TRGOVSKI LIST
Časopis za trgrovino, industrijo in obrt.
Naročnina za ozemlje SHS: letno 180 Din, za V2 leta 90 Din, za 34 lela 45 Din, Uredništvo in upravništvo je v Ljubljani v Simon Gregorčičevi ulici,
mesečno 15 Din; za inozemstvo: 210 Din. — Plača in toži se v Ljubljani. Dopisi se ne vračajo. — Štev. pri čekovnem zavodu v Ljubljani 11.953.
Telefon št. 552. LJUBLJANA, 12. februarja 1927.__Telefon št 552 ŠTEV. 17.
VABILO
na
SEJO
širšega odbora Zveze trgovskih gremijev in zadrug,
ki se vrši v posvetovalnici G remija trgovcev v Mariboru (Jurčičeva ul. 8/II.) v sredo, dne 16. februarja ob 1. uri popoldan
s sledečim dnevnim redom:
1. Načrt zakona o zbornicah za trgovino, industrijo in obrt.
2. Predlogi za trgovsko pogodbo s Češkoslovaško in Nemčijo.
3. Sklepi železniške konference v Beogradu.
4. Načrt zakona o organizaciji prometne službe.
5. Poročilo akcijskega odbora glede ureditve odnošajev s »Trgovskim listom«.
6. Poročilo akcijskega odbora glede trgovskih kreditov pri Narodni banki v Ljubljani.
7. Tajniško poročilo o delovanju Zveze za dobo od 1. decembra 1926 do februarja 1927.
8. Razprava o predlogih gremijev in zadrug.
9. Slučajnosti.
Radi izredne važnosti in obsežnosti dnevnega reda prosimo vse člane širšega odbora, da se seje točno in zanesljivo udeležijo ter da manifestirajo svojim kolegom iz mariborske oblasti svojo popolno stanovsko solidarnost in vzajemnost.
Zvezni odborniki iz ljubljanske oblasti imajo zjutraj najprikladnejšo zvezo proti Mariboru s poštnim vlakom št. 615, ki odhaja iz Ljubljane ob 7.43 in prihaja v Maribor ob 11.44, a za povratek poštni vlak št. 525, ki odhaja iz Maribora ob 17.25 in prihaja v Ljubljano ob 21.46.
Ljubljana, dne 8. februarja 1927.
Načelnik: Tajnik:
Vilko Weixl 1. r. Fran Zebal 1. r.
Ali smo še v pravni državi?
V naši državi so še marsikatere neenakosti, ne le glede neposrednih davkov, ampak tudi glede državnih trošarin. Izmed teh prihaja v prvi vrsti v poštev trošarina na žganje, ki se pobira samo v prečanskih pokrajinah, ne pa tudi v Srbiji in črni gori. Na Drini in Savi imamo trošarinsko mejo, ki deli našo državo v dva^ dela, v oni ki plačuje trošarino na žganje in v drugi, ki je oproščen tega bremena.
Posledica te razlike se kaže v tem, da se mora na žganje, ki prihaja iz Srbije v prečanske kraje, šele ob prestopu trošarinske meje plačati trošarina.
Neki ljubljanski trgovec je kupil v Srbiji približno 2 vagona žganja in se pogodil za ceno z vračunjeno trošarino, katero je imel plačati prodajalec.
