D 7 mutuN I! £. / ^ .o i INTERNA IZDAJA »Naš glas« izdaja podjetje Droga d.o.o. Portorož. List urejuje uredniški odbor skladno s predpisi. Predsednica uredniškega odbora Sonja Požar. Odgovorna in glavna urednica Lilijana Ivanek - Pečar. Fotografija Jadran Kusjan. Tisk tiskarna VeK Koper, v nakladi 900 izvodov. List dobijo člani kolektiva brezplačno. LETO XXXVI APRIL 1994 ST. 1 d.o.o. PORTOROŽ LJUDI NE MOTIJO STVARI, PAČ PA, KAKO NANJE GLEDAJO Epiktet Naš glas je spet pred vami. V tokratni številki glasila vam predstavljamo kot glavno temo strateški projekt v DROGI -” Celovito obvladovanje kakovosti poslovanja v DROGI PORTOROŽ Že iz naslova projekta lahko razberemo njegov namen : kako doseči stoodstotno kakovost na vseh področjih dela. Tu seveda ni mišljena samo proizvodnja ali samo nek izdelek, ki mora biti kakovosten, temveč tudi prodaja, nabava, računovodstvo, finance,... - skratka - stoodstotna kakovost v vsaki najmanjši organizacijski enoti, ki izvaja neko poslovno funkcijo v podjetju. Zavedati se moramo, da so vse poslovne funkcije med seboj ozko povezane in tesno prepletene; proizvodnja je npr. povezana z nabavo, nabava s financami, finance s prodajo,... Povezav in kombinacij je nešteto in nihče ne more delati dobro, uspešno, predvsem pa “ kvalitetno “ brez povezanosti in v odvisnosti od ostalih. Zato smo prav VSI ZAPOSLENI zadolženi in odgovorni za stoodstotno kakovost na svojih delovnih mestih. In med njimi ste tudi VI! Ne glede na to, kaj delate in kako dolgo že delate, ste odgovorni, da opravljate svoje delo dobro že PRVIČ in VSAKIČ -ob tem, da ugotavljate in izpolnjujete želje in potrebe vaših strank. Morda se vam zdi, da nimate strank, ker niste v neposrednem stiku z ljudmi, ki kupujejo ali uporabljajo naše izdelke ali storitve. Dejansko pa ima vsakdo stranke - bodisi v podjetju ali zunaj njega. Vsi tisti ljudje oz. sodelavci, ki uporabljajo, kar jim vi dostavljate ( npr: podatke ), so VAŠE STRANKE. Sicer pa, kakovosti ne ustvarjamo ali nudimo zaradi kakovosti same ali ljubezni do kupca, ustvarjamo in nudimo jo zato, ker na ta način lahko ustvarimo večji dobiček. UREDNIŠTVO m DROGINI REZULTATI POROČILO O POSLOVANJU V LETU 1993 Okvire poslovanja DROGE v letu 1993 so narekovali pogoji gospodarjenja v Sloveniji: rast drobnoprodajnih cen 23%, rast tečaja marke 25%, padec industrijske proizvodnje za 5%, ničelna rast družbenega proizvoda in povečanje nezaposlenosti na 15%. V letu 1993 se je v DROGI zaustavil negativni trend zmanjševanja proizvodnje in prodaje, ki se je začel z izgubo trgov v bivši Jugoslaviji. V Sloveniji smo prodali za 10% več kot v predhodnem letu, izvoz pa je bil nižji za 30%, predvsem zaradi polovico manjše prodaje na Hrvaško. Posebej pomembno je, da se je zgodilo prvič, daje izvoz gotovih izdelkov večji od “ klasičnega”izvoza gob, polžev in zelišč. Glavni izvozni trgi so bili: Hrvaška, Rusija, Makedonija in Švedska. V prodaji smo uspeli zadržati tržne deleže pri kavi, rižu in soli, navkljub močni konkurenci predvsem uvoženih izdelkov. Prodaja je bila podprta predvsem z močno marketinško dejavnostjo in udeležbo na domačih (Alpe - Adria, Kmetijski sejem Gornja Radgona) kot tudi tujih sejmih (Anuga, Krakovv, Moskva). Prodaja sladoleda je kljub zmanjšanemu obsegu glede na predhodno leto (skoraj cela ekipa je šla v konkurenčno podjetje) dala dobre rezultate. Uspešna sta bila odkup in prodaja polžev in svežih gob. Če je bil še v letu 1992 obseg proizvodnje kar za 35% nižji kot v letu 1991, je bil v letu 1993 celo za 6% večji kot v letu 1992. Ugodni proizvodni rezultati so bili doseženi predvsem na nosilnem proizvodnem programu kave, kjer je bila proizvodnja s 3990 ton presežena za 20% v primerjavi s tisto v predhodnem letu. Povečan obseg proizvodnje je tudi povečal sicer slabo izkoriščenost kapacitet. Z dokapitalizacijo MAN - a smo izboljšali strukturo kapitala tako, daje sedaj več kot 70% trajnega kapitala. Izboljšali smo ročnost kreditov (z banko Koper smo del kratkoročnih kreditov pretvorili v dolgoročne kredite ) in ceno kreditov (povprečna cena najetih kreditov je bila konec leta R + 18), medtem ko zadolženosti nismo znižali, predvsem zaradi investicij in povečanja zalog ter terjatev. Pridobljena so bila pomembna sredstva iz republiškega proračuna za prestrukturiranje gospodarstva (za znižanje obresti in nepovratna sredstva). Velik problem pa so predstavljale finančna nedisciplina in zahteve trgovcev po odpisu terjatev. Poslovanje organizacijskih enot v tujini ni dalo ustreznih rezultatov. DROGA Hrvatska je zaradi težkih razmer na hrvaškem trgu poslovala v bistveno manjšem obsegu kot leto prej. V DROGI Madžarska so bili boljši rezultati doseženi konec leta, celotni stroški poslovanja, glede na realizacijo, pa previsoki. Z organiziranjem DROGE Švedska in s prodajo na Švedsko se je tudi kasnilo tako, da je vidnejše rezultate pričakovati letos. Preko MERCANTILA Trst smo v preteklem letu uvažali predvsem surovine (riž), opremo (sušilnica) in ostale nabave iz Italije. Poslovanje HP je bilo vezano predvsem na posle s Kenijo. V letu 1993 smo prešli iz funkcionalne organiziranosti na programsko organiziranost v okviru profitnih centrov. Rezultati takšne notranje organiziranosti bodo znani na daljši rok, dejstvo pa je, da je kljub določenim pomanjkljivostim in težavam nova organiziranost pripomogla k bolj učinkovitemu poslovanju. Število zaposlenih smo v letu 1993 zmanjšali za 7% in sicer iz 760 (739 za nedoločen čas in 21 za določen čas na začetku leta) na 708 ( 689 za nedoločen čas in 19 za določen čas). Zmanjšanje gre predvsem na račun delovnega dovoljenja (29 zaposlenih) in sporazumnega prehoda v drugo podjetje (11 zaposlenih). V lanskem letu se je skoraj v celoti zamenjalo vodstvo. Povprečna plača v DROGI je bila 74.914 SIT in se je gibala v okviru slovenskega povprečja. Vrednost investicij v osnovna sredstva v letu 1993 je znašala 3 mio DEM, od tega največ za sušilnico soli in vlagalec soli. Delna finančna obremenitev v letu 1993 je bil nakup stroja za polento in stroja za pakiranja čajev (vrečka v vrečko). Med ostalimi vlaganji velja omeniti še posodobitev računalniške obdelave tako, da smo konec leta v celoti prešli iz stare centralizirane obdelave na sistem medsebojno povezanih mrež. V letu 1993 so bile sklicane štiri seje upravnega odbora in ena seja skupščine. Sprejeti so bili nov statut, nova sistemizacija in dopolnjen pravilnik o delovnih razmerjih. Procesa privatizacije v letu 1993 ni bilo moč speljati, ker ni bilo ustreznih institucionalnih okvirjev. MATJAŽ ČAČOVIČ AKTUALNA TEMA ________________________ CELOVITO OBVLADOVANJE KAKOVOSTI POSLOVANJA (CEOKA) KAJ TO JE? Celovito obvladovanje kakovosti je sistem vodenja Nekoč je obvladovanje kakovosti pomenilo strateško prednost pri osvajanju naših trgov, danes je to (CEOKA) odlučujoč dejavnik za ohranitev trga in pomeni večjo konkurenčno sposobnost. Novi odnosi na tržišču, gospodarska kriza in konkretne zahteve kupcev zahtevajo drugačen način vodenja. Kakovost dobiva v tržno usmerjenem gospodarstvu vedno večji pomen zaradi: - hitrega tehnološkega razvoja, - skrajšanja časa osvajanja novih izdelkov, - obstoja tržišča kupcev, ne tržišča proizvajalcev, - internacionalizacije in zaščite tržišča, - zmanjšanje porabe energije in surovin, - večje zaščite človekovega okolja, - problema odpadkov po uporabi izdelkov. Ce želimo s koncepom celovitega obvladovanja kakovosti zagotoviti kakovost izdelkov, storitev in procesov, moramo za kakovost delati VSI. To pomeni, da za kakovost, ki jo zahteva tržišče, ni dovolj samo obvladovanje kakovosti v proizvodnem procesu, ampak moramo obvladovati kakovost od začetnih tržnih raziskav do poprodajnih storitev. Popolna zabloda je zelo razširjeno prepričanje, daje služba za kakovost (ali “kontrola”) v podjetju edina odgovorna za kakovost. Kakovost pri nas pojmujemo kot filter, ki ločuje dobro od slabega, na zahodu pa pomeni element vodenja, s katerim je mogoče doseči prednost pred konkurenti. Zagotavljanje kakovosti ne more biti stvar službe za kakovost, saj izdelka ne načrtuje, ne nabavlja, ne proizvaja, ampak le nadzoruje in ugotavlja ustreznost in skladnost s predpisanim. Napake je treba preprečevati, ne le odpravljati. Celovito obvladovanje kakovosti (CEOKA) je učinkovit in dinamičen sistem, ki povezuje napore vseh oddelkov oziroma enot (služb) v podjetju pri načrtovanju, vzdrževanju in izboljšanju ravni kakovosti. Cilj je zagotoviti trženje, načrtovanje, razvoj, proizvodnjo in uporabo izdelka na najbolj ekonomični stopnji, tako da le-ta (izdelek) zagotavlja popolno zadovoljstvo kupca. Obvladovanje kakovosti temelji na delovnih procesih in izboljševanju in pomeni spreminjanje tistega dela procesa, ki ne deluje. Prvi korak k izboljšavi je, da ugotoviš, kaj moraš narediti. Vsak zaposleni (ne glede na delovno mesto), ki opravlja določen delovni proces, mora sam odgovarjati za kakovost tega procesa. To je njegovo delo in ne delo njegovega šefa. Zato mora vsak zaposleni poznati svoje odgovornosti in dolžnosti, hkrati mora dobiti tudi ustrezno informacijo. Bistvo celovitega obvladovanja kakovosti je: SODELOVANJE VSEH NA VSEH RAVNEH VES ČAS s ciljem: V VSAKEM TRENUTKU ZADOVOLJITI KUPCA glede: KAKOVOSTI CENE ROKA KOLIČINE Obvladovanje kakovosti je sistem, ki združuje vse poslovne funkcije za dosego planirane kakovosti, ki jo želi in zahteva KUPEC. TVg, kupec Trženje kakovost Razvoj novih izdelkov kakovost Nabava kakovost Proizvodnja kakovost Transport, dostava kakovost Poprodajne storitve kakovost AKTUALNA TEMA Pomembno je usmerjanje kakovosti v poslovnih funkcijah v celotnem poslovnem procesu. Ves trud usmerjanja oziroma izvajanja kakovosti podaja zgornji krog kakovosti: začetek in konec predstavlja tržišče, kupec. Miselni preskok in sprememba kulture je v tem, da moramo napake predvideti in ne iskati - napore usmerjati v iskanje uspešnih rešitev in ne v iskanje napak. Tržne raziskave raziskujejo tržišče in analizirajo zahteve kupcev. Usmerjanje kakovosti v fazah tržnih raziskav je zelo pomembno in odločilno za ugrajevanje in doseganje kakovosti v naslednjih fazah. KAKOVOST JE SKLADNOST Z ZAHTEVAMI IN ŽELJAMI KUPCA. Informacije, ki jih posredujejo tržne raziskave so pogoj za planiranje kakovosti izdelka, ki bi zadovoljil potrebe kupcev. Usmerjanje kakovosti v razvoju in tehnologiji pomeni ugrajevanje kakovosti v izdelek.Skladno s predpisanimi standardi se zagotavlja funkcionalna kakovost v skladu z zmožnostmi izdelave v proizvodnem procesu. Cilj sistema obvladovanja kakovosti je zagotavljati stalen nivo kakovosti izdelkov. Tržišče, ki zahteva kakovost, zahteva, da je ta stalna in trajna za neko obdobje. Tehnologija obvlada sposobnost in stabilnost proizvodnega procesa, ki zagotavlja planiran nivo kakovosti izdelkov. Nabava raziskuje možnosti nabave surovin in materialov, ki jih kakovost izdelka zahteva. Osnovno načelo je, da se planirana kakovost vhodnih materialov proizvede pri proizvajalcu. KAKOVOSTI NE BOMO DOSEGLI S KONTROLIRANJEM, KAKOVOSTEN IZDELEK MORAMO NAREDITI. Proces izdelave v proizvodnji osvaja poleg ostalih zahtev že projektirani nivo kakovosti. Stopnja uspeha zagotavljanja kakovosti je odvisna od aktivnosti v pripravljalnih fazah (razvoj in tehnologija) ter od tehnične in organizacijske sposobnosti osebja, da doseže planirani nivo kakovosti proizvoda. Tako usmerjanje kakovosti v sistemu obvladovanja kakovosti doseže le organizacija, ki priznava kakovosti interdisciplinarnost, ji daje zelo pomembno vlogo ter ji omogoča pot k cilju - zadovoljiti in pridobili KUPCA. Osnovni koncept nacionalnega programa kakovosti je celovito obvladovanje (upravljanje) kakovosti (CEOKA) in določanje njegovega uresničevanja v skladu z mednarodnimi standardi ISO 9000. Cilj teh standardov je poenotiti sistem obvladovanja kakovosti v naših podjetjih z upoštevanjem njihove specifične proizvodnje in organizacije. Leta 1992 so izšli prvi slovenski standardi skupine SLS ISO 9000, ki so v celoti povzeti mednarodni oziroma evropski standardi. PREPREČUJMO NAPAKE Z ODPRAVO VZROKOV. Omenjeni standardi dajejo sistematičen pristop za uvedbo sistema obvladovanja kakovosti v podjetju, vse funkcije obravnava ISO 9001, ki obravnava razvoj, trženje, proizvodnjo in poprodajne aktivnosti. CILJ? STRATEGIJA ? AKTUALNA TEMA Sistem kakovosti v skladu z ISO 9001 mora biti dokumentiran, zato je pri njegovem uvajanju izredno pomembna dokumentacija, katere smisel je, da je pripravljena tako, da se jo pri delu s pridom in dosledno upošteva ter uporablja. Temeljni dokument, ki natačno opredeljuje sistem obvladovanja kakovosti v podjetju, je POSLOVNIK KAKOVOSTI. Ostali dokumenti so še organizacijski predpisi, ki so referenčni dokumenti oz. interni predpisi, ki podrobno opisujejo organizacijo izvajanja zagotavljanja kakovosti, ter navodila za izvajanje vseh aktivnosti. Dokumenti zajemajo tudi vso razvojno, tehnološko in kontrolno dokumentacijo o izdelku. V sistemskih dokumentih je opredeljena tudi odgovornost za izvajanje, evidentirane morajo biti spremembe, prejemniki posameznih dokumentov, itd.... KAKOVOST je skupek vseh lastnosti in karakteristik proizvoda, procesa