če je N corner in parno število robov) W Širina surovca (samo, če je Block centered) L Dolžina surovca (samo, če je Block centered) Ravnine nad obdelovancem Med obdelavo se orodje hitro premika od točke zamenjave orodja Retraction do ravnine odmika (RP) in nato na varnostno razdaljo (SC). Na tej plane RP ravnini se preklopi na podajalno hitrost obdelave. Ko je obdelava končana, se orodje premakne s podajalno hitrostjo iz obdelovanca Safety na višino varne razdalje. Premik od varne razdalje do ravnine distance SC odmika in nato do točke zamenjave orodja je s hitrim gibom. Ravnina odmika orodja je določena absolutno. Varna razdalja je določena inkrementalno brez predznaka. 7 ShopMill • Down‑cut (istosmerno frezanje) • Up-cut (protismerno frezanje) Pri obdelavi žepov, utorov ali čepov bodo upoštevani načini obdelave (istosmerno ali protismerno) in smeri vrtenja vretena, Machining določeni v seznamu orodij. Na osnovi vnesenih podatkov bodo žepi sense in utori obdelani v smeri urnega kazalca ali v nasprotni smeri urnega kazalca. Med frezanjem po poti programirana smer oblike določa smer obdelave. • Optimized (optimirano) Med obdelavo z optimiziranim odmikom se orodje premika preko obdelovanca na obliko, odvisno od obdelave, s podajano Retract hitrostjo na varni razdalji (SC). position • To RP (na ravnino odmika) pattern Pri odmiku na RP se po obdelavi orodje premakne nazaj na ravnino odmika, kar preprečuje trčenje ob ovire obdelovanca pri odmiku in pozicioniranju orodja, na primer pri vrtanju izvrtin v žepe ali utore na različnih ravninah in na različnih pozicijah. 1.2 Konec programa Parameter Opis Enote • Yes – Izvajanje programa se bo ponovilo. Repetition • No – Izvajanje programa se ne bo ponovilo. 8 ShopMill 1.3 Definiranje surovca Pri programiranju z ničelno točko (npr. G54) oziroma točko prislona obdelovanca A in transformacijo koordinatnega sistema s TRANS oziroma ATRANS določimo surovec od točke prislona A. M – strojna ničelna točka A – točka prislona W – ničelna točka na obdelovancu V gornjem primeru je potrebno surovec določiti od točke prislona A. 9 ShopMill 1.4 Grafična simulacija Z uporabo grafične simulacije je izdelava aktivnega programa v celoti izračunana in rezultat grafično prikazan. Tako lahko nadzorujemo potek izdelave izdelka, ne da bi pri tem uporabljali stroj. Napačno programirani koraki obdelave so pravočasno prepoznani in preprečujejo napačno obdelavo obdelovanca kasneje na stroju ter poškodbe orodja, stroja in obdelovanca. 1 7 8 2 3 4 5 6 1 Ime programa 2 Pozicija koordinat 3 Ime orodja 4 Številka rezalnega roba 5 Hitri gib ali podajanje (podajalna hitrost) 6 Čas obdelave 7 Tipka START/STOP za začetek oziroma prekinitev simulacije 8 Tipka RESET za prekinitev (obnovitev) simulacije 10 ShopMill 2 UPRAVLJANJE Z ORODJI Vsi podatki o orodju, obrabi orodja in pozicije v zalogovniku so prikazani v področju Parameter. Seznami prikazujejo enaka orodja, razvrščena po istem načinu. Pri preklapljanju med seznami kazalec ostane na istem orodju na isti sliki. Seznami se razlikujejo po prikazanih parametrih in konfiguraciji programske tipke. Na razpolago so naslednji seznami: • Tool list – Seznam orodij Tu so prikazani vsi parametri in funkcije za ustvarjanje in nastavitev orodja. • Tool wear – Obraba orodja Vsebuje vse parametre in lastnosti orodja, potrebne med obdelavo, npr. obrabo in nadzorne funkcije. • OEM Tool – OEM orodja Tu lahko za definirana orodja shranjujemo dodatne dolžine adapterjev v X- in Z-smeri. • Magazine – Zalogovnik Vsebuje parametre in funkcije, povezane z zalogovnikom ali pozicioniranjem orodja v zalogovniku. Simbol Opis Tip Rdeči križec Orodje je blokirano za uporabo. Rumeni trikotnik, Orodje je doseglo mejo predhodnega opozorila. obrnjen navzdol Rumeni trikotnik, Orodje je v posebnem stanju. Premaknemo kazalec na označeno obrnjen navzgor orodje. Prikaže se nam kratko obvestilo o orodju. Zeleni kvadrat Orodje je predizbrano. Zalogovnik/pozicija Pozicija v zalogovniku je trenutno v menjavi (orodje se nahaja v Zelena dvojna puščica vretenu). Rdeči križec Mesto v zalogovniku je blokirano. 11 ShopMill 2.1 Seznam orodij Seznam orodij prikazuje vse parametre in funkcije, potrebne za pripravo in nastavitev orodij. Vsako orodje je enolično označeno z imenom orodja. Orodja s številkami mest se dodelijo glede na posamezno mesto v zalogovniku. Orodja brez številk mest se nahajajo v zbirki orodij pod zaporedno oštevilčenimi mesti v zalogovniku. Merjenje orodij. Izdelava novega orodja. Izdelava novih rezalnih robov oziroma korekcijskih parametrov. Orodja bodo naložena iz seznama orodij v zalogovnik ali iz njega razložena. Brisanje orodij iz seznama. Funkcijska tipka preklaplja med seznamom zalogovnika in seznamom orodij. Pri delu z več orodji in zalogovniki lahko le-te razvrščamo po različnih kriterijih. 12 ShopMill Mesto Opis Loc. Mesto pozicioniranja orodja v zalogovniku Type S tipko lahko zamenjamo lego orodja in tip orodja. Tool name Orodje je določeno z imenom, ki je lahko določeno kot besedilo ali številka. D Rezalni rob oziroma korekcijski faktor Dolžina orodja Length Geometrijski podatki o orodju v smeri osi Z Radius Polmer orodja Ø Premer orodja Tip angle Kot konice za tip 200, 220, 230 Pitch Korak navoja za tip 240 N Število zob – rezil Smer vrtenja vretena • Vrtenje v desno (M3) • Vrtenje v levo (M4) • Zaustavitev vrtenja vretena (M5) Vklop ali izklop hlajenja 1 in 2 2.2 Izdelava novega orodja 1. Postavimo kazalec na prazno mesto v zalogovnik ali na prazno mesto pod seznam orodij. 2. Izberemo tipko za izdelavo novega orodja. 3. Iz seznama izberemo želeno orodje in pozicijo orodja. 4. Določimo ime orodja. 5. S pomočjo funkcijske tipke Further data lahko določimo dodatne lastnosti orodja (velja za tip 140). Orodje tipa 710 je merilno robno 3D-tipalo (3D-merilna ura), orodje tipa 711 pa vzmetno (mehansko) robno tipalo. 13 ShopMill 2.3 Obraba orodja Med obdelavo se orodje obrablja. To obrabo lahko izmerimo in zabeležimo na seznamu obrabe orodja. Nadzorni sistem nato te podatke upošteva pri izračunu korekcije dolžine ali polmera orodja, kar zagotavlja, da natančnost orodja ostane tudi med obdelavo. Življenjsko dobo orodja je mogoče samodejno nadzirati s štetjem kosov, časom zaustavitve ali obrabo. Če orodij ne smemo več uporabljati, jih lahko blokiramo (stolpec D). Mesto Opis • Mesto orodja v zalogovniku Loc. • Pozicija v zalogovniku je trenutno v menjavi. Tip orodja Type Glede na tip orodja so prikazani različni podatki o orodju. Tool name Orodje je določeno z imenom. D Rezalni rob oziroma korekcijski faktor ∆Length Obraba dolžine ∆Radius Obraba polmera ali premera Ø ∆Ø Blokirano orodje D Orodje je blokirano, če je polje omogočeno. Hkrati pa se prikaže v stolpcu Type znak . 14 ShopMill 2.4 Zalogovnik Orodja s podatki, povezana z zalogovnikom, bodo prikazana na seznamu zalogovnika. Tu lahko izvedemo operacije, ki se nanašajo na zalogovnik in mesta v zalogovniku. Posamezna mesta v zalogovniku lahko blokiramo za nadaljnjo uporabo (stolpec D). Fiksna mesta (stolpec L) je mogoče izbrati samo na strojih s kaotičnim upravljanjem orodij. Mesto Opis Zalogovnik/številka pozicije orodja Loc. • Številka zalogovnika Prva je številka zalogovnika, nato pa številka pozicije orodja v zalogovniku. Če je samo en zalogovnik, se pokaže samo številka pozicije orodja. • Orodje, naloženo iz zalogovnika v vreteno Type Tip orodja Tool name Ime orodja D Številka rezalnega roba ali korekcijskega faktorja Onemogočanje mesta v zalogovniku D Mesto v zalogovniku je blokirano, če je polje aktivno. Hkrati pa se prikaže v stolpcu Loc. znak . Fiksno mesto L Orodje je določeno na to mesto v zalogovniku in ga ni mogoče spremeniti. 