Prodajalec je prevzeto dolžnost izpolnil in z uradnimi pobotnicami, katere je priložil tovornemu listu, doka-?al> da je trošarino plačal. Kupec je P.1* trdo uverjen, da je zadeva v redu. Uradni organi so med tem opetova-n° **rP?kdali njegovo zalogo in uradne dokumente in vse v redu našli1. Revizijski organ, ki je po enem letu ponovno pregibaj uradne dokumente, se je radj visoke vsote kljub te-
mu hotel prepričati, je - 11 organ trošarino, katero je pobral, tudi odpre-mil kompetentni državni blagajni. Na brzojavno vprašanje je dotična blagajna odgovorila, da pobranega zneska ni prejela. Tekom preiskave se je izkazalo, da je organ finančne kontrole prejeti znesek poneveril, na kar je bil aretiran in predan v sodne zapore. Kupcu v Ljubljani, kojega ne zadene v tem oziru, kakor se je izkazalo in uradno ugotovilo tekom preiskave, nobena krivda, je finančna kontrola stavila zalogo pod zaporo. Njegova pritožba na Generalno direkcijo davkov proti temu je bila brezuspešna, češ da jamči blago, s katerim se je tihotapstvo izvršilo, za prikrajšano trošarino in kazen.
Generalna direkcija se ni prav nič ozirala na dejstvo, da je uradno ugotovljeno, da ne zadene kupca v Ljubljani nobena krivda, da je on trošarino faktično že plačal prodajalcu in da je zakrivil dejstvo, da država ni prišla do svojega denarja, samo organ finančne kontrole, ki je plačano trošarino poneveril.
Generalna direkcija davkov se je postavila pri tej odločbi v nasprotje z določilom člena 18. naše Ustave, ki pravi:
»Za škode, ki jih učinijo državljanom državni ali samoupravni organi z nepravilnim izvrševanjem službe, odgovarjata pred rednim sodiščem država ali samoupravno telo. Dotični organ je odgovoren njima.«
Ako je uradno ugotovljeno, da kupca ne zadene nobena krivda, ako Ustava, ki je temelj vseh zakonov, določa, da je država sama odgovorna za škodo, katero ji povzročajo v izvrševanju službe njeni organi, potem je pač neumesten birokratizem, ki se opira na trošarinski zakon, ker mu mora biti znano, da pri danem položaju ne jamči njej nasproti za poneverjeno trošarino blago, ki je tvorilo predmet tihotapskega prestopka, ampak organ, ki je trošarino poneveril.
Upamo, da v zadevi še ni izrečena zadnja odločba.
Opozarjamo pa kljub temu že sedaj na ta primer vse naše interesente, ki so v kupčijskih zvezah s Srbijo in dobivajo od tam žganje. Pri prejemanju žganja iz Srbije je posebno glede dokaza, ali je trošarina bila ob prestopu trošaripske meje res plačana, potrebna skrajna opreznost in previdnost.
Dr. J. Pretnar.
Kako eksekviram svojega dolžnika v Švici?
Naši izvozniki imajo dokaj živahne zveze tudi s Švico. Ker poslovni stiki dovedejo večkrat do sporov, ki se re-šujefa pri sodiščih in ker so naši interesenti prišli že ponovno v položaj, da morajo poseči po eksekuciji, da prisilijo renitentnega sokontrahenta do plačila, smatramo za umestno, da jim damo v naslednjem nekatera pravna pojasnila. To je tem potrebnejše, ker se je pripetilo, da je bila prošnja našega upnika, ki je pravdo pred našim sodiščem dobil ter prosil švicarsko sodišče brez za to posebe potrebnih dokumentov za eksekucijo, odbita. Preden je mogel dobiti potrebna pojasnila, kako mu je postopati, je izgubil mnogo časa in tudi potrošii precej denarja, dolžnik pa je med tem časom morebiti že insolventen, ali pa je spravil zasegljivo premoženje na varno.
Da bede postopek razumljiv tudi la-jikom, pripominjamo v splošnem glede eksekucij v inozemstvu sledeče:
Ako je naš interesent tožil inozem-ca pred našim sodiščem in dobil pravdo, počaka, da postane sodba pravomočna. Cim ta rok poteče, dobi izvod sodbe, na katerem sodišče s posebno klavzulo potrdi pravomočnost sodbe. Na podlagi take sodbe se more pri inozemskih sodiščih prositi za ekse-kutivno izterjanje. Pri tem pa so po-goii za eksekucijo na podlagi sodbe naših sedišč v raznih tujih državah različni.