ali storitve, ki se nanašajo na sposobnost, da izpolnijo postavljene ali neposredno izražene zahteve. (definicija, ISO 8402) Ko je sistem obvladovanja kakovosti, ki izpolnjuje vse zahteve mednarodnega standarda ISO 9001, vpeljan, ga strokovnjaki neodvisne institucije ocenijo in podjetju podelijo mednarodni certifikat za sistem kakovosti. V Sloveniji je certifikat za sistem kakovosti v skladu z ISO 9000 pridobilo že več kot trideset podjetij, med njimi tudi podjetja prehrambene industrije. Kontroliranje je potrebno, boljša je NEPOSREDNA kontrola, še boljša SAMOKONTROLA. Pridobitev certifikata še ne pomeni prodor na tuje tržišče, vsekakor pa večjo možnost uspeha oz. v prihodnje tudi ključen pogoj za vstop na evropsko in tudi domače tržišče. Hkrati pa je to priložnost, da bomo odpravili vse pomanjkljivosti v celotnem poslovanju.To pa pomeni zadovoljstvo vseh zaposlenih in tudi kupcev. Za kakovostno delo na različnih delovnih mestih je ODGOVOREN TISTI, ki ga OPRAVLJA. Celovito obvladovanje kakovosti kot vodenje sistema kakovosti pomeni: 1. PROCES STALNIH IZBOLJŠAV 2. PREVZETI ODGOVORNOSTI 3. IZPELJATI NALOGE 4. ZAUPATI SODELAVCEM KAKOVOST ZAHTEVA SPREMEMBE IN NOV ODNOS VSEH ZAPOSLENIH DO DELA! MARUŠA LENARČIČ AKCIJA REZULTAT AKTUALNA TEMA KAKOVOST JE STVAR KULTURE NARODA Nacionalni program kakovosti Republike Slovenije (NPKRS) ODLOČITEV ZA KAKOVOST Projekt Nacionalni program kakovosti Republike Slovenije je izdelan in uspešno predstavljen širši slovenski javnosti v letu 1993. Nacionalni program kakovosti Republike Slovenije je ideja, ki se je porodila že pred leti v ožji skupini strokovnjakov, ki je želela, da se razmišljanje in delo na področju kakovosti dvigne na raven države. Nacionalni program kakovosti Republike Slovenije je odločitev za kakovost, je gibanje za IZVAJALCI NACIONALENGA PROGRAMA (NPKRS) Akredi- taciji / MloUtrttvo m Y i iduoii lo 1 Uhnolofijo / Ur*d Lu »iuid*rdU»cl|oJ \ io meroilovj« / Gospodarska zbornica i Slovenije Vladni resorji in ministrstva Mediji Proizvodna podjetja Nacionalni sistem kakovosti ( Sistem ^ nacioalncga priznanja za C kakovost J Strokovna zdrutenja in druitva Slovensko zdruleoje za k kakovost , Cerkev Raziskovalne in razvojne ^ institucije i SAZU Univerze Osnovne lole Srednje iole kakovost. V predstavitvi programa so zapisali, da je namen izvajanja Nacionalnega programa kakovosti Republike Slovenije, ki ga na kratko poimenujemo "Odlična kakovost", izboljšanje kakovosti življenja v Sloveniji. Z drugimi besedami: cilj Nacionalnega programa kakovost je povečati kakovost proizvodov/ storitev in procesov/ sistemov na evropsko oz. svetovno raven. Izboljšanje kakovosti pa ni le naloga kakovostnikov, ampak družbe kot celote, vsakega področja, vsakega podjetja in ustanove ter ne nazadnje vsakega posameznika posebaj. Podana je opredelitev naj koncept mednarodnih standardov ISO 9000 postane strategija tudi v Sloveniji. Filozofija stran-dardov skupine ISO 9000 je ena od temeljnih strategij nacionalnega programa kakovosti, ki kot svoj osredni koncept in nacionalno strategijo promovira celovito upravljanje (obvladovanje) kakovosti (To-tal Quality management -TOM), v okvirih katerega je v središču pozornosti ČLOVEK. Osnovne faze in mejniki programa: AKTUALNA TEMA 1. faza * 1993 - 2000 evropska in mednarodna primerljivost. 2. faza * 2001 - 2010 konkurenčna in kompetivna kakovost. 3. faza * 2011 - 2020 odlična kakovost. S projektom Nacionalnega programa kakovosti Republike Slovenije je predvideno, da bi z izvajanjem 1. faze "NPKRS" pričeli na podlagi vladne odločitve in stališč, kot naj bila opredeljena v "Beli knjigi vlade Republike Slovenije o pomenu kakovosti in konkurenčnosti izdelkov in storitev" ter na podlagi sprejetega "Zakona o nacionalnem programu kakovosti Republike Slovenije". VPLIV DOBRE KAKOVOSTI NA DRUŽBO DOBRA KAKOVOST IZDELKOV IN STORITEV KONKURENČNA PODJETJA IN UČINKOVITO NEGOSPODARSTVO DOBRO SODELOVANJE Z RAZVITIMI DRŽAVAMI DOBIČKI V GOSPODARSTVU PRIHRANKI V NEGOSPODARSTVU POLITIKA DELUJE DOLGOROČNO, LJUDJE USTVARJAJO KAKOVOST ŽIVLJENJA VEČ INOVACIJ RAST ZIVLJENSKE RAVNI MANJŠA BREZPOSELNOST POLITIČNA STABILNOST IN NEODVISNOST, UGODNA DRUŽBENA KLIMA "Kakovost je ena tistih čudežnih besed, ki jo imamo zadnje čase vsi zelo pogosto v mislih, pa se ob želji po preživetju ne utegnemo ukvarjati z njenim pomenom in vsebino. Čas je, da to spremenimo". (M. Kučan, predsednik RS) AKTUALNA TEMA lem pri vpeljavi sistema kakovosti poslovanja, kako ljudi motivirati za čimboljšo kakovost. Mislim, da je ključ v vodenju procesa kakovosti spoznanje, da morajo vsi vodilni in vodstveni delavci spoznati "nujo" po kakovosti in to tako, da jo spoznajo tudi ostali zaposleni. Pri nas podjetja razumemo kot ustanove, kamor hodimo po plačo, ki jo skušamo zaslužiti po načelu "Nihče me ne more manj plačati, kot lahko naredim". In samo tu tiči eden izmed bistvenih problemov pri uvajanju politike celovite kakovosti. Spremeniti je potrebno mišljenje in odnos do kakovosti, le če bo ta sestavni del poslovanja, je uspeh zagotovljen. MISLI O HGVKOVOSm S SISTEMOM CELOVITEGA OBVLADOVANJA KAKOVOSTI (CEOKA) OZIROMA S CELOVITIM VODENJEM KAKOVOSTI LAHKO DOSEŽEMO OPTIMALNO ZAGOTAVLJANJE KAKOVOSTI. Na vprašanje, kaj pomeni kakovost poslovanja v podjetju, bi marsikdo odgovoril, da gre zase kakovost končnega izdelka, ki naj bo tak, da kupci nanj ne bodo imeli nobenih pripomb. To je sicer popolnoma res, vendar kakovost poslovanja je mnogo več kot to. Kakovost izdelkov, ki jih prodajamo kupcem, je samo končni rezultat vseh drugih aktivnosti na področju kakovosti t.j. nabave, proizvodnje, prodaje, razvoja, informatike in izobraževanja. Kakovost poslovanja je kakovost podjetja. Lansko leto smo začeli s projektom vpeljave kakovostnih standardov ISO 9001 v poslovanju DROGE. V Sloveniji je že 34 podjetij, ki se lahko pohvalijo, da imajo certificiran sistem kakovosti. Ta podjetja se lahko glede na elemente poslovanja enakopravno kosajo z evropskimi podjetji in tudi za DROGO je velik izziv, da uvrsti v ta seznam. Z razpadom Jugoslavije se je slovenskim podjetjem, torej tudi DROGI, močno zmanjšal trg. Edina rešitev za preživetje je usmeritev na izvoz, tu pa je potrebno dokazati vrednost v tekmi s celim svetom. Z uporabo instrumentov ISO bo prodor na izvozne trge lažji. Konkurenca je huda, zato bi moral biti naš moto "Nobena napaka se ne sme nikoli ponoviti". Da bi to lahko dosegli, potrebujemo tak sistem zagotavljanja kakovosti, ki bo vodstvu podjetja omogočil, da lahko na podlagi hitrih in sprotnih informacij sprejema primerne rešitve