15 ShopMill 2.5 Način menjave orodja Vsa orodja niso shranjena samo v zalogovniku orodij, ampak jih nadzorni sistem shrani tudi v tabelo. V tej tabeli je poleg imena orodja shranjen še položaj oziroma mesto orodja v zalogovniku. Klasična menjava orodja Pri klasični menjavi orodja bo orodje postavljeno nazaj na mesto v zalogovnik, iz katerega je bilo vzeto. Številka mesta in ime orodja sta v tabeli vedno med seboj trajno povezana. Klasična menjava orodja Kaotična menjava orodja Pri kaotični menjavi orodja se orodje, ki se nahaja v vretenu, shrani na mesto, iz katerega je bilo vzeto novo orodje. Številka mesta orodja se v tabeli spreminja z vsako menjavo orodja. Prednost kaotične menjave je hitrejša menjava orodja, ker orodje ni potrebno postaviti nazaj na prvotni položaj. Kaotična menjava orodja 16 ShopMill 3 PREGLED CIKLOV Drilling – Vrtanje • Centering • Drilling • Reaming • Deep hole drilling • Boring • Thread • Positions Milling – Frezanje • Face milling • Pocket • Spigot • Slot • Thread milling • Engraving Contour milling – Frezanje konture • New contour • Path milling • Rough drilling • Pocket Various – Razno • Settings • Swivel plane • Transformations • Subprogram • User Simulation – Simulacija Straight line or circular processing – Linearna ali krožna obdelava • Tool • Straight line • Circle center • Circle radius • Helix • Polar • Machine functions 17 ShopMill 4 VRTANJE • Centering – Središčenje • Drilling – Vrtanje • Reaming – Povrtavanje • Deep hole drilling – Vrtanje globokih izvrtin • Boring – Razvrtavanje • Thread – Izdelava navojev • Positions – Pozicioniranje 18 ShopMill 4.1 Središčenje Parameter Opis Enote T Ime orodja D Številka korekcije F Podajanje mm/min, mm/vrt S, V Hitrost vretena ali konstantna rezalna hitrost vrt/min, m/min • Diameter (središčenje glede na premer) Upošteva se kot konice središčnega svedra v seznamu orodja. Centering • Tip (središčenje glede na konico) Orodje se potopi za programirano globino. Orodje se potaplja v globino, dokler ne doseže določenega Ø mm premera. Globina središčenja absolutno ali inkrementalno glede na Z0 Z1 mm Orodje se potaplja, dokler ne doseže Z1. • Čas zaustavitve na dnu v sekundah s DT • Čas zaustavitve na dnu v številu vrtljajev vrtljaj 19 ShopMill 4.2 Vrtanje Parameter Opis Enote T Ime orodja D Številka korekcije F Podajanje mm/min, mm/vrt S, V Hitrost vretena ali konstantna rezalna hitrost vrt/min, m/min • Shank (globina vrtanja glede na steblo brez konice) Orodje se potaplja v globino, dokler steblo svedra ne doseže programirane globine Z1. Drill depth • mm Tip (globina vrtanja glede na konico) Orodje se potaplja v globino, dokler konica svedra ne doseže programirane globine Z1. Globina vrtanja absolutno ali inkrementalno glede na Z0 Z1 mm Orodje se potaplja, dokler ne doseže Z1. • Čas zaustavitve na dnu v sekundah s DT • Čas zaustavitve na dnu v številu vrtljajev vrtljaj 20 ShopMill 4.3 Povrtavanje Parameter Opis Enote T Ime orodja D Številka korekcije F Podajanje mm/min, mm/vrt FR Podajanje med vračanjem orodja mm/min, mm/vrt S, V Hitrost vretena ali konstantna rezalna hitrost vrt/min, m/min Globina povrtavanja absolutno ali inkrementalno glede na Z0 Z1 mm Orodje se potaplja, dokler ne doseže Z1. • Čas zaustavitve na dnu v sekundah s DT • Čas zaustavitve na dnu v številu vrtljajev vrtljaj 21 ShopMill 4.4 Vrtanje globokih izvrtin Parameter Opis Enote T Ime orodja D Številka korekcije F Podajanje mm/min, mm/vrt S, V Hitrost vretena ali konstantna rezalna hitrost vrt/min, m/min • Chip removal (čiščenje izvrtine) Sveder se v celoti umakne iz izvrtine. Machining • Chipbreaking (prekinjanje odrezka) mm Sveder se potaplja, dokler konica svedra ne doseže programirane globine Z1. • Shank (globina vrtanja glede na steblo brez konice) Orodje se potaplja v globino, dokler steblo svedra ne doseže programirane globine Z1. Drill depth • mm Tip (globina vrtanja glede na konico) Orodje se potaplja v globino, dokler konica svedra ne doseže programirane globine Z1. Globina vrtanja absolutno ali inkrementalno glede na Z0 Z1 mm Orodje se potaplja, dokler ne doseže Z1. D Globina prvega vrtanja absolutno ali inkrementalno glede na Z0 mm FD1 V procentih (%) določeno podajanje prvega vrtanja % mm DF V procentih (%) ali mm določeno podajanje nadaljnjega vrtanja % V1 Minimalna globina vrtanja (samo, če je DF določen v %) mm V2 Višina odmika orodja (samo, če je Chipbreaking) mm Razdalja od dna izvrtine pred nadaljnjim vrtanjem V3 mm (samo, če je Chip removal) • Čas zaustavitve na dnu v sekundah s DT • Čas zaustavitve na dnu v številu vrtljajev vrtljaj 22 ShopMill 4.5 Razvrtavanje Parameter Opis Enote T Ime orodja D Številka korekcije F Podajanje mm/min, mm/vrt S, V Hitrost vretena ali konstantna rezalna hitrost vrt/min, m/min Globina vrtanja absolutno ali inkrementalno glede na Z0 Z1 mm Orodje se potaplja, dokler ne doseže Z1. • Čas zaustavitve na dnu v sekundah s DT • Čas zaustavitve na dnu v številu vrtljajev vrtljaj SPOS Položaj vretena za zaustavitev vretena stopinje • Lift (dvig) – Samo za stroje s C-osjo Orodje se odmakne od stranske površine izvrtine in se vrne na varno razdaljo referenčne točke ter se pozicionira na ravnino Lift mode odmika in sredino izvrtine. • No lift (brez dviga) Orodje se ne odmakne od stranske površine izvrtine, ampak se s hitrim gibom odmakne na ravnino odmika. Višina odmika D mm (inkrementalno, samo, če je Lift) Navodilo: Orodje vstavimo tako, da je pri vnesenem kotu SPOS rezilo orodja orientirano v smeri + X. 23 ShopMill 4.6 Rezanje navojev Parameter Opis Enote T Ime orodja D Številka korekcije Tabla za izbiro vrste navoja: • None • ISO metric Table • Whitworth BSW • Whitworth BSP • UNC Izbira vrednosti iz tabele, npr.: • M1; M5; itd. (ISO metric) • W1/8"; itb. (Whitworth BSW) Selection • G 1 3/4"; itd. (Whitworth BSP) • N8 - 32 UNC; itd. (UNC) (Glej tabelo navojev z vrednostmi koraka navoja na strani 96.) Prikaz koraka navoja (samo za izbiro Table – None): • MODULE: MODULE = korak/π • Thrds/": Cevni navoj MODULE Za vnos Thrds/" je v prvo polje parametra vneseno celo število navoji/" P pred decimalno vejico, v drugo in tretje polje pa je število za mm/vrt decimalno vejico vneseno kot ulomek. • inch/vrt mm/vrt • inch/vrt Korak navoja je odvisen od uporabljenega orodja. S, V Hitrost vretena ali konstantna rezalna hitrost vrt/min, m/min SR Hitrost vretena pri umiku orodja vrt/min VR Rezalna hitrost pri umiku orodja m/min • W/o compensation chuck (brez kompenzacijskega (plavajočega) Compensating držala) chuck mode • With compensation chuck (s kompenzacijskim (plavajočim) držalom) 24 ShopMill • 1 cut Vrezovanje navoja z enim hodom brez prekinitve • Chipbreaking (prekinjanje odrezka) Machining Navojni sveder se umakne za vrednost V2. • Chip removal (čiščenje izvrtine) Sveder se v celoti umakne iz izvrtine. Globina navoja absolutno ali inkrementalno glede na Z0 Z1 mm Orodje se potaplja, dokler ne doseže Z1. D Maksimalna globina posameznega rezanja mm Vrednost odmika (samo za W/o compensation chuck in Chipbreaking) Retract • Manual – Z odmikom za V2 pri vsaki obdelavi • Automatic – Brez odmika za V2 pri vsaki obdelavi Orodje se bo pri vsaki obdelavi umaknilo za en vrtljaj. Vrednost umika pri vsaki obdelavi V2 mm Vrednost, za koliko se orodje odmakne pri lomljenju odrezkov. 25 ShopMill 4.7 Vrtanje in frezanje navoja Parameter Opis Enote T Ime orodja D Številka korekcije F Podajanje mm/min, mm/vrt S, V Hitrost vretena ali konstantna rezalna hitrost vrt/min, m/min Z1 Globina navoja absolutno ali inkrementalno glede na Z0 mm • Vrednost v procentih za vsako dodatno globino DF = 100: Vrednost za globino ostane enaka DF < 100: Vrednost za globino se zmanjšuje % DF Primer: zadnja globina 5 mm in DF 80 %; naslednja globina = 5 x mm 80 % = 4.0 mm, naslednja globina = 4.0 x 80 % = 3.2 mm itd. • Vrednost vsake naslednje globine Minimalna globina (samo za DF v procentih (%)). Če je globina manjša od DF (v %), se uporabi V1. V1 • mm V1 < DF: Uporabi se vrednost DF. • V1 > DF: Uporabi se vrednost V1. Vrtanje z zmanjšanim podajanjem • Yes (da) • No (ne) Spot drill Zmanjšanje podajanja: F1 < 0.15 mm/vrt: Podajanje vrtanja = 30 % F1 F1 > 0.15 mm/vrt: Podajanje vrtanja = 30 % F1 Ostala globina vrtanja s podajanjem vrtanja Thrd. drill • Yes (da) • No (ne) Ostala globina vrtanja ZR mm (samo, če je Thrd. drill – Yes) Podajanje za ostalo globino vrtanja mm/mm FR (samo, če je Thrd. drill – Yes) mm/vrt 26 ShopMill Čiščenje odrezkov pred frezanjem navoja • Yes (da) Chip removal • No (ne) Pred frezanjem navoja se orodje postavi nad površino. Thread's • RH thread (desni navoj) direction of • LH thread (levi navoj) rotation mm/min F2 Podajanje pri frezanju navoja mm/zob Tabla za izbiro vrste navoja: • None • ISO metric Table • Whitworth BSW • Whitworth BSP • UNC Izbira vrednosti iz tabele, npr.: • M1; M5; itd. (ISO metric) • W1/8"; itd. (Whitworth BSW) Selection • G 1 3/4"; itd. (Whitworth BSP) • N8 - 32 UNC; itd. (UNC) (Glej tabelo navojev z vrednostmi koraka navoja na strani 96.) Prikaz koraka navoja (samo za izbiro Table – None): • MODULE: MODULE = korak/π • Thrds/": Cevni navoj Za vnos Thrds/" je v prvo polje parametra vneseno celo število MODULE P pred decimalno