Nataša Božič Ekstatični ples ter obred tarantelizma v južni Italiji Strokovnjaki za zgodovino plesa menijo, da je človek začel plesati že v starodavnih časih. Ples izraža to, česar se ne da izraziti drugače, z besedami, in je prvotnejši od nastanka simbolov. Eden pomembnih primarnih motivov za ples je izražanje čustev in notranjih z gibanjem telesa, z iracionalnimi gibi, ki jih ne bi mogli izraziti s praktičnimi, racionalnimi sredstvi. Prvotne skupnosti so plesale ob vseh vznemirljivih dogodkih v življenju. Zaradi funkcije sproščanja in razreševanja napetosti se je že v antičnih časih ples uporabljal za čustveno katarzo. Od samih začetkov je imel pomembno vlogo tudi v verskih, svetih ceremonijah čaščenja, žrtvovanja in molitve ter v magičnih tehnikah komunikacije z naravnimi in nadnaravnimi silami. Lapassade loči tri glavne tipe transa, glede na različne oblike odnosa z nadnaravnim. V vrsti specifičnih tehnik delovanja na telo, ki pripadajo kulturni dediščini vsake skupnosti, je tudi ples lahko eden od pomembnih stimulusov za spreminjanje stanj zavesti (tega razlikovanja ne smemo razumeti kot strogo ločene kategorije, saj v praksi ne naletimo na tako jasne razlike v pojmovanju odnosa z nadnaravnim). V šamanizmu, ki je značilen za Severno in Južno Ameriko, verjetno kot podaljšek sibirskega šamanizma, ter je delno prisoten tudi v Indoneziji, Avstraliji, f šaman pleše na ritem svojega bobnanja, hkrati pa (kot trdi) njegova duša potuje f v nadnaravnem svetu ali, z drugimi besedami, šaman pleše v vizionarskem transu. | Drugi primer je ekstatični trans, značilen predvsem za orientalske dežele. Tipičen j ■c primer ekstatičnega plesa je ples vrtečih se dervišev (bratovščine Mevlevi), pri tem ! je značilno, da oni ne proizvajajo glasbe, temveč zgolj s plesom doživijo ekstazo, | ki je oblika mističnega združenja, doseganja enosti z nadnaravnim, bogom. | Trans obsedenosti je značilen za subsaharsko Afriko, Maghreb in Ameriko. | Najpogosteje se izraža s plesom, ki omogoča identifikacijo posameznika z bogom, | duhom, dušo, živaljo ipd., ki se utelesi v njem in deluje namesto njega. Zato se vedno izvaja pred očmi drugih, občinstvom, in pomeni obliko komunikacije z nadnaravnim in drugimi (Rouget, 1986). V literaturi, ki omenja plese v povezavi s spremenjenimi stanji zavesti v različnih kulturah, se ne pojavlja jasno in strogo poimensko ločevanje oblik plesa (šamanski, ekstatični, ples obsedenosti) glede na tip transa, temveč največkrat zasledimo enotni termin ekstatični ples. V nadaljevanju bomo ta termin uporabljali za vse oblike plesnega izražanja, katerih namen je preseganje posameznikove identitete, materialnega, fizičnega aspekta (ekstasis: gr. iti ven iz sebe) ter doseganje spremenjenih stanj zavesti, ki imajo lahko v različnih kulturah različne psihološko pomembne funkcije za posameznika in za skupnost (stik z nadnaravnim, terapevtska funkcija, izhod iz trpljenja). Od prazgodovine do danes v različnih delih sveta poznamo primere ekstatič-nega plesa, to kaže na njegovo univerzalnost. V Evropi danes skorajda niso več prisotni, precej drugače pa je bilo v preteklosti. POJAV PLESNIH MANIJ Glede na srednjeveške kronike iz enajstega in dvanajstega stoletja so se v Evropi v tem obdobju pojavljale prave plesne manije (tako so jih poimenovali zdravniki in duhovščina), ki so vpletale množice ljudi v divje plese, ki so trajali po cele dneve. Sredi štirinajstega stoletja je v