problemov in ukrepe, s katerimi se bo v bodoče moč izogniti podobnim težavam. Verjetno je najtežji prob- V DROGI bomo v letošnjem letu nadaljevali s projektom standardov kakovosti ISO 9001. Verjetno nam letos še ne bo uspelo pridobiti licence tega standarda, vsekakor pa bomo obdelali vse poslovne funkcije in pripravili ustrezne podlage za dokončanje projekta. Rezultat bo seveda v marsičem odvisen od angažiranja tako vodstva podjetja kot ostalih zaposlenih. Stalno pa moramo imeti pred očmi spoznanje, da brez kakovosti poslovanja ni prihodnosti. MATJAŽ ČAČOVIČ AKTUALNA TEMA DOSEDANJE AKTIVNOSTI NA PODROČJU CEOKA V NAŠEM PODJETJU Prvi poskusi postavljanja sodobnejšega sistema obvladovanja kakovosti v DROGI Portorož segajo v čas, ko je nastalo enovito podjetje s skupno Službo za nadzor kakovosti. Takrat je “Naš glas” objavil članek Kako celovito obvladovati kakovost. Govoril je o temeljnih izhodiščih sistema CEOKA. Istočasno je bil predstavljen tudi program za izboljšanje kakovosti. Za uspešno uvajanje in vzdrževanje sistema celotnega obvladovanja oz. upravljanja kakovosti v podjetju je potrebno najprej spremeniti odnos do kakovosti. Potrebno je razumeti kakovost v najširšem pomenu besede. Pome m b n a j e osveščenost in sodelovanje vseh zaposlenih. Vodstvo podjetja, z direktorjem na čelu, mora s svojim odnosom do kakovosti kot največje vrednote podjetja ustvarjati klimo za izboljšanje kakovosti dela. CELOVITO OBVLADOVANJE KAKOVOSTI SE PRIČNE IN KONČA Z IZOBRAŽEVANJEM. (Japonski strokovnjak za kakovost, K. ISHIKA WA) Prav zato smo sc pri nas v zadnjih dveh letih zavedali pomena izobraževanja o kakovosti: organiziranih je bilo več seminarjev za vodilne in vodstvene delavce ter za strokovne delavce po delovnih področjih. Istočasno smo izgradili sistem kakovosti na posameznih segmentih, in sicer : z organizacijo kontrole kakovosti in zagotavljanjem kakovosti kontrolne tehnologije, z nabavo na podlagi vzorcev, z urejanjem dokumentacije čajev itd. Na osnovi odločitve vodstva - kolegija podjetja smo konec septembra 1993 začeli sistematično uvajati in postavljati sistem kakovosti v skladu z ISO 9001. Pri tem nam je pomagala svetovalna organizacija Produktivnost iz Ljubljane. Projekt, ki naj bi trajal dve leti, zajema naslednje naloge: n Postavitev in uvajanje sodobnega sistema kakovosti, v katerem bodo standardi ISO 9001 usklajeni z vsemi specifičnostmi organizacije in proizvodnje našega podjetja. Mednarodni standardi ISO 9000 so organizacijski standardi za voden je in zagotavljanje kakovosti z mednarodno veljavo. So sicer neobvezni, ko jih določena tržišča oz. kupci predpišejo kot pogoj za poslovno sodelovanje, pa postanejo obvezni. Posamezni standardi predpisujejo naslednje: ISO 9000 - standardi za vodenje in zagotavljanje kakovosti-smernice za izbiro in uporabo ISO 9001 - sistemi kakovosti - model zagotavljanje kakovosti v načrtovanju/razvoju, proizvodnji, vgradnji, servisiranju ISO 9002 - sistemi kakovosti - model zagotavljanja kakovosti v proizvodnji in vgradnji ISO 9003 - sistemi/kakovosti - model zagotavljanja kakovosti v končni kontroli in preskušanju ISO 9004 - vodenje kakovosti in elementi sistema kakovosti -navodila Na prehrambenem področju morajo biti poleg zahtev standardov ISO 9001 izpolnjene zahteve dobre proizvodne prakse (G M P) in dobre laboratorjiske prakse (G L P), ki jih predpisuje svetovna zdravstvena organizacija (WHO) ter zahteve naše in evropske zakonodaje. Dokumentiranje sistema kakovosti v obliki Poslovnika kakovosti. n Izobraževanje za kakovost, ki zajema informativno izobraževanje s področja CEOKA in vloge posameznika v sistemu kakovosti. |Q Ustvarjanje pogojev, v katerih bo zunanja institucija presodila, če podjetje lahko pridobi mednarodni certifikat o sistemu zagotavljanja kakovosti. Delo pri postavljanju sistema CEOKA usmerjajo in vodijo: * POSLOVODNI TIM ZA KAKOVOST, to je kolegij in vodja Službe za nadzor kakovosti, vodi pa ga direktor podjetja. Ta tim opredeli politiko kakovosti v podjetju in jo aktivno uresničuje s pomočjo vseh zaposlenih. * OŽJI PROJEKTNI TIM ZA KAKOVOST, ki ga sestavljata svetovalec za kakovost in vodja Službe za nadzor kakovosti. * DELOVNE SKUPINE oz. strokovni timi za kakovost po področjih dela (nabava, trženje, razvoj, proizvodnja, kontrola, itd...). Sistem kakovosti trenutno urejajo in izboljšujejo v več delovnih skupinah in podskupinah: nabavi, trženju, obvladovanju proizvodnega procesa v PC Začimba in PC Sudest. Način dela: delovne skupine napravijo posnetek sedanjega stanja in na podlagi tega ugotavljajo skladnost z zahtevami standarda ISO 9001. Svetujejo, kaj je potrebno izboljšati, dograditi in narediti, da bodo doseženi zastavljeni cilji projekta. V pripravi je že več organizacijskih predpisov, kot n. pr.: O.P. 6.5.:Reševanje reklamaciji surovin in embalaže, O.P 3.2.: Reševanje reklamacij kupcev, itd. Na podlagi smernic za oblikovanje politike kakovosti, ki so jih izoblikovali člani kolegija, je izdelan predlog politike kakovosti podjetja DROGA Portorož, ki je predložen v sprejem poslovodnemu timu za kakovost. Zaposleni bodo s Politiko kakovosti seznanjeni v naslednji številki Našega glasa. Zavedati se moramo, da bomo uspešno vzpostavili in vzdrževali sistem celovitega obvladovanja kakovosti le, če se bo prav VSAK na svojem delovnem mestu potrudil, bil discipliniran in bo dosledno izvajal dane naloge. Potrebno bo veliko vztrajnosti in dela, da bomo dosegli zastavljeni cilj. Neki Anglež je dejal: “Ko postavljaš sistem kakovosti, noriš, besniš, obupuješ. Ko ga postaviš, veš, da se je izplačalo. ” MARUŠA LENARČIČ DROGINI NOVI IZDELKI EARL GREY aromatizirana čajna mešanica Ljubitelji in poznavalci pravega čaja vedo povedati, da se v majhni škatlici s tem nazivom skriva žlahtna vsebina z zanimivo zgodovino. Oglejmo si še mi delček te zgodovine. Aromatizirana čajna mešanica EARL GREY sodi med najpopularnejše čajne mešanice, kljub temu da dega njen rojstni datum v dvajseta leta tega stoletja. Čeprav je torej na evropskem tržišču pravega čaja, že kar spoštljivo dolgo obdobje, sta njen prijetni vonj in blagi okus še med najbolj popularnimi. Naziv te čajne mešanice je neprevedljiv, daj se imenuje kar po njenem avtorju, Edwardu Greyu, Earl pa je plemiški naslov, s katerim seje ponašal. Po recepturi, ki jo je dobil od kitajskega mandarina v znak spoštovanja, je londonska firma Jackson prva začela pripravljati to čajno mešanico. Priprava je zahtevala in seveda zahteva še danes, da se čajni mešanici doda aroma bergamotke. To je tehnološko občutljiv postopek, ki ostaja