vejico, v drugo in tretje polje pa je število za navoji/" decimalno vejico vneseno kot ulomek. mm/vrt • mm/vrt inch/vrt • inch/vrt Korak navoja je odvisen od uporabljenega orodja. Vrednost odmika pred frezanjem navoja inkrementalno Z2 Z vrednostjo Z2 je določena globina navoja v smeri osi orodja, zato je vrednost Z2 inkrementalna glede na konico orodja. Ø Nominalni premer • Down-cut (istosmerno frezanje) • Up-cut (protismerno frezanje) Milling • Down-cut/up-cut: Frezanje navoja v dveh prehodih, pri katerem direction se protismerno izvede grobo frezanje, čemur sledi istosmerno fino frezanje s podajanjem FS. mm/min FS Podajanje za fino frezanje (samo, če je Down-cut/up-cut) mm/zob 27 ShopMill 5 POZICIJE IN VZORCI POZICIJ Pri programiranju ciklov obdelave je mogoče vnesti tudi pozicije ciklov ali vzorce pozicij, ki se določijo oziroma pripravijo šele po ciklu obdelave. Pozicije ali vzorci pozicij omogočajo, da se več ciklov vrtanja ali izdelave navojev enakega premera izdelajo skupaj v eni sekvenci. Določene pozicije ali vzorci pozicij se shranijo na seznam ciklov. Na razpolago imamo različne vzorce pozicij: • Poljubna pozicija • Pozicioniranje v vrsto, mrežo ali okvir • Pozicioniranje po celotni krožnici ali samo delu krožnice Programirati je mogoče več pozicijskih vzorcev, ki so prikazani v delovnem načrtu v določenem zaporedju. Prej programirane sekvence in pozneje programirani položaji bodo samodejno medsebojno povezani oziroma veriženi. 28 ShopMill Povezava pozicijskih vzorcev s cikli Celoten cikel obdelave je sestavljen iz cikla obdelave (1) in z njim povezanimi vzorci pozicij (2). Pri programiranju upoštevamo naslednje zaporedje: najprej se pripravi cikel obdelave (npr. vrtanje) in nato vzorec pozicij izvrtin. Krmilni sistem oba programska dela na seznamu ciklov poveže s simboličnim oklepajem (3). Opis cikla 1. Krmilni sistem pozicionira programirano orodje obdelovalnega cikla v referenčno točko. 2. Znotraj vzorca pozicioniranja in pred naslednjim vzorcem pozicioniranja se orodje vrne nazaj na ravnino odmika, na novo pozicijo ali novi vzorec pozicioniranja pa se postavi s hitrim gibom (G0). 1 3 2 3. Pri zaporedju tehnoloških sekvenc (npr. središčenje, vrtanje, rezanje navojev) je potrebno po priklicu orodja (npr. svedra) programirati določen cikel vrtanja in takoj zatem poklicati vzorec pozicioniranja. 5.1 Ponavljanje pozicij Pritisnemo funkcijsko tipko za ponavljanje že programiranih položajev (Position repetition). Navedemo in potrdimo številko vzorca pozicij. Številka položaja se dodeli samodejno, ko se na seznamu ciklov ustvari ponavljanje pozicij. Na seznamu ciklov se številka položaja prikaže levo od imena položaja. 29 ShopMill 5.2 Poljubna pozicija Parameter Opis Enote Izbira koordinatnega sistema Coordinate • Rectangular (pravokotni) system • Polar (polarni) Z0 Referenčna točka v smeri Z absolutno mm XP, YP X- in Y-koordinate pola absolutno mm X0, Y0 X- in Y-koordinate prve točke absolutno mm Polarne koordinate prve točke – samo, če je Polar L0, C0 mm, stopinje Dolžina absolutno, kot (°) absolutno L1 ... L7 Polarne koordinate določenih pozicij – samo, če je Polar mm, stopinje C1 ... C7 Dolžina absolutno, kot (°) absolutno X1 ... X8 X-koordinate določenih pozicij absolutno mm Y1 ... Y8 Y-koordinate določenih pozicij absolutno 30 ShopMill 5.3 Pozicioniranje v vrsto, mrežo ali okvir Parameter Opis Enote • Line (vrsta) Position • Grid (mreža) pattern • Frame (okvir) Z0 Referenčna točka v smeri Z absolutno mm X0 Y0 Koordinate referenčne točke v smeri X in Y absolutno mm Kot vrste glede na os X α0 Pozitivni kot: rotacija vrste v nasprotni smeri urnega kazalca stopinje Negativni kot: rotacija vrste v smeri urnega kazalca L0 Razdalja prve pozicije glede na referenčno točko (samo, če je Line) mm L Razdalja med pozicijami (samo, če je Line) mm N Število pozicij (samo, če je Line) αX, αY Strižni kot glede na os X in Y (samo, če je Grid ali Frame) L1, L2 Razdalja med stolpci in vrstami (samo, če je Grid ali Frame) mm N1, N2 Število stolpcev in vrstic (samo, če je Grid ali Frame) 31 ShopMill 5.4 Pozicioniranje po krožnici Parameter Opis Enote • Full circle (polna krožnica) Position circle • Pitchcircle (del krožnice) Z0 Referenčna točka delilnega kroga v Z mm X0 Y0 Koordinate referenčne točke – delilnega kroga absolutno mm Kot prve pozicije α0 Pozitivni kot: rotacija pozicij v nasprotni smeri urnega kazalca stopinje Negativni kot: rotacija pozicij v smeri urnega kazalca Kot med pozicijami (samo, če je Pitchcircle) Po izdelavi prve pozicije, se vse ostale pozicije izdelajo zamaknjene α1 za ta kot. stopinje Pozitivni kot: rotacija pozicij v nasprotni smeri urnega kazalca Negativni kot: rotacija pozicij v smeri urnega kazalca R Polmer delilnega kroga mm N Število pozicij Gibanje med pozicijami • Straight (linearno) Do naslednje pozicije se premaknemo s hitrim gibom G0 Positioning linearno. • Circle (po krožnici) Do naslednje pozicije se premaknemo s programiranim podajanjem (FP) po krožnici. 32 ShopMill 5.5 Definiranje ovire Parameter Opis Enote Z Višina ovire absolutno ali inkrementalno mm Primer 1 Primera zapisa programa z uporabo ciklov za središčenje, vrtanje, vrezovanje navojev ter pozicioniranje 33 ShopMill 6 FREZANJE • Face milling – Čelno frezanje • Pocket – Frezanje žepa • Spigot – Frezanje stebrov • Slot – Frezanje žlebov • Thread milling – Frezanje navojev • Engraving - Graviranje 34 ShopMill 6.1 Čelno frezanje Parameter Opis Enote T Ime orodja D Številka korekcije F Podajanje mm/min, mm/zob S, V Hitrost vretena ali konstantna rezalna hitrost vrt/min, m/min • ▿ Roughing (grobo) Machining • ▿▿▿ Finishing (fino) Izmenična smer obdelave Direction Enosmerna obdelava Prva točka oglišča v X- in Y-smeri X0 Y0 Z0 Višina surovca mm Pozicije so relativne glede na referenčno točko. Druga točka oglišča v X in Y absolutno ali druga točka v X in Y inkrementalno glede na X0 in Y0 X1 Y1 Z1 mm Višina obdelanega kosa absolutno ali višina obdelanega kosa inkrementalno glede na Z0 • Maksimalna širina prekritja mm DXY • Maksimalna širina prekritja v % kot delež prekritja v ravnini glede % na premer frezala (mm) DZ Maksimalna globina (samo pri grobi obdelavi) mm UZ Dodatek za končno obdelavo mm 35 ShopMill Izbira mej Za vsako želeno gibanje pritisnemo ustrezno funkcijsko tipko. Omejitve prikazuje krmilni sistem. • Levo (left) • Zgoraj (top) • Spodaj (bottom) • Desno (right) 36 ShopMill 6.2 Štirikotni žep Parameter Opis Enote T Ime orodja D Številka korekcije F Podajanje mm/min, mm/zob S, V Hitrost vretena ali konstantna rezalna hitrost vrt/min, m/min Center (središče) Bottom left (spodaj levo) Reference Bottom right (spodaj desno) point Top left (zgoraj levo) Top right (zgoraj desno) • ▿ Roughing (grobo) • ▿▿▿ Finishing (fino) Machining • ▿▿▿ Wall (stene) • Chamfer (posnemanje) • Single position (posamezna pozicija) Machining Žep se freza na programirani poziciji (X0, Y0, Z0). position • Position pattern (vzorec pozicij) Pozicioniranje z MCALL Referenčna točka v X, Y in Z (samo, če je Single position) X0 Y0 Z0 mm Pozicije so relativne glede na referenčno točko. W Širina žepa mm L Dolžina žepa mm R Polmer zaokrožitve v kotih mm α0 Kot žepa stopinje Globina žepa absolutno ali inkrementalno glede na Z0 Z1 mm (samo, če je ▿, ▿▿▿ ali ▿▿▿ Wall) 37 ShopMill • Maksimalna širina prekritja mm • Maksimalna širina prekritja v % kot delež prekritja v ravnini glede % DXY na premer frezala (mm) (samo, če je ▿ ali ▿▿▿) Maksimalna globina (samo pri grobi obdelavi) DZ mm (samo, če je ▿, ▿▿▿ ali ▿▿▿ Wall) Dodatek za končno obdelavo na stene UXY mm (samo, če je ▿, ▿▿▿ ali ▿▿▿ Wall) UZ Dodatek za končno obdelavo na dno (samo, če je ▿ ali ▿▿▿) mm (samo, če je ▿ ali ▿▿▿) • Vertical (vertikalno): Vkopavanje pravokotno v središče žepa Izračunana trenutna globina podajanja se izvede v središču žepa v enem gibu. Orodje mora imeti prečno rezilo ali pa je potrebno predhodno vrtati. • Helical (po spirali): Vkopavanje po spirali Insertion Središče frezala se premika po spiralni poti, določeni s polmerom in globino na vrtljaj (vijačna pot). Ko je globina dosežena, se izvede še en poln krog, da se počisti vkopavanje. • Oscillate (z oscilacijo): Vkopavanje z oscilacijo po osi X Središče frezala niha po ravni črti naprej in nazaj, dokler ni dosežena globina. Ko je globina dosežena, se pot ponovno izvede brez vkopavanja, da se počisti vkopavanje. FZ Podajanje v globino (samo, če je Vertical) mm/min, mm/zob EP