Sodišča nekaterih držav izvršujejo obojestranske sodbe na podlagi posebne pogodbe, n. pr. v Avstriii in v Italiji v okolišu tržaškega sodišča, le ugo-tove, če ima sodba klavzulo o pravo-mečnosti ter brez nadaljnjega dovolijo in izvrše eksekucijo. Včasih pa inozemska sodišča tudi v slučaju, da obstoja reeiprociteta v pravni pomoči z dotično državo, ne dovolijo eksekucije na podlagi sodbe s klavzulo o pravo-močnosti brez nadaljnjega (n. pr. sodišča v Italiji izven tržaškega okoliša), temveč preie še ugotavljajo, če je prišlo do sodbe in če je sodba postala pravomočna tako, kakor se sklada s tamošniimi predpisi. Če to postopanje, ki ga imenuiemo »delibacijsko posto-stopanje«, izpade ugodno, se eksekucija dovoli in izvrši.
Sodišča onih držav, s katerimi na ipodlagi posebne meddržavne pogodbe nimamo dogovorjene reciprocitete o pravni pomoči, pa postopajo na dva načina: ali take, da naših sodb sploh ne priznavajo ali pa dovoljujejo našim sodbam izvršljivost, a le pod pogojem. da stranka dokaže, da tudi naša sodišča dovoliuiejo eksekucijo na podlagi sodb dotične države, četudi z njo nimamo dogovora o pravni reci-prociteti. V zadnjem primeru dovoljujejo in izvrše eksekucijo ali brez nadaljnjega že na podlagi sodbe, ki ima klavzulo, da je pravomočna, ali pa sodbo preje še preiskujejo, t. j. uve-deio delibacijsko postopanje.
S Švico danes nimamo reciprocitete glede eksekucije obojestranskih sodb, ker v tem pogledu z njo naša država še ni sklenila pogodbe o pravni pomoči.
Kljub temu pa sodišča nekaterih švicarskih sodišč dovoljujejo in izvrše eksekucijo na podlagi sodbe našega sodišča, ako stranka svoji prošnji za eksekucijo priloži potrdilo ministrstva pravde, da tudi naša sedišča izvršujejo pravomočne švicarske sodbe. Predsedstvo ministrskega sveta, oddelka za izvršitev mednarodnih pogodb, je v tem pogledu izjavilo v odgovoru ministrstvu pravde z dne 18. maja 1922, št. 2444, da se v praksi, dokler se ne sklenejo nove konvencije, recipročna pravna pomoč daje na podlagi potrdila o reciprociteti, ki se pa mora izdati za vsak poedini primer.
Interesenti zborničnega okoliša, ki bi hoteli eksekvirati dolžnike potom švicarskega sodišča na podlagi sodbe kakega sodišča v okolišu Slovenije, morajo prositi ministrstvo pravde, da jim izda uverenje in potrdi, da sodišča kraljevine SHS v področju Višjega deželnega sodišča v Ljubljani izvršujejo pravomočne sodbe, izrečene od švicarskih sodišč, ker doslej ni znan noben primer, da bi sodišča Švicarske republike ne izvršila pravomočnih sodb sodišč kraljevine SHS.
Ako bo stranka postopala na ta način, potem ji bo mogoče, da izterja svojega dolžnika v Švici na podlagi naše sodbe tudi potom švicarskih sodišč.
Milivoje Savič:
Posesti inozemcev v naši državi.*
Inozemci posedujejo v našem gospodarstvu bodisi javno, bodisi več ali manj prikrito mnogo zemlje in gozdov ter razna druga podjetja. Donos znaša letno samo od zemlje približno t in pol milijarde, kar pomeni eno osminko našega izvoza.
Posebno v Sloveniji in Hrvatski imajo velike posesti.