skrivnost proizvajalca. Sicer pa je bergamotka botanično podvrsta pomaran-čevca (Citrus aurantium ssp. bergamia). Rastline iz rodu Citrus na splošno slovijo po tem, da iz njihovih cvetov ali plodov pridobivajo dragocena eterična olja za perfumerije. Bergamotkino eterično olje iztiskajo iz lupin njenih rumenih plodov hruškaste oblike, ki služijo le v ta namen, sicer pa niso užitni. Eterično olje bergamotke je slovelo že pred pričetkom aromatiziranja čaja z njim; od 18. stoletja dalje je ena glavnih sestavin znane kolonjske vode (Eau de Co-logne). Danes je povpraševanje po eteričnem olju tako veliko, da največji proizvajalci arom s pomočjo najnovejših tehnologij pridobivajo aromo bergamotke, ki je po kemijski sestavi identična aromi eteričnega olja. Begamotka torej naši čajni mešanici prispeva prijeten vonj. Osnovni okus čaju pa daje mešanica treh pravih čajev. Za razliko od že uveljavljenega izdelka Indian tea, v katerem uporabljamo črni čaj izključno iz Indije, se v EARL GREY čaju pojavljata poleg indijskega še cejlonski in indonezijski čaj. Naša želja pri oblikovanju izdelka EARL GREY je bila, da ljubiteljem tega čaja ne bo treba ponj v tujino, da bodo občasni uživalci pravega čaja iz radovednosti segli po njem in se prepričali o njegovi kakovosti. Radovednežem svetujemo, naj v čaju dodajo kanček mleka - z zadovoljstvom bodo ugotovili, da pride tako aroma še bolj do izraza. Poskusite! LJUBICA NAGY LUPINASTA NOŽNIČARKA Dobili smo nov proizvod iz programa gob, vloženih v kisu: Lupinasto nožničarko (Valvaria volvacea), neto 280g. Gojena goba z nenavadnim imenom je novost na slovenskem trgu. Je manj izrazitega okusa in vonja kot druge gobe, primerna je za vlaganje, podobno kot gojeni šampinjon. Izredno lep izgled gobe -barva in oblika - napravi izdelek privlačen in zanimiv. Poskusite, pa DOBER TEK! HELENA ČOK SADNI CAJ z okusom MALINE obogaten z VITAMINI Najnovejši trendi v tehnologiji priprave in obogatitvi vsebine pri sadnih čajih gredo v smeri dodajanja vitaminov v čajno mešanico. Po osnovni sestavi se novi sadni čaj torej ne razlikuje od že obstoječih - sestavljajo ga hibiskus, suha jabolka, šipek, dodatki in aroma. Poglavitna novost je, da so dodani vitamini v granulah in sicer v obliki vitaminske mešanice 10 osnovnih vitaminov. Sestava vitaminske mešanice je natančno navedena v deklaraciji na izdelku. Čaj je namenjen potrošnikom, ki morajo zaradi različnih vzrokov použiti več vitaminov - zaradi potreb v času rasti, rekonvalescence, vročinskih in prehladnih bolezni in podobno, ali tistim, ki imajo višje zahteve v skrbi za svoje zdravje. Zaradi naravnega in izredno prijetnega okusa in vonja pa menimo, da si bo SADNI ČAJ z okusom MALINE, obogaten z VITAMINI, pridobil širok krog potrošnikov. LJUBICA NAGY .MjuLin . iloot čvi7| . IEMIlČGiIBlETf DROGINI NOVI IZDELKI NOUA PREOBLEKA ZA INSTANT MLEUSKE IZDELKE Med Droginimi izdelki, ki že vrsto let niso doživeli nobenih sprememb, lahko brez dvoma izpostavimo instant mlevske izdelke - polento, ajdove žgance, griz, bebe in koruzne žgance. Posodobitev dizajna embalaže je bila namreč že večkrat preložena. Z investicijo v novo pakirno linijo in s prehodom na nov način pakiranja instant mlevskih izdelkov seje pojavila tudi priložnost za posodobitev dizajna. Instant mlevski izdelki bodo tako vključeni v blagovno znamko ZLATO POLJE ob ohranitvi obstoječih razpoznavnih znakov, kar za dizajnerja ni bilo lahko delo. Začeli smo s pakiranjem Instant polente 450g, vendar bomo v naslednjih mesecih prešli tudi na manjša pakiranja 250g. Tako bi postopoma celotni asortiman instant mlevskih izdelkov lahko potrošniku ponudili na izbiro v obeh gramaturah. Prav tako lahko tako pakirane izdelke ponudimo tudi na najbolj zahtevnih zahodnih trgih, kajti ustrezajo vsem zahtevam evropskih standardov. Poleg marketinškega vidika pa najpomembnejšo pridobitev predstavlja izbor emabalaže, ki zagotavlja popolno zaščito pred zunanjimi dejavniki in s tem onemogoča sekundarno okužbo pri skladiščenju. Le - ta posebno v toplih mesecih predstavljala velik problem, kajti potrošniki so nas velikokrat po krivem obtoževali, v resnici pa je vzrok tičal v neustreznem skladiščenju izdelkov pri samih trgovcih. To bo nedvomno tudi naš prispevek k zagotavljanju kvalitete izdelka v zadovoljstvo kupcev, potrošnikov in nas samih. Med prednostmi nove vrečke lahko omenimo tudi: - vrečka se enostavno odpira in shranjuje, tudi po že delni uporabi vsebine, - pri shranjevanju zavzema le malo prostora, česar bodo gospodinje nedvomno vesele,kajti doma je vedno premalo prostora, - ni neposrednega stika med živilom in lepilom ( zahteve ISO), - pri proizvodnji ni odpadkov lepil (ekološki vidik), hkrati pa je uporaba le - teh minimalna, - v tekstih na embalaži je zajeto neprimerno več informacij, pomembnih za potrošnika, - embalaža je poceni, - izdelki imajo estetski videz. Vi pa presodite, ali je (bo) nova embalaža dosegla svoj namen. VILI KLEVA ’ KOTIČEK ZA SLADKOSNEDNE Drogino ponudbo praškastih napitkov smo v lanskem letu popestrili kar z dvema novima proizvodoma. Osvežilnemu ICE TEA - ju se je pridružil še ČOKOPARTY - prašek za gosti kakavov napitek. Oktobra smo v PC ARGO pričeli s proizvodnjo gostinskega pakiranja (vrečke 500 g). Izdelek za široko potrošnjo (125 -gramski kartonček, v katerem je 5 vrečk po 25 g) smo na trgu ponudili decembra. Pri slednjem so nam s pakirnim strojem priskočili na pomoč v PC ZAČIMBA, da smo medtem ustvarili pogoje za pakiranje v PC ARGO. Proizvod je namenjen pripravi gostega toplega napitka, bolje poznanega kot topla oz. vroča čokolada. Čokoparty ni instant napitek, vendar je priprava kljub temu enostavna. Vsebuje velik delež kakava in se pripravlja z mlekom, zato ima visoko hranilno vrednost. Theobromin, ki ga vsebuje kakav, pa prispeva k rahlo poživljajočemu učinku. Ta zvrst napitka je že dolgo zelo priljubljena v tujini, še posebno v Italiji. V zadnjih dveh letih si naglo utira pot tudi po Sloveniji. Zmotno bi bilo mnenje, da je Čokoparty namenjen samo otrokom, saj se vsi radi posladkamo in polepšamo morebitne grenke urice. Tistim, ki jim je izdelek prirasel k srcu ( ali pa jim še bo), se poletini treba odpovedati čokoladnemu napitku. Okusen je tudi ohlajen, z malo domišljije pa ga lahko uporabimo pri pripravi raznih sladic in koktejlov. Kot zgodovinsko zanimivost bi dodala, da so staroselske mehiške indijanske civilizacije (Maji in Azteki) pripravljale napitke iz kakava že dolgo pred njegovim prodorom v Evropo. Azteki so verjeli, da je božanskega izvora. Na podlagi tega je rod rastlin, ki mu pripada