Maksimalni korak spirale v globino (samo, če je Helical) mm/vrt Polmer spirale (samo, če je Helical) ER Polmer spirale ne sme biti večji kot je polmer frezala, sicer ostane mm material. EW Maksimalni kot vkopavanja (samo, če je Oscillate) stopinje (samo za grobo) Removing • Complete machining (kompletna obdelava) • Remachining (naknadna obdelava) AZ Globina predobdelave (samo, če je Remachining) mm W1 Širina predobdelave (samo, če je Remachining) mm L1 Dolžina predobdelave (samo, če je Remachining) mm FS Velikost posnetja (samo, če je Chamfer) mm Globina konice orodja absolutno ali inkrementalno ZFS mm (samo, če je Chamfer) 38 ShopMill 6.3 Krožni žep Parameter Opis Enote T Ime orodja D Številka korekcije F Podajanje mm/min, mm/zob S, V Hitrost vretena ali konstantna rezalna hitrost vrt/min, m/min • ▿ Roughing (grobo) • ▿▿▿ Finishing (fino) Machining • ▿▿▿ Wall (stene) • Chamfer (posnemanje) Machining • Centric (obdelava v ravnini) type • Helical (spiralna obdelava) • Single position (posamezna pozicija) Machining Žep se freza na programirani poziciji (X0, Y0, Z0). position • Position pattern (vzorec pozicij) Pozicioniranje z MCALL Referenčna točka v X, Y in Z (samo, če je Single position) X0 Y0 Z0 mm Pozicije so relativne glede na referenčno točko. Ø Premer žepa mm Globina žepa absolutno ali inkrementalno glede na Z0 Z1 mm (samo, če je ▿, ▿▿▿ ali ▿▿▿ Wall) • Maksimalna širina prekritja mm • Maksimalna širina prekritja v % kot delež prekritja v ravnini glede % DXY na premer frezala (mm) (samo, če je ▿ ali ▿▿▿) Maksimalna globina (samo pri grobi obdelavi) DZ mm (samo, če je ▿, ▿▿▿ ali ▿▿▿ Wall) Dodatek za končno obdelavo na stene UXY mm (samo, če je ▿, ▿▿▿ ali ▿▿▿ Wall) 39 ShopMill Dodatek za končno obdelavo na dno UZ mm (samo, če je ▿ ali ▿▿▿) (samo, če je ▿ ali ▿▿▿) • Vertical (vertikalno): Vkopavanje pravokotno v središče žepa Izračunana trenutna globina podajanja se izvede v središču žepa v enem gibu. Orodje mora imeti prečno rezilo ali pa je potrebno Insertion predhodno vrtati. • Helical (po spirali): Vkopavanje po spirali Središče frezala se premika po spiralni poti, določeni s polmerom in globino na vrtljaj (vijačna pot). Ko je globina dosežena, se izvede še en poln krog, da se počisti vkopavanje. FZ Podajanje v globino mm/min, mm/zob EP Maksimalni korak spirale v globino (samo, če je Helical) mm/vrt Polmer spirale (samo, če je Helical) ER Polmer spirale ne sme biti večji kot je polmer frezala, sicer ostane mm material. FS Velikost posnetja (samo, če je Chamfer) mm Globina konice orodja absolutno ali inkrementalno ZFS mm (samo, če je Chamfer) (samo za grobo) Removing • Complete machining (kompletna obdelava) • Remachining (naknadna obdelava) FS Velikost posnetja (samo za Chamfer) mm AZ Globina predobdelave (samo, če je Remachining) mm Ø1 Premer predobdelave (samo, če je Remachining) mm 40 ShopMill 6.4 Štirikotni steber Parameter Opis Enote T Ime orodja D Številka korekcije F Podajanje mm/min, mm/zob S, V Hitrost vretena ali konstantna rezalna hitrost vrt/min, m/min Center (središče) Bottom left (spodaj levo) Reference Bottom right (spodaj desno) point Top left (zgoraj levo) Top right (zgoraj desno) • ▿ Roughing (grobo) Machining • ▿▿▿ Finishing (fino) • Chamfer (posnemanje) • Single position (posamezna pozicija) Machining Steber se freza na programirani poziciji (X0, Y0, Z0). position • Position pattern (vzorec pozicij) Pozicioniranje z MCALL Referenčna točka v X, Y in Z (samo, če je Single position) X0 Y0 Z0 mm Pozicije so relativne glede na referenčno točko. W Širina stebra mm L Dolžina stebra mm R Polmer zaokrožitve v kotih mm α0 Kot stopinje Globina stebra absolutno ali inkrementalno glede na Z0 Z1 mm (samo, če je ▿ ali ▿▿▿) DZ Maksimalna globina (samo, če je ▿ ali ▿▿▿) mm 41 ShopMill Dodatek za končno obdelavo na stene UXY (samo, če je ▿ ali ▿▿▿) mm UZ Dodatek za končno obdelavo na dno (samo, če je ▿ ali ▿▿▿) mm W1 Širina predobdelanega stebra (samo, če je ▿ ali ▿▿▿) mm L1 Dolžina predobdelanega stebra (samo, če je ▿ ali ▿▿▿) mm FS Velikost posnetja (samo, če je Chamfer) mm Globina konice orodja absolutno ali inkrementalno ZFS mm (samo, če je Chamfer) 42 ShopMill 6.5 Okrogli steber Parameter Opis Enote T Ime orodja D Številka korekcije F Podajanje mm/min, mm/zob S, V Hitrost vretena ali konstantna rezalna hitrost vrt/min, m/min • ▿ Roughing (grobo) Machining • ▿▿▿ Finishing (fino) • Chamfer (posnemanje) • Single position (posamezna pozicija) Machining Steber se freza na programirani poziciji (X0, Y0, Z0). position • Position pattern (vzorec pozicij) Pozicioniranje z MCALL Referenčna točka v X, Y in Z (samo, če je Single position) X0 Y0 Z0 Pozicije so relativne glede na referenčno točko. mm Ø Premer stebra mm Ø1 Premer predobdelanega stebra (samo, če je ▿ ali ▿▿▿) mm Globina stebra absolutno ali inkrementalno glede na Z0 Z1 mm (samo, če je ▿ ali ▿▿▿) DZ Maksimalna globina (samo, če je ▿ ali ▿▿▿) mm Dodatek za končno obdelavo na stene UXY (samo, če je ▿ ali ▿▿▿) mm UZ Dodatek za končno obdelavo na dno (samo, če je ▿ ali ▿▿▿) mm FS Velikost posnetja (samo, če je Chamfer) mm Globina konice orodja absolutno ali inkrementalno ZFS mm (samo, če je Chamfer) 43 ShopMill Primer 2 Zapis programa za izdelek na spodnji skici z uporabo ciklov za izdelavo žepov Primer 3 Zapis programa za izdelek na spodnji skici z uporabo cikla za izdelavo stebrov 44 ShopMill 6.6 Podolgovati žleb Parameter Opis Enote T Ime orodja D Številka korekcije F Podajanje mm/min, mm/zob S, V Hitrost vretena ali konstantna rezalna hitrost vrt/min, m/min Left edge (levi rob) Inside left (znotraj levo) Reference Center (središče) point Inside right (znotraj desno) Right edge (desni rob) • ▿ Roughing (grobo) • ▿▿▿ Finishing (fino) Machining • ▿▿▿ Wall (stene) • Chamfer (posnemanje) • Single position (posamezna pozicija) Machining Žleb se freza na programirani poziciji (X0, Y0, Z0). position • Position pattern (vzorec pozicij) Pozicioniranje z MCALL Referenčna točka v X, Y in Z (samo, če je Single position) X0 Y0 Z0 Pozicije so relativne glede na referenčno točko. mm W Širina žleba mm L Dolžina žleba mm α0 Kot žleba stopinje Globina žleba absolutno ali inkrementalno glede na Z0 Z1 mm (samo, če je ▿, ▿▿▿ ali ▿▿▿Wall) • Maksimalna širina prekritja mm • Maksimalna širina prekritja v % kot delež prekritja v ravnini glede % DXY na premer frezala (mm) (samo, če je ▿ ali ▿▿▿) 45 ShopMill Maksimalna globina (samo pri grobi obdelavi) DZ mm (samo, če je ▿, ▿▿▿ ali ▿▿▿ Wall) Dodatek za končno obdelavo na stene UXY mm (samo, če je ▿, ▿▿▿ ali ▿▿▿ Wall) Dodatek za končno obdelavo na dno UZ mm (samo, če je ▿ ali ▿▿▿) (samo, če je ▿ ali ▿▿▿) • Vertical (vertikalno): Vkopavanje pravokotno v središče žleba Izračunana trenutna globina podajanja se izvede v središču žleba v enem gibu. Orodje mora imeti prečno rezilo ali pa je potrebno Insertion predhodno vrtati. • Oscillate (z oscilacijo): Vkopavanje z oscilacijo po osi X Središče frezala niha po ravni črti naprej in nazaj, dokler ni dosežena globina. Ko je globina dosežena, se pot ponovno izvede brez vkopavanja, da se počisti vkopavanje. FZ Podajanje v globino (samo, če je Vertical) mm/min, mm/zob EW Maksimalni kot vkopavanja (samo, če je Oscillate) stopinje FS Velikost posnetja (samo, če je Chamfer) mm Globina konice orodja absolutno ali inkrementalno ZFS mm (samo, če je Chamfer) Primer 4 Zapis programa za izdelek na spodnji skici z uporabo cikla za podolgovate žlebove 46 ShopMill 6.7 Krožni žleb Parameter Opis Enote T Ime orodja D Številka korekcije F Podajanje mm/min, mm/zob S, V Hitrost vretena ali konstantna rezalna hitrost vrt/min, m/min • ▿ Roughing (grobo) • ▿▿▿ Finishing (fino) Machining • ▿▿▿ Wall (stene) • Chamfer (posnemanje) FZ Podajanje v globino mm/min • Full circle Žlebovi so razporejeni po celotnem obsegu krožnice. Razdalja Circular med utori je enaka in jo izračuna krmilnik. pattern • Pitchcircle Žlebovi so razporejeni po delu krožnice. Razdaljo med njimi določimo s kotom α2. Referenčna točka v X, Y in Z X0 Y0 Z0 Pozicije so relativne glede na referenčno točko. mm N Število žlebov mm R Polmer krožnice, po kateri so razporejeni žlebovi. mm α0 Začetni kot stopinje α1 Kot krožnega žleba stopinje α2 Kot med žlebovi (samo, če je Pitchcircle) stopinje W Širina žleba mm Globina žleba absolutno ali inkrementalno glede na Z0 Z1 mm (samo, če je ▿, ▿▿▿ ali ▿▿▿ Wall) DZ Maksimalna globina (samo, če je ▿, ▿▿▿ ali ▿▿▿ Wall) mm FS Velikost posnetja (samo, če je