Naš politični in gospodarski interes bi bil, da se reši vprašanje velikih posesti zemlje in gozdov inozemcev na ta način, da bi se večji del teh posesti porazdelil med naše ljudi. V kolikor je ta gozdna posest v ravnini ali na terenu, ki bi se mogel obdelovati kakor v Sloveniji in deloma tudi na Hrvaškem in v Slavoniji, bi se morala dati kolonistom, ki bi gozdove posekali in se tam naselili, v kolikor pa se nahaja v goratem terenu, bi jih morala država obdržati zase, ostale gozdove pa razdeliti med prebivalstvo. Razdelitev gozdov med prebivalstvo v Sloveniji bi preprečila izseljevanje Slovencev v tujino in celo izseljenci iz Amerike bi se lahko vrnili. Ličani naj bi se naselili v slavonskih gozdovih, kjer na raste koruza. Liko pa bi bilo pogozditi.
Inozemska udeležba pri ondotnih bankah je velika, ali pa tako prikrita, da ni očividna. Uradništvo v teh bankah je ali tuje, dosti pa je takih uradnikov, kojih materni jezik ni državni jezik. Ker imamo pri nas zelo dobre bančne uradnike, ki so sedaj brezposelni, bi morali skrbeti za to, da pride to narodno uradništvo na mesta tujih elementov. V vseh državah se vporablja to načelo; zakaj bi ravno mi morali biti ravnodušni v tem vprašanju! Francija je nedavno prepovedala prihod tujih delavcev, čeravno tam ni tako velike brezposelnosti kot pri nas in v drugih državah.
Če bi se v tem pogledu začelo delati, bi mogli doseči lepe uspehe. Izločitev tujega kapitala iz naših in tujih bank je važno vprašanje našega go-
* Članek objavlja »Privredni Pregled« z dne 6. februarja 1927 v Beogradu. Prinašamo ga v prevodu. Zanimivo je ftuiti mnenje vplivnega načelnika v trgovskem ministrstvu po izvajanjih ministrskega’ predsednika dne 5. februarja 1927 o potrebi povečanja dotoka tujega kapitala v državo.
ODPIRANJE IN ZAPIRANJE TRGOVIN.
Ministrstvo trgovine in industrije j* sporazumno z ministrstvom za socialno politiko izdelalo uredbo o odpiranju in zapiranju trgovin. Predno stopi ta odredba v veljavo, jo ministrstvo trgovine in industrije pošlje vsenn zbornicam in gospodarskim organizacijam, da se o njej izjavijo in stavijo primerne^jzpreminje-valne predloge. Čim dospo izjave, določi minister za trgovino in industrijo sporazumno z ministrom za socialno politiko besedilo uredbe, ki bo potem stopila takoj v veljavo.
* * •
KONFERENCA SREDNJEEVROPSKIH BORZ.
Na Dunaju se prične dne 16. t. m. konferenca srednjeevropskih borz. Na kon-. ferenci se bo razpravljalo o borznih uzancah, katere se hoče izenačiti za vsa gospodarska središča v srednji Evropi. Konference se udeleže tudi zastopniki naših borz.
spodarstva, ki se ne da prehitro rešiti. Najsigurnejše sredstvo proti tujemu kapitalu v bankah bi bilo, da se odločimo za prepoved ustanavljanja novih tujih bank, starih pa bi se morali z vsemi sredstvi braniti. Najboljše sredstvo je zbiranje prihrankov v naše narodne banke in sicer prihrankov, ki se nahajajo v nogavicah, loncih, steklenicah in vratnem nakitu pri našem narodu. To zbiranje narodnih prihrankov bi se moglo doseči s popularizacijo nalaganja prihrankov v bankah s pomočjo pcsenbe organizacije, ustanovljene od Narodne banke in drugih domačih bank, kakor z odpravo davka na vloge do 50.000 Din.
V uvozni in izvozni trgovini ter v špedicijskih podjetjih se nahajajosamo inozemci, v uvozni trgovini pa imajo inazeinci agenture in skladišča tujih tovarn. V tej trgovini je uradništvo ali popolnoma tuje ali sestavljeno od naših podanikov tuje krvi in tujih šeg.