kakavovec, dobil botanično ime “ Theobroma “ - “ hrana bogov SEVERINA VOGRIČ ŠE POMNITE, PROGOVCI... Le kdo ne pozna kave BARCAFFE? Skoraj vsak ljubitelj dobre kave ve, da je to DROGINA KAVA. Kava s tradicijo dobre kvalitete. V pričujočem članku vam odstiramo tančico prahu s poti nastajanja te cenjene blagovne znamke -BARCAFFE. (nadaljevanje iz prejšnje številke) BARCAFFE NAŠ VSAKDANJI - PO LETU 1970 Proti koncu prejšnjega članka sem omenila pomen dobre emabalaže. Kava vsebuje okoli 14% maščob. Zaradi vpliva zraka, vlage in svetlobe se te maščobe spreminjajo. Postajajo žarke. To vpliva na poslabšanje vonja in okusa kave. Kvalitetna emabalaža nekoliko upočasni negativne spremembe, ki so posledica staranja kave. Odločili smo se za folijo iz celofana, aluminija in polietilena. Dodali smo ji še sodoben dizajn, kije imel za podlago šokantno kardinalsko rdečo barvo. V vrečko smo dali mešanico pražene mlete kave, pripravljeno po novi recepturi. Okus te kave je bil nekoliko drugačen. Izdelek je po videzu in vsebini odstopal od celotne ponudbe kavnih izdelkov na jugoslovanskem trgu. Naš novi izdelek je dobil ime BARCAFFE. Rodil seje 8.5.1970 v drugi izmeni. Rojevanje je bilo neboleče, skoraj neopazno. Ko se je pojavil na trgu, je izzval veliko pozornost potrošnikov. Kupovali so le po eno 100 gramsko vrečko, da bi ugotovili, kakšne kvalitete je. njeni potrošniki. Sledila so priznanja in nagrade. Veselili smo se prvih zlatih medalj. Medalje pa so kmalu postale samoumevne. Bilo jih je veliko. V določenem trenutku smo se odločili, da tovrstnih priznanj ne potrebujemo več. Kavo smo dobro prodajali. Prodajali smo jo tako, da je moral trgovec ob kavi imeti še nekaj ostalih Droginih proizvodov. Za orientacijo samo podatek, da smo januarja leta 1970 spražili v celem mesecu 36.573 kg kave. Sedaj jo dnevno predelamo tudi več kot 30.000 kg. Zaradi močno povečanega števila potrošnikov naše kave smo začutili odgovornost do njih, pojavil se je strah, da jih ne bi razočarali. Skrbeli smo in še vedno skrbimo za kvaliteto naše kave. Leta 1971 smo zgradili novo pražarno. Posodobili smo jo leta 1990. Uredili smo laboratorij za kavo, ki nam je pri delu v veliko pomoč. Surova kava, ki jo kupimo, je vedno vnaprej pregledana in izbrana, Skrbimo tudi za stalne recepture , čeprav jih letno izdelamo okoli petdeset. Razlike med posameznimi recepturami so minimalne. Zaznajo jih lahko le najboljši degustatorji. Spremembe so nujne, ker kvaliteta surove kave občasno močno niha. Vzroki so vremenske spremembe , na novo osvojena tehnologija za predelavo,... Občasno se pojavljajo tudi nove sorte kave. Iz osnovnega izdelka 100 g BARCAFFE so se rojevali drugi sorodni izdelki. BARCAFFE je postala blagovna znamka. Mlajši izdelki iz serije BARCAFFE do sedaj niso zasenčili slave 100 g mlete kave. Ta je še vedno dopadljiva, še vedno ostaja drugačna in seveda dobra. Lahko ji zaželimo, da bi takšna ostala še vrsto let, da bi nam skodelica kave pomagala preživeti neprijetne trenutke in da bi ob njej lahko lepe trenutke življenja spremenili vše lepše. MARIJA TUL barcaffe. s' t barcaffe Po rojstnem dnevu smo BARCAFFE pražili v drugi izmeni pet tednov, nato spet dva tedna,pa en teden,... Presledki med praženji so postajali vse krajši. Kmalu smo ugotovili, da smo pri oblikovanju novega izdelka imeli srečno roko. Kavo so takrat pražili g.Lojze Jurič in g.Armando Bizjak, občasno tudi g.Silvo Stibilj in g.Egidij Zudič. Čas praženja posameznih šarž je bil dovolj dolg, da smo ga velikokrat izkoristili za kratek klepet. Čeprav je od tedaj minilo že skoraj četrt stoletja, čeprav sta Lojze in Armando že pokojna, so mi tisti časi ostali v lepem spominu. Iz pogovorov se je dalo izluščiti naše prepričanje, da mora biti naš izdelek boljši od ostalih. To prepričanje je močno vplivalo na dobro kvaliteto izdelka. Naš BARCAFFE smo primerjali z ostalimi Droginimi kavami. Primerjali smo ga s podobnimi izdelki na našem trgu. Leta 1970 so to bili: GOLD mešanica iz Kolinske, MINAS iz Francka, P - KAVA SPECIAL iz Prehrane, DELAMARIS pražena kava, KAFA BRAZIL iz Centroproma, JAKOBS mešanica iz Podravke, MERKATOR domači ekspreso, MLETA KAVA iz Sadje - zelenjava,... Konkurenca je bila močna. Počasi smo jo dohitevali, dohiteli in premagali. Vse bolj smo verjeli, daje naša novorojena kava najboljša. To so ugotovili tudi DOHODNINA DOHODNINA PO NOVEM Novi zakon o dohodnini je bil objavljen v Uradnem listu Republike Slovenije št. 71/93, veljati pa je začel 1. januarja 1994. V osnovo za dohodnino se po 6. členu zakona o dohodnini vštevajo; - letni znesek plače, nadomestil plače in drugih prejemkov iz delovnega razmerja, vključno s povračili stroškov delavcev, kolikor presegajo zneske, določene s posebno uredbo vlade, ter stimulacije in bonitetev zvezi z delovnim razmerjem. Vsi ti prejemki se zmanjšujejo za plačane obvezne prispevke; - prejemki, doseženi na podlagi pogodbe o delu, delovršne pogodbe oziroma prevzema opravljanja storitev in poslov na drugi podlagi, v velikosti, od katere je bil obračunan davek od osebnih prejemkov; - katastrski dohodek od kmetijskih in gozdnih zemljišč, zmanjšan za katastrski dohodek zemljišč, za katera so priznane oprostitve in olajšave, ter zmanjšan za obvezne prispevke in pristojbine; - dobiček, dosežen s prodajo kapitala; - dobiček, dosežen z opravljanjem dejavnosti, v velikosti, od katere je bil odmerjen davek in dejavnosti; - letne obresti na posojila, od katerih je bil odmerjen oziroma obračunan davek od dohodkov iz premoženja; - dohodki, doseženi z udeležbo pri dobičku; - dohodki, doseženi z oddajanjem premoženja v najem, v velikosti, od katere je bil odmerjen oziroma obračunan davek od dohodkov iz premoženja; - dohodki iz premoženjskih pravic v velikosti, od katerih je bil odmerjen oziroma obračunan davek od dohodkov iz premoženjskih pravic. ZMANJŠANJE OSNOVE ZA DOHODNINO Osnova za dohodnino se zmanjša: 1.Po 7. členu Zakona se vsem zavezancem osnova zmanjša za 11% poprečne letne plače zaposlenih v Sloveniji v letu, za katero se dohodnina odmerja. S tem je za razliko od dosedanjega sistema uveden neobdavčljivi del dohodkov, ki se kot davčna olajšava priznava vsem zavezancem, ne da bi jim bilo treba dokazovati njegovo namensko uporabo. Pomembno je, da se tovrstno zmanjšanje osnove za dohodnino uveljavlja že med letom pri plačah, pokojninah in plačilih za začasno ali občasno delo učencev in študentov, prejetih prek posrednikov na podlagi pogodb o koncesiji. 