Chamfer) mm Globina konice orodja absolutno ali inkrementalno ZFS mm (samo, če je Chamfer) 47 ShopMill Dodatek za končno obdelavo na stene UXY mm (samo, če je ▿, ▿▿▿ ali ▿▿▿ Wall) Gibanje med pozicijami • Straight (linearno) Do naslednje pozicije se premaknemo s hitrim gibom G0 Positioning linearno. • Circle (po krožnici) Do naslednje pozicije se premaknemo s programiranim podajanjem (FP) po krožnici. Opomba: Za izdelavo krožnega žleba po celotnem obsegu vnesemo za število (N) = 1 in kot krožnega utora (α1) = 360 °. Primer 5 Zapis programa za izdelek na spodnji skici z uporabo ciklov za podolgovate in krožne žlebove 48 ShopMill 6.8 Odprti žleb Parameter Opis Enote T Ime orodja D Številka korekcije F Podajanje mm/min, mm/zob S, V Hitrost vretena ali konstantna rezalna hitrost vrt/min, m/min Left edge (levi rob) Reference Center (središče) point Right edge (desni rob) • ▿ Roughing (grobo) • ▿▿ Prefinish (polfino) • ▿▿▿ Finishing (fino) Machining • ▿▿▿ Base (dno) • ▿▿▿ Wall (stene) • Chamfer (posnemanje) • Spiral milling (trohoidno frezanje) Krožno gibanje orodja po utoru Technology • Plunge milling (potopno frezanje) Izmenično premikanje orodja Milling • Down‑cut (istosmerno frezanje) direction • Up-cut (protismerno frezanje) • Single position (posamezna pozicija) Machining Žleb se freza na programirani poziciji (X0, Y0, Z0). position • Position pattern (vzorec pozicij) Pozicioniranje z MCALL Referenčna točka v X, Y in Z (samo, če je Single position) X0 Y0 Z0 Pozicije so relativne glede na referenčno točko. mm W Širina žleba mm L Dolžina žleba mm α0 Kot rotacije žleba stopinje 49 ShopMill Globina žleba absolutno ali inkrementalno glede na Z0 Z1 mm (samo, če je ▿, ▿▿ ali ▿▿▿) • Maksimalna širina prekritja mm • Maksimalna širina prekritja v % kot delež prekritja v ravnini glede % DXY na premer frezala (mm) (samo, če je ▿) DZ Maksimalna globina mm Dodatek za končno obdelavo na stene UXY mm (samo, če je ▿, ▿▿, ▿▿▿Base) Dodatek za končno obdelavo na dno UZ mm (samo, če je ▿, ▿▿, ▿▿▿Wall) FS Velikost posnetja (samo, če je Chamfer) mm Globina konice orodja absolutno ali inkrementalno ZFS mm (samo, če je Chamfer) 50 ShopMill 6.9 Frezanje navoja Parameter Opis Enote T Ime orodja D Številka korekcije F Podajanje mm/min, mm/zob S, V Hitrost vretena ali konstantna rezalna hitrost vrt/min, m/min • ▿ Grobo (Roughing) Machning • ▿▿▿ Fino (Finishing) • Z0 → Z1 Machining Izdelava od zgoraj-navzdol (Top-down) direction • Z1 → Z0 Izdelava od spodaj-navzgor (Bottom-up) Direction of • RH thread (desni navoj) rotation of • LH thread (levi navoj) tread Position of • Internal thread (notranji navoj) thread • External thread (zunanji navoj) Število rezil na orodju Uporabimo lahko eno- ali več-zobne rezalne ploščice. Gibanje orodja bo izvedeno tako, da se končni položaj spodnjega zoba NT rezkalne ploščice po dosegu končnega položaja navoja ujema s programiranim končnim položajem. Pri tem se upošteva geometrija rezila oziroma orodja. Z1 Globina navoja absolutno ali inkrementalno glede na Z0 mm Tabla za izbiro vrste navoja: • None • ISO metric Table • Whitworth BSW • Whitworth BSP • UNC 51 ShopMill Izbira vrednosti iz tabele, npr.: • M1; M5; itd. (ISO metric) • W1/8"; itd. (Whitworth BSW) Selection • G 1 3/4"; itd. (Whitworth BSP) • N8 - 32 UNC; itd. (UNC) (Glej tabelo navojev z vrednostmi koraka navoja na strani 96.) Prikaz koraka navoja (samo za izbiro Table – None): • MODULE: MODULE = korak/π • Thrds/": Cevni navoj MODULE Za vnos Thrds/" je v prvo polje parametra vneseno celo število navoji/« P pred decimalno vejico, v drugo in tretje polje pa je število za mm/vrt decimalno vejico vneseno kot ulomek. • inch/vrt mm/vrt • inch/vrt Korak navoja je odvisen od uporabljenega orodja. Ø Nominalni premer mm H1 Globina navoja mm DXY Maksimalna globina podajanja v X in Y (samo, če je ▿) mm U Dodatek za končno obdelavo v X in Y (samo, če je ▿) mm αS Kot začetka vijačnice navoja stopinje 52 ShopMill 6.10 Graviranje Parameter Opis Enote T Ime orodja D Številka korekcije F Podajanje mm/min, mm/zob S, V Hitrost vretena ali konstantna rezalna hitrost vrt/min, m/min FZ Podajanje v globino m/min, mm/zob • Linearna poravnava Alignment • Poravnava po krožnici v smeri urnega kazalca • Poravnava po krožnici v nasprotni smeri urnega kazalca Left edge (levi rob) Center (središče) Right edge (desni rob) Bottom left (levo spodaj) Reference Bottom center (sredina spodaj) point Bottom right (desno spodaj) Top left (levo zgoraj) Top center (sredina zgoraj) Top right (desno zgoraj) Engraved text Gravirani tekst (maksimalno 100 znakov) X0 Y0 Z0 Referenčna točka v X, Y in Z mm R Polarna dolžina (samo za poravnavo po krožnici) mm α0 Polarni kot (samo za poravnavo po krožnici) stopinje Z1 Globina gravure absolutno ali inkrementalno glede na Z0 mm W Višina znaka mm 53 ShopMill DX1 mm Razmik znakov ali kot odprtja (samo za poravnavo po krožnici) α2 stopinje DX1 DX2 Razmik znakov ali skupna širina (samo za linearno poravnavo) mm α1 Kot besedila (samo za linearno poravnavo) stopinje XM Središče krožnice v smeri X (samo za poravnavo po krožnici) mm YM Središče krožnice v smeri Y (samo za poravnavo po krožnici) mm 54 ShopMill 7 FREZANJE KONTURE • New contour – Nova kontura • Path milling – Frezanje po poti • Rough drilling – Predvrtanje • Pocket – Žep 55 ShopMill 7.1 Priprava nove konture Vnesemo ime programa in potrdimo z Accept. Če ime programa že obstaja, se prikaže sporočilo o napaki z zahtevami za vnos novega imena. 1 2 3 1 Simboli za cikle 2 Elementi konture 3 Vnosno polje za dodatne ukaze ali komentar (;) Vnesemo začetno točko konture oziroma oblike. Po potrebi v polje pod koordinatami za začetno točko vnesemo dodatne ukaze v obliki G-kode ali komentar (;). Pritisnemo funkcijsko tipko, da potrdimo vrednosti v program obdelovanca. Vnesemo posamezne elemente in potrdimo s funkcijsko tipko. Element ravne črte v X-smeri Element ravne črte v Y-smeri Element ravne črte v XY-smeri Krožni element 56 ShopMill Element ravne črte v X-smeri Parameter Opis Enote X Končna točka v X-smeri absolutno ali inkrementalno mm α1 Kot glede na os X stopinje α2 Kot glede na prejšnji element stopinje Transition to • Radius (zaokrožitev) next element • Cham (posnetje) R Polmer zaokrožitve mm FS Velikost posnetja mm Additional Dodatni G-ukazi ali komentar (;) commands 57 ShopMill Element ravne črte v Y-smeri Parameter Opis Enote Y Končna točka v Y-smeri absolutno ali inkrementalno mm α1 Kot glede na os X stopinje α2 Kot glede na prejšnji element stopinje Transition to • Radius (zaokrožitev) next element • Cham (posnetje) R Polmer zaokrožitve mm FS Velikost posnetja mm Additional Dodatni G-ukazi ali komentar (;) commands 58 ShopMill Element ravne črte v XY-smeri Parameter Opis Enote X Končna točka v X-smeri absolutno ali inkrementalno mm Y Končna točka v Y-smeri absolutno ali inkrementalno mm L Dolžina mm α1 Kot glede na os X stopinje α2 Kot glede na prejšnji element stopinje Transition to • Radius (zaokrožitev) next element • Cham (posnetje) R Polmer zaokrožitve mm FS Velikost posnetja mm Additional Dodatni G-ukazi ali komentar (;) commands 59 ShopMill Krožni element Parameter Opis Enote V smeri urnega kazalca (G2) Direction of rotation V nasprotni smeri urnega kazalca (G3) R Polmer mm X Y Končna točka v X- in Y-smeri absolutno ali inkrementalno mm I J Koordinate središča loka v I in J absolutno ali inkrementalno mm α1 Kot glede na os X stopinje α2 Kot glede na prejšnji element stopinje β1 Kot na koncu elementa glede na X-os stopinje β2 Kot krožnega loka stopinje Transition to • Radius (zaokrožitev) next element • Cham (posnetje) R Polmer zaokrožitve mm FS Velikost posnetja mm Additional Dodatni G-ukazi ali komentar (;) commands 60 ShopMill Ostale funkcije • Spremeni pogled Ta funkcijska tipka preklaplja med grafičnim oknom in zaslonom za vnos. • Tangentno na prejšnji element Prehod na prejšnji element programiramo tangento. • Izbira dialoga Če iz predhodno vnesenih parametrov izhaja več različnih možnosti konture, je potrebno izbrati eno od njih. • Z gumbom uporabimo možnost izbrane konture. • Izberemo zadevno pogovorno okno. Ko je že izbrana možnost dialoga, ta funkcijska tipka dopušča spremembo izbrane rešitve. • Prikažemo dodatne parametre. Funkcijsko tipko izberemo, ko moramo za posamezne konturne elemente prikazati dodatne parametre, npr. za vnos dodatnih ukazov. • Zaključimo konturo. Kontura bo iz trenutne pozicije zaključena z ravno črto do začetne točke. 