Izvozno trgovino imajo v rokah po večini tuji državljani ali pa tuji elementi. Gotovo je cela naša izvozna trgovina žita, usnja, opija, hrvaškega, slovenskega in bosanskega lesa itd. v rokah tujih državljanov in tujih elementov. Pisarne so gnezda tujcev, kjer se čuje vse jezike, le državnega ne. Največje število tujcev je percen-tualno zaposlenih v špedicijskih podjetjih. Naš splošni interes zahteva, da vzamemo v svoje roke baš to stroko ter jo očistimo. Mi moramo izvozno in uvozno trgovino vzeti v svoje roke. Za tem moramo resno stremeti. Braniti se moramo z vsemi sredstvi, ki so nam na razpolago. V trgovinah je treba sedanje inozemce reducirati, a novih ne nastavljati. Koncentracijo tujcev v pisarnah moramo razbiti ter zaposliti svoje ljudi. Domače firme tre* ba od strani Narodne banke, poštne hranilnice in domačih bank podpirati. Tudi v industriji so tujci v večini: v bosanski, hrvatski in slovenski lesni industriji, v mlinarski industriji v Vojvodini, na Hrvatskem in v Slavoniji; v sladkorni industriji, izvzemši državne tovarne; v tekstilni industriji razen industrije srbijanskili firm; v industriji cementa; v industriji karbida; deloma v industriji špirita, kvasa in piva; v rudarski industriji kakor Bor, Mežica, Trbovlje itd.; v izdelovanju železa na Jesenicah, Guštanju Ravnah in Štorah; v kemični industriji: »Danica«, >Zora« in »Hrastnik«; tu je zaposlenih mnogo inozemcev, tako, da se v pisarnah večinoma govori v tujem jeziku. Vsled tujega vodstva se sprejemajo v službo samo oni, ki govore tuji jezik in imajo tujo mentaliteto. Naši ljudje so samo tam, kjer se gara in vleče, tujci in njim slični pa tam, kjer se nadzoruje in zapoveduje. Kaj je storiti? Novih tujcev ne pripuščati, razen potrebnih specialistov, stare reducirati, razen onih, ki, jih ni mogoče nadomestiti. Da se prepreči v privatnih pisarnah govorjenje v drugem jeziku nego državnem, treba je zakonito v budžetu pooblastiti gospodarske inšpektorje, da morejo kaznovati one, ki govore v tujem jeziku ali vodijo knjige v tujem jeziku in zahtevati odslovitev uradnikov, ki bi se ne pokorili.
Da dobimo tovarne v svoje roke, je treba, da Narodna banka, poštna hranilnica, Državni hipotekarni zavod in od njih odvisne banke podpirajo ustanavljanje narodnih delniških industrijskih družb in da dovoljujejo kredite našim narodnim podjetjem, ne pa slabo nacionaliziranim in tujim pod-
jetjem. Treba je, da naši konsument-je zahtevajo, iščejo in porabljajo proizvode narodnih podjetij. Treba zahtevati, da se v tovarnah govori in zapoveduje v državnem jeziku in radi tega odstrani iz tovarn one naše državljane, ki so vsled tujega jezika in mentalitete nameščeni v našem gospodarstvu od tujcev.
Vse uradništvo, ki je našega državljanstva in zaposleno v našem gospodarstvu, a nosi tuja imena, je pozvati, da to ime izpremeni, če se čuti Srba, Hrvata ali Slovenca. Razen izpremem-be imena mora tudi sicer dokazati, da čuti s Srbi, Hrvati in Slovenci. Kdor noče menjati imena ali sicer dokazati, da je eno s Srbi, Hrvati in Slovenci, take treba iz vsakega podjetja odsloviti, reducirati in zamenjati z našimi, dokler se ne nacionalizirajo.