2. V 8. členu Zakona so predvidena posebna zmanjšanja osnove za dohodnino za invalide s 100-odstotnimi telesnimi okvarami, če jim je priznana pravica do tuje nege in pomoči. Osnova se zmanjša za celo poprečno letno plačo zaposlenih v Sloveniji. Za učence in študente, ki začasno delajo prek posrednikov, ki imajo ustrezne koncesije, se osnova zmanjša za 40% zaposlenih v Sloveniji. 3. Osnova za dohodnino se lahko po 9. členu zmanjša za 3% izkjučno za zavezanca za : - sredstva, vložena v vrednostne papirje, katerih izdajatelj je Republika Slovenija in katerih vračilni rok je daljši od 12 mesecev. Olajšava se lahko uveljavjla le enkrat, kar pomeni, da bodo takšne vrednoste papirje davčni organi tudi v bodoče označevali; - sredstva za nakup ali gradnjo stanovanjske hiše ali stanovanja za rešitev stanovanjskega problema zavezanca, za vzdrževanje teh objektov in odpravo arhitekturnih in komunikacijskih ovir za invalida teh objektov; - prispevke in premije, namenjene za povečanje socialne varnosti zavezanca na področjih pokojninskega in invalidskega zavarovanja, zdravstvenega varstva in zaposlovanja, plačane pravnim osebam s sedežem na območju Republike Slovenije, ter znesek sredstev, vloženih v nakup zdravil, zdravstvenih in ortopedskih pripomočkov; - sredstva, kijih lastnik naravne znamenitosti ali kulturnega spomenika vloži v njegovo vzdrževanje v letu, za katero se dohodnina odmerja; - sredstva za nakup učbenikov in druge strokovne literature, namenjene pridobivanju izobrazbe; - plačane zneske za šolnine (naprimer glasbeno, jezikovno, podiplomsko izobraževanje, itd...); - plačane prostovoljne denarne prispevke in vrednost daril v naravi za humanitarne, kulturne, izobraževalne, znanstvene, športne, ekološke in religiozne namene, kadar so izplačani osebam, ki so v skladu s posebnimi predpisi organizirane za odpravljanje takšnih dejavnosti, ter navedeni prispevki oziroma darila izplačana invalidskim organizacijam; - plačani znesek sredstev, ki jih zavezanec v skladu s pogodbo dodatno prispeva v okviru cene za telefonski priključek ali priključek za vodovod, kanalizacijo, plinovod, toplovod ali kabelsko televizijo, v celoti ali deloma zgrajen s sredstvi samoprispevka; DOHODNINA - plačane članarine političnim strankam in sindikatom; - sredstva, vložena v nakup delnic zasebnih ali državnih skladov, ki so namenjena izključno razvoju znanosti in tehnologije; - znesek sredstev, ki jih lastnik vloži v obnovo decionalizi-ranega premoženja do višine valorizirane zmanjšane vrednosti denacionaliziranega premoženja v primerjavi z vrednostjo premoženja ob podržavljenju. 4. Osnova za dohodnino se lahko zmanjša tudi za samoprispevek ne glede na velikost. 5. V novem zakonu so večje posebne olajšave za vzdrževanje družinske člane, tako se olajšava za prvega otroka oziroma vsakega drugega družinskega člana prizna v velikosti 10% poprečne letne plače zaposlenih v Sloveniji. Za vsakega naslednjega otroka pa se olajšava poveča za 5% poprečne plače. Torej je olajšava za tri otroke po novem 45% poprečne letne plače. Odpravljena pa je posebna olajšava za otroke, ki se šolajo v kraju izven stalnega prebivališča. Za otroke z motnjami v razvoju se priznava olajšava v velikosti 50% poprečne letne plače zaposlenih v Sloveniji. Tudi po novem zakonu se olajšava za vzdrževane družinske člane zmanjša za njihove lastne dohodke, le da je krog prejemkov vzdrževanih družinskih članov, ki te olajšave ne zmanjšujejo, po novem bistveno širši. Tako se olajšava ne zmanjša za prejemke iz naslova socialno-varstvenih pomoči, prispevke za preživljanje otroka, štipendije in plačila učencev, dijakom in študentom za obvezno počitniško delo, plačila študentom in učencem, prejeta prek posrednikov z ustreznimi koncesijami, in sorazmerni del družinske pokojnine. 6.Na podlagi omenjenih novosti se torej osnova za obdavčitev prejemkov iz delovnega razmerja ugotovi takole: Bruto plača + Povračila stroškov, kolikor presegajo znesek po uredbi vlade + bonitete in stimulacije Bruto plača - Prispevki za socialno varnost - 11% poprečne plače predpreteklega meseca - 100% poprečne plače predpreteklega meseca (samo za invalide s 100-odstotnimi telesnimi okvarami), - 8% poprečne plače predpreteklega meseca (samo pri starosti nad 65 let), - olajšave za vzdrževane družinske člane Osnova za davek od osebnih prejemkov Stopnje davka od osebnih prejemkov so določene v 18. členu zakona o dohodnini. IVAN RAKOVEC NAS GLAS ODGOVARJA NOVA RUBRIKA, NOVA RUBRIKA, v kateri vi sprašujete, NAŠ GLAS VAM ODGOVARJA Informacij je vedno premalo, vprašanj pa vedno veliko. Zato smo se odločili,da oblikujemo stalno rubriko “ NAŠ GLAS ODGOVARJA “ . Za vsa Vaša vprašanja, ki se nanašajo na dogodke in dogajanja v DROGI ali pa izven nje, bomo poskusili poiskati čimbolj izčrpne odgovore. Na vsa vprašanja bodo odgovarjali naj-pristojnejši, pooblaščeni ljudje v DROGI ali pa tudi izven nje, če bo potrebno. Da bi Vam lahko pomagali odgovoriti na Vaša vprašanja, morate izpolniti kupon (če želite, ga lahko tudi podpišete) in ga pošljite na naslov : UREDNIŠTVO NAŠ GLAS 66 320 PORTOROŽ NOVA RUBRIKA, NOVA RUBRIKA I ^ Vprašanje za rubriko NAS GLAS ODGOVARJA P. S.: Do sedaj še nismo prejeli nobenega vprašanja! J SINDIKALNI KOTIČEK POSEBNO OBVESTILO Člane vseh treh organizaci j sindikata v družbi DROGA Portorož opominjamo, da se v aprilu '94 začenja postopek za VOLITVE SINDIKALNIH ZAUPNIKOV. Julija letos namreč poteče mandat zaupnikov sindikata v PC Začimba, Argo, Sudest, Zlato polje, Gosad in v Skupnih službah. Sindikat solinarjev pa je na polovice mandatne dobe, torej bodo v Solinah volitve leta 1995! Vse člane sindikatov in druge delavce pozivamo, da svoje predloge za nove sindikalne zaupnike posredujejo sedanjemu zaupniku. KRATEK OPIS POSTOPKOV ZA VOLITVE NOVIH ZAUPNIKOV: l.Svet sindikatov DROGE razpiše VOLITVE - v aprilu 1994. 2. Po PC in Skupnih službah se organizirajo članski sestanki, na katerih se potrdi KANDIDATNA LISTA ( za vsak PC in Skupne službe posebej) za volitve sindikalnih zaupnikov; voli se zaupnik in njegov namestnik, možno pa je voliti tudi več zaupnikov, torej izvršilni odbor sindikata. 