61 ShopMill Pomen simbolov konturnih elementov Konturni element Simbol Pomen Začetna točka Začetna točka konture Ravna črta gor Ravna črta v mreži Ravna črta 90 ° navzdol Ravna črta levo Ravna črta v mreži Ravna črta desno 90 ° Ravna črta Ravna črta pod poljubno poljubnim kotom Po krožnici desno Krožnica Po krožnici levo Konec določanja Konec konture END oblike Konturni elementi so lahko različnih vrst črt in barve: • Črna: programirana kontura • Oranžna: trenutni element konture • Črta-pika-pika: delno definirani element Merilo koordinatnega sistema se prilagaja spremembi celotne konture. Pomen povezav konturnih elementov s konturnimi cikli Celotni konturni cikel je sestavljen iz pridružene konture (1) in cikla obdelave (2). Upoštevati je treba zaporedje programiranja: najprej se ustvari kontura, nato pa cikel obdelave (npr. frezanje po obliki). Krmilni sistem oba programska dela poveže s simboličnim oklepajem (3) na seznamu ciklov. 1 2 3 62 ShopMill Popravljanje konture • Odpremo program, ki ga želimo popravljati. • S smernimi tipkami izberemo programski blok, v katerem je potrebno spremeniti konturo. • Pozicioniramo kazalec na mesto vnosa ali spremembe. • S funkcijsko tipko izberemo želeni element konture. • Vnesemo parametre ali izbrišemo element in izberemo novega. • Pritisnemo funkcijsko tipko. V konturo bo vstavljen ali spremenjen želeni konturni element. Brisanje elementa konture • Odpremo program, ki ga želimo popravljati. • Pozicioniramo kazalec na element, ki ga želimo izbrisati. • Pritisnemo funkcijsko tipko. • Pritisnemo funkcijsko tipko. 63 ShopMill 7.2 Frezanje po poti Parameter Opis Enote T Ime orodja D Številka korekcije F Podajanje mm/min, mm/zob S, V Hitrost vretena ali konstantna rezalna hitrost vrt/min, m/min • ▿ Roughing (grobo) Machining • ▿▿▿ Finishing (fino) • Chamfer (posnemanje) Macining • Forward (naprej) direction • Backward (nazaj) Left (levo – obdelava levo od oblike) Radius Right (desno – obdelava desno od oblike) compensation Off (izklop kompenzacije) Z0 Referenčna točka v Z-smeri absolutno ali inkrementalno mm Končna globina absolutno ali inkrementalno glede na Z0 Z1 mm (samo, če je ▿ ali ▿▿▿) DZ Maksimalna globina (samo, če je ▿ ali ▿▿▿) mm UZ Dodatek za končno obdelavo na stene (samo, če je ▿) mm FS Velikost posnetja (samo za Chamfer) mm Globina konice orodja absolutno ali inkrementalno ZFS mm (samo, če je Chamfer) UXY Dodatek za končno obdelavo na stene (samo, če je ▿) mm 64 ShopMill Način dostopa na obliko • Straight line (ravna linija) • Quarter circle (četrtine kroga): Del spirale (samo, če je smer Approach frezanja levo ali desno od oblike) mode • Semicircle (polkrog): Del spirale (samo, če je smer frezanja levo ali desno od oblike) • Vertical (vertikalno): Pravokotno na obliko (samo, če je izklopljena kompenzacija polmera orodja) Axially (aksialno) Approach strategy Spatial (prostorsko) (samo, če je način dostopa Quarter circle, Semicircle ali Straight line) R1 Polmer dostopa mm L1 Dolžina dostopa mm Način dostopa na obliko • Straight line (ravna linija) • Quarter circle (četrtine kroga): Del spirale (samo, če je smer frezanja levo ali desno od oblike) Retract mode • Semicircle (polkrog): Del spirale (samo, če je smer frezanja levo ali desno od oblike) • Vertical (vertikalno): Pravokotno na obliko (samo, če je izklopljena kompenzacija polmera orodja) Axially (aksialno) Retract strategy Spatial (prostorsko) (samo, če je način dostopa Quarter circle, Semicircle ali Straight line) R2 Polmer izhoda mm L2 Dolžina izhoda mm Kadar je potrebnih več potopov v globino, navedemo višino dviga, na katero naj se umakne orodje med posameznimi globinami (med prehodom s konca konture na začetek). Način dviga pred ponovnim potapljanjem v globino: Lift mode • Z0 + safety clearance (Z0 + varna razdalja) • By safety clearance (varna razdalja) • To RP (na ravnino odmika) • No retract (brez dviga) 65 ShopMill 7.3 Predvrtanje konturnih žepov Razen predhodnega vrtanja lahko s tem ciklom tudi središčimo. Med čiščenjem konturnih žepov, ko se rezalno orodje ne more potopiti v sredino, je treba predhodno vrtati. Število in položaji zahtevanih predhodnih vrtanj so odvisni od različnih okoliščin, kot so npr. oblika konture, podajanja v globino, podajanja pri obdelavi. S to funkcijsko tipko lahko vnesemo dodatne parametre. Dodatni parametri so koristni, če se predvrta več žepov in se izogibamo nepotrebnim menjavam orodja. Na ta način je mogoče vse žepe najprej predvrtati in nato obdelati. Parametri morajo ustrezati parametrom pripadajočega koraka obdelave. Programiranje 1. Kontura žepa 1 2. Središčenje 3. Kontura žepa 2 4. Središčenje 5. Kontura žepa 1 6. Predvrtanje 7. Kontura žepa 2 8. Predvrtanje 9. Kontura žepa 1 10. Obdelava 11. Kontura žepa 2 12. Obdelava Ko je žep v celoti obdelan (središčenje, predvrtanje in čiščenje neposredno en za drugim) in dodatni parametri za središčenje/predvrtanje niso vneseni, cikel uporabi vrednosti parametrov iz obdelave (grobe obdelave). 66 ShopMill 7.4 Središčenje Parameter Opis Enote T Ime orodja D Številka korekcije F Podajanje mm/min, mm/zob S, V Hitrost vretena ali konstantna rezalna hitrost vrt/min, m/min Referenčno orodje – orodje za čiščenje ostalega materiala TR Potrebno je za določitev pozicij potapljanja. Z0 Referenčna točka Z1 Končna globina inkrementalno glede na Z0 • Maksimalna širina prekritja mm DXY • Maksimalna širina prekritja v % kot delež prekritja v ravnini glede % na premer frezala (mm) UXY Dodatek za končno obdelavo na stene Kadar je potrebnih več potopov v globino, navedemo višino dviga, na katero naj se umakne orodje med posameznimi globinami. Način dviga pred ponovnim potapljanjem v globino: • Z0 + safety clearance (Z0 + varna razdalja) Lift mode • mm To RP (na ravnino odmika) Med prehodom na naslednjo točko potopitve se orodje dvigne nazaj na izbrano višino. Če na območju frezanja ni elementov višjih od Z0, lahko programiramo kot način dviga Z0 + varna razdalja. 67 ShopMill 7.5 Predvrtanje Parameter Opis Enote T Ime orodja D Številka korekcije F Podajanje mm/min, mm/zob S, V Hitrost vretena ali konstantna rezalna hitrost vrt/min, m/min Referenčno orodje – orodje za čiščenje ostalega materiala TR Potrebno je za določitev pozicij potapljanja. Z0 Referenčna točka Z1 Končna globina inkrementalno glede na Z0 • Maksimalna širina prekritja mm DXY • Maksimalna širina prekritja v % kot delež prekritja v ravnini glede % na premer frezala (mm) UXY Dodatek za končno obdelavo na stene UZ Dodatek za končno obdelavo na dno Kadar je potrebnih več potopov v globino, navedemo višino dviga, na katero naj se umakne orodje med posameznimi globinami. Način dviga pred ponovnim potapljanjem v globino • Z0 + safety clearance (Z0 + varna razdalja) Lift mode • mm To RP (na ravnino odmika) Med prehodom na naslednjo točko potopitve se orodje dvigne nazaj na izbrano višino. Če na območju frezanja ni elementov višjih od Z0, lahko programiramo kot način dviga Z0 + varna razdaljo. 68 ShopMill Primer 6 Zapis programa za izdelek na spodnji skici z uporabo ciklov za čelno frezanje in frezanja po poti 69 ShopMill 7.6 Frezanje žepa Parameter Opis Enote T Ime orodja D Številka korekcije F Podajanje mm/min, mm/zob S, V Hitrost vretena ali konstantna rezalna hitrost vrt/min, m/min • ▿ Roughing (grobo) • ▿▿▿ Base (dno) Machining • ▿▿▿ Wall (stene) • Chamfer (posnemanje) Z0 Referenčna točka Z Končna globina absolutno ali inkrementalno glede na Z0 Z1 mm (samo, če je ▿, ▿▿▿ Base ali ▿▿▿ Wall) • Maksimalna širina prekritja mm • Maksimalna širina prekritja v % kot delež prekritja v ravnini glede % DXY na premer frezala (mm) (samo, če je ▿ ali ▿▿▿ Base) DZ Maksimalna globina (samo, če je ▿ ali ▿▿▿Wall) mm Dodatek za končno obdelavo na stene UXY mm (samo, če je ▿, ▿▿▿ Base ali ▿▿▿Wall ) UZ Dodatek za končno obdelavo na dno (samo, če je ▿ ali ▿▿▿Base) mm • Automatically (avtomatično) Starting point Začetna točka se bo izračunala avtomatično oziroma samodejno. (samo, če je ▿ ali ▿▿▿ Base) 70 ShopMill (samo, če je ▿ ali ▿▿▿ Base) • Vertical (vertikalno): Vkopavanje pravokotno v središče žepa Izračunana trenutna globina podajanja se izvede v središču žepa v enem gibu. Orodje mora imeti prečno rezilo ali pa je potrebno predhodno vrtati. • Helical (po spirali): Vkopavanje po spirali Insertion Središče frezala se premika po spiralni poti, določeni s polmerom in globino na vrtljaj (vijačna pot). Ko je globina dosežena, se izvede še en