Da bodo mogli Srbi, Hrvati in Slovenci zavzeti mesta inozemcev in nam tujih ljudi v našem gospodarstvu, treba jim je izobrazbe. To bi bilo doseči: 1. z ustanovitvijo obrtnih, industrijskih in trgovskih šol in tečajev; 2. s pošiljanjem dobrih dijakov v inozemstvo v študijske svrhe; 3. z izdajanjem strokovnih knjig in listov, ki naj bi bili omladini dostopni. To vse stane denarja in treba ga je brezpogojno dati. Dovolj smo bogati, da moremo šolati našo deco.
Največji narodni greh je, zanemarjanje praktičnega šolanja dece. Da zavzemo spretni Srbi, Hrvati in Slovenci mesta v našem gospodarstvu, to moramo želeli in bomo tudi dosegli. Da imamo trgovino banke, zemljo in industrijo v svojih rokah, moramo gorko želeti in na to delati, pa bomo to dosegli. Dosegli bomo to, kakor smo dosegli v vojni, kar smo želeli. Močna želja, volja in delo, pa bomo dosegli i to, da bomo mi oni, ki vživajo sadove naše zemlje in našega dela, kar doslej delimo s tujci.
Položaj naše železarske industrije.
POLOŽAJ TRGOVINE V AVSTRIJI. ~
•
Priznavanje plačilnih olajšav, posebno odplačevanje v večmesečnih rokih je v zadnjih mesecih na videz povzdignilo kupčijo. Večina trgovin poroča, da j« 'promet porastel približno za 10%. Kljub poživitvi kupčije pa se proda komaj polovica blaga proti gotovini, vse ostalo gre na mesečno odplačilo, ki prihaja vedno bolj v navado. Trgovski krogi zatrjujejo, da plačujejo v mesečnih obrokih svoje nakupe tudi ljudje, ki bi pri količkaj dobri volji mogli svoje potrebščine tudi takoj plačati. V zadnjih dveh letih je prebivalstvo res precej obubožalo, vendar so pa sedanjih plačilnih prilik krivi tudi trgovci, ki so samo, da spravijo blago iz svoje zaloge pospeševali razvado odplačevanja v obrokih. Odplačevanje v obrokih se je v zadnjem letu jako razvilo. Celo firme, ki so dosedaj kategorično odklanjale prodajo na obroke, so moralo na njo pristati. Vsled tega je blago namesto, da bi bilo cenejše, vedno dražje, ker se mora vkalkulirati v ceno tudi liziko, katerega povzroča odplačevanje v obrokih. Konzumenti, ki v gotovini plačujejo svoje nakupe, smatrajo da jim odplačevanje v obrokih od strani večine odjemalcev dotičnega trgovca škoduje in zahtevajo pri nakupu popust. S tem se vedno bolj in bolj uvaja barantanje, s katerim hočejo kupci znižati zahtevano ceno. — Ta izkustva trgovine v Avstriji naj bi upoštevali naši trgovci, da se pravočasno ubranijo občutne škodljivosti kreditiranja.
Gospod generalni direktor Karl Noot na Jesenicah je priobčil v ceho-slovaški številki zagrebškega »Mor-genblatta« o naši železarski industriji poročilo, katero spričo zanimivih izvajanj v naslednjem priobčujemo:
»Železarska industrija v naši državi je starodavna in izdeluje predvsem one predmete, kateri se tekoče rabijo, torej v prvi vrsti palično, obročno in fasonirano železo, pločevine, jamske tračnice, izvlečeno žico in žičnike ter zlitine. Izvoz, ki je bil v predvojni dobi jako znaten, je skoro popolnoma prenehal. Omejuje se samo še na nekatere specijalne predmete v neznatnih množinah, ker industriji vsled izdatno krepkejše konkurence in ugodnejših delavskih prilik v sosednih državah, dalje vsled občutne obremenitve po davkih, pristojbinah in taksah ni mogoče tekmovati.z inozemskimi cenami. Nasprotno pa odjem v državi sami v zadnjem času razveseljivo narašča tako, da je pričakovati, da se bo tudi domačo industrijo, ki sedaj izrablja samo en del proti ukcijske možnosti, v doglednem času posrečilo Izdatnejše zaposliti in s tem tudi racionelnejše izrabljati.