3. Volitve na dan X. 4.0bjava rezultatov volitev. Ob tej priložnosti pozivamo vse delavce, ki še niso člani sindikata, da lahko člani postanejo, in sicer tako, da sindikalnemu zaupniku izrazijo svojo željo in vse bo urejeno. Svet sindikatov DROGE d.o.o. Ml MED SEBOJ TEHNIK ODVEŽE VREČO IN TAKRAT VE, KAKŠNA JE KAVA! Kdo med vami se lahko pohvali, da je ob prihodu v DROGO in pri svojem nadaljnjem delu ob sebi imel in ima v eni osebi nadrejenega, strokovnjaka, sodelavca, prijatelja. Nekateri se zelo dobro spominjate združitve DROGE in DELAMARISA leta 1978. Zaradi prerazporeditve iz enega v drug kraj, v drugo okolje, na drugo delo, je bilo prizadetih veliko delavcev. Stroji so težki, ostali so na istem mestu, delavci smo dobili kos papirja in morali oditi! Med temi sem bila ludi jaz. Iz DELAMARISA, ribje industrije, sem prišla v DROGO, v opoj kave. Tesnoba in pričakovanja so drugačna od tistih, ko se za spremembe odločamo prostovoljno. Sprememba je bila neodvisna od moje volje in spominjam se prvega prebliska - koliko o kavi sploh vem, kako bom sprejeta. Pogosto se spominjam tistih davnih dni. In vem, da se redko zgodi, da so redki takšni ljudje... Sprejeta sem bila - prijazno! Tako preprosto, a vendar neposredno in odločno, češ, saj to je normalno. Enostavno normalno je, da si tu, in ne bi moglo biti drugače, kot da si dobrodošla! In spominjam se prenekaterega primera med sodelavci, ko drug drugemu niso znali dati človečnosti, dobrosrčnosti in predvsem nesebičnosti pri vsakdanjem delu. Nekateri so odšli iz DROGE, ker niso naleteli na tisto, na kar sem jaz, na srečo! Nikoli ne bom pozabila nekega dogodka na jugoslovanskem srečanju strokovnjakov za kavo in kavine izdelke. Priznan strokovnjak za kavo je glasno izjavil, da njegov tehnik vidi vreče s kavo v skladišču in že ve, kakšna kava je v njih! Gospa Tulova je še bolj glasno dejala, da njen tehnik odveže vrečo in takrat ve, kakšna je kava. Zame je to bila nepozabna pohvala, vredna več kot marsikak tolar. Na že omenjenem srečanju strokovanjakov za kavo sem spoznala, da je ga. Tulova zelo visoko cenjena strokovanjakinja za svoje področje, saj so se prisotni neprestano sklicevali na njena mnenja o kavi in jo vse vprek prosili za sodelovanje. Poudariti pa želim, da sem bila po prihodu v DROGO deležna učinkovitega izobraževanja, ki se mu reče nesebično, preprosto in razumno posredovanje znanja nadrejenega, kar je zaleglo več kot marsikakšen seminar, simpozij ali izobraževanje kjerkoli po širnem svetu. Vem, da trud gospe Tulove ni bil zaman! Ni nepomembno, če nadrejeni sodelavec razume naše vsakodnevne težave, skrbi in stiske. V vseh dolgih letih sem vedno znova doživljala le razumevanje in toplo sočustvovanje. Takšen odnos ni veljal le meni, temveč slehernemu okoli nje. Mnogi ste imeli priložnost videti, da je bila vedno piva, kije poskrbela za pomoč tistemu, kije pomoč potreboval. Še sama ne vem, zakaj sem se za to pisanje odločila ravno sedaj, saj te misli že dolgo nosim v sebi. A ker je to vendarle sedaj, želim gospe Tulovi vse najlepše za njen pomemben življenjski jubilej, ki ga praznuje te dni. IN HVALA ZA VSE! MILJANA PRODAN * MALO ZA ŠALO, MALO ZARES KUNIGUNDINI ZAUPNI POMENKI Draga Kunigunda, dobil sem regres za dopust. Vsota se nekako ne ujema z mojim predračunom počitniških stroškov. Da ne gre morda za napako pri obračunu? Razočaran Vso stvar si narobe razumel; pri regresu ne gre za to, da podjetje prilagaja znesek tvojim željam in potrebam, ampak jih moraš ti prilagoditi znesku. Draga Kunigunda, po reorganizaciji na profitne centre me je začelo skrbeti, da bomo v kratkem podlegli nekdanji tozdovski miselnosti; potem bomo spet podobni vozu, v katerega je vprežetio pet konj, od katerih vsak vleče na svojo stran. Kaj misliš ti? Mislim, daje marsikaj odvisno od furmana; če bo vpregel konje na pravi strani in jim dal zobati dobrega ovsa, bo tudi voz krenil v pravo smer. Draga Kunigunda, sem slišal, da je eden od ciljev podjetja tudi izobraževanje kadrov. Ker se tu in tam sliši o spodrsljajih v zvezi z obnašanjem, sem mnenja, da ne bi škodilo tudi kakšno predavanje o bontonu za vse, ki imajo bodisi bežne bodisi tesnejše stike s strankami oziroma poslovnimi partnerji. Se strinjaš? Ne strinjam se! Škoda denarja! Z bontonom je namreč tako kot s šolsko izobrazbo: Če ni v tebi nagnjenja in če nimaš žilice,ti vsa predavanja tega sveta ne pomagajo! Draga Kunigunda, na račun obljubljene trinajste plače sem se zadolžil (kot mnogo drugih) in ker s tem ni bilo nič, sem prosil za odlog vračila dolga. Dobil sem regres za dopust in dolg odplačal, ostal pa sem bez denarja za dopust. Ali naj se spet zadolžim? Ali sem prav razumela? Ali si res načrtoval dopust, za katerega bi zadostoval regres? Lepo te prosim, sporoči nam, v čem je skrivnost tvojega sistema? Draga Kunigunda, včasih zavijem v kakšen bife in opažam, da se tamkaj vse preveč naših uslužbencev v prostem času pajdaši z ljudmi iz konkurenčnih podjetij. Glede na to, da alkohol razveže jezik, se bojim, da marsikatera informacija o naši firmi zaide v neprava ušesa. Taka poznanstva so zelo nezdrava. Se strinjaš? Ne, nisem tvojega mnenja. Ob takih srečanjih je namreč čvekanje objestransko, kar pomeni, da so vse nadaljnje akcije, z namenom povzročiti škodo nasprotniku (na podlagi prejetih informacij), obsojene na propad. Le mirno kri torej, nobenih materialnih izgub ne bo na ta način! Edina škoda, ki pri tem nastane, gre samo na račun ugleda podjetja.... S. P. REŠITEV NOVOLETNE KRIŽANKE AZBEST Al1, VLASTA, KR, TANTA, AGA, OTI, NALOG, KO, SKRB, APARATURA, DROGA, IMAM, PO, LOM, LIDO, GOSAD, OVOJ, OMENEK, RTINA, RECEPTOR, ORNE, OTRE, RADIRKA, ZID, STO, NOE, A JA NT, DNINA, REALKA, ANJA, KASTOR, ILKA, TIM, ZRAK, IŽANKA, VLAGA, AETU, REA, LAO, AN, ČY, TOLEDO, TOLPA, IME, ŠIR, FANT, ARES, MORSKA KRAVA, OTARU, BN, OO, EON, LETA, OD, ATAL, KRN, TOTO, ATE, RIKO, DIR, ENOSIS, IVANEK PEČAR, EDIKT OVSENA SLAMA, LARA. AVTotit 3oxe &OR.VCO MdLO^iČ-N \ CKOAStK, Tfc»LC£K na5> „ STAR£|6I CALO PR.6.N0-V \T£Vi PRfcURS' T> 1 v E.B.INO «C ANN£Rl?>K< T*ti.aiv< HOW£R, MAM. £WAK 2A vcalc»3 pftee>iv FR.ANC. M£^.TA ALB.« ** Popu la&-na* DOBAVNA DB>V£JLM IGO DVOOCNIK, LORM^OkJ V" & A N l ca b0b€D- oRXl PLAT 160RCN 2A POUON iVlŠANA Nota s DROGA d 0.0 PORTOROŽ KAM H L,j ptvec iAfc>AVN€ G-LAfeftC LMAUCirJl') n eMbkt iUHAK tNOT Kt ^ £>iK IMS več rimskim PaF»CŽ£V ANTON PR.OS.MI* OliTlč NAfc PoliTIK naluu;]!- VA tbCLfc. -*** Lu-ott) KAKAMO TKIVO LfeTOVV- PSU OPATrji f? S tipka valk-A f>R»PAb- N \W H A**'TOV EA ^V-TON 2vi5ana NOTA J) CHATtA^- UOMAN ČR.K * \ aaalt / iufctcec JC.A LA^t ŠKOT^kA *»OVK.W IN. MtdA seUN3«.-t/ A VAb V £ HODNO 0 D CfcUaAt »OSfcLKAST OKOS VilVA Ai^emftKi AbHONAVT & SlUfeQ.NO TbeuA tov 1 |s/A WCDO^ VRbTA H>An£ ?I3AC€. VRbT* rs* iA LOV StLeCKO U10s,oV£U l2.0£l£K (rLA f NO MfcSTO 3oat>A - N«3£ PniPcm&N vesNi* MtD &S.UATA VfcLeUM aoi.Avea. OLODALtC. pooie - M£L}S>K| iuiKoatD *CUCTORn/> *Astlin/v N \ v „T0 N 1 " LASTNIK KAPITALA TOVARM/^ V MAAl- y«MUN^Ki aPORTNIK MtDW6T feMfcHA N A£> PLANiNtC (FMNCl) Iv\lA t>4 U.RAV/S 0R(rAMSKO AMtd, E>6KS»AR, ^OkTCN) ORAS-D-C-tMA V A veiN\K