poln krog, da se počisti vkopavanje. • Oscillate (z oscilacijo): Vkopavanje z oscilacijo po osi X Središče frezala niha po ravni črti naprej in nazaj, dokler ni dosežena globina. Ko je globina dosežena, se pot ponovno izvede brez vkopavanja, da se počisti vkopavanje. FZ Podajanje v globino (samo, če je Vertical in ▿) mm/min, mm/zob EP Maksimalni korak spirale v globino (samo, če je Helical) mm/vrt Polmer spirale (samo, če je Helical) ER Polmer spirale ne sme biti večji kot je polmer frezala, sicer ostane mm material. EW Maksimalni kot vkopavanja (samo, če je Oscillate) stopinje Kadar je potrebnih več potopov v globino, navedemo višino dviga, na katero naj se umakne orodje med posameznimi globinami. Način dviga pred ponovnim potapljanjem v globino: • Z0 + safety clearance (Z0 + varna razdalja) Lift mode • To RP (na ravnino odmika) Med prehodom na naslednjo točko potopitve se orodje dvigne mm nazaj na izbrano višino. Če na območju frezanja ni elementov višjih od Z0, lahko programiramo kot način dviga Z0 + varna razdalja. (samo, če je ▿, ▿▿▿ Base ali ▿▿▿ Wall) FS Velikost posnetja (samo, če je Chamfer) mm ZFS Globina konice orodja (samo, če je Chamfer) mm 71 ShopMill Primer 7 Zapis programa za izdelek na spodnji skici z uporabo ciklov za čelno frezanje in frezanja po poti, frezanje žepov z otoki, posnemanje robov, središčenje, vrtanje in rezanje navojev 72 ShopMill 73 ShopMill 8 RAZNO • Settings – Nastavitve • Swivel plane – Zvrnjena ravnina • Transformations – Transformacije • Subprogram – Podprogram • Repeat program – Ponavljanje programa 74 ShopMill 8.1 Nastavitve Parameter Opis Enote Ravnina obdelave G17 (XY) PL G18 (ZX) G19 (YZ) Ravnine nad obdelovancem Med obdelavo se orodje hitro premika od točke zamenjave orodja do ravnine odmika (RP) in nato na varnostno razdaljo (SC). Na tej RP ravnini se preklopi na podajalno hitrost obdelave. Ko je obdelava končana, se orodje premakne s podajalno hitrostjo iz obdelovanca SC na višino varne razdalje. Premik od varne razdalje do ravnine odmika in nato do točke zamenjave orodja je s hitrim gibom. Ravnina odmika orodja je določena absolutno. Varna razdalja je določena inkrementalno brez predznaka. • Down‑cut (istosmerno frezanje) • Up-cut (protismerno frezanje) Pri obdelavi žepov, utorov ali stebrov bodo upoštevani načini obdelave (istosmerno ali protismerno) in smeri vrtenja vretena, Machining določeni v seznamu orodij. Na osnovi vnesenih podatkov bodo žepi sense in utori obdelani v smeri urnega kazalca ali v nasprotni smeri urnega kazalca. Med frezanjem po poti programirana smer oblike določa smer obdelave. • Optimized (optimirano) Med obdelavo z optimiziranim odmikom se orodje premika preko obdelovanca na obliko, odvisno od obdelave, s podajano Retract hitrostjo na varni razdalji (SC). position • To RP (na ravnino odmika) pattern Pri odmiku na RP se po obdelavi orodje premakne nazaj na ravnino odmika, kar preprečuje trčenje ob ovire obdelovanca pri odmiku in pozicioniranju orodja, na primer pri vrtanju izvrtin v žepe ali utore na različnih ravninah in na različnih pozicijah. 75 ShopMill 8.2 Zvrnjena ravnina Parameter Opis Enote TC Ime zapisa podatkov o vrtenju mize Odmik orodja pred rotacijo • No (ne) Retract • Z (v smeri Z-osi) • Z XY (najprej v smeri Z-osi, nato v X- in Y-smeri) • No (ne) – Preračuna ravnino, ampak se ne pozicionira. Swivel • Yes (da) – Preračuna ravnino in pozicionira. Swivel plane • New (Nova) – Nova ravnina X0 Referenčna točka rotacije v X-smeri Y0 Referenčna točka rotacije v X-smeri Z0 Referenčna točka rotacije v X-smeri Način vrtenja po oseh Swivel mode • Axis by axis: Rotacija koordinatnega sistema po posameznih oseh • Directly: Direktno pozicioniranje rotacijskih osi Sequence of Zaporedje rotacije osi (samo, če je Axis by axis) axes XYZ ali XZY ali YXZ ali YZX ali ZXY ali ZYX X Rotacija okrog osi X (samo, če je Sequence of axes) stopinje Y Rotacija okrog osi Y (samo, če je Sequence of axes) stopinje Z Rotacija okrog osi Z (samo, če je Sequence of axes) stopinje X1 Ničelna točka na rotirani ravnini v X-smeri Y1 Ničelna točka na rotirani ravnini v Y-smeri Z1 Ničelna točka na rotirani ravnini v Z-smeri Prednostna smer prve rotacijske osi (ne velja, če je Directly) Direction • - (negativna smer) • + (pozitivna smer) 76 ShopMill Če pritisnemo funkcijsko tipko Initial setting, se postavi koordinatni sistem oziroma vrtljiva nagibna miza v začetno pozicijo, to je na vrednost 0. Opomba: Cikel je aktiven samo na strojih z vrtljivo nagibno mizo. Vrednosti kinematičnih parametrov in začetno pozicijo orodja nastavimo v EMConfig (področje Swivel data record). 77 ShopMill 8.3 Transformacije Ta skupina ciklov se uporablja za premike ničelne točke, dodatne premike ničelne točke na obdelovancu (W), rotacijo, skaliranje in zrcaljenje. • Premik ničelne točke Premik ničelne točke (G54 ...) lahko prikličemo iz katerega koli programa. • Dodatni premik Dodatni premik ničelne točke je mogoče programirati za vsako os. • Rotacija Vsako os je mogoče rotirati za določen kot. Pozitivna smer kota ustreza vrtenju v nasprotni smeri urnega kazalca. • Skaliranje Za skaliranje v smeri X, Y in Z je mogoče vnesti faktor skaliranja. Programirane koordinate se nato pomnožijo s tem faktorjem. • Zrcaljenje Izberemo os, preko katere poteka zrcaljenje. 78 ShopMill 8.4 Premik ničelne točke Parameter Opis • Basic ref. • G54 Work offset • G55 • ... 79 ShopMill 8.5 Dodatni premik Parameter Opis Enote • New (nov) Offset • Additive (dodatni) X Y Z Referenčna točka v X, Y, Z mm 80 ShopMill 8.6 Rotacija Parameter Opis Enote • New (nova) Rotation • Additive (dodatna) X Y Z Referenčna točka v X, Y, Z stopinje 81 ShopMill 8.7 Skaliranje Parameter Opis Enote • New (novo) Scaling • Additive (dodatno) XY Faktor povečave XY Z Faktor povečave Z 82 ShopMill 8.8 Zrcaljenje Parameter Opis Enote • New (novo) Mirroring • Additive (dodatno) X Y Z Zrcaljenje v X, Y, Z on ali off Y Y X=10 Primer X=0 Rezultat zrcaljenja je odvisen od položaja osi: • Kontura 2 je rezultat zrcaljenja konture 1 preko navpične osi s koordinato X = 0. • Kontura 3 je rezultat zrcaljenja konture 1 preko navpične osi s koordinato X = 10. 0 10 X 83 ShopMill 8.9 Uporaba podprogramov Parameter Opis Path/workpiece Pot podprograma, če želeni podprogram ni v istem imeniku kot glavni program. Program name Ime podprograma, ki ga želimo vstaviti. Če so pri programiranju različnih obdelovancev potrebni enaki koraki obdelave, je te korake obdelave mogoče definirati kot ločen podprogram. Ta podprogram lahko nato prikličemo v različnih programih, da ni potrebno večkratno programiranje istih korakov obdelave. Nadzorni sistem ne razlikuje med glavnimi programi in podprogrami. To pomeni, da lahko v drugem programu delovnega koraka kot podprogram pokličemo običajni delovni korak ali program v G-kodi. Iz podprograma pa lahko pokličemo tudi drug podprogram. Podprogram mora biti shranjen v svojem imeniku ali v imenikih ShopMill, Part programs, Subprograms. 8.10 Ponavljanje programskih blokov Če je potrebno pri obdelavi obdelovanca izvesti posebne korake, zadostuje, da te korake programiramo samo enkrat. Programske bloke je namreč mogoče ponoviti. Oznake začetka in konca Programske bloke, ki jih je treba ponoviti, je treba označiti z začetkom in koncem. Te programske bloke lahko v programu znova prikličemo do 9999-krat. Znamke morajo imeti različna in nedvoumna imena. Kot ime znamke ni dovoljeno uporabljati nobenih ukazov za programiranje SIEMENS krmilnikov. Oznake in ponovitve lahko nastavimo tudi pozneje. Nastavitev oznak in ponovitev znotraj verižnih programskih blokov ni dovoljena. 