Kar se tiče naših odnošajev napram Čehoslovaški, so ti dobri, dasiravno naša železarska industrija ne more tam naročati razen ognjavarnih kamnov, posameznih strojev in zlitin ter surovega železa nikakih drugih znatnejših predmetov.
Kar se tiče stališča domače železarske industrije napram velikemu evropskemu kartelu, se jugoslovanske železarne že dalje časa pogajajo in je pričakovati, da se bo sporazum dosegel. Priporočljivo je, da se tak sporazum poizkusi v prvi vrsti z vzhodnimi železarnami, ki so članice velikega evropskega kartela. Te prihajajo za nas v prvi vrsti v poštev zaradi geografske lege, kakor tudi vsled dobrih odnošajev z našo domačo industrijo, ki obstojajo že od nekdaj.
podlagi tega sporazuma se ustanovi društvo trgovcev z manufakturo, kojega prva naloga bo, da uredi kupeijske od noša j e med upniki in dolžniki. Proti nesolidnim dolžnikom nameravajo jako strogo postopati. Blago se bo kreditiralo samo enim trgovcem, ki bodo pristali na plačilne pogoje, katere določi društvo na svoji prvi seji.
Češka trgovska bilanca je za mesec januar t. 1. aktivna. V mesecu januarju t. 1. je čehoslovaški izvoz porastel za 109 milijonov, izvoz se pa znižal za 229 milijonov Kč. Trgovska bilanca je za ta mesec aktivna za 400 milijonov Kč. V našo državo je Čehoslovaška uvozila v mesecu januarja t. 1. za 62 milijonov, naša država pa je na čehoslovaško izvozila za 45 milijonov čeških kron blaga.
NEENAKOMERNOST NASE DAVČNE OBREMENITVE.
V polemiki, katero vodi tajnik Centrale industrijskih korporacij dr. Gregorič z načelnikom dr. Todorovičem o neenakomernosti davčne obremenitve v naši državi po posameznih pokrajinah priob-
čuje dr. Gregorič v beograjskem »Trgovinskem glasniku« sledečo tabelo, sestavljeno na podlagi plačil davkov in pribitkov v letu 1925:
Pokrajine
Srbija in Črna gora Bosna in Hercegovina Dalmacija
Hrvatska in Slavonija
Slovenija
Vojvodina
Vaota vplačanega davka " 394,636.610.24 246,922.757,— 54,948.374.49 383,138.212.60 295,263.755.75 524,642.237.49
V odstotkih
20.77
12.99
2.90
20.17
15.55
27.62
Vsota, ki odpade na 1 kms
3.746.48
4.822.80
4.315.74
10.367.41
18.229.53
19.747.14
Vsota1, ki odpade na 1 prebiv. 91.15 130.65 88.44 164.26 279.48 293.52
Skupaj 1.899,551.947.57 100,-
Glayniloti Raznovrstno
rudninsko vodo.
Lastna praSarna sa ka* vo In mlin sa diiava a električnim obratom. Ceniki na raipolaaol
TRIKO .PERILO
■a moSke, Cene In otroke, volna v roinlh barvah, rokavice, nogovlca. dokolenlce, nahrbtniki is iolarje In lovce, dežniki, klott, iifoni, iepnl robci, palice, vllce, noil. tkar je. potrebščine aallvilje, kroJaCe, Čevljarje, brivce
edino le pri tvrdki
Josip Peteline
Ljubljana
1>1Iku Prešernovega spomenika.
KaJnliJ« cena 1 Na veliko In malo!
najugodnejši kupžijskijtrg v Evropi! Pomladanski velesejem
ut vv-ii,, • ..... tar ■wMKIWMUeSZWr