dolini reke Ren naenkrat izbruhnila nezadržna plesna norost, ki se je mogoče porodila iz plesov proti kugi in ki so jo zdravniki poimenovali kot chorea major; navadni ljudje pa Johannistanz ali St. Veitstanz - vidov ples: 'Trume obsedenih ljudi, izmučenih od kuge, dolgih vojn in brezkončne bede, razdraženih do globin duše, so se valile proti zahodu od enega kraja do drugega. Posamično ali z roko v roki so krožili in poskakovali v ostudno pobesnelih skupinskih plesih - plesali so po več ur skupaj, dokler niso s peno na ustih popadali po tleh. Kjerkoli so divjali, se je histerična psihoza polastila tudi gledalcev. Trepetaje in s spačenimi obrazi so pristopili v krog, v grozljivi notranji prisili so se pridružili plesu. Zlo je trajalo več mesecev; zdravniki in duhovniki so bili brez moči. Psihotično plesanje se je nenehno obnavljalo. V 15. in 16. stoletju je prihajalo do novih izbruhov; o njih so ohranjena poročila še iz 17. stoletja.' (Sachs, 1997:261). TARANTIZEM V južni Italiji (Salenski polotok v Apuliji, natančneje območje mesta Taranto; v nekoliko drugačni obliki pa je zajel tudi Sicilijo in Španijo) je v istem času divjala neka druga plesna manija, tako imenovani tarantizem, ki je imela vrhunec med 15. in 18. stoletjem in se je v okrnjeni obliki ohranila vse do danes. Njegova etimologija ni jasna. Verjetno ime pajka 'tarenta' ter kasneje 'tarantula' izhaja prav iz imena mesta Taranto. Poimenovanje glasbe in plesa tarantela (orig. tarantella) naj bi izhajalo iz obeh. To bolezen naj bi povzročil realen ali simboličen pik apulijskega pajka Lycosa tarantula. Piku je sledila huda potrtost, apatija; značilen je bil tudi karakteristični občutek sčemenja in mravljinčenja podplata, simptom, ki je potreboval ples kot edino terapijo odrešitve (Scandone, 1997). Samo divji južnoitalijanski ples s skoki - tarantela (orig. tarantella) - naj bi človeka začasno rešil te potrtosti (K. Sachs, 1997). Razlika med srednjeveškimi plesnimi manijami in tarantizmom je bila v tem, da pri prvih nista bila prisotna pik pajka (realen ali simboličen) kot vzrok plesa ter odrešujoča, urejevalna in terapevtska vloga plesa, kot ga je imel ples tarantela. Obema je bilo skupno, da je ples vplival na gledalce in prenašal nanje manično depresijo plesalcev (Sachs, 1997:261). V tem pomenu je tarantizem ena najstarejših, vse do danes ohranjenih oblik tradicionalne plesne glasbe, edini ohranjeni primer ritualnega ekstatičnega plesa v evropskem prostoru. KRATEK OPIS FENOMENA Cikel tarantizma se je, kot ga je opisal C. Prandi, v 20. stoletju v splošnem odvijal takole: 'Posameznik (v večini primerov ženska v mlajšem obdobju) je začutil, da ga je pičil pajek tarantela, navadno med kmečkimi opravili v poletnem obdobju (junij—julij). Četudi ni bil očiten nikakršen zunanji znak pika in oseba sama ni bila sposobna opisati pajka, je bila travmatična in toksična narava vedenja (otopel in odsoten izraz, izguba apetita, apatija, depresija) v sredini 1 'c univerzalno prepoznana in sprejeta kot zadosten dokaz za pik. Prizadeta oseba je f-bila poimenovana tarantato ali tarantata (Turchini, 1986:15). | Zdravljenje krize so domači izvedli po tradicionalnem postopku. Ta je i predpostavljal najem malega orkestra, ki je moral brez prestanka igrati izbrane | zdravljenja temeljil na teoriji katarze, to pomeni očiščevanje prek emocionalnega J paroksizma dionizovih, korbantskih in elevzinskih misterijev. Verjetno tarantizem |