84 ShopMill 9 LINEARNA ALI KROŽNA OBDELAVA • Tool – Orodje • Straight line – Linearni gib • Circle center – Krožni gib s središčem • Circle radius – Krožni gib s polmerom • Helix – Spiralni gib • Polar – Gibanje v polarnih koordinatah • Machine functions – Strojne funkcije 85 ShopMill Linearna ali krožna obdelava Ta skupina ciklov se uporablja za pripravo ravnih ali krožnih gibov poti. Obdelave je mogoče izvesti brez določitve celotne konture. • Orodje Pred programiranjem linearnega giba ali krožne poti je potrebno izbrati orodje in določiti hitrost vretena. • Linearni gib Orodje se premika s programiranim pomikom ali s hitrim gibom iz trenutnega položaja v programirani končni položaj linearno. • Krožni gib s središčem Orodje se premika po krožni poti od trenutnega položaja do programirane končne točke. Položaj središčne točke krožne poti mora biti znan. Polmer krožnice/loka se izračuna z vnosom interpolacijskih parametrov v krmilni sistem. Giblje se lahko samo s programirano hitrostjo. Pred krožnim gibanjem je potrebno določiti orodje. • Krožni gib s polmerom Orodje se premika po krožni poti s programiranim polmerom od trenutnega položaja do končne točke. Nadzorni sistem izračuna položaj središčne točke krožnice. Parametrov interpolacije ni potrebno programirati. Gibanje je mogoče samo s programirano hitrostjo. • Spiralni gib Pri spiralni interpolaciji bo krožno gibanje v ravnini določeno še z linearnim premikom v smeri osi orodja, kar ustvari spiralo. • Gibanje v polarnih koordinatah Če je bilo dimenzioniranje obdelovanca iz osrednje točke (pola) izvedeno s polmerom in kotom, lahko uporabimo polarne koordinate. Linearne poti in krožnice lahko programiramo kot polarne koordinate. • Strojne funkcije Programiramo lahko dodatne M-funkcije. 86 ShopMill 9.1 Orodje Parameter Opis Enote T Ime orodja D Številka korekcije S, V Hitrost vretena ali konstantna rezalna hitrost vrt/min, m/min DR Dodatek za polmer orodja mm 87 ShopMill 9.2 Linearni gib Parameter Opis Enote Želena pozicija orodja absolutno ali inkrementalno glede na zadnjo X Y Z programirano pozicijo mm mm/min, mm/vrt F Podajalna hitrost ali podajanje mm/zob Left (levo – obdelava levo od oblike) Right (desno – obdelava desno od oblike) Radius compensation Off (izklop) Brez spremembe oblike Programiranje hitrega giba S funkcijsko tipko programiramo hiter gib. 88 ShopMill 9.3 Programiranje krožnega giba z znanim središčem Parameter Opis Enote V smeri urnega kazalca (G2) Direction of rotation V nasprotni smeri urnega kazalca (G3) X Y Končna točka v X- in Y-smeri absolutno ali inkrementalno mm I J Koordinate središča loka v I in J absolutno ali inkrementalno mm mm/min, mm/vrt F Podajalna hitrost ali podajanje mm/zob Ravnina obdelave V izbrani ravnini bo krožno gibanje s pripadajočimi interpolacijskimi parametri: PL mm XY IJ: XY ravnina z interpolacijskima parametroma I in J (G17) ZX KI: ZX ravnina z interpolacijskimi parametri K in I (G18) YZ JK: YZ ravnina z interpolacijskima parametroma J in K (G19) 89 ShopMill 9.4 Programiranje krožnega giba z znanim polmerom Parameter Opis Enote V smeri urnega kazalca (G2) Direction of rotation V nasprotni smeri urnega kazalca (G3) X Y Končna točka v X- in Y-smeri absolutno ali inkrementalno mm Polmer krivulje R Izbira želene krivulje se izvede z vnosom pozitivnega ali mm negativnega predznaka. mm/min, mm/vrt F Podajalna hitrost ali podajanje mm/zob 90 ShopMill 9.5 Spiralni gib Parameter Opis Enote V smeri urnega kazalca (G2) Direction of rotation V nasprotni smeri urnega kazalca (G3) I J Koordinate središča loka v I in J absolutno ali inkrementalno mm P Korak spirale mm/vrt Z Končna točka spirale absolutno ali inkrementalno mm mm/min, mm/vrt F Podajalna hitrost ali podajanje mm/zob 91 ShopMill 9.6 Gibanje v polarnih koordinatah Pred programiranjem linearne ali krožne poti v polarnih koordinatah je potrebno najprej definirati pol. Pol je referenčna točka polarnega koordinatnega sistema. Kot prvega linearnega ali krožnega giba programiramo v absolutnih koordinatah. Kot naslednjih linearnih ali krožnih gibov pa lahko programiramo absolutno ali relativno (inkrementalno). Pole Parameter Opis Enote Središče pola v smeri X in Y absolutno ali inkrementalno glede na X Y mm zadnjo programirano pozicijo 92 ShopMill Polarni linearni gib Parameter Opis Enote L Razdalja od pola, končna točka mm Polarni kot glede na pol, končna točka absolutno ali inkrementalna α stopinje sprememba polarnega kota mm/min, mm/vrt F Podajalna hitrost ali podajanje mm/zob Left (levo – obdelava levo od oblike) Right (desno – obdelava desno od oblike) Radius compensation Off (izklop) Brez spremembe oblike Programiranje hitrega giba S funkcijsko tipko programiramo hiter gib. 93 ShopMill Polarni krožni gib Parameter Opis Enote V smeri urnega kazalca (G2) Direction of rotation V nasprotni smeri urnega kazalca (G3) Polarni kot glede na pol, končna točka absolutno ali inkrementalna α stopinje sprememba polarnega kota mm/min, mm/vrt F Podajalna hitrost ali podajanje mm/zob 94 ShopMill 9.7 Strojne funkcije Parameter Opis Enote Določitev smeri vrtenja vretena ali položaja vretena Nespremenjeno Vrtenje vretena v smeri urnega kazalca (M3) Spindle Vrtenje vretena v nasprotni smeri urnega kazalca (M4) Izklop vrtenja vretena (M5) Pozicioniranje vretena (SPOS) Stop position Pozicioniranje vretena (samo z M-funkcijo SPOS) stopinje Other M Ostale M-funkcije stroja, ki so razpoložljive za določen stroj. function Vklop hlajenja Coolant 1 • Vklopljeno (with) • Izklopljeno (None) Vklop hlajenja Coolant 2 • Vklopljeno (with) • Izklopljeno (None) Čas zaustavitve v sekundah DT s Čas, po katerem se bo nadaljevala obdelava. Programirana prekinitev (M1) Programmed Zaustavitev obdelave, če je funkcija Programmed stop potrjena v stop Machine, okno Program control. Brezpogojna prekinitev (M0) Stop Zaustavitev izvajanja dela programa oziroma obdelave 95 ShopMill 10 TABELA NAVOJEV ISO_METRIC WHITWORTH_BSW WHITWORTH_BSP UNC M 1 0.250 W 1/16" 60.000 G 1/16" 28.000 N 1 - 64 UNC 64.000 M 1.2 0.250 W 3/32" 48.000 G 1/8" 28.000 N 2 - 56 UNC 56.000 M 1.6 0.350 W 1/8" 40.000 G 1/4" 19.000 N 3 - 48 UNC 48.000 M 2 0.400 W 5/32" 32.000 G 3/8" 19.000 N 4 - 40 UNC 40.000 M 2.5 0.450 W 3/16" 24.000 G 1/2" 14.000 N 5 - 40 UNC 40.000 M 3 0.500 W 7/32" 24.000 G 5/8" 14.000 N 6 - 32 UNC 32.000 M 3.5 0.600 W 1/4" 20.000 G 3/4" 14.000 N 8 - 32 UNC 32.000 M 4 0.700 W 5/16" 18.000 G 7/8" 14.000 N 10 - 24 UNC 24.000 M 4.5 0.750 W 3/8" 16.000 G 1" 11.000 N 12 - 24 UNC 24.000 M 5 0.800 W 7/16" 14.000 G 1 1/8" 11.000 1/4" - 20 UNC 20.000 M 6 1.000 W 1/2" 12.000 G 1 1/4" 11.000 5/16" - 18 UNC 18.000 M 8 1.250 W 9/16" 12.000 G 1 3/8" 11.000 3/8" - 16 UNC 16.000 M 10 1.500 W 5/8" 11.000 G 1 1/2" 11.000 7/16" - 14 UNC 14.000 M 12 1.750 W 3/4" 10.000 G 1 3/4" 11.000 1/2" - 13 UNC 13.000 M 14 2.000 W 7/8" 9.000 G 2" 11.000 9/16" - 12 UNC 12.000 M 16 2.000 W 1" 8.000 G 2 1/4" 11.000 5/8" - 11 UNC 11.000 M 18 2.500 W 1 1/8" 7.000 G 2 1/2" 11.000 3/4" - 10 UNC 10.000 M 20 2.500 W 1 1/4" 7.000 G 2 3/4" 11.000 7/8" - 9 UNC 9.000 M 22 2.500 W 1 3/8" 6.000 G 3" 11.000 1" - 8 UNC 8.000 M 24 3.000 W 1 1/2" 6.000 G 3 1/4" 11.000 1 1/8" - 7 UNC 7.000 M 27 3.000 W 1 5/8" 5.000 G 3 1/2" 11.000 1 1/4" - 7 UNC 7.000 M 30 3.500 W 1 3/4" 5.000 G 3 3/4" 11.000 1 3/8" - 6 UNC 6.000 M 33 3.500 W 1 7/8" 4.500 G 4" 11.000 1 1/2" - 6 UNC 6.000 M 36 4.000 W 2" 4.500 G 5" 11.000 1 3/4" - 5 UNC 5.000 M 39 4.000 W 2 1/4" 4.000 G 6" 11.000 2" - 4 1/2 UNC 4.500 M 42 4.500 W 2 1/2" 4.000 2 1/4" - 4 1/2 UNC 4.500 M 45 4.500 W 2 3/4" 3.500 2 1/2" - 4 UNC 4.000 M 48 5.000 W 3" 3.500 2 3/4" - 4 UNC 4.000 M 52 5.000 W 3 1/4" 3.250 3" - 4 UNC 4.000 M 56 5.500 W 3 1/2" 3.250 3 1/4" - 4 UNC 4.000 M 60 5.500 W 3 3/4" 3.000 3 1/2" - 4 UNC 4.000 M 64 6.000 W 4" 3.000 3 3/4" - 4 UNC 4.000 M 68 6.000 4" - 4 UNC 4.000 96 ShopMill 11 PREGLED M-UKAZOV M0 Programirana prekinitev – brezpogojna M1 Programirana prekinitev – pogojna M2 Konec programa M3 Glavno vreteno v smeri urnega kazalca M4 Glavno vreteno v nasprotni smeri urnega kazalca M5 Glavno vreteno stop M6 Zamenjaj orodje M7 Vklop hlajenja minimalno M8 Vklop hlajenja M9 Izklop hlajenja M10 Blokirano vreteno delilne glave M11 Deblokirano vreteno delilne glave M17 Konec podprograma M25 Odpri čeljusti M26 Zapri čeljusti M27 Vrtenje delilne glave M30 Konec glavnega programa M71 Vklop izpuha M72 Izklop izpuha 97 ShopMill 12 LITERATURA [1] Balažic Robert. Programiranje CNC-strojev. Murska Sobota: Franc-Franc. 2005. [2] Balažic Robert. Računalniško podprta proizvodnja. Murska Sobota: Franc-Franc. 2012. Elektronski viri: [3] EMCO. TrainConcept. (CD-ROM). Hallein: EMCO MAIER&CO. 2005. [4] EMCO. VISION Sinumerik 810/840D, Turn/Mill. (CD-ROM). Hallein: EMCO MAIER&CO. 2000. [5] EMCO. Win train CNC. (CD-ROM). Hallein: EMCO MAIER&CO. 2002. [6] Sinumerik Operate Milling Fundamentals. [svetovni splet]. Dostopno na WWW: https://siemens.sharepoint.com.mcas.ms/teams/TraintheTrainer-TTT/SitePages/op-840dsl828D.aspx [25.10.2021]. [7] Sinumerik Operate 5-Axis Advanced. [svetovni splet]. Dostopno na WWW: https://siemens.sharepoint.com.mcas.ms/teams/TraintheTrainer-TTT/SitePages/op-840dsl828D.aspx [25.10.2021]. [8] Software Description EMCO WinNC for Sinumerik Operate Mill. (pdf). Hallein: EMCO MAIER&CO. 2020. 98